Analyse verschillen programma Sociaal domein |
Voordeel |
Nadeel |
|
|
|
Taakveld Mutaties reserves |
|
1.928 |
Ten opzichte van de raming is er € 1.034.000 meer gestort, dit betreft het restant van de integratie uitkering Beschermd Wonen en de coronacompensatie m.b.t. beschermd wonen. Conform regionale afspraken wordt dit gereserveerd om in 2021 af te rekenen met de gemeenten Schiedam en Maassluis. |
|
1.034 |
De baten op reservemutaties laten een nadeel voor de exploitatie zien van € 894.000. Deze mutaties betroffen vlaktaks en een onttrekking voor het project regenbooggemeenten. In de tweede voortgangsrapportage 2020 is, vanwege de wijziging in de Vlaktakssystematiek de extra last bijgeraamd op het programma sociaal domein. Alle lasten zijn hiermee opgevangen binnen het taakveld waardoor deze onttrekking niet meer nodig is. |
|
894 |
|
|
|
Taakveld Samenkracht en burgerparticipatie |
413 |
|
Er is voor circa € 624.000 meer subsidies verantwoord op dit taakveld dan begroot door een betere registratie. Veel subsidies horen vanwege het preventieve karakter in het zogenaamde "voorveld" thuis en niet op de diverse andere taakvelden op dit programma. Doordat dit pas later in het jaar is gedaan, is er geen begrotingswijziging meer gemaakt. Op de overige taakvelden op programma Sociaal domein worden verschillende voordelen op subsidies gemeld. Het restant verschil van € 42.000 negatief op de lasten wordt door meerdere kleine voor en nadelen veroorzaakt welke geen nadere toelichting behoeven. |
|
666 |
Het opzetten van wijknetwerken is nog niet gestart waardoor een budget van € 316.000 resteert. In het Herstelplan en het daaruit voortvloeiende uitvoeringsplan komt het opzetten van het wijknetwerk weer terug voor uitvoering vanaf 2021. |
316 |
|
Het voordeel op de baten (totaal € 764) wordt veroorzaakt door het ontvangen van niet geraamde middelen € 138.000 vanuit DSW. Voorgesteld wordt deze middelen over te hevelen naar 2021 vanwege het incidentele karakter en het specifiek beschikbaar stellen voor het uitvoeren van projecten. Daarnaast zijn er subsidies teruggevorderd € 105.000 waar geen rekening mee is gehouden tijdens het opstellen van de begroting. |
243 |
|
Met betrekking tot vastgoed is een voordeel op de baten ontstaan van € 494.000, dit wordt centraal toegelicht in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen. Het restant wordt veroorzaakt door diverse kleine voor en nadelen op dit taakveld. |
521 |
|
|
|
|
Taakveld Wijkteams |
189 |
|
Er is bij de wijkteams op zowel jeugd als volwassenen onderbesteding ontstaan van € 210.000. Dit is te verklaren door het verantwoorden van de subsidies naar het "voorveld" op taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie. De raming is op dit taakveld blijven staan. |
210 |
|
Het nadeel van € 21.000 op de baten komt door een lagere ontvangst van Schoolmaatschappelijk werk dan in de begroting was verwacht. |
|
21 |
|
|
|
Taakveld Inkomensregelingen |
2.171 |
|
Ten opzichte van de raming is er op de BUIG een onderbesteding van 1.092.000. Dit wijkt af ten opzichte van de 2e VGR 2020, omdat hier bewindvoeringskosten dubbel zijn geraamd. |
1.092 |
|
Daarnaast is ten opzichte van de raming € 99.000 meer BUIG baten ontvangen door een positievere beschikking dan verwacht bij de 2e VGR 2020. |
99 |
|
Op de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO) is er een onderbesteding van € 147.000. Van het bij de 2e VGR 2020 opgenomen budget van € 7,5 miljoen is € 7.353.000 uitgegeven in 2020. De regeling is budgetneutraal. |
147 |
147 |
Met betrekking tot minimabeleid is er per saldo een onderbesteding van € 1.278.000. Dit wordt veroorzaakt door minder € 1.144.000 verstrekkingen vanuit Stroomopwaarts zoals zij hebben toegelicht in hun tweede bestuursrapportage. Daarnaast minder verstrekkingen Rotterdampas (€ 25.000) en een voordeel van € 70.000 door minder subsidieverstrekkingen. Het restant wordt veroorzaakt door diverse niet nader te verklaren kleine verschillen. |
1.278 |
|
Er is € 299.000 meer aan kwijtscheldingen voor de afvalstoffenheffing verleend. |
|
299 |
|
|
|
Taakveld Begeleide participatie |
|
|
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. |
|
|
|
|
|
Taakveld Arbeidsparticipatie |
456 |
|
Er komt een nieuwe Wet Inburgering. Het rijk verschoof de invoeringsdatum van deze wet herhaaldelijk vanaf 1 januari 2020, eerst naar 1 juli 2020, vervolgens naar 1 januari 2022. Het rijk stelde per meicirculaire 2020 een invoeringsbudget beschikbaar. Gegeven het uitstel van de nieuwe wet worden de activiteiten, gekoppeld aan de invoering van het nieuwe stelsel inburgering, pas in 2021 uitgevoerd. Voordeel € 144.000. Voorgesteld wordt dit invoeringsbudget over te hevelen naar 2021 zodat in het nieuwe jaar wel de invoering kan plaatsvinden. |
144 |
|
