Sociaal Domein

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

In 2020 zijn we overvallen door het coronavirus. De eerste helft van het jaar bestond voornamelijk uit monitoren of de continuïteit van de ondersteuning die inwoners kregen, binnen de door de Rijkoverheid gestelde regels, zo veel mogelijk gewaarborgd kon blijven. Dankzij creatief denken van diverse organisaties was dit het geval. Deze crisis heeft laten zien dat onder meer gezondheid, een sociaal netwerk en inkomen belangrijk zijn. Als gemeente leveren we daaraan een bijdrage op basis van: de Jeugdwet, de Wmo, de Participatiewet en de Wet Publieke gezondheidszorg. Met name die laatste wet waarvan één van de belangrijke pijlers de infectiepreventie is, heeft haar waarde bewezen.

Tegelijkertijd zullen de regels die de overheid heeft ingesteld om de besmetting met dit virus te beperken, nog lang, ver en op diverse gebieden doorwerken. Hoe dit financieel voor de gemeente uitpakt, wordt nauwlettend gemonitord. Wij kijken daarbij naar de kosten van deze pandemie en houden in de gaten of en hoe deze kosten door het rijk gecompenseerd worden.
Hoe de coronacrisis in de Vlaardingse samenleving op korte en lange termijn uitpakt, is nog niet duidelijk; we weten immers niet hoe lang en hoe indringend de gevolgen zijn. Het is onduidelijk welke regels om besmetting te voorkomen blijven bestaan en welke geleidelijk opgeheven zouden kunnen worden en voor welke periode dit is. Ook is onbekend of we te maken krijgen met nieuwe golven. Of en hoe deze onzekere situatie de normale dienstverlening in de weg staat, is niet duidelijk.

Naast de beperkingen heeft de coronaperiode ook aangetoond dat onze bewoners soms over meer veerkracht, creativiteit en hulpvaardigheid beschikken. Meer mensen dan voorheen bleken in staat om ondersteuning uit eigen omgeving te benutten. Ook omdat er in zijn algemeenheid een grote bereidheid was om elkaar, ook buiten de eigen kring, op allerlei mogelijke manieren te helpen en te steunen. Ook onze organisaties in Vlaardingen hebben in korte tijd nieuwe initiatieven ondersteund en ontwikkeld. Opvallend hierbij was dat samenwerking in deze crisissituatie vanzelfsprekender en gemakkelijker leek dan voorheen.

Dit alles sterkt ons in de gedachte dat er inderdaad nog winst te behalen is in onze ‘’civil society’. Daarom gaan wij door met het bouwen aan een ondersteuningsstructuur, waarop mensen die op enige moment behoefte hebben aan informatie, advies of hulp eenvoudig een beroep kunnen doen.
Deze structuur bestaat uit drie pijlers:
a) Een sterke basis in de samenleving
Daarin spelen preventie en algemene voorzieningen een belangrijke rol. Ook is er een wijknetwerk waarin informele en formele steun op een laagdrempelige manier gecombineerd worden.
b) Een goed functionerend wijkteam
Daar kunnen Vlaardingers terecht voor informatie en advies, voor basisondersteuning en toegang tot specialistische voorzieningen.
c) Een geschikt aanbod van maatwerkvoorziening en specialistische ondersteuning

Dit aanbod is divers en op de individuele vraag toegesneden.
Het realiseren van deze structuur binnen een krapper wordend financieel kader, blijft een uitdaging. Om dit voor elkaar te krijgen zetten we sterker in op een verschuiving van de achterkant (het verhelpen van problemen) naar de voorkant (het voorkomen van problemen). We moeten hierbij wel in ogenschouw nemen dat niet iedereen op elk moment de zelfde mate van zelfredzaamheid heeft of de eigen verantwoordelijkheid vorm kan geven of een sociaal netwerk heeft waar een beroep op gedaan kan worden. In De inwoner voorop geven we aan dat we een scherpere focus aanbrengen op het versterken van de basis in de samenleving. Daardoor vindt er een verschuiving plaats. De wijkteams krijgen andere vragen en er zijn minder specialistische ondersteuning en maatwerkvoorzieningen nodig. Bovendien leidt een versterking van de basis in de samenleving tot een grotere sociale samenhang, meer zelfredzaamheid, meer samenredzaamheid en meer participatie. Maar dat gaat niet vanzelf; er moeten ook door de gemeente keuzes gemaakt worden.

Om deze beweging voor elkaar te krijgen hebben we in ‘De inwoner voorop’ de beleidsmatige kaders geschetst. In het Herstelplan hebben we beschreven hoe we door het verschuiven van de focus naar preventie en vroegsignalering en door vraaggericht en integraal te werken de transformatie in het sociaal domein op een effectieve en efficiënte wijze tot stand kunnen brengen. Het is nodig dat wij regie, sturing en monitoring verbeteren.

Voor wat betreft de omslag van preventie naar vroegsignalering geldt dat door tijdig ingrijpen we erger voorkomen. Zo kunnen mensen langer zelfredzaam of samenredzaam zijn en doen ze minder beroep op specialistische ondersteuning. Het is belangrijk om effectieve preventieve interventies uit te voeren voor de meest kwetsbare groepen in onze stad. Deze interventies moeten vroegtijdig en laagdrempelig georganiseerd worden. De inzet van praktijkondersteuners jeugd bij de huisarts is daarbij cruciaal. Het wijknetwerk is een belangrijke basis. Daar krijgt namelijk de samenwerking tussen formele, informele zorg en ondersteuning en diverse andere partijen nog beter gestalte. In deze samenwerking kunnen partijen problemen eerder signaleren en effectieve ondersteuning bieden bij lichtere problematiek. Het wijknetwerk draagt ook bij aan een vergroting van sociale cohesie.

Voor wat betreft de omschakeling naar vraaggericht en integraal werken geldt dat we ons moeten richten op maatwerk. Dat wat de inwoner nodig heeft, is daarin leidend. Tegelijkertijd is niet alles wat mogelijk is, ook nodig. Integraliteit in de aanpak van problemen door organisaties is met name van belang voor bewoners die met meerder problemen kampen. Het moet voor hen niet uitmaken bij welk loket zij hun vraag stellen. Zij moeten er op kunnen vertrouwen dat hun probleem integraal aangepakt wordt en relevante partijen worden betrokken bij de aanpak. Een eventuele doorverwijzing of terugverwijzing moet gebeuren zonder bureaucratische rompslomp. Samenwerken, afstemmen en afwegen van alle belangen door de samenwerkende professionals is belangrijk. Stapeling van voorzieningen kan daarmee teruggebracht worden. En dit gaat resulteren in betere hulpverlening. Om dit te bereiken is het nodig dat betrokken organisaties beter in stelling gebracht worden. Een casusregisseur moet mandaat krijgen waardoor deze rol steviger is en van daaruit optimaal gedaan kan worden wat nodig is.

Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Autonome ontwikkelingen

Met ingang van 2021 gaat een deel van de mensen die een indicatie hebben voor Beschermd Wonen (BW), over van de Wmo naar de Wet langdurige zorg (Wlz). Het gaat hier om mensen van wie in 2020 is vastgesteld dat hun problematiek dermate langdurig, onveranderlijk en chronisch is dat het niet logisch is om hen onder de Wmo te laten vallen. Ondersteuning op grond van deze wet veronderstelt immers de aanwezigheid van herstelpotentieel en de mogelijkheid tot groei naar meer zelfstandigheid. Een en ander betekent dat een deel van het budget dat Vlaardingen als centrumgemeente voor BW binnen de regio ontvangt, wordt overgeheveld naar de Wlz.

Op 1 juli 2021 wordt de Wet Inburgering aangepast. Hierdoor krijgen gemeenten meer regie op het inburgeringsproces om de ondersteuning en integratie van statushouders en gezinsmigranten beter vorm te kunnen geven. Dit betekent dat gemeenten zowel inhoudelijk als financieel meer verantwoordelijkheid krijgen. Het Rijk werkt momenteel nog aan de exacte invulling. Ook de VNG is hierbij nauw betrokken gezien de zorgen over met name de financiële compensatie die de gemeenten voor deze nieuwe taak gaan krijgen.
Vooruitlopend op deze veranderopdracht hebben de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam een gezamenlijke visie opgesteld en werken samen aan de voorbereidingen op deze nieuwe taak.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Vanwege gestegen tekorten binnen verschillende gemeentelijke taakvelden, lukte het ons in het najaar van 2019 zoals bekend niet om voor 2020 en de jaren daarna tot een sluitende begroting te komen. Binnen het Herstelplan dat is opgesteld, levert i het Sociaal Domein een forse bijdrage aan de noodzakelijke ombuigingen. Streven is om in de begroting van 2023 tot een ombuiging van bijna 10 mln. te komen. Dit betekent dat vooral het uitgavenniveau van drie gemeenschappelijke regelingen en het lokale jeugdveld waaraan Vlaardingen deelneemt, omlaag moet ten opzichte van de begrote ontwikkeling bij ongewijzigd beleid. Het gaat hier om de GR Jeugdhulp Rijnmond, Stroomopwaarts, ROGplus en Minters.

Zoals hiervoor al gezegd vormen daarbij inzet op preventie, het tijdig signaleren en tegemoet treden van lichtere ondersteuningsbehoeften om beroep op zwaardere vormen van ondersteuning uit of af te stellen, onderdeel van onze aanpak. Door extra inzet van praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsen verwachten we bijvoorbeeld doorverwijzing naar zwaardere vormen van jeugdhulp af te kunnen remmen. Voor dergelijke stappen zijn in eerste instantie juist extra uitgaven nodig die naar verwachting op langere termijn gaan renderen en bijdragen aan de beoogde ombuigingen.
In onderstaande tabel ziet u de investeringen en besparingen die vanuit het herstelplan in de begroting zijn verwerkt:

Beleidsnota's Jaar
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen 2016
Regiovisie op MO-BW, 'Onder Dak' 2017
Visiedocument 'Mantelzorg en informele zorg' 2019
Regionale visie 'Veranderopgave Inburgering' 2019
Regionale visie 'Armoede en Schulden' (SOW) 2019
Beleid Sociaal Domein: De inwoner voorop, nu samen doorpakken 2020

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 16 - Regie over eigen leven

Terug naar navigatie - Ambitie 16 - Regie over eigen leven

Vlaardingers nemen zoveel mogelijk de regie over hun eigen leven. Waar mogelijk en noodzakelijk ondersteunt de gemeente hen daarbij. De gemeente biedt ondersteuning en coördinatie in de keten van veiligheid, werk en inkomen, (jeugd)hulp, huisartsen en de Wmo.
De schuldenproblematiek wordt beter aangepakt voor de inwoner, ook preventief.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 17 - Zelfstandig functioneren

Terug naar navigatie - Ambitie 17 - Zelfstandig functioneren

a. Vlaardingers functioneren zo lang mogelijk zelfstandig in de lokale samenleving. Vlaardingen biedt kwalitatief goede zorg, laagdrempelig, toegankelijk en transparant.

b. Ook inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door een handicap of beperking, kunnen met ondersteuning van de gemeente en Stroomopwaarts een passende werkplek vinden, zodat zij zelfstandig in hun levensonderhoud voorzien.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 18 - Jeugd

Terug naar navigatie - Ambitie 18 - Jeugd

Kinderen groeien veilig, gezond en zonder armoede op. We ondersteunen initiatieven gericht op de ontwikkeling van jongeren.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 20 - Regie op transformatie

Terug naar navigatie - Ambitie 20 - Regie op transformatie

De transformatie in het sociaal domein van aanbodgestuurd naar vraaggericht en integraal én van zorg naar preventie en vroegsignalering willen we versnellen en vasthouden. In onze aansturing willen we door robuuste regie, sturing en monitoring meer grip krijgen op het sociaal domein.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Ambitie 16: Zelfstandig functioneren Ambitie 18: Jeugd
Maatwerkarrangement Bron Vlaardingen 2018 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2019 Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Jeugd ‘Kinderen groeien veilig en gezond op' Bron Vlaardingen 2018 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2019 Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019
Clienten met een maatwerkarrangement Wmo (per 1000 inwoners) GMSD 1080 648 610 1100 623 Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 1 1 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 12 6 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 8,9 11,7 10 * 7,5 * 9,9 *
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 1,8 1,2 1,1 * 1,4 * 1,1 *
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) CBS 0,8 0,4 0,3 * 0,6 * 0,3 *
Ambitie 17: Participatie
Participatie Bron Vlaardingen 2018 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2019 Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019
Aantal banen (per 1000 inwoners tussen 15-64 jaar) LISA 478,8 758,3 792,1 490,4 771,5
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking) CBS 65,5 67,6 68,8 67,2 68,6
Werkloze jongeren (% 16-22 jarigen) CBS Jeugd 2 2 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Lopende reintegratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-64 jaar) CBS 631,6 318,4 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Personen met een bijstandsuitkering (per 10.000 inwoners) CBS 532,4 369 381,7 522,6 351,7

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Het uitvoeren van de bovenlokale jeugdhulp door middel van: * het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders jeugdreclassering en jeugdbeschermingsmaatregelen in het kader van de Jeugdwet; * het organiseren van een advies- en meldpunt huidelijk geweld en kindermishandeling; * het bevorderen van gezamenlijk overleg van de gemeenten over de uitvoering van de jeugdhulptaken, die als gevolg van de Jeugdwet aan de gemeenten zijn opgedragen.
ROGplus
Het bieden van Wmo maatwerkvoorzieningen ter bevordering, behoud of compensatie van zelfredzaamheid en ter ondersteuning van participatie aan bewoners die daar op eigen kracht niet of onvoldoende toe in staat zijn. De maatwerkvoorzieningen richten zich ook op de ondersteuning van mantelzorgers.
StroomOpwaarts
De gemeenschappelijke regeling is getroffen om een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van taken en bevoegdheden van de deelnemers in het sociaal domein te borgen. Het betreft de uitvoering van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening (werkloze werknemers en gewezen zelfstandigen) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
GGD – Rotterdam Rijnmond (GR GGD-RR)
Het op een proactieve wijze beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners in het bedieningsgebied van de GR GGD-RR. Gezondheid wordt gedefinieerd als een toestand van compleet fysiek, mentaal en sociaal welbevinden en is niet alleen van toepassing op de afwezigheid van ziekte of een handicap.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2021-2024 het financieel deel van deze begroting.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting na wijz. 2020 2021 2022 2023 2024
Lasten 141.855 134.292 134.468 132.296 134.759
Baten 37.256 38.452 39.346 40.269 41.076
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -104.599 -95.840 -95.122 -92.027 -93.683
Stortingen 780 3.302 3.545 3.724 4.055
Onttrekkingen 1.190 0 0 0 0
Mutaties reserves 410 -3.302 -3.545 -3.724 -4.055

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 1/1/'21 + - 31/12/'21
Sociaal domein 1.035 0 0 1.035
Reserve centrum-middelen bw, mo en vo 3.572 3.302 0 6.874
Inburgering 411 0 0 411
Totaal reserves 5.019 3.302 0 8.321

Reserve Sociaal domein
De reserve is ingesteld ter egalisatie van de lasten van het Sociaal Domein.

Reserve centrummiddelen beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
De gemeente Vlaardingen ontvangt als centrumgemeente middelen voor de taken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Overschotten worden gereserveerd en deze middelen worden jaarlijks in overleg met de regiogemeenten ingezet.

Reserve Inburgering
Inburgeringsvoorzieningen die bij afrekening (deels) niet in aanmerking komen voor financiering uit de rijksbijdrage worden gedekt uit deze reserve.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn er in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2020 2021 2022 2023 2024
Kleding- en voedselbank 240 - - - -