Veiligheid en handhaving

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Het jaar 2020 was het eerste uitvoeringsjaar van het Integraal Veiligheidsplan (IVP) 2020-2023, maar ook het jaar van de zoektocht naar mogelijkheden om het goede te doen met minder geld. Het domein veiligheid levert een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de leefbaarheid van de stad. Daarom is veiligheid één van de vier gekozen domeinen in het Herstelplan. In dit Herstelplan hebben wij de twee speerpunten uit het IVP (aanpak van ondermijning en verbinden van de domeinen zorg en veiligheid) overgenomen en aangevuld met de aanpak van woonadresfraude. Conform Herstelplan is door een kwartiermaker een plan van aanpak opgesteld voor de aanpak van ondermijning op de bedrijventerreinen. Er is uitvoering gegeven aan dit plan middels diverse acties en de aanpak van de bedrijventerreinen is tot opgave benoemd in het kader van opgavegericht werken. Het speerpunt ‘verbinden van de domeinen zorg en veiligheid’ heeft op bepaalde vlakken - mede door de coronapandemie - nadrukkelijk de aandacht gekregen (o.a. aandacht voor kwetsbare groepen, dak- en thuislozen, continuering van de zorg met een essentiële veiligheidscomponent). Dit wordt in 2021 voortgezet en verder uitgebreid.

Hoewel onze inzet met name op de drie speerpunten uit het Herstelplan waren gericht, zijn andere thema's niet uit het oog verloren. Zo is de aanpak van onacceptabele overlastgevende jeugd/groepen geïntensiveerd en hebben we het cameratoezicht uitgebreid. Ook is stevig ingezet op het dealen van (hard)drugs waarbij de strafrechtelijke aanpak is gecombineerd met een bestuurlijke aanpak. We moeten helaas concluderen dat ondanks onze inzet en die van onze (veiligheids)partners het gevoel van veiligheid onder inwoners nog niet is toegenomen.

Coronapandemie 
Uiteraard had de coronapandemie invloed op de uitvoering van het veiligheidsbeleid. Bepaalde activiteiten konden (tijdelijk) niet worden uitgevoerd of opgestart, zoals de fysieke adresonderzoeken voor de aanpak van woonadresfraude. Er is een proef geweest om op een digitale manier de huisbezoeken uit te voeren. Deze proef bleek meer tijd te vragen dan de reguliere huisbezoeken, gaven minder informatie en is daarom gestaakt. Vanwege corona zijn op bepaalde vlakken minder kosten gemaakt, bijvoorbeeld op preventiebeleid. Tegelijkertijd vroeg de corona-aanpak op andere vlakken veel capaciteit. Denk aan de inzet van vast personeel in de crisisorganisatie en natuurlijk ging veel handhavingscapaciteit naar het handhaven van de coronamaatregelen.

Toezicht en Handhaving
Het werkveld van toezicht en handhaving was opnieuw in beweging. Er wordt steeds meer van de handhavers verwacht. Ook de vraag naar veiligheid en leefbaarheid in Vlaardingen blijft groot. Vanwege de veranderende taak van de boa’s (van leefbaarheid naar (gevoel van) veiligheid, de veranderende samenleving (agressiever gedrag)) en de politie die minder capaciteit beschikbaar heeft voor lokale taken, zijn de boa’s extra getraind. Op die manier kunnen we hen uitrusten met extra verdedigingsmiddelen, zoals handboeien en bodycams.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Het strategisch veiligheidsbeleid ligt vast in het IVP. In 2020 is de Beleidsnotitie bestuurlijke aanpak ondermijning in Vlaardingen opgesteld en vastgesteld. Hierin is onze aanpak van ondermijning beschreven.

Met het Herstelplan zijn extra middelen structureel beschikbaar gesteld vanaf 2020. Om uitvoering te geven aan de aanpak van ondermijning en woonadresfraude zijn de BOA’s per december 2020 met 2 fte. uitgebreid; de overige 0,5 fte is lastig vervulbaar gebleken. De analist informatievoorziening (0,5 fte.) is tijdelijk vanuit de eigen organisatie ingezet om zo snel aan de slag te kunnen. De werving en selectie van een regisseur aanpak woonoverlast (1 fte.) is eind 2020 afgerond (start op 1 januari 2021).

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Integraal Veiligheidsplan 2020-2023, inclusief jaarlijks uitvoeringsplan (JUP) 2019
Coffeeshopbeleid Vlaardingen 2019
Regionaal Veiligheidsplan politie-eenheid Rotterdam (2019-2022) 2019
Beleidsplan Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (2018-2022) 2018
Koersnotitie Toezicht en Handhaving 2016
Beleidsnotitie bestuurlijke aanpak ondermijning in Vlaardingen (2020) 2020
Herstelplan Voor een leefbaar en financieel gezond Vlaardingen (2020) 2020

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 5 – Veiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 5 – Veiligheid

a. Wij spannen ons maximaal in voor een veilige, schone, hele en gezonde leefomgeving. Vlaardingen wordt in alle opzichten veiliger.

b. Het veiligheidsbeleid wordt zowel preventief als repressief geoptimaliseerd. Waar nodig wordt dit op wijkniveau ingevuld, samen met de bewoners. Ook minder zichtbare vormen van onveiligheid pakken wij actief aan.

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Veiligheid en handhaving
Misdrijven gecategoriseerd Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020
Verwijzingen Halt (per 10.000 jongeren) Bureau Halt n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Winkeldiefstallen (per 1000 inwoners) CBS-Diefstallen n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Geweldsmisdrijven (per 1000 inwoners) CBS n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Diefstallen uit woning (per 1000 inwoners) CBS-Diefstallen n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Vernieling en beschadigingen (in de openbare ruimte) (per 1000 inwoners) CBS n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) is een gemeenschappelijke regeling die namens de 15 gemeenten in de regio taken uitvoert op het gebied van rampenbestrijding, crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, ambulancezorg en geneeskundige hulpverlening.

