-
Blz. 1
Programmabegroting 2021
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Raadsvoorstel
-
Blz. 4
Raadsvoorstel tot vaststelling van de begroting 2021
-
Blz. 5
Ontwikkeling van het begrotingssaldo
-
Blz. 6
Aanvullende ombuigingen
-
Blz. 7
Uitvoeringsprogramma Sociaal Domein
-
Blz. 8
Coronacrisis
-
Blz. 9
Samenvatting
-
Blz. 10
Voorstel
-
Blz. 11
Raadsbesluit
-
Blz. 12
Inleiding
-
Blz. 13
Inleiding
-
Blz. 14
Ontwikkeling van het begrotingssaldo
-
Blz. 15
Aanvullende ombuigingen
-
Blz. 16
Uitvoeringsprogramma Sociaal Domein
-
Blz. 17
Coronacrisis
-
Blz. 18
Samenvatting
-
Blz. 19
De begroting in één oogopslag
-
Blz. 20
Begroting 2021 in één oogopslag
-
Blz. 21
Bestuur, Participatie en Dienstverlening
-
Blz. 22
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 23
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 24
Ambities
-
Blz. 25
Ambitie 1 - Bestuur en participatie
-
Blz. 26
Wij anticiperen op de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2022
-
Blz. 27
Wij zijn voornemens om op basis van de Toekomstvisie een Omgevingsvisie op te stellen
-
Blz. 28
Op alle beleidsterreinen passen wij participatie van ondernemers, bewoners en instellingen toe en evalueren die trajecten om er lessen uit te trekken
-
Blz. 29
Wij stimuleren en faciliteren jaarlijks tientallen (bewoners-)initiatieven vanuit de verschillende wijken
-
Blz. 30
Wij stellen met alle interne en externe partners voor 4 aandachtsgebieden een aanpak op op basis van een gezamenlijke analyse
-
Blz. 31
Wij betrekken bij de uitvoering van het herstelplan waar mogelijk de belanghebbenden
-
Blz. 32
Ambitie 2 - Dienstverlening
-
Blz. 33
Inwoners de ruimte geven om zelf initiatieven te nemen
-
Blz. 34
Alle contactinformatie op één plek vastleggen
-
Blz. 35
Onze inwoners, ondernemers en instellingen behoeftegericht benaderen
-
Blz. 36
Zaakgericht werken om onze dienstverlening aan de inwoners, ondernemers en instellingen nog beter te maken
-
Blz. 37
Communicatie zorgt ervoor dat persvragen worden beantwoord en helpen bij projecten van de gemeente
-
Blz. 38
Elke ochtend nieuws van "buiten naar binnen" halen
-
Blz. 39
Inzetten op maximaal, volwassen en veilig digitaliseren
-
Blz. 40
Digitale inclusie
-
Blz. 41
Ook inzetten op collectieve dienstverlening, op basis van de dienstverleningsvisie 'Van dienstverlening naar serviceverlening'
-
Blz. 42
Zorgen voor transparante informatie voor de inwoners
-
Blz. 43
Ambitie 3 - Inkoop
-
Blz. 44
Wij voeren het in 2019 vastgestelde inkoopbeleid en het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) uit
-
Blz. 45
Ambitie 4 - Bedrijfsvoering
-
Blz. 46
We investeren in onze medewerkers met een organisatie breed ontwikkeltraject met leeractiviteiten voor alle Vlaardingse professionals in de organisatie
-
Blz. 47
We monitoren werkbeleving door middel van een werkbelevingsonderzoek om continue te kunnen verbeteren
-
Blz. 48
We ontwikkelen een vernieuwd onboardingsprogramma, om medewerkers zo snel mogelijk vertrouwd te maken met onze Vlaardingse manier van werken
-
Blz. 49
We sturen op meer balans in de (leeftijds)opbouw van ons personeelsbestand en benutten vacatureruimte zoveel mogelijk voor het aantrekken van jonge talenten
-
Blz. 50
We sturen op terugdringen van (ziekte)verzuim
-
Blz. 51
We werken aan onze profilering op de arbeidsmarkt, moderniseren en professionaliseren onze vacatureteksten en processen van werven en selecteren
-
Blz. 52
We werken met een (vaste) kernbezetting en een flexibele schil om snel en efficiënt in te kunnen spelen op opgaven in de stad en ontwikkelingen in onze omgeving
-
Blz. 53
Wij zetten in op het verder ontwikkelen en borgen van onze Business Intelligence
-
Blz. 54
Verplichte indicatoren
-
Blz. 55
Verbonden partijen
-
Blz. 56
Financieel deel programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 57
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 58
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 59
Investeringen
-
Blz. 60
Veiligheid en Handhaving
-
Blz. 61
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 62
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 63
Ambities
-
Blz. 64
Ambitie 5 - Veiligheid
-
Blz. 65
We geven uitvoering aan het Integraal Veiligheidsplan 2020-2023
-
Blz. 66
We geven verder invulling aan de ingezette professionalisering van Toezicht en handhaving
-
Blz. 67
Verplichte indicatoren
-
Blz. 68
Verbonden partijen
-
Blz. 69
Financieel deel programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 70
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 71
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 72
Investeringen
-
Blz. 73
Groen en Milieu
-
Blz. 74
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 75
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 76
Ambities
-
Blz. 77
Ambitie 6 - Buitenruimte doet ertoe
-
Blz. 78
Bij de woningbouwopgave wordt nadrukkelijk de groenopgave geïntegreerd in de planvorming
-
Blz. 79
In de Broekpolder heeft de gemeente een burgerinitiatief lopen
-
Blz. 80
Het gebied is de afgelopen tien jaar getransformeerd naar een aantrekkelijk recreatiegebied waar voor meerdere doelgroepen veel te doen is
-
Blz. 81
We doen een experiment waarbij bewoners worden gefaciliteerd en gestimuleerd om het beheer en onderhoud van groenvakken in hun eigen buurt te doen
-
Blz. 82
We stimuleren onderwijslocaties hun verharde schoolomgeving om te vormen in een groenblauwe schoolomgeving
-
Blz. 83
We verzorgen het beheer en onderhoud van de openbare ruimte op kwaliteitsniveau C (Sober)
-
Blz. 84
Ambitie 7a - Riolering en stedelijk water
-
Blz. 85
We stimuleren bewoners en bedrijven proactief om mee te helpen de stad klimaatbestendig te maken
-
Blz. 86
We beschikken over een stimuleringsregeling om bewonersinitiatieven te ondersteunen
-
Blz. 87
We bereiden de renovatie voor van rioolgemaal West en grijpen deze werkzaamheden aan om het rioleringssysteem te optimaliseren
-
Blz. 88
We starten met de renovatie van het rioolgemaal West
-
Blz. 89
We reduceren het aandeel schoon rioolwater in het af te voeren en te zuiveren water
-
Blz. 90
We vervangen de riolering in de Indische Buurt
-
Blz. 91
We zetten data in om het beheer en onderhoud van de riolering te optimaliseren
-
Blz. 92
Wij continueren onze regionale samenwerking in o.a. de afvalwaterketen NAD
-
Blz. 93
Ambitie 7b - Afval
-
Blz. 94
Het Beleidsplan Huishoudelijk Afval is in uitvoering
-
Blz. 95
Het verder optimaliseren van het onderhoud van de containers en het uitbreiden van het aantal containers voor groente-fruit- en tuinafval (GFT), papier, textiel en glas
-
Blz. 96
Uitvoering geven aan de maatregelen om de hoeveelheid restafval te halveren
-
Blz. 97
Ambitie 8 - Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 98
In de komende raadsperiode worden de noodzakelijke stappen gezet om de klimaatdoelen op langere termijn te realiseren
-
Blz. 99
Wij voeren een actief klimaatbeleid
-
Blz. 100
We werken aan een sterke verbetering van de luchtkwaliteit in Vlaardingen
-
Blz. 101
Verplichte indicatoren
-
Blz. 102
Verbonden partijen
-
Blz. 103
Financieel deel programma Groen en milieu
-
Blz. 104
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 105
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 106
Investeringen
-
Blz. 107
Verkeer en Mobiliteit
-
Blz. 108
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 109
