-
Blz. 1
Jaarstukken 2020
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
De Jaarrekening in één oogopslag
-
Blz. 4
Jaarrekening in één oogopslag
-
Blz. 5
Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 6
Terugblik
-
Blz. 7
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 8
Beleidsnota's
-
Blz. 9
Doelstellingen
-
Blz. 10
Ambitie 1 – Bestuur en participatie
-
Blz. 11
Ervaring op doen in de nieuwe manier van werken en het vergroten van kennis door het uitvoeren van diverse pilots Omgevingswet.
-
Blz. 12
Het participatiebeleid wordt steeds meer in de staande gemeentelijke organisatie ondergebracht, vanuit de gedachte dat participatie voor de gemeente een vanzelfsprekendheid moet zijn op alle beleidsvelden.
-
Blz. 13
In het tweede halfjaar van 2019 behandelt het college van burgemeester en wethouders een notitie inzake de toekomstige aanpak van (burger)participatie.
-
Blz. 14
Op basis van de toekomstvisie wordt de Omgevingsvisie opgesteld.
-
Blz. 15
Participatietrajecten worden geëvalueerd, zodat er lessen geleerd worden voor de toekomst.
-
Blz. 16
We adviseren over en ondersteunen jaarlijks tientallen initiatieven vanuit de samenleving.
-
Blz. 17
Ambitie 2 - Dienstverlening
-
Blz. 18
Communicatieadviseurs zorgen ervoor dat persvragen worden beantwoord en helpen bij projecten van de gemeente.
-
Blz. 19
In verband met de ontwikkeling tot ‘participatiesamenleving’ geven wij de inwoners ruimte om zelf initiatieven te nemen.
-
Blz. 20
Wij gaan alle contactinformatie op één plek vastleggen.
-
Blz. 21
Wij gaan onze inwoners, ondernemers en instellingen niet vraaggericht benaderen, maar behoeftegericht: wij leggen verbindingen en spelen proactief in op de behoefte van de klant.
-
Blz. 22
Wij gaan zaakgericht werken om onze dienstverlening aan de inwoners, ondernemers en instellingen nog beter te maken.
-
Blz. 23
Wij halen elke ochtend nieuws van “buiten naar binnen”, waarbij wij signalen van de inwoners direct vertalen in onze dienstverlening en met onze collega’s eventuele bijbehorende acties bespreken.
-
Blz. 24
Wij zetten in op maximaal, volwassen en veilig –dus via DigiD en eHerkenning- digitaliseren maar leveren daarnaast maatwerk, voor degenen die dit nodig hebben.
-
Blz. 25
Wij zetten op basis van de dienstverleningsvisie ‘Van dienstverlening naar serviceverlening’ ook in op collectieve dienstverlening.
-
Blz. 26
Wij zorgen voor transparante informatie voor de inwoners.
-
Blz. 27
Ambitie 3 – Inkoop
-
Blz. 28
Wij voeren het in 2019 vastgestelde inkoopbeleid en het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) uit.
-
Blz. 29
Ambitie 4 – Bedrijfsvoering
-
Blz. 30
Ontwikkelingen en ambities stellen andere eisen aan onze ICT. De noodzaak te beschikken over ICT-diensten neemt toe en onze afhankelijk hiervan ook.
-
Blz. 31
We investeren in onze medewerkers met een organisatie breed ontwikkeltraject met leeractiviteiten voor alle Vlaardingse professionals in de organisatie.
-
Blz. 32
We monitoren werkbeleving door middel van een werkbelevingsonderzoek om continue te kunnen verbeteren.
-
Blz. 33
We ontwikkelen een vernieuwd onboardingsprogramma, om medewerkers zo snel mogelijk vertrouwd te maken met onze Vlaardingse manier van werken.
-
Blz. 34
We sturen op meer balans in de (leeftijds)opbouw van ons personeelsbestand en benutten vacatureruimte zoveel mogelijk voor het aantrekken van jonge talenten.
-
Blz. 35
We sturen op terugdringen van (ziekte)verzuim door uitvoering te geven aan onze notitie ‘Eigen regie op inzetbaarheid” en trainen management en medewerkers in hoe zij de regie kunnen pakken op (eigen) inzetbaarheid.
