Sociaal domein

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Begin 2020 is de keuze gemaakt om te onderzoeken of de Transformatie Sociaal Domein in MVS- verband opgepakt zou kunnen worden. Dit als uitwerking van het Herstelplan en in navolging op het lopende MVS-traject herijking jeugdhulp. De uitvoering van de geïndiceerde Wmo en de participatiewet worden tenslotte door regionale uitvoeringsorganisaties uitgevoerd waardoor we voor grote delen van de uitvoering van deze wetten met de andere MVS-gemeenten te maken hebben.

In MVS-verband is hierop een transformatietraject sociaal domein gestart. Een eerste gezamenlijke analyse maakte duidelijk dat de drie gemeenten voor een groot deel voor dezelfde uitdagingen staan. Dit vormde aanleiding voor een vervolgtraject op basis van drie opdrachten:

1. Het aanvullen van de eerste gezamenlijke analyse.

2. Het opstellen van een plan van aanpak hoe in MVS-verband de transformatie gezamenlijk opgepakt kan worden (MVS-roadmap). 

3. Het opstellen van een Uitvoeringsplan met concrete maatregelen voor de begroting 2021. 

In september zijn de aangevulde analyse en een Uitvoeringsplan 2021 (UP21) opgeleverd. Het Uitvoeringsplan bevat concrete maatregelen met een bijhorend verwacht financieel resultaat. Dit plan is in samenwerking met de uitvoeringsorganisaties ROGplus, Stroomopwaarts (SOW) en Minters opgesteld aangezien zij een groot deel van de maatregelen zullen uitvoeren.

De MVS-roadmap is eind oktober opgeleverd. Uiteindelijk is eind 2020 besloten om de Transformatie Sociaal Domein toch niet verder in MVS-verband op te pakken, maar wel op thema’s de samenwerking te blijven zoeken. Dit vanwege tempo- en prioriteitsverschillen tussen de gemeenten. Vlaardingen kiest er voor de transformatie voort te zetten door uitvoering van de maatregelen van het Uitvoeringsplan 2021 en in het verlengde daarvan de ontwikkeling van een Uitvoeringsplan 2022 op basis van het Herstelplan.

De transformatie van de jeugdhulp wordt in MVS-verband opgepakt. Besloten is de lokale en regionale jeugdhulp, nu ingekocht via de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) gezamenlijk in te kopen en de toegang tot de jeugdhulp op MVS-niveau in te richten. De MVS-gemeenten kunnen zo beter sturen op de kwaliteit en de kosten van de jeugdhulp. Het koersdocument MVS-Jeugdmodel en een rapport met cijfermatige onderbouwing zijn opgeleverd, evenals een actieplan waarmee de bouwstenen van dit jeugdmodel verder uitgewerkt zullen worden. Eind 2020 is besloten dat deze uitwerking gebeurt, terwijl de MVS gemeenten onderdeel blijven van de GRJR. 

Doordat veel tijd en energie in bovenstaande MVS-trajecten is gestoken én door de coronapandemie, is een (groot) deel van de plannen die in de begroting 2020 waren opgenomen niet tot uitvoer gekomen.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen 2016
Regiovisie op MO-BW, 'Onder Dak' 2017
Visiedocument 'Mantelzorg en informele zorg' 2019
Regionale visie 'Veranderopgave Inburgering' 2019
Regionale visie 'Armoede en Schulden' (SOW) 2019
Beleid Sociaal Domein: De inwoner voorop, nu samen doorpakken 2020

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 16 – Regie over eigen leven

Terug naar navigatie - Ambitie 16 – Regie over eigen leven

Vlaardingers nemen zoveel mogelijk de regie over hun eigen leven. Waar mogelijk en noodzakelijk ondersteunt de gemeente hen daarbij. De gemeente biedt ondersteuning en coördinatie in de keten van veiligheid, werk en inkomen, (jeugd)hulp, huisartsen en de Wmo.
De schuldenproblematiek wordt beter aangepakt voor de inwoner, ook preventief.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 17 – Zelfstandig functioneren

Terug naar navigatie - Ambitie 17 – Zelfstandig functioneren
  • Vlaardingers functioneren zo lang mogelijk zelfstandig in de lokale samenleving. Vlaardingen biedt kwalitatief goede zorg, laagdrempelig, toegankelijk en transparant.
  • Ook inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door een handicap of beperking, kunnen met ondersteuning van de gemeente en Stroomopwaarts een passende werkplek vinden, zodat zij zelfstandig in hun levensonderhoud voorzien.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 18 – Jeugd

Terug naar navigatie - Ambitie 18 – Jeugd

Kinderen groeien veilig, gezond en zonder armoede op. We ondersteunen initiatieven gericht op de ontwikkeling van jongeren.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 19 – Integratie en diversiteit

Terug naar navigatie - Ambitie 19 – Integratie en diversiteit
  • Vlaardingen is een veelkleurige gemeente, waar nieuwkomers op een goede en doeltreffende manier integreren.
  • Vlaardingen is een stad waar iedereen zich veilig en thuis voelt.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 20 – Resultaatsturing

Terug naar navigatie - Ambitie 20 – Resultaatsturing

De gemeente heeft voldoende grip op inhoud, proces, samenwerking en resultaat om gefundeerde keuzes te maken waarmee uitvoering gegeven wordt aan de sturende rol van de gemeente.

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Sociaal domein
Ambitie 16: Zelfstandig functioneren
Maatwerkarrangement Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (per 1000 inwoners) GMSD 1.080 648 1.100 623
Ambitie 17: Participatie
Participatie Bron Vlaardingen 2018 50.000 - 100.000 inw. 2018 Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019
Aantal banen (per 1000 inwoners tussen 15-64 jaar) LISA 478,8 758,3 490,4 771,5
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking) CBS 65,5 67,6 n.n.b. n.n.b.
Werkloze jongeren (% 16-22 jarigen) CBS Jeugd 2,0 2,0 n.n.b. n.n.b.
Lopende reintegratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-64 jaar) CBS 631,6 318,4 n.n.b. n.n.b.
Personen met een bijstandsuitkering (per 10.000 inwoners) CBS 532,4 369,0 522,6 351,7
Ambitie 18: Jeugd
Jeugd ‘Kinderen groeien veilig en gezond op' Bron Vlaardingen 2018 50.000 - 100.000 inw. 2018 Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 1,0 1,0 n.n.b. n.n.b.
Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 12,0 6,0 n.n.b. n.n.b.
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 8,9 11,7 7,5 * 9,9 *
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 1,8 1,2 1,4 * 1,1 *
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) CBS 0,8 0,4 0,6 * 0,3 *

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Het uitvoeren van de bovenlokale jeugdhulp door middel van: * het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders jeugdreclassering en jeugdbeschermingsmaatregelen in het kader van de Jeugdwet; * het organiseren van een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling; * het bevorderen van gezamenlijk overleg van de gemeenten over de uitvoering van de jeugdhulptaken, die als gevolg van de Jeugdwet aan de gemeenten zijn opgedragen.
ROGplus
Het bieden van Wmo maatwerkvoorzieningen ter bevordering, behoud of compensatie van zelfredzaamheid en ter ondersteuning van participatie aan bewoners die daar op eigen kracht niet of onvoldoende toe in staat zijn. De maatwerkvoorzieningen richten zich ook op de ondersteuning van mantelzorgers.
StroomOpwaarts
De gemeenschappelijke regeling is getroffen om een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van taken en bevoegdheden van de deelnemers in het sociaal domein te borgen. Het betreft de uitvoering van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening (werkloze werknemers en gewezen zelfstandigen) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
GGD – Rotterdam Rijnmond (GR GGD-RR)
Het op een proactieve wijze beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners in het bedieningsgebied van de GR GGD-RR. Gezondheid wordt gedefinieerd als een toestand van compleet fysiek, mentaal en sociaal welbevinden en is niet alleen van toepassing op de afwezigheid van ziekte of een handicap.

Overzicht programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Overzicht programma Sociaal domein
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
Lasten 137.544 137.096 156.475 149.670 6.805
Baten 37.369 36.424 47.562 48.037 -475
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -100.174 -100.671 -108.913 -101.633 -7.280
Stortingen 934 780 780 1.814 -1.034
Onttrekkingen 3.650 1.190 894 0 894
Mutaties reserves 2.716 410 114 -1.814 1.928

Taakvelden programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Sociaal domein
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 5.585 5.561 6.237 6.520 -283
Baten 878 440 174 870 -696
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -4.707 -5.121 -6.063 -5.650 -413
TV6.2 Wijkteams
Lasten 6.389 6.926 5.752 5.366 385
Baten 177 70 370 174 196
Totaal TV6.2 Wijkteams -6.212 -6.856 -5.382 -5.192 -189
TV6.3 Inkomensregelingen
Lasten 39.059 38.899 49.271 47.036 2.235
Baten 35.840 35.441 46.627 46.562 65
Totaal TV6.3 Inkomensregelingen -3.219 -3.458 -2.644 -474 -2.171
TV6.4 Begeleide participatie
Lasten 121 112 112 112 0
TV6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 20.586 20.782 22.245 21.693 552
Baten 301 381 298 203 95
Totaal TV6.5 Arbeidsparticipatie -20.284 -20.401 -21.947 -21.490 -457
TV6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)
Lasten 82 82 92 92 0
TV6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Lasten 21.197 20.842 22.796 21.190 1.607
Baten 0 0 0 0 0
Totaal TV6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -21.197 -20.842 -22.796 -21.190 -1.607
TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Lasten 6.242 6.576 6.705 7.380 -676
Baten 40 0 0 96 -96
Totaal TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -6.202 -6.576 -6.705 -7.284 580
TV6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Lasten 22.499 22.578 26.378 24.226 2.152
Baten 129 92 92 132 -39
Stortingen 0 0 0 0 0
Totaal TV6.81 Geëscaleerde zorg 18+ -22.370 -22.486 -26.286 -24.094 -2.192
TV6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Lasten 15.397 14.105 16.235 15.561 674
Baten 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Totaal TV6.82 Geëscaleerde zorg 18- -15.397 -14.105 -16.235 -15.561 -674
TV7.1 Volksgezondheid
Lasten 386 632 651 493 158
Baten 3 0 0 0 0
Totaal TV7.1 Volksgezondheid -383 -632 -651 -493 -158
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 934 780 780 1.814 -1.034
Onttrekkingen 3.650 1.190 894 0 894
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 2.716 410 114 -1.814 1.928

Analyse verschillen programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Sociaal domein
Analyse verschillen programma Sociaal domein Voordeel Nadeel
Taakveld Mutaties reserves 1.928
Ten opzichte van de raming is er € 1.034.000 meer gestort, dit betreft het restant van de integratie uitkering Beschermd Wonen en de coronacompensatie m.b.t. beschermd wonen. Conform regionale afspraken wordt dit gereserveerd om in 2021 af te rekenen met de gemeenten Schiedam en Maassluis. 1.034
De baten op reservemutaties laten een nadeel voor de exploitatie zien van € 894.000. Deze mutaties betroffen vlaktaks en een onttrekking voor het project regenbooggemeenten. In de tweede voortgangsrapportage 2020 is, vanwege de wijziging in de Vlaktakssystematiek de extra last bijgeraamd op het programma sociaal domein. Alle lasten zijn hiermee opgevangen binnen het taakveld waardoor deze onttrekking niet meer nodig is. 894
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie 413
Er is voor circa € 624.000 meer subsidies verantwoord op dit taakveld dan begroot door een betere registratie. Veel subsidies horen vanwege het preventieve karakter in het zogenaamde "voorveld" thuis en niet op de diverse andere taakvelden op dit programma. Doordat dit pas later in het jaar is gedaan, is er geen begrotingswijziging meer gemaakt. Op de overige taakvelden op programma Sociaal domein worden verschillende voordelen op subsidies gemeld. Het restant verschil van € 42.000 negatief op de lasten wordt door meerdere kleine voor en nadelen veroorzaakt welke geen nadere toelichting behoeven. 666
Het opzetten van wijknetwerken is nog niet gestart waardoor een budget van € 316.000 resteert. In het Herstelplan en het daaruit voortvloeiende uitvoeringsplan komt het opzetten van het wijknetwerk weer terug voor uitvoering vanaf 2021. 316
Het voordeel op de baten (totaal € 764) wordt veroorzaakt door het ontvangen van niet geraamde middelen € 138.000 vanuit DSW. Voorgesteld wordt deze middelen over te hevelen naar 2021 vanwege het incidentele karakter en het specifiek beschikbaar stellen voor het uitvoeren van projecten. Daarnaast zijn er subsidies teruggevorderd € 105.000 waar geen rekening mee is gehouden tijdens het opstellen van de begroting. 243
Met betrekking tot vastgoed is een voordeel op de baten ontstaan van € 494.000, dit wordt centraal toegelicht in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen. Het restant wordt veroorzaakt door diverse kleine voor en nadelen op dit taakveld. 521
Taakveld Wijkteams 189
Er is bij de wijkteams op zowel jeugd als volwassenen onderbesteding ontstaan van € 210.000. Dit is te verklaren door het verantwoorden van de subsidies naar het "voorveld" op taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie. De raming is op dit taakveld blijven staan. 210
Het nadeel van € 21.000 op de baten komt door een lagere ontvangst van Schoolmaatschappelijk werk dan in de begroting was verwacht. 21
Taakveld Inkomensregelingen 2.171
Ten opzichte van de raming is er op de BUIG een onderbesteding van 1.092.000. Dit wijkt af ten opzichte van de 2e VGR 2020, omdat hier bewindvoeringskosten dubbel zijn geraamd. 1.092
Daarnaast is ten opzichte van de raming € 99.000 meer BUIG baten ontvangen door een positievere beschikking dan verwacht bij de 2e VGR 2020. 99
Op de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO) is er een onderbesteding van € 147.000. Van het bij de 2e VGR 2020 opgenomen budget van € 7,5 miljoen is € 7.353.000 uitgegeven in 2020. De regeling is budgetneutraal. 147 147
Met betrekking tot minimabeleid is er per saldo een onderbesteding van € 1.278.000. Dit wordt veroorzaakt door minder € 1.144.000 verstrekkingen vanuit Stroomopwaarts zoals zij hebben toegelicht in hun tweede bestuursrapportage. Daarnaast minder verstrekkingen Rotterdampas (€ 25.000) en een voordeel van € 70.000 door minder subsidieverstrekkingen. Het restant wordt veroorzaakt door diverse niet nader te verklaren kleine verschillen. 1.278
Er is € 299.000 meer aan kwijtscheldingen voor de afvalstoffenheffing verleend. 299
Taakveld Begeleide participatie
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld Arbeidsparticipatie 456
Er komt een nieuwe Wet Inburgering. Het rijk verschoof de invoeringsdatum van deze wet herhaaldelijk vanaf 1 januari 2020, eerst naar 1 juli 2020, vervolgens naar 1 januari 2022. Het rijk stelde per meicirculaire 2020 een invoeringsbudget beschikbaar. Gegeven het uitstel van de nieuwe wet worden de activiteiten, gekoppeld aan de invoering van het nieuwe stelsel inburgering, pas in 2021 uitgevoerd. Voordeel € 144.000. Voorgesteld wordt dit invoeringsbudget over te hevelen naar 2021 zodat in het nieuwe jaar wel de invoering kan plaatsvinden. 144
Er komt een nieuwe Wet Inburgering. Het rijk verschoof de invoeringsdatum van deze wet herhaaldelijk vanaf 1 januari 2020, eerst naar 1 juli 2020, vervolgens naar 1 januari 2022. Het rijk stelde per meicirculaire 2020 een invoeringsbudget beschikbaar. Gegeven het uitstel van de nieuwe wet worden de activiteiten, gekoppeld aan de invoering van het nieuwe stelsel inburgering, pas in 2021 uitgevoerd. Voordeel € 144.000. Voorgesteld wordt dit invoeringsbudget over te hevelen naar 2021 zodat in het nieuwe jaar wel de invoering kan plaatsvinden. 60
Bij Stroomopwaarts is minder maatwerk specifiek voor Vlaardingen afgenomen dan in de begroting werd verwacht. Dit levert een voordeel op van € 200.000. Ten opzichte van de geraamd € 80.000 voor het project ontvlechting hosting Stroomopwaarts is € 50.000 over door minder lasten. 250
Het restant wordt verklaard door diverse verschillen met betrekking tot vastgoed. Dit wordt centraal toegelicht in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 78
Eind augustus is de definitieve beschikking ontvangen voor de WEB-middelen. Dit levert een nadeel op van € 76.000 ten opzichte van hetgeen rekening mee is gehouden in de begroting. 76
Taakveld Maatwerkvoorzieningen
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ 1.607
Het voordeel op dit taakveld wordt veroorzaakt door een voordelig resultaat van € 1.682.000 bij ROGplus op het gebied van WMO. Voor een inhoudelijke toelichting wordt naar de concept jaarrekening van ROGplus verwezen. Naast deze onderbesteding is op het budget transformatie sociaal domein circa € 75.000 meer kosten gemaakt dan verwacht. Betreft de ontwikkeling MVS jeugdmodel en de monitor sociaal domein. Het restant betreft een coronacompensatie op het gebied van WMO die (nog) niet is besteed. 1.607
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18- 580
In het vierde kwartaal zijn een groot aantal declaraties gedaan waardoor een overbesteding van circa 711.000 wordt verwacht op de lokale jeugdzorg. Daarnaast zijn de vervoerskosten met 104.000 overschreden. Dit betreft open einde regelingen. In het vierde kwartaal na het opstellen van de tweede voortgangsrapportage zijn deze cijfers bekend geworden. 815
De inzet van huisartsondersteuners ad € 100.000 in 2020 betreft een maatregel uit het Herstelplan. Uitvoering gebeurt in het kader van de MVS Herijking Jeugdstelsel. Voorbereiding en werving is gestart in laatste kwartaal 2020, uitvoeringskosten vallen in 2021. het restant verschil op de lasten wordt verklaard door een lagere subsidie (€39.000) dan geraamd aan het CJG. 139
Het voordeel ten opzichte van de niet geraamde baten wordt veroorzaakt door het terugvorderen van subsidies bij het CJG naar aanleiding van een overspannen arbeidsmarkt in de zorgsector. 96
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+ 2.192
Op het taakveld is met betrekking tot beschermd wonen € 1.814.000 niet besteed. Dit komt doordat de integratie uitkering Beschermd wonen in 2020 hoger was dan geraamd. De onderbesteding wordt conform afspraken met de regio afgerekend. Onder voorbehoud van de definitieve cijfers van ROGplus ontvangt Schiedam over 2020 € 760.000 en Maassluis € 380.000. Daarnaast is een subsidie teruggevorderd ad € 124.000 die niet was geraamd. Bij het vaststellen van de jaarrekening 2020 volgt een voorstel om de opgebouwde reserve van de jaren 2010 tot en met 2019 in een keer af te rekenen. 1.938
De coronacompensatie m.b.t. de centrumtaak Maatschappelijke opvang van € 526.000 is niet benut. Voorgesteld wordt om deze compensatie te reserveren voor toekomstige uitgaven. Daarnaast is vooruitlopend op de decembercirculaire een nog te betalen post van € 526.000 aan Schiedam verwerkt voor de brede aanpak dak- en thuisloosheid. 526 526
Op het gebied van vrouwenopvang is € 215.000 onderbesteding omdat de integratie uitkering door de coronacompensatie hoger is dan de lasten voor de activiteiten met betrekking tot Veilig Thuis. Voorgesteld wordt om deze onderbesteding te reserveren in de reserve centrumtaken voor toekomstige uitgaven. 215
Het voordeel op de baten betreft een hogere bijdrage voor ontruimingspreventie en een niet geraamde specifieke uitkering voor "Geweld hoort nergens thuis". 39
Taakveld Geëscaleerde zorg 18- 674
Op dit taakveld is een coronacompensatie € 163.000 vanuit het Rijk ontvangen voor jeugdzorg, deze is niet benut. Voorgesteld wordt om deze onderbesteding te reserveren voor toekomstige uitgaven. Daarnaast is er € 511.000 onderbesteding ten opzichte van de raming. Dit komt doordat afrekeningen voor de regionale jeugdzorg van eerdere jaren lager uitkwamen dan waar rekening mee is gehouden. 674
Taakveld Volksgezondheid 158
Op het gebied van volksgezondheid is onderbesteding van € 158.000. Dit wordt enerzijds veroorzaakt doordat de lasten voor het toezicht op kinderopvang dubbel zijn geraamd (€ 110.000). Daarnaast is de personele inzet (€ 48.000)voor de WVGGZ niet op dit taakveld verantwoord maar op taakveld overhead omdat er geen inhuur voor dit onderdeel noodzakelijk was. 158

Financieel deel Sociaal domein

Terug naar navigatie - Financieel deel Sociaal domein

Reserves en voorzieningen
Voor dit programma zijn onderstaande reserves en voorzieningen in 2020 ingezet.

Reserves (x € 1.000) 01-01-2020 Resultaat 2019 + - 31-12-2020
Sociaal domein 874 0 0 0 874
Reserve centrum-middelen bw, mo en vo 3.122 -330 1.814 0 4.606
Inburgering 411 0 0 0 411
Totaal reserves 4.407 -330 1.814 0 5.891

Reserve Sociaal domein
De reserve is ingesteld ter egalisatie van de lasten van het Sociaal Domein.

Reserve centrummiddelen beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
De gemeente Vlaardingen ontvangt als centrumgemeente middelen voor de taken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang. Deze middelen worden jaarlijks in overleg met de regiogemeenten ingezet. Eventuele overschotten worden jaarlijks gereserveerd en tekorten onttrokken. Bij het vaststellen van de jaarrekening 2020 wordt de periode 2010-2020 afgerekend. vanaf 2021 zal per jaar per onderdeel met de partnergemeenten afgerekend worden tot de centrumtaken zijn gedecentraliseerd.

Reserve Inburgering
Inburgeringsvoorzieningen die bij afrekening (deels) niet in aanmerking komen voor financiering uit de rijksbijdrage worden gedekt uit deze reserve.

 

Investeringen
De komende jaren zijn er in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2020 Lasten 2020 Baten 2020 Saldo 31-12-2020
0 0 0 0 0

Toelichting  op afwijkingen investeringen

Kleding- en voedselbank
Momenteel wordt onderzoek gedaan naar de huisvesting van de banken.