Sociaal domein

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Voor het sociaal  domein stond 2021 voor een groot deel in het teken van de uitvoering van het Herstelplan. Op basis van het uitvoeringsplan UP'21 zijn 16 concrete maatregelen in uitvoering genomen. Enkele daarvan waren 'quick wins' waarmee al in 2021 het beoogde financieel voordeel behaald werd, denk aan de afschaffing van de regelingen meerkosten uit de Wmo. Andere zijn lang lopende maatregelen die in 2021 in een aantal gevallen nog om een investering vroegen, maar in de komende jaren steeds meer gaan renderen, zoals bijvoorbeeld de jeugdondersteuner bij de huisartsen. Het beoogd financieel resultaat van UP'21 is behaald en de gemeenteraad is gedurende het jaar periodiek geïnformeerd over de voortgang .  Om de verdere uitvoering van het Herstelplan te borgen is een UP'22 vastgesteld. Op basis van de ontwikkelingen in 2021 van het gebruik van ondersteuning in het gemeentelijk sociaal domein en met het vooruitzicht van een compleet nieuw jeugdstelsel vanaf 2023, hebben we geconstateerd dat de huidige situatie sterk afwijkt van die toen het Herstelplan werd opgesteld. In de Programmabegroting 2022 is daarom een actualisatie van het Herstelplan aangekondigd. Dat betreft de financiële kaders en de aansluiting op de uitvoering van het beleid voor het sociaal domein zoals vastgesteld in De Inwoner Voorop.

MVS Jeugdmodel
Meest in het oog springende ontwikkeling in het sociaal domein is de voorbereiding van het nieuwe jeugdstelsel. Vanaf 2023 wordt het overgrote deel van de jeugdhulp volledig anders georganiseerd. Voor de inhoudelijke uitwerking daarvan is in het voorjaar,  het Actieplan MVS Jeugdmodel vastgesteld. Dit is een uitwerking van het Koersdocument MVS Jeugdmodel.  De uitvoering daarvan is in volle gang en loopt door in 2022. In het nieuwe stelsel wordt veruit het grootste deel van de specialistische jeugdhulp niet langer door de GRJR ingekocht, maar door een nieuwe uitvoeringsorganisatie jeugd (UOJ). Rogplus is in de afgelopen periode toegerust op deze taak en doet samen met de MVS gemeenten het aanbestedingstraject jeugdhulp 2023. Eind 2021 sloot de inschrijving, de gunning van een nieuwe aanbieder (consortium) wordt in het voorjaar van 2022 verwacht.

Corona
Corona heeft ook in 2021 flinke impact gehad op allerlei inzet in het sociaal domein. In de Wmo is bijvoorbeeld aanzienlijk minder gebruik gemaakt van voorzieningen als vervoer en hulp bij het huishouden. Bij de jeugdhulp is er minder direct effect te zien op het zorggebruik, maar is de verwachting dat er een na-ijleffect optreedt met een extra vraag naar jeugdhulp in de komende periode, vooral voor psychosociale problemen van jongeren. Stroomopwaarts (SOW) heeft een grote  inspanning geleverd door de uiterst adequate uitvoering van de verschillende  compensatie regelingen van het rijk ter verzachting van de impact van de coronamaatregelen.

Participatie
Het was ook op andere punten een druk jaar voor SOW. Voor de drie MVS-gemeenten is de de strategische visie Werk & Inkomen Stroomopwaarts 2022-2025, welke eind 2021 door de gemeenteraad is vastgesteld.  Uitgangspunt is een nieuwe aanpak waarin SOW samen met gemeenten en met de werkgevers in de regio gaat inzetten op met name de duurzame uitstroom van mensen naar werk. 

Armoede en schulden
Op het terrein van armoede en schulden is SOW eind 2021 het SchuldenlabMVS gestart. Dit is een samenwerking van publieke en private partijen die de krachten bundelen om sneller, effectiever en mensvriendelijker de grote schuldenproblematiek in de regio terug te dringen. Een extra inspanning heeft SOW tenslotte geleverd met de realisatie van het Meldpunt Toeslagenaffaire, dat ondersteuning biedt aan door de kindertoeslagenaffaire gedupeerde ouders rondom schulden, wonen, zorg of opvoeding.

Naast de intensieve inzet op de realisatie van het Herstelplan vereist het sociaal domein ook aandacht voor de reguliere uitvoering van de ondersteuning van de kwetsbare inwoners. In de Wmo is de doordecentralisatie van het Beschermd Wonen (BW) verder voorbereid met een aanbesteding en nieuwe contractering van BW aanbieders. De relatie met het woondomein is geïntensiveerd door de samenwerking bij de realisatie van de Woonvisie 'Samen bouwen aan Vlaardingen'. In eerste instantie ging dat vooral over het inspelen op de behoefte van ouderen om langer zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen met passende vormen van ondersteuning. De samenwerking is nu verbreed tot het ontwikkelen van beleid voor het brede terrein van Wonen, Zorg en Welzijn. 
De nieuwe wet Inburgering heeft een intensieve voorbereiding gekend in 2021. Stroomopwaarts pakt de uitvoering op voor de MVS-gemeenten. Ook hebben we geïnvesteerd in de samenwerking met collega’s van gebiedsontwikkeling, vooral voor de Westwijk en de Rivierzone. Nadere toelichting op de diverse inzet in het sociaal domein volgt onderstaand bij de invulling van de activiteiten en maatregelen van de ambities voor het sociaal domein uit de Programmabegroting 2022.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

De realisatie van het Herstelplan blijft de hoogste prioriteit voor het sociaal domein in de komende periode. Wel maken we een actualisatie van het Herstelplan om beter aan te sluiten bij de huidige situatie. Het beleid uit De Inwoner Voorop is daarbij het startpunt  en we focussen op de Transformatie van het sociaal domein. Daarbij volgen we de aanpak van de transformatie voor het nieuwe Jeugdstelsel 2023 die als een soort vliegwiel voor de transformatie van het hele sociaal domein fungeert.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen 2016
Regiovisie op MO-BW, 'Onder Dak' 2017
Visiedocument 'Mantelzorg en informele zorg' 2019
Regionale visie 'Veranderopgave Inburgering' 2019
Regionale visie 'Armoede en Schulden' (SOW) 2019
Beleid Sociaal Domein: De inwoner voorop, nu samen doorpakken 2020
Koersdocument MVS Jeugdmodel 2021
Uitvoeringsplan 2022 Sociaal Domein Vlaardingen 2021
Strategische Visie Werk & Inkomen Stroomopwaarts 2022-2025 2021
Beleidsvisie Participatiebedrijf Stroomopwaarts 2021

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ambitie 16 - Regie over eigen leven

Terug naar navigatie - Ambitie 16 - Regie over eigen leven

Zo gaan we dat doen

Ambitie 17 - Zelfstandig functioneren

Terug naar navigatie - Ambitie 17 - Zelfstandig functioneren

Zo gaan we dat doen

Ambitie 18 - Jeugd

Terug naar navigatie - Ambitie 18 - Jeugd

Zo gaan we dat doen

Ambitie 20 - Regie op transformatie

Terug naar navigatie - Ambitie 20 - Regie op transformatie

Zo gaan we dat doen

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Sociaal domein
Ambitie 16: Zelfstandig functioneren
Maatwerkarrangement Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Clienten met een maatwerkarrangement Wmo (per 10.000 inwoners) GMSD 890 694 870 720 720 657
Ambitie 17: Participatie
Participatie Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Aantal banen (per 10.000 inwoners tussen 15-64 jaar) LISA 490,4 771,5 461,7 768,2 n.n.b. n.n.b.
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking) CBS 67,2 68,6 66,6 68,2 n.n.b. n.n.b.
Werkloze jongeren (% 16-22 jarigen) CBS Jeugd 2,0 2,0 2,0 2,0 n.n.b. n.n.b.
Lopende reintegratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-64 jaar) CBS 201,4 198,5 197,4 199,7 n.n.b. n.n.b.
Personen met een bijstandsuitkering (per 10.000 inwoners) CBS 522,6 351,7 561,2 436,8 555,7 387,6
Ambitie 18: Jeugd
Jeugd ‘Kinderen groeien veilig en gezond op' Bron Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Vlaardingen 2020 50.000 - 100.000 inw. 2020 Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 2,0 1,0 1,0 1,0 n.n.b. n.n.b.
Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 10,0 6,0 10,0 6,0 n.n.b. n.n.b.
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 9,3 12,2 8,0 11,9 n.n.b. n.n.b.
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 1,7 1,3 1,6 1,3 n.n.b. n.n.b.
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) CBS 0,8 0,4 0,6 0,4 0,5 n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Het uitvoeren van de bovenlokale jeugdhulp door middel van: * het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders jeugdreclassering en jeugdbeschermingsmaatregelen in het kader van de Jeugdwet; * het organiseren van een advies- en meldpunt huidelijk geweld en kindermishandeling; * het bevorderen van gezamenlijk overleg van de gemeenten over de uitvoering van de jeugdhulptaken, die als gevolg van de Jeugdwet aan de gemeenten zijn opgedragen.
ROGplus
Het bieden van Wmo maatwerkvoorzieningen ter bevordering, behoud of compensatie van zelfredzaamheid en ter ondersteuning van participatie aan bewoners die daar op eigen kracht niet of onvoldoende toe in staat zijn. De maatwerkvoorzieningen richten zich ook op de ondersteuning van mantelzorgers.
StroomOpwaarts
De gemeenschappelijke regeling is getroffen om een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van taken en bevoegdheden van de deelnemers in het sociaal domein te borgen. Het betreft de uitvoering van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening (werkloze werknemers en gewezen zelfstandigen) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
GGD – Rotterdam Rijnmond (GR GGD-RR)
Het op een proactieve wijze beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners in het bedieningsgebied van de GR GGD-RR. Gezondheid wordt gedefinieerd als een toestand van compleet fysiek, mentaal en sociaal welbevinden en is niet alleen van toepassing op de afwezigheid van ziekte of een handicap.

Overzicht programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Overzicht programma Sociaal domein

   

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
Lasten 149.670 134.292 145.683 145.525 158
Baten 48.037 38.452 43.789 46.211 -2.422
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -101.633 -95.840 -101.894 -99.314 -2.580
Stortingen 1.814 3.302 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 4.634 4.634 0
Mutaties reserves -1.814 -3.302 4.634 4.634 0

Taakvelden programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Sociaal domein
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2020 Primaire begroting 2021 Begroting 2021 na wijziging Realisatie 2021 Verschil begroting - realisatie
TV1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 0 0 0 9 -9
Baten 0 0 0 12 -12
Totaal TV1.2 Openbare orde en veiligheid 0 0 0 3 -3
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 6.520 5.524 6.114 5.803 311
Baten 870 479 375 710 -334
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -5.650 -5.046 -5.739 -5.094 -645
TV6.2 Wijkteams
Lasten 5.366 6.930 6.240 5.865 375
Baten 174 71 71 48 23
Totaal TV6.2 Wijkteams -5.192 -6.859 -6.169 -5.817 -352
TV6.3 Inkomensregelingen
Lasten 47.036 38.488 43.364 44.961 -1.597
Baten 46.562 37.534 41.714 42.809 -1.095
Totaal TV6.3 Inkomensregelingen -474 -954 -1.650 -2.152 502
TV6.4 Begeleide participatie
Lasten 112 102 102 102 0
TV6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 21.693 19.169 20.430 21.419 -989
Baten 203 254 280 1.543 -1.264
Totaal TV6.5 Arbeidsparticipatie -21.490 -18.915 -20.150 -19.876 -274
TV6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)
Lasten 92 85 95 95 0
TV6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Lasten 21.190 23.937 24.036 20.613 3.423
Baten 0 12 12 22 -10
Totaal TV6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -21.190 -23.926 -24.024 -20.591 -3.433
TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Lasten 7.380 7.188 9.000 9.374 -374
Baten 96 10 10 0 10
Totaal TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -7.284 -7.178 -8.990 -9.374 383
TV6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Lasten 24.226 17.841 18.922 19.193 -271
Baten 132 92 92 115 -23
Stortingen 0 0 0 0 0
Totaal TV6.81 Geëscaleerde zorg 18+ -24.094 -17.748 -18.830 -19.079 248
TV6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Lasten 15.561 14.492 15.725 16.652 -928
Baten 0 0 135 135 0
Totaal TV6.82 Geëscaleerde zorg 18- -15.561 -14.492 -15.590 -16.517 928
TV7.1 Volksgezondheid
Lasten 493 535 1.655 1.437 217
Baten 0 0 1.100 817 283
Totaal TV7.1 Volksgezondheid -493 -535 -555 -620 66
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 1.814 3.302 0 0 0
Onttrekkingen 0 0 4.634 4.634 0
Totaal TV0.10 Mutaties reserves -1.814 -3.302 4.634 4.634 0

Analyse verschillen programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Sociaal domein
Analyse verschillen programma Sociaal domein Voordeel Nadeel
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid 3
Het voordeel op de baten wordt niet nader verklaard. 12
Het nadeel op de lasten wordt niet nader verklaard. 9
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 645
Er wordt op dit taakveld circa € 4,2 miljoen aan subsidies voor het zogenaamde voorveld begroot. Ten opzichte van de raming is er een voordeel ontstaan van € 268.000. Dit is te verklaren doordat er € 92.000 aan subsidies is teruggevorderd en € 176.000 minder is verleend op de verschillende onderdelen binnen dit taakveld. 268
Het overige voordeel op de lasten van € 43.000 wordt niet nader verklaard. 43
Op het onderdeel gebouwen is er sprake van een nadeel op de baten van € 306.000. Voor de toelichting hierop verwijzen wij naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 306
Het restant postieve saldo op de baten van € 28.000 wordt niet nader verklaard. 28
Taakveld 6.2 Wijkteams 352
Het opzetten van wijknetwerken is nog niet gestart waardoor een budget van € 350.000 resteert. Er is in 2021 wel circa € 100.000 aan ambtelijke inzet gepleegd, dit is echter verantwoord op taakveld overhead binnen programma Bestuur, Participatie en Dienstverleing. In het Herstelplan en het daaruit voortvloeiende uitvoeringsplan komt het opzetten van het wijknetwerk weer terug voor verdere uitvoering in 2022. 350
Het overige voordeel op de lasten van € 25.000 wordt niet nader verklaard. 25
Het nadeel van € 23.000 op de baten wordt niet nader verklaard. 23
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen 502
De afrekening van de inkomensvoorziening is nadeliger dan geraamd. De oorzaken worden nader toegelicht in de jaarstukken van Stroomopwaarts. In de gemeentelijke begroting was € 36,3 miljoen aan BUIG lasten geraamd en er is € 36,5 miljoen aan BUIG lasten gerealiseerd. Daarnaast is ten opzichte van de reeds ontvangen Rijksuitkering voor de TOZO € 1.437.000 meer lasten gemaakt. Het totaal nadeel lasten op de lasten bedraagt € 1.636.000. 1.636
Tegenover deze hogere TOZO last staat ook een hogere ontvangst van het Rijk, een voordeel op de baten van € 1.437.000. 1.437
Ten opzichte van de begroting is er op minimabeleid een voordeel van € 63.000 door het verstrekken van minder subsidies daarnaast zijn er € 117.000 minder lasten voor verstrekkingen van de Rotterdampas door minder aanvragen. Samen een voordeel op de lasten m.b.t. minimabeleid van € 180.000. 180
Er zijn in 2021 meer kwijtscheldingen lokale heffingen (afvalstoffenheffing) verleend. Dit levert een nadeel op de lasten van € 141.000 op. 141
Vanaf de begroting 2020 is er een stelpost voor een taakstelling met betrekking tot fraudebestrijding opgenomen van € 300.000 voor 2021. Deze taakstelling wordt niet gehaald. Daarnaast is er minder opbrengsten van € 42.000 door minder aanvragen Rotterdampas. Per saldo een nadeel op de baten van samen € 342.000. 342
Taakveld 6.4 Begeleide participatie
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie 274
In de begroting 2021 was rekening gehouden met uitvoeringslasten voor de nieuwe inburgeringswet. Vanwege de uitstel van de invoering is het overgehevelde invoeringsbudget van 2020 nog in 2021 benut waardoor het overige budget resteert en kan vrijvallen in het resultaat. 169
Ten opzichte van de reeds ontvangen Rijksuitkering voor de uitvoering van de kinderopvangtoeslagenproblematiek is € 470.000 meer lasten gemaakt. Hier staat ook een hogere nog te ontvangen Rijksbijdrage tegenover, een voordeel op de baten van € 470.000. 470 470
In de deelnemersbijdrage aan Stroomopwaarts is een ontvangen bijdrage ad € 212.000 in het gemeentefonds doorbetaald aan Stroomopwaarts als gevolg van een Coronacompensatie voor het werkleerbedrijf. Daarnaast valt de algemene dienstverlening iets nadeliger uit dan geraamd. 92
In het herstelplan is per saldo voor € 596.000 aan besparingen op de lasten opgenomen. Deze besparingen zijn in 2021 niet overgenomen waardoor dit nu een nadeel in de jaarstukken op dit taakveld veroorzaakt. 596
Over de jaren 2012 tot en met 2014 is een BTW suppletie terug ontvangen van € 601.000. Daarnaast zijn de baten voor de kinderopvangtoeslagenproblematiek niet geraamd ad € 241.000 (naast de eerder genoemde € 438.000 nog te ontvangen van het Rijk). 842
Het overige nadeel op de baten van € 49.000 wordt niet nader verklaard. 49
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 3.433
Uit de jaarstukken van ROGplus blijkt een voordeel van € 3,6 miljoen op de onderdelen WMO en overhead. Daarnaast stonden er nog een aantal taakstellende besparingen op de lasten van dit taakveld die het resultaat neerwaarts drukken. Per saldo een voordeel van € 3,4 miljoen. 3.387
Overige afwijkingen op de lasten (€ 36.000 voordelig) worden niet nader toegelicht. 36
Overige afwijkingen op de baten (€ 10.000 voordelig) worden niet nader toegelicht. 10
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 383
Met betrekking tot de lokale jeugdhulp blijkt dat de kosten voor jeugdhulpvervoer € 155.000 hoger uitvallen dan begroot. Dit is bekend en wordt opgevangen door de lagere kosten voor leerlingvervoer op taakveld 4.3 bij programma onderwijs, economie en havens. Daarnaast is nog € 34.000 aan facturen m.b.t. coronacompensatie betaald aan diverse kosten die zijn gemaakt door aanbieders jeugdzorg. 189
De zorgkosten voor de lokale jeugdhulp zijn in 2021 € 300.000 hoger dan verwacht. Daarnaast is de afrekening over 2020 nog € 227.000 hoger dan in de jaarstukken 2020 was opgenomen. 527
Er is onder andere een voordelig saldo op de lasten met betrekking tot het CJG door een teruggevorderde subsidie. 189
In het herstelplan is per saldo een besparing op de lasten opgenomen van € 557.000. Deze besparing wordt gehaald door het in mindere mate uitvoeren van investeringen in het jeugddomein. We realiseren hiermee zelfs nog een extra voordeel op de lasten van € 153.000. 153
Het nadeel op de baten van € 9.000 wordt niet nader verklaard. 9
Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 248
De kosten voor de centrumtaak maatschappelijke opvang zijn hoger dan geraamd. Dit zorgt voor een nadeel op de lasten van € 504.000. Hier is alvast geanticipeerd op de hogere bijdrage van het Rijk in het gemeentefonds voor dit doel. De hogere baten zijn verantwoord op programma financien. 504
De lasten die betrekking hebben op de centrumtaak vrouwenopvang vallen hoger uit. Idem als bij maatschappelijke opvang zijn de hogere baten verantwoord op programma financien. Nadeel lasten € 185.000. 185
Beschermd wonen is totaal € 2,2 miljoen voordeliger, het voordeel op deze centrumtaak wordt afgerekend met de partnergemeenten schiedam en maassluis en wordt 40/40/20 verdeeld over de gemeenten, dit betekent dat Schiedam € 893.000 ontvangt en Maassluis € 446.000. Vlaardingen had in de begroting al voor een groot deel rekening gehouden met een onderbesteding waardoor er voor Vlaardingen nog € 366.000 als “winst” overblijft. 366
Voor de specifieke uitkering geweld hoort nergens thuis is sprake van € 39.000 onderbesteding. De budgetten blijven op de balans beschikbaar voor uitvoering in het volgende jaar. 39
Overige afwijkingen op de lasten (€ 13.000 voordelig) worden niet nader toegelicht. 13
Overige afwijkingen op de baten (€ 23.000 voordelig) worden niet nader toegelicht. 23
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 382
Ten opzichte van de raming inclusief taakstelling is de realisatie van de specialistische jeugdzorg € 1,3 miljoen nadeliger dan verwacht. Daarnaast heeft er nog een nabetaling van de zorgkosten over 2019 plaatsgevonden van € 211.000. Dankzij de stelpost buffer sociaal domein van 1 miljoen, om de mogelijk hogere lasten op te vangen zoals aangegeven in de tweede voortgangsrapportage, is het nadeel op dit taakveld beperkt gebleven tot € 382.000. 382
Taakveld 7.1 Volksgezondheid 66
Door het verstrekken van minder subsidies dan verwacht is er een voordeel van € 70.000 ontstaan op het onderdeel volksgezondheid algemeen. 70
Ten opzichte van de bijgestelde raming van € 1,1 miljoen is er een onderbesteding van € 185.000 op de lasten en is er € 304.000 minder baten op dit taakveld geboekt voor de vaccinatielocatie. Per saldo een nadeel van € 119.000 omdat de ontvangen BTW via de balans wordt verantwoord. 185 304
Overige afwijkingen op de lasten (€ 38.000 nadelig) worden niet nader toegelicht. 38
Overige afwijkingen op de baten (€ 21.000 voordelig) worden niet nader toegelicht. 21
Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Binnen dit taakveld zijn geen afwijkingen die toelichting behoeven.

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn onderstaande reserves en voorzieningen in 2021 ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2021 + - 31-12-2021
Sociaal domein 874 0 0 874
Reserve centrum-middelen bw, mo en vo 4.606 0 3.938 668
Inburgering 411 0 245 167
Totaal reserves 5.891 0 4.183 1.708

Reserve Sociaal domein
De reserve is ingesteld ter egalisatie van de lasten van het Sociaal Domein.

Reserve centrummiddelen beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
De gemeente Vlaardingen ontvangt als centrumgemeente middelen voor de taken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Overschotten worden gereserveerd en deze middelen worden jaarlijks in overleg met de regiogemeenten ingezet.

Reserve Inburgering
Inburgeringsvoorzieningen die bij afrekening (deels) niet in aanmerking komen voor financiering uit de rijksbijdrage worden gedekt uit deze reserve.