-
Blz. 36
We werken aan onze profilering op de arbeidsmarkt, moderniseren en professionaliseren onze vacatureteksten en processen van werven en selecteren.
-
Blz. 37
We werken met een (vaste) kernbezetting en een flexibele schil om snel en efficiënt in te kunnen spelen op opgaven in de stad en ontwikkelingen in onze omgeving.
-
Blz. 38
Wij zetten in op het verder ontwikkelen en borgen van onze Business Intelligence door te ondersteunen in het data –geïnformeerd werken en het uitwerken van Key Performance Indicators (KPI’s) in dashboards en monitoren.
-
Blz. 39
Verplichte indicatoren
-
Blz. 40
Verbonden partijen
-
Blz. 41
Overzicht programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 42
Taakvelden programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 43
Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 44
Financieel deel programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 45
Veiligheid en handhaving
-
Blz. 46
Terugblik
-
Blz. 47
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 48
Beleidsnota's
-
Blz. 49
Doelstellingen
-
Blz. 50
Ambitie 5 – Veiligheid
-
Blz. 51
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan 2020-2023.
-
Blz. 52
We geven verder invulling aan de ingezette professionalisering van Toezicht en handhaving.
-
Blz. 53
Verplichte indicatoren
-
Blz. 54
Verbonden partijen
-
Blz. 55
Overzicht programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 56
Taakvelden programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 57
Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 58
Financieel deel Veiligheid en handhaving
-
Blz. 59
Groen en milieu
-
Blz. 60
Terugblik
-
Blz. 61
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 62
Beleidsnota's
-
Blz. 63
Doelstellingen
-
Blz. 64
Ambitie 6 – Buitenruimte doet ertoe
-
Blz. 65
Bij de woningbouwopgave wordt nadrukkelijk de groenopgave geïntegreerd in de planvorming.
-
Blz. 66
In de Broekpolder heeft de gemeente een burgerinitiatief lopen. Het burgerinitiatief heeft de toestemming om voor het gebied plannen te maken en uit te voeren.
-
Blz. 67
We doen een experiment waarbij bewoners worden gefaciliteerd en gestimuleerd om groenvakken in hun eigen buurt te onderhouden.
-
Blz. 68
We stimuleren onderwijslocaties hun verharde schoolomgeving om te vormen in een groenblauwe schoolomgeving die inspirerend is voor buurtbewoners, bedrijven en bijv. woningstichtingen.
-
Blz. 69
We verbeteren het onderhoud van de buitenruimte zodanig dat er sprake is van (CROW) beeldkwaliteit B (heel, veilig en schoon).
-
Blz. 70
Ambitie 7a – Riolering en stedelijk water
-
Blz. 71
De gemeente stelt in 2020 een subsidieregeling op om bewonersinitiatieven te ondersteunen, met als doel om de gevolgen van het veranderende klimaat tegen te gaan.
-
Blz. 72
We bereiden de renovatie voor van rioolgemaal West en grijpen deze werkzaamheden aan om het rioleringssysteem te optimaliseren.
-
Blz. 73
We sluiten overlaatconstructies (verbindingen tussen het water- en rioleringssysteem) en brengen het aandeel rioolvreemd water verder terug.
-
Blz. 74
We stellen een hemelwaterverordening op zodat we iedere nieuwbouwontwikkeling kunnen aangrijpen om de stad klimaatrobuuster te maken!
-
Blz. 75
We zetten sensoren op strategische locaties in het rioolstelsel in voor het beheer en onderhoud van het rioolstelsel.
-
Blz. 76
Wij continueren onze regionale samenwerking in o.a. de afvalwaterketen NAD en OAS De Groote Lucht.
-
Blz. 77
Ambitie 7b – Afval
-
Blz. 78
Het Beleidsplan Huishoudelijk Afval is in uitvoering.
-
Blz. 79
Het verder optimaliseren van het onderhoud van de containers en het uitbreiden van het aantal containers voor groente-fruit- en tuinafval (GFT), papier, textiel en glas.
