Groen en milieu

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Groen en openbare ruimte 
In 2021 hebben we, ondanks beperkingen door corona, de handen uit de mouwen gestoken om de stad groener in te richten. Zo is gestart met het groener inrichten van de binnenstad, om een aangenaam verblijfs- en vestigingsklimaat te bevorderen. Ook andere belangrijke locaties, zoals de Wiardi Beckmansingel zijn aanzienlijk groener geworden. Dit past bij het groene karakter van Vlaardingen en bij het initiatief om deel te nemen aan het NK Tegelwippen 2021, halverwege het jaar. Ondanks onze latere deelname zijn we toch op de 19e plek beland met 246,74 gewipte tegels per 1000 inwoners en in totaal 18122 gewipte tegels. Dit is omgerekend zo’n 1812m2.
Het vergroenen van de stad is niet alleen positief voor ons stadsbeeld, het vergroenen is ook een belangrijk onderdeel van de Klimaatstrategie. In 2021 is het aantal bomen in de openbare ruimte van onze bebouwde kom toegenomen met ongeveer 300 stuks. Over de aanplant van bomen communiceren we ruimschoots en aangezien het plantseizoen niet eindigt op 31 december 2021, neemt het aantal bomen in 2022 nog verder toe.
Een andere wijze om Vlaardingen te vergroenen is het inzetten van de in 2021 vastgestelde subsidieregeling voor klimaatadaptieve maatregelen. De eerste aanvraag -een gecombineerde aanvraag van 2 bewonersverenigingen voor het vergroenen van platte daken- is inmiddels gehonoreerd en uitgevoerd.
Communicatie is heel belangrijk om Vlaardingers, Vlaardingse bedrijven en organisaties te informeren en te enthousiasmeren over ons beleid en misschien daarmee ook te inspireren ook hun eigen omgeving te vergroenen. We hebben dit jaar in al onze media intensief over groen gecommuniceerd, zowel over onze eigen activiteiten en het groen in de openbare ruimte, als over wat bewoners zelf kunnen bijdragen aan een groene stad.
In het kader van ons beleid Vlaardingen Blijvend Groen is – op basis van een second opinion – een alternatief bedacht voor behoud van waardevolle bomen in het project van kadeherstel en herinrichting van de Oosthavenkade. Door de – door uw raad goedgekeurde extra investering- wordt geïnvesteerd in standplaatsverbetering van 15 platanen, waardoor deze bomen nog jaren lang kunnen mee gaan. 
De Bomenverordening Vlaardingen 2010 is geactualiseerd en in combinatie met de Bebouwde komgrens in het kader van de Wet natuurbescherming door het college aan de raad aangeboden. Het is niet mogelijk om zonder een vastgestelde (geactualiseerde) bebouwde komgrens (artikel 4.1 Wet natuurbescherming) regels te stellen in een bomenverordening voor het beschermen van houtopstanden in het gebied binnen de bebouwde komgrens Wnb. Via een doorlopen uniforme openbare voorbereidingsprocedure hebben belanghebbenden hun zienswijze kunnen geven. Vaststelling van beide, samenhangende stukken door de gemeenteraad is vertraagd en wordt alsnog in 2022 verwacht. 

Samen met de stad
In 2021 is de eerste boom geplant door de in 2021 opgerichte Stichting Memory Trees op een daarvoor ingericht perceel in het Krabbepark. Mede met ondersteuning van de gemeente Vlaardingen werkt dit Vlaardings bewonersinitiatief aan het vergroenen van de gemeente. De stichting biedt bewoners de gelegenheid om een boom te planten in het openbaar gebied ter herinnering aan een geliefde of een gebeurtenis. Het eerste perceel is inmiddels volledig aangeplant met mooie bomen. De gemeente werkt met de Stichting samen om dit initiatief mogelijk te maken.

Via online bijeenkomsten en enquêtes hebben we bewoners betrokken bij diverse groenprojecten: zo zijn bewoners uit Holy-Noord betrokken bij de herinrichting na ophogingen in het gebied, is een enquête uitgevoerd over de inrichting van de Oosthavenkade en is er een online bijeenkomst georganiseerd over opties voor nieuwe bomen in de ontwikkeling Nieuwe Thuis (Oostwijk). Tijdens diverse bijeenkomsten zijn ondernemers en bewoners ook bij de plannen voor het vergroenen van de binnenstad betrokken. Vanwege coronabeperkingen zijn gezamenlijke acties met Team Klavertje Vier uitgesteld.

