Bestuur, Participatie en Dienstverlening

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

In 2021 werd bekend dat de invoering van de Omgevingswet met een half jaar is uitgesteld. In Vlaardingen gaan de voorbereidingen hierop desondanks onverminderd door. We liggen op koers om per 1 juli 2022 te voldoen aan de wettelijke eisen die de Omgevingswet bij de inwerkingtreding aan de gemeente stelt. Werkprocessen zijn aangepast, de ICT-infrastructuur is omgebouwd en aangesloten op het nieuwe landelijk digitaal stelsel DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet).

Het uitstel heeft ons meer tijd gegeven om te leren, ervaren en borgen van deze nieuwe werkprocessen en bijbehorende systemen. In 2022 gaan we hiermee door. Daarnaast start de volgende fase van de implementatie van de Omgevingswet met het opstellen van de omgevingsvisie en het uitvoeren van een pilot Omgevingsplan met als doel in 2024 volledig in de geest van de nieuwe wet te werken.

De inwerkingtreding van de Omgevingswet en andere ontwikkelingen op overheidsgebied (zoals omnichannel, serviceformules, Single Digital Gateway en inclusieve dienstverlening), binnen de gemeentelijke organisatie (onder andere de invoering van procesmatig werken) en in de samenleving (de veranderende rol van de overheid), geven aanleiding om zowel de huidige visie op dienstverlening als de visie op participatie te actualiseren. De nieuwe visie op dienstverlening wordt in 2022 van kracht. Daarbij wordt tegelijkertijd vastgesteld wanneer en op welke manier de visie regelmatig wordt geëvalueerd en eventueel geactualiseerd. 

Verkiezingen
Op 16 maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dit betekent dat vanaf maart 2022 een nieuwe raads- en collegeperiode van start gaat.
In de afgelopen kadernota zijn ter voorbereiding op deze verkiezingen extra middelen opgenomen.

Verbonden partijen
In het voorjaar van 2021 heeft het kabinet een wijziging van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen ingediend bij de Tweede Kamer. Op het moment van schrijven wordt deze wijziging van de Wet behandeld door de Eerste Kamer. Naar verwachting wordt deze wet eind 2021/ begin 2022 vastgesteld. Het doel van de wetswijziging is om de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraden te versterken. Daarnaast nemen de participatiemogelijkheden van inwoners en belanghebbenden bij de besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen toe. Zo wordt onder andere de zienswijzeperiode van deelnemende gemeente verlengd en bestaat de mogelijkheden om adviescommissies van raadsleden te benoemen.

Lokaal zien we dat een deel van de gemeentelijke taken en financiën bij verbonden partijen zijn ondergebracht. Adequaat sturen is van belang. Op dit moment is de notitie werkwijze verbonden partijen uit 2016 de leidraad voor ons handelen in verbonden partijen. Mede in het licht van de wetswijziging en het belang van sturen op verbonden partijen is het goed om te zien of de huidige notitie werkwijze verbonden partijen nog voldoende handvatten biedt.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Aanpassingen n.a.v. aangenomen amendementen

Subsidieverwerving Pilot
Op basis van het aangenomen amendement ‘Aanvullende Investeringsagenda’ wordt voor 2022 incidenteel € 100.000 beschikbaar gesteld voor een pilot om extra subsidie binnen te halen voor de gemeente Vlaardingen. 
De middelen zijn beschikbaar voor de inhuur van extra expertise voor zowel het schrijven van een visie als het coördineren van de aanvragen voor subsidie.  
In het begin van 2023 wordt verantwoording gedaan over de activiteiten en behaalde resultaten.

Gemeentelijke panden energieneutraal
Op basis van het aangenomen amendement ‘Aanvullende Investeringsagenda’ zijn er meerjarig middelen beschikbaar gesteld voor het energieneutraal maken van ons gemeentelijk vastgoed. Het gaat om een jaarlijks bedrag van € 200.000. 
Deze middelen zijn niet genoeg om ons gebouwenbestand volledig te verduurzamen, maar geven ons handelingsmogelijkheden om verplichte maatregelen vanuit de wet- en regelgeving - die in 2023 doorgevoerd moeten zijn - uit te voeren. 

Veiligheid
Op basis van het aangenomen amendement ‘Aanvullende Investeringsagenda’ zijn er meerjarig middelen beschikbaar gesteld voor het thema Veiligheid. Deze middelen  staan op dit programma begroot, de tekstuele toelichting treft u in programma Veiligheid en Handhaving.

Bedragen x € 1.000) 2022 2023 2024 2025
Amendement Aanvullende investeringsagenda:
Subsieverwerving Pilot (J) -100
Gemeentelijke panden energieneutraal (F) -200 -204 -206 -210
Veiligheid (H) -150 -153 -155 -161
Totaal effect op begrotingssaldo -450 -357 -361 -371

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Vasthouden en versterken van gebiedsgericht werken: van meepraten naar meedoen, plan van aanpak 2013
Programma Participatie: van meepraten naar meedoen 2015
Sturen op ontwikkeling: Ramen en deuren open (2015, geactualiseerd 2018) 2018
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen: van dienstverlening naar serviceverlening 2016

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Terug naar navigatie - Ambitie 1 - Bestuur en participatie

a. Vlaardingers hebben maximaal ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen situatie, hun buurt en onze stad. De gemeente treedt initiatieven uit de samenleving positief tegemoet en ondersteunt deze actief.

b. De betrokkenheid van Vlaardingers bij de politiek wordt versterkt. Bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties worden op een vernieuwende manier betrokken bij besluitvorming.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

 

Acties

Ambitie 2 - Dienstverlening

Terug naar navigatie - Ambitie 2 - Dienstverlening

a. De gemeente Vlaardingen werkt samen met haar klanten aan eigentijdse dienstverlening. Wij verlenen onze diensten zo mogelijk proactief en met goede service.

b. Dienstverlening wordt afgestemd op de behoeftes van inwoners, ondernemers en instellingen. Wij streven naar een maximale, maar wel veilige, digitalisering, maar behouden aandacht voor de niet digitaal ingestelde klant.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Bedrijfsvoering Bron 2022
Formatieplaatsen (per 1000 inwoners) Eigen begroting 471,41
Bezetting (per 1000 inwoners) Eigen begroting 5,80
Apparaatskosten (kosten per inwoner) Eigen begroting 688,86
Overhead (% van totale lasten) Eigen begroting 7,88%
Inhuur derden (% van totale loonsom en inhuur derden) Eigen begroting 7,36%

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
De gemeenschappelijke regeling metropoolregio Rotterdam Den Haag is een grootstedelijk gebied met 23 gemeenten en 2,3 miljoen inwoners. De gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. Dat doen zij samen met andere overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2022 - 2025 het financieel deel van deze begroting.

Bedragen x €1.000
Bestuur, Participatie en Dienstverlening Begroting na wijziging 2021 2022 2023 2024 2025
Lasten 36.285 33.784 32.573 32.905 33.771
Baten 2.583 1.574 1.596 1.618 1.660
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -33.702 -32.210 -30.977 -31.287 -32.112
Stortingen 860 39 39 39 39
Onttrekkingen 221 91 53 53 53
Mutaties reserves -639 52 14 14 14

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2022 + - 31-12-2022
Onderhoud gebouwen 3.695 873 12 4.555
Frictiekosten takendiscussie 362 0 91 272
Hybride Werken 0 39 0 39
Totaal reserves 4.057 912 103 4.866
Voorzieningen (x € 1.000) 01-01-2022 + - 31-12-2022
Pensioenverplichting B&W 7.719 555 0 8.274
Totaal voorzieningen 7.719 555 0 8.274

Reserve Onderhoud gebouwen
Jaarlijks wordt op basis van een onderhoudsplanning een bedrag voor groot onderhoud in de reserve gestort. De daadwerkelijke uitgaven voor groot onderhoud worden onttrokken aan de reserve.
In het laatste kwartaal van 2021 zal aan de raad het Beheerplan van Vastgoed en Facilitair (onderhoud) worden voorgelegd, waardoor de reserve deels wordt omgezet naar een voorziening en deels van bestemming zal veranderen. De financiële effecten van deze omzetting zullen verantwoorden worden in de 2e voortgangsrapportage 2021.

Reserve Frictiekosten takendiscussie
In het verleden is voor het opvangen van frictiekosten een reserve gevormd. Frictiekosten zijn extra kosten met een eenmalig en/of tijdelijk karakter en gaan uit boven de vastgestelde begroting. Het betreft niet alleen kosten van (kortstondig) boventallig personeel, maar ook kosten als gevolg van organisatieverandering.

Voorziening Pensioenverplichting B&W
Voorziening om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenverplichtingen van (ex)-wethouders. De voorziening en de jaarlijkse storting daarin wordt periodiek op actuariële basis verrekend. Onttrekking aan de voorziening betreft de uitkeringen van pensioenen en eventuele overheveling van pensioenverplichtingen.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2021 2022 2023 2024 2025
Vervanging systeemsoftware en rand- en centrale apparatuur 457 464 471 478 485
Aanschaf tractiemiddelen 136 138 140 142 144
Totaal investeringen meerjarig 593 602 611 620 629

Budget gemeenteraad

Terug naar navigatie - Budget gemeenteraad

Voor het budget van de gemeenteraad zijn de budgetten trendmatig verhoogd en is rekening gehouden met cao-effecten. De vergoedingen van de raadsleden waren in de begroting structureel te laag geraamd. Hierdoor is het noodzakelijk om een structurele verhoging van € 60.000 vanaf 2022 op te nemen. Daarnaast is voor 2022 via de kadernota 2021 eenmalig € 25.000 euro aan budget toegevoegd voor diverse extra kosten in verband met de gemeenteraadsverkiezingen zoals bijvoorbeeld de inzet van een stemwijzer, de organisatie van de verkiezingsavond en het inwerkprogramma voor de nieuwe raad. Het overstappen naar de Nationale ombudsman levert een kostenbesparing op van € 17.679. Dit budget is ook toegevoegd aan de vergoedingen raadsleden.

In onderstaande tabel treft u de meerjarenbegroting van de griffie:

Begroting Griffie 2022 2023 2024 2025
Vergoedingen raadsleden 1.032.087 1.052.299 1.071.810 1.092.859
Vergoedingen raadsleden 788.619 804.923 820.526 838.869
Steunraadsleden 24.243 24.357 24.472 24.839
Bijstand fracties 59.699 60.567 61.435 62.356
Werkkostenregeling 91.826 93.161 94.496 95.913
Overige kosten 67.700 69.291 70.882 70.882
Kosten vergaderingen 112.733 114.002 115.272 117.001
Raadsinformatiesysteem 71.428 72.097 72.766 73.858
Werkkostenregeling 28.254 28.665 29.075 29.512
TV uitzendingen 13.051 13.240 13.430 13.632
Informatievoorziening raad 52.731 28.134 28.537 28.965
Abonnement boeken/tijdschriften 1.570 1.593 1.615 1.640
Cursussen Raad 20.929 21.233 21.537 21.860
Overige kosten 5.232 5.308 5.384 5.465
Verkiezingen 25.000 0 0 0
Controle en onderzoek 223.400 230.108 234.742 239.585
Accountantskosten 140.331 144.465 146.535 148.733
Ombudsman functie 19.993 21.651 23.298 24.969
Rekenkamerfunctie 63.076 63.993 64.909 65.883
Griffie 348.627 356.484 363.923 371.503
Salarissen 338.471 346.181 353.472 360.895
Werkkostenregeling 7.869 7.983 8.098 8.219
Pers vorming en opleiding 2.287 2.320 2.353 2.389
Totaal begroting Griffie 1.769.578 1.781.028 1.814.284 1.849.912