-
Blz. 1
Jaarstukken 2021
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
De Jaarrekening in één oogopslag
-
Blz. 4
Jaarrekening in één oogopslag
-
Blz. 5
Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 6
Terugblik
-
Blz. 7
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 8
Beleidsnota's
-
Blz. 9
Doelstellingen
-
Blz. 10
Ambitie 1 - Bestuur en participatie
-
Blz. 11
Op alle beleidsterreinen passen wij participatie van ondernemers, bewoners en instellingen toe en evalueren die trajecten om er lessen uit te trekken
-
Blz. 12
Wij anticiperen op de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2022
-
Blz. 13
Wij betrekken bij de uitvoering van het herstelplan waar mogelijk de belanghebbenden
-
Blz. 14
Wij stellen met alle interne en externe partners voor 4 aandachtsgebieden een aanpak op op basis van een gezamenlijke analyse
-
Blz. 15
Wij stimuleren en faciliteren jaarlijks tientallen (bewoners-)initiatieven vanuit de verschillende wijken
-
Blz. 16
Wij zijn voornemens om op basis van de Toekomstvisie een Omgevingsvisie op te stellen
-
Blz. 17
Ambitie 2 - Dienstverlening
-
Blz. 18
Alle contactinformatie op één plek vastleggen
-
Blz. 19
Communicatie zorgt ervoor dat persvragen worden beantwoord en helpen bij projecten van de gemeente
-
Blz. 20
Elke ochtend nieuws van "buiten naar binnen" halen
-
Blz. 21
Inzetten op maximaal, volwassen en veilig digitaliseren
-
Blz. 22
Onze inwoners, ondernemers en instellingen behoeftegericht benaderen
-
Blz. 23
Ook inzetten op collectieve dienstverlening, op basis van de dienstverleningsvisie 'Van dienstverlening naar serviceverlening'
-
Blz. 24
We stimuleren het gebruik van onze digitale contactkanalen voor informatieverstrekking, vragen, aanvragen, meldingen en overige contacten, maar zijn via onze overige contactkanalen ook goed bereikbaar
-
Blz. 25
We zijn ondernemersgericht in onze dienstverlening
-
Blz. 26
Zaakgericht werken om onze dienstverlening aan de inwoners, ondernemers en instellingen nog beter te maken
-
Blz. 27
Zorgen voor transparante informatie voor de inwoners
-
Blz. 28
Ambitie 3 - Inkoop
-
Blz. 29
Wij voeren het in 2019 vastgestelde inkoopbeleid en het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) uit
-
Blz. 30
Ambitie 4 - Bedrijfsvoering
-
Blz. 31
We investeren in onze medewerkers met een organisatie breed ontwikkeltraject met leeractiviteiten voor alle Vlaardingse professionals in de organisatie
-
Blz. 32
We monitoren werkbeleving door middel van een werkbelevingsonderzoek om continue te kunnen verbeteren
-
Blz. 33
We ontwikkelen een vernieuwd onboardingsprogramma, om medewerkers zo snel mogelijk vertrouwd te maken met onze Vlaardingse manier van werken
-
Blz. 34
We sturen op meer balans in de (leeftijds)opbouw van ons personeelsbestand en benutten vacatureruimte zoveel mogelijk voor het aantrekken van jonge talenten
-
Blz. 35
We sturen op terugdringen van (ziekte)verzuim
-
Blz. 36
We werken aan onze profilering op de arbeidsmarkt, moderniseren en professionaliseren onze vacatureteksten en processen van werven en selecteren
-
Blz. 37
We werken met een (vaste) kernbezetting en een flexibele schil om snel en efficiënt in te kunnen spelen op opgaven in de stad en ontwikkelingen in onze omgeving
-
Blz. 38
Wij zetten in op het verder ontwikkelen en borgen van onze Business Intelligence
-
Blz. 39
Verplichte indicatoren
-
Blz. 40
Verbonden partijen
-
Blz. 41
Overzicht programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 42
Taakvelden programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 43
Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 44
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 45
Investeringen
-
Blz. 46
Budget gemeenteraad
-
Blz. 47
Veiligheid en handhaving
-
Blz. 48
Terugblik
-
Blz. 49
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 50
Beleidsnota's
-
Blz. 51
Doelstellingen
-
Blz. 52
Ambitie 5 - Veiligheid
-
Blz. 53
Prioriteiten Integraal Veiligheidsplan 2020-2023
-
Blz. 54
Professionalsering Toezicht en Handhaving
-
Blz. 55
Verplichte indicatoren
-
Blz. 56
Verbonden partijen
-
Blz. 57
Overzicht programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 58
Taakvelden programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 59
Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 60
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 61
Investeringen
-
Blz. 62
Groen en milieu
-
Blz. 63
Terugblik
-
Blz. 64
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 65
Beleidsnota's
-
Blz. 66
Doelstellingen
-
Blz. 67
Ambitie 6 - Buitenruimte doet ertoe
-
Blz. 68
Bij de woningbouwopgave wordt nadrukkelijk de opgave voor groen, water en klimaat geïntegreerd in de planvorming
-
Blz. 69
De Broekpolder is de afgelopen tien jaar getransformeerd naar een aantrekkelijk recreatiegebied waar voor meerdere doelgroepen veel te doen is
-
Blz. 70
In de Broekpolder werken we samen met de gebiedspartijen aan de instandhouding en verbetering van dit waardevolle natuur- en recreatiegebied
-
Blz. 71
We faciliteren en stimuleren bewoners om in hun eigen buurt groenvakken te onderhouden en om hun woonomgeving te vergroenen
-
Blz. 72
We stimuleren onderwijslocaties hun verharde buitenruimte om te vormen naar een groenblauwe schoolomgeving, die bijdraagt aan de buurt
-
Blz. 73
We verzorgen het beheer en onderhoud van de openbare ruimte op (beeld)kwaliteitsniveau C (sober)
-
Blz. 74
Ambitie 7a - Riolering en stedelijk water
-
Blz. 75
We bereiden de renovatie voor van rioolgemaal West en grijpen deze werkzaamheden aan om het rioleringssysteem te optimaliseren
-
Blz. 76
We beschikken over een stimuleringsregeling om bewonersinitiatieven te ondersteunen
-
Blz. 77
We reduceren het aandeel schoon rioolwater in het af te voeren en te zuiveren water
-
Blz. 78
We stimuleren bewoners en bedrijven proactief om mee te helpen de stad klimaatbestendig te maken
-
Blz. 79
We vervangen de riolering in de Indische Buurt
-
Blz. 80
We zetten data in om het beheer en onderhoud van de riolering te optimaliseren
-
Blz. 81
Wij continueren onze regionale samenwerkingen
-
Blz. 82
Ambitie 7b - Afval
-
Blz. 83
Het Beleidsplan Huishoudelijk Afval is in uitvoering
-
Blz. 84
Invoering van de Ja/Ja sticker per 1 januari 2022
-
Blz. 85
Monitoring van de in uitvoering zijnde maatregelen om de hoeveelheid restafval te halveren
-
Blz. 86
Ambitie 8 - Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 87
In de komende raadsperiode worden de noodzakelijke stappen gezet om de klimaatdoelen op langere termijn te realiseren
-
Blz. 88
We werken aan een sterke verbetering van de luchtkwaliteit in Vlaardingen
-
Blz. 89
Wij voeren een actief klimaatbeleid
-
Blz. 90
Verplichte indicatoren
-
Blz. 91
Verbonden partijen
-
Blz. 92
Overzicht programma Groen en milieu
-
Blz. 93
Taakvelden programma Groen en milieu
-
Blz. 94
Analyse verschillen programma Groen en milieu
-
