Onderwijs, economie en haven

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Economie
Ook in 2021 duurde de coronacrisis voort met maatregelen die een grote impact hebben gehad op onder meer horeca, detailhandel, evenementen en cultureel ondernemerschap in Vlaardingen. Door de accountmanagers Economie is onverminderd ingezet op structureel contact met de ondernemers en ondernemerscollectieven om te horen wat er speelt en waar de gemeente behulpzaam kon zijn. Zo is onder andere het Ondersteuningsplan horeca Vlaardingen 2021-2024 gerealiseerd om de lokale horecaondernemers voor een langere periode ruimere mogelijkheden te geven om te ondernemen en te herstellen van de impact van de maatregelen rond de coronacrisis. Kern van het plan zijn verruimde terrassen (ook in de winter mogelijk) en minder regels rond onder andere parasols. Het gemeentebestuur geeft hiermee ruimte en vertrouwen aan een sector die essentieel is voor de uitstraling en sfeer van de stad, goed voor ongeveer 5% van de werkgelegenheid en een belangrijke sociale functie heeft. De maatregelen uit het Ondersteuningsplan Horeca Vlaardingen 2021-2024 zijn afgestemd met de regioadviseur van Koninklijke Horeca Nederland en afgevaardigden van de Vlaardingse horeca. Dit Ondersteuningsplan komt voorlopig in de plaats van een nieuwe horecanota en terrassenbeleid, omdat ontwikkelingsmogelijkheden voor horeca vanwege de coronacrisis niet goed te geven zijn en de horeca vooral behoefte heeft aan maatregelen die direct een concrete, positieve impact hebben. 

De voor 2020 geplande actualisatie evenementenbeleid kon ook in 2021 niet gerealiseerd worden, als gevolg van de coronamaatregelen en de onzekerheid over de duur en het effect van de coronacrisis. Deze nota is nu gepland voor 2022.
Het werkplan Economische Zaken Samen voor de Stad is eind 2019 in plaats gekomen van de actualisatie Actieplan Economie. Focuspunten uit het werkplan zijn: Onderwijs en arbeidsmarkt, campusontwikkeling, vestigingsklimaat op onze bedrijventerreinen, vrijetijdseconomie en binnenstad.

In december 2021 is de Startnotitie Vrijetijdseconomie door het college van B&W vastgesteld. De ontwikkeling van toerisme en recreatie (vrijetijdseconomie) is een middel om maatschappelijke en economische doelen te realiseren en draagt bij aan de ambities uit de Toekomstvisie Vlaardingen 2020-20204 en het Herstelplan. Denk hierbij aan het profileren van Vlaardingen als aantrekkelijke woonstad met een levendige binnenstad. De startnotitie zet in op het verder uitwerken van een Programma Vrijetijdseconomie en een Kadernota Stadsmarketing in 2022. Dit is in lijn met de opdracht die de raad aan de burgemeester heeft gegeven om het imago van Vlaardingen te verbeteren en de wens van lokale partners zoals Stichting Vlaardingen Partners die de gemeente ook vragen om inzet op vrijetijdseconomie en het positief profileren van Vlaardingen. Regionaal werkt Vlaardingen samen aan vrijetijdseconomie in het netwerk Vrijetijdseconomie van de Metropool Regio Rotterdam Den Haag, met 23 gemeenten, de provincie Zuid-Holland en het NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen). Vrijetijdseconomie is ook opgenomen in de Strategische Agenda van de MRDH. 

In oktober 2021 is de derde herziening van de Nota Standplaatsenbeleid 2011 door het college van B&W vastgesteld. De aanleiding hiervoor was gewijzigde wet- en regelgeving en het wijzigen van locaties van enkele standplaatsen.
Eind 2021 is het ondernemersfonds voor de tweede keer verlengd. Ook is het bedrag dat jaarlijks in het ondernemersfonds wordt gestort met €100.000 verhoogd naar €650.000. Dit borgt de slagkracht van ondernemers om collectieve activiteiten te ontplooien.
De Zorg Innovatie Academie heeft zich verder ontwikkeld. Juni 2021 is een subsidieaanvraag gedaan bij het Regionaal Investeringsfonds (RIF) en deze is oktober 2021 toegewezen. Het gaat om bijna €900.000 subsidie, wat inclusief cofinanciering (vooral in kind) leidt tot een begroting van 2,5 miljoen.   Ook de Food Innovation Academy groeit door en verwelkomt nieuwe partners, ook in haar gebouw. Afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor Vlaardingen MBO-stad. Met dit programma willen we de bestaande initiatieven op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt verbinden om tekorten te helpen verminderen en jongeren perspectief te bieden, door hen de weg te wijzen naar de arbeidsmarkt.  

Binnenstad
Na het rampzalige coronajaar van 2020 was het de ambitie om de uitgestelde projecten van dat jaar uit te gaan voeren in 2021. Echter, met twee lockdowns in het afgelopen jaar – in mei 2021 gingen de winkels pas weer open en in november met beperkingen weer dicht – werd deze ambitie danig doorkruist. De voorspelde massale winkelsluitingen die verwacht werden na 2020 kwamen niet uit; het afgelopen jaar sloten er nog nooit zo weinig winkels definitief de deuren als in de laatste 20 jaar! Zowel het aantal stoppende als startende ondernemers daalde met meer dan 50%. De retail kwam in een complete vertraging, grotendeels veroorzaakt door het dempende effect van de overheidssubsidies. 
Hoewel 2022 hierdoor lastig valt te voorspellen, tekenen zich toch een aantal donkere wolken af aan boven het Vlaardings winkellandschap. Hoewel er gelukkig nog steeds startende ondernemers zijn te verwelkomen, dreigt een aantal filiaalbedrijven de binnenstad te verlaten. Omdat zij doorgaans grotere winkeloppervlaktes invullen, zullen deze leegkomende winkels in de praktijk moeilijker in te vullen zijn. Ook blijft het de verwachting dat er toch een uitgesteld effect zal komen van de coronamaatregelen wanneer de financiële en fiscale gevolgen in de loop van het jaar duidelijk worden.

Tijdens de lockdowns was er weinig gelegenheid om participatie uit te voeren voor de beoogde fysieke projecten in de binnenstad. De focus werd verlegd naar het zo goed mogelijk ondersteunen van de winkeliers, onder andere door het eerdergenoemde ondersteuningsplan voor de horeca en het beter verenigen van de winkeliersverenigingen en vastgoedeigenaren. Ondertussen werden de technische ideeën uitgewerkt voor een aantal vergroenings- en herinrichtingsprojecten in de binnenstad en vond participatie zo goed mogelijk plaats tussen de restricties door. Dit heeft geleid tot een drietal concrete herinrichtingsprojecten die in de loop van 2022 uitgevoerd zullen worden: Fransenstraat/-plein, Kuiperstraat en Schoutplein. Ook heeft de transformatie- en verhuissubsidie in 2021 het licht gezien die er voor moet zorgen dat het krimpscenario van het winkelgebied actief wordt gestimuleerd. Een speciale vastgoedadviseur zal in opdracht van de gemeente vastgoedeigenaren aansporen en begeleiden bij dit proces als ook winkeliers die vanuit de perifere winkelgebieden willen verhuizen naar het kernwinkelgebied.
Ook is een vroege conceptversie van de gebiedsvisie in 2021 gereed gekomen. Deze is besproken met een aantal grote vastgoedeigenaren en lokale adviserende partijen. Doel hiervan was om de ontwikkelbereidheid bij de vastgoedeigenaren te peilen en om ze uit te dagen op een langere termijn ontwikkelingsgericht naar het modernere deel van de binnenstad te kijken. De ambitie is om deze sessies verder uit te bouwen naar een concrete ontwikkelingsrichting die in de gebiedsvisie verankerd kan worden. Doel is om in het eerste jaar van de nieuwe coalitie de gebiedsvisie af te maken.