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 110
Ambities
-
Blz. 111
Ambitie 9 - Stimuleren van het fietsgebruik
-
Blz. 112
Wij willen het fietsgebruik stimuleren en dit als belangrijk thema positioneren in de Mobiliteitsagenda
-
Blz. 113
In de stad worden nieuwe fietspaden gerealiseerd, bestaande fietspaden verbreed en gaan we op meer plekken voorrang geven aan fietsers
-
Blz. 114
We zetten in op gedragsbeïnvloeding bij bewoners en werknemers
-
Blz. 115
We zetten in op het zoveel mogelijk scheiden van gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer op doorgaande wegen
-
Blz. 116
We passen de nieuwe parkeernormen voor fietsen toe zoals die zijn opgenomen in de beleidsregel parkeernormen
-
Blz. 117
Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid
-
Blz. 118
We gaan met inwoners in gesprek over locaties, waarvan gebruikers vinden dat de verkeersveiligheid verbeterd kan worden (subjectieve verkeersonveiligheid)
-
Blz. 119
We maken de openbare ruimte beter toegankelijk voor mensen met een beperking
-
Blz. 120
We treffen maatregelen om de verkeersstructuur in de Rivierzone beter in te richten op gebruik door fietsers en voetgangers
-
Blz. 121
Wij geven prioriteit aan de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers
-
Blz. 122
Wij zetten in op een risicogestuurde aanpak, waarbij we preventieve maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren
-
Blz. 123
We zetten in op het herinrichten van gebiedsontsluitingswegen naar erftoegangswegen
-
Blz. 124
We hebben met grote regelmaat overleg met de politie over de inzet van handhaving op het gemeentelijke wegennet
-
Blz. 125
Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming
-
Blz. 126
We bereiden aanpassingen aan de Galgkade/Deltaweg voor om een goede verkeersafwikkeling te kunnen garanderen en de oversteekbaarheid te verbeteren
-
Blz. 127
We stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer en nieuwe vormen van mobiliteit in bestaande en nieuwe gebieden
-
Blz. 128
We monitoren het verkeersbeeld met behulp van het verkeersmodel en tellingen en metingen
-
Blz. 129
We geven uitvoering aan de Mobiliteitsagenda
-
Blz. 130
We starten met de uitvoering van de reconstructie van de Marathonweg
-
Blz. 131
Verplichte indicatoren
-
Blz. 132
Verbonden partijen
-
Blz. 133
Financieel deel programma Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 134
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 135
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 136
Investeringen
-
Blz. 137
Wonen
-
Blz. 138
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 139
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 140
Ambities
-
Blz. 141
Ambitie 12 - Wonen en woningvoorraad
-
Blz. 142
In navolging van het vastgestelde paraplubestemmingsplan Wonen bieden we een verordening woningvoorraad aan
-
Blz. 143
Wij voeren diverse bouwprojecten uit
-
Blz. 144
Wij doen een voorstel over budget en voorwaarden voor het verstrekken van nieuwe startersleningen
-
Blz. 145
Opstellen van de verordening Toeristenbelasting, beleid BRP en bestuurlijke boete inzake de ‘leegstaande’
-
Blz. 146
Ambitie 13 - Stadsgezicht
-
Blz. 147
Wij voeren een actief beleid om verloedering van panden tegen te gaan
-
Blz. 148
Bij de ontwikkeling van het Unileverterrein kijken we in overleg met de ontwikkelaar naar de mogelijkheden tot behoud van het erfgoed en hergebruik van de laboratoria
-
Blz. 149
Verplichte indicatoren
-
Blz. 150
Verbonden partijen
-
Blz. 151
Financieel deel programma Wonen
-
Blz. 152
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 153
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 154
Investeringen
-
Blz. 155
Onderwijs, Economie en Haven
-
Blz. 156
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 157
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 158
Ambities
-
Blz. 159
Ambitie 14 - Onderwijs
-
Blz. 160
In 2020 komt een nieuwbeleidskader voor onderwijsachterstanden waar onder voor- en vroegschoolse educatie
-
Blz. 161
De nieuwe onderwijsvisie die in december 2019 is vastgesteld, wordt uitgevoerd
-
Blz. 162
Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan
-
Blz. 163
We gaan door met het verbinden van onderwijs en arbeidsmarkt in samenwerking met het onderwijsveld en ondernemers
-
Blz. 164
We voeren een ontwikkelagenda uit in regionaal verband (MVS) voor passend onderwijs en jeugdzorg
-
Blz. 165
Ambitie 15a - Economie
-
Blz. 166
Wij blijven actief inzetten op het doorontwikkelen van de Food Innovation Academy tot een Centre for Food Health and Technology
-
Blz. 167
Samen met partners uit Zorg, Onderwijs en bedrijfsleven zijn wij in april 2020 gestart met de ontwikkeling van de Zorg Innovatie Academie (ZIA)
-
Blz. 168
Doorontwikkelen van de doorgaande techniekleerlijn in samenwerking met het bedrijfsleven
-
Blz. 169
Wij zetten in op samenwerking met publieke en private partijen in Vlaardingen en in de regio
-
Blz. 170
Wij zetten ons in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren
-
Blz. 171
Samen met de grote zorgpartijen in Vlaardingen (en de regio) de mogelijkheden voor een zorgopleiding/campus onderzoeken
-
Blz. 172
Ambitie 15b - Binnenstad
-
Blz. 173
In samenspraak met de betrokken marktpartijen voeren wij het uitvoeringsplan van het PLB uit
-
Blz. 174
Wij geven concreet handen en voeten aan de structuuropgave in de binnenstad
-
Blz. 175
Wij investeren in het smeden van robuuste samenwerkingsverbanden tussen vastgoedpartijen en ondernemers onderling
-
Blz. 176
Wij onderzoeken de mogelijkheden van alternatieve financiering middels subsidies en Publiek-Private-Samenwerking
-
Blz. 177
Wij zetten actief in op accountmanagement: het zijn van aanspreekpunt voor ondernemers en ondernemersverenigingen in de binnenstad
-
Blz. 178
Met beleid: subsidieregelingen opzetten en uitvoeren
-
Blz. 179
Verplichte indicatoren
-
Blz. 180
Verbonden partijen
-
Blz. 181
Financieel deel programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 182
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 183
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 184
Investeringen
-
Blz. 185
Sociaal Domein
-
Blz. 186
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 187
Autonome ontwikkelingen
-
Blz. 188
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 189
Ambities
-
Blz. 190
Ambitie 16 - Regie over eigen leven
-
Blz. 191
We blijven inzetten op de versterken van brede basisvaardigheden
-
Blz. 192
We voeren reguliere activiteiten uit die gericht zijn op deze ambitie en die binnen het Uitvoeringsplan van het Herstelplan passen
-
Blz. 193
De meest basale voorwaarde voor zelfredzaamheid is het hebben van een regelmatige inkomstenbron en een stevig sociaal netwerk
-
Blz. 194
Preventie is een belangrijke schakel bij het voorkomen van de armoede- en schuldenproblematiek
-
Blz. 195
Wijknetwerken worden versterkt en we ijveren voor aansluiting met de professionele zorgstructuur
-
Blz. 196
Ambitie 17 - Zelfstandig functioneren
-
Blz. 197
Wij gaan samen, binnen het kader van het Herstelplan, met de wijkteams kijken hoe de voorgenomen doorontwikkeling van de wijkteams vorm kan krijgen
-
Blz. 198
Wij gaan samen met relevante stakeholders zoals huisartsen, gesubsidieerde partijen, de zorgverzekeraar, de GR GGD e.d. kijken hoe we op een efficiënte en effectieve manier uitvoering kunnen geven aan de Landelijke nota gezondheid en het Nationaal
-
Blz. 199
Stroomopwaarts zet zich in om zoveel mogelijk inwoners deel te laten nemen de maatschappij
-
Blz. 200
Daarnaast worden reguliere activiteiten die gericht zijn op deze ambitie uitgevoerd
-
Blz. 201
Ambitie 18 - Jeugd
-
Blz. 202
We richten een MVS-jeugdmodel in waarmee we de toegang tot de jeugdhulp beter organiseren
-
Blz. 203
Met de inrichting van het MVS-jeugdmodel kunnen we eerder sturen op voldoende passende jeugdhulp en op de kosten van deze hulp
-
Blz. 204
Het MVS-model vraagt om samenhangende maatregelen voor jeugdigen en hun gezinnen binnen het sociaal domein en om een andere wijze van inkopen
-
Blz. 205
We handhaven de subsidie op de Rotterdampas alleen voor minima-gezinnen met kinderen onder de 12 jaar
-
Blz. 206
We plaatsen bij een aantal huisartsenprakijken in de aandachtsgebieden een praktijkondersteuner-Jeugd
-
Blz. 207
Wij zorgen ervoor dat de afspraken die op MVS-niveau gemaakt zijn met de onderwijspartners en vastgelegd zijn in een ontwikkelagenda uitgevoerd worden
-
Blz. 208
Binnen de uitvoering van het herstelplan continueren wij activiteiten die eerder zijn begonnen en bijdragen aan deze ambitie
-
Blz. 209
In overleg en in afstemming met huisartsen(praktijken) plaatsen we in twee van de vier aandachtsgebieden in Vlaardingen een medewerker (POH Jeugd) ter ondersteuning van de huisartsen
-
Blz. 210
Op MVS-niveau vormen wij samen met de onderwijspartners een coalitie
-
Blz. 211
Stroomopwaarts streeft naar het vroegtijdig doorbreken van armoede
-
Blz. 212
We onderzoeken of het aanbod van opvoedvaardigheden sluitend is
-
Blz. 213
Ambitie 20 - Regie op transformatie
-
Blz. 214
De prioriteiten die gekozen zijn in het herstelplan en de concretisering daarvan in het uitvoeringsplan herstelplan leiden tot activiteiten die we de komende jaren gaan uitrollen om deze ambitie beter vorm te geven
-
Blz. 215
We besluiten zo veel mogelijk op basis van feitelijke data
-
Blz. 216
We herijken de Algemene subsidieverordening om vorm en inhoud te geven aan integraliteit, innovatie en transformatie
-
Blz. 217
De financieringsvormen die we kiezen moet passen bij het doel waarop ze gericht zijn
-
Blz. 218
Inkoop of subsidieverlening zetten we bewust in
-
Blz. 219
Verplichte indicatoren
-
Blz. 220
Verbonden partijen
-
Blz. 221
Financieel deel programma Sociaal domein
-
Blz. 222
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 223
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 224
Investeringen
-
Blz. 225
Kunst, Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 226
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 227
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 228
Ambities
-
Blz. 229
Ambitie 21 - Kunst, Cultuur & Erfgoed
-
Blz. 230
Wij sturen op de doelstellingen van de Toekomstvisie
-
Blz. 231
Wij onderhouden goede contacten met de culturele instellingen
-
Blz. 232
Wij monitoren hun ontwikkelingen en sturen bij waar mogelijk en gewenst
-
Blz. 233
Samen met de culturele instellingen realiseren we meerwaarde voor de stad
-
Blz. 234
Wij onderhouden contact met monumenteigenaren
-
Blz. 235
Wij stellen een nieuwe nota kunst- en cultuur op
-
Blz. 236
Wij gaan verder met de uitvoering van de Kadernota Vlaardings Erfgoed
-
Blz. 237
Wij gaan verder met het opstellen van een kerkenvisie
-
Blz. 238
Wij voeren de projecten uit die genoemd zijn in het collectieplan
-
Blz. 239
Wij actualiseren de monumentenverordening (in het kader van de omgevingswet)
-
Blz. 240
Wij stellen een geïntegreerde Welstands-/Monumentencommissie aan (in het kader van de omgevingswet)
-
Blz. 241
Wij gaan verder met de uitvoering van de Kadernota VIaardings Erfgoed
-
Blz. 242
Wij gaan verder met het thema ‘Holland’ als inspiratiebron
-
Blz. 243
Wij onderhouden goede contacten met de grote culturele instellingen
-
Blz. 244
Wij stellen een kerkenvisie op
-
Blz. 245
Wij stellen een nieuwe nota kunst en cultuur op
-
Blz. 246
Wij zoeken aansluiting bij de Provinciale erfgoedlijn Trekvaarten en toekomstig relevante erfgoedlijnen
-
Blz. 247
Lokale indicatoren
-
Blz. 248
Verbonden partijen
-
Blz. 249
Financieel deel programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 250
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 251
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 252
Investeringen
-
Blz. 253
Sport en Recreatie
-
Blz. 254
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 255
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 256
Ambities
-
Blz. 257
Ambitie 22 - Inclusief sporten en bewegen
-
Blz. 258
Het Vlaardings Sportakkoord is opgesteld door de sportverenigingen, de gemeente, commerciële aanbieders, onderwijs, zorg en welzijnsinstanties
-
Blz. 259
Er wordt door de sportverenigingen, de gemeente, commerciële aanbieders, onderwijs, zorg en welzijnsinstanties een vervolg gegeven aan de uitvoering van het Vlaardings Sportakkoord
-
Blz. 260
We continueren de inzet op verenigingsondersteuning
-
Blz. 261
We continueren de JOGG-aanpak en Cool2BFit Vlaardingen
-
Blz. 262
We continueren de uitvoering van de Brede Regeling Combinatiefuncties
-
Blz. 263
We gaan drie erkende interventies uitvoeren in coproductie met de andere beleidsdomeinen waarbij sport en bewegen als middel wordt ingezet
-
Blz. 264
Ambitie 23 - Duurzame sportinfrastructuur
-
Blz. 265
De nieuwe Westwijkhal op het Erasmusplein is in 2020 operationeel
-
Blz. 266
De nieuwe sporthal op de Claudius Civilislaan in de Westwijk wordt in 2021 opgeleverd
-
Blz. 267
We gaan een Integraal Huisvestingsplan Bewegingsonderwijs opstellen om het bewegingsonderwijs in de toekomst te kunnen blijven faciliteren.
-
Blz. 268
We geven uitvoering aan de Routekaart Duurzaamheid opgesteld door het ministerie van VWS en de VSG bij het verduurzamen van sportaccommodaties
-
Blz. 269
De huidige VOP Lijnbaanhal wordt vervangen door een gymlokaal op de Willem Pijperstraat
-
Blz. 270
Ambitie 24 - Recreatie
-
Blz. 271
Uitvoeren van het Speelruimteplan
-
Blz. 272
Verplichte indicatoren
-
Blz. 273
Verbonden partijen
-
Blz. 274
Financieel deel programma Sport en recreatie
-
Blz. 275
Baten en lasten meerjarig
-
Blz. 276
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 277
Investeringen
-
Blz. 278
Financiën
-
Blz. 279
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 280
Financieel meerjarenperspectief
-
Blz. 281
Ambities
-
Blz. 282
Ambitie 25 - Financiën
-
Blz. 283
We voeren het door uw raad vastgestelde herstelplan uit
-
Blz. 284
Eenmaal per jaar verschaffen we inzicht in de prognoses, ontwikkelingen en risico’s van grondexploitaties met het Meerjarenprogramma Grondzaken.
-
Blz. 285
Incidentele voordelen voegen we aan de Algemene reserve toe
-
Blz. 286
We treffen beheersmaatregelen om de risico’s te verminderen
-
Blz. 287
We zetten ons optimaal in voor externe financiering
-
Blz. 288
Bij het afsluiten van nieuwe langlopende geldleningen worden diverse partijen benaderd en wordt de lening bij de voordeligste aanbieder afgesloten
-
Blz. 289
Verplichte indicatoren
-
Blz. 290
Verbonden partijen
-
Blz. 291
Financieel deel programma Financiën
-
Blz. 292
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 293
Investeringen
-
Blz. 294
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 295
Inleiding
-
Blz. 296
Lokale heffingen
-
Blz. 297
De financiële verhouding met het Rijk
-
Blz. 298
Dividenden
-
Blz. 299
Renteresultaat
-
Blz. 300
Bedrag voor onvoorziene uitgaven
-
Blz. 301
Stelpost kapitaallasten investeringsprogramma
-
Blz. 302
Paragrafen
-
Blz. 303
Lokale heffingen
-
Blz. 304
Inleiding
-
Blz. 305
Beleid
-
Blz. 306
Woonlasten: lokale lastendruk
-
Blz. 307
Woonlasten: vergelijking met andere gemeenten en landelijk gemiddelde
-
Blz. 308
Onroerendezaakbelastingen
-
Blz. 309
Limitering OZB-tarieven
-
Blz. 310
Hondenbelasting
-
Blz. 311
Precariobelasting
-
Blz. 312
Overgangsrecht
-
Blz. 313
Toeristenbelasting
-
Blz. 314
Bijdrage Bedrijven Investeringszone (BIZ)
-
Blz. 315
Rioolheffing
-
Blz. 316
Afvalstoffenheffing
-
Blz. 317
Reinigingsrecht
-
Blz. 318
Binnenhavengeld
-
Blz. 319
Havengeld pleziervaartuigen
-
Blz. 320
Havengeld vaste ligplaatsen
-
Blz. 321
Zeehavengeld
-
Blz. 322
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 323
Parkeerbelastingen
-
Blz. 324
Leges
-
Blz. 325
Kruissubsidiëring leges
-
Blz. 326
Kwijtschelding
-
Blz. 327
Vaststellen nieuwe tarieven 2021
-
Blz. 328
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 329
Inleiding
-
Blz. 330
Aanwezige weerstandscapaciteit
-
Blz. 331
Gewenste weerstandscapaciteit
-
Blz. 332
Risico’s
-
Blz. 333
Kengetallen weerstandsvermogen
-
Blz. 334
Netto schuldquote
-
Blz. 335
Solvabiliteitsratio
-
Blz. 336
Grondexploitatie
-
Blz. 337
Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 338
Belastingcapaciteit
-
Blz. 339
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 340
Inleiding
-
Blz. 341
Beheerplannen en planning
-
Blz. 342
Wegen en civieltechnische kunstwerken (CTK)
-
Blz. 343
Riolering en grondwater
-
Blz. 344
Waterbodems
-
Blz. 345
Groenvoorzieningen
-
Blz. 346
Kades en glooiingen
-
Blz. 347
Oppervlaktewater
-
Blz. 348
Ondergrondse containers
-
Blz. 349
Speeltoestellen
-
Blz. 350
Openbare verlichting
-
Blz. 351
Verkeersregelinstallaties
-
Blz. 352
Gebouwen
-
Blz. 353
Financiering
-
Blz. 354
Inleiding
-
Blz. 355
Uitgangspunt
-
Blz. 356
Doelstellingen
-
Blz. 357
Financiering
-
Blz. 358
Renterisico
-
Blz. 359
Renterisiconorm Vaste Schuld
-
Blz. 360
Renterisico Vlottende Schuld
-
Blz. 361
Debiteurenrisico Uitstaande Gelden
-
Blz. 362
Renteresultaat 2021
-
Blz. 363
Bedrijfsvoering
-
Blz. 364
Missie en kernwaarden
-
Blz. 365
Personeel en organisatie
-
Blz. 366
Informatie- en facilitaire voorzieningen
-
Blz. 367
Inkoop
-
Blz. 368
Financiën en control
-
Blz. 369
Grondbeleid
-
Blz. 370
Inleiding
-
Blz. 371
Taak van de gemeente
-
Blz. 372
De grondprijsbenadering
-
Blz. 373
Vormen van exploitatie
-
Blz. 374
Actualisatie en herziening
-
Blz. 375
Winstneming en voorziening
-
Blz. 376
Kostenverhaal
-
Blz. 377
Besluit Begroting Verantwoording
-
Blz. 378
Materiële vaste activa (MVA)-Strategische gronden
-
Blz. 379
Verbonden partijen
-
Blz. 380
Inleiding
-
Blz. 381
Visie verbonden partijen
-
Blz. 382
Financiële risico’s verbonden partijen
-
Blz. 383
Vennootschapsbelasting (VPB)
-
Blz. 384
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 385
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 386
Financieel deel
-
Blz. 387
Uitgangspunten voor de ramingen
-
Blz. 388
Meerjarig overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 389
Meerjarig overzicht van baten en lasten per taakveld
-
Blz. 390
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 391
Overzicht van investeringen en projecten
-
Blz. 392
Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen
-
Blz. 393
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 394
Berekening EMU-saldo
-
Blz. 395
Bijlagen, toelichting en begrippen
-
Blz. 396
Toelichting op de taakvelden
-
Blz. 397
Begrippenlijst
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap