Wonen

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

De krapte op de woningmarkt wordt steeds groter. Dit komt onder andere tot uitdrukking in stijgende huizenprijzen (de vraag naar woningen is groter dan het aanbod) en langere regionale wachttijden voor sociale huurwoningen.

Er is een tekort aan tal van soorten woningen (zoals dure woningen, eengezinswoningen, kwalitatief goede appartementen en sociale koopwoningen) voor diverse doelgroepen (bijvoorbeeld starters, ouderen met een smalle beurs en doorstromers). Een goede mix tussen bereikbare koopwoningen, kwalitatief goede sociale huurwoningen en duurdere koop en huur is noodzakelijk.

Voor een herstel van de regionale woningmarkt is een forse toename van het woningaanbod nodig. Dit legt een druk op het woningbouwprogramma. Hierover zijn regionale afspraken gemaakt. Voor Vlaardingen betekent dit dat er, bovenop de ingerekende plancapaciteit van 3.200 woningen uit het bestaande woningbouwprogramma, circa 2.000 woningen in de periode tot 2030 extra aan de totale woningvoorraad moeten worden toegevoegd. Daar tegenover staat dat er 1.850 sociale huurwoningen worden onttrokken. Wij streven uiteindelijk naar een totale Vlaardingse woningvoorraad van 39.000 woningen. In 2020 hebben wij de startnotitie Woonvisie vastgesteld. Die werken wij uit tot een definitieve, nieuwe Woonvisie.

In het herstelplan hebben wij zogenoemde High Impact Projecten benoemd. Voor de aanpak van het Museumkwartier hebben wij met de ontwikkelaar een onderhandelingsresultaat bereikt, dat verder wordt uitgewerkt. Voor de aanpak van de Zwanensingelstrook hebben wij eind 2020 een intentieovereenkomst gesloten met een ontwikkelaar.

Voor de resultaten van de bij de (woningbouw-)ontwikkelingen behorende grondexploitaties verwijzen wij u kortheidshalve naar de paragraaf Grondbeleid.

Vlaardingen heeft een eenzijdig woonaanbod waardoor de stad relatief veel kwetsbare inwoners trekt die veel zorg en aandacht van de (lokale) overheid nodig hebben. Zeker in de wijken waar die disbalans het grootst is, ontstaan aandachtsgebieden. Daarom is voor een gedeelte van de Westwijk (650 woningen) de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp), ook wel Rotterdamwet genoemd, ingevoerd. Het aanwijzingsbesluit van het ministerie BZK verliep in april 2020. De gemeenteraad heeft een aanvraag ingediend bij het ministerie voor verlenging van de termijn met (maximaal) vier jaar. Deze verlenging is toegekend. Een integrale aanpak van de vier benoemde aandachtsgebieden hebben wij in 2020 voorbereid en opgezet. Samen met onze partners, zoals de woningcorporaties en maatschappelijke instellingen, beogen wij een stijging op de Leefbaarometer op meerdere aspecten.

Het Servicepunt Woningverbetering (SWV) helpt Verenigingen van Eigenaren bij het activeren, inzet van mediation bij geschillen, informeren over ontwikkelingen en het organiseren van cursussen. Wij verwachten dat de komende jaren de vraag om hulp en ondersteuning toeneemt. Conform het Herstelplan hebben wij het SWV voortgezet en blijven dat ook doen.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

De realisatie van de forse woningbouwopgave waar wij voor staan, vraagt om voorbereidende werkzaamheden, zoals het aanwijzen van geschikte locaties, het formuleren van de beleidsmatige en stedenbouwkundige randvoorwaarden, het voeren van gesprekken met mogelijke ontwikkelaars en het aanpassen van bestemmingsplannen. Hiertoe is, via het herstelplan, in de begroting 2020 eenmalig een aanvullend budget opgenomen van € 1 miljoen ten laste van de algemene reserve. Dit bedrag beschouwen wij als een voorinvestering. Als bij de realisatie van projecten rendementen worden behaald, voegen wij die of toe aan de Algemene reserve, of zetten die (deels) in voor de verdere ontwikkeling en professionalisering van de ambtelijke organisatie. De inzet van de beschikbaar gestelde middelen loopt volgens planning en hebben wij in 2020 besteed aan het opzetten en voorbereiden van de aanpak om de woningbouwopgave voortvarend te kunnen realiseren. Voor extra formatie voor handhaving van de Huisvestingsverordening wordt structureel € 140.000 per jaar in de meerjarenbegroting opgenomen. De inzet van die middelen vindt plaats na vaststelling van de Huisvestingsverordening.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Actieplan Wonen 2008-2030 2008
Gebiedsvisies 2010
Actualisatie Actieplan Wonen 2017
Prestatieafspraken 2018-2022 2017
Woningbouwprogramma 2017
Regionale woonvisie, eerste fase 2018
Nieuwe woningmarktafspraken regio Rotterdam 2018-2030 2019
Startnotitie Woonvisie 2020
Verordening Woonruimtebemiddeling Vlaardingen 2020 2020
Verorderning Starterslening 2020 2020

