Financiën

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Afgelopen jaar is hard gewerkt om de financiële basis op orde te krijgen. Zo zijn de budgetgesprekken met de managers geïntensiveerd en is veel strakker gestuurd op de beheersing van de bedrijfsvoeringskosten. Daarnaast heeft Vlaardingen onder preventief toezicht van de Provincie gestaan. Hierbij zijn telkens alle nieuwe beleidsuitgaven getoetst op onvermijdbaarheid en onuitstelbaarheid. In het voorjaar is een herstelplan opgemaakt om onder het toezicht vandaan te komen. Alhoewel de Provincie het eens was met de ingezette koers in het herstelplan, vonden zij de financiële gevolgen van enkele maatregelen nog te onzeker. Daarom was dit herstelplan nog niet voldoende voor de Provincie om het preventief toezicht op te heffen. In het najaar is een aanvullend ombuigingspakket samengesteld en door de raad vastgesteld. Dit aanvullende pakket gaf de Provincie voldoende vertrouwen om het preventief toezicht per 1 januari 2021 op te heffen. 

De coronacrisis heeft ook een stevige impact gehad op de gemeentelijke financien. Voor een verdere uitwerking hiervan verwijzen wij u naar de Paragraaf Corona.

Waardering Ratio weerstandsvermogen Betekenis
A 2,0 Uitstekend
B 1,5-1,9 Ruim voldoende
C 1,0-1,4 Voldoende
D 0,8-0,9 Matig
E 0,6-0,7 Onvoldoende
F < 0,6 Slecht

Uw raad heeft via een amendement bij de kadernota 2020 besloten om de minimale weerstandsratio op 1,0 te stellen en zo spoedig mogelijk toe te werken naar herstel van de ratio naar 1,7.

Een weerstandsratio van 1,0 betekent dat het weerstandsvermogen (lees: de Algemene Reserve) gelijk is aan de ingeschatte risico's. De totale risico's worden ingeschat op € 6,3 mln. Deze worden afgezet tegen de kans dat deze zich voordoen en de correlatie tussen deze risico's. Deze uitkomst leidt tot een benodigde weerstandscapaciteit van € 2,7 mln.   Voorzichtheidshalve wordt de minimale  weerstandscapaciteit gesteld op € 5,0 miljoen. Bij een minimale weerstandsratio van 1,0 moet het moet het minimale weerstandsvermogen daarom ook € 5,0 miljoen bedragen. Bij een weerstandsratio van 1,7 mag de Algemene Reserve nooit onder de € 8,5 miljoen (= 1,7 x € 5,0 miljoen) dalen.  Deze bedraagt op dit moment € 18,2 miljoen. Daarmee voldoen we aan de doelstelling.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Afgelopen jaar is het herstelplan en een aanvullend ombuigingspakket door de raad vastgesteld.  De maatregelen  die betrekking hebben op dit programma gaan echter pas vanaf 2021 in en hebben nog geen effect gehad op 2020.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Richtlijn actieve informatieplicht 2013
Richtlijn begrotingsrechtmatigheid 2013
Treasurystatuut (actualisatie in 2019) 2013
Financieel beleidskader 2016
Nota reserves en voorzieningen 2016
Notitie leenschuld 2016
Financiële verordening Vlaardingen 2018
Nota waardering en activering 2018
Toekomstvisie 2019
Herstelplan 2020
Uitvoeringsplan Sociaal Domein 2021 2020

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 25 – Financiën

Terug naar navigatie - Ambitie 25 – Financiën

Vlaardingen heeft inmiddels weer zicht op een financieel gezonde positie. Dankzij het Herstelplan en de aanvullende ombuigingen is de begroting van de gemeente Vlaardingen inmiddels weer structureel in evenwicht, waarbij de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. De vermogenspositie is nog voldoende om de risico’s af te dekken. Wel zijn de onzekerheden de komende jaren groot. Daardoor blijft financiële voorzichtigheid geboden.

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Financiën
Financiën Bron R2019 B 2019 R2020 B 2020
Aanwezige weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 21,0 24,1 18,2 21,6
Noodzakelijle weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 4,3 6,3 2,7 4,7
Financiën Bron R2019 B 2019 R2020 B 2020
Omvang leenschuld (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 262 268 243 264

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Regionale Belasting Groep (RBG). Dit betreft het heffen en invorderen van de gemeentelijke belastingen en heffingen en het uitvoeren van de werkzaamheden in het kader van de Wet Waardering onroerende zaken.

