1. Blz. 1 Jaarstukken 2020
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 De Jaarrekening in één oogopslag
        1. Blz. 4 Jaarrekening in één oogopslag
      2. Blz. 5 Bestuur, participatie en dienstverlening
        1. Blz. 6 Terugblik
        2. Blz. 7 Voortgang nieuw beleid
        3. Blz. 8 Beleidsnota's
        4. Blz. 9 Doelstellingen
          1. Blz. 10 Ambitie 1 – Bestuur en participatie
            1. Blz. 11 Ervaring op doen in de nieuwe manier van werken en het vergroten van kennis door het uitvoeren van diverse pilots Omgevingswet.
            2. Blz. 12 Het participatiebeleid wordt steeds meer in de staande gemeentelijke organisatie ondergebracht, vanuit de gedachte dat participatie voor de gemeente een vanzelfsprekendheid moet zijn op alle beleidsvelden.
            3. Blz. 13 In het tweede halfjaar van 2019 behandelt het college van burgemeester en wethouders een notitie inzake de toekomstige aanpak van (burger)participatie.
            4. Blz. 14 Op basis van de toekomstvisie wordt de Omgevingsvisie opgesteld.
            5. Blz. 15 Participatietrajecten worden geëvalueerd, zodat er lessen geleerd worden voor de toekomst.
            6. Blz. 16 We adviseren over en ondersteunen jaarlijks tientallen initiatieven vanuit de samenleving.
          2. Blz. 17 Ambitie 2 - Dienstverlening
            1. Blz. 18 Communicatieadviseurs zorgen ervoor dat persvragen worden beantwoord en helpen bij projecten van de gemeente.
            2. Blz. 19 In verband met de ontwikkeling tot ‘participatiesamenleving’ geven wij de inwoners ruimte om zelf initiatieven te nemen.
            3. Blz. 20 Wij gaan alle contactinformatie op één plek vastleggen.
            4. Blz. 21 Wij gaan onze inwoners, ondernemers en instellingen niet vraaggericht benaderen, maar behoeftegericht: wij leggen verbindingen en spelen proactief in op de behoefte van de klant.
            5. Blz. 22 Wij gaan zaakgericht werken om onze dienstverlening aan de inwoners, ondernemers en instellingen nog beter te maken.
            6. Blz. 23 Wij halen elke ochtend nieuws van “buiten naar binnen”, waarbij wij signalen van de inwoners direct vertalen in onze dienstverlening en met onze collega’s eventuele bijbehorende acties bespreken.
            7. Blz. 24 Wij zetten in op maximaal, volwassen en veilig –dus via DigiD en eHerkenning- digitaliseren maar leveren daarnaast maatwerk, voor degenen die dit nodig hebben.
            8. Blz. 25 Wij zetten op basis van de dienstverleningsvisie ‘Van dienstverlening naar serviceverlening’ ook in op collectieve dienstverlening.
            9. Blz. 26 Wij zorgen voor transparante informatie voor de inwoners.
          3. Blz. 27 Ambitie 3 – Inkoop
            1. Blz. 28 Wij voeren het in 2019 vastgestelde inkoopbeleid en het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) uit.
          4. Blz. 29 Ambitie 4 – Bedrijfsvoering
            1. Blz. 30 Ontwikkelingen en ambities stellen andere eisen aan onze ICT. De noodzaak te beschikken over ICT-diensten neemt toe en onze afhankelijk hiervan ook.
            2. Blz. 31 We investeren in onze medewerkers met een organisatie breed ontwikkeltraject met leeractiviteiten voor alle Vlaardingse professionals in de organisatie.
            3. Blz. 32 We monitoren werkbeleving door middel van een werkbelevingsonderzoek om continue te kunnen verbeteren.
            4. Blz. 33 We ontwikkelen een vernieuwd onboardingsprogramma, om medewerkers zo snel mogelijk vertrouwd te maken met onze Vlaardingse manier van werken.
            5. Blz. 34 We sturen op meer balans in de (leeftijds)opbouw van ons personeelsbestand en benutten vacatureruimte zoveel mogelijk voor het aantrekken van jonge talenten.
            6. Blz. 35 We sturen op terugdringen van (ziekte)verzuim door uitvoering te geven aan onze notitie ‘Eigen regie op inzetbaarheid” en trainen management en medewerkers in hoe zij de regie kunnen pakken op (eigen) inzetbaarheid.
