Het Actieplan Mobiliteit is op 29 november 2018 door de gemeenteraad vastgesteld met als ondertitel 'Vlaardingen, veilig, bereikbaar & gezond'. Daarna is op 16 september 2021 de Mobiliteitsagenda door de gemeenteraad vastgesteld, met daarin maatregelen voor de korte en de middellange termijn en een doorkijk naar lange termijnmaatregelen. Het Actieplan Mobiliteit bevat de uitgangspunten en randvoorwaarden op het gebied van mobiliteit voor de nieuwe gebiedsontwikkelingen in de stad. Denk hierbij aan nieuwe vormen van mobiliteit, zoals vormen van (elektrische) deelmobiliteit en extra voorzieningen voor fietsparkeren.
Wij maken als gemeente onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waarbij het Economisch Vestigingsklimaat en de Vervoersautoriteit de twee centrale thema’s zijn. Samen met de regio werken we aan het verbeteren van fietspaden, de CO2-reductie van wegverkeer en een goed functionerend openbaarvervoersnetwerk.
De Mobiliteitsagenda vormt het uitvoeringsplan bij het Actieplan Mobiliteit en dient als basis voor subsidieaanvragen bij het Rijk en de MRDH voor maatregelen die bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid. In 2021 zijn diverse projecten in uitvoering gegaan die vanuit het Rijk en de MRDH gesubsidieerd worden. Deze projecten dragen bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en het fietsklimaat in onze stad.
De Mobiliteitsagenda is in samenspraak met diverse partners in de stad tot stand gekomen, zoals de Fietsersbond en het Mobiliteitsplatform Vlaardingen, waarmee de gemeente op reguliere basis overlegd. In het Mobiliteitsplatform zitten onder meer de IKV (Industriële Kring Vlaardingen), DPV (DetailhandelsPlatform) en bewonersvertegenwoordigers. Verder is de gemeente breed vertegenwoordigd op KVO-bijeenkomsten (Keurmerk Veilig Ondernemen), waar ook de openbare ruimte en verkeer op de agenda staan en vindt regulier overleg plaats met de politie over verkeersveiligheid en handhaving.
In 2021 is samen met regionale partijen, Rijkswaterstaat en BAAK verder gewerkt aan de Blankenburgverbinding. Afgelopen jaar zijn de werkzaamheden aan de verbreding van de A20 gestart, waarbij er ook gevolgen waren op het onderliggend wegennet van de gemeente. Verder is in 2021 een overeenkomst met Rijkswaterstaat gesloten voor het verbreden van fietspaden binnen het tracé van de Blankenburgverbinding en het verleggen en verbreden van af- en toerit 8 op de A20 bij de Marathonweg.
In januari 2021 is samen met Rijkswaterstaat en DFDS volop inzet gepleegd om de gevolgen van Brexit in goede banen te leiden. Daarnaast is DFDS gestart met aanpassingen aan de terminal, waardoor een verbeterde verkeersafwikkeling ook voor langere termijn gewaarborgd blijft.
Verder is in 2021 de laatste hand gelegd aan de voltooiing van de Hoekse Lijn in Vlaardingen met nog laatste maatregelen ten behoeve van de veiligheid op en rond de overwegen en het in gebruik stellen van het emplacement Vulcaanhaven, waardoor het goederenvervoer per spoor naar Vopak weer operationeel is.
In 2021 heeft de coronapandemie opnieuw voor een uitdaging gezorgd met betrekking tot de exploitatie van het openbaar vervoer. De Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH heeft hiertoe een Transitieprogramma OV en corona vastgesteld. Dit heeft ook een tijdelijke verschraling van het OV-aanbod in Vlaardingen tot gevolg gehad.
Dagelijks maken duizenden verkeersdeelnemers gebruik van het wegennet in Vlaardingen. Sneeuw, ijzel en andere weersomstandigheden kunnen in de winterperiode leiden tot gladheid. De gemeente zet zich in om ook in de wintertijd de belangrijkste wegen en fietspaden begaanbaar te houden. Bij een volledige strooiactie worden 180 km doorgaande wegen en 150 km doorgaande fietspaden bestrooid. In 2020 is het gladheidsbestrijdingsplan geactualiseerd en begin 2021 door ons vastgesteld. Hierin is de aanpak van de gladheidsbestrijding voor de komende jaren vastgelegd. Tijdens een langdurige periode van strenge vorst wordt er minder gestrooid dan tijdens licht opvriezend weer. De afgelopen jaren is zodoende zichtbaar dat er vaker wordt gestrooid vanwege temperatuurschommelingen rond het vriespunt. De gemeentelijke strooiploeg bestaat uit medewerkers uit de gehele organisatie.
Wij hebben in mei/juni 2021 een draagvlakonderzoek uitgevoerd naar de invoering van betaald parkeren in de VOP en de Oostwijk-Oost. Voor beide wijken was de conclusie dat niet is voldaan aan de voorwaarden die in de herijking van het parkeerbeleid (2017) zijn vastgelegd om betaald parkeren in te voeren. Daarom wordt er geen betaald parkeren ingevoerd. Voor de Indische Buurt is een draagvlakonderzoek gepland. Dit vindt plaats in samenhang met de herinrichting en de rioleringswerkzaamheden in de wijk.
Wij zijn voor de uitgifte van parkeervergunningen overgegaan naar een nieuw E-loket waardoor het digitaal aanvragen en wijzigen van parkeervergunningen is vereenvoudigd. Daarnaast kunnen bewoners en bedrijven de verlenging van de parkeervergunning nu digitaal betalen (https://www.gemeenteportaal.nl/vlaardingen).
De overeenkomst voor het parkeerbeheer is opnieuw aanbesteed. Het contract voor parkeerbeheer is gegund aan P1 On Street. Het contract is afgesloten voor twee jaar met de mogelijkheid het contract twee keer met een jaar te verlengen. Tevens zijn de parkeerwachters voorzien van een ander type uniform (grijs) om hiermee beter onderscheid te maken met de gemeentelijke handhavers (boa's).