Havens
Om als Vlaardingen de positie van 5e zeehavenstad van Nederland te laten behouden, richten we de aandacht op de veiligheid van de kades, voldoende diepgang van de watergangen en promotie. Het beheer en onderhoud van de havens sluit aan bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel de beroeps- als recreatievaart.
Onderwijs
Het onderwijs heeft de maatschappelijke opdracht mede te zorgen voor sociale samenhang, algemeen welzijn, economische groei en welvaart. Kwalificeren, socialisatie en persoonsvorming zijn de drie doeldomeinen waaraan het onderwijs aandacht dient te besteden. Oplopende ongelijkheid, thuiszitters, krimp- en stijging van leerlingenaantallen, kwaliteitsverschillen, segregatie, het tekort aan leerkrachten, de veranderende rol van leerkrachten, werkdruk en tekorten op de jeugdzorg zetten deze maatschappelijke opdracht onder druk. Samen met het onderwijs(veld) hebben we in de onderwijsvisie 2020-2025 gedefinieerd wat we verstaan onder goed onderwijs in Vlaardingen. In de Visie zijn de speerpunten soepel, speelruimte, leermeester en inclusief opgenomen. In 2022 pakken we deze speerpunten na een jaar met beperkingen door de corona pandemie het uitvoeringsplan op, alsnog gaan we aan de beleidsdoelen werken. Uiteraard in nauwe afstemming met de onderwijsorganisaties zelf.
Het demissionaire kabinet heeft het Nationaal Programma Onderwijs in het leven geroepen. Het programma is bedoeld om onderwijsvertragingen in te lopen en moet leerlingen ondersteunen die het moeilijk hebben door schoolsluitingen en corona. De gemeente ontvangt de komende 2,5 jaar middelen om daar samen met het onderwijs invulling aan te geven.
Voor 2022 betekent dit dat de onderwijsorganisaties vooralsnog aan zet zijn om programma’s op maat te maken voor hun schoollocaties, de inzet vanuit de gemeente sluit hier op aan. Er is door de gemeente Vlaardingen een eerste inventarisatie gedaan over welke behoefte de onderwijsorganisaties concreet hebben. De behoeftes zijn de focus op mentaal en fysiek welbevinden van de leerlingen, gezin en opvoeding, sociaal netwerk versterken en zinvolle vrije tijd besteding door de leerling en meer inzet op de aanpak van kansenongelijkheid.
In de realisatie van de ambitie Vlaardingen als innovatieve MBO-opleidingsstad en de verbinding onderwijs en arbeidsmarkt ondersteunen wij de Food Innovation Academy en de Zorg Innovatie Academie en werken wij samen in lokale en regionale netwerken. Wij streven er ook in 2022 naar zoveel mogelijk gebruik te maken van deze kracht van buiten. Onze partners zijn de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Economische Adviesraad Vlaardingen (EAV), Riverboard (kopgroep LLO) en Green Businessclub, Industriële Kring Vlaardingen (IKV), Stichting Ondernemersfonds Vlaardingen, Koninklijke Horeca Nederland, afd. Vlaardingen (KHN), Stichting Stadshart Vlaardingen (SSV), Stichting Vlaardingen Partners (SVP), zorgpartijen en onderwijspartijen.
Integraal Huisvestingsplan
Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) heeft topprioriteit ( Coalitieakkoord 2019 - 2022 Gemeente Vlaardingen: "Handen uit de mouwen"). In het herstelplan hebben we opgenomen dat we met de uitvoering van het IHP zorgen dat er in Vlaardingen voldoende en kwalitatief goede schoolgebouwen beschikbaar zijn voor alle kinderen.
In 2022 wordt de uitvoering van de binnenmilieumaatregelen bij de scholen waar geen nieuwbouw, renovatie of uitbreiding plaatsvindt, verder uitgevoerd. Bij de scholen waarvoor de gemeente een Specifieke Uitkering Ventilatie In Scholen (SUVIS) heeft ontvangen worden de maatregelen eerst uitgevoerd. In 2022 vinden vervolgens voorbereidende maatregelen plaats om de tijdelijke huisvesting voor de nieuwbouw en renovatie/uitbreiding projecten voor het primair onderwijs in Holy plaats, wat inhoudt dat gebruik gemaakt gaat worden van bestaande (onderwijs)locaties. Deze locaties worden daar waar nodig aangepast. Separaat aan deze maatregelen vinden de voorbereidingen plaats voor de aanbesteding en de aanvraag voor de omgevingsvergunning voor deze projecten. Sinds in 1 januari 2021 is de BENG norm opgenomen in het Bouwbesluit. Dit betekent dat bij nieuwbouw de gebouwen Bijna Energie Neutrale Gebouwen moeten zijn. Met de BENG norm is in de kredieten die in het IHP zijn opgenomen nog geen rekening gehouden. Bij de uitvoering van de projecten uit het IHP hebben we in de kadernota voorgesteld om eerst de aanbesteding van de projecten te doen. Na de aanbesteding zijn de feitelijke kosten bekend. Op basis van de feitelijke kosten wordt de raad voorgesteld om het verschil tussen de beschikbaar gestelde kredieten en de feitelijke kosten beschikbaar te stellen.
Bij nieuwbouw of uitbreiding van een schoolgebouw kijken we of er kinderopvang bij de school is aangesloten of in het gebouw is gehuisvest. In die gevallen gaan we met de kinderopvangorganisaties in gesprek wat de mee-investeringsmogelijkheden zijn voor de ruimtes die bestemd worden voor de kinderopvang voor 0 – 4 jaar. Daarnaast hebben we de ambitie om in te zetten op het multifunctioneel gebruik van ruimten met derden zodat samenwerking en meerdere functies de scholen in komen en de school naast onderwijs ook een wijkfunctie kan gaan krijgen.
Economie
De impact van de coronapandemie raakt uiteraard ook Vlaardingse ondernemers, onder meer in de horeca, detailhandel, evenementen en het cultureel ondernemerschap. Negatieve effecten die we voor 2022 en mogelijk verder verwachten, zijn toenemende leegstand, achterblijvende investeringen en mogelijk ook faillissementen en verlies van werkgelegenheid wanneer geboden steun vanuit het Rijk stopt.
Hoe de crisis zich zal ontwikkelen en het herstel uit de crisis zal verlopen is nog onduidelijk. Structureel contact met ondernemers en ondernemerscollectieven is en blijft ook in 2022 extra belangrijk om te horen wat er speelt en hier adequaat op in te kunnen spelen binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft. Voor het komende jaar zal de volgende stap liggen in het formaliseren en versterken van deze contacten aan de hand van samenwerkingsverbanden, met als doel meer concrete acties te benoemen en uit te voeren en dat de rolverdeling duidelijk wordt voor alle stakeholders.
Specifiek voor de door de coronacrisis zwaar getroffen horecabranche biedt het Ondersteuningsplan horeca Vlaardingen 2021-2024 ondernemers ook in 2022 kans op omzetverhoging doordat we onder andere ruimere terrassen voor een langere periode mogelijk hebben gemaakt.
De coronacrisis biedt overigens ook kansen. Bewoners recreëren meer buiten en meer in hun eigen omgeving. Ook neemt het binnenlands toerisme toe. Toerisme en recreatie (vrijetijdseconomie) is een branche die nog niet sterk is ontwikkeld in Vlaardingen en de regio. Vlaardingen kan nieuwe verdienmogelijkheden en nieuwe schone werkgelegenheid goed gebruiken.
Stichting Vlaardingen Partners heeft in 2021 samen met de gemeente een mooie subsidie toerisme van de provincie weten binnen te halen voor Vlaardingen. Hierdoor worden ook in 2022 mooie projecten in de stad zichtbaar om Vlaardingen aantrekkelijker te maken voor bewoners en bezoekers en positief onder de aandacht te brengen als aantrekkelijke woonstad.
Wat mist is een beleidslijn op dit gebied en een marketingorganisatie om Vlaardingen positief te profileren als aantrekkelijke groene waterrijke woonstad, om bezoekers aan te trekken met name naar de binnenstad om daar levendigheid te stimuleren.
In 2022 zijn financiële middelen nodig om het herstelplan te kunnen uitvoeren en kracht bij te zetten, zoals benoemd in de Kadernota 2021 onder Overige risico’s. Bijvoorbeeld voor het aantrekken van bezoekers om zo een leefbare (binnen)stad met voorzieningen en werkgelegenheid te behouden. Te denken valt aan het stimuleren van evenementen, promotie van de stad en het maken en aanpassen van beleid (horecanota, terrassenbeleid, detailhandelsnota).
Het terugdringen van ondermijning op de bedrijventerreinen blijft in 2022 een actueel onderwerp om het vestigingsklimaat te verbeteren.
Vanuit een economische invalshoek zetten wij in op het Herstelplan door inzet van accountmanagement voor het terugdringen van ondermijning (veiligheid op bedrijventerreinen). Daarnaast focussen wij vanuit economie op 3 van de 4 ambities uit de Toekomstvisie:
- Ambitie 2: Vlaardingen woonstad voor iedereen
- Ambitie 3: Vlaardingen als innovatieve opleider
- Ambitie 4: De Vlaardingse binnenstad leeft
Binnenstad
Het Koopstromenonderzoek (KSO) 2018 toonde al aan dat steeds meer binnensteden te kampen hebben met de aanhoudende problematiek van teruglopende bezoekersaantallen en toenemende leegstand. De verwachting is dat de coronacrisis en de nasleep hiervan deze trend verder zal versterken. De binnenstad wordt meer en meer een verblijfsgebied met een mix van functies, waar je voor meer dan alleen winkelen naar toe komt. In het voorjaar van 2022 verwachten we de resultaten van het Koopstromenonderzoek 2021, dat een actueel beeld zal geven van het koopgedrag en de waardering van de Vlaardingse consument voor de binnenstad en andere winkelgebieden. Het KSO zal inzicht geven in welke mate de eerder ingezette trends en de nasleep van de coronacrisis gevolgen zullen hebben voor de aanpak van de binnenstad. Medio 2021 konden we ook zien dat het aantal bezoekers in de Vlaardingse binnenstad flink is terug gelopen, echter, dit meetresultaat vond plaats in de laatste fase van de lockdown. 2022 zal hopelijk laten zien wat de daadwerkelijke teruggang is geweest en in hoeverre het winkelgebied gaat herstellen van de coronacrisis. De toenemende vraag en prijsstijgingen op de woningmarkt laten wel grotere kansen zien voor het transformeren van winkel- en horecapanden naar woningen. De interesse hiervoor neemt merkbaar toe vanuit zowel de vraag en aanbodkant. Dit past naadloos in de transformatie- en krimpambitie die in het PLB is geformuleerd en daar zal in de komende jaren ook actief op worden ingezet.