Verkeer en Mobiliteit

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Actieplan Mobiliteit
Het Actieplan Mobiliteit geeft de kaders aan voor het thema verkeer en mobiliteit. Op 16 september heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsagenda vastgesteld. Deze agenda vormt het eerste uitvoeringsprogramma van het Actieplan Mobiliteit. In de Mobiliteitsagenda worden de ambities verder geconcretiseerd. Deze agenda geeft, vanuit de kaders van het Actieplan Mobiliteit, een groot aantal concrete projecten en richtingen die de komende jaren op het gebied van verkeer en mobiliteit opgepakt kunnen worden. Deze projecten zijn onderverdeeld in korte, middellange en lange termijn.

Het coalitieakkoord benoemt verkeersveiligheid bij scholen en zorginstellingen als belangrijkste onderwerp binnen het Actieplan Mobiliteit. De focus ligt dan ook bij het verbeteren van de situatie voor de kwetsbare verkeersdeelnemer. Daarnaast is een goede doorstroming en bereikbaarheid van belang.

Verbeteren verkeersveiligheid
Het continu verbeteren van de verkeersveiligheid in de stad heeft de hoogste prioriteit. Op basis van succesvolle ervaringen met de Rijkssubsidie Investeringsimpuls verkeersveiligheid zullen we in 2022 nieuwe kansen benutten om mee te doen met een eventuele 2e tranche van deze Investeringsimpuls. Daarnaast blijven we inzetten op de reguliere subsidiemogelijkheden van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met als doel een toegankelijke en veilige openbare ruimte voor alle gebruikers. Extra aandacht gaat daarbij uit naar de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, kinderen en personen met een beperking.

Stimuleren duurzame mobiliteit
De woningbouwopgave en bijbehorende toename van mobiliteit vragen om een andere benadering van mobiliteit. We moeten de komende jaren vooral inzetten op het stimuleren van fietsgebruik, openbaar vervoer en (elektrische) deelmobiliteit. Bouwen rondom OV-locaties is daarom van belang. Ook het toepassen van (elektrische) deelmobiliteit en het voorzien in openbare laadvoorzieningen in het algemeen en bij nieuwe ontwikkelingen is een belangrijke factor om een mobiliteitstransitie teweeg te brengen. Dit principe passen we  toe bij de planvorming rondom Park Vijfsluizen. In regionaal verband voert Vlaardingen al geruime tijd openbare-laadinfra-projecten uit. Er wordt uitvoering gegeven aan de nieuwe laadconcessie die per 1 juli 2021 binnen een samenwerkingsverband van 30 gemeenten is gestart.  Door naast het verbeteren van de doorstroming in te zetten op duurzame mobiliteit blijft de stad bereikbaar. Bovendien wordt hiermee bijgedragen aan de doelstellingen uit het Actieplan Luchtkwaliteit.

Verbeteren van de doorstroming
Een goede doorstroming op het wegennet is van belang voor de bereikbaarheid van onze stad voor zowel inwoners als ondernemers. Ook draagt een goede doorstroming bij aan de leefbaarheid rondom de wegen. Het komende jaar gaan we verder met de reconstructie van de Marathonweg. Naast het verbeteren van de doorstroming, verbeteren we hier ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. De werkzaamheden voor de Blankenburgverbinding leggen nog steeds beslag op onze stad. In goed overleg met Rijkswaterstaat kijken we steeds hoe we de Vlaardingse belangen zo goed mogelijk kunnen borgen.

Parkeren
Diverse acties uit de Herijking Parkeerbeleid 2017 zijn uitgevoerd, waardoor het parkeren in de binnenstad prettiger is geworden. De beleidsregel Parkeernormen biedt een goed instrument om duurzame mobiliteit bij nieuwe ontwikkelingen de komende periode mogelijk te maken. Ook onderzoeken we de mogelijkheden voor het uitbreiden van betaald parkeren. Het draagvlakonderzoek in de Indische buurt voor het invoeren van betaald parkeren wordt uitgevoerd in combinatie met de herinrichting van de wijk. Deze herinrichting vindt plaats vanwege de rioolvervanging. Voor het uitbreiden van betaald parkeren in andere wijken rondom de binnenstad is onvoldoende draagvlak gebleken.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Financieel meerjarenperspectief

De volgende financiële ontwikkelingen hebben binnen dit programma plaatsgevonden na vaststelling van de Kadernota 2021 en zijn verwerkt in de meerjarenbegroting 2022 – 2025.

Bedragen x € 1.000) 2022 2023 2024 2025
Vervallen opbrengsten betaald parkeren -711 -721 -732 -607
Amendement Aanvullende investeringsagenda:
Onderhoud Buitenruimte inclusief Groen (A) -535 -543 -553 -563
Uitvoering mobiliteitsplan versnellen (E) -200 -204 -206 -210
Twist (brug) onderhoud in 2022 i.p.v. 2026 (M) 0 -22 -22 -22
Totaal effect op begrotingssaldo -1.446 -1.490 -1.513 -1.402

In de meerjarenbegroting 2021 – 2024 en de daarbij behorende ombuigingsvoorstellen, is het invoeren van betaald parkeren in de VOP, Oostwijk-Oost en de Indische Buurt met de daarbij behorende financiële effecten verwerkt. In het ombuigingsvoorstel is aangegeven dat realisatie van het voorstel afhankelijk is van de resultaten van een draagvlakonderzoek naar betaald parkeren. Nu uit het onderzoek in de eerste helft van 2021 is gebleken dat bewoners en ondernemers in meerderheid tegen het voorstel zijn, kan betaald parkeren niet worden ingevoerd en heeft dit een nadelig effect op het saldo van de meerjarenbegroting 2022 – 2025.

 

Aanpassingen n.a.v. aangenomen amendementen

Uitvoering Mobiliteitsagenda versnellen
Het aangenomen amendement ‘Aanvullende investeringsagenda’ maakt het mogelijk om een deel van de voorgestelde maatregelen te financieren. Aandachtspunten zijn o.a. de verkeersveiligheid rondom de schoolzones, zorgcentra en versterken van de fietsinfrastructuur. In dit kader worden jaarlijks extra middelen van 200.000 euro aan kapitaallasten meerjarig ter beschikking gesteld. 

Onderhoud buitenruimte 
Op basis van het aangenomen amendement ‘Aanvullende Investeringsagenda’ zijn er meerjarig extra middelen beschikbaar gesteld om het dagelijks onderhoudsniveau aangaande de verhardingen van niveau ‘C’ te verhogen naar niveau ’B’.  In de periode 2022 – 2025 zal in dit kader jaarlijks structureel  535.000 euro extra middelen worden opgenomen. 

Twist
Op basis van het aangenomen amendement ‘Aanvullende Investeringsagenda’ zal het groot onderhoud, waaronder schilderen, van de brug Twist worden vervroegd naar 2022. De lasten bedragen zo’n € 22.000 per jaar. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Herijking Parkeerbeleid 2017
Nota Parkeerbeleid Vlaardingen 2011
Beleidsplan Openbare verlichting 2014
Beleids- en beheersplan Wegen 2015
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2015
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen 2016

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Terug naar navigatie - Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit draagt bij aan de speerpunten uit het Actieplan Mobiliteit: veilig, bereikbaar, gezond. Daarom leggen we de focus op het verbeteren van het fietsklimaat, gebruik van het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Dit past tevens bij de ambities uit het Actieplan Luchtkwaliteit. In de Mobiliteitsagenda zijn diverse projecten opgenomen die hieraan bijdragen.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

De verkeersveiligheid in onze gemeente krijgt continu aandacht. Wij geven prioriteit aan een preventieve aanpak om de verkeersveiligheid te verbeteren en richten ons op de schoolomgeving en zorginstellingen.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

De doorstroming van het gemotoriseerde verkeer in Vlaardingen is goed. Dit draagt bij aan een goede bereikbaarheid van de stad voor zowel inwoners als ondernemers. Een goede verkeersafwikkeling voor gemotoriseerd verkeer gaat echter niet ten koste van de doorstroming voor fiets en openbaar vervoer.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Verkeersveiligheid Bron Nederland 2018 Vlaardingen 2018 50.000 - 100.000 inw. 2018 Nederland 2019 Vlaardingen 2019 50.000 - 100.000 inw. 2019
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) 11 9 10 n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zie onder programma 1 Bestuur, dienstverlening en participatie) is de Vervoersautoriteit betrokken bij de uitvoering van de doelstellingen van dit programma. De bestuurscommissie Vervoersautoriteit (Va) is ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van verkeer en vervoer, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de wethouders Verkeer en Vervoer van de 23 MRDH gemeenten.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Baten en lasten meerjarig

Zie voor de specificatie van de meerjarenraming 2022 - 2025 het financieel deel van deze begroting.

Bedragen x €1.000
Verkeer en Mobiliteit Begroting na wijziging 2021 2022 2023 2024 2025
Lasten 13.512 14.485 15.070 15.285 15.423
Baten 2.690 2.702 2.742 2.781 2.949
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -10.822 -11.783 -12.329 -12.504 -12.474

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2022 + - 31-12-2022
Parkeerfonds 58 0 0 58
Binnenstad - parkeren 332 0 332 0
Totaal reserves 391 0 332 58

Reserve Parkeerfonds
Afkoopsommen negatieve parkeerbalans vanuit (bouw)ontwikkelingen worden in de reserve Parkeerfonds gestort, waarmee de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij herinrichting van straten wordt gedekt.

Reserve Binnenstad en parkeren
Door middel van het aangenomen amendement 'Evenementenbudget structureel in begroting'  wordt deze reserve opgeheven. Het resterende saldo van deze reserve wordt in 2022 toegevoegd aan de algemene reserve. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2021 2022 2023 2024 2025
Onderhoudsniveau buitenruimte 3.045 1.786 1.813 1.840 1.868
Uitvoering parkeerbeleid 102 113 115 117 119
Aanschaf verlichting 325 363 368 374 379
Verkeersregelinstallaties 178 198 201 204 207
Aansluiting Abel Tasmanlaan 400 0 0 0 0
Reconstructie Marathonweg 1.000 0 0 0 0
Reconstructie Marathonweg - verwachte bijdrage MRDH -790 0 0 0 0
Reconstructie rotonde Deltaweg 800 900 0 0 0
Metropolitane fietsroute (coalitieakkoord 2019) 500 0 0 0 0
Totaal investeringen meerjarig 5.559 3.360 2.497 2.535 2.573