Overzicht programma Financiën

Terug naar navigatie - Overzicht programma Financiën
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
Lasten 6.930 7.207 7.262 6.629 633
Baten 180.845 183.876 191.825 193.749 -1.924
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 173.915 176.669 184.563 187.121 -2.557
Stortingen -320 0 0 6.680 -6.680
Onttrekkingen 0 5.775 8.612 0 8.612
Mutaties reserves 320 5.775 8.612 -6.680 15.292

Taakvelden programma Financiën

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Financiën
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
TV0.5 Treasury
Lasten 6.139 5.492 5.036 5.028 8
Baten 7.671 7.966 6.660 6.753 -93
Totaal TV0.5 Treasury 1.532 2.474 1.624 1.725 -101
TV0.61 OZB woningen
Lasten -53 0 0 0 0
Baten 14.143 14.745 14.745 14.991 -247
Totaal TV0.61 OZB woningen 14.196 14.745 14.745 14.991 -247
TV0.62 OZB niet-woningen
Lasten 0 0 0 3 -3
Baten 3.680 3.565 3.565 3.898 -332
Totaal TV0.62 OZB niet-woningen 3.680 3.565 3.565 3.894 -329
TV0.64 Belastingen overig
Lasten 1.209 1.345 1.676 1.664 12
Baten 2.059 2.036 2.036 2.180 -144
Totaal TV0.64 Belastingen overig 850 691 360 517 -156
TV0.7 Uitkeringen Gemeentefonds
Baten 152.357 155.264 164.589 165.610 -1.020
TV0.8 Overige baten en lasten
Lasten -416 347 527 -83 610
Baten 116 0 0 17 -17
Totaal TV0.8 Overige baten en lasten 532 -347 -527 100 -627
TV0.9 Vennootschapsbelasting
Lasten 3 0 0 17 -17
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Lasten 49 24 24 0 24
Baten 21 24 24 23 1
Totaal TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -28 0 0 23 -23
TV3.4 Economische promotie
Baten 278 276 206 277 -70
TV8.3 Wonen en bouwen
Baten 519 0 0 0 0
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen -320 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 105 0 105
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 320 0 105 0 105
TV0.11 Saldo explotatie
Stortingen 0 0 0 6.680 -6.680
Onttrekkingen 0 5.775 8.507 0 8.507
Totaal TV0.11 Saldo explotatie 0 5.775 8.507 -6.680 15.187

