Veiligheid en handhaving

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Onze inzet is met name gefocust geweest op de speerpunten uit het Herstelplan (ondermijning, woonoverlast/woonfraude en samenwerking verbeteren zorg & veiligheid). Er liggen grote opgaven op deze drie thema’s. Daarom hebben we de afgelopen twee jaar veel geïnvesteerd in capaciteit, beleid en instrumentarium, waardoor een goede basis is gelegd voor de verdere aanpak. Tegelijkertijd zien we dat de aanpak van deze thema’s soms dwars door elkaar heen loopt. Om hier slagvaardig en integraal invulling aan te geven is de komst van een interventieteam onderzocht en voorbereid (start in 2022).

Crisisbeheersing
De coronapandemie heeft de aanpak op het gebied van veiligheid opnieuw nadrukkelijk gekleurd. We hebben richting en uitvoering gegeven aan het landelijk en lokaal coronabeleid. Opleidingen en trainingen zijn zoveel mogelijk digitaal voortgezet. In het laatste kwartaal van 2021 heeft het huisvesten van vluchtelingen een stevige wissel getrokken op de veiligheidscoördinatie en -organisatie. Als gevolg van nieuwe ontwikkelingen (denk aan Covid-19, digitalisering, etc.) blijft ook de crisisorganisatie in ontwikkeling. In de Veiligheidsregio zijn deze toekomstige taken en verantwoordelijkheden en daarbij behorende budgetten opgenomen in de Ontwikkelagenda.

Toezicht en Handhaving
Het werkveld van toezicht en handhaving was wederom flink in beweging. De boa speelde een prominente rol in de frontlinie van het handhaven van de coronamaatregelen. Tijdens de uitoefening van hun taak kregen zij opnieuw regelmatig te maken met (dreiging van) verbaal en fysiek geweld en agressief en intimiderend gedrag. Om die reden zijn de boa’s uitgerust met handboeien en is de invoering van een bodycam voorbereid. 

Leefbaarheid en veiligheid vergroten
Het thema 'leefbaarheid en veiligheid vergroten' is één van de vier opdrachten geweest van de raad aan de (nieuwe) burgemeester. Er zijn aandachtspunten geformuleerd (Burgemeestersbrief 100 dagen, d.d. 7 december 2021) die zijn opgepakt en dit wordt voortgezet in 2022 en verder. 

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

In 2021 hebben we het beleid op het gebied van aanpak van ondermijning en woonoverlast (speerpunten Herstelplan) geïntensiveerd. 

Ondermijning
Er zijn beleidsregels vastgesteld zodat de burgemeester een pand kan sluiten indien hier sprake is van criminele activiteiten of aanhoudende en ontoelaatbare overlast. Met het vaststellen van een beleidslijn kan de burgemeester een vergunning verplichten voor gebouwen, gebieden of branches die kwetsbaar zijn voor criminele inmenging of voor gebieden die qua leefbaarheid en veiligheid onder druk staan. Het nieuwe prostitutiebeleid geeft handvatten om de problematiek beter aan te pakken, de positie van de prostituee te verbeteren en het waterbedeffect in de regio tegen te gaan.

Woonoverlast/woonfraude
In het Uitvoeringsprogramma aanpak complexe woonoverlast hebben we onze aanpak vastgelegd die erop gericht is woonoverlast te stoppen en het woongenot van zowel de omwonende(n) als de overlastgever te verbeteren of te herstellen. In de Beleidsregels aanpak woonoverlast is vastgelegd hoe de burgemeester gebruik kan maken van zijn (discretionaire) bevoegdheid om bij ernstige en herhaaldelijke woonoverlast specifieke gedragsaanwijzingen (bestuursdwang) op te leggen.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleid sluiting voor het publiek openstaande gebouwen gemeente Vlaardingen 2021
Beleidslijn tegengaan onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat 2021
Prostitutiebeleid gemeente Vlaardingen 2021
Uitvoeringsprogramma aanpak complexe woonoverlast gemeente Vlaardingen 2021
Beleidsregels cameratoezicht gemeente Vlaardingen 2021
Beleidsregels aanpak woonoverlast gemeente Vlaardingen 2021
Beleidsnotitie bestuurlijke aanpak ondermijning in Vlaardingen 2020
Herstelplan Voor een leefbaar en financieel gezond Vlaardingen 2020
Integraal Veiligheidsplan 2020-2023, inclusief jaarlijks uitvoeringsplan (JUP) 2019
Coffeeshopbeleid Vlaardingen 2019
Regionaal Veiligheidsplan politie-eenheid Rotterdam (2019-2022) 2019
Beleidsplan Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (2018-2022) 2018
Koersnotitie Toezicht en Handhaving 2016

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Veiligheid en handhaving
Misdrijven gecategoriseerd Bron Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Verwijzingen Halt (per 10.000 jongeren) Bureau Halt 100 120 n.n.b. n.n.b.
Winkeldiefstallen (per 1.000 inwoners) CBS-Diefstallen 1,6 1,9 1,2 1,6
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inwoners) CBS 7,2 4,4 n.n.b. n.n.b.
Diefstallen uit woning (per 1.000 inwoners) CBS-Diefstallen 3,3 1,8 n.n.b. n.n.b.
Vernieling en beschadigingen (in de openbare ruimte) (per 1.000 inwoners) CBS 7,7 6,5 n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) is een gemeenschappelijke regeling die namens de 15 gemeenten in de regio taken uitvoert op het gebied van rampenbestrijding, crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, ambulancezorg en geneeskundige hulpverlening.

Overzicht programma Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Overzicht programma Veiligheid en handhaving

   

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
Lasten 10.762 9.688 11.111 11.236 -126
Baten 1.558 1.317 1.462 1.622 -160
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -9.204 -8.371 -9.649 -9.614 -35
Onttrekkingen 120 30 10 3 7

Taakvelden programma Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Veiligheid en handhaving
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
TV1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Lasten 5.302 5.423 5.507 5.507 0
TV1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 3.597 2.588 3.753 3.916 -163
Baten 178 157 301 610 -309
Totaal TV1.2 Openbare orde en veiligheid -3.419 -2.431 -3.452 -3.306 -146
TV4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten 0 52 0 0 0
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 0 15 15 29 -14
Baten 12 0 0 29 -29
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 12 -15 -15 0 -15
TV8.3 Wonen en bouwen
Lasten 1.863 1.611 1.836 1.784 52
Baten 1.369 1.161 1.161 983 178
Totaal TV8.3 Wonen en bouwen -494 -450 -675 -802 127
TV0.10 Mutaties reserves
Onttrekkingen 120 30 10 3 7

Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving
Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving Voordeel Nadeel
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid 146
Het nadeel op de lasten van € 163.000 wordt voornamelijk veroorzaakt door de uitgaven van de subsidie "Ondersteuning controle coronatoegangsbewijzen". In 2021 is in totaal € 190.000 als subsidie verstrekt aan de Vlaardingse ondernemers als bijdrage in de extra kosten voor de controle op de coronatoegangsbewijzen. Deze kosten waren niet geraamd in de begroting maar worden volledig gedekt door de bijdrage van de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond. Deze bijdrage wordt ook zichtbaar in de verklaring van de extra baten. 190
Voor de opvang van asielzoekers is in 2021 in totaal € 58.000 uitgegeven. Ook deze extra uitgaven worden gedekt door een volledige bijdrage van het COA. 58
Daarnaast is er een voordeel van € 96.000 op de lasten van het taakveld Openbare orde en veiligheid binnen dit programma. Dit wordt veroorzaakt doordat het budget van de subsidie "Tijdelijke ondersteuning Toezicht en Handhaving" op dit programma is geraamd. Echter zijn de kosten van de parkeerhandhavers ad. € 96.000 voor de inzet bij Toezicht en Handhaving verantwoord binnen programma Verkeer en Mobiliteit. 96
Het restant van € 11.000 nadeel op de lasten wordt niet nader verklaard. 11
Het voordeel op de baten ad. € 309.000 wordt veroorzaakt door drie ontvangen vergoedingen. Zoals bij de verklaring van de lasten is gemeld, is een bijdrage van de Veiligheidsregio ontvangen van € 190.000 voor de ondersteuning van de controle op de coronatoegagsbewijzen. Dit bedrag is door de gemeente als subsidie verstrekt aan de Vlaardingse ondernemers. 190
Daarnaast zijn de gemaakte kosten voor de opvang van asielzoekers volledig verhaald op het COA. 58
Van de gemeente Schiedam zijn de zogenoemde Versterkingsgelden ontvangen. Dit zijn middelen met een bestedingsplicht waar verantwoording over afgelegd dient te worden. 61
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 15
Het nadeel op de lasten van € 14.000 wordt niet nader verklaard. 14
Het voordeel op de baten van € 29.000 wordt niet nader verklaard. 29
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen 127
De opbrengst van de WABO-leges zijn in 2021 opgehoogd vanwege de woningbouwopgave vanuit het herstelplan. Bij de vaststelling van de woningbouwopgave is uitgegaan van een gemiddelde toename van de woningvoorraad van 500 woningen. In 2021 zijn er 259 woningen toegevoegd, 20 woningen onttrokken, per saldo dus een toename van 239 woningen. De toename is in 2021 dus achter de raming gebleven, waardoor ook de WABO-leges achter zijn gebleven zijn. Ook de lange procedures voor 3 woningbouwprojecten vergde meer tijd en daardoor door verschoven zijn naar 2022. Per saldo zijn de leges € 161.000 lager dan geraamd. De aandacht voor de woningbouwprogramma is in de afgelopen periode gegeven voor realiseren van extra massa voor de komende jaren. Hierdoor is het programma voor 2021 iets achter de ramingen gebleven. 161
Het overige nadeel op de baten van € 18.000 wordt niet nader verklaard. 18
We hebben nog een voordeel op de lasten, omdat we budgetten in het kader van uitvoeringskosten (overige kosten, advieskosten) niet volledig in hebben hoeven zetten. 52
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 7
Er is € 7.000 minder onttrokken aan de reserve Aanpak hennepkwekerijen dan geraamd. Dit komt omdat het verschil tussen de kosten en opbrengsten voor de aanpak van de hennepkwekerijen maar € 3.000 was i.p.v. € 10.000. 7

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2021 de volgende reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Aanpak hennepkwekerijen 136 0 3 133
Totaal reserves 136 0 3 133

Reserve Aanpak hennepkwekerijen
Voor de ontmanteling van hennepkwekerijen wordt een gespecialiseerd bedrijf ingehuurd. De reserve wordt aangewend om indirecte kosten te dekken van het opruimen van hennepkwekerijen.