-
Blz. 80
Uitvoering geven aan de maatregelen om de hoeveelheid restafval te halveren.
-
Blz. 81
Ambitie 8 – Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 82
Wij bevorderen duurzame en schone mobiliteit middels het faciliteren van openbare laadinfra voor elektrische auto’s.
-
Blz. 83
Verplichte indicatoren
-
Blz. 84
Verbonden partijen
-
Blz. 85
Overzicht programma Groen en milieu
-
Blz. 86
Taakvelden programma Groen en milieu
-
Blz. 87
Analyse verschillen programma Groen en milieu
-
Blz. 88
Financieel deel Groen en milieu
-
Blz. 89
Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 90
Terugblik
-
Blz. 91
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 92
Beleidsnota's
-
Blz. 93
Doelstellingen
-
Blz. 94
Ambitie 9 – Stimuleren van het fietsgebruik
-
Blz. 95
De notitie Vlaardingen Fietsstad vormt de leidraad voor het uitwerken van deze ambitie.
-
Blz. 96
We maken samen met de MRDH en andere gemeenten een plan van aanpak voor de Metropolitane fietsroute door de stad.
-
Blz. 97
We zetten in op gedragsbeïnvloeding bij bewoners en werknemers.
-
Blz. 98
We zetten in op het zoveel mogelijk scheiden van gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer op doorgaande wegen, zoals bij de aanleg van de rotonde Zwanensingel/Zwaluwenlaan.
-
Blz. 99
Ambitie 10 – Vergroten van de verkeersveiligheid
-
Blz. 100
We gaan met inwoners in gesprek over locaties, waarvan gebruikers vinden dat de verkeersveiligheid verbeterd kan worden (subjectieve verkeersonveiligheid).
-
Blz. 101
We maken de openbare ruimte beter toegankelijk voor mensen met een beperking.
-
Blz. 102
We verbeteren de verkeersveiligheid op het kruispunt Galgkade / Abel Tasmanlaan.
-
Blz. 103
Wij geven prioriteit aan de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, met name rondom scholen en zorginstellingen.
-
Blz. 104
Wij maken de infrastructuur steeds meer “vergevingsgezind”, om de kans op een ongeval of letsel te verminderen en dragen hiermee bij aan een inclusieve stad.
-
Blz. 105
Wij starten de voorbereiding voor het realiseren een rotonde op het kruispunt Van Hogendorplaan / Rotterdamseweg.
-
Blz. 106
Ambitie 11 – Verbeteren van de doorstroming
-
Blz. 107
We bereiden de reconstructie van het kruispunt Deltaweg/Van Beethovensingel voor, mede in het licht van de ontwikkelingen op het Unileverterrein.
-
Blz. 108
We geven uitvoering aan de Mobiliteitsagenda.
-
Blz. 109
We starten met de uitvoering van de reconstructie van de Marathonweg, waarvoor vanuit de kaders van het coalitieakkoord een ontwerp is gemaakt.
-
Blz. 110
Verplichte indicatoren
-
Blz. 111
Verbonden partijen
-
Blz. 112
Overzicht programma Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 113
Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 114
Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 115
Financieel deel Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 116
Wonen
-
Blz. 117
Terugblik
-
Blz. 118
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 119
Beleidsnota's
-
Blz. 120
Doelstellingen
-
Blz. 121
Ambitie 12 – Wonen en woningvoorraad
-
Blz. 122
Bij woningtoewijzing van 650 woningen in de Westwijk passen wij de zogenoemde Rotterdamwet toe.
-
Blz. 123
Wij doen een voorstel over budget en voorwaarden voor het verstrekken van nieuwe startersleningen.
-
Blz. 124
Wij stellen een nieuwe regionale huisvestingsverordening op met het oog op woonruimteverdeling.
-
Blz. 125
Wij voeren diverse bouwprojecten uit.
-
Blz. 126
Wij voeren een paraplubestemmingsplan in voor het begrip wonen en een huisvestingsverordening die splitsing van wooneenheden moet voorkomen.
