Onderwijs, Economie en Haven

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Havens
Om als Vlaardingen de positie van 5e zeehavenstad van Nederland te laten behouden, richten we de aandacht op de veiligheid van de kades, voldoende diepgang van de watergangen en promotie. Het beheer en onderhoud van de havens sluit aan bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel  de beroeps- als recreatievaart.

Onderwijs
Het onderwijs heeft de maatschappelijke opdracht mede te zorgen voor sociale samenhang, algemeen welzijn, economische groei en welvaart. Kwalificeren, socialisatie en persoonsvorming zijn de drie doeldomeinen waaraan het onderwijs aandacht dient te besteden. Oplopende ongelijkheid, thuiszitters, krimp- en stijging van leerlingenaantallen, kwaliteitsverschillen, segregatie, het tekort aan leerkrachten, de veranderende rol van leerkrachten, werkdruk en tekorten op de jeugdzorg zetten deze maatschappelijke opdracht onder druk. Samen met het onderwijs(veld) hebben we in de onderwijsvisie 2020-2025 gedefinieerd wat we verstaan onder goed onderwijs in Vlaardingen. In de Visie zijn de speerpunten soepel, speelruimte, leermeester en inclusief opgenomen. In 2022 pakken we deze speerpunten na een jaar met beperkingen door de corona pandemie het uitvoeringsplan op, alsnog gaan we aan de beleidsdoelen werken. Uiteraard in nauwe afstemming met de onderwijsorganisaties zelf.

Het demissionaire kabinet heeft het Nationaal Programma Onderwijs in het leven geroepen. Het programma is bedoeld om onderwijsvertragingen in te lopen en moet leerlingen ondersteunen die het moeilijk hebben door schoolsluitingen en corona. De gemeente ontvangt de komende 2,5 jaar middelen om daar samen met het onderwijs invulling aan te geven.

Voor 2022 betekent dit dat de onderwijsorganisaties vooralsnog aan zet zijn om programma’s op maat te maken voor hun schoollocaties, de inzet vanuit de gemeente sluit hier op aan. Er is door de gemeente Vlaardingen een eerste inventarisatie gedaan over welke behoefte de onderwijsorganisaties concreet hebben. De behoeftes zijn de focus op mentaal en fysiek welbevinden van de leerlingen, gezin en opvoeding, sociaal netwerk versterken en zinvolle vrije tijd besteding door de leerling en meer inzet op de aanpak van kansenongelijkheid.

In de realisatie van de ambitie Vlaardingen als innovatieve MBO-opleidingsstad en de verbinding onderwijs en arbeidsmarkt ondersteunen wij de Food Innovation Academy en de Zorg Innovatie Academie en werken wij samen in lokale en regionale netwerken. Wij streven er ook in 2022 naar zoveel mogelijk gebruik te maken van deze kracht van buiten. Onze partners zijn de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Economische Adviesraad Vlaardingen (EAV), Riverboard (kopgroep LLO) en Green Businessclub, Industriële Kring Vlaardingen (IKV), Stichting Ondernemersfonds Vlaardingen, Koninklijke Horeca Nederland, afd. Vlaardingen (KHN), Stichting Stadshart Vlaardingen (SSV), Stichting Vlaardingen Partners (SVP), zorgpartijen en onderwijspartijen.

Integraal Huisvestingsplan
Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) heeft topprioriteit ( Coalitieakkoord 2019 - 2022 Gemeente Vlaardingen: "Handen uit de mouwen"). In het herstelplan hebben we opgenomen dat we met de uitvoering van het IHP zorgen dat er in Vlaardingen voldoende en kwalitatief goede schoolgebouwen beschikbaar zijn voor alle kinderen.

In 2022 wordt de uitvoering van de binnenmilieumaatregelen bij de scholen waar geen nieuwbouw, renovatie of uitbreiding plaatsvindt, verder uitgevoerd. Bij de scholen waarvoor de gemeente een Specifieke Uitkering Ventilatie In Scholen (SUVIS) heeft ontvangen worden de maatregelen eerst uitgevoerd. In 2022 vinden vervolgens voorbereidende maatregelen plaats om de tijdelijke huisvesting voor de nieuwbouw en renovatie/uitbreiding projecten voor het primair onderwijs in Holy plaats, wat inhoudt dat gebruik gemaakt gaat worden van bestaande (onderwijs)locaties. Deze locaties worden daar waar nodig aangepast. Separaat aan deze maatregelen vinden de voorbereidingen plaats voor de aanbesteding en de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor deze projecten. Sinds in 1 januari 2021 is de BENG norm opgenomen in het Bouwbesluit. Dit betekent dat bij nieuwbouw de gebouwen Bijna Energie Neutrale Gebouwen moeten zijn. Met de BENG norm is in de kredieten die in het IHP zijn opgenomen nog geen rekening gehouden. Bij de uitvoering van de projecten uit het IHP hebben we in de kadernota voorgesteld om eerst de aanbesteding van de projecten te doen. Na de aanbesteding zijn de feitelijke kosten bekend. Op basis van de feitelijke kosten wordt de raad voorgesteld om het verschil tussen de beschikbaar gestelde kredieten en de feitelijke kosten beschikbaar te stellen.

Bij nieuwbouw of uitbreiding van een schoolgebouw kijken we of er kinderopvang bij de school is aangesloten of in het gebouw is gehuisvest. In die gevallen gaan we met de kinderopvangorganisaties in gesprek wat de mee-investeringsmogelijkheden zijn voor de ruimtes die bestemd worden voor de kinderopvang voor 0 – 4 jaar. Daarnaast hebben we de ambitie om in te zetten op het multifunctioneel gebruik van ruimten met derden zodat samenwerking en meerdere functies de scholen in komen en de school naast onderwijs ook een wijkfunctie kan gaan krijgen.

Economie

De impact van de coronapandemie raakt uiteraard ook Vlaardingse ondernemers, onder meer in de horeca, detailhandel, evenementen en het cultureel ondernemerschap. Negatieve effecten die we voor 2022 en mogelijk verder verwachten, zijn toenemende leegstand, achterblijvende investeringen en mogelijk ook faillissementen en verlies van werkgelegenheid wanneer geboden steun vanuit het Rijk stopt.
Hoe de crisis zich zal ontwikkelen en het herstel uit de crisis zal verlopen is nog onduidelijk. Structureel contact met ondernemers en ondernemerscollectieven is en blijft ook in 2022 extra belangrijk om te horen wat er speelt en hier adequaat op in te kunnen spelen binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft. Voor het komende jaar zal de volgende stap liggen in het formaliseren en versterken van deze contacten aan de hand van samenwerkingsverbanden, met als doel meer concrete acties te benoemen en uit te voeren en dat de rolverdeling duidelijk wordt voor alle stakeholders.
Specifiek voor de door de coronacrisis zwaar getroffen horecabranche biedt het Ondersteuningsplan horeca Vlaardingen 2021-2024 ondernemers ook in 2022 kans op omzetverhoging doordat we onder andere ruimere terrassen voor een langere periode mogelijk hebben gemaakt.
De coronacrisis biedt overigens ook kansen. Bewoners recreëren meer buiten en meer in hun eigen omgeving. Ook neemt het binnenlands toerisme toe. Toerisme en recreatie (vrijetijdseconomie) is een branche die nog niet sterk is ontwikkeld in Vlaardingen en de regio. Vlaardingen kan nieuwe verdienmogelijkheden en nieuwe schone werkgelegenheid goed gebruiken.
Stichting Vlaardingen Partners heeft in 2021 samen met de gemeente een mooie subsidie toerisme van de provincie weten binnen te halen voor Vlaardingen. Hierdoor worden ook in 2022 mooie projecten in de stad zichtbaar om Vlaardingen aantrekkelijker te maken voor bewoners en bezoekers en positief onder de aandacht te brengen als aantrekkelijke woonstad.
Wat mist is een beleidslijn op dit gebied en een marketingorganisatie om Vlaardingen positief te profileren als aantrekkelijke groene waterrijke woonstad, om bezoekers aan te trekken met name naar de binnenstad om daar levendigheid te stimuleren.
In 2022 zijn financiële middelen nodig om het herstelplan te kunnen uitvoeren en kracht bij te zetten, zoals benoemd in de Kadernota 2021 onder Overige risico’s. Bijvoorbeeld voor het aantrekken van bezoekers om zo een leefbare (binnen)stad met voorzieningen en werkgelegenheid te behouden. Te denken valt aan het stimuleren van evenementen, promotie van de stad en het maken en aanpassen van beleid (horecanota, terrassenbeleid, detailhandelsnota).
Het terugdringen van ondermijning op de bedrijventerreinen blijft in 2022 een actueel onderwerp om het vestigingsklimaat te verbeteren. 
Vanuit een economische invalshoek zetten wij in op het Herstelplan door inzet van accountmanagement voor het terugdringen van ondermijning (veiligheid op bedrijventerreinen). Daarnaast focussen wij vanuit economie op 3 van de 4 ambities uit de Toekomstvisie:

  • Ambitie 2: Vlaardingen woonstad voor iedereen
  • Ambitie 3: Vlaardingen als innovatieve opleider
  • Ambitie 4: De Vlaardingse binnenstad leeft

Binnenstad
Het Koopstromenonderzoek (KSO) 2018 toonde al aan dat steeds meer binnensteden te kampen hebben met de aanhoudende problematiek van teruglopende bezoekersaantallen en toenemende leegstand. De verwachting is dat de coronacrisis en de nasleep hiervan deze trend verder zal versterken. De binnenstad wordt meer en meer een verblijfsgebied met een mix van functies, waar je voor meer dan alleen winkelen naar toe komt. In het voorjaar van 2022 verwachten we de resultaten van het Koopstromenonderzoek 2021, dat een actueel beeld zal geven van het koopgedrag en de waardering van de Vlaardingse consument voor de binnenstad en andere winkelgebieden. Het KSO zal inzicht geven in welke mate de eerder ingezette trends en de nasleep van de coronacrisis gevolgen zullen hebben voor de aanpak van de binnenstad. Medio 2021 konden we ook zien dat het aantal bezoekers in de Vlaardingse binnenstad flink is terug gelopen, echter, dit meetresultaat vond plaats in de laatste fase van de lockdown. 2022 zal hopelijk laten zien wat de daadwerkelijke teruggang is geweest en in hoeverre het winkelgebied gaat herstellen van de coronacrisis. De toenemende vraag en prijsstijgingen op de woningmarkt laten wel grotere kansen zien voor het transformeren van winkel- en horecapanden naar woningen. De interesse hiervoor neemt merkbaar toe vanuit zowel de vraag en aanbodkant. Dit past naadloos in de transformatie- en krimpambitie die in het PLB is geformuleerd en daar zal in de komende jaren ook actief op worden ingezet.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

Aanpassingen n.a.v. aangenomen amendementen

Revitalisering Binnenstad
Met de extra vrijgekomen middelen kan het algehele ambitieniveau voor de binnenstad verhoogd worden ten opzichte van de conceptbegroting. Tevens schept dit meer ruimte om met private partijen te komen tot een gebiedsontwikkeling die passend is binnen de gebiedsvisie waaraan gewerkt wordt voor de lange termijn. Projecten en inspanningen op het gebied van aanpak openbare ruimte, leegstandsbestrijding, vergroening en klimaatadaptatie, kunst en communicatie kunnen over een langere periode en met hoger ambitieniveau worden uitgevoerd met de nodige ondersteuning. Hierbij kan ook beter de verbinding worden gezocht met aanverwante onderwerpen zoals de ambities op het woonprogramma, de ontwikkelingen in de Rivierzone, evenementen en vrijetijdseconomie.
Voor 2022 is € 200.000 extra beschikbaar, voor 2023 € 355.000, voor 2024 € 361.000 en voor 2025 € 209.000.

Bedragen x € 1.000) 2022 2023 2024 2025
Amendement Aanvullende investeringsagenda:
Revitalisering Binnenstad (D) -200 -355 -361 -209
Totaal effect op begrotingssaldo -200 -355 -361 -209

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Nota Voorschoolse voorzieningen 2013
Integraal huisvestingsplan primair, voortgezet en speciaal onderwijs 2019
Onderwijsvisie 2019-2025 2019
Actualisatie Actieplan Economie 2020
Verordening Winkeltijden Vlaardingen 2020
Kadernota Samen aan zet 2017
De Binnenstad centraal 2018
Programma Levendige Binnenstad 2030 2020
Beheerplan Kades en glooiingen 2014
Beeldkwaliteitsplan Binnenstad 2020
Ondersteuningsplan horeca Vlaardingen 2021-2024 2021
Startnotitie Vrijetijdseconomie 2021
Vlaardingen MBO-stad 2021
Actualisatie Standplaatsenbeleid 2021

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 14 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Ambitie 14 - Onderwijs

In Vlaardingen wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven in adequate en duurzame gebouwen met een gezond binnenklimaat. Door een breed palet aan onderwijs aan te bieden en zorg te dragen voor onderwijskansen aan alle kinderen, hebben jongeren de mogelijkheid om met goede kwalificaties de arbeidsmarkt in te stappen. Wij zetten in op een aanbod van (MBO-) opleidingen, aansluitend bij de vraag op de regionale arbeidsmarkt.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 15a - Economie

Terug naar navigatie - Ambitie 15a - Economie

Wij stimuleren ook in 2022 groei van de werkgelegenheid, door in te zetten op het versterken van de relatie tussen Onderwijs en Arbeidsmarkt. Vlaardingen wordt dé stad waar onderwijs en arbeidsmarkt elkaar versterken door samenwerking en waar ondernemers hun bedrijven gericht openstellen voor het onderwijs. Er zijn echte doorlopende leerlijnen (met name gericht op techniek, zorg en food) en een doorlopende werklijn, waarin jong en oud worden opgeleid in een gemengde omgeving waarin theorie en praktijk elkaar afwisselen.
Vlaardingen wordt dé stad waarin kennis en innovatie op het gebied van Zorg en Voeding zorgen voor duurzame welvaart en werkgelegenheid.
Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 15b - Binnenstad

Terug naar navigatie - Ambitie 15b - Binnenstad

Met de vaststelling in 2020 van het Programma Levendige Binnenstad 2030 koersen we aan op de krimpopgave van het winkelbestand, versterking van de horeca- en leisurefunctie, realisering van zo veel mogelijk extra hoogwaardige woningen, vergroening en verduurzaming. Er zal onverminderd ingezet worden op het activeren en meekrijgen van stakeholders in de binnenstad. Het afgelopen jaar is er vanuit de gemeente actief ingezet op een samenwerkingsverband tussen een aantal vastgoedeigenaren in de binnenstad. De samenwerking tussen de gemeente en deze partijen wordt geborgd in een convenant. Daarnaast zal vanuit de gemeente en individuele vastgoedpartijen gekeken worden naar de mogelijkheid om subsidies binnen te halen vanuit Rijk en provincie.
Het uitvoeringsplan behorende bij de ambities voor de binnenstad diende door gemeentelijke financiële herprioriteringen te worden aangepast. Daarnaast zorgde de coronacrisis ook voor het on hold zetten van een aantal projecten die later uitgevoerd gaan worden. Dit betekent dat in het tweede deel van 2021 en 2022 er wordt ingezet op maximale realisering van projecten uit het uitvoeringsplan van het PLB. Naast verschillende vergroeningen en herinrichtingen van de openbare ruimte is ook de subsidieregeling voor transformatie en verhuizingen gerealiseerd die in een aantal stappen over komende jaren wordt uitgerold. Deze subsidieregeling biedt de basis om de transformatie vanuit de gemeente actiever te gaan te stimuleren, in samenwerking met de winkeliers en vastgoedeigenaren. In het geval van de vastgoedeigenaren is daar het doel om de samenwerking eind 2021 vast te leggen in een convenant, zodat de samenwerking beter geborgd wordt en de rollen voor eenieder duidelijker. Zo kunnen de opgaven in meer gezamenlijkheid worden opgepakt. Projecten op het gebied van aanpak buitenruimte, schoon, heel & veilig en de promotie van de binnenstad zullen ook in 2022 verder afgerond en opgestart worden.
Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren

We lichten u het verschil tussen absoluut en relatief verzuim toe.
Absoluut verzuim houdt in dat een leerplichtige jongere tussen de 5 en 16 jaar of een jongere van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht, niet is ingeschreven op een school en ook niet is vrijgesteld van de inschrijvingsplicht.

Van relatief verzuim is sprake als een op school ingeschreven leer- of kwalificatie plichtige jongere (5 t/m 17 jaar) ongeoorloofd afwezig is (dus niet ziek). Dit betreft zowel kortdurend relatief verzuim (spijbelen, extra dag vrij vanwege vakantie), als langdurend relatief verzuim (langer dan 4 weken aaneengesloten afwezig).

Voortijdig schoolverlaters zijn leerlingen (12 - 23 jaar) die voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger.

 

Onderstaand treft u de cijfers  relatief en absoluut verzuim van de gemeente Vlaardingen. De landelijke cijfers worden eind 2021 bekend.

Onderwijs en economie Bron Vlaardingen 2018 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2019 Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019 Nederland 2020 Vlaardingen 2020
Absoluut verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 1,4 1,9 4,5 1,2 1,99 n.n.b. n.n.b.
Relatief verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 20 23 25,6 22 23 n.n.b. n.n.b.
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (% deelnemers aan het VO en MBO) INGRADO 2,4 1,9 1,7 1,9 n.n.b. 1,7 1,9
Functiemenging (%) LISA 38,2 51,9 53,2 38,8 52,2 53,2 37,5
Vestiging (van bedrijven) (per 1000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) LISA 91,6 133,4 151,6 98,6 139,1 n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV)
De bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV) is door het algemeen bestuur van de MRDH ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van de economische ontwikkeling van de Metropoolregio, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter versterking van het economisch vestigingsklimaat binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de portefeuillehouders Economisch vestigingsklimaat van de 23 MRDH gemeenten.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2022-2025 het financieel deel van deze begroting.

Bedragen x €1.000
Onderwijs, Economie en Haven Begroting na wijziging 2021 2022 2023 2024 2025
Lasten 18.102 17.193 19.019 19.338 19.386
Baten 7.760 6.564 6.602 6.640 6.742
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -10.342 -10.629 -12.417 -12.698 -12.644

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2022 + - 31-12-2022
Onderwijshuisvesting 1.500 0 0 1.500
Revitalisering binnenstad 87 0 0 87
Totaal reserves 1.587 0 0 1.587

Reserve Onderwijshuisvesting
De reserve onderwijshuisvesting is gemaximaliseerd tot € 1,5 miljoen. De reserve kan ingezet worden voor de dekking van onvoorziene uitgaven.

Reserve Revitalisering Binnenstad
De reserve is voor dekking van uitgaven aan projecten die er aan bijdragen dat de binnenstad een aantrekkelijk verblijfsgebied wordt en blijft.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn er in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2021 2022 2023 2024 2025
Inventaris e.d. onderwijs 508 515 523 531 539
Kademuren en glooiingen 1.100 0 0 0 0
Integraal huisvestingsplan onderwijs (2019) 3.040 0 0 0 0
Integraal huisvestingsplan onderwijs 0 15.552 0 0 0
Integraal huisvestingsplan onderwijs (coalitieakkoord 2019) 0 0 1.367 15.563 7.180
Aanpak Binnenstad 385 385 385 0 0
Totaal investeringen meerjarig 5.033 16.452 2.275 16.094 7.719

Integraal Huisvestingsplan (IHP)
In het coalitie akkoord is afgesproken om uitvoering te geven aan het IHP in tien jaar. De investering in 2021 betreft voornamelijk maatregelen ter verbetering van energieprestaties en binnenmilieu. De investeringen in 2022 betreft nieuwbouw, renovatie en uitbreiding (o.a. Klimop/Breinpaleis). De investering in 2023 betreft de renovatie van het Christal en de geplande investering in 2024 betreft renovatie van het Groen van Prinsterer.