Groen en milieu

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Groen en openbare ruimte
Een toegankelijke, uitnodigende buitenruimte was in 2020 belangrijker dan ooit. Met het uitbreken van de coronapandemie en het wegvallen van georganiseerde sport- en reismogelijkheden, komen bewoners meer en vaker dan ooit naar buiten om te sporten, te spelen en om ‘ommetjes’ te maken. Niet alleen in de eigen buurt, ook de parken en recreatiegebieden worden volop bezocht. Groen voegt daadwerkelijk waarde toe aan het dagelijks leven van Vlaardingers.

Boomcompensatie vanuit het project Blankenburgverbinding
Voor de realisatie van de Blankenburgverbinding heeft Rijkswaterstaat (RWS) bomen langs het tracé in het buitengebied gekapt. Ter compensatie worden binnen de gemeentegrens nieuwe bomen aangeplant. In de ondertekende overeenkomst met RWS hebben we afspraken vastgelegd over het planten van 800 bomen in de eerste compensatieronde. Daarnaast voeren we overleggen over een tweede overeenkomst, voor de aanplant van nog eens ruim 200 compensatiebomen.

Klimaatadaptieve en klimaatneutrale stad
Om klimaatverandering als gevolg van de opwarming van de aarde te beperken dragen we bij aan het verminderen van onze CO2-uitstoot en aan de energietransitie. We hebben ambities omtrent grootschalige duurzame opwek met wind en zon vastgesteld in een regionale energiestrategie. We faciliteerden ondertussen de realisatie van twee windturbines bij het Oeverbos.
We hebben de eerste stappen voor de warmtetransitie gezet: het traject om een transitievisie warmte op te stellen is gestart en we stimuleren energiebesparing in de gebouwde omgeving. We hebben een koppeling gemaakt met de woonvisie en afspraken met woningcorporaties. In MRDH-verband werken we aan CO2-reductie in het verkeer. Daarnaast werken wij in regionaal verband samen aan elektrisch rijden en openbare laadinfrastructuur. 

Vlaardingen speelt in op landelijke ontwikkelingen van een klimaatneutrale stad, Energietransitie en circulaire economie zoals opgenomen in het regeerakkoord, het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie en het Interbestuurlijk programma (IBP). Door integrale samenwerking in plannen en projecten worden klimaatadaptieve maatregelen zo veel als mogelijk opgenomen. Om dit nog beter te borgen, zijn we gestart met het opstellen van een integrale klimaatstrategie. De strategie beschrijft de gevolgen van het veranderende klimaat voor Vlaardingen en hoe we daar mee om willen gaan.  De gevolgen van het veranderende klimaat zijn o.a. langere perioden van droogte, hogere temperaturen (hittestress), neerslag in hevige piekbuien, bodemdaling en toename van ziekten en plagen in het openbaar groen. Hevige neerslag kan leiden tot wateroverlast. Langdurige droogte kan samengaan met lagere grondwaterstanden waardoor funderingsschade en een versnelde bodemdaling kan optreden, met negatieve gevolgen voor de levensduur van ondergrondse infrastructuur. We koppelen waar mogelijk duurzaamheid aan de prioritaire thema's uit het Herstelplan en zijn erop gericht duurzaamheid als aspect in te bedden in ons dagelijks werk.

De subsidieregeling voor particuliere klimaatinitiatieven is in 2020 opgesteld en inmiddels vastgesteld. Met deze stimuleringsregeling leggen we de basis om onze stad samen met Verenigingen van eigenaren, corporaties en bedrijven voor te bereiden op het veranderende klimaat. Vanuit circulair afvalbeheer zijn diverse maatregelen vanuit het Actieplan halvering restafval Vlaardingen 2019 uitgevoerd. 

Samen met de stad
Het is onze ambitie de buitenruimte klimaatadaptief en duurzaam in stand te houden, ‘heel, veilig en schoon’ te onderhouden en samen met bewoners vorm te geven. De buitenruimte wordt gewaardeerd en doet er toe!
We werken samen met onze gebiedspartners aan de stad. Dit doen we door o.a. kennis te delen en te ontwikkelen, gezamenlijk werk aan te besteden en beleid en regelgeving op elkaar af te stemmen. We bieden ruimte aan wijkdeals en we dagen bewoners uit om initiatieven in de openbare ruimte aan te dragen. Op deze wijze draagt ‘groen’ bij aan de sociale cohesie in een buurt.