-
Blz. 127
Wij voeren het Actieplan Wonen uit en stellen een nieuwe lokale woonvisie op.
-
Blz. 128
Wij wijzen locaties aan voor de huisvesting van arbeidsmigranten.
-
Blz. 129
Ambitie 13 – Stadsgezicht
-
Blz. 130
Bij de ontwikkeling van het Unileverterrein kijken we in overleg met de ontwikkelaar naar de mogelijkheden tot behoud van het erfgoed en hergebruik van de laboratoria.
-
Blz. 131
Vooruitlopend op besluitvorming over particuliere woningverbetering in 2020 blijven we het Servicepunt Woningverbetering inzetten.
-
Blz. 132
Wij voeren een actief beleid om verloedering van panden tegen te gaan.
-
Blz. 133
Verplichte indicatoren
-
Blz. 134
Verbonden partijen
-
Blz. 135
Overzicht programma Wonen
-
Blz. 136
Taakvelden programma Wonen
-
Blz. 137
Analyse programma Wonen
-
Blz. 138
Financieel deel Wonen
-
Blz. 139
Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 140
Terugblik
-
Blz. 141
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 142
Beleidsnota's
-
Blz. 143
Doelstellingen
-
Blz. 144
Ambitie 14 – Onderwijs
-
Blz. 145
Het Integraal Huisvestingsplan is in april 2020 vastgesteld.
-
Blz. 146
In 2020 zijn gesprekken gestart met de voorschoolsevoorzieningen en het onderwijs.
-
Blz. 147
In het vierde kwartaal van 2019 is de nieuwe onderwijsvisie vastgesteld.
-
Blz. 148
We gaan door met het verbinden van onderwijs en arbeidsmarkt in samenwerking met het onderwijsveld en ondernemers (zie bij programma onderdeel economie).
-
Blz. 149
We voeren een ontwikkelagenda uit in regionaal verband (MVS) voor passend onderwijs en jeugdzorg ( zie teksten sociaal domein).
-
Blz. 150
Ambitie 15 A – Economie
-
Blz. 151
Doorontwikkelen van de doorgaande techniekleerlijn in samenwerking met het bedrijfsleven.
-
Blz. 152
Doorontwikkelen van de Food Innovation Academy tot een Centre for Food Health and Technology.
-
Blz. 153
Inzetten op samenwerking met publieke en private partijen in Vlaardingen en in de regio.
-
Blz. 154
Samen met de grote zorgpartijen in Vlaardingen (en de regio) de mogelijkheden voor een zorgopleiding/campus onderzoeken.
-
Blz. 155
Wij zetten ons extra in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren.
-
Blz. 156
Ambitie 15 B – Binnenstad
-
Blz. 157
In samenspraak met de betrokken marktpartijen stellen wij een Masterplan en een Beeldkwaliteitsplan vast.
-
Blz. 158
Wij geven nadere invulling aan de ambitie op het gebied van hoogwaardig wonen en een prettig leef- en verblijfsklimaat in het centrum in samenspraak met de marktpartijen.
-
Blz. 159
Wij geven uitvoering aan (onderdelen van) het Centrumplan De Binnenstad Centraal en het Masterplan Binnenstad met een (financiële) prioritering voor de korte termijn.
-
Blz. 160
Wij investeren in het smeden van robuuste samenwerkingsverbanden tussen vastgoedpartijen en ondernemers onderling.
-
Blz. 161
Wij onderzoeken de mogelijkheden van alternatieve financiering en Publiek-Private-Samenwerking.
-
Blz. 162
Verplichte indicatoren
-
Blz. 163
Verbonden partijen
-
Blz. 164
Overzicht programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 165
Taakvelden programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 166
Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 167
Financieel deel Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 168
Sociaal domein
-
Blz. 169
Terugblik
-
Blz. 170
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 171
Beleidsnota's
-
Blz. 172
Doelstellingen
-
Blz. 173
Ambitie 16 – Regie over eigen leven
-
Blz. 174
Regie op eigen leven is beter mogelijk als sprake is van een regelmatige inkomstenbron en een stevige sociale basis. In deze richting ontplooien we activiteiten.
-
Blz. 175
We gaan inzetten op het versterken van diverse basisvaardigheden.
-
Blz. 176
We kijken naar de mogelijkheden om bij de inzet op armoede een verschuiving te bewerkstelligen van verzachtende naar preventie maatregelen.
-
Blz. 177
We versterken de bestaande wijknetwerken en zorgen voor een goede aansluiting met de professionele zorgstructuur.
-
Blz. 178
Ambitie 17 – Zelfstandig functioneren
-
Blz. 179
In het kader van preventie onderzoeken we de mogelijkheden om preventie zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten door beschermende factoren te vergroten en risicofactoren te verkleinen.
-
Blz. 180
Mantelzorgers en informele hulp spelen een belangrijke rol bij het zo lang mogelijk zelfstandig functioneren in de samenleving.
-
Blz. 181
Om zo lang mogelijk zelfstandig te functioneren, zorgen we voor plaatsen in de stad waar mensen elkaar laagdrempelig kunnen ontmoeten en terecht kunnen met vragen en voor advies.
-
Blz. 182
Onder meer op basis van de aanbevelingen uit de evaluatie wijkteams in 2019 geven we onze wijkteams verder vorm.
-
Blz. 183
We kijken of het netwerk Gezond Oud worden in Vlaardingen voldoende geborgd is in de Vlaardingse samenleving om zonder projectleider verder te gaan.
-
Blz. 184
We sluiten aan bij het landelijk preventieakkoord en zetten ons in voor een regionaal preventieakkoord.
-
Blz. 185
We zetten in op het thema eenzaamheid.
-
Blz. 186
We zoeken passend werk voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, waardoor zij zelfstandig kunnen voorzien in hun levensonderhoud.
-
Blz. 187
Ambitie 18 – Jeugd
-
Blz. 188
In overleg en in afstemming met huisartsen(praktijken) plaatsen we in twee van de vier aandachtsgebieden in Vlaardingen een medewerker (POH Jeugd) ter ondersteuning van de huisartsen.
-
Blz. 189
Op MVS-niveau vormen wij samen met de onderwijspartners een coalitie.
-
Blz. 190
Stroomopwaarts streeft naar het vroegtijdig doorbreken van armoede.
-
Blz. 191
We onderzoeken of het aanbod van opvoedvaardigheden sluitend is. Daarbij kijken we of er terreinen zijn waarop aanbod aangevuld of versterkt of afgezwakt moet worden.
-
Blz. 192
Ambitie 19 – Integratie en diversiteit
-
Blz. 193
Als Regenboogstad zetten we ons in voor de positie van LHBTi’s
-
Blz. 194
Het beheersen van de Nederlandse taal is één van de basisvaardigheden die nodig is om duurzaam te integreren.
-
Blz. 195
In MVS verband bereiden we ons voor op de aanpassingen in de Wet Inburgering.
-
Blz. 196
Ambitie 20 – Resultaatsturing
-
Blz. 197
Daar waar nodig en noodzakelijk intensiveren we onze gemeentelijke regierol. We trekken, als nodig de regie (tijdelijk) meer naar ons toe, waardoor we beter slagen om te sturen op het resultaat.
-
Blz. 198
De concretisering van de Herijking beleid sociaal domein vindt plaats door het opstellen van een uitvoeringsplan waarin doelstellingen nader worden ingevuld.
-
Blz. 199
Na vaststelling van de Herijking sociaal domein herijken we de Algemene Subsidie Verordening om vorm en inhoud te kunnen geven aan integraliteit, innovatie, transformatie.
-
Blz. 200
We gebruiken twee financieringsmethoden voor de bekostiging van onze inzet in het kader van Jeugdhulp en Wmo-ondersteuning (inkoop en subsidieverlening)
-
Blz. 201
We ontwikkelen een extra dashboard in de monitor sociaal domein waarin we indicatoren opnemen die meer sturing mogelijk maakt op de basis in de samenleving en preventie.
-
Blz. 202
Verplichte indicatoren
-
Blz. 203
Verbonden partijen
-
Blz. 204
Overzicht programma Sociaal domein
-
Blz. 205
Taakvelden programma Sociaal domein
-
Blz. 206
Analyse verschillen programma Sociaal domein
-
Blz. 207
Financieel deel Sociaal domein
-
Blz. 208
Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 209
Terugblik
-
Blz. 210
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 211
Beleidsnota's
-
Blz. 212
Doelstellingen
-
Blz. 213
Ambitie 21 – Kunst, Cultuur & Erfgoed
-
Blz. 214
Wij gaan verder met de uitvoering van de Kadernota Vlaardings Erfgoed.
-
Blz. 215
Wij gaan verder met het thema ‘Holland’ als inspiratiebron.
-
Blz. 216
Wij onderhouden goede contacten met de grote culturele instellingen.
-
Blz. 217
Wij stellen een kerkenvisie op.
-
Blz. 218
Wij stellen een nieuwe nota kunst- en cultuur op.
-
Blz. 219
Wij zoeken aansluiting bij de Provinciale erfgoedlijn Trekvaarten en toekomstig relevante erfgoedlijnen
-
Blz. 220
Verplichte indicatoren
-
Blz. 221
Verbonden partijen
-
Blz. 222
Overzicht programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 223
Taakvelden programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 224
Analyse verschillen programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 225
Financieel deel Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 226
Sport en recreatie
-
Blz. 227
Terugblik
-
Blz. 228
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 229
Beleidsnota's
-
Blz. 230
Doelstellingen
-
Blz. 231
Ambitie 22 – Inclusief sporten en bewegen Alle Vlaardingers worden actief gestimuleerd tot voldoende bewegen en een gezonde leefstijl.
-
Blz. 232
Het Vlaardings Sportakkoord is opgesteld door de sportverenigingen, de gemeente, commerciële aanbieders, onderwijs, zorg en welzijnsinstanties.
-
Blz. 233
We continueren de inzet op verenigingsondersteuning.
-
Blz. 234
We continueren de JOGG-aanpak en Cool2BFit Vlaardingen.
-
Blz. 235
We continueren de uitvoering van de Brede Regeling Combinatiefuncties.
-
Blz. 236
We gaan drie erkende interventies uitvoeren in coproductie met de andere beleidsdomeinen waarbij sport en bewegen als middel wordt ingezet.
-
Blz. 237
Ambitie 23 – Duurzame sportinfrastructuur Er zijn voldoende, schone, veilige, toegankelijke en duurzame sportaccommodaties.
-
Blz. 238
De nieuwe Westwijkhal op het Erasmusplein is in 2020 operationeel.
-
Blz. 239
We gaan een Integraal Huisvestingsplan Sportaccommodaties opstellen om het bewegingsonderwijs in de toekomst te kunnen blijven faciliteren.
-
Blz. 240
We geven uitvoering aan de Routekaart Duurzaamheid opgesteld door het ministerie van VWS en de VSG bij het verduurzamen van sportaccommodaties.
-
Blz. 241
We werken aan een oplossing voor de huidige VOP Lijnbaanhal.
-
Blz. 242
Ambitie 24 – Recreatie De openbare ruimte is een beweegvriendelijke omgeving, met voldoende speelplekken en sport- en recreatiefaciliteiten.
-
Blz. 243
Uitvoeren van het Speelruimteplan: We gaan o.a. een centrale speelplaats aan de Lavendelstraat inrichten alsmede een speelplaats in de Prof. Teldersstraat.
-
Blz. 244
Verplichte indicatoren
-
Blz. 245
Verbonden partijen
-
Blz. 246
Overzicht programma Sport en recreatie
-
Blz. 247
Taakvelden programma Sport en recreatie
-
Blz. 248
Analyse verschillen programma Sport en recreatie
-
Blz. 249
Financieel deel Sport en recreatie
-
Blz. 250
Financiën
-
Blz. 251
Terugblik
-
Blz. 252
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 253
Beleidsnota's
-
Blz. 254
Doelstellingen
-
Blz. 255
Ambitie 25 – Financiën
-
Blz. 256
Eenmaal per jaar verschaffen we inzicht in de prognoses, ontwikkelingen en risico’s van grondexploitaties met het Meerjarenprogramma Grondzaken.
-
Blz. 257
Incidentele voordelen voegen we aan de algemene reserve toe.
-
Blz. 258
Rijksmiddelen vertalen we in principe één op één door in de gemeentelijke begroting (in = uit).
-
Blz. 259
We brengen in beeld welke lokale lasten er in Vlaardingen zijn. Daarbij wordt gekeken naar wat wel en wat niet mag én wat moet.
-
Blz. 260
We inventariseren de bovenwettelijke taken, waarin in elk geval de aspecten verplicht, optioneel en wat kost het aan bod komen.
-
Blz. 261
We treffen beheersmaatregelen om de risico’s te verminderen.
-
Blz. 262
We zetten ons optimaal in voor externe financiering.
-
Blz. 263
Verplichte indicatoren
-
Blz. 264
Verbonden partijen
-
Blz. 265
Overzicht programma Financiën
-
Blz. 266
Taakvelden programma Financiën
-
Blz. 267
Analyse verschillen programma Financiën
-
Blz. 268
Financieel deel programma Financiën
-
Blz. 269
Paragrafen
-
Blz. 270
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 271
Inleiding
-
Blz. 272
Beleid
-
Blz. 273
Kwijtschelding
-
Blz. 274
Woonlasten, lokale lastendruk
-
Blz. 275
Woonlasten, vergelijking met andere gemeenten
-
Blz. 276
Opbrengsten belastingen, heffingen en retributies
-
Blz. 277
Kostendekkendheid
-
Blz. 278
Legesverordening hoofdstuk 1, algemene dienstverlening
-
Blz. 279
Legesverordening hoofdstuk 2, fysieke leefomgeving
-
Blz. 280
Legesverordening hoofdstuk 3, Europese dienstenrichtlijn
-
Blz. 281
Paragraaf Weerstandsvermogen
-
Blz. 282
Inleiding
-
Blz. 283
Aanwezige weerstandscapaciteit
-
Blz. 284
Gewenste weerstandscapaciteit
-
Blz. 285
Risico's
-
Blz. 286
Kengetallen weerstandsvermogen
-
Blz. 287
Netto schuldquote
-
Blz. 288
Solvabiliteitsratio
-
Blz. 289
Grondexploitatie
-
Blz. 290
Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 291
Belastingcapaciteit
-
Blz. 292
Samenvatting en conclusie
-
Blz. 293
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 294
Inleiding
-
Blz. 295
Financiën algemeen
-
Blz. 296
Wegen en civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 297
Riolering en grondwater
-
Blz. 298
Waterbodems
-
Blz. 299
Groenvoorzieningen
-
Blz. 300
Kades en glooiingen
-
Blz. 301
Oppervlaktewater
-
Blz. 302
Ondergrondse containers
-
Blz. 303
Speeltoestellen
-
Blz. 304
Openbare verlichting
-
Blz. 305
Verkeersregelinstallaties
-
Blz. 306
Gebouwen
-
Blz. 307
Paragraaf Financiering
-
Blz. 308
Inleiding
-
Blz. 309
Uitgangspunt
-
Blz. 310
Doelstellingen
-
Blz. 311
Financiering
-
Blz. 312
Renterisico's
-
Blz. 313
Renterisiconorm vaste schuld
-
Blz. 314
Renterisico vlottende schuld
-
Blz. 315
Debiteurenrisico uitstaande gelden
-
Blz. 316
Renteresultaat 2020
-
Blz. 317
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 318
Missie en kernwaarden
-
Blz. 319
Personeel en organisatie
-
Blz. 320
Informatie- en facilitaire voorzieningen
-
Blz. 321
Financiën en control
-
Blz. 322
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 323
Inleiding
-
Blz. 324
Taak van de gemeente
-
Blz. 325
Wijze waarop het grondbeleid gestalte krijgt
-
Blz. 326
De grondprijsbenadering
-
Blz. 327
Vormen van exploitatie
-
Blz. 328
Actualisatie en herziening
-
Blz. 329
Positieve vooruitzichten
-
Blz. 330
Erfpachtexploitatie
-
Blz. 331
Kostenverhaal
-
Blz. 332
Winstneming en voorziening
-
Blz. 333
Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 334
Rente op grondexploitaties
-
Blz. 335
Stand van zaken grondexploitaties
-
Blz. 336
Strategische gronden, materiële vaste activa
-
Blz. 337
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 338
Inleiding
-
Blz. 339
Visie verbonden partijen
-
Blz. 340
Financiële risico's verbonden partijen
-
Blz. 341
Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 342
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 343
Paragraaf Corona
-
Blz. 344
Inleiding
-
Blz. 345
Toelichting
-
Blz. 346
Jaarrekening
-
Blz. 347
Balans per 31 december 2020
-
Blz. 348
Balans per 31-12-2020
-
Blz. 349
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 350
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 351
Overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 352
Omschrijving algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 353
Overhead en vennootschapsbelasting
-
Blz. 354
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 355
Toevoeging/onttrekking aan reserves
-
Blz. 356
Gerealiseerd resultaat
-
Blz. 357
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 358
Inleiding
-
Blz. 359
Algemeen
-
Blz. 360
Vaste activa
-
Blz. 361
Vlottende activa
-
Blz. 362
Vaste passiva
-
Blz. 363
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 364
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 365
Toelichting op de balans
-
Blz. 366
Activa
-
Blz. 367
A. Vaste activa
-
Blz. 368
A.01 Immateriële vaste activa
-
Blz. 369
A.1 Materiële vaste activa
-
Blz. 370
A.2 Financiële vaste activa
-
Blz. 371
B. Vlottende activa
-
Blz. 372
B.1 Voorraden
-
Blz. 373
B.2 Uitzettingen < 1 jaar
-
Blz. 374
B.3 Liquide middelen
-
Blz. 375
B.4 Overlopende activa
-
Blz. 376
Passiva
-
Blz. 377
C. Vaste passiva
-
Blz. 378
C.1 Eigen vermogen
-
Blz. 379
C.2 Voorzieningen
-
Blz. 380
C.3 Vaste schulden
-
Blz. 381
D. Vlottende passiva
-
Blz. 382
D.1 Netto vlottende schulden
-
Blz. 383
D.2 Overlopende passiva
-
Blz. 384
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 385
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 386
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 387
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 388
Toetsingskader begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 389
Toetingskader begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 390
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 391
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 392
Incidentele reservemutaties
-
Blz. 393
Structurele reservemutaties
-
Blz. 394
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 395
Inleiding
-
Blz. 396
Waarborgen en garanties
-
Blz. 397
Inkoopovereenkomsten
-
Blz. 398
Publicatie bezoldiging topinkomens
-
Blz. 399
Publicatie bezoldiging topinkomens
-
Blz. 400
EMU-saldo
-
Blz. 401
EMU-saldo
-
Blz. 402
Toelichting op het overzicht van het EMU-saldo
-
Blz. 403
Baten en lasten naar taakvelden
-
Blz. 404
Taakveld 0: BESTUUR EN ONDERSTEUNING
-
Blz. 405
Taakveld 1: VEILIGHEID
-
Blz. 406
Taakveld 2: VERKEER VERVOER EN WATERSTAAT
-
Blz. 407
Taakveld 3: ECONOMIE
-
Blz. 408
Taakveld 4: ONDERWIJS
-
Blz. 409
Taakveld 5: SPORT, CULTUUR EN RECREATIE
-
Blz. 410
Taakveld 6: SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 411
Taakveld 7: VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU
-
Blz. 412
Taakveld 8: VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN STEDELIJKE VERNIEUWING
-
Blz. 413
Taakvelden totaal
-
Blz. 414
Taakveld 0.11 Saldo Exploitatie
-
Blz. 415
SISA-verklaring
-
Blz. 416
SiSa-verklaring
-
Blz. 417
Subsidie en vooruitontvangen bedragen 2020
-
Blz. 418
Subsidie en vooruitontvangen bedragen 2020
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap