Verkeer en mobiliteit

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

 

Het Actieplan Mobiliteit is op 29 november 2018 door de gemeenteraad vastgesteld met als ondertitel  'Vlaardingen, veilig, bereikbaar & gezond'. Na de vaststelling is gestart met de uitvoering van diverse concreet benoemde projecten. Voorbeelden daarvan zijn de realisatie van de rotonde Zwanensingel/Zwaluwenlaan en de vaststelling van de Beleidsregel Parkeernormen 2019. Het Actieplan Mobiliteit dient als belangrijk kader voor de uitgangspunten en randvoorwaarden op het gebied van mobiliteit bij de nieuwe gebiedsontwikkelingen in de stad. Daarnaast dient het plan als basis voor subsidieaanvragen bij het Rijk en de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag (MRDH) voor maatregelen die bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. De gemeente heeft vanuit het Rijk en de MRDH in 2020 subsidiebeschikkingen ontvangen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid en het fietsklimaat in onze stad. Het afgelopen jaar blijkt het Actieplan Mobiliteit daartoe een succesvol instrument.

Het verder uitwerken van het Actieplan Mobiliteit doen we niet alleen, maar in gesprek met inwoners, ondernemers en andere gesprekspartners. Ook initiatiefnemers van grote ontwikkelingen in onze stad zijn daarbij van belang, om de ambities uit het actieplan ook bij nieuwe ontwikkelingen mede vorm te geven. Verder hebben we op reguliere basis gesprekken met het Mobiliteitsplatform Vlaardingen, waar onder andere de IKV (Industriële Kring Vlaardingen), DPV (DetailhandelsPlatform) en bewonersvertegenwoordigers betrokken zijn. Hier staat ook altijd de uitvoering van het Actieplan Mobiliteit op de agenda.

In 2020 is samen met regionale partijen en Rijkswaterstaat gewerkt aan de Blankenburgverbinding. Afgelopen jaar stond daarbij ook in het teken van het voorbereiden van de verbreding van de A20. Verder zijn we als gemeente op regionaal niveau betrokken bij de planvorming voor de verbreding van de A4 Haaglanden. Dit project loopt tot aan de Ketheltunnel en is daarom ook relevant voor Vlaardingen.

Afgelopen jaar is samen met Rijkswaterstaat gewerkt aan de voorbereidingen voor de Brexit, in verband met de veerdienstterminal van DFDS aan de Vulcaanweg. Rijkswaterstaat heeft een verkeerscirculatieplan opgesteld en er zijn tijdelijke parkeerterreinen ingericht. Als gemeente hebben wij daarbij intensief getoetst aan onze randvoorwaarden, zoals het voorkomen van overlast voor omwonenden en borgen van doorstroming en verkeersveiligheid.

Dagelijks maken duizenden verkeersdeelnemers gebruik van het wegennet in Vlaardingen. Sneeuw, ijzel en andere weersomstandigheden kunnen in de winterperiode leiden tot gladheid. De gemeente zet zich in om ook in de wintertijd de belangrijkste wegen en fietspaden begaanbaar te houden. Bij een volledige strooiactie worden 180 km doorgaande wegen en 150 km doorgaande fietspaden gestrooid. In 2020 is het gladheidsbestrijdingsplan geactualiseerd. Hierin is de aanpak van de gladheidsbestrijding voor de komende jaren vastgelegd.

Wij maken als gemeente onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waarbij het Economisch Vestigingsklimaat en de Vervoersautoriteit de twee centrale thema’s zijn. Samen met de regio werken we aan het verbeteren van fietspaden, de CO2-reductie van wegverkeer en een goed functionerend openbaar vervoersnetwerk. Dat laatste heeft in 2020 een heel andere dynamiek gekregen, vanwege de inspanningen die nodig zijn om de effecten van de coronamaatregelen in het openbaar vervoer op te vangen.

Parkeren
Wij hebben de in 2019 gestarte pilot met het tweede uur gratis parkeren in de parkeergarages in augustus 2020 beëindigd. De gewijzigde tariefstelling (tweede uur gratis) heeft geleid tot een toename van het aantal parkeerders dat langer dan een uur staat. Een effect op de omzet in het centrum was niet vast te stellen. Mede door de gewijzigde financiële omstandigheden is de pilot niet voortgezet.

In december 2019 zijn we gestart met vijf Stop & Shop-plaatsen in de Korte Hoogstraat. Op deze plaatsen kan een half uur worden geparkeerd voor € 0,10. Het is bedoeld voor een snelle boodschap. In 2020 hebben circa 800 parkeerders per maand gebruik gemaakt van deze parkeerplaatsen. 

Corona en preventief toezicht
De coronamaatregelen hebben invloed gehad op de parkeerinkomsten. Tussen maart en mei was zichtbaar dat de inkomsten met een derde waren gedaald. Bij de 2e Voortgangsrapportage 2020 zijn de verwachte baten zodoende naar beneden bijgesteld met € 274.000. Eind 2020 bleek dat de inkomsten uit straat parkeren zich vanaf september nagenoeg volledig hebben hersteld, waardoor een positief saldo zichtbaar is.
Als gevolg van preventief toezicht van de Provincie Zuid-Holland zijn er in de voorbereiding van projecten de nodige effecten zichtbaar. Enerzijds is er vertraging ontstaan vanwege de herbeoordeling door de Provincie op de 2 O's (onvermijdelijk en onuitstelbaar). Als gevolg hiervan is ook de participatie met de inwoners later opgestart om wensen te inventariseren.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

In 2020 zijn wij gestart met de voorbereidingen voor de Mobiliteitsagenda, waarin concrete projecten en acties op het gebied van verkeersveiligheid, fietsklimaat en doorstroming voor de komende jaren worden opgenomen. Deze Mobiliteitsagenda vormt een uitwerking van het Actieplan Mobiliteit. Tegelijkertijd zijn er bij het vaststellen van het pakket aan ombuigingen in november 2020 de structurele middelen ten behoeve van uitvoering van de Mobiliteitsagenda en de investering voor de Metropolitane fietsroute komen te vervallen. 

Bij het opstellen van de Mobiliteitsagenda zal zodoende gezocht moeten worden naar koppelkansen tijdens de uitvoering van reguliere projecten, beheer en onderhoud en mogelijke subsidies. In 2020 zijn hiervoor twee subsidies toegekend. 1) In regionaal verband (MRDH) wordt gewerkt aan de realisatie van de Metropolitane fietsroute Rotterdam – Westland die door Vlaardingen loopt. Dit biedt een kans om de fietsinfrastructuur op deze route te verbeteren. 2)  Ook is afgelopen jaar subsidie vanuit het Investeringsprogramma Vervoersautoriteit van de MRDH toegekend aan diverse projecten om de fietsstructuur te verbeteren, zoals het verbreden van fietspaden op de Schiedamseweg en het verbeteren van de Reigerlaan.

Parkeerinkomsten worden opgebracht door de automobilist. Wij vinden het belangrijk dat de automobilist hier iets voor terug krijgt. Met de ombuigingsvoorstellen is besloten een traject te starten om het uitbreiden van het gebied voor betaald parkeren te onderzoeken. Dit kan bijdragen aan het tegengaan van parkeeroverlast en kan daarmee bijdragen aan het vergroten van de leefbaarheid in de stad.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Herijking Parkeerbeleid 2017
Nota Parkeerbeleid Vlaardingen 2011
Beleidsplan Openbare verlichting 2014
Beleids- en beheersplan Wegen 2015
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2015
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen (wordt dit jaar herzien) 2016

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 9 – Stimuleren van het fietsgebruik

Terug naar navigatie - Ambitie 9 – Stimuleren van het fietsgebruik

We werken verder aan de ambitie uit het Actieplan Mobiliteit ‘Vlaardingen fietsstad bij uitstek’.

Zo gaan we dat doen

Ambitie 10 – Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 – Vergroten van de verkeersveiligheid

De verkeersveiligheid binnen de stad krijgt voortdurend aandacht. Wij geven prioriteit aan locaties waar relatief veel ongevallen gebeuren en aan locaties waarvan gebruikers vinden dat het onveilig is (subjectieve onveiligheid).

Zo gaan we dat doen

Ambitie 11 – Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Ambitie 11 – Verbeteren van de doorstroming

De doorstroming van het gemotoriseerde verkeer in Vlaardingen is objectief gezien goed. Dit draagt bij aan een goede bereikbaarheid van de stad voor zowel inwoners als ondernemers. Een goede verkeersafwikkeling voor gemotoriseerd verkeer mag niet echter niet ten koste gaan van de doorstroming voor fiets en OV.

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Verkeer en mobiliteit
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) 9 10 n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zie onder programma 1 Bestuur, dienstverlening en participatie) is de Vervoersautoriteit betrokken bij de uitvoering van de doelstellingen van dit programma. De bestuurscommissie Vervoersautoriteit (Va) is ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van verkeer en vervoer, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de wethouders Verkeer en Vervoer van de 23 MRDH-gemeenten.

Overzicht programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Overzicht programma Verkeer en mobiliteit
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
Lasten 11.329 12.643 12.119 11.779 339
Baten 2.808 2.404 2.232 2.945 -712
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -8.521 -10.239 -9.886 -8.835 -1.052
Stortingen 200 0 0 0 0

Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2019 Primaire begroting 2020 Begroting 2020 na wijziging Realisatie 2020 Verschil begroting - realisatie
TV0.63 Parkeerbelasting
Baten 2.489 2.279 2.031 2.532 -501
TV1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 1.199 1.467 1.173 1.101 72
TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied
Lasten 9.510 10.501 10.255 10.035 220
Baten 295 72 148 378 -230
Totaal TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied -9.215 -10.429 -10.106 -9.657 -450
TV2.2 Parkeren
Lasten 440 419 391 392 -2
Baten 24 21 21 35 -14
Totaal TV2.2 Parkeren -415 -398 -370 -358 -12
TV2.4 Economische havens en waterwegen
Lasten 22 48 61 36 25
Baten 0 27 27 0 27
Totaal TV2.4 Economische havens en waterwegen -22 -21 -34 -36 2
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Lasten 159 209 239 215 24
Baten 0 5 5 0 5
Totaal TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -159 -204 -234 -215 -19
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 200 0 0 0 0

Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit
Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit Voordeel Nadeel
Taakveld Mutaties reserves
Binnen dit taakveld is geen afwijking die toelichting behoeft.
Taakveld Parkeerbelasting 501
De hogere baten zijn een gevolg van met name de effecten van het uitgevoerde handhavingsbeleid en meer opbrengsten uit straatparkeren dan met de 2de VGR was voorzien. Ten tijde van de 2de VGR waren de parkeerinkomsten o.b.v. de werkelijke inkomsten van de maanden april, mei en juni naar beneden bijgesteld met € 248.000 a.g.v. de coronapandemie. Eind 2020 bleek dat de parkeerinkomsten zich vanaf september nagenoeg hadden hersteld en er daardoor meer inkomsten waren op straatparkeren dan was ingeschat met de 2de VGR. Daarnaast zijn er ook meer inkomsten door tariefsverhoging op vergunningen dan geraamd. De verschillen bij parkeerbelasting zijn met name te vinden bij:
* Straatparkeren 211
* Vergunningen 102
* Naheffingsaanslagen 181
* Diversen 7
Taakveld Openbare orde en veiligheid 72
Een mindere afname van diensten derden en lagere kosten voor inhuur zijn hoofdoorzaak van de lagere kosten. 108
Door het uitgevoerde handhavingsbeleid op parkeren zijn er meer kosten geweest op handhaving. 81
De uitvoeringskosten van het parkeerbeleid zoals de verstrekking van vergunningen en de aanleg van gehandicaptenparkeerplaatsen zijn lager uitgevallen dan begroot. 47
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 2
Taakveld Verkeer en vervoer 450
Er zijn beduidend meer degeneratievergoedingen ontvangen dan geraamd vanwege werkzaamheden in het openbaar gebied door derden. Dit betreft vergoedingen aan de gemeente van de schade door vermindering van de kwaliteit en/of verkorting van de duurzaamheid van verhardingen, veroorzaakt door de uitvoering van graafwerkzaamheden door derden onder deze verhardingsconstructies. Deze baten laten zich vooraf moeilijk inschatten door het grillige en onvoorspelbare karakter. 220
De overige meer ontvangen baten zijn diverse kleine niet nader toe te lichten bedragen. 10
Binnen het herstraatprogramma zijn er meer kosten gemaakt bij onderhoudswerkzaamheden in de Koolmeesstraat en omgeving (m.n. Korhoenlaan). In dialoog met de bewoners in de wijk zijn oplossingen gezocht om wensen in te vullen. Daarnaast zij er kosten gemaakt op de Dr. Wiardi Beckmansingel voor straatwerkherstel. 52
Onderhoud verhardingen zijn er meer kosten gemaakt. 60
Bij straatverlichting is er minder uitgegeven dan geraamd. De werkzaamheden aan de Westhavenkade stonden in 2020 gepland en is vertraagd. Deze werkzaamheden vinden in 2021 plaats. Daarnaast zijn werkzaamheden naar achteren geschoven i.v.m. preventief toezicht, er is gekozen voor het hoognodige onderhoud, waarbij in ieder geval de veiligheid werd geborgd. 70
Verkeersmaatregelen is minder uitgegeven dan geraamd. Voorbereiding en afstemming met de provincie rondom doorgang van alle middelen in 2020 hadden ook effect op het groot onderhoud van de VRI’s. Groot onderhoud is uitgesteld en naar achteren geschoven i.v.m. preventief toezicht. Er is gekozen voor het hoognodige onderhoud, waarbij in ieder geval de veiligheid werd geborgd. 139
Het voordeel bij de gebouwen wordt centraal toegelicht bij de inleiding bij het onderdeel gemeentelijk vastgoed. 98
Het restant bestaat uit diverse niet nader te verklaren verschillen. 26
Taakveld Parkeren 12
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 12
Taakveld Economische havens en waterwegen 2
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 2
Taakveld Openbaar groen en openluchtrecreatie 19
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 19

Financieel deel Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Financieel deel Verkeer en mobiliteit

Reserves en voorzieningen
Voor dit programma zijn in 2020 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (x € 1.000) 01-01-2020 + - 31-12-2020
Parkeerfonds 58 0 0 58
Binnenstad - parkeren 1.491 0 68 1.423
Blankenburgverbinding 8.476 0 2.604 5.872
Totaal reserves 10.025 0 2.672 7.354

Reserve Parkeerfonds
Afkoopsommen negatieve parkeerbalans vanuit (bouw)ontwikkelingen worden in de reserve Parkeerfonds gestort, waarmee de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij herinrichting van straten wordt gedekt.

Reserve Binnenstad en parkeren
In het coalitieakkoord is afgesproken om uitvoering te geven aan het Actieplan Mobiliteit. Er is besloten om de jaarlijkse begrote storting van € 200.000, samen met de eventuele andere meeropbrengsten uit parkeren, ten goede te laten komen aan het programma Mobiliteit en dus niet meer aan deze reserve toe te voegen. De jaarlijkse bijdrage uit deze reserve ten behoeve van evenementen wordt vanaf 2021 verlaagd van € 300.000 naar € 100.000. Met de ombuigingsvoorstellen is tevens besloten om deze reserve in 2021 af te romen tot € 500.000 en het restant vrij te laten vallen ten gunste van het begrotingssaldo 2021.

 

Investeringen
Voor dit programma zijn in 2020 onderstaande investeringen gedaan. De gepresenteerde investeringen vloeien voort uit de verschillende beheerplannen, waaronder wegen, straten en pleinen en openbare verlichting. De navolgende projecten zijn in 2020 afgerond waardoor de betreffende investeringen per 31 december 2020 afgesloten konden worden: herinrichting De Loper, herinrichting Korte Hoogstraat en de aanleg van de rotonde Zwanensingel. De andere projecten lopen grotendeels door in 2021.
Als gevolg van preventief toezicht van de Provincie Zuid-Holland zijn er in de voorbereiding van projecten de nodige effecten zichtbaar. Er is ondermeer enige vertraging ontstaan vanwege de herbeoordeling door de Provincie op de 2 O's (onvermijdelijk en onuitstelbaar). 

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2020 Lasten 2020 Baten 2020 Saldo 31-12-2020
Herinrichting De Loper 873.016 0 1.894 0 -1.894
Reconstructie buitenruimte 404.500 164.095 73.747 0 90.348
Rotonde Zwanensingel 1.100.000 429.637 214.687 0 214.950
Rotonde Zwanensingel bijdragen van derden -550.000 -274.000 0 -274.000
Herinrichting Korte Hoogstraat 486.500 56.763 52.707 0 4.056
`Deklaag Marathonweg 800.000 800.000 37.399 0 762.601
Herinrichting Kotterstraat 190.000 189.555 186.104 0 3.451
Rehabilitatie Reigerlaan 700.000 700.000 20.935 0 679.065
Rehabilitatie VOP wijk 1.114.704 49.955 34.103 0 15.852
Ophoging dreven Holy wegen 150.000 150.000 0 0 150.000
Rotonde Hogendorplaan-Rotterdamseweg 1.300.000 1.300.000 14.272 0 1.285.728
Reconstructie rotonde Deltaweg 100.000 100.000 10.400 0 89.600
Fietsverbindibg Krabbepark-Oeverbos 0 0 9.690 0 -9.690
Uitvoering parkeerbeleid 120.000 120.000 56.301 0 63.699
Openbare verlichting (OVL) IP 2015 398.000 110.015 33.263 0 76.752
OVL Holysingel 85.000 85.000 0 0 85.000
OVL Westwijk 215.000 215.000 0 0 215.000
OVL Drevenbuurt (rondweg) 175.000 175.000 0 0 175.000
Vri kruising Billitonlaan/Pruissingel 75.000 66.466 0 0 66.466
Totaal 7.736.720 4.437.486 745.502 0 3.691.984