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 12 – Wonen en woningvoorraad

Terug naar navigatie - Ambitie 12 – Wonen en woningvoorraad

a. Wij bouwen tot 2030 in totaliteit 5.200 woningen (3.200 reguliere plancapaciteit en 2.000 woningen extra).
b. Er is een goede mix van sociaal bereikbare koopwoningen, sociale huur en duurdere koop en huur.
c. Er bestaat een breed palet aan woningen in verschillende prijsklassen en voor diverse doelgroepen.
d. Wij voorkomen het opkopen van woningen om die te verhuren tegen woekerhuren en faciliteren 300 woningen conform het convenant huisvesting tijdelijke arbeidsmigranten.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 13 – Stadsgezicht

Terug naar navigatie - Ambitie 13 – Stadsgezicht

Vlaardingen gaat zorgvuldig om met het cultuurhistorisch erfgoed. De gemeente zorgt voor heldere kaders en handhaaft actief, zodat de diverse stadsgezichten niet ontsierd worden door verloedering. 

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Wonen
Wonen Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020
Gemiddelde WOZ-waarde (€ 1.000) CBS 169 223 183,00 n.n.b.
Nieuw gebouwde woningen (per 1.000 woningen) ABF research (WSJG) 6 8 n.n.b. n.n.b.
Demografisch druk (%) CBS 74 74 74,30 74,20
Gem. woonlasten eenpersoonshuishouden COELO 661 669 684,00 687,00
Gem. woonlasten meerpersoonshuishouden COELO 732 731 757,00 748,00

Overzicht programma Wonen

Terug naar navigatie - Overzicht programma Wonen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
Lasten 12.227 12.358 17.193 21.387 -4.194
Baten 12.499 10.025 12.861 16.726 -3.865
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 272 -2.333 -4.333 -4.662 329
Stortingen 877 0 0 0 0
Onttrekkingen 614 2.384 2.747 2.604 144
Mutaties reserves -263 2.384 2.747 2.604 144

Taakvelden programma Wonen

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Wonen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
TV3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Lasten -584 739 739 71 668
Baten 123 739 739 71 668
Totaal TV3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 708 0 0 0 0
TV8.1 Ruimtelijke ordening
Lasten 1.690 3.071 6.401 7.365 -965
Baten 1.553 520 700 2.310 -1.610
Totaal TV8.1 Ruimtelijke ordening -137 -2.551 -5.701 -5.055 -646
TV8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Lasten 7.334 6.074 6.565 7.244 -679
Baten 4.589 6.074 6.642 6.283 358
Totaal TV8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -2.745 0 77 -961 1.037
TV8.3 Wonen en bouwen
Lasten 3.788 2.474 3.488 6.706 -3.218
Baten 6.233 2.692 4.780 8.060 -3.281
Totaal TV8.3 Wonen en bouwen 2.445 218 1.291 1.354 -63
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 877 0 0 0 0
Onttrekkingen 614 2.384 2.747 2.604 144
Totaal TV0.10 Mutaties reserves -263 2.384 2.747 2.604 144