            7. Blz. 36 We werken aan onze profilering op de arbeidsmarkt, moderniseren en professionaliseren onze vacatureteksten en processen van werven en selecteren.
            8. Blz. 37 We werken met een (vaste) kernbezetting en een flexibele schil om snel en efficiënt in te kunnen spelen op opgaven in de stad en ontwikkelingen in onze omgeving.
            9. Blz. 38 Wij zetten in op het verder ontwikkelen en borgen van onze Business Intelligence door te ondersteunen in het data –geïnformeerd werken en het uitwerken van Key Performance Indicators (KPI’s) in dashboards en monitoren.
        5. Blz. 39 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 40 Verbonden partijen
        7. Blz. 41 Overzicht programma Bestuur, participatie en dienstverlening
        8. Blz. 42 Taakvelden programma Bestuur, participatie en dienstverlening
        9. Blz. 43 Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening
        10. Blz. 44 Financieel deel programma Bestuur, participatie en dienstverlening
      3. Blz. 45 Veiligheid en handhaving
        1. Blz. 46 Terugblik
        2. Blz. 47 Voortgang nieuw beleid
        3. Blz. 48 Beleidsnota's
        4. Blz. 49 Doelstellingen
          1. Blz. 50 Ambitie 5 – Veiligheid
            1. Blz. 51 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan 2020-2023.
            2. Blz. 52 We geven verder invulling aan de ingezette professionalisering van Toezicht en handhaving.
        5. Blz. 53 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 54 Verbonden partijen
        7. Blz. 55 Overzicht programma Veiligheid en handhaving
        8. Blz. 56 Taakvelden programma Veiligheid en handhaving
        9. Blz. 57 Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving
        10. Blz. 58 Financieel deel Veiligheid en handhaving
      4. Blz. 59 Groen en milieu
        1. Blz. 60 Terugblik
        2. Blz. 61 Voortgang nieuw beleid
        3. Blz. 62 Beleidsnota's
        4. Blz. 63 Doelstellingen
          1. Blz. 64 Ambitie 6 – Buitenruimte doet ertoe
            1. Blz. 65 Bij de woningbouwopgave wordt nadrukkelijk de groenopgave geïntegreerd in de planvorming.
            2. Blz. 66 In de Broekpolder heeft de gemeente een burgerinitiatief lopen. Het burgerinitiatief heeft de toestemming om voor het gebied plannen te maken en uit te voeren.
            3. Blz. 67 We doen een experiment waarbij bewoners worden gefaciliteerd en gestimuleerd om groenvakken in hun eigen buurt te onderhouden.
            4. Blz. 68 We stimuleren onderwijslocaties hun verharde schoolomgeving om te vormen in een groenblauwe schoolomgeving die inspirerend is voor buurtbewoners, bedrijven en bijv. woningstichtingen.
            5. Blz. 69 We verbeteren het onderhoud van de buitenruimte zodanig dat er sprake is van (CROW) beeldkwaliteit B (heel, veilig en schoon).
          2. Blz. 70 Ambitie 7a – Riolering en stedelijk water
            1. Blz. 71 De gemeente stelt in 2020 een subsidieregeling op om bewonersinitiatieven te ondersteunen, met als doel om de gevolgen van het veranderende klimaat tegen te gaan.
            2. Blz. 72 We bereiden de renovatie voor van rioolgemaal West en grijpen deze werkzaamheden aan om het rioleringssysteem te optimaliseren.
            3. Blz. 73 We sluiten overlaatconstructies (verbindingen tussen het water- en rioleringssysteem) en brengen het aandeel rioolvreemd water verder terug.
            4. Blz. 74 We stellen een hemelwaterverordening op zodat we iedere nieuwbouwontwikkeling kunnen aangrijpen om de stad klimaatrobuuster te maken!
            5. Blz. 75 We zetten sensoren op strategische locaties in het rioolstelsel in voor het beheer en onderhoud van het rioolstelsel.
            6. Blz. 76 Wij continueren onze regionale samenwerking in o.a. de afvalwaterketen NAD en OAS De Groote Lucht.
          3. Blz. 77 Ambitie 7b – Afval
            1. Blz. 78 Het Beleidsplan Huishoudelijk Afval is in uitvoering.
            2. Blz. 79 Het verder optimaliseren van het onderhoud van de containers en het uitbreiden van het aantal containers voor groente-fruit- en tuinafval (GFT), papier, textiel en glas.
