Verkeer en mobiliteit

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Het Actieplan Mobiliteit is op 29 november 2018 door de gemeenteraad vastgesteld met als ondertitel 'Vlaardingen, veilig, bereikbaar & gezond'. Daarna is op 16 september 2021 de Mobiliteitsagenda door de gemeenteraad vastgesteld, met daarin maatregelen voor de korte en de middellange termijn en een doorkijk naar lange termijnmaatregelen. Het Actieplan Mobiliteit bevat de uitgangspunten en randvoorwaarden op het gebied van mobiliteit voor de nieuwe gebiedsontwikkelingen in de stad. Denk hierbij aan nieuwe vormen van mobiliteit, zoals vormen van (elektrische) deelmobiliteit en extra voorzieningen voor fietsparkeren. 

Wij maken als gemeente onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waarbij het Economisch Vestigingsklimaat en de Vervoersautoriteit de twee centrale thema’s zijn. Samen met de regio werken we aan het verbeteren van fietspaden, de CO2-reductie van wegverkeer en een goed functionerend openbaarvervoersnetwerk. 
De Mobiliteitsagenda vormt het uitvoeringsplan bij het Actieplan Mobiliteit en dient als basis voor subsidieaanvragen bij het Rijk en de MRDH voor maatregelen die bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en fietsvriendelijkheid. In 2021 zijn diverse projecten in uitvoering gegaan die vanuit het Rijk en de MRDH gesubsidieerd worden. Deze projecten dragen bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en het fietsklimaat in onze stad. 

De Mobiliteitsagenda is in samenspraak met diverse partners in de stad tot stand gekomen, zoals de Fietsersbond en het Mobiliteitsplatform Vlaardingen, waarmee de gemeente op reguliere basis overlegd. In het Mobiliteitsplatform zitten onder meer de IKV (Industriële Kring Vlaardingen), DPV (DetailhandelsPlatform) en bewonersvertegenwoordigers. Verder is de gemeente breed vertegenwoordigd op KVO-bijeenkomsten (Keurmerk Veilig Ondernemen), waar ook de openbare ruimte en verkeer op de agenda staan en vindt regulier overleg plaats met de politie over verkeersveiligheid en handhaving. 

In 2021 is samen met regionale partijen, Rijkswaterstaat en BAAK verder gewerkt aan de Blankenburgverbinding. Afgelopen jaar zijn de werkzaamheden aan de verbreding van de A20 gestart, waarbij er ook gevolgen waren op het onderliggend wegennet van de gemeente. Verder is in 2021 een overeenkomst met Rijkswaterstaat gesloten voor het verbreden van fietspaden binnen het tracé van de Blankenburgverbinding en het verleggen en verbreden van af- en toerit 8 op de A20 bij de Marathonweg. 

In januari 2021 is samen met Rijkswaterstaat en DFDS volop inzet gepleegd om de gevolgen van Brexit in goede banen te leiden. Daarnaast is DFDS gestart met aanpassingen aan de terminal, waardoor een verbeterde verkeersafwikkeling ook voor langere termijn gewaarborgd blijft. 

Verder is in 2021 de laatste hand gelegd aan de voltooiing van de Hoekse Lijn in Vlaardingen met nog laatste maatregelen ten behoeve van de veiligheid op en rond de overwegen en het in gebruik stellen van het emplacement Vulcaanhaven, waardoor het goederenvervoer per spoor naar Vopak weer operationeel is. 

In 2021 heeft de coronapandemie opnieuw voor een uitdaging gezorgd met betrekking tot de exploitatie van het openbaar vervoer. De Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH heeft hiertoe een Transitieprogramma OV en corona vastgesteld. Dit heeft ook een tijdelijke verschraling van het OV-aanbod in Vlaardingen tot gevolg gehad. 

Dagelijks maken duizenden verkeersdeelnemers gebruik van het wegennet in Vlaardingen. Sneeuw, ijzel en andere weersomstandigheden kunnen in de winterperiode leiden tot gladheid. De gemeente zet zich in om ook in de wintertijd de belangrijkste wegen en fietspaden begaanbaar te houden. Bij een volledige strooiactie worden 180 km doorgaande wegen en 150 km doorgaande fietspaden bestrooid. In 2020 is het gladheidsbestrijdingsplan geactualiseerd en begin 2021 door ons vastgesteld. Hierin is de aanpak van de gladheidsbestrijding voor de komende jaren vastgelegd. Tijdens een langdurige periode van strenge vorst wordt er minder gestrooid dan tijdens licht opvriezend weer. De afgelopen jaren is zodoende zichtbaar dat er vaker wordt gestrooid vanwege temperatuurschommelingen rond het vriespunt. De gemeentelijke strooiploeg bestaat uit medewerkers uit de gehele organisatie. 

Wij hebben in mei/juni 2021 een draagvlakonderzoek uitgevoerd naar de invoering van betaald parkeren in de VOP en de Oostwijk-Oost. Voor  beide wijken was de conclusie dat niet is voldaan aan de voorwaarden die in de herijking van het parkeerbeleid (2017) zijn vastgelegd om betaald parkeren in te voeren. Daarom wordt er geen betaald parkeren ingevoerd.  Voor de Indische Buurt is een draagvlakonderzoek gepland.  Dit vindt plaats in samenhang met de herinrichting en de rioleringswerkzaamheden in de wijk.
Wij zijn voor de uitgifte van parkeervergunningen overgegaan naar een nieuw E-loket waardoor het digitaal aanvragen en wijzigen van parkeervergunningen is vereenvoudigd. Daarnaast kunnen bewoners en bedrijven de verlenging van de  parkeervergunning nu digitaal betalen (https://www.gemeenteportaal.nl/vlaardingen).
De overeenkomst voor het parkeerbeheer is opnieuw aanbesteed. Het contract voor parkeerbeheer is gegund aan P1 On Street. Het contract is afgesloten voor twee jaar met de mogelijkheid het contract twee keer met een jaar te verlengen. Tevens zijn de parkeerwachters voorzien van een ander type uniform (grijs) om hiermee beter onderscheid te maken met de gemeentelijke handhavers (boa's).

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

In 2021 is de Mobiliteitsagenda vastgesteld. Hierin zijn concrete projecten en acties op het gebied van verkeersveiligheid, fietsklimaat en doorstroming voor de korte, middellange en lange termijn opgenomen. Deze Mobiliteitsagenda vormt een uitwerking van het Actieplan Mobiliteit. Bij het opstellen en uitvoeren van de Mobiliteitsagenda is gezocht naar koppelkansen met de uitvoering van reguliere projecten, beheer en onderhoud en mogelijke subsidies. Projecten waarvoor eerder subsidie is toegekend kwamen in 2021 in uitvoering vanwege de vertraging door preventief toezicht van de provincie. Verder wordt in regionaal verband (MRDH) gewerkt aan de realisatie van de Metropolitane fietsroute Rotterdam – Westland die door Vlaardingen loopt en waarvoor eind 2020 een samenwerkingsovereenkomst is gesloten. 

Er zijn in 2021 op initiatief van de markt verkenningsgesprekken met netbeheerders (telecomproviders). Deze marktpartijen hebben interesse om Vlaardingen te voorzien van een glasvezelnetwerk. Wij hebben het voornemen uitgesproken tot het aangaan van een samenwerkingsovereenkomst om de aanleg van breedband internetnetwerk (glasvezel) mogelijk te maken. De gemeente en KPN tekenen op 2 februari 2022 een samenwerkingsovereenkomst over de aanleg van glasvezel door KPN in Vlaardingen. Door de samenwerking start KPN vanaf eind 2022 met de aanleg van een snelle internetverbinding in het stedelijk gebied van Vlaardingen. De komende jaren gaat KPN ongeveer 200 km aan glasvezel aanbrengen waarmee ruim 34.000 Vlaardingse adressen aangesloten worden. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in 2024/2025 afgerond. De gemeente houdt toezicht op de werkzaamheden. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Herijking Parkeerbeleid 2017
Mobiliteitsagenda 2021
Beheerplan Openbare verlichting 2014
Beleids- en beheersplan Wegen 2021
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2021
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen 2021

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 9 - Stimuleren van het fietsgebruik

Terug naar navigatie - Ambitie 9 - Stimuleren van het fietsgebruik

Zo gaan we dat doen

Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Zo gaan we dat doen

Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Verkeer en mobiliteit
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zie onder programma 1 Bestuur, dienstverlening en participatie) is de Vervoersautoriteit betrokken bij de uitvoering van de doelstellingen van dit programma. De bestuurscommissie Vervoersautoriteit (Va) is ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van verkeer en vervoer, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de wethouders Verkeer en Vervoer van de 23 MRDH gemeenten.

Overzicht programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Overzicht programma Verkeer en mobiliteit

    

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
Lasten 11.779 13.107 13.196 12.296 900
Baten 2.945 2.444 2.919 3.087 -168
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -8.835 -10.663 -10.277 -9.209 -1.068

Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
TV0.63 Parkeerbelasting
Baten 2.532 2.318 2.561 2.607 -46
TV1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 1.101 1.310 1.239 1.048 191
TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied
Lasten 10.035 11.109 11.219 10.623 596
Baten 378 73 210 330 -120
Totaal TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied -9.657 -11.036 -11.009 -10.293 -716
TV2.2 Parkeren
Lasten 392 436 448 385 63
Baten 35 21 116 150 -34
Totaal TV2.2 Parkeren -358 -415 -333 -236 -97
TV2.4 Economische havens en waterwegen
Lasten 36 48 59 32 27
Baten 0 27 27 0 27
Totaal TV2.4 Economische havens en waterwegen -36 -21 -32 -32 0
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Lasten 215 203 230 207 23
Baten 0 5 5 0 5
Totaal TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -215 -198 -225 -207 -18

Analyse verschillen programma Verkeer en mobilitiet

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Verkeer en mobilitiet
Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit Voordeel Nadeel
Taakveld 0.63 Parkeerbelasting 46
Het voordeel van € 46.000 op de baten wordt niet nader verklaard. 46
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid 191
Het voordeel op de lasten van € 191.000 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het uitbreiden van het betaald parkeren gebied is komen te vervallen. Hierdoor zijn er minder kosten gemaakt voor bijvoorbeeld aanbesteding, parkeerautomaten, communicatie, borden, inhuur projectleiding etc. Daarnaast zitten in het budget voor parkeren componenten voor de implementatie herrijking parkeerbeleid waar in 2021 geen kosten voor zijn gemaakt. 191
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer 716
Er zijn meer inkomsten ontvangen als zijnde degeneratievergoedingen en leges voor de aanleg van kabels en leidingen. Deze baten zijn vooraf lastig in te schatten omdat deze afhankelijk zijn van de werkzaamheden van derden in het openbaar gebied. Daarnaast is er € 20.000 subsidie ontvangen van de Provincie Zuid-Holland voor de aanleg van de ruiterpaden in de Broekpolder. 114
Het restantvoordeel van € 6.000 op de baten wordt niet nader verklaard. 6
Er is een voordeel van € 613.000 op de geraamde kapitaallasten. Dit komt omdat niet alle geplande investeringen afgerond zijn. Er is sprake van vertraging door het provinciaal toezicht in de geplande investeringen. Op dit moment vind er een inhaalslag plaats en zijn diverse projecten in uitvoering. Echter is de vertraging niet binnen een half jaar in te lopen en zal dit effect nog de komende paar jaar zichtbaar zijn in de investeringen. 613
Het restant (nadeel op de lasten) bestaat uit diverse kleine nadelen en wordt niet nader toegelicht. 17
Taakveld 2.2 Parkeren 97
Het voordeel van € 52.000 betreft een voordeel op de geraamde kapitaallasten van het investeringsbudget "Uitvoering parkeerbeleid". In 2020 is gekozen voor een upgrade van de automaten i.p.v. volledige vervanging. Doordat de upgrade goedkoper was, is niet het volledige investeringsbudget uitgegeven in 2020. Dit heeft een positief effect op de kapilaatlasten in 2021 (lagere kapitaallasten door een lagere investeringsbedrag). 52
Op het onderdeel gebouwen is sprake van een voordeel van € 43.000, bestaande uit een voordeel van € 9.000 op de lasten en een voordeel van € 34.000 op de baten. Voor de toelichting hierop verwijzen wij naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 43
Het restantvoordeel op de lasten van € 2.000 wordt niet nader verklaard. 2
Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen
Het voordeel op de lasten van € 27.000 wordt niet nader verklaard 27
Het nadeel op de baten van € 27.000 wordt niet nader verklaard. 27
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 18
Het voordeel op de lasten van € 23.000 word niet nader verklaard 23
Het nadeel op de baten van € 5.000 wordt niet nader verklaard. 5
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2021 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Parkeerfonds 58 0 0 58
Binnenstad - parkeren 1.423 0 1.091 332
Blankenburgverbinding 5.872 -461 1.199 4.213
Totaal reserves 7.354 -461 2.290 4.603

Reserve Parkeerfonds
Afkoopsommen negatieve parkeerbalans vanuit (bouw)ontwikkelingen worden in de reserve Parkeerfonds gestort, waarmee de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij herinrichting van straten wordt gedekt.

Reserve Binnenstad en parkeren
De reserve werd gevoed met (niet begrote meer-) opbrengsten betaald parkeren, waarmee eenmalige/incidentele initiatieven worden bekostigd die de levendigheid van de Binnenstad verhogen. Bij de raadsbehandeling van de begroting 2022 - 2025 is besloten om deze reserve per 2022 op te heffen.  De resterende € 332.000 in deze reserve wordt in begrotingsjaar 2022 overgeheveld naar de algemene reserve.

Reserve Blankenburgverbinding
Deze reserve is gevormd vanuit de resultaatbestemming bij de programmarekening 2018. Het betreft het nog niet bestede deel van de rijksbijdrage voor het realiseren van de Blankenburgverbinding.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Voor dit programma zijn in 2021 onderstaande investeringen gedaan. De gepresenteerde investeringen vloeien voort uit de verschillende beheerplannen, waaronder wegen, straten en pleinen en openbare verlichting. De navolgende projecten zijn in 2021 afgerond waardoor de betreffende investeringen per 31 december 2021 afgesloten konden worden:

  • Herinrichting De Loper
  • Rotonde Zwanensingel
  • Herinrichting Korte Hoogstraat
  • Herinrichting Kotterstraat
  • Rehabilitatie VOP wijk
  • Uitvoering parkeerbeleid; upgrade parkeerautomaten
  • 1e van Leyden Gaelstraat e.o.
  • Vervanging (verkeersregelinstallatie) VRI 1012

De andere projecten lopen grotendeels door in 2022.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2021 Lasten 2021 Baten 2021 Saldo 31-12-2021
Herinrichting De Loper 873.016 -1.894 0 0 -1.894
Reconstructie buitenruimte 404.500 90.348 3.602 0 86.746
Rotonde Zwanensingel 1.100.000 214.950 0 0 214.950
Rotonde Zwanensingel bijdragen van derden -550.000 -274.000 0 233.500 -40.500
Herinrichting Korte Hoogstraat 486.500 49.629 49.630 0 -1
Marathonweg 2de fase 762.601 762.601 395.337 0 367.264
Marathonweg deklaag 823.115 823.115 0 0 823.115
Herinrichting Kotterstraat 190.000 3.451 1.751 0 1.700
Rehabilitatie Reigerlaan 700.000 679.065 661.347 0 17.718
Rehabilitatie VOP wijk 1.114.704 15.852 16.516 0 -664
Voorber. Ophoogprogramma fase 3 250.000 250.000 38.513 0 211.487
Rotonde Hogendorplaan-Rotterdamseweg 1.300.000 1.285.728 19.837 0 1.265.891
Reconstructie rotonde Deltaweg 100.000 89.600 0 0 89.600
Fietsverbinding Krabbepark-Oeverbos 3.065.753 3.065.753 25.712 0 3.040.042
Uitvoering parkeerbeleid; upgrade automaten 120.000 63.699 60.206 0 3.494
Openbare verlichting (OVL) IP 2018 398.000 76.752 0 0 76.752
OVL Holysingel 85.000 85.000 71.534 0 13.466
OVL Westwijk 215.000 215.000 160.902 0 54.098
OVL Drevenbuurt (rondweg) 175.000 175.000 158.168 0 16.832
Vri kruising Billitonlaan/Pruissingel 75.000 66.466 0 0 66.466
Fietspad Arij Koplaan * 265.070 265.070 265.070 0 0
Fietspad Arij Koplaan subsidiebijdrage * -66.240 -66.240 0 0 -66.240
Reconstructie fietspaden Holy 622.000 622.000 630.783 0 -8.783
1e van Leyden Gaelstraat eo 229.462 229.462 231.921 0 -2.459
Schiedamseweg verbr. Fietspaden 385.742 385.742 783 0 384.959
Schiedamseweg verbr. Fietspaden subsidiebijdrage -192.871 -192.871 0 0 -192.871
Oud Ambacht verharding en verlichting 49.500 49.500 12.571 0 36.929
Vervanging VRI 1012 263.400 263.400 263.358 0 42
Civieltechnische kunstwerken 2021 170.825 170.825 0 0 170.825
Totaal 13.415.077 9.463.003 3.067.539 233.500 6.628.964
Restantkredieten Vervangingsinvesteringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2021 Afroep t.b.v. een investering Vermeerdering Saldo 31-12-2021
Ophoogprogramma 1.683.000 1.683.000 350.000 0 1.333.000
Onderhoudsniveau buitenruimte 3.060.000 3.060.000 1.203.913 0 1.856.087
Uitvoeren parkeerbeleid 102.000 102.000 0 0 102.000
Aanschaf verlichting 326.400 326.400 6.750 0 319.650
Verkeersregelinstallaties 178.500 178.500 178.500 0 0
Totaal 5.349.900 5.349.900 1.739.163 0 3.610.737
***Betreft een project waar gedeeltelijk subsidiebaten tegenover staan. De eigen bijdrage van de gemeente wordt gedekt uit het totale investeringsbudget “Onderhoudsniveau buitenruimte”. Het totale investeringsbudget “Onderhoudsniveau buitenruimte” wordt niet overschreden.