Bijlagen, toelichting en begrippen

Toelichting op de taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting op de taakvelden

0. Bestuur en ondersteuning

0.1 - Bestuur
Tot dit taakveld behoort de facilitering van de bestuursorganen:

  • college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.);
  • raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.);
  • de ondersteuning van de raad, griffie;
  • regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking;
  • lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • de ambtelijke ondersteuning en beleidsadvisering van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders horen onder taakveld 0.4;
  • een bijdrage aan/van een verbonden partij, zoals een gemeenschappelijke regeling, als vergoeding voor de uitvoering van taken. Deze moet worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waar de verbonden partij werkzaam voor is;
  • de gemeentesecretaris, die behoort onder taakveld 0.4.

0.2 - Burgerzaken
Tot dit taakveld behoren de volgende burgerzaken:

  • paspoorten en rijbewijzen;
  • bevolkingsregister;
  • straatnaamgeving en kadastrale informatie;
  • burgerschap;
  • verkiezingen, referenda;
  • burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7).

0.3 - Beheer overige gebouwen en gronden
Tot dit taakveld behoren taken met betrekking tot onroerend goed dat niet in exploitatie is en niet aan een specifiek beleidsveld is toe te delen:

  • beheer, verhuur, instandhouding van gebouwen, gronden en landerijen die de gemeente (al of niet tijdelijk) in bezit heeft en niet in exploitatie neemt.

0.4 - Overhead
Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead, d.w.z. alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces:

  • financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
  • personeel en organisatie;
  • de gemeentesecretaris;
  • inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement);
  • juridische zaken;
  • bestuurszaken en bestuursondersteuning;
  • informatievoorziening en automatisering van PIOFACH-systemen;
  • facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging);
  • documentaire informatievoorziening (DIV);
  • managementondersteuning primair proces.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • ondersteuning van de raad, de griffie maakt geen deel uit van de ambtelijke organisatie, dit hoort onder taakveld 0.1;
  • archieven met een historische betekenis horen onder taakveld 5.4;
  • een bijdrage aan/van een verbonden partij, zoals een gemeenschappelijke regeling, als vergoeding voor de uitvoering van taken. Deze moet worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waar de verbonden partij werkzaam voor is.

0.5 - Treasury
Tot dit taakveld behoren de activiteiten van de gemeente met betrekking tot de treasury-functie:

  • financiering, beleggingen, dividenden etc. waaronder dividend nutsbedrijven.;
  • schenkingen en legaten.

NB alle reële rente zoals die kan voorkomen op categorie 5.1 Rente moet op dit taakveld worden geboekt. Vanaf dit taakveld wordt de reële rente middels categorie 7.4 Toegerekende reële en bespaarde rente toegerekend aan de taakvelden.

0.61 - OZB woningen
Tot dit taakveld behoort de onroerend zaakbelasting op de woning:

  • belasting op eigendom woningen;
  • heffing en waardering woningen;
  • uitvoering OZB;
  • bezwaar en beroep.

0.62 - OZB niet-woningen
Tot dit taakveld behoort de onroerend zaakbelasting op niet-woningen:

  • belasting op eigendom en gebruik bedrijven, heffing en waardering onroerende zaken;
  • heffingen invordering;
  • bezwaar en beroep.

0.63 - Parkeerbelasting
Tot dit taakveld behoort de parkeerbelasting:

  • heffing en invordering;
  • opbrengsten parkeerfaciliteiten;
  • opbrengsten boetes.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • parkeerpolitie, deze hoort onder taakveld 1.2.

0.64 - Belastingen overig
Tot dit taakveld behoren overige gemeentelijke belastingen, zoals:

  • hondenbelasting;
  • precariobelasting;
  • reclamebelasting;
  • heffing en invordering;
  • bezwaar en beroep.

Onder dit taakveld vallen niet:

  • toeristenbelasting. Deze hoort onder taakveld 3.4.
  • forensenbelasting. Deze hoort onder taakveld 3.4.

0.7 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Tot dit taakveld behoren de uitkeringen uit het gemeentefonds:

  • algemene uitkering;
  • integratie-uitkeringen;
  • decentralisatie-uitkeringen;
  • artikel 12-uitkering.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • specifieke uitkeringen, deze worden als inkomsten onder het betreffende taakveld geboekt.

0.8 - Overige baten en lasten
Tot dit taakveld behoren:

  • stelposten, taakstellende bezuinigingen, begrotingsruimte, etc.;
  • (schatting) niet voorziene uitgaven.

Op dit taakveld komen ook de loonkosten van bovenformatief personeel dat niet meer aan het werk is.

