De kadernota liet een verdere verslechtering van de financiële positie van de gemeente Vlaardingen ten opzichte van het Herstelplan zien. Om voldoende weerstandsvermogen te behouden en om robuust de opgaven op te pakken waar wij als gemeente in de toekomst voor gesteld staan, heeft uw raad besloten dat aanvullende ombuigingen voor minimaal € 3,5 miljoen structureel noodzakelijk zijn.
Het college is samen met de ambtelijke organisatie met uw opdracht aan de slag gegaan. Dit heeft geresulteerd in ruim 100 ombuigingsvoorstellen. We hebben getracht hier een logische ordening in aan te brengen door de voorstellen te groeperen in zeven clusters. Het betreft de volgende clusters:
- Strategische benadering maatschappelijk vastgoed/voorzieningen
- Ontwikkellocaties
- Optimalisatie Organisatie
- Optimalisatie ICT/facilitair/interne en externe dienstverlening
- Verhogen tarieven/inkomsten
- Subsidies
- Overige uitgaven die niet of onvoldoende te relateren zijn aan het Herstelplan
In de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting, in de paragrafen 1.1 tot en met 1.7, vindt u per cluster voorstellen voor ombuigingen die wij aan uw raad vragen vast te stellen en voorstellen die wij om moverende redenen niet aanbevelen. Ook zijn er ombuigingsvoorstellen die eerst nog verder uitgewerkt moeten worden alvorens daarover besloten kan worden. Het voornaamste afwegingskader bij onze keuzes om bepaalde ombuigingsvoorstellen wel of niet ter goedkeuring aan u voor te leggen, wordt gevormd door de uitgangspunten in het Herstelplan. De ombuigingsvoorstellen moeten aansluiten bij de visie zoals we die in het Herstelplan hebben geschetst.
In hoofdstuk 2 van de bijlage “Ombuigingsvoorstellen” bij de meerjarenbegroting vindt u voor alle ombuigingsvoorstellen een uitgewerkt format. In deze formats is aangegeven wat de ombuiging inhoudt, hoeveel besparingen het oplevert, welke vervolgacties benodigd zijn om tot uitvoering te komen en welke risico’s en nadelen er aan kleven.
Deze ombuigingsvoorstellen zijn niet volledig. We hebben niet alle (niet-wettelijke) taken tegen het licht kunnen houden. Daarvoor ontbrak simpelweg de tijd. Deze ombuigingsoperatie is echter geen éénmalige actie geweest. Al eerder gaven wij aan dat we een doorlopend proces volgen waarbij we steeds kritisch kijken naar onze keuzes en de financiële consequenties daarvan. Het Herstelplan was daarbij het startpunt van een langer proces waarbij wij blijven kijken naar al onze beleidsterreinen, op zoek naar mogelijkheden om efficiënter te werken en/of taken af te stoten. Daarnaast voert de Provincie een benchmark uit en maken we de overheadkosten inzichtelijk.
In totaal bieden wij u per cluster voor de volgende bedragen ombuigingsvoorstellen ter vaststelling aan. Wij vragen uw raad met deze voorstellen in te stemmen:
Totaal ombuigingen per cluster x € 1.000) |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Strategische benadering maatschappelijk vastgoed/ voorzieningen |
666 |
0 |
0 |
0 |
Ontwikkellokaties |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Optimalisatie organisatie |
1.187 |
1.483 |
1.892 |
2.423 |
Optimalisatie ICT / facilitait / interne en ecterne dienstverlening |
|
-1.264 |
1.416 |
1.542 |
1.564 |
Verhogen tarieven / inkomsten |
|
282 |
1.153 |
1.170 |
1.187 |
Subsidies |
|
1.571 |
404 |
217 |
239 |
Uitgaven die niet of onvoldoende te relateren zijn aan herstelplan |
|
2.805 |
1.824 |
1.598 |
1.621 |
Totaal |
5.247 |
6.280 |
6.419 |
7.034 |