Overzicht programma Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Overzicht programma Veiligheid en handhaving
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
Lasten 8.896 9.350 10.977 10.762 215
Baten 77 1.185 1.284 1.558 -274
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -8.819 -8.164 -9.693 -9.204 -489
Onttrekkingen 0 130 130 120 10

Taakvelden programma Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Veiligheid en handhaving
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
TV1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Lasten 4.862 5.256 5.261 5.302 -42
TV1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 2.429 2.464 3.739 3.597 142
Baten 73 44 143 178 -35
Totaal TV1.2 Openbare orde en veiligheid -2.356 -2.420 -3.596 -3.419 -177
TV4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten 0 51 51 0 51
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 19 15 30 0 30
Baten 0 0 0 12 -12
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -19 -15 -30 12 -42
TV8.3 Wonen en bouwen
Lasten 1.587 1.564 1.897 1.863 34
Baten 4 1.142 1.142 1.369 -227
Totaal TV8.3 Wonen en bouwen -1.582 -423 -755 -494 -261
TV0.10 Mutaties reserves
Onttrekkingen 0 130 130 120 10

Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving
Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving Voordeel Nadeel
Taakveld Mutaties reserves 10
Het verschil wordt veroorzaakt doordat het budget in de reserve bestemmingsresultaat € 10.000 lager was dan geraamd. Hierdoor is er ook € 10.000 minder onttrokken aan de reserve. In het kader van de uitvoering van het plan van aanpak inzake Weerbaarheid bestuur is er echter nog geen aanleiding geweest om het doelbudget van € 120.000 in te zetten. Dit budget is conform de BBV-regelgeving wel onttrokken aan de reserve bestemmingsresultaat en vervolgens verantwoord op de balans onder de overlopende passiva als "vooruit ontvangen Rijksbijdragen". Afrekening en terugbetaling van dit bedrag aan het Rijk vindt plaats in het eerste kwartaal van 2021. 10
Taakveld Crisisbeheersing en brandweer 42
De gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is hoger uitgevallen dan is begroot. De 1ste begrotingswijziging 2020 van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond was niet opgenomen in de gemeentelijke begroting. 42
Taakveld Openbare orde en veiligheid 177
Er zijn minder kosten gemaakt voor integraal veiligheidsbeleid, voornamelijk op preventiebeleid. Door de coronapandemie is er minder ingezet op preventiebeleid zoals bijvoorbeeld de aanschaf en plaatsing van mobiele camera's. 109
Daarnaast is er ongeveer € 33.000 minder uitgegeven aan inhuur bij Toezicht en Handhaving omdat één van de ingehuurde medewerkers via SOW begin 2020 uit dienst is gegaan. 33
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 35
Taakveld Onderwijshuisvesting 51
Er is op dit taakveld een onderbesteding gerealiseerd. Het betreft een budget dat gereserveerd is voor vandalismebestrijding. Net als in 2018 en 2019 zijn hier geen kosten voor gemaakt. Vanaf 2020 is het budget afgeraamd ten behoeve van de aanvullende ombuigingen bij de begroting 2021. 51
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie 42
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 42
Taakveld Wonen en bouwen 261
Hogere bouwleges: Zoals de afgelopen jaren te zien is geweest, laat de hoeveelheid omgevingsvergunningen dat jaarlijks aangevraagd wordt, vaak een golvende beweging zien. Dit jaar zijn de legesinkomsten, in tegenstelling tot 2019 waarin een lagere opbrengst is gerealiseerd en het eerder dit jaar verwachte effect van de coronacrisis en Pfas-problematiek, hoger dan was ingeschat. In het laatste kwartaal blijkt nog een flink bedrag aan bouwleges te zijn ontvangen, waardoor deze € 236.000 hoger zijn dan geraamd. 236
Lagere kosten digitalisering: Ter archivering van de BoWoTo-zaken is in 2017 gestart met de digitalisering van de bouwtekeningen van de oude bouwaanvragen. Verwacht was dat dit in 2020 afgerond zou zijn. Helaas hebben de werkzaamheden vertraging opgelopen waardoor er een budget over is van € 20.000. Om deze werkzaamheden in 2021 te kunnen afronden wordt gevraagd dit bedrag over te hevelen naar 2021 en daarom mee te nemen in de besluitvorming rond de resultaatbestemming. 20
De overige uitvoeringskosten handhaving en voor de verlening van bouwvergunningen zijn lager dan geraamd. Dit komt omdat de kosten voor inhuur zijn verantwoord bij bedrijfsvoering. 40
Gebouwen: De overschrijding ad € 27.000 op gemeentelijk vastgoed wordt nader toegelicht in het onderdeel “ Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed” in de paragraaf kapitaalgoederen. 27
Het restant bestaat uit diverse kleine niet nader te verklaren verschillen. 8

Financieel deel Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Financieel deel Veiligheid en handhaving

Reserves en voorzieningen
Voor dit programma zijn in 2020 de volgende reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (x € 1.000) 01-01-2020 + - 31-12-2020
Aanpak hennepkwekerijen 136 0 0 136
Totaal reserves 136 0 0 136

Reserve Aanpak hennepkwekerijen
Voor de ontmanteling van hennepkwekerijen wordt een gespecialiseerd bedrijf ingehuurd. De reserve wordt aangewend om indirecte kosten te dekken van het opruimen van hennepkwekerijen.

 

Investeringen
Voor dit programma zijn in 2020 geen investeringen gedaan.