Analyse programma Wonen

Terug naar navigatie - Analyse programma Wonen
Analyse verschillen programma Wonen Voordeel Nadeel
Taakveld Mutaties reserves 144
Met betrekking tot de reserve Blankenburgverbinding worden de volgende bedragen onttrokken conform de realisatie op taakveld 8.1: Scouting vaststellingsovereenkomst: € 2.152.400 (volledig conform raming) Blankenburgverbinding: € 438.000 (€ 62.000 lagere onttrekking tov raming) Volkstuinen: € 14.000 (€ 36.000 lagere onttrekking tov raming) Lagere onttrekking i.v.m. advieskosten aankoop Floris de Vijfdelaan (€ 45.000) 144
Taakveld Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Grondexploitaties (bedrijventerrein): Alle lasten en baten van de lopende grondexploitatie ‘de Vergulde Hand’ worden via dit product naar de balanspost onderhanden werk geboekt. Zo ook de verrekening van de uitkomsten van de nota MPG. De mutaties binnen de grondexploitatie zijn budgettair neutraal. 668 668
Taakveld Ruimtelijke ordening 646
Dit jaar waren er lagere uitgaven door terughoudendheid bij het gebruik van extern advies en overige diensten op het gebied van ruimtelijke plannen. Een aantal projecten stonden in de wacht en gaan naar verwachting komend jaar lopen. 52
Met de 2de VGR 2020 is aangegeven dat er dit jaar naar verwachting € 157.000 minder uitgegeven zal worden voor de implementatie van de Omgevingswet. Voorgesteld is dit budget over te hevelen naar 2021. Eind van 2020 is nog eens € 77.000 minder uitgegeven dan voorzien tijdens de 2de VGR doordat activiteiten zijn uitgesteld door de coronamaatregelen. Om op 1 januari 2022 aan de wettelijke vereisten van deze nieuwe wet te voldoen is het noodzakelijk om deze activiteiten volgend jaar alsnog uit te voeren. Voorgesteld wordt om ook deze € 77.000 via resultaatbestemming over te hevelen naar 2021. 77
Afgelopen jaar zijn er nieuwe bouwinitiatieven (waar kosten op de initiatiefnemers kunnen worden verhaald) voorbereid en ook inmiddels gestart. Het betreffen voornamelijk meerjarige initiatieven, waarbij het resultaat pas genomen zal worden wanneer het eindresultaat is behaald of wanneer de onderhandelingen voortijdig worden beëindigd. Het tussentijds resultaat wordt op de balans verantwoord. 1.249 1.249
In de 2e VGR 2020 is aangegeven dat het project Het Nieuwe Thuis vertraging heeft opgelopen in het doorlopen van de ruimtelijke procedures waardoor ook de bouw vertraagd is. Hierdoor zal de betaling van de kosten in het kader van het kostenverhaal pas in 2021 plaatsvinden. Helaas is deze correctie naar aanleiding van dit bericht doorgevoerd op taakveld 8.2, waardoor op dit taakveld een tekort te zien is van € 200.000. 200
Een aantal initiatieven zoals de plannen Boskalis en Cornelis Speelmanstraat hebben niet geleid tot een anterieure overeenkomst of zijn afgesloten. Hiervoor is geen dekking in de begroting opgenomen, wat een nadeel oplevert van € 12.000. 12
Overige bouwprojecten: Bij het bouwproject ‘Hoogvliet’ heeft in kalenderjaar 2020 voor de nieuwe supermarkt ‘Hoogvliet’, met daar bovenop appartementen, een (grond)transactie tussen de gemeente en Hoogvliet Beheer B.V. plaatsgevonden, waarbij de gemeente de bloot eigendom en de volle eigendom van enkele kadastrale objecten (percelen) aan Hoogvliet Beheer B.V. heeft overgedragen. Het verkoopresultaat van de bloot eigendom is middels de erfpachtexploitatie aan het rekeningresultaat verantwoord. Het verkoopresultaat de volle eigendom (€ 714.719) is evenzeer middels het rekeningresultaat verantwoord, waarbij de verkoopkosten, met inbegrip van boekwaarden, zakelijke lasten en sloopkosten, in mindering op de opbrengst uit de verkoop van de volle eigendom zijn gebracht. De plankosten voor het facilitair (bouw)project ‘Hoogvliet’ bedragen op 31 december 2020 € 48.243 en deze plankosten zijn als een eenmalig verlies ten laste van het rekenresultaat gebracht. Ten behoeve van het facilitair (bouw)project ‘Floreslaan’ zijn, in de afgelopen jaren, vooruitlopend op een (grond)transactie de gemeente en ABB Ontwikkeling B.V. naast plankosten ook kosten gemaakt die betrekking hebben op de betreffende kadastrale objecten. De kosten hiervan bedragen in totaal € 88.038 en komen ten laste van het rekeningresultaat. ABB Ontwikkeling B.V. is een exploitatiebijdrage van € 48.954 aan de gemeente verschuldigd, waardoor een bedrag van € 39.084 ten laste van het rekeningresultaat moet worden gebracht. Voor de nog te maken kosten voor deze projecten wordt in de 2e Voortgangsrapportage 2021 een opgave gedaan. 627
Bij de 2e VGR 2020 zijn exploitatiebudgetten opgenomen voor de projectkosten van de blankenburgverbinding en de herhuisvesting van de volkstuinen. Voor de Blankenburgverbinding wordt jaarlijks € 500.000 geraamd op basis van gemiddelde uitgaven in het verleden. Ten opzichte van deze raming is € 66.000 minder lasten gemaakt. Het project herhuisvesting is halverwege 2020 opgestart, het budget van € 50.000 is maar voor een deel (€ 13.000) benut, het restant zal in 2021 worden besteed. Door de onderbesteding wordt ook minder onttrokken aan de reserve Blankenburgverbinding. Zie ook taakveld 0.10. 103