Riolering en stedelijk water
Nieuwbouwprojecten, herstructureringen en vervangingsopgaven grijpen we aan om de robuustheid van het rioolstelsel te vergroten. De gevolgen van lange droogteperioden hebben we aan de hand van een droogtestresstest in beeld gebracht. In 2020 zijn o.a. de persleidingen Broekpolderweg verlegd en vervangen. Daarnaast hebben we het waterplein Broekweg vergroot.

Milieu
De provincies dragen de ‘bevoegd gezag-taken’ uit de voormalige Wet bodembescherming en Besluit Uniforme Saneringen in het kader van de Omgevingswet per 1 januari 2022 over aan de gemeenten. Bodem wordt daarmee een integraal onderdeel van de fysieke leefomgeving. Voor het verbeteren van de luchtkwaliteit inventariseren wij de maatregelen die wij als gemeente zelf kunnen nemen.

Corona en preventief toezicht
Normaliter zijn de inwoners de 'ogen en oren' vanuit de stad. Zij signaleren wat er zich in hun omgeving afspeelt . Vanwege de landelijke coronamaatregelen waren er meer inwoners thuis.  Dit heeft geleid tot een toename van het aantal meldingen bij de gemeente, met name op het gebied van zwerfvuil. 
Als gevolg van preventief toezicht van de Provincie Zuid-Holland zijn er in de voorbereiding  van projecten de nodige effecten zichtbaar. Enerzijds is er vertraging ontstaan vanwege de herbeoordeling door de Provincie op de 2 O's (onvermijdelijk en onuitstelbaar). Als gevolg hiervan is ook de participatie met de inwoners later opgestart om wensen te inventariseren. 

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

De actuele ontwikkelingen vragen een bepaalde flexibiliteit in beheer en onderhoud, waarbij integraal werken en samenwerking van belang is om zorgvuldig met de schaarse buitenruimte en de beschikbare financiële middelen om te gaan. De beoogde extra budgetten om het onderhoudsniveau te verhogen van beeldkwaliteit C-niveau naar B-niveau zijn door de ombuigingsopgave niet doorgegaan. In de 2e voortgangsrapportage 2020 is deze ombuiging  opgenomen. Deze ombuiging is abusievelijk niet goed in de begroting 2020 verwerkt waardoor nu een financieel voordeel in de jaarrekening is ontstaan. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Programma Duurzaamheid 'Samen voor een duurzaam Vlaardingen' 2012
Visiedocument Externe veiligheid 2012
Groenplan Vlaardingen 'Blijvend groen' 2012
Bomenverordening Vlaardingen 2010 2010
Ambitiedocument Gebiedsgericht milieubeleid 2012
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP) 2019
Visie Openbare ruimte 2016
Beleid Hogere waarden Vlaardingen 2016
Beleidsplan huishoudelijk afval 2017
Beleidskader Windenergie 2017
Route gevaarlijke stoffen 2017
Bodembeheernota 2017
Duurzame nieuwbouw i.o.
Actieplan geluid 2018-2023 2019
Integraal inrichtingsplan Broekpolder i.o.
Actieplan halvering restafval Vlaardingen 2019

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 6 – Buitenruimte doet ertoe

Terug naar navigatie - Ambitie 6 – Buitenruimte doet ertoe

Wij verbeteren o.a. de kwaliteit van de openbare ruimte. Het onderhoud aan wegen en groen wordt zo snel mogelijk verbeterd, hetgeen leidt tot een verbeterde buitenruimte.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 7a – Riolering en stedelijk water

Terug naar navigatie - Ambitie 7a – Riolering en stedelijk water

Vlaardingen gaat duurzaam om met haar leefomgeving en houdt deze schoon en gezond. We gebruiken het afvalwatersysteem waar het voor bedoeld is. Hemelwater houden we vast op de plek waar het valt en voeren we, indien doelmatig, af naar het oppervlaktewater. Samen met bewoners en bedrijven streven we ernaar om wateroverlast weg te nemen en te voorkomen.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 7b – Afval

Terug naar navigatie - Ambitie 7b – Afval

Vlaardingen voert een duurzaam afvalbeleid. Wij stimuleren de ontwikkeling van een circulaire economie.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 8 – Milieu en duurzaamheid

Terug naar navigatie - Ambitie 8 – Milieu en duurzaamheid

a. In de komende raadsperiode worden de noodzakelijke stappen gezet om de klimaatdoelen op langere termijn (klimaatbestendig in 2025 en klimaatneutraal in 2050) te realiseren.
b. Wij voeren een actief klimaatbeleid.
c. We werken aan een sterke verbetering van de luchtkwaliteit in Vlaardingen.

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Groen en milieu
Milieu en duurzaamheid Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020
Omvang huishoudelijk restafval (kg/inwoner) CBS 317 165 n.n.b. n.n.b.
Afvalscheidingspercentage RWS 26 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Elektrische laadpunten en tankpunten biobrandstoffen (aantal per 10.000 inw) RDW n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Hernieuwbare elektriciteit(%) RWS 6,9 n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Irado N.V.
Irado draagt zorg voor een kosteneffectieve uitvoering van het afvalbeheer van huishoudens en werkt nauw samen met ons aan huishoudelijk afvalbeleid dat zich richt op een transitie naar een circulaire economie.
DCMR
Via de vergunningverlening vanuit de Wet Milieubeheer, de afhandeling van meldingen in het kader van het Activiteitenbesluit, het uitvoeren van toezicht en handhaving en de advisering aan gemeenten, het mede opstellen van milieubeleid en advisering bij Ruimtelijke ordening en Bodem draagt de DCMR namens de gemeente Vlaardingen er mede zorg voor dat de milieubeleidsdoelen in de gemeente Vlaardingen worden behaald. Hiervoor wordt er jaarlijks een werkplan opgesteld.

Overzicht programma Groen en milieu

Terug naar navigatie - Overzicht programma Groen en milieu
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
Lasten 24.058 24.788 26.987 25.942 1.046
Baten 19.994 19.780 19.549 19.405 144
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -4.064 -5.008 -7.439 -6.537 -902
Stortingen 23 23 23 23 0
Onttrekkingen 316 0 853 853 0
Mutaties reserves 293 -23 830 830 0

Taakvelden programma Groen en milieu

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Groen en milieu
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
TV0.5 Treasury
Baten 110 110 220 110 110
TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied
Lasten 194 0 0 0 0
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Lasten 6.065 5.978 7.700 6.514 1.186
Baten 885 72 119 113 6
Totaal TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -5.180 -5.906 -7.582 -6.402 -1.180
TV7.2 Riolering
Lasten 5.269 5.868 5.868 5.924 -56
Baten 6.042 6.238 6.238 6.228 9
Totaal TV7.2 Riolering 772 370 370 305 65
TV7.3 Afval
Lasten 9.899 10.170 10.262 10.310 -48
Baten 12.200 12.562 12.214 12.105 109
Totaal TV7.3 Afval 2.301 2.392 1.952 1.796 157
TV7.4 Milieubeheer
Lasten 1.815 1.939 2.288 2.272 16
Baten 1 0 0 40 -40
Totaal TV7.4 Milieubeheer -1.814 -1.939 -2.288 -2.232 -56
TV7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Lasten 816 834 869 922 -53
Baten 756 798 758 808 -51
Totaal TV7.5 Begraafplaatsen en crematoria -60 -36 -111 -114 3
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 23 23 23 23 0
Onttrekkingen 316 0 853 853 0
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 293 -23 830 830 0

