Verkeer en Mobiliteit

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Actieplan Mobiliteit
Uw raad heeft op 29 november 2018 het Actieplan Mobiliteit vastgesteld. Het motto van het actieplan Mobiliteit is 'veilig, bereikbaar en gezond'. Het actieplan vormt het spoorboekje voor het uitvoeren van het verkeers- en vervoerbeleid tot 2030. De uitvoering van het beleid wordt uitgewerkt in de Mobiliteitsagenda. De in het coalitieakkoord opgenomen doorstroming en verkeersveiligheid bij scholen en zorginstellingen, zijn leidend. We richten ons daarbij vooral op het verbeteren van het fietsklimaat, zetten in op openbaar vervoer en deelmobiliteit. Juist hierin liggen kansen om onze stad, mede gelet op de woningbouwopgave, bereikbaar te houden. We zoeken zoveel mogelijk naar koppelkansen met projecten, herontwikkeling van gebieden en regulier beheer en onderhoud. Voorbeelden daarvan zijn de herinrichting van de Reigerlaan en verkeersveiligheidsmaatregelen op de Dirk de Derdelaan.

Verbeteren verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid is altijd het uitgangspunt. We zetten daarbij vooral in op een toegankelijke en veilige openbare ruimte voor alle gebruikers. Extra aandacht gaat daarbij uit naar de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, kinderen en personen met een beperking.

Stimuleren fietsgebruik
Het stimuleren van het fietsgebruik is een belangrijk onderdeel van het verkeersbeleid. Fietsen is goed voor de gezondheid, draagt bij aan een schone en bereikbare stad en is betaalbaar. Gezien de korte afstanden binnen de stad leent Vlaardingen er zich bij uitstek voor om verplaatsingen op de fiets te maken. Door betere fietsvoorzieningen en bredere fietspaden stimuleren we Vlaardingers op de fiets te stappen. Hoe meer Vlaardingers fietsen, hoe beter de stad op een duurzame wijze bereikbaar is.

Verbeteren van de doorstroming
Een goede doorstroming op het wegennet is van belang voor de bereikbaarheid van onze stad voor zowel inwoners als ondernemers. Wij willen daarom de verkeersafwikkeling continu verbeteren. Hiertoe hebben we ons verkeersmodel in 2020 volledig geactualiseerd, zodat het gebruikt kan worden bij het opstellen van prognoses voor doorstroming en milieubelasting. We werken de komende jaren aan het verbeteren van de verkeersafwikkeling op diverse wegen en kruispunten in de stad zoals de Marathonweg, de Van Hogendorplaan en de Deltaweg. Bij de reguliere vervanging van verkeersregelinstallaties optimaliseren we de verkeersafwikkeling en passen we waar mogelijk innovatieve oplossingen toe.

Parkeren
Diverse acties uit de Herijking Parkeerbeleid 2017 zijn uitgevoerd, waardoor het parkeren in de binnenstad prettiger is geworden. De vastgestelde beleidsregel Parkeernormen biedt een nieuw toetsingskader voor het stellen van een parkeereis bij nieuwe ontwikkelingen en biedt mogelijkheden voor het toepassen van nieuwe mobiliteitsconcepten.
We onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om het gebied voor betaald parkeren te optimaliseren, opdat de leefbaarheid in de aan het betaald parkeren grenzende wijken wordt verbeterd.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief
Beleidsnota's Jaar
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Herijking Parkeerbeleid 2017
Nota Parkeerbeleid Vlaardingen 2011
Beleidsplan Openbare verlichting 2014
Beleids- en beheersplan Wegen 2015
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2015
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen (wordt dit jaar herzien) 2016

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 9 - Stimuleren van het fietsgebruik

Terug naar navigatie - Ambitie 9 - Stimuleren van het fietsgebruik

We werken verder aan de ambitie uit het Actieplan Mobiliteit om het fietsgebruik te verhogen door het bieden van een uitstekend fietsklimaat.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

De verkeersveiligheid binnen de stad krijgt continu aandacht. Wij geven prioriteit aan een preventieve aanpak om de verkeersveiligheid te verbeteren en richten ons op de schoolomgeving en zorginstellingen.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

De doorstroming van het gemotoriseerde verkeer in Vlaardingen is goed. Dit draagt bij aan een goede bereikbaarheid van de stad voor zowel inwoners als ondernemers. Een goede verkeersafwikkeling voor gemotoriseerd verkeer gaat echter niet ten koste van de doorstroming voor fiets en OV.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Verkeersveiligheid Bron Nederland 2018 Vlaardingen 2018 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2019 Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) 11 9 10 n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zie onder programma 1 Bestuur, dienstverlening en participatie) is de Vervoersautoriteit betrokken bij de uitvoering van de doelstellingen van dit programma. De bestuurscommissie Vervoersautoriteit (Va) is ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van verkeer en vervoer, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de wethouders Verkeer en Vervoer van de 23 MRDH gemeenten.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2021 - 2024 het financieel deel van deze begroting.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting na wijz. 2020 2021 2022 2023 2024
Lasten 12.190 13.107 13.457 13.894 14.128
Baten 2.404 2.444 2.480 2.516 2.551
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -9.786 -10.663 -10.978 -11.379 -11.577

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 1/1/'21 + - 31/12/'21
Parkeerfonds 58 0 0 58
Binnenstad - parkeren 1.191 0 100 1.091
Blankenburgverbinding 8.476 0 0 8.476
Totaal reserves 9.725 0 100 9.625

Reserve Parkeerfonds
Afkoopsommen negatieve parkeerbalans vanuit (bouw)ontwikkelingen worden in de reserve Parkeerfonds gestort, waarmee de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij herinrichting van straten wordt gedekt.

Reserve Binnenstad en parkeren
De reserve wordt gevoed met (niet begrote meer-) opbrengsten betaald parkeren, waarmee eenmalige/incidentele initiatieven worden bekostigd die de levendigheid van de Binnenstad verhogen.
Daarnaast vind er jaarlijks een onttrekking plaats voor het organiseren van evenementen. De jaarlijkse bijdrage uit deze reserve ten behoeve van evenementen is vanaf 2021 verlaagd van € 300.000 naar € 100.000.

Reserve Blankenburgverbinding
Deze reserve is gevormd vanuit de resultaatbestemming bij de programmarekening 2018. Het betreft het nog niet bestede deel van de rijksbijdrage voor het realiseren van de Blankenburgverbinding.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2020 2021 2022 2023 2024
Onderhoudsniveau buitenruimte 2.755 3.060 1.640 1.672 1.706
Uitvoering parkeerbeleid 463 102 104 106 108
Aanschaf verlichting 960 326 333 340 346
Verkeersregelinstallaties 982 179 182 186 189
Aansluiting Abel Tasmanlaan 100 400 - - -
Marathonweg/Westlandseweg 2.900 - - - -
Reconstructie Marathonweg 2.150 1.000 - - -
Reconstructie Marathonweg - verwachte bijdrage MRDH -1.060 -790 - - -
Reconstructie rotonde Deltaweg 100 800 900 - -
Metropolitane fietsroute (coalitieakkoord 2019) - 500 - - -