Financiën

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Weerstandsvermogen/weerstandsratio
De incidentele financiële risico’s actualiseren we twee maal per jaar (inventarisatie risico’s in organisatie) en laten die door het accountantskantoor PwC via een kansberekening (de zgn. Monte Carlo-methode) vertalen in een minimaal benodigd vrij weerstandsvermogen. Dat vrije weerstandsvermogen gaat in de praktijk vooral om de Algemene reserve. PwC raamt in de meest recente rapportage de benodigde weerstandscapaciteit op € 4,3 miljoen, inclusief het Sociaal Domein.

De weerstandsratio is het getal dat weergeeft in welke mate het vrije weerstandsvermogen voldoende is om de omvang van de risico’s te kunnen afdekken.

Om het weerstandsvermogen te kunnen beoordelen is vastgesteld welke ratio de gemeente Vlaardingen nastreeft. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van onderstaande waarderingstabel.

Waardering Ratio weerstandsvermogen Betekenis
A 2,0 Uitstekend
B 1,5-1,9 Ruim voldoende
C 1,0-1,4 Voldoende
D 0,8-0,9 Matig
E 0,6-0,7 Onvoldoende
F < 0,6 Slecht

Door middel van het vaststellen van een amendement bij de kadernota 2020 heeft uw raad besloten om de minimale weerstandsratio op 1,0 te stellen en zo spoedig mogelijk toe te werken naar herstel van de ratio naar 1,7.

Een weerstandsratio van 1,0 betekent dat het weerstandsvermogen (lees: de algemene reserve) gelijk is aan de ingeschatte risico’s. De risico’s worden ingeschat op € 4,3 miljoen. Uit voorzichtigheidsoverwegingen gaan we voor de lange termijn uit van een geschatte omvang van de risico’s van € 5 miljoen. Bij een minimale weerstandsratio van 1,0 moet het minimale weerstandsvermogen daarom ook € 5 miljoen bedragen. Bij een weerstandsratio van 1,7 mag de algemene reserve nooit onder de € 8,5 miljoen (1,7 x € 5 miljoen = € 8,5 miljoen) dalen.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Onroerende zaakbelasting
In het herstelplan is opgenomen om de OZB in de jaren 2021, 2022 en 2023 elk jaar met 3% extra te verhogen bovenop de reguliere aanpassing voor inflatie.
In de raming van de OZB opbrengsten is op basis van het herstelplan rekening gehouden met de bouw van 500 extra woningen per jaar.
Tevens is in het herstelplan opgenomen om het gebruikersdeel voor de niet-woningen over te hevelen naar het eigenarendeel zodat leegstand geen derving van inkomsten meer tot gevolg heeft.

Ombuigingstaakstelling
In de kadernota is vastgelegd om met ingang van 2021 structureel € 3,5 miljoen extra om te buigen bovenop de ombuigingen in het herstelplan. Hiertoe ontvangt uw raad een afzonderlijk voorstel.

Privaatrechtelijke overeenkomst kabels en leidingen
Netwerkbedrijf Stedin betaalt geen precariobelasting maar precariorecht op basis van een privaatrechtelijke overeenkomst, die voor onbepaalde tijd geldt. In lijn met het vervallen van de precariobelasting heeft Stedin eenzijdig aangekondigd de privaatrechtelijke overeenkomst per 1 januari 2022 te willen beëindigen. De wetgever heeft met de wetswijziging op de precariobelasting kabels en leidingen nutsbedrijven niet de privaatrechtelijke vergoedingen bedoeld. Het college heeft advies ingewonnen bij een externe deskundige over de te nemen vervolgstappen in het geschil met Stedin en heeft met dit advies ingestemd.

Beleidsnota's Jaar
Richtlijn actieve informatieplicht 2013
Richtlijn begrotingsrechtmatigheid 2013
Treasurystatuut (actualisatie in 2019) 2013
Financieel beleidskader 2016
Nota reserves en voorzieningen 2016
Notitie leenschuld 2016
Financiële verordening Vlaardingen 2018
Nota waardering en activering 2018
Toekomstvisie 2019

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 25 - Financiën

Terug naar navigatie - Ambitie 25 - Financiën

Vlaardingen heeft een financieel gezonde positie. De begroting van de gemeente Vlaardingen is structureel in evenwicht, waarbij de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. De vermogenspositie is voldoende om de risico’s af te dekken. Via risicomanagement worden de risico’s jaarlijks geïnventariseerd en worden beheersmaatregelen genomen.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren

De aanwezige weerstandscapaciteit 2021 wordt gepresenteerd door de prognose voor de stand van de Algemene reserve eind 2021 (= € 1 miljoen).

Financiën Bron R 2019 B 2019 B 2020 B 2021
Aanwezige weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) Jaarstukken & begroting 21,0 24,1 21,6 6,9
Noodzakelijle weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) Jaarstukken & begroting 4,3 6,3 4,7 4,3
Omvang leenschuld (x € 1 miljoen) Jaarstukken & begroting 240 265 250 245

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Regionale Belasting Groep (RBG)
Het heffen en invorderen van de gemeentelijke belastingen en heffingen en het uitvoeren van de werkzaamheden in het kader van de Wet Waardering onroerende zaken.

Financieel deel programma Financiën

Terug naar navigatie - Financieel deel programma Financiën

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2021-2024 het financieel deel van deze begroting.

Bedragen x € 1.000 2020 2021 2022 2023 2024
Lasten
- lokale belastingen 1.315 1.422 1.438 1.472 1.513
- vennootschapsbelasting (Vpb) 0 0 0 0 0
- financiering 5.492 4.188 3.542 3.582 3.303
- onvoorzien 25 26 26 26 27
- overig 541 2.713 2.496 2.618 2.596
Baten
- lokale belastingen 20.622 22.083 22.780 23.948 24.289
- algemene uitkering 156.492 157.601 161.619 164.005 165.789
- dividend 1.255 1.502 1.502 1.502 1.502
- financiering 6.096 4.719 4.938 5.115 4.913
- overig 24 148 209 280 284
Saldo van baten en lasten -177.118 -177.705 -183.546 -187.151 -189.338
Toevoegingen reserves 0 0 0 0 0
Onttrekkingen reserves 105 -10 0 0 0
Geraamd resultaat -177.223 -177.695 -183.546 -187.151 -189.338

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 1/1/'21 + - 31/12/'21
Algemene Reserve 8.058 0 5.716 2.342
Totaal reserves 8.058 0 5.716 2.342

Algemene reserve
De Algemene reserve wordt na het negatieve saldo van de jaarrekening 2019 en rekening houdend met een negatief saldo over 2020 van ruim € 10 miljoen geraamd op circa € 8 miljoen per 1 januari 2021. De komende jaren verwachten wij geen verdere groei van de Algemene reserve. De voor 2021 geraamde onttrekking van
€ 5,7 miljoen betreft de dekking van het geraamde tekort in 2021.