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 1
Taakveld Grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen) 1.037
Uit het MPG blijkt dat in dit verslagjaar op de grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen) in totaal een negatief resultaat van € 1.102.800 is behaald. Dit verschil kan als volgt worden verklaard: In de Raadsvoorstellen voor de agenda van mei wordt voorgesteld de grondexploitaties Babberspolder Oost, Buitenplaats Van Ruytenburch en Parc Drieenhuysen af te sluiten. Het resultaat van deze grondexploitaties bedraagt in totaal € 4.146.000(negatief). Hier tegenover staat een vrijval van de verliesvoorziening (van deze grondexploitaties) van € 2.894.600 , waardoor het uiteindelijke resultaat € 1.251.400 (negatief) is. De overige verschillen kunnen verklaard worden door enerzijds de mutaties van de voorzieningen van de lopende grondexploitaties met een positief effect van € 126.800 en anderzijds door tussentijdse winstneming bij de grondexploitatie Vrije kavels Hollandiaan van € 21.800. Voor een nadere specificatie van deze bedragen wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid. De overige mutaties binnen de lopende grondexploitaties zijn per saldo budgettair neutraal. Alle lasten en baten van lopende grondexploitaties (uitgezonderd de bedrijventerreinen) worden via dit product naar de balanspost onderhanden werk geboekt. Zo ook de verrekening van de uitkomsten van de nota MPG. De overige mutaties binnen de grondexploitaties zijn per saldo budgettair neutraal. 1.103
Zoals elk jaar worden de salariskosten verdeeld over de programma’s/ taakvelden op basis van de voorcalculatie. Abusievelijk was op dit taakveld geen raming, waardoor er een overschrijding is ontstaan van € 113.000. 113
Strategische plannen en visies: In de 2e VGR 2020 is aangegeven dat het project Het Nieuwe Thuis vertraging heeft opgelopen in het doorlopen van de ruimtelijke procedures waardoor ook de bouw vertraagd is. Hierdoor zal de betaling van de kosten in het kader van het kostenverhaal pas in 2021 plaatsvinden. Omdat de opbrengst op taakveld Ruimtelijke Ordening is geraamd en de correctie op dit taakveld is doorgevoerd is hier een voordeel te zien van € 200.000. 200
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 21
Taakveld Wonen en bouwen 63
De middelen voor de woonruimteverordening zijn pas laat dit jaar beschikbaar gekomen. Omdat de voorbereidende werkzaamheden voor het overgrote deel worden uitgevoerd in 2021 wordt gevraagd dit bedrag over te hevelen naar 2021 en daarom mee te nemen in de besluitvorming rond de resultaatbestemming. 75
Bij de 2e VGR 2020 is ingeschat dat voor het in september 2020 beschikbaar gestelde bedrag van € 250.000 voor het opstellen en realisatie van de Woonvisie een bedrag van € 150.000 overgeheveld diende te worden naar 2021, waardoor er € 100.000 beschikbaar bleef voor 2020. Op dit budget is nu een beperkt tekort van €10.000 ontstaan, vanwege extra personele inzet op de voorbereiding voor een aanvraag Woningbouwimpulsgelden voor de derde tranche in 2021, nadat een aanvraag voor de tweede tranche in 2020 te prematuur bleek. 10
Er zijn in het afgelopen jaar veel individuele erfpachten omgezet in volle eigendom (verkoop bloot-eigendom). Hierdoor zijn de begrote opbrengsten m.b.t. verkopen grond ca € 3,1 mln. hoger dan geraamd. De overdracht bloot-eigendom van de laatste fase van Park Hoog Lede heeft een groot aandeel in deze opbrengsten. Daarnaast is op Park Hoog Lede een stuk openbaar gebied teruggekocht voor € 633.00, wat de netto-opbrengst weer verlaagt. Dor de verkoop van de bloot-eigendom van in erfpacht uitgegeven grond vervallen de erfpachtrechten en wordt de boekwaarde van deze gronden op nihil gesteld (er wordt dus afgeschreven). Deze afschrijving was in de 2e VGR 2020 reeds bijgesteld, maar doordat er meer verkopen bloot-eigendom geweest zijn dan verwacht, is er een extra nadeel op de kapitaallasten van € 2.6 mln. De extra personele inzet in verband met het product Erfpacht in het afgelopen jaar (reeds gemeld in de 2e VGR 2020) zijn € 130.000 hoger dan geraamd. De canonopbrengsten zijn ondanks de vele verkopen bloot-eigendom € 185.000 hoger dan geraamd. Dat komt doordat er ook veel heruitgiftes in eeuwigdurende erfpacht in 2020 zijn geweest en de afwikkeling van Park Hoog Lede en Simbolo in 2020 (van deze overschrijding is € 34.000 verantwoord op taakveld 8.2). 44
De gemeentelijke uitgaven in het kader van Particuliere woningverbetering zijn dit jaar lager dan verwacht. 50
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 8

Financieel deel Wonen

Terug naar navigatie - Financieel deel Wonen

Reserves en voorzieningen
Voor dit programma zijn in 2020 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (x € 1.000) 01-01-2020 + - 31-12-2020
Herinrichting en uitgifte Het Scheur 33 0 0 33
Particuliere woningverbetering 629 0 0 629
Grondexploitaties 99 0 0 99
Totaal reserves 760 0 0 760
Voorzieningen (x € 1.000) 01-01-2020 + - 31-12-2020
Erfpachtgronden HZO 264 0 264 0
Grex Holy ZO (meerwaarde t.o.v. boekwaarde) 954 0 127 826
Totaal voorzieningen 1.217 0 391 826

Reserve Herinrichting en uitgifte groenstrook bedrijventerrein Het Scheur
Deze reserve wordt ingezet voor werkzaamheden voor de groenstrook.

Reserve Particuliere woningverbetering
Deze reserve hangt samen met maatregelen uit het Actieplan Wonen. Het voorziet er in particulieren te ondersteunen bij het kwalitatief op peil houden van de woningvoorraad. De project- en proceskosten worden jaarlijks ten laste van deze reserve gebracht.

Reserve Afkoopsommen erfpacht
Deze reserve is gevormd uit eerder ontvangen afkoopsommen van erfpachters (€ 25,9 miljoen).

Reserve Afkoopsommen van erfpachttermijnen
In 2013 is € 16,8 miljoen gestort vanuit de vooruit ontvangen afkoopsommen erfpacht. Jaarlijks wordt uit deze reserve € 1,4 miljoen onttrokken ten gunste van het product erfpacht.

Reserve Grondexploitaties
Eind 2014 heeft de raad een bestemmingsreserve grondexploitaties ingesteld om toekomstige voorzieningen of afwaarderingen op grondexploitaties op te vangen.

Voorziening Erfpachtgronden Holy Zuidoost
De herstructurering van Holy Zuidoost omvat gedeeltelijk percelen die eeuwigdurend of voor een bepaalde tijd in erfpacht zijn uitgegeven aan woningbouwcorporatie Waterweg Wonen. De betreffende percelen grond, exclusief de openbare ruimte, komen volgens een overeengekomen tijdsplanning volledig in eigendom van Waterweg Wonen. Met deze voorziening wordt de boekwaarde van de erfpachtgronden van de nog resterende deelplannen afgedekt.

Voorziening Grondexploitatie Holy Zuidoost
We hebben deze voorziening getroffen voor het verwachte verlies op de grondexploitatie Holy Zuidoost. De voorziening wordt bij het opstellen van de (tussentijds) Meerjaren Programma Grondzaken geactualiseerd.

Investeringen
Voor dit programma zijn in 2020 geen investeringen gedaan.