Analyse verschillen programma Financiën

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Financiën
Analyse verschillen programma Financiering Voordeel Nadeel
Taakveld Mutaties reserves 105
Dit betreft een geraamde onttrekking aan de algemene reserve, die niet is gedaan. Dit nadeel is onderdeel van het rekeningresultaat. 105
Taakveld Treasury 101
Voor deelnemingen derden is een negatieve opbrengst van €110.000 begroot, terwijl realisatie is € 0. Per saldo een voordeel van € 110.000. Het begrote bedrag is een correctie op het te ontvangen dividend van Irado. Deze correctie had bij Stedelijk Beheer verwerkt moeten worden. Per saldo is er geen verschil tussen begroot en gerealiseerd dividend Irado. 110
Het resterend verschil wordt niet nader verklaard. 9
Taakveld OZB woningen en niet-woningen 576
De totale opbrengsten OZB zijn € 576.000 hoger dan primair begroot. Hieronder een uiteenzetting de voornaamste redenen:
Bij de berekening van de verschillende OZB-tarieven hebben we rekening gehouden met een totale buffer van € 100.000. Deze buffer dient om eventuele tegenvallers op te vangen. Nu er zich geen tegenvallers hebben voorgedaan hebben we een voordeel. 100
Het innen van de onroerendezaakbelasting is voorspoediger verlopen dan primair ingeschat. De oninbaarheid van de OZB-aanslagen is derhalve meegevallen. Dit levert een voordeel op van € 120.000. 120
Bij de berekening van het tarief voor de OZB gebruikers niet-woningen is gerekend met een hoger leegstandspercentage, dan dat daadwerkelijk het geval bleek te zijn. Dit levert meeropbrengsten op van € 80.000. 80
Daarnaast zijn er in het boekjaar 2020 nog belastingopleggingen gedaan, die betrekking hadden op voorgaande jaren. Dit heeft voor 2020 geresulteerd in een extra voordeel van € 55.000. 55
De tarieven voor de onroerendezaakbelastingen worden al in oktober van het voorafgaande jaar vastgesteld. Op dat moment is de herwaardering WOZ in de regel slechts voor een deel voltooid. In dit geval is de waardeontwikkeling een fractie meer gestegen dan in oktober 2019 verwacht. Dat betekent voor nu een voordeel op de baten van € 224.000. 224
Het nadeel op de lasten wordt niet nader toegelicht. 3
Taakveld Belastingen overig 156
De Regionale Belasting Groep heeft geen recht op aftrek van de omzetbelasting die toerekenbaar is aan btw-vrijgestelde handelingen. De deelnemende gemeenten hebben wel recht op een bijdrage uit het BTW-compensatiefonds die gelijk is aan het kostenaandeel in de gemeenschappelijke regeling. Dit levert de gemeente Vlaardingen meeropbrengsten op van € 89.000. 89
De jaarrapporten van de RBG over 2018 en 2019 lieten voordelige financiële resultaten zien. Deze voordelen zijn teruggestort naar de deelnemers. Voor Vlaardingen betekent dit een voordeel van € 39.000. 39
Het resterende voordeel op de baten van € 16.000 wordt niet nader verklaard. 16
Het voordelige verschil op de lasten wordt niet nader toegelicht. 12
Taakveld Algemene uitkeringen en overige uitkeringen Gemeentefonds 1.020
Bij de septembercirculaire 2019 hebben we uit voorzichtigheid een stelpost opgenomen, omdat meevallers bij de meicirculaire vaak weer als sneeuw voor de zon verdwijnen. De afgelopen meicirculaire is dit uiteindelijk niet gebeurd en had de stelpost vrij kunnen vallen. Dit levert nu bij de jaarrekening een voordeel op van € 1.020.000. 1.020
Taakveld Overige baten en lasten 627
Bij de 2e VGR 2020 hadden we een stelpost coronapakketten opgenomen, omdat het volledig toegekende bedrag uit het Gemeentefonds van € 3.566.000 toen niet helemaal was besteed. De stelpost bedraagt € 495.000 en zorgt nu voor een voordeel op dit taakveld. 495
De herwaardering van de voorziening dubieuze debiteuren heeft geleid tot een voordeel. Deze herziening is niet voorzien in de begroting. 83
Het resterende voordeel op de lasten van € 32.000 wordt niet nader verklaard. 32
Het voordeel op de baten wordt niet nader toegelicht. 17
Taakveld Vennootschapsbelasting 17
Binnen dit taakveld zijn geen verdere afwijkingen die toelichting behoeven. 17
Taakveld Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 23
Binnen dit taakveld zijn geen verdere afwijkingen die toelichting behoeven. 23
Taakveld Economische promotie 70
Vanwege de coronapandemie was de verwachting dat de opbrengsten Toeristenbelasting achter zouden blijven. Daarom hadden we in de 2e VGR 2020 de begrote opbrengsten naar beneden bijgesteld met € 70.000. Nu blijkt dat de primair begrote opbrengsten van € 277.000 toch zijn gerealiseerd. 70
Taakveld Wonen en bouwen 13.879
We hebben een positief rekeningresultaat gehaald van € 5,372 miljoen. Bij de tweede voortgangsrapportage 2020 werd echter een nadelig resultaat van € 8,507 miljoen geraamd. Dit zorgt voor een positieve afwijking van € 13,879 miljoen. Voor een gedetailleerde toelichting op dit verschil verwijzen wij u naar de toelichtingen op de voorgaande programma's. 13.879

Financieel deel programma Financiën

Terug naar navigatie - Financieel deel programma Financiën

Reserves en voorzieningen
Voor dit programma zijn in 2020 de volgende reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (x € 1.000) 01-01-2020 Resultaat 2019 + - 31-12-2020
Reserve Resultaatsbestemming 120 853 0 973 0
Algemene Reserve 21.020 -2.790 0 0 18.230
Totaal reserves 21.140 -1.937 0 973 18.230

Reserve Resultaatbestemming
Conform het raadsbesluit bij de jaarstukken 2019 is er € 853.000 onttrokken aan de reserve resultaatbestemming t.b.v. de projecten Krabbeplas en Oeverbos. Dit bedrag is ten gunste gekomen van programma Groen en milieu.
Daarnaast is conform BBV-regelgeving € 120.000 onttrokken aan de reserve resultaatbestemming. Dit bedrag is ten gunste gekomen van programma Veiligheid en Handhaving. Dit betreft het doelbudget in het kader van de uitvoering van het plan van aanpak inzake Weerbaarheid bestuur. Afrekening en terugbetaling van dit bedrag aan het Rijk vindt plaats in het eerste kwartaal van 2021.

Algemene reserve
De Algemene reserve heeft door de positieve rekeningsaldi van de afgelopen jaren vanaf 2015 een positief saldo. Het nadelig saldo van 2019 is inmiddels verwerkt. Na besluitvorming over het positieve saldo 2020 in de gemeenteraad zal dit in 2021 aan de reserve worden toegevoegd.

Investeringen
Voor dit programma zijn in 2020 geen investeringen gedaan.