In 2021 werd bekend dat de invoering van de Omgevingswet met een half jaar is uitgesteld. In Vlaardingen gaan de voorbereidingen hierop desondanks onverminderd door. We liggen op koers om per 1 juli 2022 te voldoen aan de wettelijke eisen die de Omgevingswet bij de inwerkingtreding aan de gemeente stelt. Werkprocessen zijn aangepast, de ICT-infrastructuur is omgebouwd en aangesloten op het nieuwe landelijk digitaal stelsel DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet).
Het uitstel heeft ons meer tijd gegeven om te leren, ervaren en borgen van deze nieuwe werkprocessen en bijbehorende systemen. In 2022 gaan we hiermee door. Daarnaast start de volgende fase van de implementatie van de Omgevingswet met het opstellen van de omgevingsvisie en het uitvoeren van een pilot Omgevingsplan met als doel in 2024 volledig in de geest van de nieuwe wet te werken.
De inwerkingtreding van de Omgevingswet en andere ontwikkelingen op overheidsgebied (zoals omnichannel, serviceformules, Single Digital Gateway en inclusieve dienstverlening), binnen de gemeentelijke organisatie (onder andere de invoering van procesmatig werken) en in de samenleving (de veranderende rol van de overheid), geven aanleiding om zowel de huidige visie op dienstverlening als de visie op participatie te actualiseren. De nieuwe visie op dienstverlening wordt in 2022 van kracht. Daarbij wordt tegelijkertijd vastgesteld wanneer en op welke manier de visie regelmatig wordt geëvalueerd en eventueel geactualiseerd.
Verkiezingen
Op 16 maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dit betekent dat vanaf maart 2022 een nieuwe raads- en collegeperiode van start gaat.
In de afgelopen kadernota zijn ter voorbereiding op deze verkiezingen extra middelen opgenomen.
Verbonden partijen
In het voorjaar van 2021 heeft het kabinet een wijziging van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen ingediend bij de Tweede Kamer. Op het moment van schrijven wordt deze wijziging van de Wet behandeld door de Eerste Kamer. Naar verwachting wordt deze wet eind 2021/ begin 2022 vastgesteld. Het doel van de wetswijziging is om de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraden te versterken. Daarnaast nemen de participatiemogelijkheden van inwoners en belanghebbenden bij de besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen toe. Zo wordt onder andere de zienswijzeperiode van deelnemende gemeente verlengd en bestaat de mogelijkheden om adviescommissies van raadsleden te benoemen.
Lokaal zien we dat een deel van de gemeentelijke taken en financiën bij verbonden partijen zijn ondergebracht. Adequaat sturen is van belang. Op dit moment is de notitie werkwijze verbonden partijen uit 2016 de leidraad voor ons handelen in verbonden partijen. Mede in het licht van de wetswijziging en het belang van sturen op verbonden partijen is het goed om te zien of de huidige notitie werkwijze verbonden partijen nog voldoende handvatten biedt.