Bestuurlijke vernieuwing
We blijven continu scherp op mogelijkheden om de manier waarop we de stad besturen te blijven verbeteren; waar kan het efficiënter, transparanter en beter inspelend op de behoeften van de inwoners? Wij zetten stappen op het gebied van:
- Participatie;
- Standaardisatie beleidscyclus;
- Positieve politiek.
1. Participatie - We stimuleren actief de betrokkenheid van Vlaardingers door ruimte te bieden voor participatie, we betrekken hen bij de politiek en vereenvoudigen gemeentelijke procedures. Met als basis de Uitvoeringsnota participatie 2022 en de Verbeteragenda 2024 is het Uitvoeringsprogramma Participatie Vlaardingen 2025 gemaakt. Het uitvoeringsprogramma staat voor de basis op orde, waarbij we werken met een aantal Vlaardingse vuistregels voor de aanpak van participatietrajecten. Vlaardingen blijft investeren in een stevige basis voor participatie: een steeds beter gesprek met de stad en goed overwogen besluiten.
2. Standaardisatie beleidscyclus - Met de raad hebben we een standaard voor de beleidscyclus vastgesteld. Dit draagt bij aan meer consistentie, transparantie en effectiviteit in beleidsvorming en -uitvoering. Een gestandaardiseerde beleidscyclus helpt bij het stroomlijnen van processen, het bevorderen van samenwerking tussen verschillende domeinen, en het verbeteren van de communicatie met inwoners en andere belanghebbenden. Met deze gestandaardiseerde cyclus zorgen we voor een gestructureerde en consistente aanpak van beleidsvorming en -uitvoering, wat uiteindelijk leidt tot betere resultaten voor de stad. Zo is, bijvoorbeeld, de startnotitie al meer verankerend als een vast onderdeel van onze gezamenlijke werkwijze.
3. Positieve politiek - Met constructieve samenwerking halen we de beste resultaten voor onze stad. Daarom gaan we graag met de gemeenteraad verder in gesprek over het samenspel tussen raad, college, ambtelijke organisatie en de stad. We richten ons op constructieve dialoog, samenwerking en het bevorderen van het algemeen belang. Dat doen we bestuurlijk én richting inwoners en organisaties in onze stad. Samenwerking werkt alleen als er onderling vertrouwen is en als alle betrokkenen zich daar voor inzetten. Door duidelijk uit te leggen wat we doen en waarom, door beloftes na te komen en door Vlaardingers niet van het kastje naar de muur te sturen, kunnen we stap voor stap het vertrouwen van onze inwoners beter waarmaken en de betrokkenheid van onze inwoners vergroten.
Dienstverlening
'Bereikbaar, betrouwbaar en betrokken', zijn de uitgangspunten in onze visie op dienstverlening (vastgesteld juni 2023). We hebben deze visie uitgewerkt in een handreiking dienstverlening waaruit acties volgen. In 2026 dragen we met de acties, die u hieronder vindt bij de ambitie 'Dienstverlening', bij aan de glimlach van de Vlaardinger, omgezet in het cijfer 7,5 bij de Burgerpeiling. Deze peiling wordt in de tweede helft van 2026 gehouden, samen met de ondernemerspeiling.
Bij de publieksbalies voorzien wij in 2026, net als in 2024 en 2025, een groot aantal aanvragen rond paspoorten en identiteitskaarten. Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst tien jaar geldig. Daarvoor was de geldigheidsduur van deze documenten vijf jaar. Doordat de eerste paspoorten en identiteitskaarten met een nieuwe geldigheid verliepen in 2024, hebben alle Nederlandse gemeenten tot in 2029 te maken met een piek in het aantal aanvragen.
Regionale samenwerking
Samen sta je sterk. Samenwerking met buur- en regiogemeenten is dan ook een wezenlijk aspect van bestuurlijke slagkracht en efficiënte uitvoeringspraktijk. Maar de keerzijde is dat bestuurlijke samenwerking ook (inspraak)procedures en bijhorende vertraging met zich meebrengt.
Binnen de gemeenschappelijke regelingen Rogplus en Stroomopwaarts werken we samen met buurgemeenten Maassluis en Schiedam. De uitvoeringsorganisaties zijn financieel kwetsbaar: hoge kosten en voor wat betreft de praktijk (open eindregelingen, hoeveelheid gebruik/afname voorzieningen) is er sprake van moeilijk beïnvloedbare prestaties, waardoor ook de kostentoename lastig of niet beheersbaar is.
De regionale samenwerking is ook van toenemende betekenis voor het integraal bevorderen van de zogenaamde 'Brede Welvaart', waarbij de sociaaleconomische ontwikkeling een brede maatschappelijke focus heeft. De Waterwegregio geeft de komende vier jaar uitvoering aan de Regio Deal Waterwegregio. Het streven is om in 2030 in de Waterwegregio een merkbare verbetering van de kwaliteit van leven, leren, werken en wonen te bereiken voor de huidige en toekomstige generaties. We zetten ons met elkaar in voor een regio waar ook kwetsbare inwoners mee kunnen doen en waar de leefbaarheid, duurzaamheid en (het gevoel van) veiligheid verbeteren.
Verbonden partijen
De Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen (vastgesteld op 6 april 2023) geeft inzicht in de aanvullende sturingsmogelijkheden die de wetswijziging biedt én beschrijft hoe we daar in Vlaardingen invulling aan geven. De nota vormt het beleidskader om de raad beter in staat te stellen zijn rol te pakken:
- gerichter sturen op de doelstellingen die met die deelnemingen worden beoogd (vooraf);
- bijsturen wanneer dat nodig blijkt (tussendoor);
- controleren of de gewenste doelstellingen zijn verwezenlijkt (achteraf).
Om dit mogelijk te maken, worden vanaf 2024 voor alle acht gemeenschappelijke regelingen zogenoemde risicoprofielen opgesteld. Hierbij kijken we jaarlijks naar de financiële, bestuurlijke en inhoudelijke (omgevings)factoren die de prestaties en uitgaven van de betreffende gemeenschappelijke regeling beïnvloeden. Hoger risico betekent meer en gerichter toezicht en sterkere controle. In de paragraaf Verbonden Partijen vindt u in de tabel bij iedere gemeenschappelijke regeling onder de noemer 'Risico's', het risicoprofiel dat voor die regeling van toepassing is in 2025. In het najaar 2025 evalueren we de werkwijze en passen deze waar nodig aan. De jaarlijkse bijstelling van de risicoprofielen maakt vast deel uit van de reguliere P&C-cyclus. De aan de risicoprofielen te ontlenen inzichten worden gebruikt als toetsingskader bij de jaarrekeningen van de gemeenschappelijke regelingen en als inspiratiebron voor beïnvloeding van hun toekomstige beleidskaders.
De vaststelling van de Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen markeerde ook de doorstart van een onderzoek naar de mate en mogelijkheden voor sturing en controle op andere verbonden partijen dan de gemeenschappelijke regelingen. We verwachten hierover in het najaar 2025 aan de raad te kunnen rapporteren.
Uitvoeringsprogramma stadsprogramma’s
In de paragraaf over de Stadsprogramma's leest u meer over de activiteiten die voor 2026 op de planning staan binnen de acht stadsprogramma's.
Subsidieservicepunt
In het coalitieakkoord staat dat we op zoek gaan naar mogelijkheden om extra inkomsten te generen om onze ambities te realiseren en de uitdagingen van onze stad aan te gaan. Daarbij richten we onze blik naar buiten toe: we kijken naar de kansen die er regionaal, landelijk en Europees zijn. Door meer vanuit de kracht en ideeën van Vlaardingen, kan Vlaardingen externe financiering aantrekken op een meer structurele basis. Het meer structureel binnenhalen en beheersen van externe financiering biedt meer zekerheid, meer perspectief en daarmee meer kansen. Dat vraagt wel om een betere inbedding van externe financiering in de gemeentelijke organisatie, zodat kansen structureel beter gezien én benut worden.
Hiervoor hebben we een subsidieservicepunt ingericht. Deze is vorig jaar van start gegaan. Het subsidieservicepunt is een centraal punt met een subsidiecoördinator, strateeg public affairs en een financieel adviseur subsidies. De subsidiecoördinator geeft invulling en aansturing aan het subsidieservicepunt en functioneert als een vraagbaak betreffende subsidies voor de gehele organisatie. De financieel adviseur subsidies wordt aan de voorkant bij projecten betrokken voor het adviseren over beheer en verantwoording van de subsidie.
Het subsidieproces van de inkomende subsidies is inmiddels in het zaaksysteem opgenomen. Hierdoor zal het aanvragen van subsidies soepeler gaan verlopen en ook de dossiervorming is dan in het zaaksysteem ingebed. Hier gaan we vanaf 2026 voor zowel het aanvragen als de verantwoording de vruchten van plukken. Het overzicht van de inkomende subsidies wordt onder andere opgenomen in de Jaarrekening 2025.
Leefbarometer
De Leefbaarometer beschrijft de mate van leefbaarheid in wijken, buurten en straten in Nederland. Hoewel het model in hoofdzaak gebaseerd is op objectieve indicatoren bevat het ook elementen van subjectieve aard. Het is een instrument dat inzicht geeft in hoe prettig, veilig en functioneel een omgeving is om in te wonen, en hoe die situatie zich door de jaren heen ontwikkelt.
De uitkomsten van de Leefbaarometer vormen een belangrijk fundament voor onze gebiedsgerichte beleidskeuzes. Hoewel in sommige buurten lagere leefbaarheidsscores zichtbaar zijn, duidt dit deels op een verbeterde signalering dankzij intensievere interventies en monitoring. Juist deze toegenomen zichtbaarheid stelt ons in staat om gerichter te investeren in woonkwaliteit, sociale samenhang en openbare ruimte. Door de Leefbaarometer te koppelen aan lokale kennis en participatie, werken we aan een veerkrachtige woonomgeving waarin de inwoners van Vlaardingen perspectief en veiligheid ervaren.
Het maakt onder andere zichtbaar waar gevoelens van onveiligheid en sociale spanningen de leefbaarheid onder druk zetten. In deze begroting investeren we onder andere in interventieteams, cameratoezicht, verlichting en herinrichting van risicovolle plekken. Daarnaast versterken we de sociale cohesie via buurtinitiatieven en ontmoetingsplekken, zodat bewoners zich weer verbonden en veilig voelen.
Een gezonde woningmarkt begint bij de kwaliteit van het bestaande woningaanbod. In deze begroting zetten we in op het verbeteren van woningkwaliteit in buurten waar de leefbaarheid onder druk staat. Op basis van inzichten uit de Leefbaarometer richten we onze middelen op wijken met verouderde woningen, beperkte energieprestaties en een lage woonbeleving. Samen met woningcorporaties, ontwikkelaars en bewoners investeren we in nieuwbouw, renovatie, verduurzaming en het verbeteren van de directe woonomgeving.
De scores in de Leefbaarometer weerspiegelen dus niet alleen bestaande uitdagingen, maar laten ook zien dat door gerichte interventies en acties meer problematiek zichtbaar is geworden—een teken dat we beter kijken, sneller signaleren en actiever handelen.
Eind 2025 verschijnt een nieuw rapport dat de ontwikkelingen tussen 2022 en 2024 beschrijft.