Analyse verschillen programma Groen en milieu

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Groen en milieu
Analyse verschillen programma Groen en milieu Voordeel Nadeel
Taakveld Treasury 110
Het nadelig verschil in de baten van € 110.000 t.o.v. het geraamde bedrag betreft een per abuis dubbel opgenomen dividenduitkering op dit taakveld in de begroting. In programma Financiën vind hier een correctie op plaats. Daar is juist een voordeel van € 110.000 te zien waardoor er per saldo geen verschil is tussen het begrootte dividend en de werkelijk ontvangen dividend. 110
Taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.180
Het voordeel van € 390.000 op de lasten betreft hier het budget uit het coalitieakkoord voor het onderhoudsprogramma buitenruimte naar niveau B. Met de ombuigingsvoorstellen is besloten om dit budget te laten vervallen. Ook in de 2de VGR 2020 is dit aangegeven en besloten. Budgettair was dit nog niet verwerkt op het taakveld Openbaar groen. Door het besluit van de ombuigingen en de 2de VGR 2020 is dit bedrag niet aangewend en valt nu alsnog vrij in het rekeningresultaat. 390
Het voordeel van € 801.000 betreft de vrijval van de vorig jaar gevormde resultaatbestemmingsreserve voor de projecten Krabbeplas en Oeverbos. In 2019 is een bedrag van € 853.000 ontvangen uit de liquidatie van het recreatieschap Midden-Delftland. Bij het vaststellen van de jaarstukken 2019 heeft de raad besloten deze gelden te bestemmen voor de projecten Krabbeplas (verbetering recreatieve waarde en toegankelijkheid) en Oeverbos (verbetering Zuidbuurt - Oeverbos). Deze projecten worden de komende jaren uitgevoerd en worden naar verwachting in 2024 afgerond. In 2020 is € 52.000 uitgegeven. Van de ontvangen middelen resteert nog € 801.000. Bij de besluitvorming bij deze jaarstukken wordt gevraagd dit bedrag te bestemmen voor de betreffende projecten en de resterende € 801.000 te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve “Krabbenplas en Oeverbos” voor de duur van deze projecten. De komende jaren worden de daadwerkelijke bestedingen voor deze projecten vervolgens gedekt uit deze bestemmingsreserve. 801
Gebouwen openbaar groen en (openlucht) recreatie • Gemeentelijk vastgoed De over- onderschrijding wordt nader toegelicht in het onderdeel ‘Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed’ in de inleiding. 59
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 48
Taakveld Riolering 65
De lagere kosten worden voornamelijk veroorzaakt doordat er vertraging is opgelopen bij de vaststelling van de Subsidieregeling klimaatadaptatieve activiteiten. Voor deze subsidieregeling was € 100.000 budget opgenomen in de begroting. Deze regeling is pas in 2021 vastgesteld, waardoor geen gebruik van deze middelen is gemaakt. Verder is vertraging opgelopen bij de realisatie van groenblauwe schoolpleinen. Daarnaast zijn er door Covid-19 minder werkzaamheden uitgevoerd aan de riolering dan gebruikelijk. Zo werden in voorgaande jaren alle niet-gereinigde kolken handmatig nog een keer nagelopen, dit jaar is dat nagenoeg niet gedaan. In 2020 was er ook minder wateroverlast waardoor er ook minder kolken gereinigd moesten worden. Daarnaast zijn huisaansluitingsopdrachten lastig om van te voren in te schatten en zijn ook deels afhankelijk van het weer. Het niet uitgegeven budget voor de subsidieregeling en overige kosten voor rioleringswerkzaamheden wordt geëgaliseerd met de voorziening rioleringswerken. 193
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 46