Blz. 95
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 96
Investeringen
-
Blz. 97
Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 98
Terugblik
-
Blz. 99
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 100
Beleidsnota's
-
Blz. 101
Doelstellingen
-
Blz. 102
Ambitie 9 - Stimuleren van het fietsgebruik
-
Blz. 103
In de stad worden nieuwe fietspaden gerealiseerd, bestaande fietspaden verbreed en gaan we op meer plekken voorrang geven aan fietsers
-
Blz. 104
We passen de nieuwe parkeernormen voor fietsen toe zoals die zijn opgenomen in de beleidsregel parkeernormen
-
Blz. 105
We zetten in op gedragsbeïnvloeding bij bewoners en werknemers
-
Blz. 106
We zetten in op het zoveel mogelijk scheiden van gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer op doorgaande wegen
-
Blz. 107
Wij willen het fietsgebruik stimuleren en dit als belangrijk thema positioneren in de Mobiliteitsagenda
-
Blz. 108
Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid
-
Blz. 109
We gaan met inwoners in gesprek over locaties, waarvan gebruikers vinden dat de verkeersveiligheid verbeterd kan worden (subjectieve verkeersonveiligheid)
-
Blz. 110
We hebben met grote regelmaat overleg met de politie over de inzet van handhaving op het gemeentelijke wegennet
-
Blz. 111
We maken de openbare ruimte beter toegankelijk voor mensen met een beperking
-
Blz. 112
We treffen maatregelen om de verkeersstructuur in de Rivierzone beter in te richten op gebruik door fietsers en voetgangers
-
Blz. 113
We zetten in op het herinrichten van gebiedsontsluitingswegen naar erftoegangswegen
-
Blz. 114
Wij geven prioriteit aan de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers
-
Blz. 115
Wij zetten in op een risicogestuurde aanpak, waarbij we preventieve maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren
-
Blz. 116
Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming
-
Blz. 117
We bereiden aanpassingen aan de Galgkade/Deltaweg voor om een goede verkeersafwikkeling te kunnen garanderen en de oversteekbaarheid te verbeteren
-
Blz. 118
We geven uitvoering aan de Mobiliteitsagenda
-
Blz. 119
We monitoren het verkeersbeeld met behulp van het verkeersmodel en tellingen en metingen
-
Blz. 120
We starten met de uitvoering van de reconstructie van de Marathonweg
-
Blz. 121
We stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer en nieuwe vormen van mobiliteit in bestaande en nieuwe gebieden
-
Blz. 122
Verplichte indicatoren
-
Blz. 123
Verbonden partijen
-
Blz. 124
Overzicht programma Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 125
Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 126
Analyse verschillen programma Verkeer en mobilitiet
-
Blz. 127
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 128
Investeringen
-
Blz. 129
Wonen
-
Blz. 130
Terugblik
-
Blz. 131
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 132
Beleidsnota's
-
Blz. 133
Doelstellingen
-
Blz. 134
Ambitie 12 - Wonen en woningvoorraad
-
Blz. 135
In navolging van het vastgestelde paraplubestemmingsplan Wonen bieden we een verordening woningvoorraad aan
-
Blz. 136
Opstellen van de verordening Toeristenbelasting, beleid BRP en bestuurlijke boete inzake de ‘leegstaande’
-
Blz. 137
Wij doen een voorstel over budget en voorwaarden voor het verstrekken van nieuwe startersleningen
-
Blz. 138
Wij voeren diverse bouwprojecten uit
-
Blz. 139
Ambitie 13 - Stadsgezicht
-
Blz. 140
