1. Blz. 1 Programmabegroting 2021
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Raadsvoorstel
        1. Blz. 4 Raadsvoorstel tot vaststelling van de begroting 2021
        2. Blz. 5 Ontwikkeling van het begrotingssaldo
        3. Blz. 6 Aanvullende ombuigingen
        4. Blz. 7 Uitvoeringsprogramma Sociaal Domein
        5. Blz. 8 Coronacrisis
        6. Blz. 9 Samenvatting
        7. Blz. 10 Voorstel
        8. Blz. 11 Raadsbesluit
      2. Blz. 12 Inleiding
        1. Blz. 13 Inleiding
        2. Blz. 14 Ontwikkeling van het begrotingssaldo
        3. Blz. 15 Aanvullende ombuigingen
        4. Blz. 16 Uitvoeringsprogramma Sociaal Domein
        5. Blz. 17 Coronacrisis
        6. Blz. 18 Samenvatting
      3. Blz. 19 De begroting in één oogopslag
        1. Blz. 20 Begroting 2021 in één oogopslag
      4. Blz. 21 Bestuur, Participatie en Dienstverlening
        1. Blz. 22 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 23 Financieel meerjarenperspectief
        3. Blz. 24 Ambities
          1. Blz. 25 Ambitie 1 - Bestuur en participatie
            1. Blz. 26 Wij anticiperen op de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2022
            2. Blz. 27 Wij zijn voornemens om op basis van de Toekomstvisie een Omgevingsvisie op te stellen
            3. Blz. 28 Op alle beleidsterreinen passen wij participatie van ondernemers, bewoners en instellingen toe en evalueren die trajecten om er lessen uit te trekken
            4. Blz. 29 Wij stimuleren en faciliteren jaarlijks tientallen (bewoners-)initiatieven vanuit de verschillende wijken
            5. Blz. 30 Wij stellen met alle interne en externe partners voor 4 aandachtsgebieden een aanpak op op basis van een gezamenlijke analyse
            6. Blz. 31 Wij betrekken bij de uitvoering van het herstelplan waar mogelijk de belanghebbenden
          2. Blz. 32 Ambitie 2 - Dienstverlening
            1. Blz. 33 Inwoners de ruimte geven om zelf initiatieven te nemen
            2. Blz. 34 Alle contactinformatie op één plek vastleggen
            3. Blz. 35 Onze inwoners, ondernemers en instellingen behoeftegericht benaderen
            4. Blz. 36 Zaakgericht werken om onze dienstverlening aan de inwoners, ondernemers en instellingen nog beter te maken
            5. Blz. 37 Communicatie zorgt ervoor dat persvragen worden beantwoord en helpen bij projecten van de gemeente
            6. Blz. 38 Elke ochtend nieuws van "buiten naar binnen" halen
            7. Blz. 39 Inzetten op maximaal, volwassen en veilig digitaliseren
            8. Blz. 40 Digitale inclusie
            9. Blz. 41 Ook inzetten op collectieve dienstverlening, op basis van de dienstverleningsvisie 'Van dienstverlening naar serviceverlening'
            10. Blz. 42 Zorgen voor transparante informatie voor de inwoners
          3. Blz. 43 Ambitie 3 - Inkoop
            1. Blz. 44 Wij voeren het in 2019 vastgestelde inkoopbeleid en het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) uit
          4. Blz. 45 Ambitie 4 - Bedrijfsvoering
            1. Blz. 46 We investeren in onze medewerkers met een organisatie breed ontwikkeltraject met leeractiviteiten voor alle Vlaardingse professionals in de organisatie
            2. Blz. 47 We monitoren werkbeleving door middel van een werkbelevingsonderzoek om continue te kunnen verbeteren
            3. Blz. 48 We ontwikkelen een vernieuwd onboardingsprogramma, om medewerkers zo snel mogelijk vertrouwd te maken met onze Vlaardingse manier van werken
            4. Blz. 49 We sturen op meer balans in de (leeftijds)opbouw van ons personeelsbestand en benutten vacatureruimte zoveel mogelijk voor het aantrekken van jonge talenten
            5. Blz. 50 We sturen op terugdringen van (ziekte)verzuim
            6. Blz. 51 We werken aan onze profilering op de arbeidsmarkt, moderniseren en professionaliseren onze vacatureteksten en processen van werven en selecteren
            7. Blz. 52 We werken met een (vaste) kernbezetting en een flexibele schil om snel en efficiënt in te kunnen spelen op opgaven in de stad en ontwikkelingen in onze omgeving
            8. Blz. 53 Wij zetten in op het verder ontwikkelen en borgen van onze Business Intelligence
        4. Blz. 54 Verplichte indicatoren
        5. Blz. 55 Verbonden partijen
        6. Blz. 56 Financieel deel programma Bestuur, participatie en dienstverlening
        7. Blz. 57 Baten en lasten meerjarig
        8. Blz. 58 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 59 Investeringen
      5. Blz. 60 Veiligheid en Handhaving
        1. Blz. 61 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 62 Financieel meerjarenperspectief
        3. Blz. 63 Ambities
          1. Blz. 64 Ambitie 5 - Veiligheid
            1. Blz. 65 We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan 2020-2023
            2. Blz. 66 We geven verder invulling aan de ingezette professionalisering van Toezicht en handhaving
        4. Blz. 67 Verplichte indicatoren
        5. Blz. 68 Verbonden partijen
        6. Blz. 69 Financieel deel programma Veiligheid en handhaving
        7. Blz. 70 Baten en lasten meerjarig
        8. Blz. 71 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 72 Investeringen
      6. Blz. 73 Groen en Milieu
        1. Blz. 74 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 75 Financieel meerjarenperspectief
        3. Blz. 76 Ambities
          1. Blz. 77 Ambitie 6 - Buitenruimte doet ertoe
            1. Blz. 78 Bij de woningbouwopgave wordt nadrukkelijk de groenopgave geïntegreerd in de planvorming
            2. Blz. 79 In de Broekpolder heeft de gemeente een burgerinitiatief lopen
            3. Blz. 80 Het gebied is de afgelopen tien jaar getransformeerd naar een aantrekkelijk recreatiegebied waar voor meerdere doelgroepen veel te doen is
            4. Blz. 81 We doen een experiment waarbij bewoners worden gefaciliteerd en gestimuleerd om het beheer en onderhoud van groenvakken in hun eigen buurt te doen
            5. Blz. 82 We stimuleren onderwijslocaties hun verharde schoolomgeving om te vormen in een groenblauwe schoolomgeving
            6. Blz. 83 We verzorgen het beheer en onderhoud van de openbare ruimte op kwaliteitsniveau C (Sober)
          2. Blz. 84 Ambitie 7a - Riolering en stedelijk water
            1. Blz. 85 We stimuleren bewoners en bedrijven proactief om mee te helpen de stad klimaatbestendig te maken
            2. Blz. 86 We beschikken over een stimuleringsregeling om bewonersinitiatieven te ondersteunen
            3. Blz. 87 We bereiden de renovatie voor van rioolgemaal West en grijpen deze werkzaamheden aan om het rioleringssysteem te optimaliseren
            4. Blz. 88 We starten met de renovatie van het rioolgemaal West
            5. Blz. 89 We reduceren het aandeel schoon rioolwater in het af te voeren en te zuiveren water
            6. Blz. 90 We vervangen de riolering in de Indische Buurt
            7. Blz. 91 We zetten data in om het beheer en onderhoud van de riolering te optimaliseren
            8. Blz. 92 Wij continueren onze regionale samenwerking in o.a. de afvalwaterketen NAD
          3. Blz. 93 Ambitie 7b - Afval
            1. Blz. 94 Het Beleidsplan Huishoudelijk Afval is in uitvoering
            2. Blz. 95 Het verder optimaliseren van het onderhoud van de containers en het uitbreiden van het aantal containers voor groente-fruit- en tuinafval (GFT), papier, textiel en glas
            3. Blz. 96 Uitvoering geven aan de maatregelen om de hoeveelheid restafval te halveren
          4. Blz. 97 Ambitie 8 - Milieu en duurzaamheid
            1. Blz. 98 In de komende raadsperiode worden de noodzakelijke stappen gezet om de klimaatdoelen op langere termijn te realiseren
            2. Blz. 99 Wij voeren een actief klimaatbeleid
            3. Blz. 100 We werken aan een sterke verbetering van de luchtkwaliteit in Vlaardingen
        4. Blz. 101 Verplichte indicatoren
        5. Blz. 102 Verbonden partijen
        6. Blz. 103 Financieel deel programma Groen en milieu
        7. Blz. 104 Baten en lasten meerjarig
        8. Blz. 105 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 106 Investeringen
      7. Blz. 107 Verkeer en Mobiliteit
        1. Blz. 108 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 109 Financieel meerjarenperspectief
        3. Blz. 110 Ambities
          1. Blz. 111 Ambitie 9 - Stimuleren van het fietsgebruik
            1. Blz. 112 Wij willen het fietsgebruik stimuleren en dit als belangrijk thema positioneren in de Mobiliteitsagenda
            2. Blz. 113 In de stad worden nieuwe fietspaden gerealiseerd, bestaande fietspaden verbreed en gaan we op meer plekken voorrang geven aan fietsers
            3. Blz. 114 We zetten in op gedragsbeïnvloeding bij bewoners en werknemers
            4. Blz. 115 We zetten in op het zoveel mogelijk scheiden van gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer op doorgaande wegen
            5. Blz. 116 We passen de nieuwe parkeernormen voor fietsen toe zoals die zijn opgenomen in de beleidsregel parkeernormen
          2. Blz. 117 Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid
            1. Blz. 118 We gaan met inwoners in gesprek over locaties, waarvan gebruikers vinden dat de verkeersveiligheid verbeterd kan worden (subjectieve verkeersonveiligheid)
            2. Blz. 119 We maken de openbare ruimte beter toegankelijk voor mensen met een beperking
            3. Blz. 120 We treffen maatregelen om de verkeersstructuur in de Rivierzone beter in te richten op gebruik door fietsers en voetgangers
            4. Blz. 121 Wij geven prioriteit aan de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers
            5. Blz. 122 Wij zetten in op een risicogestuurde aanpak, waarbij we preventieve maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren
            6. Blz. 123 We zetten in op het herinrichten van gebiedsontsluitingswegen naar erftoegangswegen
            7. Blz. 124 We hebben met grote regelmaat overleg met de politie over de inzet van handhaving op het gemeentelijke wegennet
          3. Blz. 125 Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming
            1. Blz. 126 We bereiden aanpassingen aan de Galgkade/Deltaweg voor om een goede verkeersafwikkeling te kunnen garanderen en de oversteekbaarheid te verbeteren
            2. Blz. 127 We stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer en nieuwe vormen van mobiliteit in bestaande en nieuwe gebieden
            3. Blz. 128 We monitoren het verkeersbeeld met behulp van het verkeersmodel en tellingen en metingen
            4. Blz. 129 We geven uitvoering aan de Mobiliteitsagenda
            5. Blz. 130 We starten met de uitvoering van de reconstructie van de Marathonweg
        4. Blz. 131 Verplichte indicatoren
        5. Blz. 132 Verbonden partijen
        6. Blz. 133 Financieel deel programma Verkeer en mobiliteit
        7. Blz. 134 Baten en lasten meerjarig
        8. Blz. 135 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 136 Investeringen
      8. Blz. 137 Wonen
        1. Blz. 138 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 139 Financieel meerjarenperspectief
        3. Blz. 140 Ambities
          1. Blz. 141 Ambitie 12 - Wonen en woningvoorraad
            1. Blz. 142 In navolging van het vastgestelde paraplubestemmingsplan Wonen bieden we een verordening woningvoorraad aan
            2. Blz. 143 Wij voeren diverse bouwprojecten uit
            3. Blz. 144 Wij doen een voorstel over budget en voorwaarden voor het verstrekken van nieuwe startersleningen
            4. Blz. 145 Opstellen van de verordening Toeristenbelasting, beleid BRP en bestuurlijke boete inzake de ‘leegstaande’
          2. Blz. 146 Ambitie 13 - Stadsgezicht
            1. Blz. 147 Wij voeren een actief beleid om verloedering van panden tegen te gaan
            2. Blz. 148 Bij de ontwikkeling van het Unileverterrein kijken we in overleg met de ontwikkelaar naar de mogelijkheden tot behoud van het erfgoed en hergebruik van de laboratoria
        4. Blz. 149 Verplichte indicatoren
        5. Blz. 150 Verbonden partijen
        6. Blz. 151 Financieel deel programma Wonen
        7. Blz. 152 Baten en lasten meerjarig
        8. Blz. 153 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 154 Investeringen
      9. Blz. 155 Onderwijs, Economie en Haven
        1. Blz. 156 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 157 Financieel meerjarenperspectief
        3. Blz. 158 Ambities
          1. Blz. 159 Ambitie 14 - Onderwijs
            1. Blz. 160 In 2020 komt een nieuwbeleidskader voor onderwijsachterstanden waar onder voor- en vroegschoolse educatie
            2. Blz. 161 De nieuwe onderwijsvisie die in december 2019 is vastgesteld, wordt uitgevoerd
            3. Blz. 162 Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan
            4. Blz. 163 We gaan door met het verbinden van onderwijs en arbeidsmarkt in samenwerking met het onderwijsveld en ondernemers
            5. Blz. 164 We voeren een ontwikkelagenda uit in regionaal verband (MVS) voor passend onderwijs en jeugdzorg
          2. Blz. 165 Ambitie 15a - Economie
            1. Blz. 166 Wij blijven actief inzetten op het doorontwikkelen van de Food Innovation Academy tot een Centre for Food Health and Technology
            2. Blz. 167 Samen met partners uit Zorg, Onderwijs en bedrijfsleven zijn wij in april 2020 gestart met de ontwikkeling van de Zorg Innovatie Academie (ZIA)
            3. Blz. 168 Doorontwikkelen van de doorgaande techniekleerlijn in samenwerking met het bedrijfsleven
            4. Blz. 169 Wij zetten in op samenwerking met publieke en private partijen in Vlaardingen en in de regio
            5. Blz. 170 Wij zetten ons in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren
            6. Blz. 171 Samen met de grote zorgpartijen in Vlaardingen (en de regio) de mogelijkheden voor een zorgopleiding/campus onderzoeken
          3. Blz. 172 Ambitie 15b - Binnenstad
            1. Blz. 173 In samenspraak met de betrokken marktpartijen voeren wij het uitvoeringsplan van het PLB uit
            2. Blz. 174 Wij geven concreet handen en voeten aan de structuuropgave in de binnenstad
            3. Blz. 175 Wij investeren in het smeden van robuuste samenwerkingsverbanden tussen vastgoedpartijen en ondernemers onderling
            4. Blz. 176 Wij onderzoeken de mogelijkheden van alternatieve financiering middels subsidies en Publiek-Private-Samenwerking
            5. Blz. 177 Wij zetten actief in op accountmanagement: het zijn van aanspreekpunt voor ondernemers en ondernemersverenigingen in de binnenstad
            6. Blz. 178 Met beleid: subsidieregelingen opzetten en uitvoeren
        4. Blz. 179 Verplichte indicatoren
        5. Blz. 180 Verbonden partijen
        6. Blz. 181 Financieel deel programma Onderwijs, economie en haven
        7. Blz. 182 Baten en lasten meerjarig
        8. Blz. 183 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 184 Investeringen
      10. Blz. 185 Sociaal Domein
        1. Blz. 186 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 187 Autonome ontwikkelingen
        3. Blz. 188 Financieel meerjarenperspectief
        4. Blz. 189 Ambities
          1. Blz. 190 Ambitie 16 - Regie over eigen leven
            1. Blz. 191 We blijven inzetten op de versterken van brede basisvaardigheden
            2. Blz. 192 We voeren reguliere activiteiten uit die gericht zijn op deze ambitie en die binnen het Uitvoeringsplan van het Herstelplan passen
            3. Blz. 193 De meest basale voorwaarde voor zelfredzaamheid is het hebben van een regelmatige inkomstenbron en een stevig sociaal netwerk
            4. Blz. 194 Preventie is een belangrijke schakel bij het voorkomen van de armoede- en schuldenproblematiek
            5. Blz. 195 Wijknetwerken worden versterkt en we ijveren voor aansluiting met de professionele zorgstructuur
          2. Blz. 196 Ambitie 17 - Zelfstandig functioneren
            1. Blz. 197 Wij gaan samen, binnen het kader van het Herstelplan, met de wijkteams kijken hoe de voorgenomen doorontwikkeling van de wijkteams vorm kan krijgen
            2. Blz. 198 Wij gaan samen met relevante stakeholders zoals huisartsen, gesubsidieerde partijen, de zorgverzekeraar, de GR GGD e.d. kijken hoe we op een efficiënte en effectieve manier uitvoering kunnen geven aan de Landelijke nota gezondheid en het Nationaal
            3. Blz. 199 Stroomopwaarts zet zich in om zoveel mogelijk inwoners deel te laten nemen de maatschappij
            4. Blz. 200 Daarnaast worden reguliere activiteiten die gericht zijn op deze ambitie uitgevoerd
          3. Blz. 201 Ambitie 18 - Jeugd
            1. Blz. 202 We richten een MVS-jeugdmodel in waarmee we de toegang tot de jeugdhulp beter organiseren
            2. Blz. 203 Met de inrichting van het MVS-jeugdmodel kunnen we eerder sturen op voldoende passende jeugdhulp en op de kosten van deze hulp
            3. Blz. 204 Het MVS-model vraagt om samenhangende maatregelen voor jeugdigen en hun gezinnen binnen het sociaal domein en om een andere wijze van inkopen
            4. Blz. 205 We handhaven de subsidie op de Rotterdampas alleen voor minima-gezinnen met kinderen onder de 12 jaar
            5. Blz. 206 We plaatsen bij een aantal huisartsenprakijken in de aandachtsgebieden een praktijkondersteuner-Jeugd
            6. Blz. 207 Wij zorgen ervoor dat de afspraken die op MVS-niveau gemaakt zijn met de onderwijspartners en vastgelegd zijn in een ontwikkelagenda uitgevoerd worden
            7. Blz. 208 Binnen de uitvoering van het herstelplan continueren wij activiteiten die eerder zijn begonnen en bijdragen aan deze ambitie
            8. Blz. 209 In overleg en in afstemming met huisartsen(praktijken) plaatsen we in twee van de vier aandachtsgebieden in Vlaardingen een medewerker (POH Jeugd) ter ondersteuning van de huisartsen
            9. Blz. 210 Op MVS-niveau vormen wij samen met de onderwijspartners een coalitie
            10. Blz. 211 Stroomopwaarts streeft naar het vroegtijdig doorbreken van armoede
            11. Blz. 212 We onderzoeken of het aanbod van opvoedvaardigheden sluitend is
          4. Blz. 213 Ambitie 20 - Regie op transformatie
            1. Blz. 214 De prioriteiten die gekozen zijn in het herstelplan en de concretisering daarvan in het uitvoeringsplan herstelplan leiden tot activiteiten die we de komende jaren gaan uitrollen om deze ambitie beter vorm te geven
            2. Blz. 215 We besluiten zo veel mogelijk op basis van feitelijke data
            3. Blz. 216 We herijken de Algemene subsidieverordening om vorm en inhoud te geven aan integraliteit, innovatie en transformatie
            4. Blz. 217 De financieringsvormen die we kiezen moet passen bij het doel waarop ze gericht zijn
            5. Blz. 218 Inkoop of subsidieverlening zetten we bewust in
        5. Blz. 219 Verplichte indicatoren
        6. Blz. 220 Verbonden partijen
        7. Blz. 221 Financieel deel programma Sociaal domein
        8. Blz. 222 Baten en lasten meerjarig
        9. Blz. 223 Reserves en voorzieningen
        10. Blz. 224 Investeringen
      11. Blz. 225 Kunst, Cultuur en Erfgoed
        1. Blz. 226 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 227 Financieel meerjarenperspectief
        3. Blz. 228 Ambities
          1. Blz. 229 Ambitie 21 - Kunst, Cultuur & Erfgoed
            1. Blz. 230 Wij sturen op de doelstellingen van de Toekomstvisie
            2. Blz. 231 Wij onderhouden goede contacten met de culturele instellingen
            3. Blz. 232 Wij monitoren hun ontwikkelingen en sturen bij waar mogelijk en gewenst
            4. Blz. 233 Samen met de culturele instellingen realiseren we meerwaarde voor de stad
            5. Blz. 234 Wij onderhouden contact met monumenteigenaren
            6. Blz. 235 Wij stellen een nieuwe nota kunst- en cultuur op
            7. Blz. 236 Wij gaan verder met de uitvoering van de Kadernota Vlaardings Erfgoed
            8. Blz. 237 Wij gaan verder met het opstellen van een kerkenvisie
            9. Blz. 238 Wij voeren de projecten uit die genoemd zijn in het collectieplan
            10. Blz. 239 Wij actualiseren de monumentenverordening (in het kader van de omgevingswet)
            11. Blz. 240 Wij stellen een geïntegreerde Welstands-/Monumentencommissie aan (in het kader van de omgevingswet)
            12. Blz. 241 Wij gaan verder met de uitvoering van de Kadernota VIaardings Erfgoed
            13. Blz. 242 Wij gaan verder met het thema ‘Holland’ als inspiratiebron
            14. Blz. 243 Wij onderhouden goede contacten met de grote culturele instellingen
            15. Blz. 244 Wij stellen een kerkenvisie op
            16. Blz. 245 Wij stellen een nieuwe nota kunst en cultuur op
            17. Blz. 246 Wij zoeken aansluiting bij de Provinciale erfgoedlijn Trekvaarten en toekomstig relevante erfgoedlijnen
        4. Blz. 247 Lokale indicatoren
        5. Blz. 248 Verbonden partijen
        6. Blz. 249 Financieel deel programma Kunst, cultuur en erfgoed
        7. Blz. 250 Baten en lasten meerjarig
        8. Blz. 251 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 252 Investeringen
      12. Blz. 253 Sport en Recreatie
        1. Blz. 254 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 255 Financieel meerjarenperspectief
        3. Blz. 256 Ambities
          1. Blz. 257 Ambitie 22 - Inclusief sporten en bewegen
            1. Blz. 258 Het Vlaardings Sportakkoord is opgesteld door de sportverenigingen, de gemeente, commerciële aanbieders, onderwijs, zorg en welzijnsinstanties
            2. Blz. 259 Er wordt door de sportverenigingen, de gemeente, commerciële aanbieders, onderwijs, zorg en welzijnsinstanties een vervolg gegeven aan de uitvoering van het Vlaardings Sportakkoord
            3. Blz. 260 We continueren de inzet op verenigingsondersteuning
            4. Blz. 261 We continueren de JOGG-aanpak en Cool2BFit Vlaardingen
            5. Blz. 262 We continueren de uitvoering van de Brede Regeling Combinatiefuncties
            6. Blz. 263 We gaan drie erkende interventies uitvoeren in coproductie met de andere beleidsdomeinen waarbij sport en bewegen als middel wordt ingezet
          2. Blz. 264 Ambitie 23 - Duurzame sportinfrastructuur
            1. Blz. 265 De nieuwe Westwijkhal op het Erasmusplein is in 2020 operationeel
            2. Blz. 266 De nieuwe sporthal op de Claudius Civilislaan in de Westwijk wordt in 2021 opgeleverd
            3. Blz. 267 We gaan een Integraal Huisvestingsplan Bewegingsonderwijs opstellen om het bewegingsonderwijs in de toekomst te kunnen blijven faciliteren.
            4. Blz. 268 We geven uitvoering aan de Routekaart Duurzaamheid opgesteld door het ministerie van VWS en de VSG bij het verduurzamen van sportaccommodaties
            5. Blz. 269 De huidige VOP Lijnbaanhal wordt vervangen door een gymlokaal op de Willem Pijperstraat
          3. Blz. 270 Ambitie 24 - Recreatie
            1. Blz. 271 Uitvoeren van het Speelruimteplan
        4. Blz. 272 Verplichte indicatoren
        5. Blz. 273 Verbonden partijen
        6. Blz. 274 Financieel deel programma Sport en recreatie
        7. Blz. 275 Baten en lasten meerjarig
        8. Blz. 276 Reserves en voorzieningen
        9. Blz. 277 Investeringen
      13. Blz. 278 Financiën
        1. Blz. 279 Actuele ontwikkelingen
        2. Blz. 280 Financieel meerjarenperspectief
        3. Blz. 281 Ambities
          1. Blz. 282 Ambitie 25 - Financiën
            1. Blz. 283 We voeren het door uw raad vastgestelde herstelplan uit
            2. Blz. 284 Eenmaal per jaar verschaffen we inzicht in de prognoses, ontwikkelingen en risico’s van grondexploitaties met het Meerjarenprogramma Grondzaken.
            3. Blz. 285 Incidentele voordelen voegen we aan de Algemene reserve toe
            4. Blz. 286 We treffen beheersmaatregelen om de risico’s te verminderen
            5. Blz. 287 We zetten ons optimaal in voor externe financiering
            6. Blz. 288 Bij het afsluiten van nieuwe langlopende geldleningen worden diverse partijen benaderd en wordt de lening bij de voordeligste aanbieder afgesloten
        4. Blz. 289 Verplichte indicatoren
        5. Blz. 290 Verbonden partijen
        6. Blz. 291 Financieel deel programma Financiën
        7. Blz. 292 Reserves en voorzieningen
        8. Blz. 293 Investeringen
      14. Blz. 294 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 295 Inleiding
        2. Blz. 296 Lokale heffingen
        3. Blz. 297 De financiële verhouding met het Rijk
        4. Blz. 298 Dividenden
        5. Blz. 299 Renteresultaat
        6. Blz. 300 Bedrag voor onvoorziene uitgaven
        7. Blz. 301 Stelpost kapitaallasten investeringsprogramma
      15. Blz. 302 Paragrafen
        1. Blz. 303 Lokale heffingen
          1. Blz. 304 Inleiding
          2. Blz. 305 Beleid
          3. Blz. 306 Woonlasten: lokale lastendruk
          4. Blz. 307 Woonlasten: vergelijking met andere gemeenten en landelijk gemiddelde
          5. Blz. 308 Onroerendezaakbelastingen
          6. Blz. 309 Limitering OZB-tarieven
          7. Blz. 310 Hondenbelasting
          8. Blz. 311 Precariobelasting
          9. Blz. 312 Overgangsrecht
          10. Blz. 313 Toeristenbelasting
          11. Blz. 314 Bijdrage Bedrijven Investeringszone (BIZ)
          12. Blz. 315 Rioolheffing
          13. Blz. 316 Afvalstoffenheffing
          14. Blz. 317 Reinigingsrecht
          15. Blz. 318 Binnenhavengeld
          16. Blz. 319 Havengeld pleziervaartuigen
          17. Blz. 320 Havengeld vaste ligplaatsen
          18. Blz. 321 Zeehavengeld
          19. Blz. 322 Lijkbezorgingsrechten
          20. Blz. 323 Parkeerbelastingen
          21. Blz. 324 Leges
          22. Blz. 325 Kruissubsidiëring leges
          23. Blz. 326 Kwijtschelding
          24. Blz. 327 Vaststellen nieuwe tarieven 2021
        2. Blz. 328 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 329 Inleiding
          2. Blz. 330 Aanwezige weerstandscapaciteit
          3. Blz. 331 Gewenste weerstandscapaciteit
          4. Blz. 332 Risico’s
          5. Blz. 333 Kengetallen weerstandsvermogen
          6. Blz. 334 Netto schuldquote
          7. Blz. 335 Solvabiliteitsratio
          8. Blz. 336 Grondexploitatie
          9. Blz. 337 Structurele exploitatieruimte
          10. Blz. 338 Belastingcapaciteit
        3. Blz. 339 Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 340 Inleiding
          2. Blz. 341 Beheerplannen en planning
          3. Blz. 342 Wegen en civieltechnische kunstwerken (CTK)
          4. Blz. 343 Riolering en grondwater
          5. Blz. 344 Waterbodems
          6. Blz. 345 Groenvoorzieningen
          7. Blz. 346 Kades en glooiingen
          8. Blz. 347 Oppervlaktewater
          9. Blz. 348 Ondergrondse containers
          10. Blz. 349 Speeltoestellen
          11. Blz. 350 Openbare verlichting
          12. Blz. 351 Verkeersregelinstallaties
          13. Blz. 352 Gebouwen
        4. Blz. 353 Financiering
          1. Blz. 354 Inleiding
          2. Blz. 355 Uitgangspunt
          3. Blz. 356 Doelstellingen
          4. Blz. 357 Financiering
          5. Blz. 358 Renterisico
          6. Blz. 359 Renterisiconorm Vaste Schuld
          7. Blz. 360 Renterisico Vlottende Schuld
          8. Blz. 361 Debiteurenrisico Uitstaande Gelden
          9. Blz. 362 Renteresultaat 2021
        5. Blz. 363 Bedrijfsvoering
          1. Blz. 364 Missie en kernwaarden
          2. Blz. 365 Personeel en organisatie
          3. Blz. 366 Informatie- en facilitaire voorzieningen
          4. Blz. 367 Inkoop
          5. Blz. 368 Financiën en control
        6. Blz. 369 Grondbeleid
          1. Blz. 370 Inleiding
          2. Blz. 371 Taak van de gemeente
          3. Blz. 372 De grondprijsbenadering
          4. Blz. 373 Vormen van exploitatie
          5. Blz. 374 Actualisatie en herziening
          6. Blz. 375 Winstneming en voorziening
          7. Blz. 376 Kostenverhaal
          8. Blz. 377 Besluit Begroting Verantwoording
          9. Blz. 378 Materiële vaste activa (MVA)-Strategische gronden
        7. Blz. 379 Verbonden partijen
          1. Blz. 380 Inleiding
          2. Blz. 381 Visie verbonden partijen
          3. Blz. 382 Financiële risico’s verbonden partijen
          4. Blz. 383 Vennootschapsbelasting (VPB)
          5. Blz. 384 Overzicht verbonden partijen
          6. Blz. 385 Gemeenschappelijke regelingen
      16. Blz. 386 Financieel deel
        1. Blz. 387 Uitgangspunten voor de ramingen
        2. Blz. 388 Meerjarig overzicht van baten en lasten per programma
        3. Blz. 389 Meerjarig overzicht van baten en lasten per taakveld
        4. Blz. 390 Overzicht van incidentele baten en lasten
        5. Blz. 391 Overzicht van investeringen en projecten
        6. Blz. 392 Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen
        7. Blz. 393 Geprognosticeerde balans
        8. Blz. 394 Berekening EMU-saldo
      17. Blz. 395 Bijlagen, toelichting en begrippen
        1. Blz. 396 Toelichting op de taakvelden
        2. Blz. 397 Begrippenlijst
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap