Wonen

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Er is een tekort aan woningen in alle prijsklassen in Zuid-Holland en sprake van een stijgende druk op de woningmarkt. In december 2021 hebben we na een intensief traject de nieuwe woonvisie ‘Samen bouwen aan Vlaardingen 2021-2030’ vastgesteld, waarin de Vlaardingse woningbouwambitie is verhoogd naar groeien naar 39.000 woningen in 2030. Dit sluit aan bij de ambities uit het herstelplan om tot 2030 jaarlijks gemiddeld 500 woningen te bouwen. Deze groeiambitie sluit ook aan bij de nieuwe lokale woningbehoefteraming die in 2021 in opdracht van de regio is onderzocht. 

In 2021 zijn verschillende woningbouwprojecten gerealiseerd, in voorbereiding of in uitvoering genomen (zie verderop). We hebben projecten topprioriteit gegeven als zij een grote bijdrage leveren aan de leefbaarheid van onze stad (verloedering tegengaan) of financieel kansen bieden. Dit gaat specifiek om de Koningin Wilhelminahaven, het Museumkwartier, de Zwanensingelstrook en ontwikkelingen in de Binnenstad. Op deze zogenoemde high impact gebieden zoals vastgesteld in het Herstelplan zijn de volgende resultaten geboekt:

1.    KW-haven / Museumkwartier: Voor de KW haven is een projectleider aangesteld., Het gebied is als onderdeel van de gebiedsontwikkeling Rivierzone meegenomen in het MER plan dat in 2021 is uitgevoerd. Ook is het gebied meegenomen in de voorbereiding voor de ontwerp-bestemmingsplannen. De projectleider is in gesprek met de eigenaren van de panden over verdere ontwikkeling. Het pand wat verwoest door een door een brand is weer hersteld. 
2.    Voor het Museumkwartier: na 21 jaar  is er een onderhandelingsresultaat met BPD voor 125 woningen, dat verder is uitgewerkt om te komen tot een anterieure overeenkomst in 2022. 
3.    Zwanensingel: Er is een intentieovereenkomst vastgesteld met de ontwikkelaar. Dit is uitgewerkt tot een PVE op basis waarvan een plan voor 125-165 woningen wordt voorbereid. Het Didam arrest van de Hoge Raad over aanbesteding van grond heeft tot aanpassingen en vertraging in het proces geleid.
4.    Binnenstad: Er worden verkennende gesprekken gevoerd met de grote vastgoedeigenaren om tot een gezamenlijke gebiedsontwikkeling te komen rondom het winkelgebied. . De subsidieregeling Binnenstad Vlaardingen is vastgesteld (transformatie van winkels naar wonen).

In oktober 2021 is een besluit genomen hoe de particuliere woningverbetering zich in Vlaardingen verder zal ontwikkelen. Niet alleen VvE’s, maar ook eengezinswoningen kunnen per 2022 terecht bij het Servicepunt Woningverbetering. Tevens is besloten dat de bestaande stimuleringsregeling (laagrentedragende lening) particuliere woningverbetering voor VvE’s wordt omgezet naar een revolverend fonds, waardoor het geld opnieuw ingezet kan worden. In 2021 was deze stimuleringslening nog steeds beschikbaar in de VOP en aanvullend is er een nieuw leningsgebied aangewezen: Centrum Noord. 

Om woningeigenaren bewust te maken van hun energiegebruik en hen gelijktijdig te stimuleren dit te verminderen, is er in 2021 een actie geweest die begin 2022 afgerond wordt. Via de RRE (Regeling Reductie Energiegebruik) hebben een paar duizend woningeigenaren de kans gekregen om met €70 euro aan gratis energiebesparende producten hun energiegebruik te verminderen. Om Vlaardingse huiseigenaren in de wijken Centrum en Westwijk te helpen hun woning met een lage energetische waarde beter te isoleren en te verduurzamen ofwel ‘aardgasvrij ready’ te maken, hebben we in mei 2021 een aanvraag opgesteld en ingediend voor het Volkshuisvestingsfonds. Helaas is deze subsidie niet gehonoreerd. 

We hebben naast het positief benaderen en stimuleren van woningeigenaren ook ingezet op het tegengaan van negatieve situaties. De gemeente heeft in 2021 wederom via het huurteam hulp aangeboden aan huurders in de particuliere woningmarkt. Huurders kunnen hier hun woonsituatie laten controleren op misstanden. Met het vaststellen van de ‘Verordening beheer woonruimtevoorraad 2021’ kan Vlaardingen voorkomen dat woningen opgekocht worden om te splitsen/verkameren ten behoeve van verhuur en zo onder andere Vlaardingse starters een betere kans geven op de woningmarkt. De verordening biedt de mogelijkheid tot het opleggen van bestuurlijke boetes. 

Ook hebben we een aanvraag ingediend voor de Woningbouw Impulsgelden, 3e tranche voor de ontwikkeling van woningen in de Rivierzone. Helaas is ook deze aanvraag afgewezen. Er heeft een gesprek plaatsgevonden met het ministerie van BZK over de onderbouwing van de afwijzing. Dit heeft geleid tot meer inzicht die kan leiden tot aanpassingen voor een eventuele aanvraag voor de 4e tranche. Daarnaast is een subsidieaanvraag ingediend voor € 250.000,- bij de Provincie Zuid-Holland voor (een deel van) het publieke tekort op het woningbouwproject Floris de Vijfdelaan Noordzijde. Na een aanvankelijke afwijzing op onze aanvraag zijn we succesvol tegen dit negatieve besluit in bezwaar gegaan en is de subsidie alsnog toegekend. 

Tot slot: eind 2021 werd duidelijk dat per tien januari 2022 een nieuw kabinet zou aantreden met daarin Hugo de Jonge als minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Hiermee wil de regering de regie weer pakken als het gaat om de inrichting van Nederland. Met het opstellen van concrete doelen zal er meer ingezet gaan worden op monitoring en sturing vanuit het rijk. Wat dit concreet voor Vlaardingen betekent zal nog moeten blijken. Echter, de groeiambitie sluit ook aan bij de nieuwe lokale woningbehoefteraming die in 2021 in opdracht van de regio is onderzocht. 

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Samen met de woningcorporaties hebben we een nieuwe visie op de sociale corporatievoorraad ontwikkeld. Hierdoor zorgen we voor voldoende én kwalitatief goede sociale huurwoningen in elke wijk, een prettige, duurzame en veilige leefomgeving, een betere balans in de stad en in wijken én ondersteuning op maat voor kwetsbare bewoners. Deze gedeelde visie is opgenomen in de woonvisie. De woonvisie schetst een geheel van ambities en mogelijkheden op het gebied van wonen. Op basis van vijf ontwikkellijnen werken we samen met betrokken partners om Vlaardingen te maken tot woonstad voor iedereen. Deze samenwerking is onmisbaar om de stad verder in balans te krijgen. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's


    

Beleidsnota's Jaar
Woonvisie 2021-2030 2021
Gebiedsvisies 2022
Prestatieafspraken 2011-2024 2021
Woningbouwprogrammering 2022
Actualisatie Nieuwe woningmarktafspraken regio Rotterdam 2018-2030 2022
Verordening Woonruimtebemiddeling Vlaardingen 2020 2020
Verordening Starterslening 2020 2020

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 12 - Wonen en woningvoorraad

Terug naar navigatie - Ambitie 12 - Wonen en woningvoorraad

Zo gaan we dat doen

Ambitie 13 - Stadsgezicht

Terug naar navigatie - Ambitie 13 - Stadsgezicht

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Wonen
Wonen Bron Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Gemiddelde WOZ-waarde (€ 1.000) CBS 202 242 220 267
Nieuw gebouwde woningen (per 1.000 woningen) ABF research (WSJG) 5,8 7,8 n.n.b. n.n.b.
Demografisch druk (%) CBS 74,3 74,2 74,0 74,4
Gem. woonlasten eenpersoonshuishouden COELO 724,00 717,00 757,00 745,00
Gem. woonlasten meerpersoonshuishouden COELO 800,00 779,00 837,00 812,00

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Er zijn geen wettelijk verbonden partijen binnen dit programma. We maken wel prestatieafspraken met de corporaties en huurdersraden en sluiten anterieure overeenkomsten met ontwikkelaars.

Overzicht programma Wonen

Terug naar navigatie - Overzicht programma Wonen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
Lasten 21.387 6.355 13.024 15.232 -2.208
Baten 16.726 6.842 10.201 11.197 -996
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -4.662 488 -2.823 -4.035 1.212
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 2.604 0 1.401 1.429 -28
Mutaties reserves 2.604 0 1.401 1.429 -28

Taakvelden programma Wonen

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Wonen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
TV3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Lasten 71 0 94 60 34
Baten 71 0 94 60 34
Totaal TV3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 0 0 0 0
TV8.1 Ruimtelijke ordening
Lasten 7.365 2.122 4.636 5.537 -901
Baten 2.310 509 948 1.629 -681
Totaal TV8.1 Ruimtelijke ordening -5.055 -1.614 -3.688 -3.908 220
TV8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Lasten 7.244 2.214 5.293 6.562 -1.269
Baten 6.283 2.310 5.113 4.706 407
Totaal TV8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) -961 95 -180 -1.856 1.676
TV8.3 Wonen en bouwen
Lasten 6.706 2.018 3.001 3.073 -72
Baten 8.060 4.024 4.046 4.802 -756
Totaal TV8.3 Wonen en bouwen 1.354 2.006 1.045 1.729 -684
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 2.604 0 1.401 1.429 -28
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 2.604 0 1.401 1.429 -28

Analyse verschillen programma Wonen

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Wonen
Analyse verschillen programma Wonen Voordeel Nadeel
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Grondexploitatie bedrijventerreinen verrekening balanspost onderhanden werk. Budgettair neutraal:
Dit betreft een voordeel op de lasten van € 34.000. 34
Dit betreft een nadeel op de baten van € 34.000. 34
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening 81
In 2021 zijn minder kosten voor externe advisering gemaakt voor nieuwe en herziene bestemmingsplannen dan jaarlijks geraamd. 57
De inwerkingtreding van de nieuwe omgevingswet is recent wederom uitgesteld naar 1-1-2023. Eerder was de inwerkingtreding na diverse vertragingen per 1-7-2022 aangekondigd. Hierdoor werden de noodzakelijke kosten verder uitgesteld met als resultaat dat er € 259.000 overgebleven is, bestaande externe adviezen, communicatie en opleidingen. Separaat wordt bij de vaststelling van het rekeningresultaat overheveling van het restant bedrag aangevraagd, omdat de kosten nu naar verwachting in 2022 gemaakt zullen worden. 259
Vorig jaar is gemeld dat het project Het Nieuwe Thuis vertraging had opgelopen in het doorlopen van de ruimtelijke procedures waardoor ook de bouw vertraagd is. Inmiddels is dit bouwinitiatief omgezet in een grondexploitatie en wordt het project ook bij de grondexploitaties verantwoord. Helaas is verzuimd de netto-opbrengst op dit taakveld af te ramen waardoor een tekort ontstaat van € 200.000. In september 2020 heeft de overdracht plaatsgevonden van 2 percelen grond aan de Parallelweg. Van één perceel, dat in erfpacht was uitgegeven, is de bloot-eigendom verkocht en het andere perceel is in volle eigendom verkocht. Naast de koopovereenkomst is tussen de gemeente en Hoogvliet Beheer B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarin financiële afspraken zijn gemaakt. Hierin is aangegeven welke kosten de gemeente op zich neemt. Tijdens de uitvoering van het project werd een lekkende olietank gevonden en moesten vuilcontainers verplaatst te worden. Naast de lekkende olietank maakte ook mogelijke - niet voorziene – asbestverontreiniging bodemonderzoek noodzakelijk. Dat leidde tot vertraging in de bouw. De onvoorziene gemeentelijke bijdrage in deze kosten in 2021 bedraagt € 99.700. Afgelopen jaar zijn er nieuwe bouwinitiatieven (waar kosten op de initiatiefnemers kunnen worden verhaald) voorbereid en ook inmiddels gestart. Het betreffen voornamelijk meerjarige initiatieven, waarbij het resultaat pas genomen zal worden wanneer het eindresultaat is behaald of wanneer de onderhandelingen voortijdig worden beëindigd. Het tussentijds resultaat wordt dan op de balans verantwoord. Daarnaast is in de 2e VGR aangegeven dat er extra capaciteit nodig was om nieuwe bouwinitiatieven op te pakken, waarvan de geraamde extra opbrengst op dit product werd geraamd. De extra capaciteit bleek achteraf op dit moment nog niet helemaal noodzakelijk, waardoor een voordeel is ontstaan bij de inhuur op bedrijfsvoering en een nadeel (geen extra inkomsten) bij bouwinitiatieven. Per saldo levert dit op dit product een tekort op van € 140.000. Voor de tijdelijk huisvesting op het Unileverterrein (District-U) is een projectteam gestart en zijn er diverse RO-procedures gevolgd, die voor diverse disciplines binnen de organisatie extra capaciteit hebben gekost. Deze kosten ad. € 34.000 kunnen niet verhaald worden en komen ten laste van het resultaat. 474
Dit nadeel op de lasten wordt niet nader verklaard. 14
Op het budget strategische plannen en visies is een voordeel ontstaan van € 163.000 doordat de werkelijke kosten voor o.a. de Rivierzone later zijn ontstaan dan gepland en in 2022 zullen worden uitgegeven en er zijn kosten voor de gebiedsvisie Westwijk gemaakt die apart verantwoord worden. 163
Voor de ontwikkeling van de gebiedsvisie Westwijk is in 2021 een flinke aanzet gemaakt. De kosten zijn apart verantwoord en vallen onder het budget strategische plannen en visies. 134
Aan baten is voor de gebiedsvisie Westwijk huuropbrengsten doorberekend aan Waterweg Wonen, wat niet geraamd was. Dit levert een voordeel op de baten op van € 85.000. 85
Het nadeel op de baten van € 23.000 wordt niet nader toegelicht. 23
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 1.816
Uit het MPG blijkt dat in dit verslagjaar op de grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen) in totaal een negatief resultaat van € 1.626.000 is behaald. Het negatieve saldo kan verklaard worden door enerzijds de mutaties van de voorzieningen van de lopende grondexploitaties Marathonweg NZ, Stationsgebied-Centrum, Schiereiland en Holy Nieuwe Vogelbuurt van in totaal € 1.706.000. Belangrijkste oorzaak van het nadeel is de actualisatie van de kosten van de grondexploitatie Holy Nieuwe Vogelenbuurt. De kosten van het bouw- en woningrijpmaken stijgen door sterk gestegen prijzen, waardoor een nadeel van € 1,3 mln. ontstaat. De overige € 0,4 mln. is het gevolg van aanpassingen van boekwaarden en aanpassingen van het uurtarief van door te berekenen ambtelijke uren. Voor een nadere specificatie van deze bedragen wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid. De overige mutaties binnen de lopende grondexploitaties en voormalige grondexploitaties zijn per saldo budgettair neutraal. Alle lasten en baten van lopende grondexploitaties (uitgezonderd de bedrijventerreinen) worden via dit product naar de balanspost onderhanden werk geboekt. Zo ook de verrekening van de uitkomsten van de nota MPG. De overige mutaties binnen de grondexploitaties zijn per saldo budgettair neutraal. Dit zelfde geldt ook voor de onderhanden werkzaamheden bij de voormalige Grondexploitaties. 1.706
En anderzijds door tussentijdse winstneming bij de grondexploitatie Westwijk-Centrum is een voordeel ontstaan van € 80.000. 80
Dit betreft de rentetoerekening op de materiele vaste activa MVA waarvan de dekking op andere taakvelden staat. 166
Overige ontwikkelingen niet nader toegelicht. 24
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen 684
In het coalitieakkoord is woonfraude als speerpunt benoemd. In 2020 zijn hiervoor middelen vrijgemaakt en deze zijn voor een deel ingezet in 2021. In totaal gaat hier om € 155.000. Hiervan is nog € 89.000 niet besteed doordat het onderzoek naar woonfraude nog liep. Nu de resultaten bekend zijn, zal in 2021 de aanpak van woonfraude geïntensiveerd worden. Om deze reden wordt dan ook bij de bestemming van het rekeningsresultaat 2021 gevraagd om € 89.000 over te hevelen naar 2022. 89
In de 2e Voortgangsrapportage is reeds gemeld dat in de eerste drie kwartalen van het verslagjaar veel individuele erfpachten omgezet zijn in volle eigendom (verkoop bloot-eigendom), waardoor een hogere verkoopopbrengst is behaald. Ook in het laatste kwartaal zijn de opbrengsten m.b.t. verkopen grond ca € 583.000 hoger dan geraamd. 583
Door deze verkoop van de bloot-eigendom van in erfpacht uitgegeven grond vervallen de erfpacht-rechten en wordt de boekwaarde van deze gronden op nihil gesteld (er wordt dus afgeschreven) nadeel € 188.000. 188
De canonopbrengsten zijn € 85.000 lager dan geraamd. 85
Door een structurele verlaging van de canon bij de jaarlijkse herzieningen van de oude erfpachtrechten, kampt de gemeente jaarlijkse met een verlaging van de canonopbrengsten. Dit wordt opgevangen door de (her)uitgiftes die op verzoek of reeds beëindigde erfpachtrechten opnieuw worden uitgegeven, soms met terugwerkende kracht. Dit heeft in 2021 een extra opbrengst van € 213.500 gegenereerd. 213
De laatste jaren worden er veel gronden in erfpacht verkocht waardoor er normaal gesproken een nadeel op de kapitaallasten is. Echter is de rekenrente lager dan waarmee in de begroting rekening is gehouden, waardoor er een voordeel ontstaat van € 25.750. 26
De extra personele inzet in verband met het product Erfpacht in het afgelopen jaar zijn door de verkopen € 27.000 hoger dan geraamd. 27
Bij het Revolving Fund is sprake van een nadeel op de lasten van € 25.000 vanwege hogere rentekosten dan gereaamd. 25
Bij het Revolving Fund is ook sprake van een nadeel van € 35.000 door een lagere ontvangst van rente en aflossinengen particuliere woningverbetering dan geraamd. 35
Bij volkshuisvesting noteren wij een voordeel op lasten van € 19.000 vanwege minder kosten advies particuliere woningverbetering 19
Daarnaast is bij Volkshuisvesting een voordeel op de baten van € 48.000 door ontvangen rente en aflossing particuliere woningverbetering. 48
Voor het Actieplan wonen is een voordeel op de lasten van € 45.000 ontstaan, doordat er geen kosten hiervoor gemaakt zijn, maar verdisconteerd zijn in de Woonvisie. 45
Bij de Woonvisie hebben wij een voordeel op lasten van € 21.000. In 2021 is gewerkt aan de nota Woonvisie. Met behulp van de overheveling van budget uit 2020 zijn de kosten voor het opstellen van deze nota en uitvoeringsprogramma binnen het budget gebleven. 21
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 28
Het voordeel op de baten van € 28.000 wordt veroorzaakt door een lagere onttrekking aan de reserve Blankenburgverbinding voor de kosten blankenburgverbinding (€ 44.000) en hogere kosten voor de volkstuinen (€ 43.000) en scouting (€ 29.000). 28

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2021 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Herinrichting en uitgifte Het Scheur 33 0 0 33
Particuliere woningverbetering 629 0 0 629
Grondexploitaties 99 0 0 99
Totaal reserves 760 0 0 760
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Erfpachtgronden HZO 0 0 0 0
Grex Holy ZO (meerwaarde tov boekwaarde) 2.050 3.738 2.050 3.738
Galgkade / Stationsgebied 192 -192 0 0
Totaal voorzieningen 2.242 3.546 2.050 3.738

Reserve Herinrichting en uitgifte groenstrook bedrijventerrein Het Scheur
Deze reserve wordt ingezet voor werkzaamheden voor de groenstrook.

Reserve Particuliere woningverbetering
Deze reserve hangt samen met maatregelen uit het Actieplan Wonen. Het voorziet er in particulieren te ondersteunen bij het kwalitatief op peil houden van de woningvoorraad. De project- en proceskosten worden jaarlijks ten laste van deze reserve gebracht.

Reserve Grondexploitaties
Eind 2014 heeft de raad een bestemmingsreserve grondexploitaties ingesteld om toekomstige voorzieningen of afwaarderingen op grondexploitaties op te vangen.

Voorziening Erfpachtgronden Holy Zuidoost
De herstructurering van Holy Zuidoost omvat gedeeltelijk percelen die eeuwigdurend of voor een bepaalde tijd in erfpacht zijn uitgegeven aan woningbouwcorporatie Waterweg Wonen. De betreffende percelen grond, exclusief de openbare ruimte, komen volgens een overeengekomen tijdsplanning volledig in eigendom van Waterweg Wonen. Met deze voorziening wordt de boekwaarde van de erfpachtgronden van de nog resterende deelplannen afgedekt.

Voorziening Grondexploitatie Holy Zuidoost
We hebben deze voorziening getroffen voor het verwachte verlies op de grondexploitatie Holy Zuidoost. De voorziening wordt bij het opstellen van de (tussentijds) Meerjaren Programma Grondzaken geactualiseerd.

Voorziening Galgkade/ Stationsgebied
Deze voorziening is getroffen voor een deel van de totale bijdrage, die wordt verwacht voor de aanleg van het Maaspark.