Onderwijs
Het onderwijs heeft de maatschappelijke opdracht mede te zorgen voor sociale samenhang, algemeen welzijn, economische groei en welvaart. Kwalificeren, socialisatie en persoonsvorming zijn namelijk de drie doeldomeinen waaraan het onderwijs aandacht dient te besteden. Toenemende ongelijkheid, thuiszitters, krimp en ook stijging van leerlingenaantallen, kwaliteitsverschillen, segregatie, het tekort aan leerkrachten, de veranderende rol van leerkrachten, werkdruk en tekorten in de jeugdzorg zetten deze maatschappelijke opdracht onder druk. 

De coronacrisis was ook in 2021 een grote uitdaging voor onze samenleving Deze crisis heeft veel invloed gehad op de uitvoering van onze taken. Werkprocessen en afspraken moesten worden aangepast. Inwoners hadden minder toegang tot voorzieningen. Activiteiten werden gestopt of in andere vorm aangeboden. Gebruikelijke ontmoetingsplekken (zoals wijkcentra en bibliotheken) werden gesloten. Wij kregen als gemeente nieuwe taken, zoals het organiseren van noodopvang voor kinderen van ouders met cruciale beroepen en kinderen met een kwetsbare gezinssituatie.

In het voorjaar van 2021 heeft het Ministerie van OCW het Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs) gelanceerd. Het doel is met name om de opgelopen leervertragingen als gevolg van de coronapandemie terug te dringen. Om dat voor elkaar te krijgen hebben zowel het onderwijs als de gemeente tijdelijk veel extra middelen gekregen. Wij hebben in 2021 samen met het onderwijs bepaald waar we op gaan inzetten en dit uitgewerkt in een subsidieregeling waar het onderwijs in 2022 aanspraak op kan doen. Daarnaast zijn we gestart met het project Versterken wijknetwerken, onderdeel van het Herstelplan.

Integraal Huisvestingsplan
In het Herstelplan is over onderwijshuisvesting opgenomen dat in Vlaardingen goede en gezonde schoolgebouwen gerealiseerd worden.
In 2021 is een subsidie aangevraagd voor het verbeteren van de binnenmilieumaatregelen, de SUVIS maatregel (Specifieke Uitkering Ventilatie in scholen). Vlaardingen heeft deze subsidie voor 10 scholen ontvangen. Vervolgens heeft de aanbesteding van de binnenmilieumaatregelen plaatsgevonden en zijn alle scholen in Vlaardingen die in aanmerking komen voor de binnenmilieumaatregelen geschouwd en is per school een adviesrapport opgesteld.

Havens
De activiteiten in de havens waren nagenoeg gelijk aan de havenactiviteiten van 2020. Actief beheer en onderhoud vormen de basis om het gewenste niveau van voor de coronapandemie te bewerkstelligen. Het groot onderhoud aan de kade op de Westhavenkade is afgerond. Met de werkzaamheden aan de Oosthavenkade wordt in 2022 een start gemaakt.

 

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Integraal Huisvestingsplan 
In de planning van het IHP wordt geschoven. De bouw van de nieuwe locatie van het Geuzencollege wordt van 2029 naar 2024 verplaatst om een fysieke locatie voor de ZIA (er wordt naar een fysieke locatie gezocht) tegelijk met Albeda in District U te kunnen realiseren en de renovatie van De Singel wordt van 2028 naar 2024 verplaatst, zodat de renovatie van Het Anker en De Singel tegelijk uitgevoerd kan worden. Dit is praktischer en efficiënter.     