Extra storting riolering: Er is € 304.000 meer gestort in de voorziening dan geraamd. Dit komt omdat de kosten op riolering ruim € 240.000 lager zijn dan geraamd, zie voor verklaring hierboven. Daartegenover blijven de inkomsten op rioolheffing maar met € 37.000 achter. Per saldo betekent dit dat er meer inkomsten via rioolheffing binnen zijn gekomen dan de kosten die voor riool zijn gemaakt. Het overschot moet dan gestort worden in de voorziening rioleringswerken. 304
Taakveld Afval 157
De lasten op huishoudelijk afval zijn per saldo hoger dan geraamd. Een belangrijke oorzaak zijn de kosten die Irado heeft gemaakt i.v.m. de coronapandemie. Zoals ook in de 2de VGR 2020 is aangegeven is er het afgelopen jaar meer afval aangeboden dan gebruikelijk. Met de 2de VGR 2020 zijn de kosten tot en met augustus 2020 verantwoord ter grootte van € 640.000. De kosten vanaf september t/m december bedragen € 416.000 en worden met deze jaarrekening verantwoord. * extra kosten i.v.m. de coronapandemie ad. € 416.000 worden niet geëgaliseerd met de voorziening Afval daar er een vergoeding is vanuit het Rijk. 416
Daarnaast is de jaarlijkse bijdrage aan Irado en de kosten voor actieplan halvering restafval per saldo € 337.000 lager uitgevallen dan geraamd. Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt omdat de gemeentelijke begroting niet was aangepast aan de begroting van Irado. 337
Niet nader te verklaren voordelen op de lasten. 32
De werkelijke baten aan afvalstoffenheffing waren lager dan geraamd. 73
De vergoedingen vanuit Nedvang waren hoger dan geraamd. Hiervan heeft € 62.000 betrekking op een afwikkeling van het jaar 2018. Daarnaast zijn de vergoedingen vanuit Nedvang lastig van te voren in te schatten, omdat dit pas achteraf berekend wordt o.b.v. het verzamelde afval. 119
Om het saldo op de afvalstoffenheffing in overeenstemming te brengen met de uitgangspunten van de begroting is per saldo € 156.000 minder onttrokken aan de voorziening afvalstoffenverwijdering dan bij de begroting was geraamd. Dit komt voornamelijk omdat de kosten op afval (m.u.v. extra kosten i.v.m. de coronapandemie) ongeveer € 369.000 lager zijn dan geraamd terwijl de baten ook nog eens per saldo € 46.000 hoger zijn. Dit resulteert in een lagere onttrekking uit de voorziening ten gunste van de exploitatie dan met de begroting was berekend. 156
Taakveld Milieubeheer 56
Vanuit het budget milieubeheer worden de milieuschades bekostigd, waarbij wordt geprobeerd deze te verhalen op de veroorzakers. Het nadeel van € 8.000 is ontstaan doordat er in het verslagjaar een klein deel van de milieuschades niet kon worden verhaald. In de begroting van de gemeente is voor de bijdrage aan de DCMR abusievelijk geen accres opgenomen. Dit geeft een te kort van € 16.000. 24
Gebouwen riolering lagere lasten: De over- onderschrijding wordt nader toegelicht in het onderdeel ‘Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed’ in de inleiding. 39
Het bedrag voor de Rijksregeling Reductie Energie verbruik is medio 2020 ontvangen en voor de uitvoering van deze regeling heeft de Raad via de 2e VGR € 50.000 beschikbaar gesteld. De voorbereiding heeft langer geduurd dan gedacht en daarom zal de werkelijke uitvoering van de regeling pas in 2021 worden gestart. Daarom wordt gevraagd dit bedrag over te hevelen naar 2021 en daarom mee te nemen in de besluitvorming rond de resultaatbestemming. 50
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 8
Taakveld Begraafplaatsen en crematoria 3
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 3
Taakveld Mutaties reserves
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.

Financieel deel Groen en milieu

Terug naar navigatie - Financieel deel Groen en milieu

Reserves en voorzieningen
Voor dit programma zijn in 2020 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (x € 1.000) 01-01-2020 + - 31-12-2020
Onderhoud daktuin 331 23 0 355
Duurzaamheid 216 0 0 216
Totaal reserves 547 23 0 570
Voorzieningen (x € 1.000) 01-01-2020 + - 31-12-2020
Afvalverwijdering 372 0 28 344
Rioleringswerken 8.039 3.054 40 11.053
Zwerfafval 1 0 0 1
Bomenfonds 51 0 23 27
Totaal voorzieningen 8.463 3.054 91 11.425

Reserve Groot onderhoud daktuin
Dit betreft een onderhoudsreserve voor de daktuin Vlaerdingerhout (ter plaatse ook bekend als Dr. Sacharovplaats) ter egalisatie van de lasten voor groot onderhoud aan de daktuin.

Reserve Duurzaamheid
Deze middelen worden ingezet voor incidentele maatregelen ten behoeve van het gemeentelijk duurzaamheidsbeleid. Onderdelen daarvan zijn een revolving fund (waarvoor aanvullende middelen zijn vrijgemaakt), de strategie voor de energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie en luchtkwaliteit.

Voorziening Afvalverwijdering
De voorziening is bedoeld om schommelingen in de heffing af te dekken. Verder worden de gemeentelijke investeringen in ondergrondse afvalinzameling uit deze voorziening gedekt.

Voorziening Rioleringswerken
Sinds 2019 is de egalisatievoorziening omgezet naar een spaarvoorziening. Met deze spaarvoorzieningen sparen we om investeringspieken in de toekomst te kunnen opvangen.

Voorziening Zwerfafval
Ieder jaar kunnen we bij stichting Afvalfonds aanspraak maken op € 1,18 per inwoner voor de extra aanpak van zwerfvuil. Voor Vlaardingen komt dit op circa € 80.000 per jaar. Vanwege de oormerking van deze middelen vanuit het ministerie worden de overtollige middelen in deze voorziening gestort.

Voorziening Bomenfonds
Het fonds is bedoeld om in de directe nabijheid herplanting of kwaliteitsverbetering van houtopstand in het openbare gebied te realiseren. Het fonds wordt gevoed door compensatiestortingen van derden (als geen vervangende aanplant kan plaatsvinden).

 

Investeringen
De hier gepresenteerde investeringen vloeien voort uit de beheerplannen afval en riool.  De hierbij behorende werkzaamheden lopen grotendeels door in 2021. De navolgende projecten zijn in 2020 afgerond waardoor de betreffende investeringen per 31 december 2020 zijn afgesloten: RWA Pomp Boslaan, riolering Delftseveerweg. Het project Rehabilitaties VOP wijk is nog niet geheel afgerond. Dit project zal in 2021 technisch en administratief opgeleverd worden.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2020 Lasten 2020 Baten 2020 Saldo 31-12-2020
Groen
Krabbepark (Kwaliteitsprogr. M1-3) 500.000 500.000 174.526 0 325.474
Afvalverwijdering
Plaatsen ondergrondse containers III 1.674.000 993.250 328.457 60.444 725.237
Uitvoering gemeentelijk rioleringsplan
RWA pomp Boslaan 150.000 6.072 4.590 0 1.482
Vervanging pompen RG West en Vettenoord 350.000 350.000 0 0 350.000
Kortsluitverbinding gemaal Groeneweg/Vettenoord/Westwijk 115.000 89.458 0 0 89.458
Voorber. Rioolgemaal West 100.000 100.000 0 0 100.000
Vervangen riolering kruising Billitonlaan/Pruissingel 75.000 75.000 0 0 75.000
Rehabilitaties VOP wijk 6.209.042 227.312 193.165 0 34.147
Overstortmeetnet riolering 85.000 85.000 76.050 89.250 98.200
Aanpassing overstortconstructies 60.000 60.000 0 0 60.000
Persleiding gemaal oost (Blankenburgverbinding) 602.745 598.570 133.338 89.334 554.566
Grondwatermeetnet 25.000 18.059 0 0 18.059
Delftse veerweg 150.000 139.630 140.027 0 -397
Persleiding onder Spoordijk (t.l.v. voorz) 0 0 40.211 40.211 0
Persleiding onder Spoordijk 250.000 250.000 58.345 0 191.655
Indische Buurt 1.956.250 1.956.250 80.600 0 1.875.650
Dirk de Derdelaan 796.000 796.000 17.035 0 778.965
Ophogingsprogramma riolering
Riolering Landstraat (incl. verharding) 541.000 501.232 382.092 0 119.140
Ophoging dreven Holy riolering (incl. verharding) 300.000 289.284 55.599 0 233.685
Boterstraat (incl. verharding) 180.000 180.000 7.445 0 172.555
Totaal 14.119.037 7.215.117 1.691.480 279.239 5.802.876