Actieplan Mobiliteit
Het Actieplan Mobiliteit geeft de kaders aan voor het thema verkeer en mobiliteit. Op 16 september heeft de gemeenteraad de Mobiliteitsagenda vastgesteld. Deze agenda vormt het eerste uitvoeringsprogramma van het Actieplan Mobiliteit. In de Mobiliteitsagenda worden de ambities verder geconcretiseerd. Deze agenda geeft, vanuit de kaders van het Actieplan Mobiliteit, een groot aantal concrete projecten en richtingen die de komende jaren op het gebied van verkeer en mobiliteit opgepakt kunnen worden. Deze projecten zijn onderverdeeld in korte, middellange en lange termijn.
Het coalitieakkoord benoemt verkeersveiligheid bij scholen en zorginstellingen als belangrijkste onderwerp binnen het Actieplan Mobiliteit. De focus ligt dan ook bij het verbeteren van de situatie voor de kwetsbare verkeersdeelnemer. Daarnaast is een goede doorstroming en bereikbaarheid van belang.
Verbeteren verkeersveiligheid
Het continu verbeteren van de verkeersveiligheid in de stad heeft de hoogste prioriteit. Op basis van succesvolle ervaringen met de Rijkssubsidie Investeringsimpuls verkeersveiligheid zullen we in 2022 nieuwe kansen benutten om mee te doen met een eventuele 2e tranche van deze Investeringsimpuls. Daarnaast blijven we inzetten op de reguliere subsidiemogelijkheden van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met als doel een toegankelijke en veilige openbare ruimte voor alle gebruikers. Extra aandacht gaat daarbij uit naar de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, kinderen en personen met een beperking.
Stimuleren duurzame mobiliteit
De woningbouwopgave en bijbehorende toename van mobiliteit vragen om een andere benadering van mobiliteit. We moeten de komende jaren vooral inzetten op het stimuleren van fietsgebruik, openbaar vervoer en (elektrische) deelmobiliteit. Bouwen rondom OV-locaties is daarom van belang. Ook het toepassen van (elektrische) deelmobiliteit en het voorzien in openbare laadvoorzieningen in het algemeen en bij nieuwe ontwikkelingen is een belangrijke factor om een mobiliteitstransitie teweeg te brengen. Dit principe passen we toe bij de planvorming rondom Park Vijfsluizen. In regionaal verband voert Vlaardingen al geruime tijd openbare-laadinfra-projecten uit. Er wordt uitvoering gegeven aan de nieuwe laadconcessie die per 1 juli 2021 binnen een samenwerkingsverband van 30 gemeenten is gestart. Door naast het verbeteren van de doorstroming in te zetten op duurzame mobiliteit blijft de stad bereikbaar. Bovendien wordt hiermee bijgedragen aan de doelstellingen uit het Actieplan Luchtkwaliteit.
Verbeteren van de doorstroming
Een goede doorstroming op het wegennet is van belang voor de bereikbaarheid van onze stad voor zowel inwoners als ondernemers. Ook draagt een goede doorstroming bij aan de leefbaarheid rondom de wegen. Het komende jaar gaan we verder met de reconstructie van de Marathonweg. Naast het verbeteren van de doorstroming, verbeteren we hier ook de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. De werkzaamheden voor de Blankenburgverbinding leggen nog steeds beslag op onze stad. In goed overleg met Rijkswaterstaat kijken we steeds hoe we de Vlaardingse belangen zo goed mogelijk kunnen borgen.
Parkeren
Diverse acties uit de Herijking Parkeerbeleid 2017 zijn uitgevoerd, waardoor het parkeren in de binnenstad prettiger is geworden. De beleidsregel Parkeernormen biedt een goed instrument om duurzame mobiliteit bij nieuwe ontwikkelingen de komende periode mogelijk te maken. Ook onderzoeken we de mogelijkheden voor het uitbreiden van betaald parkeren. Het draagvlakonderzoek in de Indische buurt voor het invoeren van betaald parkeren wordt uitgevoerd in combinatie met de herinrichting van de wijk. Deze herinrichting vindt plaats vanwege de rioolvervanging. Voor het uitbreiden van betaald parkeren in andere wijken rondom de binnenstad is onvoldoende draagvlak gebleken.