De krapte op de woningmarkt wordt steeds groter. Deze krapte komt onder andere tot uitdrukking in stijgende huizenprijzen (de vraag naar woningen is groter dan het aanbod) en langere regionale wachttijden voor sociale huurwoningen. Er is een tekort aan tal van soort woningen (zoals dure woningen, eengezinswoningen, kwalitatief goede appartementen en sociale koopwoningen) voor diverse doelgroepen (bijvoorbeeld starters, ouderen met een smalle beurs en doorstromers).
Een goede mix tussen bereikbare koopwoningen, kwalitatief goede sociale huurwoningen en duurdere koop en huur is noodzakelijk. Voor een herstel van de regionale woningmarkt is een forse toename van het woningaanbod nodig. Dit legt een druk op het woningbouwprogramma. Hierover zijn regionale afspraken gemaakt. Voor Vlaardingen betekent dit dat er, bovenop de ingerekende plancapaciteit van 3.200 woningen uit het bestaande woningbouwprogramma, circa 2.000 woningen tot 2030 extra aan de totale woningvoorraad moeten worden toegevoegd. Daar tegenover staat dat er 1.850 sociale huurwoningen worden onttrokken.
Doordat de woningmarkt krapper wordt en het aantal banen dat ingevuld wordt met arbeidsmigranten is toegenomen is, worden er door beleggers, uitzendbureaus en werkgevers (niet-convenantpartners) steeds meer woningen opgekocht en verhuurd aan deze doelgroep. Om dit te voorkomen zijn een aantal maatregelen in gang gezet, waaronder het voorbereidingsbesluit wonen (22 oktober 2019) . De maatregelen worden verder uitgewerkt via de een Woonruimteverordening (voorkomen van splitsen en verkameren van woningen) en een paraplubestemmingsplan wonen (maximaal 2 personen die niet economisch gebonden zijn in een woning). Voor handhaving (overbewoning en registratie in BRP) hebben wij op basis van het Coalitieakkoord structureel € 140.000 vrijgemaakt. Er wordt in kaart gebracht welke boetes ingevoerd kunnen worden bij overtreding en onderzocht wordt of toeristenbelasting kan worden ingevoerd.
Naast bovengenoemde ontwikkelingen zijn er op het gebied van wonen nog meer actuele ontwikkelingen:
- Opstellen van een nieuwe regionale woonvisie (3e kwartaal 2021).
- Vermoedelijke extra taakstelling bovenop het reeds afgesproken regioakkoord.
- Het actief monitoren van het regioakkoord m.b.t. evenwichtige verdeling van de sociale woningvoorraad tussen gemeenten.
Om deze zaken integraal toe te passen, is het opstellen van een nieuwe lokale woonvisie noodzakelijk. Hierbij worden de meest recente behoefteramingen uit de onderzoeken Grote Omgevingstest en WoON2018 meegenomen. Bij het opstellen betrekken wij uiteraard inwoners, ondernemers, corporaties, makelaars, zorginstellingen en andere stakeholders. Naar verwachting kan de nieuwe Woonvisie in de eerste helft van 2021 worden vastgesteld.
Het Servicepunt Woningverbetering (SWV) helpt Verenigingen van Eigenaren bij het activeren, mediation bij geschillen, informeren over ontwikkelingen en organiseren van cursussen.
Wij verwachten dat de komende jaren de vraag om hulp en ondersteuning toeneemt en evalueren in 2020 het SWV, waarbij er voorstellen komen om een aantal taken uit te breiden. Conform het Herstelplan wordt het SWV minimaal in de huidige vorm structureel voortgezet vanaf 1 januari 2021,
Wij nemen deel aan het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn), die het zogenoemde Startersfonds beheert. Dit is een revolverend fonds In 2021 wordt de verordening starterslening herzien.
Het aanwijzingsbesluit van het ministerie BZK voor wat betreft de toepassing van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp) bij 650 woningen in de Westwijk is in april 2020 verlengd. Er zal in 2020/2021 een onderzoek worden uitgevoerd naar de mogelijke uitbreiding van de Rotterdamwet (artikel 9 en 10) in Vlaardingen en aan de gemeenteraad worden aangeboden. Zoals genoemd in het Herstelplan zal hierbij aandacht zijn voor het vervallen van de inkomenstoets van artikel 9 en het inzetten van maatregelen en acties die ervoor zorgen dat het inzetten van een eventuele uitbreiding van de wet na vier jaar niet meer nodig is.