            3. Blz. 80 Uitvoering geven aan de maatregelen om de hoeveelheid restafval te halveren.
          4. Blz. 81 Ambitie 8 – Milieu en duurzaamheid
            1. Blz. 82 Wij bevorderen duurzame en schone mobiliteit middels het faciliteren van openbare laadinfra voor elektrische auto’s.
        5. Blz. 83 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 84 Verbonden partijen
        7. Blz. 85 Overzicht programma Groen en milieu
        8. Blz. 86 Taakvelden programma Groen en milieu
        9. Blz. 87 Analyse verschillen programma Groen en milieu
        10. Blz. 88 Financieel deel Groen en milieu
      5. Blz. 89 Verkeer en mobiliteit
        1. Blz. 90 Terugblik
        2. Blz. 91 Voortgang nieuw beleid
        3. Blz. 92 Beleidsnota's
        4. Blz. 93 Doelstellingen
          1. Blz. 94 Ambitie 9 – Stimuleren van het fietsgebruik
            1. Blz. 95 De notitie Vlaardingen Fietsstad vormt de leidraad voor het uitwerken van deze ambitie.
            2. Blz. 96 We maken samen met de MRDH en andere gemeenten een plan van aanpak voor de Metropolitane fietsroute door de stad.
            3. Blz. 97 We zetten in op gedragsbeïnvloeding bij bewoners en werknemers.
            4. Blz. 98 We zetten in op het zoveel mogelijk scheiden van gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer op doorgaande wegen, zoals bij de aanleg van de rotonde Zwanensingel/Zwaluwenlaan.
          2. Blz. 99 Ambitie 10 – Vergroten van de verkeersveiligheid
            1. Blz. 100 We gaan met inwoners in gesprek over locaties, waarvan gebruikers vinden dat de verkeersveiligheid verbeterd kan worden (subjectieve verkeersonveiligheid).
            2. Blz. 101 We maken de openbare ruimte beter toegankelijk voor mensen met een beperking.
            3. Blz. 102 We verbeteren de verkeersveiligheid op het kruispunt Galgkade / Abel Tasmanlaan.
            4. Blz. 103 Wij geven prioriteit aan de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, met name rondom scholen en zorginstellingen.
            5. Blz. 104 Wij maken de infrastructuur steeds meer “vergevingsgezind”, om de kans op een ongeval of letsel te verminderen en dragen hiermee bij aan een inclusieve stad.
            6. Blz. 105 Wij starten de voorbereiding voor het realiseren een rotonde op het kruispunt Van Hogendorplaan / Rotterdamseweg.
          3. Blz. 106 Ambitie 11 – Verbeteren van de doorstroming
            1. Blz. 107 We bereiden de reconstructie van het kruispunt Deltaweg/Van Beethovensingel voor, mede in het licht van de ontwikkelingen op het Unileverterrein.
            2. Blz. 108 We geven uitvoering aan de Mobiliteitsagenda.
            3. Blz. 109 We starten met de uitvoering van de reconstructie van de Marathonweg, waarvoor vanuit de kaders van het coalitieakkoord een ontwerp is gemaakt.
        5. Blz. 110 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 111 Verbonden partijen
        7. Blz. 112 Overzicht programma Verkeer en mobiliteit
        8. Blz. 113 Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit
        9. Blz. 114 Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit
        10. Blz. 115 Financieel deel Verkeer en mobiliteit
      6. Blz. 116 Wonen
        1. Blz. 117 Terugblik
        2. Blz. 118 Voortgang nieuw beleid
        3. Blz. 119 Beleidsnota's
        4. Blz. 120 Doelstellingen
          1. Blz. 121 Ambitie 12 – Wonen en woningvoorraad
            1. Blz. 122 Bij woningtoewijzing van 650 woningen in de Westwijk passen wij de zogenoemde Rotterdamwet toe.
            2. Blz. 123 Wij doen een voorstel over budget en voorwaarden voor het verstrekken van nieuwe startersleningen.
            3. Blz. 124 Wij stellen een nieuwe regionale huisvestingsverordening op met het oog op woonruimteverdeling.
            4. Blz. 125 Wij voeren diverse bouwprojecten uit.
            5. Blz. 126 Wij voeren een paraplubestemmingsplan in voor het begrip wonen en een huisvestingsverordening die splitsing van wooneenheden moet voorkomen.