Er komt een nieuwe Wet Inburgering. Het rijk verschoof de invoeringsdatum van deze wet herhaaldelijk vanaf 1 januari 2020, eerst naar 1 juli 2020, vervolgens naar 1 januari 2022. Het rijk stelde per meicirculaire 2020 een invoeringsbudget beschikbaar. Gegeven het uitstel van de nieuwe wet worden de activiteiten, gekoppeld aan de invoering van het nieuwe stelsel inburgering, pas in 2021 uitgevoerd. Voordeel € 144.000. Voorgesteld wordt dit invoeringsbudget over te hevelen naar 2021 zodat in het nieuwe jaar wel de invoering kan plaatsvinden. |
60 |
|
Bij Stroomopwaarts is minder maatwerk specifiek voor Vlaardingen afgenomen dan in de begroting werd verwacht. Dit levert een voordeel op van € 200.000. Ten opzichte van de geraamd € 80.000 voor het project ontvlechting hosting Stroomopwaarts is € 50.000 over door minder lasten. |
250 |
|
Het restant wordt verklaard door diverse verschillen met betrekking tot vastgoed. Dit wordt centraal toegelicht in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. |
78 |
|
Eind augustus is de definitieve beschikking ontvangen voor de WEB-middelen. Dit levert een nadeel op van € 76.000 ten opzichte van hetgeen rekening mee is gehouden in de begroting. |
|
76 |
|
|
|
Taakveld Maatwerkvoorzieningen |
|
|
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. |
|
|
|
|
|
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ |
1.607 |
|
Het voordeel op dit taakveld wordt veroorzaakt door een voordelig resultaat van € 1.682.000 bij ROGplus op het gebied van WMO. Voor een inhoudelijke toelichting wordt naar de concept jaarrekening van ROGplus verwezen. Naast deze onderbesteding is op het budget transformatie sociaal domein circa € 75.000 meer kosten gemaakt dan verwacht. Betreft de ontwikkeling MVS jeugdmodel en de monitor sociaal domein. Het restant betreft een coronacompensatie op het gebied van WMO die (nog) niet is besteed. |
1.607 |
|
|
|
|
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18- |
|
580 |
In het vierde kwartaal zijn een groot aantal declaraties gedaan waardoor een overbesteding van circa 711.000 wordt verwacht op de lokale jeugdzorg. Daarnaast zijn de vervoerskosten met 104.000 overschreden. Dit betreft open einde regelingen. In het vierde kwartaal na het opstellen van de tweede voortgangsrapportage zijn deze cijfers bekend geworden. |
|
815 |
De inzet van huisartsondersteuners ad € 100.000 in 2020 betreft een maatregel uit het Herstelplan. Uitvoering gebeurt in het kader van de MVS Herijking Jeugdstelsel. Voorbereiding en werving is gestart in laatste kwartaal 2020, uitvoeringskosten vallen in 2021. het restant verschil op de lasten wordt verklaard door een lagere subsidie (€39.000) dan geraamd aan het CJG. |
139 |
|
Het voordeel ten opzichte van de niet geraamde baten wordt veroorzaakt door het terugvorderen van subsidies bij het CJG naar aanleiding van een overspannen arbeidsmarkt in de zorgsector. |
96 |
|
|
|
|
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+ |
2.192 |
|
Op het taakveld is met betrekking tot beschermd wonen € 1.814.000 niet besteed. Dit komt doordat de integratie uitkering Beschermd wonen in 2020 hoger was dan geraamd. De onderbesteding wordt conform afspraken met de regio afgerekend. Onder voorbehoud van de definitieve cijfers van ROGplus ontvangt Schiedam over 2020 € 760.000 en Maassluis € 380.000. Daarnaast is een subsidie teruggevorderd ad € 124.000 die niet was geraamd. Bij het vaststellen van de jaarrekening 2020 volgt een voorstel om de opgebouwde reserve van de jaren 2010 tot en met 2019 in een keer af te rekenen. |
1.938 |
|
De coronacompensatie m.b.t. de centrumtaak Maatschappelijke opvang van € 526.000 is niet benut. Voorgesteld wordt om deze compensatie te reserveren voor toekomstige uitgaven. Daarnaast is vooruitlopend op de decembercirculaire een nog te betalen post van € 526.000 aan Schiedam verwerkt voor de brede aanpak dak- en thuisloosheid. |
526 |
526 |
Op het gebied van vrouwenopvang is € 215.000 onderbesteding omdat de integratie uitkering door de coronacompensatie hoger is dan de lasten voor de activiteiten met betrekking tot Veilig Thuis. Voorgesteld wordt om deze onderbesteding te reserveren in de reserve centrumtaken voor toekomstige uitgaven. |
215 |
|
Het voordeel op de baten betreft een hogere bijdrage voor ontruimingspreventie en een niet geraamde specifieke uitkering voor "Geweld hoort nergens thuis". |
39 |
|
|
|
|
Taakveld Geëscaleerde zorg 18- |
674 |
|
Op dit taakveld is een coronacompensatie € 163.000 vanuit het Rijk ontvangen voor jeugdzorg, deze is niet benut. Voorgesteld wordt om deze onderbesteding te reserveren voor toekomstige uitgaven. Daarnaast is er € 511.000 onderbesteding ten opzichte van de raming. Dit komt doordat afrekeningen voor de regionale jeugdzorg van eerdere jaren lager uitkwamen dan waar rekening mee is gehouden. |
674 |
|
|
|
|
Taakveld Volksgezondheid |
158 |
|
Op het gebied van volksgezondheid is onderbesteding van € 158.000. Dit wordt enerzijds veroorzaakt doordat de lasten voor het toezicht op kinderopvang dubbel zijn geraamd (€ 110.000). Daarnaast is de personele inzet (€ 48.000)voor de WVGGZ niet op dit taakveld verantwoord maar op taakveld overhead omdat er geen inhuur voor dit onderdeel noodzakelijk was. |
158 |
|
|
|
|