Bij de ontwikkeling van het Unileverterrein kijken we in overleg met de ontwikkelaar naar de mogelijkheden tot behoud van het erfgoed en hergebruik van de laboratoria
-
Blz. 141
Wij voeren een actief beleid om verloedering van panden tegen te gaan
-
Blz. 142
Verplichte indicatoren
-
Blz. 143
Verbonden partijen
-
Blz. 144
Overzicht programma Wonen
-
Blz. 145
Taakvelden programma Wonen
-
Blz. 146
Analyse verschillen programma Wonen
-
Blz. 147
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 148
Investeringen
-
Blz. 149
Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 150
Terugblik
-
Blz. 151
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 152
Beleidsnota's
-
Blz. 153
Doelstellingen
-
Blz. 154
Ambitie 14 - Onderwijs
-
Blz. 155
In 2022 komt een nieuw beleidskader voor onderwijsachterstanden waaronder voor- en vroegschoolse educatie
-
Blz. 156
Samen met partners uit Zorg, Onderwijs en bedrijfsleven zijn wij in april 2020 gestart met de ontwikkeling van de Zorg Innovatie Academie (ZIA)
-
Blz. 157
Uitvoeren van de onderwijsvisie
-
Blz. 158
Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan
-
Blz. 159
We gaan door met het verbinden van onderwijs en arbeidsmarkt in samenwerking met het onderwijsveld en ondernemers
-
Blz. 160
We voeren een ontwikkelagenda uit in regionaal verband (MVS) voor passend onderwijs en jeugdzorg
-
Blz. 161
Wij blijven actief inzetten op het doorontwikkelen van de Food Innovation Academy tot een Centre for Food Health and Technology
-
Blz. 162
Ambitie 15a - Economie
-
Blz. 163
Doorontwikkelen van de doorgaande techniekleerlijn in samenwerking met het bedrijfsleven
-
Blz. 164
Wij zetten in op samenwerking met publieke en private partijen in Vlaardingen en in de regio
-
Blz. 165
Wij zetten ons in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren
-
Blz. 166
Ambitie 15b - Binnenstad
-
Blz. 167
In samenspraak met de betrokken marktpartijen voeren wij het uitvoeringsplan van het PLB uit
-
Blz. 168
Met beleid: subsidieregelingen opzetten en uitvoeren
-
Blz. 169
Wij geven concreet handen en voeten aan de structuuropgave in de binnenstad
-
Blz. 170
Wij investeren in het smeden van robuuste samenwerkingsverbanden tussen vastgoedpartijen en ondernemers onderling
-
Blz. 171
Wij onderzoeken de mogelijkheden van alternatieve financiering middels subsidies en Publiek-Private-Samenwerking
-
Blz. 172
Wij zetten actief in op accountmanagement: het zijn van aanspreekpunt voor ondernemers en ondernemersverenigingen in de binnenstad
-
Blz. 173
Verplichte indicatoren
-
Blz. 174
Verbonden partijen
-
Blz. 175
Overzicht programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 176
Taakvelden programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 177
Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 178
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 179
Investeringen
-
Blz. 180
Toelichting op afwijkingen investeringen
-
Blz. 181
Sociaal domein
-
Blz. 182
Terugblik
-
Blz. 183
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 184
Beleidsnota's
-
Blz. 185
Doelstellingen
-
Blz. 186
Ambitie 16 - Regie over eigen leven
-
Blz. 187
De meest basale voorwaarde voor zelfredzaamheid is het hebben van een regelmatige inkomstenbron en een stevig sociaal netwerk
-
Blz. 188
Preventie is een belangrijke schakel bij het voorkomen van de armoede- en schuldenproblematiek
-
Blz. 189
We blijven inzetten op de versterken van brede basisvaardigheden
-
Blz. 190
We voeren reguliere activiteiten uit die gericht zijn op deze ambitie en die binnen het Uitvoeringsplan van het Herstelplan passen
-
Blz. 191
Wijknetwerken worden versterkt en we ijveren voor aansluiting met de professionele zorgstructuur
-
Blz. 192
Ambitie 17 - Zelfstandig functioneren
-
Blz. 193
Wij gaan, binnen het kader van het Herstelplan, met de wijkteams kijken hoe de voorgenomen doorontwikkeling van de wijkteams vorm kan krijgen
-
Blz. 194
Wij gaan samen met relevante stakeholders een lokaal Preventieakkoord starten
-
Blz. 195
Stroomopwaarts zet zich in om zoveel mogelijk inwoners deel te laten nemen aan de maatschappij
-
Blz. 196
Daarnaast worden de reguliere activiteiten die passen binnen Herstelplan en Uitvoeringsplan 2021 (UP21) uitgevoerd
-
Blz. 197
Ambitie 18 - Jeugd
-
Blz. 198
We richten een MVS-jeugdmodel in waarmee we de toegang tot de jeugdhulp beter organiseren
-
Blz. 199
Met de inrichting van het MVS-jeugdmodel kunnen we eerder sturen op voldoende passende jeugdhulp en op de kosten van deze hulp
-
Blz. 200
Het MVS-model vraagt om samenhangende maatregelen voor jeugdigen en hun gezinnen binnen het sociaal domein en om een andere wijze van inkopen
-
Blz. 201
We handhaven de subsidie op de Rotterdampas alleen voor minima-gezinnen met kinderen onder de 12 jaar
-
Blz. 202
We onderzoeken of het aanbod van opvoedvaardigheden sluitend is
-
Blz. 203
We plaatsen bij een aantal huisartsenprakijken in de aandachtsgebieden een praktijkondersteuner-Jeugd
-
Blz. 204
Wij zorgen ervoor dat de afspraken uitgevoerd worden die op MVS-niveau gemaakt zijn met de onderwijspartners en vastgelegd zijn in een ontwikkelagenda
-
Blz. 205
Ambitie 20 - Regie op transformatie
-
Blz. 206
De prioriteiten die gekozen zijn in het herstelplan en de concretisering daarvan in de uitvoeringsplannen voor 2021 en 2022 leiden tot activiteiten die we de komende jaren gaan uitrollen om deze ambitie beter vorm te geven
-
Blz. 207
We besluiten zo veel mogelijk op basis van feitelijke data. Hiertoe gaan we de Monitor sociaal domein doorontwikkelen
-
Blz. 208
We herijken de Algemene subsidieverordening om vorm en inhoud te geven aan integraliteit, innovatie en transformatie
-
Blz. 209
Inkoop of subsidieverlening zetten we bewust in en gebruiken we als sturing om efficientie te bevorderen, kosten te beheersen en innovatie en transformatie te stimuleren
-
Blz. 210
Daar waar nodig en noodzakelijk intensiveren we onze gemeentelijke regierol
-
Blz. 211
Verplichte indicatoren
-
Blz. 212
Verbonden partijen
-
Blz. 213
Overzicht programma Sociaal domein
-
Blz. 214
Taakvelden programma Sociaal domein
-
Blz. 215
Analyse verschillen programma Sociaal domein
-
Blz. 216
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 217
Investeringen
-
Blz. 218
Toelichting afwijking investeringen
-
Blz. 219
Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 220
Terugblik
-
Blz. 221
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 222
Beleidsnota's
-
Blz. 223
Doelstellingen
-
Blz. 224
Ambitie 21 - Kunst, Cultuur & Erfgoed
-
Blz. 225
Wij sturen op de doelstellingen van de Toekomstvisie
-
Blz. 226
Wij onderhouden goede contacten met de culturele instellingen
-
Blz. 227
Wij monitoren hun ontwikkelingen en sturen bij waar mogelijk en gewenst
-
Blz. 228
Samen met de culturele instellingen realiseren we meerwaarde voor de stad
-
Blz. 229
Wij onderhouden contact met monumenteigenaren
-
Blz. 230
Wij stellen een nieuwe nota kunst en cultuur op
-
Blz. 231
Wij stimuleren het behoud van monumenten en erfgoed door ontwikkeling
-
Blz. 232
Wij gaan verder met de uitvoering van de Kadernota Vlaardings Erfgoed
-
Blz. 233
Wij gaan verder met het opstellen van een kerkenvisie
-
Blz. 234
Wij voeren de projecten uit die genoemd zijn in het collectieplan
-
Blz. 235
Wij actualiseren de monumentenverordening (in het kader van de omgevingswet)
-
Blz. 236
Wij stellen een geïntegreerde Welstands-/Monumentencommissie aan (in het kader van de omgevingswet)
-
Blz. 237
Wij gaan verder met het thema ‘Holland’ als inspiratiebron
-
Blz. 238
Wij onderhouden goede contacten met de grote culturele instellingen
-
Blz. 239
Wij zoeken aansluiting bij de Provinciale erfgoedlijn Trekvaarten en toekomstig relevante erfgoedlijnen
-
Blz. 240
Lokale indicatoren
-
Blz. 241
Verbonden partijen
-
Blz. 242
Overzicht programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 243
Taakvelden programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 244
Analyse verschillen programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 245
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 246
Investeringen
-
Blz. 247
Sport en recreatie
-
Blz. 248
Terugblik
-
Blz. 249
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 250
Beleidsnota's
-
Blz. 251
Doelstellingen
-
Blz. 252
Ambitie 22 - Inclusief sporten en bewegen
-
Blz. 253
De JOGG-aanpak is verbreed naar een bredere doelgroep en is naast gezond gewicht ingezet op het voorkomen van rookgedrag
-
Blz. 254
De uitvoering van de Brede Regeling Combinatiefuncties is doorgegaan door de inzet van 14,5 fte aan buurtsportcoaches en cultuurcoaches
-
Blz. 255
Er is in 2021 uitvoering gegeven aan het Vlaardings Sportakkoord
-
Blz. 256
Er zijn drie erkende interventies uitgevoerd waarbij sport en bewegen als middel werd ingezet
-
Blz. 257
In 2021 is de inzet op verenigingsondersteuning gecontinueerd door middel van de inzet van een verenigingsadviseur bij Vlaardingen in Beweging
-
Blz. 258
In 2021 zijn er zeven initiatieven gehonoreerd door het kernteam
-
Blz. 259
Ambitie 23 - Duurzame sportinfrastructuur
-
Blz. 260
De huidige VOP Lijnbaanhal wordt vervangen door een gymlokaal op de Willem Pijperstraat
-
Blz. 261
De nieuwe sporthal op de Claudius Civilislaan in de Westwijk
-
Blz. 262
Van alle sportaccommodaties in Vlaardingen is een Meerjaren Onderhoudsplan gemaakt
-
Blz. 263
Sportinvesteringen
-
Blz. 264
Ambitie 24 - Recreatie
-
Blz. 265
Uitvoeren van het Speelruimteplan
-
Blz. 266
Verplichte indicatoren
-
Blz. 267
Verbonden partijen
-
Blz. 268
Overzicht programma Sport en recreatie
-
Blz. 269
Taakvelden programma Sport en recreatie
-
Blz. 270
Analyse verschillen programma Sport en recreatie
-
Blz. 271
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 272
Investeringen
-
Blz. 273
Financiën
-
Blz. 274
Terugblik
-
Blz. 275
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 276
Beleidsnota's
-
Blz. 277
Doelstellingen
-
Blz. 278
Ambitie 25 - Financiën
-
Blz. 279
We voeren het door uw raad vastgestelde herstelplan uit
-
Blz. 280
We buigen structureel minimaal € 3,5 miljoen extra om
-
Blz. 281
Eenmaal per jaar verschaffen we inzicht in de prognoses, ontwikkelingen en risico’s van grondexploitaties met het Meerjarenprogramma Grondzaken.
-
Blz. 282
Incidentele voordelen voegen we aan de Algemene reserve toe
-
Blz. 283
We treffen beheersmaatregelen om de risico's te verminderen.
-
Blz. 284
We zetten ons optimaal in voor externe financiering
-
Blz. 285
Bij het afsluiten van nieuwe langlopende geldleningen worden diverse partijen benaderd en wordt de lening bij de voordeligste aanbieder afgesloten
-
Blz. 286
Verplichte indicatoren
-
Blz. 287
Verbonden partijen
-
Blz. 288
Overzicht programma Financiën
-
Blz. 289
Taakvelden programma Financiën
-
Blz. 290
Analyse verschillen programma Financiën
-
Blz. 291
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 292
Investeringen
-
Blz. 293
Paragrafen
-
Blz. 294
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 295
Inleiding
-
Blz. 296
Beleid
-
Blz. 297
Kwijtschelding
-
Blz. 298
Woonlasten, lokale lastendruk
-
Blz. 299
Woonlasten, vergelijking met andere gemeenten
-
Blz. 300
Opbrengsten belastingen, heffingen en retributies
-
Blz. 301
Kostendekkendheid
-
Blz. 302
Legesverordening hoofdstuk 1, algemene dienstverlening
-
Blz. 303
Legesverordening hoofdstuk 2, fysieke leefomgeving
-
Blz. 304
Legesverordening hoofdstuk 3, Europese dienstenrichtlijn
-
Blz. 305
Paragraaf Weerstandsvermogen
-
Blz. 306
Inleiding
-
Blz. 307
Aanwezige weerstandscapaciteit
-
Blz. 308
Gewenste weerstandscapaciteit
-
Blz. 309
Risico's
-
Blz. 310
Kengetallen weerstandsvermogen
-
Blz. 311
Netto schuldquote
-
Blz. 312
Solvabiliteitsratio
-
Blz. 313
Grondexploitatie
-
Blz. 314
Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 315
Belastingcapaciteit
-
Blz. 316
Samenvatting en conclusie
-
Blz. 317
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 318
Inleiding
-
Blz. 319
Financiën algemeen
-
Blz. 320
Wegen en civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 321
Riolering en grondwater
-
Blz. 322
Waterbodems
-
Blz. 323
Groenvoorzieningen
-
Blz. 324
Kades en glooiingen
-
Blz. 325
Oppervlaktewater
-
Blz. 326
Ondergrondse containers
-
Blz. 327
Speeltoestellen
-
Blz. 328
Openbare verlichting
-
Blz. 329
Verkeersregelinstallaties
-
Blz. 330
Gebouwen
-
Blz. 331
Paragraaf Financiering
-
Blz. 332
Inleiding
-
Blz. 333
Uitgangspunt
-
Blz. 334
Doelstellingen
-
Blz. 335
Financiering
-
Blz. 336
Renterisico's
-
Blz. 337
Renterisiconorm vaste schuld
-
Blz. 338
Renterisico vlottende schuld
-
Blz. 339
Debiteurenrisico uitstaande gelden
-
Blz. 340
Renteresultaat 2021
-
Blz. 341
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 342
Missie en kernwaarden
-
Blz. 343
Personeel en organisatie
-
Blz. 344
Privacy en Informatieveiligheid
-
Blz. 345
Informatie en data
-
Blz. 346
Inkoop
-
Blz. 347
Financiën en Control
-
Blz. 348
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 349
Inleiding
-
Blz. 350
Taak van de gemeente
-
Blz. 351
Wijze waarop het grondbeleid gestalte krijgt
-
Blz. 352
De grondprijsbenadering
-
Blz. 353
Vormen van exploitatie
-
Blz. 354
Actualisatie en herziening
-
Blz. 355
Positieve vooruitzichten
-
Blz. 356
Erfpachtexploitatie
-
Blz. 357
Kostenverhaal
-
Blz. 358
Winstneming en voorziening
-
Blz. 359
Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 360
Rente op grondexploitaties
-
Blz. 361
Stand van zaken grondexploitaties
-
Blz. 362
Strategische gronden, materiële vaste activa
-
Blz. 363
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 364
Inleiding
-
Blz. 365
Visie verbonden partijen
-
Blz. 366
Financiële risico's verbonden partijen
-
Blz. 367
Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 368
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 369
Paragraaf Corona
-
Blz. 370
Inleiding
-
Blz. 371
Financiële stand van zaken
-
Blz. 372
Resume
-
Blz. 373
Jaarrekening
-
Blz. 374
Balans per 31 december 2021
-
Blz. 375
Balans per 31-12-2021
-
Blz. 376
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 377
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 378
Overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 379
Omschrijving algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 380
Overhead en vennootschapsbelasting
-
Blz. 381
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 382
Toevoeging / onttrekking aan reserves
-
Blz. 383
Gerealiseerd resultaat
-
Blz. 384
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 385
Inleiding
-
Blz. 386
Algemeen
-
Blz. 387
Vaste activa
-
Blz. 388
Vlottende activa
-
Blz. 389
Vaste passiva
-
Blz. 390
Vlottende passiva met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 391
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 392
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 393
Toelichting op de balans
-
Blz. 394
Activa
-
Blz. 395
A. Vaste activa
-
Blz. 396
A.01 Immateriële vaste activa
-
Blz. 397
A.1 Materiële vaste activa
-
Blz. 398
A.2 Financiële vaste activa
-
Blz. 399
B. Vlottende activa
-
Blz. 400
B.1 Voorraden
-
Blz. 401
B.2 Uitzettingen < 1 jaar
-
Blz. 402
B.3 Liquide middelen
-
Blz. 403
B.4 Overlopende activa
-
Blz. 404
Passiva
-
Blz. 405
C. Vaste passiva
-
Blz. 406
C.1 Eigen vermogen
-
Blz. 407
C.2 Voorzieningen
-
Blz. 408
C.3 Vaste schulden
-
Blz. 409
D. Vlottende passiva
-
Blz. 410
D.1 Netto vlottende schulden
-
Blz. 411
D.2 Overlopende passiva
-
Blz. 412
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 413
Inleiding
-
Blz. 414
Waarborgen en garanties
-
Blz. 415
Inkoopovereenkomsten
-
Blz. 416
Bijdrage NUBBV BBV
-
Blz. 417
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 418
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 419
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 420
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 421
Toetsingskader begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 422
Toetingskader begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 423
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 424
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 425
Incidentele reservemutaties
-
Blz. 426
Structurele reservemutaties
-
Blz. 427
Publicatie bezoldiging topinkomens
-
Blz. 428
Publicatie bezoldiging topinkomens
-
Blz. 429
EMU-saldo
-
Blz. 430
EMU-saldo
-
Blz. 431
Toelichting op het overzicht van het EMU-saldo
-
Blz. 432
Baten en lasten naar taakvelden
-
Blz. 433
Taakveld 0: BESTUUR EN ONDERSTEUNING
-
Blz. 434
Taakveld 1: VEILIGHEID
-
Blz. 435
Taakveld 2: VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT
-
Blz. 436
Taakveld 3: ECONOMIE
-
Blz. 437
Taakveld 4: ONDERWIJS
-
Blz. 438
Taakveld 5: SPORT, CULTUUR EN RECREATIE
-
Blz. 439
Taakveld 6: SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 440
Taakveld 7: VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU
-
Blz. 441
Taakveld 8: VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN STEDELIJKE VERNIEUWING
-
Blz. 442
Taakvelden totaal
-
Blz. 443
Taakveld 0.11 Saldo Exploitatie
-
Blz. 444
SISA-verklaring
-
Blz. 445
SiSa-verklaring
-
Blz. 446
Subsidie en vooruitontvangen bedragen 2021
-
Blz. 447
Subsidie en vooruitontvangen bedragen 2021
-
Blz. 448
Bijlagen, toelichting en begrippen
-
Blz. 449
Toelichting op de taakvelden
-
Blz. 450
Begrippenlijst
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap