Begin 2020 is de keuze gemaakt om te onderzoeken of de Transformatie Sociaal Domein in MVS- verband opgepakt zou kunnen worden. Dit als uitwerking van het Herstelplan en in navolging op het lopende MVS-traject herijking jeugdhulp. De uitvoering van de geïndiceerde Wmo en de participatiewet worden tenslotte door regionale uitvoeringsorganisaties uitgevoerd waardoor we voor grote delen van de uitvoering van deze wetten met de andere MVS-gemeenten te maken hebben.
In MVS-verband is hierop een transformatietraject sociaal domein gestart. Een eerste gezamenlijke analyse maakte duidelijk dat de drie gemeenten voor een groot deel voor dezelfde uitdagingen staan. Dit vormde aanleiding voor een vervolgtraject op basis van drie opdrachten:
1. Het aanvullen van de eerste gezamenlijke analyse.
2. Het opstellen van een plan van aanpak hoe in MVS-verband de transformatie gezamenlijk opgepakt kan worden (MVS-roadmap).
3. Het opstellen van een Uitvoeringsplan met concrete maatregelen voor de begroting 2021.
In september zijn de aangevulde analyse en een Uitvoeringsplan 2021 (UP21) opgeleverd. Het Uitvoeringsplan bevat concrete maatregelen met een bijhorend verwacht financieel resultaat. Dit plan is in samenwerking met de uitvoeringsorganisaties ROGplus, Stroomopwaarts (SOW) en Minters opgesteld aangezien zij een groot deel van de maatregelen zullen uitvoeren.
De MVS-roadmap is eind oktober opgeleverd. Uiteindelijk is eind 2020 besloten om de Transformatie Sociaal Domein toch niet verder in MVS-verband op te pakken, maar wel op thema’s de samenwerking te blijven zoeken. Dit vanwege tempo- en prioriteitsverschillen tussen de gemeenten. Vlaardingen kiest er voor de transformatie voort te zetten door uitvoering van de maatregelen van het Uitvoeringsplan 2021 en in het verlengde daarvan de ontwikkeling van een Uitvoeringsplan 2022 op basis van het Herstelplan.
De transformatie van de jeugdhulp wordt in MVS-verband opgepakt. Besloten is de lokale en regionale jeugdhulp, nu ingekocht via de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR) gezamenlijk in te kopen en de toegang tot de jeugdhulp op MVS-niveau in te richten. De MVS-gemeenten kunnen zo beter sturen op de kwaliteit en de kosten van de jeugdhulp. Het koersdocument MVS-Jeugdmodel en een rapport met cijfermatige onderbouwing zijn opgeleverd, evenals een actieplan waarmee de bouwstenen van dit jeugdmodel verder uitgewerkt zullen worden. Eind 2020 is besloten dat deze uitwerking gebeurt, terwijl de MVS gemeenten onderdeel blijven van de GRJR.
Doordat veel tijd en energie in bovenstaande MVS-trajecten is gestoken én door de coronapandemie, is een (groot) deel van de plannen die in de begroting 2020 waren opgenomen niet tot uitvoer gekomen.