Financiën

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

In 2021 is verder gewerkt aan de versterking van het financiële fundament. Hoewel de gemeente Vlaardingen in 2021 niet meer onder preventief toezicht van de Provincie stond, zijn nieuwe beleidsuitgaven steeds getoetst op onvermijdbaarheid en onuistelbaarheid.

Daarnaast is er scherp gestuurd op de budgetten en het realiseren van het aanvullende ombuigingspakket. Voor 2021 stond voor € 5,2 miljoen aan aanvullende ombuigingen begroot. Op dit ombuigingspakket is nauwelijks sprake geweest van negatieve bijstellingen.

Al met al laat de jaarrekening een voordelig resultaat zien van ongeveer € 24,1 miljoen.

Ook in 2021 heeft de coronacrisis invloed gehad op de gemeentelijke financiën. Voor een verdere uitwerking hiervan verwijzen wij u naar de Paragraaf Corona. 

Privaatrechtelijke overeenkomst kabels en leidingen
Het geschil met Stedin is ultimo 2021 nog niet opgelost. Wij verwachten in de loop van 2022 duidelijkheid te kunnen verschaffen over de uitkomst van het geschil.

Onroerende zaakbelasting
De verhoging van 3% bovenop de reguliere aanpassing voor inflatie voor de OZB in 2021 is gerealiseerd. Omdat de waardeontwikkeling hoger was dan bij de berekening van de tarieven werd aangenomen, zijn er in 2021 hogere opbrengsten behaald dan primair begroot. Hierover is al gerapporteerd in de 2e Voortgangsrapportage 2021. 

Waardering Ratio weerstandsvermogen Betekenis
A 2,00 Uitstekend
B 1,5 - 1,9 Ruim voldoende
C 1,0 - 1,4 Voldoende
D 0,8 - 0,9 Matig
E 0,6 - 0,7 Onvoldoende
F < 0,6 Slecht

Uw raad heeft via een amendement bij de Kadernota 2020 besloten om de minimale weerstandsratio op 1,0 te stellen en zo snel mogelijk toe te werken naar een ratio van 1,7. 

Een weerstandsratio van 1,0 betekent dat het weerstansvermogen, oftewel de Algemene Reserve, gelijk is aan de ingeschatte risico's. De risico-inventarisatie is uitgebreid ten opzichte van voorgaande jaren. Waar de focus eerst lag op risico's met een incidenteel karakter, is nu ook gekeken naar de structurele component. De totale risico's worden ingeschat op € 39,3 miljoen. Deze risico's worden afgezet tegen de kans dat deze zich voordoen en de correlatie tussen deze risico's. Daarnaast hanteren we een factor 3 bij de structurele risico's.  Dit heeft geresulteerd tot een benodigde weerstandscapaciteit van € 37,6 miljoen.  Bij een minimale weerstandsratio van 1,0 moet het weerstandsvermogen dus minimaal € 37,6 miljoen bedragen. 
Bij een weerstandsratio van 1,7 mag de Algemene Reserve dus nooit onder de € 63,9  miljoen dalen.  De Algemene Reserve bedraagt momenteel € 22,3 miljoen.  We voldoen dus niet aan de doelstelling uit de Kadernota 2020. Wanneer de raad besluit om het positieve rekeningresultaat minus de budgetoverhevelingen via resultaatbestemming van 22,9 miljoen toe te voegen aan de algemene reserve bereiken we een weerstandsratio van 1,2. Dit is dus hoger dan de minimale weerstandsratio van 1,0.

 

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Afgelopen jaar heeft de raad besloten de hondenbelasting af te schaffen per 2022. Dit nieuwe beleid gaat echter pas in per 2022 en heeft dus geen effect gehad op 2021.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

   

Beleidsnota's Jaar
Richtlijn actieve informatieplicht 2013
Richtlijn begrotingsrechtmatigheid 2013
Treasurystatuut 2013
Financieel beleidskader 2016
Nota reserves en voorzieningen 2016
Notitie leenschuld 2016
Financiële verordening Vlaardingen 2018
Nota waardering en activering 2018
Herstelplan 2020

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 25 - Financiën

Terug naar navigatie - Ambitie 25 - Financiën

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Financiën
Financiën Bron R 2020 B 2020 R 2021 B 2021
Aanwezige weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 18,2 21,6 22,3 6,9
Noodzakelijke weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 2,7 4,7 37,6 4,3
Financiën Bron B 2020 B 2020 R 2021 B 2021
Omvang leenschuld (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 240 264 220 245

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Regionale Belasting Groep (RBG)
Het heffen en invorderen van de gemeentelijke belastingen en heffingen en het uitvoeren van de werkzaamheden in het kader van de Wet Waardering onroerende zaken.

Overzicht programma Financiën

Terug naar navigatie - Overzicht programma Financiën
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
Lasten 6.629 8.349 6.482 5.397 1.085
Baten 193.749 186.054 199.166 200.400 -1.234
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 187.121 177.705 192.684 195.003 -2.319
Stortingen 6.680 0 0 24.093 -24.093
Onttrekkingen 0 5.707 -13.584 1.724 -15.308
Mutaties reserves -6.680 5.707 -13.584 -22.368 8.785

Taakvelden programma Financiën

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Financiën
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
TV0.5 Treasury
Lasten 5.028 4.188 3.842 3.682 160
Baten 6.753 6.221 6.241 5.643 598
Totaal TV0.5 Treasury 1.725 2.034 2.399 1.961 439
TV0.61 OZB woningen
Lasten 0 0 0 0 0
Baten 14.991 15.743 10.877 10.900 -23
Totaal TV0.61 OZB woningen 14.991 15.743 10.877 10.900 -23
TV0.62 OZB niet-woningen
Lasten 3 0 0 9 -9
Baten 3.898 4.007 9.323 9.368 -45
Totaal TV0.62 OZB niet-woningen 3.894 4.007 9.323 9.359 -35
TV0.64 Belastingen overig
Lasten 1.664 1.422 1.686 1.674 12
Baten 2.180 2.052 2.188 2.255 -67
Totaal TV0.64 Belastingen overig 517 629 502 581 -79
TV0.7 Uitkeringen Gemeentefonds
Baten 165.610 157.601 170.383 171.980 -1.597
TV0.8 Overige baten en lasten
Lasten -83 2.715 930 -15 945
Baten 17 124 0 0 0
Totaal TV0.8 Overige baten en lasten 100 -2.590 -930 15 -945
TV0.9 Vennootschapsbelasting
Lasten 17 0 0 22 -22
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Lasten 0 24 24 25 -1
Baten 23 24 24 23 2
Totaal TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 23 0 0 -2 2
TV3.4 Economische promotie
Baten 277 281 129 232 -103
TV0.10 Mutaties reserves
Onttrekkingen 0 -10 1.921 1.724 197
TV0.11 Saldo explotatie
Stortingen 6.680 0 0 24.093 -24.093
Onttrekkingen 0 5.717 -15.505 0 -15.505
Totaal TV0.11 Saldo explotatie -6.680 5.717 -15.505 -24.093 8.588

Analyse verschillen programma Financiën

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Financiën
Analyse verschillen programma Financiering Voordeel Nadeel
Taakveld 0.5 Treasury 439
Het totale bedrag van de leningenportefeuille is afgenomen t.o.v. 2020. Bij de 2e Voortgangsrapportage hebben we hierdoor € 120.000 afgeraamd. Hierbij is echter abusievelijk de overlopende post aan nog te betalen rente meegenomen, waardoor er een extra voordeel is van € 155.000 op de lasten van het renteresultaat. 155
Het resterende voordeel op de lasten van € 5.000 wordt niet nader verklaard. 5
In de 2e Voortgangsrapportage is abusievelijk rekening gehouden met een nog terug te ontvangen bedrag ad. € 55.000 aan dividendbelasting met betrekking tot het dividend Evides. Echter hadden we deze dividenbelasting al ontvangen. Daarnaast was het interimdividend vanuit Evides over 2021 lager dan begroot. Dit dividend wordt in december bekend en is vooraf niet in te schatten. Wat betreft het begrote bedrag richten we ons op het dividend van voorgaand jaar. Dit was € 46.000 hoger dan het daadwerkelijke dividend. Per saldo een nadeel van € 91.000 op het dividend Evides. 91
Bij de 2e VGR 2021 zijn de kapitaallasten (afschrijving en rente) naar beneden bijgesteld omdat niet alle begrote investeringen waren gedaan. Toen had ook de dekking van de rente moeten worden aangepast. Dat is niet gebeurd en daarom is er een verschil tussen begroting en realisatie. Per saldo een nadeel van € 508.000. 508
Taakveld 0.61 OZB woningen 23
Het voordeel van € 23.000 op de baten wordt niet nader verklaard. 23
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen 36
Het nadeel van € 9.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 9
Het voordeel van € 45.000 op de baten wordt niet nader verklaard. 45
Taakveld 0.64 Belastingen overig 79
Het voordeel van € 12.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 12
De Regionale Belasting Groep heeft geen recht op aftrek van de omzetbelasting die toerekenbaar is aan btw-vrijgestelde handelingen. De deelnemende gemeenten hebben wel recht op een bijdrage uit het BTW-compensatiefonds die gelijk is aan het kostenaandeel in de gemeenschappelijke regeling. Dit levert de gemeente Vlaardingen meeropbrengsten op van € 94.000. Daarnaast liet het jaarrapport van 2020 van de RBG een voordelig resultaat zijn. Dit voordeel is teruggestort naar de deelnemers. Voor Vlaardingen betekent dit een voordeel van € 25.000. Per saldo een voordeel van € 119.000. 119
Mede door corona zijn er minder precario-inkomsten binnengehaald dan geraamd, derhalve een nadeel van € 49.000. 49
Het overige nadeel van € 3.000 op de baten wordt niet nader verklaard. 3
Taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 1.597
Bij het raadsvoorstel decembercirculaire 2021 is een extra opbrengst vanuit het gemeentefonds gerapporteerd van € 2.125.000 welke in 2021 is ontvangen maar waarmee geen rekening is gehouden in de begroting 2021. Dit resultaat bleek iets te positief daar er ook negatieve verrekeningen hebben plaatsgevonden grotendeels over 2021 en een deel over 2020 met het Gemeentefonds. Derhalve een positief resultaat van € 1.597.000. 1.597
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten 945
Vanuit de septembercirculaire 2021 is er een bedrag beschikbaar gesteld van € 929.000 voor coronasteunpakketten en via de 2e Voortgangsrapportage als stelpost geplaatst op programma Financiën. Deze stelpost valt nu vrij in het jaarrekeningresultaat en eventuele nadelen zijn gemeld op de programma’s waar dit betrekking op heeft (er is nauwelijks sprake van nadelen op andere programma's). 929
Het resterende voordeel van € 16.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 16
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting 22
Het nadeel van € 22.000 op de lasten wordt niet nader verklaard. 22
Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 2
Het nadeel van € 2.000 op de baten wordt niet nader verklaard. 2
Taakveld 3.4 Economische promotie 103
In dit coronajaar was het buitengewoon lastig om in te schatten hoeveel opbrengsten er aan toeristenbelasting geïnd zou worden. Na een halfjaar liepen de inkomsten fors achter op de raming. Daarom is er bij de 2e Voortgangsrapportage aan uw raad voorgesteld om € 200.000 af te ramen. In de laatste twee maanden zijn er fors meer hotelboekingen geïnd, derhalve is er € 103.000 meer geïnd dan geraamd. 103
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 197
Op dit taakveld is een verschil van € 97.000 vanwege een lagere onttrekking aan de reserve NASB. Bij de aanvullende ombuigingen is besloten € 147.000 te onttrekken. Er zat echter nog € 50.000 in de reserve. 97
Daarnaast er is er een nadeel op de baten vanwege een lagere onttrekking aan de reserve Blankenburgverbinding ten gunste van de Algemene Reserve. Deze onttrekking is gerealiseerd op het programma Wonen. 100
Taakveld 0.11 Saldo exploitatie 15.505
Dit betreft het verwachte begrotingssaldo, zoals bij de 2e Voortgangsrapportage 2021 gemeld. 15.505

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Reserve Resultaatsbestemming 0 1.568 1.568 0
Algemene Reserve 18.230 4.421 338 22.313
Totaal reserves 18.230 5.989 1.906 22.313

Reserve Resultaatbestemming
Conform het raadsbesluit bij de jaarstukken 2020 is er € 1.568.000 gestort in de reserve resultaatbestemming en vervolgens weer onttrokken.

Algemene reserve
De Algemene Reserve kent een positief saldo. Na besluitvorming in de gemeenteraad over het positieve rekeningsaldo 2021 zal dit saldo in 2022 worden toegevoegd aan de reserve.