0.9 - Vennootschapsbelasting (Vpb)
Op dit taakveld wordt (de raming van) het te betalen bedrag vennootschapsbelasting als last geboekt. Het gaat om het (geraamde) bedrag van de aanslag vennootschapsbelasting voor het betreffende begrotingsjaar/verantwoordingsjaar. Dit bedrag is verschuldigd vanwege fiscale winst die per saldo is gerealiseerd op ondernemingsactiviteiten in het betreffende begrotingsjaar na eventuele verrekening van fiscale verliezen uit eerdere begrotingsjaren.
Ook in de jaarrekening zal het veelal nog gaan om een raming van het bedrag van de aanslag, omdat de definitieve aanslag dan nog niet is ontvangen.
Daarom wordt op dit taakveld ook het eventueel voorkomend verschil geboekt tussen het bedrag van de in het begrotingsjaar ontvangen definitieve aanslag vennootschapsbelasting over een ouder begrotingsjaar en het bedrag dat als raming in de jaarstukken voor dat oudere jaar is opgenomen.

0.10 - Mutaties reserves
Op dit taakveld worden alle toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves geboekt die verband houden met de taakvelden 0. tot en met 8. (met uitzondering van taakveld 0.11).

0.11 - Resultaat van de rekening van baten en lasten
Dit taakveld is het saldo van de rekening van baten en lasten van alle andere taakvelden, inclusief de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves op die taakvelden.
Dit resultaat van de rekening (het saldo op dit taakveld) moet via een aparte balanspost zichtbaar zijn, zie artikel 42 van het Besluit begroting en verantwoording.


1. Veiligheid

1.1 - Crisisbeheersing en brandweer
Tot dit taakveld behoren alle reguliere taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen:

  • brandbestrijding;
  • preventieve maatregelen ten behoeve van de fysieke veiligheid;
  • rampenbestrijding.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • opruiming van explosieven als onderdeel van een grondexploitatie, deze vallen onder taakveld 8.2;
  • bijdragen van het Rijk i.v.m. opsporen en ruimen van explosieven, deze horen onder taakveld 0.7

1.2 - Openbare orde en veiligheid
Tot dit taakveld behoren alle gemeentelijke taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid:

  • toezicht en handhaving openbare orde, BOA's;
  • Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit;
  • bureau Halt;
  • preventie van criminaliteit;
  • opstellen en handhaven APV;
  • leges drank & horeca;
  • wet wapen en munitie (voorheen vuurwapenwet);
  • beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven;
  • veilige woon- en leefomgeving;
  • antidiscriminatiebeleid;
  • doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet natuurlijke doodsoorzaak);
  • dierenbescherming.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • maatregelen op het gebied van verkeersveiligheid, deze horen thuis onder taakveld 2.1;
  • opruiming van explosieven als onderdeel van een grondexploitatie, deze vallen onder taakveld 8.2.

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 - Verkeer en vervoer
Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur:

  • verkeersbeleid;
  • verkeersmaatregelen: verkeersborden, verkeersregelinstallaties, bewegwijzering en straatmeubilair t.b.v. verkeersregulering;
  • beïnvloeden verkeersgedrag met het oog op verkeersveiligheid;
  • aanleg, reconstructie en onderhoud van verharde openbare ruimte: wegen, pleinen, fietspaden, voetpaden en overige verhardingen;
  • civiel technische kunstwerken: inspectie, beheer en onderhoud bruggen, tunnels spoorwegovergangen en dergelijke) waaronder begrepen infrastructuur ten behoeve van luchthavens;
  • verlichting wegen: aanleg, beheer en onderhoud;
  • gladheidbestrijding: sneeuwruimen en strooien;
  • straatreiniging: schoonmaken en (toezien op) schoonhouden van de openbare ruimte van veeg- en zwerfafval;
  • reguleren openbare ruimte: vergunningen voor inritten, aanleg kabels, verhuren standplaatsen (grond, benzinestations);
  • verwijderen verkeersobstakels en vergunningen voor het tijdelijke plaatsen van voorwerpen op de openbare weg.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • aanleg van wegen die onderdeel uitmaken van een grondexploitatie, dat valt onder taakveld 3.2 (i.g.v. fysiek) of taakveld 8.2 (i.g.v. exploitatie);
  • faciliteiten voor tram- en bus van grotere omvang (busstations bijvoorbeeld) moeten onder taakveld 2.5 openbaar vervoer worden geregistreerd;
  • aanleg van parkeervoorzieningen en afgeven van vergunningen voor parkeren en parkeerplaatsen, hoort onder taakveld 2.2;
  • aanleg van toeristische paden voor fietsers en wandelaars hoort onder taakveld 5.7.

2.2 - Parkeren
Tot dit taakveld behoren ontwikkeling en beheer van (afzonderlijke) parkeervoorzieningen:

  • parkeerbeleid: parkeerzone, ontheffingen en vergunningen;
  • inrichting en onderhoud open en gesloten parkeervoorzieningen;
  • baten en lasten die betrekking hebben op parkeervoorzieningen (exclusief de opbrengst van parkeerbelasting zie taakveld 0.63);
  • parkeermeters;
  • fietsenstalling.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • parkeerbelasting inclusief lasten heffing en invordering valt onder taakveld 0.63;
  • parkeerpolitie (toezichthouders, boa's). Dit valt onder taakveld 1.2;
  • aanleg, beheer en onderhoud van parkeerhavens als onderdeel van wegen horen thuis onder taakveld 2.1.

2.3 - Recreatieve havens
Tot dit taakveld behoren havens voor de recreatieve scheepvaart:

  • jachthaven;
  • passantenhaven;
  • bruggelden en sluisgelden;
  • liggelden en havengelden.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • vergunningverlening en toewijzen, onderhoud ligplaatsen recreatie- en pleziervaart in doorgaande waterwegen hoort thuis onder taakveld 2.4.

2.4 - Economische havens en waterwegen
Tot dit taakveld behoren taken ten behoeve van de (beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur:

  • baggerwerkzaamheden;
  • zeehavens: het begeleiden van de scheepvaart van en naar de haven, het beheren en ontwikkelen van de natte en droge infrastructuur;
  • binnenhavens: beheren havengebied (droog en nat gedeelte), uitvoering operationele taken;
  • doorgaande waterwegen: bebakening, ijsbestrijding, inrichting en gebruik van de oevers door inspectie, beheer onderhoud en vervanging van de walkanten;
  • ligplaatsen en vergunningen bedrijfsvaartuigen, lig- en aanlegplaatsen voor beroepsvaart;
  • waterkering en afwatering: beheersing van het oppervlaktewater en voorkomen van wateroverlast door het in stand houden van oevers van watergangen achter dijken ter waarborging van de stabiliteit van de kering en het verpompen van overtollig water uit lager gelegen gebieden (onderbemalingen);
  • bruggelden en sluisgelden.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • activiteiten ten behoeve van niet doorgaande waterwegen zoals vijvers, sloten en overige waterpartijen: aanleg en onderhoud, horen thuis onder taakveld 5.7;
  • straten en wegen in het havengebied horen thuis onder taakveld 2.1;
  • havenloodsen, pakhuizen en entrepots horen thuis onder taakveld 3.2;
  • veerponten horen thuis onder taakveld 2.5;
  • zorg voor de kwaliteit van het oppervlaktewater hoort thuis onder taakveld 7.2;
  • jachthavens en passantenhavens voor recreatievaartuigen horen thuis onder taakveld 2.3.

2.5 - Openbaar vervoer
Tot dit taakveld behoren taken op het gebied van openbaar vervoer en bijbehorende (omvangrijke) infrastructurele voorzieningen:

  • bus, tram en metro;
  • taxivervoer;
  • veerdiensten;
  • voorzieningen en informatievoorziening ter ondersteuning van het openbaar vervoer;
  • busstation, metrostation, multimodaal knooppunt;
  • OV experimenten.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • bus en tramhaltes worden beschouwd als straatmeubilair en horen thuis onder taakveld 2.1;
  • collectief vervoer voor personen die ondersteuning behoeven hoort thuis onder taakveld 6.71.

3. Economie

3.1 - Economische ontwikkeling
Tot dit taakveld behoort algemeen beleid ter versterking van de economische bedrijvigheid:

  • clusterontwikkeling en versterking van sectoren, stimulering van (samenwerkings-)projecten van onderzoeksinstellingen en bedrijven;
  • lokale, regionale, bovenregionale, internationale op versterking van de economische structuur en innovatie gerichte samenwerkingsverbanden;
  • samenwerking met bedrijfsleven en kennis- en onderzoeksinstellingen;
  • ontwikkelen van stedelijke en wijkgerichte economische programma's.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • beleid gericht op ondersteuning/ stimulering individuele bedrijven. Dit hoort thuis onder taakveld 3.3;
  • acquisitie en accountmanagement van individuele bedrijven en (kennis- en onderzoeks-) instellingen. Die horen thuis onder taakveld 3.3;
  • de praktische uitvoering van programmaonderdelen. Die thuis horen onder taakveld 3.2 of 3.4.

3.2 - Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op fysieke condities scheppen voor alle vormen van bedrijvigheid:

  • grondexploitatie bedrijventerreinen;
  • ontwikkeling en onderhoud van bedrijfslocaties en (her)ontwikkeling van bedrijfspanden;
  • herstructurering en verduurzaming bedrijfslocaties;
  • investeringen in winkelgebieden en winkelstrips;
  • werkzaamheden t.b.v. land- en tuinbouwgronden.

Onder bedrijventerreinen onder 3.2 wordt verstaan: locaties van enige omvang die expliciet als bedrijventerrein worden aangelegd en ingericht en die niet voor andere functies (zoals woningen) worden gebruikt.
Niet tot dit taakveld behoort:

  • grondexploitatie voor andere dan bedrijventerreinen. (taakveld 8.2)

3.3 - Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Tot dit taakveld behoren de op bedrijven en ondernemers (inclusief bedrijven en ondernemers in land- en tuinbouw en veeteelt) gerichte ondersteuning en dienstverlening van de gemeente:

  • bedrijvenloket, ondernemersloket;
  • stimuleren van en onderwijs aan startende ondernemers;
  • aantrekken en faciliteren van nieuwe bedrijven;
  • financiële steunregelingen voor bedrijven waaronder land- en tuinbouw, veeteelt en visserij;
  • regelen straathandel, markten alsook veemarkten;
  • de BIZ-bijdrage (via baten categorie 2.2.1);

marktgelden en staanplaatsgelden markten (via baten categorie 3.7).

Tot dit taakveld behoren niet:

  • faciliteren van netwerken en samenwerkingsverbanden van bedrijven of bedrijven, overheid en kennisinstellingen behoren tot taakveld 3.1;
  • algemene acquisitieactiviteiten gericht het aantrekken van bedrijven zoals handelsmissies en overige promotionele activiteiten behoren tot taakveld 3.4.

3.4 - Economische promotie
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente:

  • promotionele activiteiten, gericht op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en nieuwe werkers;
  • aantrekken van overige instellingen ter versterking van het profiel van de gemeente;
  • investeren in bovenlokale, regionale, landelijke en internationale kennis- en economische relatienetwerken;
  • promotie toerisme;
  • beurzen en jaarmarkten;
  • toeristenbelasting;
  • forensenbelasting;
  • vermakelijkhedenretributies.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • lokale activiteiten en recreatieve wijkvoorzieningen. Deze horen onder taakveld 5.7;
  • het accountmanagement van bedrijven die zich willen vestigen. Dit hoort onder taakveld 3.3;
  • onderhoud en aanleg van recreatieve voorzieningen, kampeerterreinen en dergelijke horen onder taakveld 5.7;
  • faciliteren van toeristische bedrijven bij het aantrekken van grotere bezoekersaantallen hoort onder taakveld 3.3;
  • aanleg toeristische fietspaden en dierentuinen. Deze horen onder taakveld 5.7.

4. Onderwijs

4.1 - Openbaar basisonderwijs
Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken met betrekking tot het openbaar basisonderwijs:

  • bestuurskosten voor gemeenten die zelf bestuur zijn;
  • primair openbaar basisonderwijs, bewegingsonderwijs (inclusief schoolzwemmen);
  • de huur van bijvoorbeeld een gymnastieklokaal;
  • passend onderwijs.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • onderwijshuisvesting hoort onder taakveld 4.2;
  • uitgaven voor bijzonder onderwijs horen thuis onder taakveld 4.3.

4.2 - Onderwijshuisvesting
Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs:

  • nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding van bestaande schoolgebouwen;
  • de verhuur van (bijvoorbeeld een gymnastieklokaal);
  • opstellen programma onderwijshuisvesting;
  • vandalismebestrijding.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • de aanpassing en het (buiten)onderhoud van schoolgebouwen: deze gaan naar de schoolbesturen.

4.3 - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Tot dit taakveld behoren het lokaal onderwijsbeleid en de leerlingenvoorzieningen:

  • onderwijsondersteuning: ondersteuning leerkrachten en directie;
  • uitgaven bijzonder onderwijs (excl. huisvesting);
  • achterstandenbeleid;
  • coördinatie samen naar school, passend onderwijs;
  • volwasseneducatie;
  • peuterspeelzalen;
  • leerling-zorg en leerlingbegeleiding;
  • leerlingenvervoer;
  • stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • kinderopvang hoort onder taakveld 6.1;
  • facilitering van openbaar basisonderwijs hoort onder taakveld 4.1.

5. Sport, cultuur en recreatie

5.1 - Sportbeleid en activering
Tot dit taakveld behoren de niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele- en amateursport:

  • stimuleren van (amateur en professionele) topsport;
  • ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening;
  • ondersteunen van organisaties die zich met sport bezig houden;
  • sport in de buurt en combinatiefuncties.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • sportvelden en sportaccommodaties, deze horen thuis onder taakveld 5.2;
  • schoolsportdagen horen thuis onder taakveld 4.3.

5.2 - Sportaccommodaties
Tot dit taakveld behoren alle accommodaties voor sportbeoefening:

  • sporthallen, zwembaden, schaatshallen etc.;
  • (groene en kunst)velden, terreinen en opstallen, inclusief faciliteiten en technische voorzieningen;
  • trapveldjes in de wijk.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • gymlokalen en velden die horen bij de exploitatie van scholen horen thuis onder taakveld 4.2.

5.3 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Tot dit taakveld behoren activiteiten ter bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel:

  • subsidiëren van podia voor muziek, dans en toneel;
  • subsidiëren gezelschappen voor muziek, dans en toneel;
  • accommodaties voor beeldende kunst;
  • subsidies voor beeldend kunstenaars en projecten;
  • kunstaankopen waaronder kunstwerken in de openbare ruimte;
  • subsidiëren van cultuuruitingen op het gebied van film en video;
  • kunstzinnige vorming en cultuureducatie, bevorderen van een educatief aanbod;
  • culturele manifestaties waaronder herdenkingen;
  • overkoepelende organen voor kunstbeoefening.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • musea en oudheidkamers horen thuis onder taakveld 5.4;
  • onderhoud en beheer van kunstwerken in de openbare ruimte horen thuis onder taakveld 5.7 als onderdeel van groenonderhoud;
  • historische gebouwen en objecten met historische waarde horen thuis onder taakveld 5.5.

5.4 - Musea
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur:

  • musea, exposities;
  • archeologie, heemkunde;
  • historische archieven.

Niet tot dit taakveld behoren:

  • archieven voor reguliere werkzaamheden horen onder taakveld 0.4;
  • historische gebouwen, beschermde stads- en dorpsgezichten. Deze horen onder taakveld 5.5.

5.5 - Cultureel erfgoed
Tot dit taakveld behoren taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed:

  • historische gebouwen, beschermde stads- en dorpsgezichten en overige objecten met historische waarde in de publieke ruimte;
  • subsidie, beheer, onderhoud, toezicht en handhaven van cultureel erfgoed;
  • het (digitaal) zichtbaar maken van cultuurhistorische waarden.

5.6 - Media
Tot dit taakveld behoren de zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers:

  • bibliotheken, artotheek, videotheek;
  • lokale pers, lokale omroep;
  • lokale informatievoorziening (bijvoorbeeld m.b.v. ICT);
  • overkoepelende organen.

5.7 - Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Tot dit taakveld behoren openbaar groen, natuur en recreatie:

  • natuurbescherming, onderhoud bos, heide en overige natuurgebieden;
  • aanleg, onderhoud openbaar groen inclusief plaatsen en onderhouden van kunstwerken in de openbare ruimte;
  • aanleg en onderhoud van openbaar water: vijvers en kleine watergangen, waaronder schoonhouden sloten, onderhouden taluds en betuining;
  • aanleg en onderhoud van speelvoorzieningen, recreatievoorzieningen;
  • hobbyclubs en volkstuinderverenigingen.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • aanleg en onderhoud van doorgaande grote watergangen zoals vaarten en kanalen horen onder taakveld 2.4.

6. Sociaal domein

6.1 - Samenkracht en burgerparticipatie
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie:

  • ondersteunen op participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning vrijwilligers en mantelzorg;
  • sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw;
  • preventie (bijv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ);
  • buurt- en clubhuizen;
  • collectief aanvullend vervoer;
  • toegankelijkheid voorzieningen (inclusie);
  • kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuterspeelzalen;
  • noodopvang vluchtelingen;
  • vreemdelingen.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • peuterspeelzalen: deze horen thuis onder taakveld 4.3;
  • inburgering oudkomers, hoort thuis onder taakveld 6.5.

6.2 - Wijkteams
Tot dit taakveld behoren alle loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning(maatwerkvoorzieningen en - dienstverlening):

  • voorlichting;
  • advisering;
  • cliëntondersteuning;
  • toegang tot 1e en 2e lijnsvoorzieningen;
  • preventie;
  • vroegsignalering.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • dienstverlening van de wijkteams met het karakter van maatwerk dienstverlening WMO hoort thuis onder taakveld 6.71.

6.3 - Inkomensregelingen
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:

  • inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
  • geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening;
  • IOAW (Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers);
  • IOAZ (Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen);
  • kosten van levensonderhoud uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004);
  • kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit Bbz 2004;
  • sociale zekerheidsregelingen van het rijk zoals bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima;
  • gemeentelijke armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, korting op musea, sportclubs etc., meerkosten bij werk in geval van handicap of chronische ziekte, etc.

Tot dit taakveld behoort niet:
• schuldhulpverlening hoort thuis onder taakveld 6.71.

6.4 - Begeleide participatie
Tot dit taakveld behoren voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid:

  • beschut werken;
  • bestaande werkverbanden sociale werkvoorziening, bestaande Wsw en begeleid werken dienstbetrekkingen;
  • dagbesteding.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • participatievoorzieningen gericht (her)integratie in het arbeidsproces, die horen thuis onder 6.5;
  • de baten die betrekking hebben op het Wsw-budget (integratie-uitkering sociaal domein) horen thuis onder taakveld 0.7.

6.5 - Arbeidsparticipatie
Tot dit taakveld behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:

  • re-integratie-instrumenten, waaronder Work First, proefplaatsing, participatieplaatsen, vrijwilligerswerk/ sociale activering, detacheringsbanen, scholing, duale trajecten;
  • Erkenning van Verworven Competenties (EVC), ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf, bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument);
  • stimuleringsmaatregelen, waaronder Inkomensvrijlating, stimuleringspremies, vrijlating onkosten vergoeding vrijwilligerswerk, onkostenvergoedingen, No-riskpolis;
  • voorzieningen, waaronder Jobcoach, begeleiding Werkvoorzieningen zoals: werkplekaanpassingen, vervoersvoorzieningen, doventolk, brailleregels, aangepaste rolstoel etc.;
  • loonwaardebepaling;
  • inburgering (WI) cursus Nederlands;
  • voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).

Tot dit taakveld behoren niet:

  • volwasseneneducatie behoort te worden opgenomen onder taakveld 4.3;
  • de baten en lasten voor de Wet sociale werkvoorziening horen onder taakveld 6.4;
  • niet op arbeid gerichte voorzieningen voor dagbesteding, die horen thuis onder 6.4;
  • de meer permanente vorm van loonkostensubsidie voor mensen met een arbeidsbeperking die uit het inkomensdeel van de Participatiewet wordt gefinancierd hoort onder 6.3 te worden geregistreerd.

6.6 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Tot dit taakveld horen materiële voorzieningen om zelfstandig te kunnen functioneren (WMO) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking verstrekt worden:

  • huisautomatisering (domotica);
  • woningaanpassingen;
  • hulpmiddelen;
  • overige voorzieningen gehandicapten;
  • eigen bijdragen.

Niet tot dit taakveld behoren:

  • maatwerkvoorzieningen WMO voor personen die in een opvangvoorziening verblijven.

6.71 - Maatwerkdienstverlening 18+
Tot dit taakveld behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch), die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking:

  • individuele begeleiding;
  • huishoudelijke verzorging;
  • respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers;
  • individueel vervoer;
  • financiële tegemoetkoming voor personen met een fysieke beperking, een psychische of psychosociale beperking van daarmee verband houdende extra kosten;
  • schuldhulpverlening;
  • PGB WMO;
  • eigen bijdragen.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • Immateriële voorzieningen die verstrekt worden aan cliënten die gebruik maken van opvang en beschermd wonen, deze horen thuis onder taakveld 6.81.

6.72 - Maatwerkdienstverlening 18-
Tot dit taakveld behoren vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt waaronder begrepen:

  • begeleiding 18-, jeugd- en opvoedhulp;
  • jeugd-GGZ;
  • jeugdzorg aan verstandelijk beperkten;
  • Vervoer (18-);
  • PGB Jeugd;
  • persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf voor de doelgroep 18-;
  • jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp).

6.81 - Geëscaleerde zorg18+
Tot dit taakveld behoren alle opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerk-dienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven:

  • vrouwenopvang, aanpak huiselijk geweld (Veilig thuis);
  • beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen;
  • inloopfunctie GGZ;
  • maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
  • WMO maatwerkdienstverlening en - maatwerkvoorzieningen bij opvang.

6.82 - Geëscaleerde zorg 18-
Tot dit taakveld behoren maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerk dienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven:

  • kinderbeschermingsmaatregelen, aanpak kindermishandeling;
  • jeugdreclassering;
  • opvang (18-);
  • vrouwenopvang/huiselijk geweld (18-);
  • beschermd wonen (18-);
  • programma's rond verslaving (18-);
  • PGB jeugd;
  • individuele maatwerkdienstverlening voor jeugdigen 18- in opvangvoorziening;
  • ouderbijdragen.

7. Volksgezondheid en milieu

7.1 - Volksgezondheid
Tot dit taakveld behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen:

  • het monitoren van de gezondheidssituatie;
  • uitvoering van preventieprogramma's, het vroegtijdig signaleren van specifieke stoornissen en gezondheidsbedreigende factoren;
  • uitvoering van programma's voor gezondheidsbevordering en maatregelen tegen bedreigingen van de gezondheid;
  • bestrijding van infectieziekten en aanbieden van vaccinaties;
  • het geven van voorlichting, advies en begeleiding;
  • het geven van prenatale voorlichting aan aanstaande ouders;
  • het bewaken van gezondheidsaspecten in bestuurlijke beslissingen;
  • het bevorderen van medisch milieukundige zorg;
  • het bevorderen van technische hygiëne zorg;
  • het bevorderen van psychosociale hulp bij rampen;
  • ambulance en ziekenvervoer.

7.2 - Riolering
Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken ten aanzien van afvalwater en de waterhuishouding:

  • opvang en verwerking van afval- en hemelwater;
  • inzameling en transport huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater;
  • voorkomen van grondwaterproblemen, onder meer door afvoer van overtollig grondwater;
  • rioolwaterzuivering;
  • bestrijding verontreiniging oppervlaktewater;
  • baten rioolheffing via categorieën 2.2.1 (voor niet-woningen) en 2.2.2 (voor woningen);
  • kosten van de heffing en invordering van de rioolheffing.

7.3 - Afval
Tot dit taakveld behoren de inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval:

  • afvalscheiding en recycling;
  • vuilophaal en afvoer;
  • vuilstort en verwerking;
  • baten afvalstoffenheffing en reinigingsrechten (via categorie 3.7);
  • kosten van de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • aanpak van zwerfvuil, veegdiensten, deze horen thuis onder taakveld 2.1.

7.4 - Milieubeheer
Tot dit taakveld behoren gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu waaronder:

  • de bescherming en de sanering van de kwaliteit van de bodem en de atmosfeer;
  • de beheersing van geluidhinder;
  • bescherming tegen straling en dergelijke;
  • verplaatsing van milieuhinderlijke bedrijven;
  • ongediertebestrijding;
  • RUD, Regionale Uitvoeringdiensten.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • taken op het gebied de zorg voor de waterkwaliteit, deze horen thuis onder taakveld 7.2;
  • milieu-educatie, deze hoort thuis onder taakveld 4.3;
  • afvalscheiding, deze hoort thuis onder taakveld 7.3.

7.5 - Begraafplaatsen en crematoria
Tot dit taakveld behoren gemeentelijke taken op het terrein van de lijkbezorging:

  • begraafplaatsen en crematoria;
  • lijkschouw (het vaststellen dat de betrokkene is overleden);
  • baten begraafplaatsrechten, (via categorie 3.7);
  • baten afkoopsommen grafrechten (via categorie 4.4.8).

Tot dit taakveld behoort niet:

  • registratie van overlijden, dit hoort thuis onder taakveld 0.2.

8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

8.1 - Ruimtelijke ordening
Tot dit taakveld behoren taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening:

  • voorbereiden van vaststellen structuurplannen en - visies;
  • BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie);
  • voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen;
  • CAI, breedband en glasvezel aanleg;
  • faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid). De gemeente zelf voert geen actief grondbeleid, zij laat dit over aan private ontwikkelaars. Kosten die de gemeente maakt in het kader van dit faciliterend grondbeleid, (moeten) worden verhaald op de private ontwikkelaars. Het betreft hier kosten ten behoeve van onder meer: opstellen van bestemmingsplan, voorzieningen in de openbare ruimte en het aanleggen nutsvoorzieningen.

8.2 – Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Tot dit taakveld behoren activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie:

  • grondverwerving, bouw- en woonrijp maken;
  • bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de bouwgrondcomplexen;
  • verkoop van bouwrijpe gronden;
  • in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • grondexploitatie van bedrijventerreinen, dit hoort thuis onder taakveld 3.2;
  • onschadelijk maken en verwijderen van explosieven buiten grondexploitatie, dit hoort thuis onder taakveld 1.2.

8.3 - Wonen en bouwen
Tot dit taakveld behoren gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening:

  • (leges) omgevingsvergunning;
  • bouwtoezicht;
  • basisregistratie adressen en gebouwen (BAG);
  • woningbouw en woningverbetering, renovatie;
  • woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning;
  • stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen.

Begrippenlijst

Terug naar navigatie - Begrippenlijst

In het BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten) is vastgelegd dat het gemeentebestuur jaarlijks een begroting vaststelt. De begroting bestaat conform het BBV uit de beleidsbegroting en de financiële begroting. De beleidsbegroting bestaat ten minste uit de programmaplannen (de te realiseren programma’s met doelstellingen en activiteiten) en de paragrafen (waarin beleidslijnen worden vastgelegd met betrekking tot relevante beheersmatige aspecten (lokale heffingen, weerstandsvermogen, onderhoud kapitaalgoederen, financiering (treasury), bedrijfsvoering, verbonden partijen en grondbeleid). De financiële begroting bestaat uit het overzicht van baten en lasten en de uiteenzetting van de financiële positie.

In Vlaardingen bestaat de begroting 2022 uit de volgende programma’s:

  1. Bestuur, participatie en dienstverlening
  2. Veiligheid en handhaving
  3. Groen en milieu
  4. Verkeer en mobiliteit
  5. Wonen
  6. Onderwijs, economie en haven
  7. Sociaal Domein
  8. Kunst, cultuur en erfgoed
  9. Sport en recreatie
  10. Financiën

Op al deze onderwerpen heeft het gemeentebestuur doelstellingen geformuleerd en zijn activiteiten benoemd om deze doelstellingen te behalen. Ook zijn er per programma middelen vrijgemaakt om deze doelstellingen te realiseren.

Toelichting op veel voorkomende begrippen
Om deze begroting goed te kunnen lezen worden een aantal veel voorkomende begrippen hieronder opgesomd en toegelicht:

Algemene reserve
De Algemene reserve is dat deel van het Eigen vermogen dat niet bestemd is. In principe is de Algemene reserve bedoeld om calamiteiten op te vangen en dus niet om nieuwe plannen te realiseren.

Baten – lasten
De baten-lasten taal is de taal die bij gemeenten sinds 1985 gebruikt wordt. Baten is alles waar de gemeente ‘rijker’ van wordt. Lasten is alles waar de gemeente ‘armer’ van wordt. Eigenlijk is de baten-lasten taal het toerekenen van de ontvangsten en uitgaven naar de juiste periode.

Bestemmingsreserve
De raad kan besluiten een bestemmingsreserve in te stellen. Bij een bestemmingsreserve wordt een bepaald bedrag gereserveerd, waarbij de raad uitspreekt dat ze dat bedrag in de toekomst aan een bepaald project wil uitgeven. Een bestemmingsreserve is een wens van de raad en nog geen besluit om het geld uit te geven.

Budget
Een budget is een bedrag dat uitgegeven mag worden voor een bepaald doel. Een budget kan komen uit:

  • de exploitatie
  • een voorziening
  • een krediet
  • een specifieke uitkering.

Exploitatie
De exploitatie is een overzicht van de baten en lasten in de gemeente in een bepaald jaar.

Kapitaallasten
Wanneer de gemeente een aanschaf doet leent de gemeente geld voor die aanschaf. Daarover wordt rente betaald. Ook geldt voor de aanschaf een afschrijvingstermijn. De rente en de afschrijving vormen samen de kapitaallasten.

Kredieten
Bij een krediet gaat het om de toestemming voor investeringen. Een investering heeft de volgende kernmerken:

  • Het gaat om een groter bedrag
  • Het gaat om een bedrag dat in meerder jaren besteed of afgeschreven wordt.

Ontvangsten – uitgaven
Iets is een ontvangst op het moment dat het echt binnen komt op de bankrekening. Iets is een uitgave wanneer het verdwijnt van de rekening.

Programmabegroting
De programmabegroting is het afsprakenkader tussen het college en de raad. Bij elk van de bovengenoemde programma’s zijn budgetten vastgesteld.

Reserves / Eigen vermogen
Het eigen vermogen (synoniem: reserves) van een gemeente geeft aan hoe rijk de gemeente is op een bepaald moment.

Toezicht provincie
Jaarlijks moet elke gemeente vóór 15 november de begroting ter beoordeling toezenden aan Gedeputeerde Staten (GS). Op basis van het begrotingsonderzoek en een risicoanalyse bepalen GS voor elk begrotingsjaar het toezichtregime. Repressief toezicht (achteraf) is regel, preventief toezicht vooraf is uitzondering. Bij repressief toezicht wordt de begroting voor kennisgeving aangenomen, bij preventief toezicht behoeft de begroting de goedkeuring van GS. Zolang die goedkeuring nog niet is verleend heeft de gemeente de toestemming van GS nodig tot het aangaan van verplichtingen.

Treasury / Financiering
Onder treasury binnen de gemeente wordt verstaan het feitelijke beheer van de bankrekening(en). De treasury kijkt of er geld over is of geld tekort is. Als er geld over is, probeert de treasury het geld zo goed mogelijk weg te zetten. Als er geld tekort komt leent de treasury het geld bij.

Uitleenquote
Het percentage van de netto schuldquote dat is uitgeleend aan derden.

Voorraadquote (grondexploitatie)
De mate waarin de schuld tijdelijk van aard is omdat deze tijdelijk vast zit in de grondvoorraad.

Voorziening
Een voorziening lijkt op een bestemmingsreserve, maar bij een voorziening zit er ook een verplichting tot besteding aan vast. Er zijn onderhoudsvoorzieningen en voorzieningen voor risico’s.

Weerstandscapaciteit
Dat deel van het eigen vermogen dat beschikbaar is om eventuele risico’s financieel op te kunnen vangen. In Vlaardingen is dat de Algemene Reserve.