            6. Blz. 127 Wij voeren het Actieplan Wonen uit en stellen een nieuwe lokale woonvisie op.
            7. Blz. 128 Wij wijzen locaties aan voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
          2. Blz. 129 Ambitie 13 – Stadsgezicht
            1. Blz. 130 Bij de ontwikkeling van het Unileverterrein kijken we in overleg met de ontwikkelaar naar de mogelijkheden tot behoud van het erfgoed en hergebruik van de laboratoria.
            2. Blz. 131 Vooruitlopend op besluitvorming over particuliere woningverbetering in 2020 blijven we het Servicepunt Woningverbetering inzetten.
            3. Blz. 132 Wij voeren een actief beleid om verloedering van panden tegen te gaan.
        5. Blz. 133 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 134 Verbonden partijen
        7. Blz. 135 Overzicht programma Wonen
        8. Blz. 136 Taakvelden programma Wonen
        9. Blz. 137 Analyse programma Wonen
        10. Blz. 138 Financieel deel Wonen
      7. Blz. 139 Onderwijs, economie en haven
        1. Blz. 140 Terugblik
        2. Blz. 141 Voortgang nieuw beleid
        3. Blz. 142 Beleidsnota's
        4. Blz. 143 Doelstellingen
          1. Blz. 144 Ambitie 14 – Onderwijs
            1. Blz. 145 Het Integraal Huisvestingsplan is in april 2020 vastgesteld.
            2. Blz. 146 In 2020 zijn gesprekken gestart met de voorschoolsevoorzieningen en het onderwijs.
            3. Blz. 147 In het vierde kwartaal van 2019 is de nieuwe onderwijsvisie vastgesteld.
            4. Blz. 148 We gaan door met het verbinden van onderwijs en arbeidsmarkt in samenwerking met het onderwijsveld en ondernemers (zie bij programma onderdeel economie).
            5. Blz. 149 We voeren een ontwikkelagenda uit in regionaal verband (MVS) voor passend onderwijs en jeugdzorg ( zie teksten sociaal domein).
          2. Blz. 150 Ambitie 15 A – Economie
            1. Blz. 151 Doorontwikkelen van de doorgaande techniekleerlijn in samenwerking met het bedrijfsleven.
            2. Blz. 152 Doorontwikkelen van de Food Innovation Academy tot een Centre for Food Health and Technology.
            3. Blz. 153 Inzetten op samenwerking met publieke en private partijen in Vlaardingen en in de regio.
            4. Blz. 154 Samen met de grote zorgpartijen in Vlaardingen (en de regio) de mogelijkheden voor een zorgopleiding/campus onderzoeken.
            5. Blz. 155 Wij zetten ons extra in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren.
          3. Blz. 156 Ambitie 15 B – Binnenstad
            1. Blz. 157 In samenspraak met de betrokken marktpartijen stellen wij een Masterplan en een Beeldkwaliteitsplan vast.
            2. Blz. 158 Wij geven nadere invulling aan de ambitie op het gebied van hoogwaardig wonen en een prettig leef- en verblijfsklimaat in het centrum in samenspraak met de marktpartijen.
            3. Blz. 159 Wij geven uitvoering aan (onderdelen van) het Centrumplan De Binnenstad Centraal en het Masterplan Binnenstad met een (financiële) prioritering voor de korte termijn.
            4. Blz. 160 Wij investeren in het smeden van robuuste samenwerkingsverbanden tussen vastgoedpartijen en ondernemers onderling.
            5. Blz. 161 Wij onderzoeken de mogelijkheden van alternatieve financiering en Publiek-Private-Samenwerking.
        5. Blz. 162 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 163 Verbonden partijen
        7. Blz. 164 Overzicht programma Onderwijs, economie en haven
        8. Blz. 165 Taakvelden programma Onderwijs, economie en haven
        9. Blz. 166 Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven
        10. Blz. 167 Financieel deel Onderwijs, economie en haven
      8. Blz. 168 Sociaal domein
        1. Blz. 169 Terugblik
        2. Blz. 170 Voortgang nieuw beleid
        3. Blz. 171 Beleidsnota's
        4. Blz. 172 Doelstellingen
          1. Blz. 173 Ambitie 16 – Regie over eigen leven
            1. Blz. 174 Regie op eigen leven is beter mogelijk als sprake is van een regelmatige inkomstenbron en een stevige sociale basis. In deze richting ontplooien we activiteiten.
            2. Blz. 175 We gaan inzetten op het versterken van diverse basisvaardigheden.
            3. Blz. 176 We kijken naar de mogelijkheden om bij de inzet op armoede een verschuiving te bewerkstelligen van verzachtende naar preventie maatregelen.
            4. Blz. 177 We versterken de bestaande wijknetwerken en zorgen voor een goede aansluiting met de professionele zorgstructuur.
          2. Blz. 178 Ambitie 17 – Zelfstandig functioneren
            1. Blz. 179 In het kader van preventie onderzoeken we de mogelijkheden om preventie zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten door beschermende factoren te vergroten en risicofactoren te verkleinen.
            2. Blz. 180 Mantelzorgers en informele hulp spelen een belangrijke rol bij het zo lang mogelijk zelfstandig functioneren in de samenleving.
            3. Blz. 181 Om zo lang mogelijk zelfstandig te functioneren, zorgen we voor plaatsen in de stad waar mensen elkaar laagdrempelig kunnen ontmoeten en terecht kunnen met vragen en voor advies.
            4. Blz. 182 Onder meer op basis van de aanbevelingen uit de evaluatie wijkteams in 2019 geven we onze wijkteams verder vorm.
            5. Blz. 183 We kijken of het netwerk Gezond Oud worden in Vlaardingen voldoende geborgd is in de Vlaardingse samenleving om zonder projectleider verder te gaan.
            6. Blz. 184 We sluiten aan bij het landelijk preventieakkoord en zetten ons in voor een regionaal preventieakkoord.
            7. Blz. 185 We zetten in op het thema eenzaamheid.
            8. Blz. 186 We zoeken passend werk voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, waardoor zij zelfstandig kunnen voorzien in hun levensonderhoud.
          3. Blz. 187 Ambitie 18 – Jeugd
            1. Blz. 188 In overleg en in afstemming met huisartsen(praktijken) plaatsen we in twee van de vier aandachtsgebieden in Vlaardingen een medewerker (POH Jeugd) ter ondersteuning van de huisartsen.
            2. Blz. 189 Op MVS-niveau vormen wij samen met de onderwijspartners een coalitie.
            3. Blz. 190 Stroomopwaarts streeft naar het vroegtijdig doorbreken van armoede.
            4. Blz. 191 We onderzoeken of het aanbod van opvoedvaardigheden sluitend is. Daarbij kijken we of er terreinen zijn waarop aanbod aangevuld of versterkt of afgezwakt moet worden.
          4. Blz. 192 Ambitie 19 – Integratie en diversiteit
            1. Blz. 193 Als Regenboogstad zetten we ons in voor de positie van LHBTi’s
            2. Blz. 194 Het beheersen van de Nederlandse taal is één van de basisvaardigheden die nodig is om duurzaam te integreren.
            3. Blz. 195 In MVS verband bereiden we ons voor op de aanpassingen in de Wet Inburgering.
          5. Blz. 196 Ambitie 20 – Resultaatsturing
            1. Blz. 197 Daar waar nodig en noodzakelijk intensiveren we onze gemeentelijke regierol. We trekken, als nodig de regie (tijdelijk) meer naar ons toe, waardoor we beter slagen om te sturen op het resultaat.
            2. Blz. 198 De concretisering van de Herijking beleid sociaal domein vindt plaats door het opstellen van een uitvoeringsplan waarin doelstellingen nader worden ingevuld.
            3. Blz. 199 Na vaststelling van de Herijking sociaal domein herijken we de Algemene Subsidie Verordening om vorm en inhoud te kunnen geven aan integraliteit, innovatie, transformatie.
            4. Blz. 200 We gebruiken twee financieringsmethoden voor de bekostiging van onze inzet in het kader van Jeugdhulp en Wmo-ondersteuning (inkoop en subsidieverlening)
            5. Blz. 201 We ontwikkelen een extra dashboard in de monitor sociaal domein waarin we indicatoren opnemen die meer sturing mogelijk maakt op de basis in de samenleving en preventie.
        5. Blz. 202 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 203 Verbonden partijen
        7. Blz. 204 Overzicht programma Sociaal domein
        8. Blz. 205 Taakvelden programma Sociaal domein
        9. Blz. 206 Analyse verschillen programma Sociaal domein
        10. Blz. 207 Financieel deel Sociaal domein
      9. Blz. 208 Kunst, cultuur en erfgoed
        1. Blz. 209 Terugblik
        2. Blz. 210 Voortgang nieuw beleid
        3. Blz. 211 Beleidsnota's
        4. Blz. 212 Doelstellingen
          1. Blz. 213 Ambitie 21 – Kunst, Cultuur & Erfgoed
            1. Blz. 214 Wij gaan verder met de uitvoering van de Kadernota Vlaardings Erfgoed.
            2. Blz. 215 Wij gaan verder met het thema ‘Holland’ als inspiratiebron.
            3. Blz. 216 Wij onderhouden goede contacten met de grote culturele instellingen.
            4. Blz. 217 Wij stellen een kerkenvisie op.
            5. Blz. 218 Wij stellen een nieuwe nota kunst- en cultuur op.
            6. Blz. 219 Wij zoeken aansluiting bij de Provinciale erfgoedlijn Trekvaarten en toekomstig relevante erfgoedlijnen
        5. Blz. 220 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 221 Verbonden partijen
        7. Blz. 222 Overzicht programma Kunst, cultuur en erfgoed
        8. Blz. 223 Taakvelden programma Kunst, cultuur en erfgoed
        9. Blz. 224 Analyse verschillen programma Kunst, cultuur en erfgoed
        10. Blz. 225 Financieel deel Kunst, cultuur en erfgoed
      10. Blz. 226 Sport en recreatie
        1. Blz. 227 Terugblik
        2. Blz. 228 Voortgang nieuw beleid
        3. Blz. 229 Beleidsnota's
        4. Blz. 230 Doelstellingen
          1. Blz. 231 Ambitie 22 – Inclusief sporten en bewegen Alle Vlaardingers worden actief gestimuleerd tot voldoende bewegen en een gezonde leefstijl.
            1. Blz. 232 Het Vlaardings Sportakkoord is opgesteld door de sportverenigingen, de gemeente, commerciële aanbieders, onderwijs, zorg en welzijnsinstanties.
            2. Blz. 233 We continueren de inzet op verenigingsondersteuning.
            3. Blz. 234 We continueren de JOGG-aanpak en Cool2BFit Vlaardingen.
            4. Blz. 235 We continueren de uitvoering van de Brede Regeling Combinatiefuncties.
            5. Blz. 236 We gaan drie erkende interventies uitvoeren in coproductie met de andere beleidsdomeinen waarbij sport en bewegen als middel wordt ingezet.
          2. Blz. 237 Ambitie 23 – Duurzame sportinfrastructuur Er zijn voldoende, schone, veilige, toegankelijke en duurzame sportaccommodaties.
            1. Blz. 238 De nieuwe Westwijkhal op het Erasmusplein is in 2020 operationeel.
            2. Blz. 239 We gaan een Integraal Huisvestingsplan Sportaccommodaties opstellen om het bewegingsonderwijs in de toekomst te kunnen blijven faciliteren.
            3. Blz. 240 We geven uitvoering aan de Routekaart Duurzaamheid opgesteld door het ministerie van VWS en de VSG bij het verduurzamen van sportaccommodaties.
            4. Blz. 241 We werken aan een oplossing voor de huidige VOP Lijnbaanhal.
          3. Blz. 242 Ambitie 24 – Recreatie De openbare ruimte is een beweegvriendelijke omgeving, met voldoende speelplekken en sport- en recreatiefaciliteiten.
            1. Blz. 243 Uitvoeren van het Speelruimteplan: We gaan o.a. een centrale speelplaats aan de Lavendelstraat inrichten alsmede een speelplaats in de Prof. Teldersstraat.
        5. Blz. 244 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 245 Verbonden partijen
        7. Blz. 246 Overzicht programma Sport en recreatie
        8. Blz. 247 Taakvelden programma Sport en recreatie
        9. Blz. 248 Analyse verschillen programma Sport en recreatie
        10. Blz. 249 Financieel deel Sport en recreatie
      11. Blz. 250 Financiën
        1. Blz. 251 Terugblik
        2. Blz. 252 Voortgang nieuw beleid
        3. Blz. 253 Beleidsnota's
        4. Blz. 254 Doelstellingen
          1. Blz. 255 Ambitie 25 – Financiën
            1. Blz. 256 Eenmaal per jaar verschaffen we inzicht in de prognoses, ontwikkelingen en risico’s van grondexploitaties met het Meerjarenprogramma Grondzaken.
            2. Blz. 257 Incidentele voordelen voegen we aan de algemene reserve toe.
            3. Blz. 258 Rijksmiddelen vertalen we in principe één op één door in de gemeentelijke begroting (in = uit).
            4. Blz. 259 We brengen in beeld welke lokale lasten er in Vlaardingen zijn. Daarbij wordt gekeken naar wat wel en wat niet mag én wat moet.
            5. Blz. 260 We inventariseren de bovenwettelijke taken, waarin in elk geval de aspecten verplicht, optioneel en wat kost het aan bod komen.
            6. Blz. 261 We treffen beheersmaatregelen om de risico’s te verminderen.
            7. Blz. 262 We zetten ons optimaal in voor externe financiering.
        5. Blz. 263 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 264 Verbonden partijen
        7. Blz. 265 Overzicht programma Financiën
        8. Blz. 266 Taakvelden programma Financiën
        9. Blz. 267 Analyse verschillen programma Financiën
        10. Blz. 268 Financieel deel programma Financiën
      12. Blz. 269 Paragrafen
        1. Blz. 270 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 271 Inleiding
          2. Blz. 272 Beleid
          3. Blz. 273 Kwijtschelding
          4. Blz. 274 Woonlasten, lokale lastendruk
          5. Blz. 275 Woonlasten, vergelijking met andere gemeenten
          6. Blz. 276 Opbrengsten belastingen, heffingen en retributies
          7. Blz. 277 Kostendekkendheid
          8. Blz. 278 Legesverordening hoofdstuk 1, algemene dienstverlening
          9. Blz. 279 Legesverordening hoofdstuk 2, fysieke leefomgeving
          10. Blz. 280 Legesverordening hoofdstuk 3, Europese dienstenrichtlijn
        2. Blz. 281 Paragraaf Weerstandsvermogen
          1. Blz. 282 Inleiding
          2. Blz. 283 Aanwezige weerstandscapaciteit
          3. Blz. 284 Gewenste weerstandscapaciteit
          4. Blz. 285 Risico's
          5. Blz. 286 Kengetallen weerstandsvermogen
          6. Blz. 287 Netto schuldquote
          7. Blz. 288 Solvabiliteitsratio
          8. Blz. 289 Grondexploitatie
          9. Blz. 290 Structurele exploitatieruimte
          10. Blz. 291 Belastingcapaciteit
          11. Blz. 292 Samenvatting en conclusie
        3. Blz. 293 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 294 Inleiding
          2. Blz. 295 Financiën algemeen
          3. Blz. 296 Wegen en civieltechnische kunstwerken
          4. Blz. 297 Riolering en grondwater
          5. Blz. 298 Waterbodems
          6. Blz. 299 Groenvoorzieningen
          7. Blz. 300 Kades en glooiingen
          8. Blz. 301 Oppervlaktewater
          9. Blz. 302 Ondergrondse containers
          10. Blz. 303 Speeltoestellen
          11. Blz. 304 Openbare verlichting
          12. Blz. 305 Verkeersregelinstallaties
          13. Blz. 306 Gebouwen
        4. Blz. 307 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 308 Inleiding
          2. Blz. 309 Uitgangspunt
          3. Blz. 310 Doelstellingen
          4. Blz. 311 Financiering
          5. Blz. 312 Renterisico's
          6. Blz. 313 Renterisiconorm vaste schuld
          7. Blz. 314 Renterisico vlottende schuld
          8. Blz. 315 Debiteurenrisico uitstaande gelden
          9. Blz. 316 Renteresultaat 2020
        5. Blz. 317 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 318 Missie en kernwaarden
          2. Blz. 319 Personeel en organisatie
          3. Blz. 320 Informatie- en facilitaire voorzieningen
          4. Blz. 321 Financiën en control
        6. Blz. 322 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 323 Inleiding
          2. Blz. 324 Taak van de gemeente
          3. Blz. 325 Wijze waarop het grondbeleid gestalte krijgt
          4. Blz. 326 De grondprijsbenadering
          5. Blz. 327 Vormen van exploitatie
          6. Blz. 328 Actualisatie en herziening
          7. Blz. 329 Positieve vooruitzichten
          8. Blz. 330 Erfpachtexploitatie
          9. Blz. 331 Kostenverhaal
          10. Blz. 332 Winstneming en voorziening
          11. Blz. 333 Vennootschapsbelasting (Vpb)
          12. Blz. 334 Rente op grondexploitaties
          13. Blz. 335 Stand van zaken grondexploitaties
          14. Blz. 336 Strategische gronden, materiële vaste activa
        7. Blz. 337 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 338 Inleiding
          2. Blz. 339 Visie verbonden partijen
          3. Blz. 340 Financiële risico's verbonden partijen
          4. Blz. 341 Vennootschapsbelasting (Vpb)
          5. Blz. 342 Overzicht verbonden partijen
        8. Blz. 343 Paragraaf Corona
          1. Blz. 344 Inleiding
          2. Blz. 345 Toelichting
      13. Blz. 346 Jaarrekening
        1. Blz. 347 Balans per 31 december 2020
          1. Blz. 348 Balans per 31-12-2020
        2. Blz. 349 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
          1. Blz. 350 Overzicht van baten en lasten
          2. Blz. 351 Overzicht van baten en lasten per programma
          3. Blz. 352 Omschrijving algemene dekkingsmiddelen
          4. Blz. 353 Overhead en vennootschapsbelasting
          5. Blz. 354 Algemene dekkingsmiddelen
          6. Blz. 355 Toevoeging/onttrekking aan reserves
          7. Blz. 356 Gerealiseerd resultaat
        3. Blz. 357 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 358 Inleiding
          2. Blz. 359 Algemeen
          3. Blz. 360 Vaste activa
          4. Blz. 361 Vlottende activa
          5. Blz. 362 Vaste passiva
          6. Blz. 363 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          7. Blz. 364 Overzicht van baten en lasten
        4. Blz. 365 Toelichting op de balans
          1. Blz. 366 Activa
          2. Blz. 367 A. Vaste activa
          3. Blz. 368 A.01 Immateriële vaste activa
          4. Blz. 369 A.1 Materiële vaste activa
          5. Blz. 370 A.2 Financiële vaste activa
          6. Blz. 371 B. Vlottende activa
          7. Blz. 372 B.1 Voorraden
          8. Blz. 373 B.2 Uitzettingen < 1 jaar
          9. Blz. 374 B.3 Liquide middelen
          10. Blz. 375 B.4 Overlopende activa
          11. Blz. 376 Passiva
          12. Blz. 377 C. Vaste passiva
          13. Blz. 378 C.1 Eigen vermogen
          14. Blz. 379 C.2 Voorzieningen
          15. Blz. 380 C.3 Vaste schulden
          16. Blz. 381 D. Vlottende passiva
          17. Blz. 382 D.1 Netto vlottende schulden
          18. Blz. 383 D.2 Overlopende passiva
        5. Blz. 384 Gebeurtenissen na balansdatum
          1. Blz. 385 Gebeurtenissen na balansdatum
        6. Blz. 386 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
          1. Blz. 387 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        7. Blz. 388 Toetsingskader begrotingsrechtmatigheid
          1. Blz. 389 Toetingskader begrotingsrechtmatigheid
        8. Blz. 390 Overzicht van incidentele baten en lasten
          1. Blz. 391 Incidentele baten en lasten
          2. Blz. 392 Incidentele reservemutaties
          3. Blz. 393 Structurele reservemutaties
        9. Blz. 394 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
          1. Blz. 395 Inleiding
          2. Blz. 396 Waarborgen en garanties
          3. Blz. 397 Inkoopovereenkomsten
        10. Blz. 398 Publicatie bezoldiging topinkomens
          1. Blz. 399 Publicatie bezoldiging topinkomens
        11. Blz. 400 EMU-saldo
          1. Blz. 401 EMU-saldo
          2. Blz. 402 Toelichting op het overzicht van het EMU-saldo
        12. Blz. 403 Baten en lasten naar taakvelden
          1. Blz. 404 Taakveld 0: BESTUUR EN ONDERSTEUNING
          2. Blz. 405 Taakveld 1: VEILIGHEID
          3. Blz. 406 Taakveld 2: VERKEER VERVOER EN WATERSTAAT
          4. Blz. 407 Taakveld 3: ECONOMIE
          5. Blz. 408 Taakveld 4: ONDERWIJS
          6. Blz. 409 Taakveld 5: SPORT, CULTUUR EN RECREATIE
          7. Blz. 410 Taakveld 6: SOCIAAL DOMEIN
          8. Blz. 411 Taakveld 7: VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU
          9. Blz. 412 Taakveld 8: VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN STEDELIJKE VERNIEUWING
          10. Blz. 413 Taakvelden totaal
          11. Blz. 414 Taakveld 0.11 Saldo Exploitatie
        13. Blz. 415 SISA-verklaring
          1. Blz. 416 SiSa-verklaring
        14. Blz. 417 Subsidie en vooruitontvangen bedragen 2020
          1. Blz. 418 Subsidie en vooruitontvangen bedragen 2020
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap