Bestuur, participatie en dienstverlening

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Dienstverlening algemeen
Het zaakgericht werken is voor een aantal producten en diensten ingevoerd, onder andere door het onderbrengen ervan in het nieuwe zaaksysteem, dat uiteindelijk in de plaats zal komen van de huidige systemen Verseon en KCS.  De producten die met DigiD kunnen worden aangevraagd hebben daarbij voorrang gekregen. Daarnaast zijn  voorbereidingen getroffen om alle overige producten en diensten volgens een vaste structuur onder te brengen in het zaaksysteem.

De coronapandemie heeft in 2021, evenals in 2020, ook voor de dienstverlening aan onze inwoners gevolgen gehad, met name bij baliebezoek. Om de balie te mogen bezoeken werd vooraf een telefonische check gedaan of baliebezoek noodzakelijk was, zodat contactmomenten zoveel mogelijk werden voorkomen. Daarom is de mogelijkheid om digitaal een afspraak te maken voor baliebezoek onze inwoners ontnomen; uitsluitend telefonisch kon men de afspraak maken-na akkoord voor de noodzaak. Er waren daarom minder baliebezoekers dan buiten de coronapandemie.

Bij het meldpunt openbare ruimte was het ook drukker dan voorheen. Waarschijnlijk is de oorzaak te vinden in het feit dat inwoners door het thuiswerkadvies genoodzaakt waren in hun eigen omgeving te verblijven en zij daardoor veel herstelverzoeken van objecten in de eigen openbare omgeving meldden.

In 2021 hebben wij de eerste voorbereidingen getroffen om een nieuwe visie op dienstverlening te realiseren. 

Ten slotte hebben wij in 2021 hebben de verdere voorbereidingen getroffen voor een goede invoering van de Omgevingswet. Met ten minste hetzelfde dienstverleningsniveau ('over zonder morsen') zijn we straks klaar om ten vroegste 1 oktober 2022 te voldoen aan de wettelijke eisen die de Omgevingswet bij de inwerkingtreding aan de gemeente stelt. Hierbij horen aangepaste werkprocessen, een omgebouwde ICT-infrastructuur en het aangesloten zijn op het nieuwe landelijk digitaal stelsel DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet).

Organisatieontwikkeling
We hebben begin 2021 een nieuwe sturingsfilosofie vastgesteld, waarin de sturingsprincipes en kernwaarden zijn verankerd. Daarnaast is de structuur van de organisatie aangepast in een proces-opgavenmodel. De nieuwe directie, die in september 2021 is gestart, heeft verder gebouwd aan het vormgeven van de gewenste ontwikkelingen. Hiervoor is eind 2021 gestart met het opstellen van een organisatieplan waarin de directie de ambitie voor de komende periode beschrijft en hoe de organisatie dat gaat bereiken. Daarin is zowel aandacht voor de menselijke kant (het hart), als de rationele kant (het hoofd) van de organisatieontwikkeling. 

In 2022 wordt het organisatieplan definitief gemaakt. Daarmee heeft de organisatie houvast om zich stap voor stap te ontwikkelen in een wendbare organisatie die kan inspelen op de behoeften  van de stad.  

Verbonden partijen
In april en mei van 2021 zijn de begrotingen van de verbonden partijen ontvangen. Door het college zijn deze geclusterd aan de gemeenteraad aangeboden. Door middel van een oplegnotitie in de vorm van een raadsmemo is een samenvatting aangeboden van de verschillende begrotingen. Eveneens is op hoofdlijnen aangegeven welke effecten van corona we zien bij de diverse verbonden partijen. Op deze manier proberen we de behandeling van de zienswijzen op de verbonden partijen te verbeteren en zowel college als raad meer in positie te brengen.

Daarnaast zijn na het vaststellen van de gemeentelijke begroting aan het eind van 2021, de verbonden partijen geïnformeerd over het te gebruiken indexatiecijfer voor hun aankomende kaderbrieven en begrotingen. Hierdoor wordt de (financiële) voorspelbaarheid van zowel de gemeente als de verbonden partij versterkt.

Ten derde is in de auditcommissie nagedacht over een nieuwe vorm van sturing op verbonden partijen. Enerzijds wordt gedacht aan meer samenwerking tussen de raden van Vlaardingen, Schiedam en Maasluis. Anderzijds is in 2021 nagedacht over een vorm van risicosturing op verbonden partijen. Concreet: verbonden partijen met hogere bestuurlijke of financiële risico’s krijgen meer aandacht dan partijen met een lager risico. In 2021 is besloten deze richting van sturing mee te geven in de overdracht naar de nieuwe raadsperiode.

In breder perspectief is te melden dat de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen door de Tweede en Eerste Kamer is goedgekeurd. Op het moment van schrijven is bekend dat delen van de wet per 1 juli 2022 in zullen gaan. De wet geeft de gemeenteraad meer instrumenten om sturing te geven op verbonden partijen.

Participatie
In 2021 is de uitvoeringsnota participatie en quickscan opgesteld. Een interne quickscan uitgevoerd om de huidige stand van zaken in kaart te brengen: hoe passen  we participatie toe, hoe regelen we processen en techniek in en waar moet het anders en/of liggen  nieuwe mogelijkheden? 
Er wordt al veel ondernomen op het gebied van participatie. Maar we zien de mogelijkheden en willen  door ontwikkelen. Meer contact en samenwerking met de Vlaardingers. In lijn met de 
organisatieontwikkelingen pakken wij in 2022 met dit programma integraal door in de doorontwikkeling  van participatie. Hierbij betrekken we de Vlaardingers, de gemeenteraad, het college en de organisatie.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Dienstverlening
Voor wat betreft het beleid rond dienstverlening hebben wij in 2021 de eerste voorbereidingen getroffen voor een nieuwe visie op dienstverlening.  Deze visie brengen wij in gezamenlijkheid tot stand en  wordt periodiek, bijvoorbeeld in de pas met de begrotingscyclus, geactualiseerd. Dit alles ten bate van onze inwoners en ondernemers. De dienstverleningsvisie is gericht op een verbetering van de dienstverlening in de komende jaren, met als concrete ambitie een gemiddelde beoordeling van de gemeentelijke dienstverlening met een 7,5 door inwoners en ondernemers in 2024. Doel is om eind 2022 een gedragen en vastgestelde visie op dienstverlening te hebben. Besluitvorming op bestuurlijk en raadsniveau kan in verband met termijnen doorlopen in 2023.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Vasthouden en versterken van gebiedsgericht werken: van meepraten naar meedoen, plan van aanpak 2013
Programma Participatie: van meepraten naar meedoen 2015
Sturen op ontwikkeling: Ramen en deuren open (2015, geactualiseerd 2018) 2018
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen: van dienstverlening naar serviceverlening 2016

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Terug naar navigatie - Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Zo gaan we dat doen

Ambitie 2 - Dienstverlening

Terug naar navigatie - Ambitie 2 - Dienstverlening

Zo gaan we dat doen

Ambitie 4 - Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Ambitie 4 - Bedrijfsvoering

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Bestuur, participatie en dienstverlening
Bedrijfsvoering Bron 2020 2021
Formatieplaatsen (totale fte) Eigen begroting 456,94 456,94
Formatieplaatsen (per 1000 inwoners) Eigen begroting 6,31 6,37
Bezetting (per 1000 inwoners) Eigen begroting 5,70 5,76
Apparaatskosten (kosten per inwoner) Eigen begroting 714,75 708,93
Overhead (% van totale lasten) Eigen begroting 9,07 8,53
Inhuur derden (x € 1.000) Jaarstukken 7.720,00 7.987,00
Inhuur derden (% van totale loonsom en inhuurbudgetten) Jaarstukken 18,39 19,17

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
De gemeenschappelijke regeling metropoolregio Rotterdam Den Haag is een grootstedelijk gebied met 23 gemeenten en 2,3 miljoen inwoners. De gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. Dat doen zij samen met andere overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.

Overzicht programma Bestuur, participatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Overzicht programma Bestuur, participatie en dienstverlening

    

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
Lasten 33.664 41.971 36.728 35.094 1.634
Baten 3.683 3.028 2.554 2.768 -215
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -29.981 -38.943 -34.174 -32.325 -1.849
Stortingen 954 860 0 0 0
Onttrekkingen 869 62 2.117 2.117 0
Mutaties reserves -85 -798 2.117 2.117 0

Taakvelden programma Bestuur, participatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Bestuur, participatie en dienstverlening
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
TV0.1 Bestuur
Lasten 3.357 3.388 3.155 2.885 270
Baten 66 102 244 202 42
Totaal TV0.1 Bestuur -3.291 -3.286 -2.910 -2.682 -228
TV0.2 Burgerzaken
Lasten 2.744 1.941 2.856 2.931 -75
Baten 792 763 763 1.016 -253
Totaal TV0.2 Burgerzaken -1.952 -1.178 -2.093 -1.915 -178
TV0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Lasten 1 153 2.798 2.666 132
Baten 0 0 383 0 383
Totaal TV0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -1 -153 -2.415 -2.666 251
TV0.4 Overhead
Lasten 25.299 34.588 25.586 24.474 1.112
Baten 2.780 2.114 1.114 1.524 -410
Totaal TV0.4 Overhead -22.519 -32.475 -24.472 -22.950 -1.522
TV0.5 Treasury
Lasten 19 11 11 11 0
Baten 36 50 50 27 23
Totaal TV0.5 Treasury 17 39 39 16 23
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 2.245 1.891 2.323 2.128 195
Baten 9 0 0 0 0
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -2.236 -1.891 -2.323 -2.128 -195
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 954 860 0 0 0
Onttrekkingen 869 62 2.117 2.117 0
Totaal TV0.10 Mutaties reserves -85 -798 2.117 2.117 0

Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening
Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening Voordeel Nadeel
Taakveld 0.1 Bestuur 228
De vergoedingen voor de raadsleden zijn € 74.000 te laag geraamd. Dit budget is voor 2022 bijgeraamd. Daar staat tegenover dat diverse budgetten onderbenut zijn gebleven vanwege in ieder geval de coronamaatregelen, waaronder € 14.000 aan de vergoedingen voor steunraadsleden en € 69.000 aan vergaderkosten. Een bedrag aan overige kosten van € 66.000 is niet gebruikt en zal in 2022 worden ingezet om andere budgetten bij te ramen. Tot slot is een deel van de fractievergoeding door de fracties niet gebruikt wat heeft geleid tot € 25.000 aan overschot. 101
Als gevolg van het stoppen van de werkzaamheden van de Rekenkamer Schiedam-Vlaardingen in 2021, is er per saldo € 44.000 euro overgebleven in het budget bedoeld voor rekenkameronderzoek. (€ 126.000 minder lasten en € 82.000 minder baten) Vanaf 1 maart 2022 is er weer een nieuwe Rekenkamer Vlaardingen en zal dit budget naar verwachting weer benut gaan worden voor rekenkameronderzoek. 126 82
Het overige voordeel op de baten van € 40.000 wordt niet nader verklaard. 40
Het overige voordeel van € 43.000 (waarvan € 21.000 op budgetten raad en € 22.000 op budgetten bestuur) op de lasten wordt niet nader verklaard. 43
Taakveld 0.2 Burgerzaken 178
Doordat er meer reisdocumenten zijn verstrekt dan verwacht naar aanleiding van de versoepelingen van de coronamaatregelen, moesten er hierdoor ook meer leges afgedragen worden dan begroot. Per saldo een nadeel van € 82.000. 82
Het restantvoordeel van € 7.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 7
De extra baten van € 253.000 worden voornamelijk verklaard door:
Meer afgegeven reisdocumenten. 139
Meer verleende naturalisaties. 88
Ook zijn er enkele extra inkomsten die niet nader verklaard worden. 26
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 251
Op het onderdeel gebouwen is er sprake van een kostenonderschrijding van € 132.000. Voor de toelichting hierop verwijzen wij naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 132
Op het onderdeel gebouwen is er sprake van een nadeel op de baten van € 383.000. Voor de toelichting hierop verwijzen wij naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 383
Taakveld 0.4 Overhead 1.522
Op de personeelskosten is in boekjaar 2021 een voordeel gerealiseerd van circa € 285.000. Dit komt onder andere door de volgende oorzaken: * Extra dekking die is gegenereerd vanuit anterieure overeenkomsten, grondexploitaties en investeringsprojecten. * Het nog niet ingevuld krijgen van vacatures in verband met de krapte op de arbeidsmarkt. * Terughoudendheid met betrekking tot het inhuren van extern personeel. 285
De huidige cao voor gemeenteambtenaren liep van 1 januari 2020 tot 1 januari 2021. Veel cao-onderhandelingen zijn met vertraging opgestart, omdat fysiek overleg niet mogelijk was en partijen zich moesten beraden op de sterk veranderende vooruitzichten. Voor 2021 hadden wij rekening gehouden met een loonsverhoging van 3%, dit komt neer op een bedrag van ca € 1,18 miljoen welke op een stelpost is gezet. Inmiddels is de cao afgesloten en met terugwerkende kracht ingegaan vanaf december 2021 ingegaan. Deze is een stuk ‘soberder’ uitgevallen dan hetgeen waar wij met betrekking tot 2021 rekening mee hadden gehouden. Per saldo een voordeel van € 649.000. 649
Wegens vertraging in projecten met betrekking tot digitalisering zijn verplichtingen opgeschoven naar volgend jaar, dit resulteert per saldo in een voordeel van € 125.000. Voorgesteld wordt om dit saldo over te hevelen naar boekjaar 2022. 125
Voor de cloudmigratie is door uw raad een afzonderlijk budget beschikbaar gesteld met als doel het in de cloud plaatsen van onze ICT en de verbetering van onze ICT. Bij de 2e Voortgangsrapportage is een deel van dit budget van 2021 naar 2022 doorgeschoven. Omdat de daadwerkelijke overgang van december 2021 naar januari 2022 is verplaatst, wegens technische problemen, valt de factuur voor de migratie naar de cloud pas in 2022. Inmiddels heeft de cloud gang plaats gevonden en zal afhandeling snel volgen. Wij stellen daarom voor om het voordelig saldo van € 130.000 over te hevelen naar 2022 bij het bestemmen van het jaarrekeningresultaat ter dekking van de laatste werkzaamheden aan de cloudmigratie. 130
Op het onderdeel gebouwen is er sprake van een kostenoverschrijding van € 110.000. Voor de toelichting hierop verwijzen wij naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 110
Het restantvoordeel van € 33.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 33
Bij de personeelsbudgetten van de ambtelijke organisatie is sprake van opbrengsten die vooraf niet of onvoldoende zijn in te schatten. Zo is er ook in het jaar 2021 sprake geweest van het detacheren van personeel, waardoor de gemeente meeropbrengsten heeft. Daarnaast ontvangt de gemeente ook diverse uitkeringen, zoals bijvoorbeeld een zwangerschaps - en bevallingsuitkering en uitkeringen voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, die vooraf niet vallen te ramen. Het totaal van dergelijke meeropbrengsten bedraagt circa € 405.000. 405
Het restantvoordeel van € 5.000 op de baten wordt niet nader verklaard. 5
Taakveld 0.5 Treasury 23
Het nadeel op de baten van € 23.000 wordt niet nader verklaard. 23
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 195
Er zijn een aantal budgetten voor participatie. Deze budgetten zijn ondergebracht bij Wijkcoördinatie. Wijkmanagers geven die gelden uit in de wijk om daar wijknetwerken en verbinding te leggen/ te houden. Daarnaast wordt het deels gebruikt om de wijkcentra in de lucht te kunnen houden. In de wijkcentra zitten organisaties en mensen die de huurprijs niet zelf kunnen betalen. Dit gaat in totaal om ongeveer € 328.000. Door de coronapandemie is er minder geld uitgegeven omdat er helaas minder georganiseerd mocht worden. Voor 2021 is van het totaalbudget nog € 128.000 over. In december 2021 is een raadsmemo over participatie en quick scan aan uw Raad verstuurd. In deze memo werd melding gemaakt van deze overschot aan middelen. Ook werd aangegeven dat hiervan € 76.000 voorgesteld wordt om over te hevelen naar naar 2022 om het organiseren en de uitvoering van het programma participatie 2022 direct mogelijk te maken. Dit zal worden gedaan in het raadsvoorstel tot resultbestemming van het jaarrekeningresultaat 2021. 128
Voor de coördinatie Rivierzone en toekomstvisie en omgevingstafel werd in totaal € 66.000 minder uitgegeven dan verwacht, mede door de coronapandemie en daaruit voortvloeide coronamaatregelen. 66
Het restant van € 1.000 voordeel wordt niet nader verklaard. 1
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2021 de volgende reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Onderhoud gebouwen 2.861 1.359 2.065 2.156
Organisatieontwikkeling 121 0 121 0
Frictiekosten takendiscussie 424 0 99 325
Hybride Werken 0 0 0 0
Totaal reserves 3.407 1.359 2.285 2.481
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Pensioenverplichting B&W 7.472 0 538 6.934
Onderhoud gemeentelijk vastgoed 0 4.094 4.094 0
Totaal voorzieningen 7.472 4.094 4.632 6.934

Reserve Onderhoud gebouwen
Jaarlijks wordt op basis van een onderhoudsplanning een bedrag voor groot onderhoud in de reserve gestort. De daadwerkelijke uitgaven voor groot onderhoud worden onttrokken aan de reserve. In het jaar 2021 is aan de Raad het Beheerplan van Vastgoed en Facilitair (onderhoud) voorgelegd, waardoor de Reserve deels is omgezet naar een voorziening en deels van bestemming is veranderd.

Reserve Organisatieontwikkeling
Deze reserve wordt ingezet voor het realiseren van veranderingen in de organisatorische sfeer met als doel de organisatie te laten mee bewegen met ontwikkelingen in de maatschappij, en nieuwe technologieën. Ingezet wordt op versterking van kwaliteit, dienstverlening, leiderschap en opgavegericht werken . 

Uw raad heeft bij het raadsvoorstel met betrekking tot hybride werken besloten om het resterende bedrag in deze reserve te onttrekken ten behoeve van de inrichting van de ergonomische werkplek. Hierdoor is per ultimo 2021 de reserve Organisatieontwikkeling uitgeput.

Reserve Frictiekosten takendiscussie
In het verleden is voor het opvangen van frictiekosten een reserve gevormd. Frictiekosten zijn extra kosten met een eenmalig en/of tijdelijk karakter en gaan uit boven de vastgestelde begroting. Het betreft niet alleen kosten van (kortstondig) boventallig personeel, maar ook kosten als gevolg van organisatieverandering.

Reserve Hybride Werken
Reserve ter dekking van de thuiswerkvergoeding die medewerkers van de gemeente elke 7 jaar ter beschikking krijgen gesteld om thuiswerkmeubilair te kunnen aanschaffen. 

Voorziening Pensioenverplichting B&W
Voorziening om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenverplichtingen van (ex)-wethouders. De voorziening en de jaarlijkse storting daarin wordt periodiek op actuariële basis verrekend. Onttrekking aan de voorziening betreft de uitkeringen van pensioenen en eventuele overheveling van pensioenverplichtingen.

Voorziening Onderhoud gemeentelijk vastgoed
Deze voorziening,  die voorgeschreven is door de BBV (Besluit Begroting en Verantwoording), dient ervoor de fluctuaties in de jaarlijkse kosten die voortvloeien uit het Beheerplan Vastgoed (Meerjaren-onderhoudsplan) op te kunnen opvangen. Jaarlijks wordt vanuit de exploitatie een dotatie gedaan. De gerealiseerde onderhoudskosten worden rechtstreeks ten laste van deze voorziening gebracht.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Voor dit programma zijn in 2021 de volgende investeringen gedaan.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2021 Lasten 2021 Baten 2021 Saldo 31-12-2021
Aanschaf tractiemiddelen
Tractie 2018 215.489 1.093 0 0 1.093
Tractie 2021 136.680 136.680 69.200 0 67.480
Aanschaf poepzuiger 68.700 68.700 40.562 0 28.138
ICT investeringen
ICT investeringen 2021 549.000 549.000 148.874 0 400.126
ICT investeringen 2020 450.000 186.895 189.811 0 -2.916
PSU-units (hybride werken) 210.000 210.000 141.899 0 68.101
Digitaliseringskrediet 534.000 518.448 199.591 0 318.857
Decentrale automatisering 2019 450.000 4.740 0 26.802 31.542
Vastgoed
Brandscheiding Baarnhoeve 2 183.000 183.000 0 0 183.000
Totaal 2.796.869 1.858.556 789.937 26.802 1.095.421

Toelichting op afwijkingen investeringen
Er hebben zich geen negatieve afwijkingen voorgedaan (behalve een klein negatief saldo op een krediet uit 2020) op de kredieten binnen dit programma. De onderbesteding op deze kredieten heeft te maken met vertraging. Vertraging die ontstaan is door langere doorlooptijden, maar ook vanwege corona.

 

Budget gemeenteraad

Terug naar navigatie - Budget gemeenteraad

Als verklaring voor de onderbesteding van € 165.363,32 kunnen met name de volgende oorzaken worden benoemd:

  • Er is een bedrag van € 66.108,00 aan overige kosten ongebruikt gebleven. In 2022 zal dit bedrag worden benut voor noodzakelijke bijstellingen van andere budgetten.
  • Als gevolg van het stoppen van de werkzaamheden van de Rekenkamer Schiedam-Vlaardingen in 2021, is er € 44.452,32 overgebleven in het budget bedoeld voor rekenkameronderzoek. Vanaf 1 maart 2022 is er weer een nieuwe Rekenkamer Vlaardingen en zal dit budget naar verwachting weer benut gaan worden voor rekenkameronderzoek.
  • Als gevolg van de coronamaatregelen zijn diverse budgetten minder benut dan anders het geval zou zijn geweest. Hierbij valt te denken aan de vergoedingen voor steunraadsleden en vergaderkosten.
    Naast deze onderbesteding is er op één post ook een aanzienlijke overbesteding. Het gaat om een bedrag van € 73.784,13 op de vergoedingen voor raadsleden. De hoogte van de vergoedingen is wettelijk bepaald en waren te laag geraamd. Voor 2022 is dit bedrag bijgesteld.

In onderstaande tabel treft u de realisatie van de begroting 2021 van de griffie:

Uitgaven Griffie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting na wijziging 2021 Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
Vergoedingen raadsleden 776 977 952 851 101
Vergoedingen raadsleden 726 712 712 786 -74
Steunraadsleden 11 8 24 10 14
Bijstand fracties 26 59 59 34 25
Werkkostenregeling 14 90 90 21 69
Overige kosten 0 108 66 0 66
Kosten vergaderingen 82 86 111 101 10
Raadsinformatiesysteem 67 45 71 73 -2
Werkkostenregeling 6 28 28 23 5
TV uitzendingen 9 13 13 5 8
Informatievoorziening raad 10 27 27 16 11
Abonnement boeken/tijdschriften 2 2 2 2 0
Cursussen Raad 6 21 21 9 12
Overige kosten 2 5 5 6 0
Verkiezingen 0 0 0 0 0
Controle en onderzoek 225 240 240 195 44
Accountantskosten 133 137 137 138 -1
Ombudsman functie 37 37 37 37 0
Rekenkamerfunctie 56 65 65 20 45
Griffie 320 348 348 349 -1
Salarissen 316 338 338 342 -4
Werkkostenregeling 4 8 8 7 1
Pers vorming en opleiding 0 2 2 0 2
Totaal Griffie 1.413 1.678 1.678 1.512 165