Het Actieplan Mobiliteit is op 29 november 2018 door de gemeenteraad vastgesteld met als ondertitel 'Vlaardingen, veilig, bereikbaar & gezond'. Na de vaststelling is gestart met de uitvoering van diverse concreet benoemde projecten. Voorbeelden daarvan zijn de realisatie van de rotonde Zwanensingel/Zwaluwenlaan en de vaststelling van de Beleidsregel Parkeernormen 2019. Het Actieplan Mobiliteit dient als belangrijk kader voor de uitgangspunten en randvoorwaarden op het gebied van mobiliteit bij de nieuwe gebiedsontwikkelingen in de stad. Daarnaast dient het plan als basis voor subsidieaanvragen bij het Rijk en de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag (MRDH) voor maatregelen die bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. De gemeente heeft vanuit het Rijk en de MRDH in 2020 subsidiebeschikkingen ontvangen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en het fietsklimaat in onze stad. Het afgelopen jaar blijkt het Actieplan Mobiliteit daartoe een succesvol instrument.
Het verder uitwerken van het Actieplan Mobiliteit doen we niet alleen, maar in gesprek met inwoners, ondernemers en andere gesprekspartners. Ook initiatiefnemers van grote ontwikkelingen in onze stad zijn daarbij van belang, om de ambities uit het actieplan ook bij nieuwe ontwikkelingen mede vorm te geven. Verder hebben we op reguliere basis gesprekken met het Mobiliteitsplatform Vlaardingen, waar onder andere de IKV (Industriële Kring Vlaardingen), DPV (DetailhandelsPlatform) en bewonersvertegenwoordigers betrokken zijn. Hier staat ook altijd de uitvoering van het Actieplan Mobiliteit op de agenda.
In 2020 is samen met regionale partijen en Rijkswaterstaat gewerkt aan de Blankenburgverbinding. Afgelopen jaar stond daarbij ook in het teken van het voorbereiden van de verbreding van de A20. Verder zijn we als gemeente op regionaal niveau betrokken bij de planvorming voor de verbreding van de A4 Haaglanden. Dit project loopt tot aan de Ketheltunnel en is daarom ook relevant voor Vlaardingen.
Afgelopen jaar is samen met Rijkswaterstaat gewerkt aan de voorbereidingen voor de Brexit, in verband met de veerdienstterminal van DFDS aan de Vulcaanweg. Rijkswaterstaat heeft een verkeerscirculatieplan opgesteld en er zijn tijdelijke parkeerterreinen ingericht. Als gemeente hebben wij daarbij intensief getoetst aan onze randvoorwaarden, zoals het voorkomen van overlast voor omwonenden en borgen van doorstroming en verkeersveiligheid.
Dagelijks maken duizenden verkeersdeelnemers gebruik van het wegennet in Vlaardingen. Sneeuw, ijzel en andere weersomstandigheden kunnen in de winterperiode leiden tot gladheid. De gemeente zet zich in om ook in de wintertijd de belangrijkste wegen en fietspaden begaanbaar te houden. Bij een volledige strooiactie worden 180 km doorgaande wegen en 150 km doorgaande fietspaden gestrooid. In 2020 is het gladheidsbestrijdingsplan geactualiseerd. Hierin is de aanpak van de gladheidsbestrijding voor de komende jaren vastgelegd.
Wij maken als gemeente onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waarbij het Economisch Vestigingsklimaat en de Vervoersautoriteit de twee centrale thema’s zijn. Samen met de regio werken we aan het verbeteren van fietspaden, de CO2-reductie van wegverkeer en een goed functionerend openbaar vervoersnetwerk. Dat laatste heeft in 2020 een heel andere dynamiek gekregen, vanwege de inspanningen die nodig zijn om de effecten van de coronamaatregelen in het openbaar vervoer op te vangen.
Parkeren
Wij hebben de in 2019 gestarte pilot met het tweede uur gratis parkeren in de parkeergarages in augustus 2020 beëindigd. De gewijzigde tariefstelling (tweede uur gratis) heeft geleid tot een toename van het aantal parkeerders dat langer dan een uur staat. Een effect op de omzet in het centrum was niet vast te stellen. Mede door de gewijzigde financiële omstandigheden is de pilot niet voortgezet.
In december 2019 zijn we gestart met vijf Stop & Shop-plaatsen in de Korte Hoogstraat. Op deze plaatsen kan een half uur worden geparkeerd voor € 0,10. Het is bedoeld voor een snelle boodschap. In 2020 hebben circa 800 parkeerders per maand gebruik gemaakt van deze parkeerplaatsen.
Corona en preventief toezicht
De coronamaatregelen hebben invloed gehad op de parkeerinkomsten. Tussen maart en mei was zichtbaar dat de inkomsten met een derde waren gedaald. Bij de 2e Voortgangsrapportage 2020 zijn de verwachte baten zodoende naar beneden bijgesteld met € 274.000. Eind 2020 bleek dat de inkomsten uit straat parkeren zich vanaf september nagenoeg volledig hebben hersteld, waardoor een positief saldo zichtbaar is.
Als gevolg van preventief toezicht van de Provincie Zuid-Holland zijn er in de voorbereiding van projecten de nodige effecten zichtbaar. Enerzijds is er vertraging ontstaan vanwege de herbeoordeling door de Provincie op de 2 O's (onvermijdelijk en onuitstelbaar). Als gevolg hiervan is ook de participatie met de inwoners later opgestart om wensen te inventariseren.