Omschrijving (toelichting)

In het kader van de MVS-ontwikkelagenda voor de aansluiting van passend onderwijs en jeugdhulp zijn de volgende thema’s uitgewerkt in multidisciplinaire werkgroepen:

  • Passende ondersteuning 
    Om de interne leerlingzorg op scholen en de zorg vanuit de wijkteams in de vorm van jeugdhulp of gezinsondersteuning goed op elkaar te laten aansluiten, brengt een werkgroep de ondersteuningsroutes bij basis- en middelbare scholen in kaart. Door het beschrijven van de stappen die professionals binnen en buiten de school zetten bij de zorg en ondersteuning aan leerlingen, wordt ieders rol duidelijk. Daarbij is ook aandacht voor laagdrempelige ondersteuning zoals het aanbod vanuit de jeugdgezondheidszorg en andere maatschappelijke partners. 
  • Schoolverzuim en thuiszitters 
    Een multidisciplinaire werkgroep stemde een sluitende, integrale aanpak af rondom schoolverzuim, zodat iedere partner zijn rol in de (verzuim)keten kent en pakt. Het gaat daarbij om verzuim in brede zin, zoals geoorloofd en ongeoorloofd verzuim, van spijbelaars tot kinderen die thuiszitten. De werkwijze is vastgelegd in een regionale Verzuimkaart, waarin aandacht voor preventie en de doorgaande lijn van 4 tot 18+. De Verzuimkaart is gepresenteerd op het Regionale Educatieve Overleg (REA) in november 2021. 
  • Privacy convenant
    In september 2021 ondertekenden diverse partners het ‘Privacy convenant Samenwerking Onderwijs Gemeenten Jeugdhulp’ voor de uitwisseling van persoonsgegevens in casus-overleggen over leerlingen die plaatsvinden tussen de onderwijsinstellingen, gemeenten en jeugdhulp. Het convenant is tot stand gekomen in samenwerking met de scholen, de Samenwerkingsverbanden passend onderwijs, gemeenten (jeugdhulp en leerplicht), wijkteams, Minters en het CJG. Het convenant draagt bij aan een betere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp omdat het onduidelijkheden over het (mogen) delen van privacygevoelige informatie wegneemt.
  • Familieklas
    Een voorbeeld van interprofessionele samenwerking is de Familieklas. Hierin werken jeugdhulp, onderwijs, wijkteam en ouders op school samen aan ondersteuning van kinderen. Vooruitlopend op nadere afspraken in het kader van nieuwe inkoop van jeugdhulp, wordt vanaf schooljaar '21/'22 een nieuwe bekostigingssystematiek gehanteerd via de reguliere jeugdhulpbudgetten. Hierdoor is de Familieklas niet langer afhankelijk van aanvullende innovatiemiddelen.
  • Team Nooit Opgeven
    In 2021 is dit opgericht. Het is een overleg waaraan de MVS-gemeenten, de wijkteams en de beide samenwerkingsverbanden van basis- en middelbaar onderwijs deelnemen. Doel van het overleg is om het aantal thuiszitters terug te dringen door problemen die er binnen het onderwijs en jeugdhulp ontstaan over de afstemming en de inzet van passend onderwijs en jeugdhulp op te lossen. 

De activiteiten in het kader van de Ontwikkelagenda sluiten aan bij of lopen vooruit op het versterken van de positie van het onderwijs, één van bouwstenen van het MVS-jeugdmodel. Het wegnemen van drempels tussen onderwijs en jeugdhulp vormt daarbinnen één van de speerpunten.