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Nota Voorschoolse voorzieningen 2013
Integraal huisvestingsplan primair, voortgezet en speciaal onderwijs 2020-2029
Onderwijsvisie 2019-2025 2019
Actualisatie Actieplan Economie 2020
Verordening Winkeltijden Vlaardingen 2020
Kadernota Samen aan zet 2017
De Binnenstad centraal 2018
Programma Levendige Binnenstad 2030 2020
Beheerplan Kades en glooiingen 2014
Beeldkwaliteitsplan Binnenstad 2020
Ondersteuningsplan horeca Vlaardingen 2021-2024 2021
Startnotitie Vrijetijdseconomie 2021
Actualisatie Standplaatsenbeleid 2021

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 14 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Ambitie 14 - Onderwijs

Zo gaan we dat doen

Ambitie 15a - Economie

Terug naar navigatie - Ambitie 15a - Economie

Zo gaan we dat doen

Ambitie 15b - Binnenstad

Terug naar navigatie - Ambitie 15b - Binnenstad

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Onderwijs, economie en haven
Onderwijs en economie Bron Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Absoluut verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 1,0 2,0 1,2 2,0
Relatief verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 24,0 26,0 22,0 23,0
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (% deelnemers aan het VO en MBO)* INGRADO 1,9 1,8 n.n.b. n.n.b.
Functiemenging (%) LISA 37,5 52,2 n.n.b. n.n.b.
Vestiging (van bedrijven) (per 1000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) LISA 98,6 139,1 n.n.b. n.n.b.
* Deze cijfers zijn naar verwachting pas november 2022 bekend

We lichten u het verschil tussen absoluut en relatief verzuim toe.
Absoluut verzuim houdt in dat een leerplichtige jongere tussen de 5 en 16 jaar of een jongere van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht, niet is ingeschreven op een school en ook niet is vrijgesteld van de inschrijvingsplicht.
Van relatief verzuim is sprake als een op school ingeschreven leer- of kwalificatie plichtige jongere (5 t/m 17 jaar) ongeoorloofd afwezig is (dus niet ziek). Dit betreft zowel kortdurend relatief verzuim (spijbelen, extra dag vrij vanwege vakantie, etc), als langdurend relatief verzuim (langer dan 4 weken aaneengesloten afwezig).
Voortijdig schoolverlaters zijn leerlingen (12 - 23 jaar) die voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV)
De bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV) is door het algemeen bestuur van de MRDH ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van de economische ontwikkeling van de Metropoolregio, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter versterking van het economisch vestigingsklimaat binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de portefeuillehouders Economisch vestigingsklimaat van de 23 MRDH gemeenten.

Overzicht programma Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Overzicht programma Onderwijs, economie en haven

   

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
Lasten 15.775 16.067 18.326 16.512 1.814
Baten 7.041 6.829 8.218 8.088 130
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -8.734 -9.237 -10.108 -8.424 -1.684
Stortingen 0 0 0 0 0

Taakvelden programma Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Onderwijs, economie en haven
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
TV2.3 Recreatieve havens
Lasten 860 837 890 918 -28
Baten 97 100 101 83 19
Totaal TV2.3 Recreatieve havens -763 -737 -789 -836 47
TV2.4 Economische havens en waterwegen
Lasten 1.128 1.040 1.114 1.131 -18
Baten 933 1.059 860 941 -81
Totaal TV2.4 Economische havens en waterwegen -195 20 -254 -190 -63
TV3.1 Economische ontwikkeling
Lasten 2.493 1.973 2.471 2.098 373
Baten 1.518 608 677 935 -258
Totaal TV3.1 Economische ontwikkeling -976 -1.365 -1.795 -1.163 -631
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Lasten 27 11 31 29 2
Baten 5 0 0 3 -3
Totaal TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -22 -11 -31 -26 -5
TV4.1 Openbaar basisonderwijs
Lasten 652 681 681 640 42
Baten 23 6 6 39 -32
Totaal TV4.1 Openbaar basisonderwijs -629 -675 -675 -601 -74
TV4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten 4.677 4.581 4.275 4.339 -64
Baten 446 292 603 805 -202
Totaal TV4.2 Onderwijshuisvesting -4.230 -4.290 -3.673 -3.535 -138
TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Lasten 5.307 5.985 8.092 6.849 1.243
Baten 4.006 4.529 5.736 5.271 464
Totaal TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.301 -1.456 -2.357 -1.578 -779
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 630 959 771 507 263
Baten 13 235 235 12 223
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -617 -724 -535 -495 -40
TV0.10 Mutaties reserves
Lasten 0 0 0 0 0
Stortingen 0 0 0 0 0
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0

Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven
Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven Voordeel Nadeel
Taakveld 2.3 Recreatieve havens 47
Het nadeel op de lasten van € 28.000 wordt niet nader verklaard. 28
Het nadeel op de baten van € 19.000 wordt niet nader verklaard. 19
Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen 63
Er is een voordeel van € 81.000 op de baten van de zeehavengelden. Met de 2e voortgangsrapportage 2021 zijn de geraamde inkomsten met € 200.000 naar beneden bijgesteld, omdat deze achterbleven op de raming als gevolg van Covid-19 en het verschuiven van ladingstromen. Achteraf blijkt dat de inkomsten inderdaad achterblijven op de raming maar dat deze zich in de 4de kwartaal van 2021 beter hebben hersteld dan verwacht. 81
Het nadeel van € 18.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 18
Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling 631
Vanwege de coronacrisis is bij de bestemming van het rekeningsresultaat 2020 besloten € 59.000 over te hevelen naar 2021 in de verwachting dat de coronacrisis voorbij zou zijn en economisch herstel ondersteund moest worden. Helaas duurde de coronapandemie ook het gehele jaar 2021. Echter bleek in 2021 ook dat door de steunpakketen van de rijksoverheid er nauwelijks een beroep is gedaan op het overgehevelde budget en het reguliere budge 2021 van € 50.000 voor economische ontwikkeling. economisch herstel voor een belangrijk deel op eigen kracht zichzelf kon herstellen. Van het overgehevelde bedrag van € 59.000 bleek op € 3.000 na niet nodig te zijn voor de verwachte ondersteuning. Tijdens de coronacrisis heeft het College van B&W het ondersteuningsplan Horeca vastgesteld. Uitgangspunt was ondersteunende concrete maatregelen (o.a. uitbreiden terrassen) die voor langere tijd zekerheid bieden voor de horecasector. Nu de corona pandemie ten einde lijkt en de ondersteunde pakketten vanuit het Rijk afgelopen zijn zullen wij als gemeente meer zicht krijgen op behoefte aan aanvullende financiële maatregelen voor lokale ondernemers Tenslotte bleek op het budget voor het ondernemersfonds een bedrag van € 6.400 over, zijnde een deel van de jaarlijkse indexatie wat niet opgenomen is in de afgesproken bijdrage voor dit fonds. 112
Het Programma Levendige Binnenstad 2030 (PLB) is in maart 2020 door de gemeenteraad vastgesteld met als doel de binnenstad structureel economisch en functioneel weer aantrekkelijk en levendig te maken, in samenwerking met stakeholders als ondernemers en vastgoedeigenaren. De uitdaging ligt in het activeren van de markt om haar verantwoordelijkheid zo goed mogelijk op te pakken. Vanwege de coronapandemie en de coronamaatregelen is deze uitdaging flink gestagneerd. Dit heeft geresulteerd in een overschot aan middelen van € 97.000. Nu de corona-maatregelen voor grootste deel opgeheven zijn zal in 2022 met voortvarendheid deze uitdaging weer opgepakt worden. Hiervoor zijn de resterende middelen van belang om geen grotere achterstand in de uitvoering van het programma op te lopen. Reden waarom bij de bestemming van het rekeningsresultaat 2021 gevraagd wordt om dit bedrag over te hevelen naar 2022. 97
Aan lasten bij Gebouwen ecnonomische ontwikkeling is een voordeel ontstaan van € 160.000. Dit voordeel wordt grotendeels verklaard doordat een aanzienlijke besparing op de energiekosten is gerealiseerd tot een bedrag van € 108.000, evenals in 2020. In de voortgangsrapportage 2022 zullen we deze budgetten aanpassen aan het huidige gebruik en uiteraard rekening houdend met de stijgende energieprijzen. Ook aan onderhoud is een flink bedrag minder uitgegeven, namelijk € 114.000. Deze afwijkingen worden nader verklaard in de paragraaf Kapitaalgoederen. Voor de onroerende zaakbelasting werd € 36.000 meer uitgegeven dan begroot vanwege de stijgende WOZ-waarden. 186
Het bescheiden nadeel op de lasten wordt niet nader verklaard. 22
Aan baten bij Gebouwen economische ontwikkeling is een voordeel ontstaan van € 258.000. Dit wordt grotendeels verklaard doordat eind oktober 2021 onroerend goed aan de Dr. Wiardi Beckmansingel is verkocht voor een bedrag van € 235.000. De verkoopopbrengst werd te laat bekend om in de 2e voortgangsrapportage te melden en valt daarom nu ten gunste van het rekeningsresultaat 2021. 235
Het overige voordeel op de baten bij Gebouwen economische ontwikkeling van € 23.000 wordt niet nader verklaard. 23
Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 5
Het voordeel van € 2.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 2
Het voordeel van € 3.000 op de baten wordt niet nader verklaard. 3
Taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs 74
Het voordeel van € 42.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 42
Het voordeel van € 32.000 op de baten wordt niet nader verklaard. 32
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting 138
De kapitaallasten op onderwijsgebouwen zijn hoger dan geraamd. Dit wordt verklaard door het te veel aframen van diverse kapitaallasten. De realisatie wijkt nu in negatieve zin af ten opzichte van de bijgestelde raming. Dit is ook onderdeel van de centrale toelichting 'Gebouwen' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 64
Het voordelige saldo op de baten wordt veroorzaakt door ontvangen vergoedingen voor het medegebruik van schoollokalen. 202
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 779
Met betrekking tot bureau Leerrecht is circa € 230.000 onderbesteding vanwege de coronapandemie en lagere personeelslasten. 230
Vanwege bovengenoemde is ook € 156.000 minder baten vanuit de gemeenten Maassluis en Schiedam gerealiseerd vanwege een lagere doorbelasting. Daarnaast is er wel € 102.000 meer subsidie ontvangen voor het onderdeel RMC, per saldo een nadeel op de baten van € 54.000. 54
Op het onderdeel leerlingenvervoer is, net als in 2020, onderbesteed. Dit is een direct gevolg van de coronamaatregelen, die € 122.000 lagere lasten met zich meebracht vanwege uitval van ritten. 122
Voor onderwijsachterstandenbestrijding is van de € 4,6 miljoen die dit jaar door het Rijk beschikbaar is gesteld € 500.000 nog niet benut. Deze middelen blijven beschikbaar voor komende jaren. In 2022 is gestart met een inhaalslag om de nog niet benutte middelen alsnog doelmatig in te zetten. Vanwege de onderbenutting op het Rijksdeel is ook het gemeentelijk deel nog niet ingezet. Dit levert een voordeel op de lasten op van € 849.000. 849
Door de onderbesteding op het onderwijsachterstandenbeleid is ook € 410.000 minder onttrokken aan de balanspost vooruitontvangen bedragen Rijksdeel OAB en blijven beschikbaar voor uitgaven in de toekomst. In de jaarrekening 2021 levert dit een nadeel op de baten op van € 410.000. 410
Het restant voordeel van € 41.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 42
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 40
Op het onderdeel kinderopvang binnen dit taakveld is een voordeel op de lasten van totaal € 206.000. Dit wordt veroorzaakt door € 60.000 minder subsidieverleningen een terugvordering van een subsidie van € 146.000. Daarnaast is er minder aan toezichtskosten gerealiseerd ad. € 38.000. 244
Het overige voordeel op de lasten van € 19.000 wordt niet nader verklaard. 19
Het nadeel op de lasten ad € 223.000 wordt centraal toegelicht binnen het ondereel gemeentelijk vastgoed in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen. 223
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2021 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Onderwijshuisvesting 1.500 0 0 1.500
Revitalisering binnenstad 87 300 0 387
Totaal reserves 1.587 300 0 1.887

Reserve Onderwijshuisvesting
De reserve onderwijshuisvesting is gemaximaliseerd tot € 1,5 miljoen. De reserve kan ingezet worden voor de dekking van onvoorziene uitgaven.

Reserve Revitalisering Binnenstad
De reserve is voor dekking van uitgaven aan projecten die er aan bijdragen dat de binnenstad een aantrekkelijk verblijfsgebied wordt en blijft.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Voor dit programma zijn in 2021 volgende investeringen gedaan.

De volgende investeringen zijn afgerond in 2021 en worden per 31 december 2021 afgesloten:

- Kademuur evenemententerrein Hoflaan

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2021 Lasten 2021 Baten 2021 Saldo 31-12-2021
Binnenstad Centrumplan 262.500 82.999 65.647 0 17.352
Kademuren en glooiingen
Kademuur evenemententerrein Hoflaan 650.000 37.859 0 0 37.859
Kademuur Oosthavenkade 405.000 353.477 251.498 0 101.979
Kademuur Westhavenkade 538.000 488.506 275.560 0 212.946
Onderwijshuisvesting
Palet, verplaatsen bovenbouwgroepen 1.052.000 102.297 8.677 0 93.620
Programma onderwijshuisvesting 510.000 510.000 0 0 510.000
IHP: Uitbreding renovatie Palet Holy 193.566 193.566 23.002 0 170.564
IHP: Uitbreding renovatie Hoeksteen 192.273 192.273 28.064 0 164.209
IHP: Maatregelen binnenmilieu 6.065.990 6.065.990 765.325 1.371.805 6.672.470
IHP: Uitbreiding renovatie VOS 771.951 771.951 0 0 771.951
Investeringen gymzalen/sportzalen
Sporthal Erasmusplein 6.887.150 1.153.762 0 7.016 1.160.778
Sporthal Claudius Civilislaan 6.130.000 5.278.845 248.976 0 5.029.869
Totaal 23.658.430 15.231.525 1.666.749 1.378.821 14.943.597

Toelichting  op afwijkingen investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting  op afwijkingen investeringen

Binnenstad Centrumplan
Het krediet Binnenstad Centrumplan is onderdeel van het investeringsplan dat deel uitmaakt van het programma het programma Levendige Binnenstad dat in maart 2020 door de gemeenteraad is vastgesteld. Vanwege de coronapandemie en de coronamaatregelen zijn de werkzaamheden gestagneerd. Verwacht wordt dat de werkzaamheden, t.l.v. het restant van dit krediet en het nog resterende bedrag in het meerjareninvesteringsplan, komende jaren uitgevoerd zullen worden. In de VGR zal over de voortgang worden gerapporteerd. 

Palet, verplaatsen bovenbouwgroepen
Het project is opgeleverd en het krediet kan met € 94.000 positief resultaat worden afgesloten.

Programma onderwijshuisvesting
Er zijn geen kosten gemaakt in 2021 ten laste van dit krediet. 

IHP:  Uitbreiding renovatie Palet Holy
Er is gestart met het project. voorbereidingskosten in 2021 zijn € 23.000. Het restantkrediet wordt meegenomen naar 2022

IHP: Uitbreiding renovatie Hoeksteen
Er is gestart met het project. voorbereidingskosten in 2021 zijn € 28.000. Het restantkrediet wordt meegenomen naar 2022

IHP: maatregelen binnenmilieu
Er is gestart met het project op diverse locaties in 2021. Totale kosten zijn in 2021 €  765.000.
Daarnaast is er SUVIS subsidie aangevraagd en toegekend ter hoogte van € 1,4 miljoen. Het restantkrediet wordt meegenomen naar 2021

IHP: Uitbreiding renovatie VOS
Er zijn nog geen voorbereidingskosten gemaakt in 2021. Het restantkrediet wordt meegenomen naar 2022

Sporthal Erasmusplein
De sporthal is in 2020 opgeleverd.  Het restantkrediet wordt overgeheveld naar het investeringskrediet sporthal Claudius Civiluslaan.

Sporthal Claudius Civiluslaan
In 2021 is er voor € 249.000 aan kosten gemaakt. Het project is nog niet gereed waardoor het restantkrediet wordt meegenomen naar 2022.