Duurzaamheid, energietransitie en klimaatadaptatie
Het afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van visie- en strategievorming om te komen tot een klimaatneutraal Vlaardingen in 2050. In de Agenda Duurzaamheid 2021-2030 zijn in onderlinge samenhang voor vijf sporen ambities en doelen vastgesteld. Voor diverse sporen heeft dit zijn uitwerking gekregen in specifieke strategie- en visienota’s en actieplannen en is gewerkt aan uitvoeringsplannen. Ondanks de beperkte eigen financiële middelen is per spoor de uitvoering ter hand genomen (zie hierna).

  1. De ambities en doelen voor een klimaatbestendige stad zijn vastgelegd in de Strategie Klimaatadaptatie 2021-2024. Ter uitvoering hiervan is gestart met het opstellen van het Uitvoeringsplan Klimaatadaptatie (gereed medio 2022) en is de Hemelwaterverordening 2022 voorbereid (vastgesteld door uw raad in februari 2022). 
  2. Met het vaststellen van de Transitievisie warmte 2021-2030 en in regionaal verband van de Regionale Energiestrategie 1.0 (RES) hebben we de route bepaald van de energietransitie (warmte en elektriciteit) naar een betaalbare, betrouwbare, veilige en schone energievoorziening voor alle inwoners en bedrijven in 2050.  
  3. In het spoor ‘waardebehoud grondstoffen’ is uitvoering gegeven aan maatschappelijk verantwoord inkopen, het stimuleren van circulair ondernemen en het halveren van restafval.
  4. De ambities en doelen voor schone lucht zijn vastgesteld in het Actieplan Luchtkwaliteit 2021-2030 en die voor duurzame mobiliteit in de Mobiliteitsagenda 2021-2023. Vlaardingen heeft eind 2021 als 100e deelnemer het Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend. De extra inzet op duurzame mobiliteit wordt uitgewerkt in een specifiek uitvoeringsplan (gereed eind 2022).
  5. Met informatie, advies en ondersteuning, bewustwordingscampagnes en door als gemeente het goede voorbeeld te geven dragen wij bij aan een duurzame gemeente en samenleving zowel in denken als in doen., o.a. door de inzet van de Woonwijzerwinkel en de RRE-actie (pakketten met producten waarmee inwoners hun woning konden verduurzamen)
    Door het trage verloop van de kabinetsformatie is pas eind van het jaar meer duidelijkheid gekomen over de hoogte van de rijksvergoeding die gemeenten krijgen voor de uitvoering van de extra taken die voortvloeien uit het Klimaatakkoord. Dit biedt vanaf 2022 de mogelijkheid om met name op de sporen energietransitie en duurzame mobiliteit een extra impuls aan de uitvoering te geven. Bij vaststelling van de begroting 2022 zijn er extra middelen beschikbaar gesteld voor de beleidsdoelen schone lucht, energieneutraal eigen vastgoed, duurzame mobiliteit en verduurzamen van woningen.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Ombuigingen Stadsboerderij en Heemtuin
Bij de behandeling van de Ombuigingen bij de begrotingsbehandeling 2020 zijn o.a. twee moties aangenomen met betrekking tot de Heemtuin in de Westwijk en de Stadsboerderij Holywood. In deze moties zijn wij verzocht te onderzoeken op welke manier de Heemtuin en Stadsboerderij na 2021 op een toekomstbestendige manier behouden kunnen blijven. 
Het voortbestaan van de Heemtuin in de Westwijk blijft voor de stad Vlaardingen gewaarborgd. Na een traject van wensen en bedenkingen is de Heemtuin verkocht aan het Fonds Schiedam Vlaardingen (FSV), waarbij de uitgangspunten zoals deze in de motie zijn opgenomen worden omarmd.
Het bestuur van de Stadsboerderij Holywood heeft een plan ontwikkeld waarbij gezocht is naar externe financiering, nieuwe samenwerkingspartners en het aanpassen van de activiteiten, zodat de stadsboerderij financieel minder afhankelijk wordt van de gemeente. Uitgangspunt van de gesprekken was dat de gemeente het belangrijk vindt dat de Vlaardingse jeugd en andere geïnteresseerden kennis kunnen blijven maken met de agrarische sector dicht bij huis. Dit alles heeft geresulteerd in het aangaan van een nieuwe overeenkomst tussen de gemeente en de stichting Stadsboerderij Holywood voor een periode van drie jaar. Deze is op 29 november 2021 ondertekend. De gemeente ondersteunt de stichting bij het beheer van de Stadsboerderij door het beschikbaar stellen van medewerkers die in dienst zijn van de gemeente voor in totaal 1 fte.

Milieu
De provincies dragen de ‘bevoegd-gezag-taken’ uit de Wet bodembescherming en Besluit Uniforme Saneringen in het kader van de Omgevingswet over aan de gemeenten. Bodem wordt daarmee een integraal onderdeel van de fysieke leefomgeving. Gemeenten krijgen geen apparaatskosten vergoed, maar er gaat wel budget naar de Omgevingsdiensten om gemeente te ondersteunen bij de overgang naar de Omgevingswet. 
In september 2021 heeft de gemeente het Actieplan Luchtkwaliteit 2021-2030 vastgesteld waarbij een amendement was aangenomen om het Schone Lucht Akkoord (SLA) dit jaar te ondertekenen. Eind 2021 heeft de gemeente Vlaardingen kunnen voldoen aan dit amendement en heeft als 100e deelnemer het Schone Lucht Akkoord (SLA) ondertekend. Om de maatregelen vanuit het SLA te kunnen uitvoeren heeft u structureel € 100.000 ter beschikking gesteld. 
Er geldt een wettelijke verplichting om iedere vijf jaar de Nota bodembeheer 2016-2026 in samenhang met de bodemkwaliteitskaart en de bodemfunctieklassenkaart te actualiseren ongeacht of er wijzigingen zijn. De Nota bodembeheer is dit jaar door de gemeenteraad vastgesteld. De Nota bodembeheer, de bodemfunctieklassenkaart en de kwaliteitskaarten vormen een belangrijke basis voor het duurzame en verantwoorde hergebruiksbeleid van grond in de gemeente Vlaardingen. De Nota bodembeheer en de kaarten moeten naast elkaar worden gebruikt. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Visiedocument Externe veiligheid 2012
Agenda Duurzaamheid 2021-2030 2021
Strategie Klimaatadaptatie 2021-2024 2021
Regionale Energiestrategie 1.0 (RES) 2021
Transitievisie Warmte 2022-2026 2021
Actieplan Luchtkwaliteit 2021-2030 2021
Groenplan Vlaardingen 'Blijvend groen' 2012
Bomenverordening Vlaardingen 2010 2010
Ambitiedocument Gebiedsgericht milieubeleid 2012
Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (VGRP) 2019
Visie Openbare ruimte 2016
Beleid Hogere waarden Vlaardingen 2016
Beleidsplan huishoudelijk afval 2017
Beleidskader Windenergie 2017
Route gevaarlijke stoffen 2017
Nota Bodembeheer 2021
Duurzame nieuwbouw 2017
Actieplan geluid 2018-2023 2019
Integraal inrichtingsplan Broekpolder i.o.
Actieplan halvering restafval Vlaardingen 2019

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 6 - Buitenruimte doet ertoe

Terug naar navigatie - Ambitie 6 - Buitenruimte doet ertoe

Zo gaan we dat doen

Ambitie 7a - Riolering en stedelijk water

Terug naar navigatie - Ambitie 7a - Riolering en stedelijk water

Zo gaan we dat doen

Ambitie 7b - Afval

Terug naar navigatie - Ambitie 7b - Afval

Zo gaan we dat doen

Ambitie 8 - Milieu en duurzaamheid

Terug naar navigatie - Ambitie 8 - Milieu en duurzaamheid

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Groen en milieu
Milieu en duurzaamheid Bron Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Omvang huishoudelijk restafval (kg/inwoner) CBS 341 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Afvalscheidingspercentage RWS n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Elektrische laadpunten en tankpunten biobrandstoffen (aantal per 10.000 inw) RDW n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Hernieuwbare elektriciteit(%) RWS n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Irado N.V.
Irado draagt zorg voor een kosteneffectieve uitvoering van het afvalbeheer van huishoudens en werkt nauw samen met ons aan huishoudelijk afvalbeleid dat zich richt op een transitie naar een circulaire economie.
DCMR
Via de vergunningverlening vanuit de Wet Milieubeheer, de afhandeling van meldingen in het kader van het Activiteitenbesluit, het uitvoeren van toezicht en handhaving en de advisering aan gemeenten, het mede opstellen van milieubeleid en advisering bij Ruimtelijke ordening en Bodem draagt de DCMR namens de gemeente Vlaardingen er mede zorg voor dat de milieubeleidsdoelen in de gemeente Vlaardingen worden behaald. Hiervoor wordt er jaarlijks een werkplan opgesteld.

Overzicht programma Groen en milieu

Terug naar navigatie - Overzicht programma Groen en milieu

    

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
Lasten 25.942 24.718 27.170 26.773 398
Baten 19.405 19.660 20.529 20.482 47
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -6.537 -5.058 -6.641 -6.291 -350
Stortingen 23 24 24 24 0
Onttrekkingen 853 0 250 246 4
Mutaties reserves 830 -24 226 223 4

Taakvelden programma Groen en milieu

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Groen en milieu
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
TV0.5 Treasury
Baten 110 110 110 110 0
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Lasten 6.514 6.181 6.854 6.535 319
Baten 113 73 160 101 59
Totaal TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -6.402 -6.107 -6.694 -6.434 -260
TV7.2 Riolering
Lasten 5.924 5.796 5.808 5.889 -81
Baten 6.228 6.158 6.158 6.168 -10
Totaal TV7.2 Riolering 305 361 349 278 71
TV7.3 Afval
Lasten 10.310 9.981 10.683 10.712 -29
Baten 12.105 12.508 12.829 12.723 106
Totaal TV7.3 Afval 1.796 2.527 2.146 2.011 135
TV7.4 Milieubeheer
Lasten 2.272 2.041 3.003 2.822 181
Baten 40 0 503 555 -52
Totaal TV7.4 Milieubeheer -2.232 -2.041 -2.500 -2.267 -233
TV7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Lasten 922 720 822 815 7
Baten 808 811 771 826 -55
Totaal TV7.5 Begraafplaatsen en crematoria -114 92 -52 10 -62
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 23 24 24 24 0
Onttrekkingen 853 0 250 246 4
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 830 -24 226 223 4

Analyse verschillen programma Groen en milieu

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Groen en milieu
Analyse verschillen programma Groen en milieu Voordeel Nadeel
Taakveld 0.5 Treasury
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 260
In de Raad van 16 december 2021 is budget beschikbaar gesteld van € 130.000 voor het behoud van 15 platanen aan de Oosthavenkade. Doordat de Raad pas in december 2021 budget beschikbaar heeft gesteld, hebben de werkzaamheden niet kunnen plaatsvinden in 2021 waardoor het budget ook niet is uitgegeven. Er wordt voorgesteld om dit budget via resultaatbestemming over te hevelen naar het jaar 2022. 130
Van Rijkswaterstaat ontvangt de gemeente een bijdrage voor de herplant van bomen i.v.m. de Blankenburgverbinding. De verwachting was dat er dit jaar € 159.000 aan kosten gemaakt zou worden conform de opdracht van de overeenkomst met Rijkswaterstaat. Alle bomen zijn geleverd in 2021 maar niet alle bomen zijn geplant voor het einde van het jaar. Het voordeel van € 87.000 betreft de geraamde kosten voor deze aanplantwerkzaamheden die in 2022 zullen plaatsvinden. Deze factuur ontvangen wij zodra alle bomen zijn geplant. 87
Doordat niet alle geraamde kosten zijn gemaakt voor de herplant van de bomen, is er ook voor het zelfde bedrag minder gebruik gemaakt van de ontvangen subsidie van Rijkswaterstaat. Het restant van deze subsidie staat verantwoord op de balans als "vooruitontvangen bedragen". 87
De geraamde kapitaallasten (afschrijving + rente) i.v.m. het project Krabbepark zijn lager dan geraamd. 33
Het voordeel op de lasten van € 45.000 wordt veroorzaakt door twee redenen. De geplande realisatie van grotere plantvakken en het planten van bomen aan de Schiedamseweg, Emmaplein en Hogelaan is niet uitgevoerd. Tijdens het wegfrezen van de stobben in het najaar bleek dat er kabels en leidingen zaten, die niet op de kaartenbalie zichtbaar waren. Stedin gaat in 2022 aan de slag met een project, waarbij deze kabels verlegd zullen worden. Daarom is besloten om de bomen na deze werkzaamheden te planten. Daarnaast zijn er minder kosten gemaakt voor groenafval. 45
Het voordeel van € 24.000 op de lasten bestaat uit diverse kleine onderschrijdingen. 24
Het voordeel van € 28.000 op de baten bestaat uit diverse kleine voordelen. 28
Taakveld 7.2 Riolering 71
Het nadeel van € 81.000 op de lasten is het saldo van een aantal grote voordelen op de lasten en een extra storting in de voorziening rioleringswerken. De voordelen op de lasten worden hieronder verklaard.
In 2021 is de subsidieregeling klimaatadaptieve activiteiten vastgesteld en inwerking getreden. Er zijn in het eerste jaar twee aanvragen binnengekomen wat het voordeel van € 145.000 op de lasten verklaard. Naar verwachting komen de volgende jaren meer aanvragen binnen, waardoor ook het budget beter besteed wordt. Daarnaast hebben de scholen in 2021 geen gebruik gemaakt van onze subsidieregeling groenblauwe schoolpleinen. Wij vermoeden dat de scholen in het afgelopen jaar geen prioriteit hebben gesteld aan de inrichting van hun schoolplein, hoofdzakelijk vanwege COVID. 145
De jaarlijkse kosten voor het overstortmeetnet zijn in 2021 niet betaald. Onze aannemer heeft in 2021 niet voldaan aan de afspraken uit het contract. De aannemer dient eerst aan de contractuele afspraken te voldoen alvorens de kosten kunnen worden betaald. 53
Daarnaast zijn er door Covid-19 minder werkzaamheden uitgevoerd aan de riolering dan gebruikelijk. Net als in 2020, zijn ook in 2021 de kolken niet handmatig gereinigd. In 2021 was er ook minder wateroverlast waardoor er ook minder kolken gereinigd moesten worden. 80
Het voordeel van € 180.000 op de geraamde kapitaallasten wordt voornamelijk veroorzaakt door vertraging in geplande investeringen. 180
Voor de gemalen is een nieuwe aanbesteding aangegaan. Hierdoor hebben ze een onderhoud ronde niet kunnen uitvoeren in verband met de planning en op start van nieuw contract. 75
De kosten voor de huur van openbare tioletten zijn lager dan geraamd. 32
Het restant voordeel van € 32.000 op de lasten wordt niet nader toegelicht 32
Het niet uitgegeven budget voor de subsidieregeling en overige kosten voor rioleringswerkzaamheden wordt geëgaliseerd met de voorziening rioleringswerken.
Extra storting voorziening Riolering: Er is € 678.000 meer gestort in de voorziening dan geraamd. Dit komt omdat de kosten op riolering ruim € 597.000 lager zijn dan geraamd, zie voor verklaring hierboven. Daartegenover blijven de inkomsten op rioolheffing maar met € 25.000 achter. Per saldo betekent dit dat er meer inkomsten via rioolheffing binnen zijn gekomen dan de kosten die voor riool zijn gemaakt. Het overschot moet dan gestort worden in de voorziening rioleringswerken. 678
Het voordeel op de baten van € 10.000 wordt niet nader toegelicht. 10
Taakveld 7.3 Afval 135
De kosten voor huishoudelijk afval zijn in 2021 hoger uitgevallen dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere kosten voor de nascheiding van kunststof. Dit veroorzaakt een nadeel van € 283.000 op de lasten. 283
Ook in 2021 is meer afval aangeboden dan de voorgaande jaren i.v.m. Covid-19 dan gebruikelijk. In de begroting 2021 was rekening gehouden met € 381.000 extra lasten door Covid-19. In werkelijkheid is dit € 81.000 hoger geworden. * extra kosten i.v.m. de coronapandemie ad. € 461.000 worden niet geëgaliseerd met de voorziening Afval daar er een vergoeding is vanuit het Rijk. 81
Het overige voordeel van € 7.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 7
Mutatie voorziening Afval: In de begroting was per saldo een storting van € 430.006 geraamd in de voorziening Afval, bestaande uit een storting van € 460.521 (lasten) en een onttrekking van € 30.515 (baten). Op basis van werkelijke cijfers blijkt dat er € 84.557 gestort kan worden aan de voorziening. Daarnaast is met de jaarrekening een bedrag van € 47.827 in de voorziening Zwerfafval gestort daar er een bestedingsplicht zit aan de ontvangen zwerfafvalvergoeding. Per saldo is er € 328.137 minder in de voorziening gestort dan geraamd. Dit zorgt voor een voordeel op de lasten. 328
Daarnaast was er een onttrekking aan de voorziening geraamd van € 30.515. Op basis van de werkelijke cijfers is deze onttrekking € 174.409 geworden. Dit zorgt voor een voordeel op de baten van € 143.894. Per saldo is de mutatie op de voorziening € 42.025 onttrekking i.p.v. de geraamde storting van € 430.006. 144
De vergoeding vanuit het afvalfonds Nedvang is lager dan geraamd. Dit komt omdat er btw verschuldigd is over de inkomsten van Nedvang terwijl hier in de raming geen rekening mee was gehouden. 42
Er is een nadeel van € 71.000 op de opbrengsten afvalstoffenheffing. Dit wordt vernamelijk veroorzaakt door oninbare belastingbedragen. 71
Daarnaast is er per saldo een nadeel op de baten van bedrijfsafval. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een naheffing i.v.m. nog af te dragen BTW van de reinigingsrechten bedrijven over de jaren 2018 t/m 2021. *lasten en baten van de reinigingsrechten bedrijven worden niet geëgaliseerd met de voorziening. 137
Taakveld 7.4 Milieubeheer 233
Het voordeel op taakveld 7.4 Milieubeheer wordt veroorzaakt door Milieubeheer klimaatverandering. Het budget in 2021 is bedoeld voor het opstellen van de Transitievisie Warmte en een energieloket. Het opstellen van deze visie en een energieloket kost meer voorbereidingstijd dan verwacht, wat het geleid tot een overschot aan middelen van € 162.000, wat een voordeel oplevert aan lasten. Naar verwachting zal in 2022 de visie en energieloket opgeleverd worden, zodat bij het voorstel tot bestemming van het rekeningresultaat een overheveling van dit bedrag naar 2022 opgenomen is. 162
Voor sanering verkeerlawaai worden kosten gemaakt door DCMR en waarvoor subsidie van het Rijk ontvangen worden. Inkomende subsidies worden op de balans verantwoord en verrekend met deze lasten. Volgens opgave van DCMR zijn aan verschillende straten werkzaamheden uitgevoerd. Dit verklaart een nadeel aan lasten. 238
Aan de baten is een voordeel ontstaan doordat de lasten van sanering verkeerlawaai verrekend worden met ontvangen subsidies die op de balans verantwoord zijn. 238
De uitvoeringskosten van de Regeling Reductie Energie zijn lager doordat de uitvoering bij een externe partij belegd is. Dit resulteert in een voordeel aan de lasten. De subsidie 2021 wordt afgerekend en resulteert in een teruvordering van subsidie van Woonwerkwinkel en terugbetaling aan het Rijk van € 214.384. 238 214
Aan de baten is een voordeel van € 21.000 ontstaan door niet geraamde ontvangen vergoeding van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland voor de transitievisie Warmte. 21
Het overige voordeel op de lasten van € 18.000 wordt niet nader verklaard. 18
Het overige voordeel op de baten van € 8.000 wordt niet nader verklaard. 8
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria 62
Er zijn meer leges ontvangen dan geraamd. Dit levert een voordeel op de baten op van € 55.000. 55
Het voordeel van € 7.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 7
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 4
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven. 4

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2021 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Onderhoud daktuin 355 24 0 378
Duurzaamheid 216 0 0 216
Totaal reserves 570 24 0 594
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Afvalverwijdering 344 85 174 254
Rioleringswerken 11.053 3.227 1.110 13.170
Zwerfafval 1 48 0 49
Bomenfonds 27 0 3 24
Totaal voorzieningen 11.425 3.359 1.287 13.498

Reserve Groot onderhoud daktuin
Dit betreft een onderhoudsreserve voor de daktuin Vlaerdingerhout (ter plaatse ook bekend als Dr. Sacharovplaats) ter egalisatie van de lasten voor groot onderhoud aan de daktuin.

Reserve Duurzaamheid
Deze middelen worden ingezet voor incidentele maatregelen ten behoeve van het gemeentelijk duurzaamheidsbeleid. Onderdelen daarvan zijn een revolving fund (waarvoor aanvullende middelen zijn vrijgemaakt), de strategie voor de energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie en luchtkwaliteit.

Voorziening Afvalverwijdering
De voorziening is bedoeld om schommelingen in de heffing af te dekken. Verder worden de gemeentelijke investeringen in ondergrondse afvalinzameling uit deze voorziening gedekt.

Voorziening Rioleringswerken
De voorziening is bedoeld om schommelingen in de heffing af te dekken. Verder worden de gemeentelijke investeringen van het rioolstelsel uit deze voorziening gedekt.

Voorziening Zwerfafval
Tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het verpakkend bedrijfsleven en de VNG is de Raamovereenkomst verpakkingen 2013-2022 afgesloten. Gemeenten kunnen elk jaar bij stichting Afvalfonds aanspraak maken op € 1,18 per inwoner voor de extra aanpak van zwerfvuil. Voor Vlaardingen komt dit neer op een bijdrage van circa € 84.000 per jaar. Vanwege de oormerking van deze middelen door het ministerie worden de overtollige middelen in deze voorziening gestort.

Voorziening Bomenfonds
Het fonds is bedoeld om in de directe nabijheid herplanting of kwaliteitsverbetering van houtopstand in het openbare gebied te realiseren. Het fonds wordt gevoed door compensatiestortingen van derden (als geen vervangende aanplant kan plaatsvinden).

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De gepresenteerde investeringen onder de kopjes "Afvalverwijdering" en " Uitvoering gemeentelijk rioleringsplan" vloeien voort uit de beheerplannen afval en riool.  De hierbij behorende werkzaamheden lopen grotendeels door in 2022. De navolgende projecten zijn in 2021 afgerond waardoor de betreffende investeringen per 31 december 2021 zijn afgesloten:

  • RWA pomp Boslaan
  • Vervanging pompen rioolgemaal West en Vettenoord
  • Rehabilitaties VOP wijk
  • Overstortmeetnet Riolering (is een nieuw project geworden; OAS sluiten overlaten)
  • Grondwatermeetnet
  • Delftse Veerweg

De andere projecten lopen grotendeels door in 2022.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2021 Lasten 2021 Baten 2021 Saldo 31-12-2021
Groen
Krabbepark (Kwaliteitsprogrogramma M1-3) 500.000 2.755.213 612.418 0 2.142.795
Afvalverwijdering
Plaatsen ondergrondse containers III 1.674.000 725.235 552.428 265.249 438.056
Uitvoering gemeentelijk rioleringsplan
RWA pomp Boslaan 150.000 1.482 0 0 1.482
Vervanging pompen RG West en Vettenoord 350.000 350.000 350.000 0 0
Kortsluitverbinding gemaal Groeneweg/ Vettenoord/Westwijk 115.000 89.458 2.758 0 86.699
Voorber. Rioolgemaal West 100.000 100.000 47.822 0 52.178
Vervangen riolering kruising Billitonlaan/Pruissingel 75.000 75.000 0 0 75.000
Rehabilitaties VOP wijk 6.209.042 34.147 34.147 0 0
Overstortmeetnet riolering OAS sluiten overlaten 85.000 0 0 0 0
OAS sluiten overlaten 98.200 98.200 38.231 16.000 75.969
Aanpassing overstortconstructies 60.000 140.000 68.805 0 71.195
Persleiding gemaal oost (Blankenburgverbinding) 602.745 554.566 7.587 0 546.979
Grondwatermeetnet 25.000 18.059 0 0 18.059
Delftse veerweg 150.000 -397 0 0 -397
Persleiding onder Spoordijk (ten laste van voorziening) 0 0 40.211 40.211 0
Persleiding onder Spoordijk 250.000 191.655 230.934 0 -39.279
Indische Buurt 1.956.250 1.875.650 86.346 0 1.789.304
Dirk de Derdelaan 796.000 778.965 82.213 0 696.752
Optimaliseren rioolgemaal Oost 340.000 340.000 49.500 0 290.500
Oud Ambacht riolering 68.700 68.700 0 0 68.700
Ophogingsprogramma riolering
Riolering Landstraat (inclusief verharding) 541.000 150.707 75.997 0 74.710
Ophoging dreven Holy riolering (inclusief verharding) 300.000 233.685 38.922 0 194.763
Boterstraat (inclusief verharding) 180.000 222.555 86.580 0 135.975
Totaal 14.625.937 8.802.880 2.404.899 321.460 6.719.440
Restantkredieten Vervangingsinvesteringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2021 Afroep t.b.v. een investering Vermeerdering Saldo 31-12-2021
Begraafplaats Holy krediet 2021 448.800 448.800 0 0 448.800
Totaal 448.800 448.800 0 0 448.800