Bestuur, Participatie en Dienstverlening

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Actuele ontwikkelingen

Bestuurlijke vernieuwing
We blijven continu scherp op mogelijkheden om de manier waarop we de stad besturen te blijven verbeteren; waar kan het efficiënter, transparanter en beter inspelend op de behoeften van de inwoners? Wij zetten stappen op het gebied van:

  1. Participatie;
  2. Standaardisatie beleidscyclus;
  3. Positieve politiek.

1. Participatie - We stimuleren actief de betrokkenheid van Vlaardingers door ruimte te bieden voor participatie, we betrekken hen bij de politiek en vereenvoudigen gemeentelijke procedures. Met als basis de Uitvoeringsnota participatie 2022 en de Verbeteragenda 2024 is het Uitvoeringsprogramma Participatie Vlaardingen 2025 gemaakt. Het uitvoeringsprogramma staat voor de basis op orde, waarbij we werken met een aantal Vlaardingse vuistregels voor de aanpak van participatietrajecten. Vlaardingen blijft investeren in een stevige basis voor participatie: een steeds beter gesprek met de stad en goed overwogen besluiten.

2. Standaardisatie beleidscyclus - Met de raad hebben we een standaard voor de beleidscyclus vastgesteld. Dit draagt bij aan meer consistentie, transparantie en effectiviteit in beleidsvorming en -uitvoering. Een gestandaardiseerde beleidscyclus helpt bij het stroomlijnen van processen, het bevorderen van samenwerking tussen verschillende domeinen, en het verbeteren van de communicatie met inwoners en andere belanghebbenden. Met deze gestandaardiseerde cyclus zorgen we voor een gestructureerde en consistente aanpak van beleidsvorming en -uitvoering, wat uiteindelijk leidt tot betere resultaten voor de stad. Zo is, bijvoorbeeld, de startnotitie al meer verankerend als een vast onderdeel van onze gezamenlijke werkwijze.

3. Positieve politiek - Met constructieve samenwerking halen we de beste resultaten voor onze stad. Daarom gaan we graag met de gemeenteraad verder in gesprek over het samenspel tussen raad, college, ambtelijke organisatie en de stad. We richten ons op constructieve dialoog, samenwerking en het bevorderen van het algemeen belang. Dat doen we bestuurlijk én richting inwoners en organisaties in onze stad. Samenwerking werkt alleen als er onderling vertrouwen is en als alle betrokkenen zich daar voor inzetten. Door duidelijk uit te leggen wat we doen en waarom, door beloftes na te komen en door Vlaardingers niet van het kastje naar de muur te sturen, kunnen we stap voor stap het vertrouwen van onze inwoners beter waarmaken en de betrokkenheid van onze inwoners vergroten.

Dienstverlening
'Bereikbaar, betrouwbaar en betrokken', zijn de uitgangspunten in onze visie op dienstverlening (vastgesteld juni 2023). We hebben deze visie uitgewerkt in een handreiking dienstverlening waaruit acties volgen. In 2026 dragen we met de acties, die u hieronder vindt bij de ambitie 'Dienstverlening', bij aan de glimlach van de Vlaardinger, omgezet in het cijfer 7,5 bij de Burgerpeiling. Deze peiling wordt in de tweede helft van 2026 gehouden, samen met de ondernemerspeiling.

Bij de publieksbalies voorzien wij in 2026, net als in 2024 en 2025, een groot aantal aanvragen rond paspoorten en identiteitskaarten. Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst tien jaar geldig. Daarvoor was de geldigheidsduur van deze documenten vijf jaar. Doordat de eerste paspoorten en identiteitskaarten met een nieuwe geldigheid verliepen in 2024, hebben alle Nederlandse gemeenten tot in 2029 te maken met een piek in het aantal aanvragen.

Regionale samenwerking
Samen sta je sterk. Samenwerking met buur- en regiogemeenten is dan ook een wezenlijk aspect van bestuurlijke slagkracht en efficiënte uitvoeringspraktijk. Maar de keerzijde is dat bestuurlijke samenwerking ook (inspraak)procedures en bijhorende vertraging met zich meebrengt.
Binnen de gemeenschappelijke regelingen Rogplus en Stroomopwaarts werken we samen met buurgemeenten Maassluis en Schiedam. De uitvoeringsorganisaties zijn financieel kwetsbaar: hoge kosten en voor wat betreft de praktijk (open eindregelingen, hoeveelheid gebruik/afname voorzieningen) is er sprake van moeilijk beïnvloedbare prestaties, waardoor ook de kostentoename lastig of niet beheersbaar is.  
De regionale samenwerking is ook van toenemende betekenis voor het integraal bevorderen van de zogenaamde 'Brede Welvaart', waarbij de sociaaleconomische ontwikkeling een brede maatschappelijke focus heeft. De Waterwegregio geeft de komende vier jaar uitvoering aan de Regio Deal Waterwegregio. Het streven is om in 2030 in de Waterwegregio een merkbare verbetering van de kwaliteit van leven, leren, werken en wonen te bereiken voor de huidige en toekomstige generaties. We zetten ons met elkaar in voor een regio waar ook kwetsbare inwoners mee kunnen doen en waar de leefbaarheid, duurzaamheid en (het gevoel van) veiligheid verbeteren.

Verbonden partijen
De Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen (vastgesteld op 6 april 2023) geeft inzicht in de aanvullende sturingsmogelijkheden die de wetswijziging biedt én beschrijft hoe we daar in Vlaardingen invulling aan geven. De nota vormt het beleidskader om de raad beter in staat te stellen zijn rol te pakken:

  • gerichter sturen op de doelstellingen die met die deelnemingen worden beoogd (vooraf);
  • bijsturen wanneer dat nodig blijkt (tussendoor);
  • controleren of de gewenste doelstellingen zijn verwezenlijkt (achteraf).

Om dit mogelijk te maken, worden vanaf 2024 voor alle acht gemeenschappelijke regelingen zogenoemde risicoprofielen opgesteld. Hierbij kijken we jaarlijks naar de financiële, bestuurlijke en inhoudelijke (omgevings)factoren die de prestaties en uitgaven van de betreffende gemeenschappelijke regeling beïnvloeden. Hoger risico betekent meer en gerichter toezicht en sterkere controle. In de paragraaf Verbonden Partijen vindt u in de tabel bij iedere gemeenschappelijke regeling onder de noemer 'Risico's', het risicoprofiel dat voor die regeling van toepassing is in 2025. In het najaar 2025 evalueren we de werkwijze en passen deze waar nodig aan. De jaarlijkse bijstelling van de risicoprofielen maakt vast deel uit van de reguliere P&C-cyclus. De aan de risicoprofielen te ontlenen inzichten worden gebruikt als toetsingskader bij de jaarrekeningen van de gemeenschappelijke regelingen en als inspiratiebron voor beïnvloeding van hun toekomstige beleidskaders.

De vaststelling van de Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen markeerde ook de doorstart van een onderzoek naar de mate en mogelijkheden voor sturing en controle op andere verbonden partijen dan de gemeenschappelijke regelingen. We verwachten hierover in het najaar 2025 aan de raad te kunnen rapporteren.

Uitvoeringsprogramma stadsprogramma’s
In de paragraaf over de Stadsprogramma's leest u meer over de activiteiten die voor 2026 op de planning staan binnen de acht stadsprogramma's. 

Subsidieservicepunt
In het coalitieakkoord staat dat we op zoek gaan naar mogelijkheden om extra inkomsten te generen om onze ambities te realiseren en de uitdagingen van onze stad aan te gaan. Daarbij richten we onze blik naar buiten toe: we kijken naar de kansen die er regionaal, landelijk en Europees zijn. Door meer vanuit de kracht en ideeën van Vlaardingen, kan Vlaardingen externe financiering aantrekken op een meer structurele basis. Het meer structureel binnenhalen en beheersen van externe financiering biedt meer zekerheid, meer perspectief en daarmee meer kansen. Dat vraagt wel om een betere inbedding van externe financiering in de gemeentelijke organisatie, zodat kansen structureel beter gezien én benut worden. 
Hiervoor hebben we een subsidieservicepunt ingericht. Deze is vorig jaar van start gegaan. Het subsidieservicepunt is een centraal punt met een subsidiecoördinator, strateeg public affairs en een financieel adviseur subsidies. De subsidiecoördinator geeft invulling en aansturing aan het subsidieservicepunt en functioneert als een vraagbaak betreffende subsidies voor de gehele organisatie. De financieel adviseur subsidies wordt aan de voorkant bij projecten betrokken voor het adviseren over beheer en verantwoording van de subsidie. 
Het subsidieproces van de inkomende subsidies is inmiddels in het zaaksysteem opgenomen. Hierdoor zal het aanvragen van subsidies soepeler gaan verlopen en ook de dossiervorming is dan in het zaaksysteem ingebed. Hier gaan we vanaf 2026 voor zowel het aanvragen als de verantwoording de vruchten van plukken. Het overzicht van de inkomende subsidies wordt onder andere opgenomen in de Jaarrekening 2025.

Leefbarometer
De Leefbaarometer beschrijft de mate van leefbaarheid in wijken, buurten en straten in Nederland. Hoewel het model in hoofdzaak gebaseerd is op objectieve indicatoren bevat het ook elementen van subjectieve aard. Het is een instrument dat inzicht geeft in hoe prettig, veilig en functioneel een omgeving is om in te wonen, en hoe die situatie zich door de jaren heen ontwikkelt. 

De uitkomsten van de Leefbaarometer vormen een belangrijk fundament voor onze gebiedsgerichte beleidskeuzes. Hoewel in sommige buurten lagere leefbaarheidsscores zichtbaar zijn, duidt dit deels op een verbeterde signalering dankzij intensievere interventies en monitoring. Juist deze toegenomen zichtbaarheid stelt ons in staat om gerichter te investeren in woonkwaliteit, sociale samenhang en openbare ruimte. Door de Leefbaarometer te koppelen aan lokale kennis en participatie, werken we aan een veerkrachtige woonomgeving waarin de inwoners van Vlaardingen perspectief en veiligheid ervaren.

Het maakt onder andere zichtbaar waar gevoelens van onveiligheid en sociale spanningen de leefbaarheid onder druk zetten. In deze begroting investeren we onder andere in interventieteams, cameratoezicht, verlichting en herinrichting van risicovolle plekken. Daarnaast versterken we de sociale cohesie via buurtinitiatieven en ontmoetingsplekken, zodat bewoners zich weer verbonden en veilig voelen.

Een gezonde woningmarkt begint bij de kwaliteit van het bestaande woningaanbod. In deze begroting zetten we in op het verbeteren van woningkwaliteit in buurten waar de leefbaarheid onder druk staat. Op basis van inzichten uit de Leefbaarometer richten we onze middelen op wijken met verouderde woningen, beperkte energieprestaties en een lage woonbeleving. Samen met woningcorporaties, ontwikkelaars en bewoners investeren we in nieuwbouw, renovatie, verduurzaming en het verbeteren van de directe woonomgeving. 

De scores in de Leefbaarometer weerspiegelen dus niet alleen bestaande uitdagingen, maar laten ook zien dat door gerichte interventies en acties meer problematiek zichtbaar is geworden—een teken dat we beter kijken, sneller signaleren en actiever handelen.

Eind 2025 verschijnt een nieuw rapport dat de ontwikkelingen tussen 2022 en 2024 beschrijft.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Financieel meerjarenperspectief

Financiële ontwikkelingen 
De nieuwe beleidsmatige ontwikkelingen met financiële consequenties worden in onderstaande tabel weergegeven:

Bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Nieuwe ontwikkelingen VJN:
Veilig wonen 962 928 955 984
Afscheidsrecepties 62
Overige ontwikkelingen begroting:
Debiteurenbeheer aanmaankosten -300 -309 -318 -328
Ophoging bijdrage GGU (Gezamenlijke gemeentelijke uitvoering) 52 42 39 39
Gemeenteraadsverkiezingen 2026 41
Invoering HR21 749 771 795 818
Juridisch medewerker APV 104
Preventie medewerker digitale veiligheid 95 98 101 104
Totaal 1.765 1.530 1.571 1.617

Toelichting financiële ontwikkelingen

Ontwikkelingen Voorjaarsnota
Veilig Wonen
De problematiek van woonfraude en woonoverlast is in Vlaardingen een complex vraagstuk dat niet alleen verweven is met diverse landelijke wetgeving, maar ook sterk samenhangt met de specifieke woonkenmerken van onze stad. Vlaardingen heeft een grote, relatief goedkope woningvoorraad, voornamelijk in particulier bezit. De nabijheid van duurdere buursteden maakt deze woningen aantrekkelijk voor uitzendbureaus, werkgevers en verhuurders om te exploiteren voor arbeidsmigranten. Dit leidt in bepaalde wijken tot overbewoning, verkamering en overlast.

De ontwikkelingen in wetgeving gaan snel: alleen al de afgelopen twee jaar zijn er drie nieuwe wetten bijgekomen. De gemeente heeft een verplichting tot handhaving hiervan, maar kan daar op dit moment onvoldoende invulling aan geven. Alleen door de pakkans fors te verhogen en sancties daadwerkelijk op te leggen, kunnen we deze trend in de komende jaren keren.

Om dit te bereiken wordt de gehele keten – van handhaving tot juridische opvolging – versterkt. Hierdoor kunnen we meer (bestuurlijke boetes) uitschrijven en innen, waarmee ook extra inkomsten gegenereerd worden. Deze inkomsten zijn opgenomen in het financieel meerjarenperspectief, maar worden tegelijkertijd als risico benoemd, omdat het onzeker blijft hoeveel opbrengst dit daadwerkelijk oplevert. Om de keten effectief te versterken, breiden we de personeelsformatie structureel uit met 9 fte en 1 fte tijdelijke wooninspecteur voor de uitvoering van wetgeving en kennisoverdracht in 2026. Dit is gebaseerd op de volgende invulling van taken 2 fte BOA, 1 fte BRP-toezichthouder, 1 fte Administratieve ondersteuning, 2 fte Jurist BWT, 1 fte Jurist OOV, 2 fte Toezichthouder BWT, 1 fte Toezichthouder woonfraude (voor 2026) 

Afscheidsrecepties
In 2026 zullen verschillende afscheidsrecepties worden georganiseerd in het kader van het afscheid van de burgemeester en, afhankelijk van de uitslag gemeenteraadsverkiezingen, van wethouders. Een belangrijk uitgangspunt is om van dit afscheid een moment te maken waarin de verbinding tussen organisaties en inwoners van de stad wordt versterkt. Door verschillende netwerken en betrokkenen samen te brengen, ontstaat er een waardevolle samenwerking tussen de diverse portefeuilles en gemeenschappen. Daarom is eenmalig geld aangevraagd voor deze afscheidsmomenten.

Ontwikkelingen na Voorjaarsnota
Debiteurenbeheer aanmaankosten
In de oude financiële administratie (CODA) was het technisch niet mogelijk om geautomatiseerd debiteurenbeheer uit te voeren en de aanmaakkosten als opbrengsten te boeken in onze administratie. Met ingang van 2026 wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe financiële administratie (ERPx) waardoor het wel mogelijk is om deze aanmaakkosten te boeken in onze financiële administratie en dus als opbrengsten. 

Ophoging bijdrage GGU (Gezamenlijke gemeentelijke uitvoering)
Dit betreft de ophoging van de bijdrage die wij als gemeente doen aan de VNG in het kader van de gezamenlijke gemeentelijke uitvoering (GGU). De ophoging betreft indexatie. 

Invoering HR21
De invoering van het nieuwe functiewaarderingssysteem HR21 heeft financiële gevolgen. Zeer waarschijnlijk verdwijnen de tussenschalen en sommige functies zullen hoger of lager worden ingeschaald. Dit heeft financiële consequenties waarvoor een grove inschatting is gemaakt. In het eerste kwartaal van 2026 wordt definitief helder wat de financiële consequenties precies zijn en wordt het verschil ten opzicht van de schatting in deze begroting meegenomen in de P&C-documenten.

Juridisch medewerker APV 
Het aantal bezwaarschriften tegen besluiten op basis van de APV – variërend van afvalgerelateerde handhaving zoals dumpingen en naastplaatsingen tot zaken als het wegslepen van voertuigen, blaffende honden en de plaatsing van reclameborden – nam de afgelopen jaren sterk toe. Deze juridische procedures vragen om specifieke aandacht en zorgvuldigheid en brengen een extra belasting voor het team. In 2026 wordt daarom als voor een jaar capaciteit toegevoegd binnen het team in de vorm van een juridisch medewerker APV die zich volledig kan richten juridische afhandeling van APV-zaken, waardoor de andere juristen zich kunnen concentreren op complexere dossiers zoals sluitingen, verboden en lasten onder dwangsom. Aan het eind van 2026 zal de inzet worden geëvalueerd en zal worden beoordeeld hoe het aantal bezwaarschriften tegen besluiten op basis van de APV zich ontwikkelt. Als de tijdelijke situatie moet worden omgezet in een vaste invulling zal binnen het programma moeten worden geprioriteerd om dat te kunnen dekken.

Medewerker preventie digitale veiligheid
Digitale veiligheid is één van de vijf prioriteiten uit het Integraal Veiligheidsplan 2024–2027. In 2026 is de inzet op dit thema structureel verankerd met de aanstelling van een preventiemedewerker digitale veiligheid. Deze medewerker heeft een coördinerende en uitvoerende rol in het vergroten van digitale weerbaarheid onder inwoners. Vanuit deze functie worden educatieve programma’s, bewustwordingscampagnes en lokale projecten gecoördineerd en uitgevoerd, in samenwerking met politie, onderwijs en maatschappelijke organisaties. De preventiemedewerker draagt actief bij aan het voorkomen van slachtofferschap en het weerbaar maken van de kwetsbare doelgroepen, zoals jongeren en senioren.

Bevordering opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026
Er is voor 2026 een eenmalige stelpost ‘Verkiezingen’ opgenomen van € 41.250 om verschillende activiteiten mogelijk te maken in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2026. Hierbij gaat het onder andere om het organiseren van een verkiezingsdebat, een uitslagenavond, een kennismaking na de verkiezingen en het gebruik maken van een stemwijzer. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Vasthouden en versterken van gebiedsgericht werken: van meepraten naar meedoen, plan van aanpak 2013
Programma Participatie: van meepraten naar meedoen 2015
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen: van dienstverlening naar serviceverlening 2016
Uitvoeringsnota Participatie ‘Quick Scan en programma 2022 en verder 2021
Uitvoeringsprogrmma participatie Vlaardingen 2025
Nota implementatie wijziging gemeenschappelijke regelingen 2023
Visie op Dienstverlening 2023
Klachtenregeling Vlaardingen 2024 2023
Organisatieplan Vlaardingen Voortvarend 2022

Ambities

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Ambities

Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Ambities - Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Onze ambitie op het gebied van Bestuur en participatie omvat de volgende onderwerpen:

  • Ruimte voor eigen verantwoordelijkheid en initiatief: Vlaardingers hebben maximaal ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen situatie, hun buurt en onze stad. De gemeente treedt initiatieven uit de samenleving positief tegemoet en ondersteunt deze actief.
  • Vlaardingen politiek betrokken: De betrokkenheid van Vlaardingers bij de politiek wordt versterkt en we betrekken bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties actief bij besluitvorming.
  • Samenwerking college en raad: We versterken de samenwerking met de raad.
  • Versterking regionale samenwerking: We positioneren Vlaardingen beter in de regio waarbij we streven naar een betere balans binnen de samenwerkingsverbanden voor wat betreft inzet en opbrengst.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 2 - Dienstverlening

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Ambities - Ambitie 2 - Dienstverlening

In onze dienstverlening zijn bereikbaarheid, betrouwbaarheid en betrokkenheid kernwaarden. Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Indicatoren

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Indicatoren
Verplichte indicatoren
Bedrijfsvoering Bron 2024 2025 2026
Formatieplaatsen (totale FTE) Eigen jaarrekening/ begroting 501,86 501,86 537,00
Formatieplaatsen (per 1000 inwoners) Eigen jaarrekening/ begroting 6,68 6,56 6,95
Bezetting (per 1000 inwoners) Eigen jaarrekening/ begroting 6,31 7,10 6,34
Apparaatskosten (kosten per inwoner) Eigen jaarrekening/ begroting 860,85 844,14 942,38
Overhead (% van totale lasten) Eigen jaarrekening/ begroting 9,04 8,60 7,98
Inhuur derden (% van totale loonsom en inhuur derden) Eigen jaarrekening/ begroting 7,45 5,96 3,78

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Baten en lasten meerjarig

Zie hieronder de meerjarenraming 2026-2029 op programmaniveau per taakveld.

Bedragen x €1.000
Bestuur, Participatie en Dienstverlening Begroting 2025 na wijziging 2026 2027 2028 2029
Lasten 51.733 45.325 47.207 49.011 50.427
Baten 2.306 1.221 1.258 1.295 1.334
Saldo van baten en lasten -49.427 -44.104 -45.950 -47.716 -49.094
Stortingen 63 49 0 0 0
Onttrekkingen 740 0 11 0 0
Mutaties reserves 677 -49 11 0 0

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2026 + - 31-12-2026
Reserve verduurzaming/groot onderhoud 623 49 672
Reserve Hybride Werken 389 39 428
Totaal reserves 1.012 88 0 1.100
Voorzieningen (x € 1.000) 01-01-2026 + - 31-12-2026
Voorziening pensioenverplichting Wethouders 6.555 300 6.855
Voorziening verlofsparen 316 316
Voorziening onderhoud gemeentelijk vastgoed 2.904 2.010 4.914
Voorziening RVU 539 539
Totaal voorzieningen 10.314 2.310 0 12.624

Reserve verduurzaming/groot onderhoud
Deze reserve vervangt de reserve groot onderhoud gebouwen. Het oorspronkelijke doel van deze reserve is komen te vervallen, omdat er een voorziening onderhoud gemeentelijk vastgoed is vastgesteld. De reserve blijft echter bestaan voor de dekking van de kapitaallasten van verduurzamingsmaatregelen en als een risicobuffer. 

Reserve Hybride Werken 
Reserve ter dekking van de thuiswerkvergoeding die medewerkers van de gemeente elke 7 jaar ter beschikking krijgen gesteld om thuiswerkmeubilair te kunnen aanschaffen.

Voorziening Pensioenverplichting Wethouders
Voorziening om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenverplichtingen van (ex)-wethouders. De voorziening en de jaarlijkse storting daarin wordt periodiek op actuariële basis verrekend. Onttrekking aan de voorziening betreft de uitkeringen van pensioenen en eventuele overheveling van pensioenverplichtingen. In 2026 onderzoeken we of de voorziening ook in de toekomst toereikend is/blijft in relatie tot (aanstaande) ontwikkelingen zoals gemeentelijke verkiezingen in 2026 en de beoogde overgang van de pensioenen naar het ABP pensioenfonds in 2028.

Voorziening Verlofsparen
Als gevolg van de in 2023 gewijzigde CAO kunnen ambtenaren verlofdagen sparen om de in toekomst bijvoorbeeld eerder met pensioen te gaan. In 2023 is hiervoor een voorziening gevormd.

Voorziening Onderhoud gemeentelijk vastgoed 
Deze voorziening, die voorgeschreven is door het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording), dient ervoor de fluctuaties op te vangen in de jaarlijkse kosten die voortvloeien uit het Beheerplan Vastgoed (Meerjaren-onderhoudsplan). Jaarlijks wordt vanuit de exploitatie een dotatie gedaan. De gerealiseerde onderhoudskosten worden rechtstreeks ten laste van deze voorziening gebracht.

Voorziening RVU

Bij de Regeling Vervroegd Uittreden nemen medewerkers ontslag en volgt er een (maandelijkse) ontslagvergoeding die de ex-medewerkers in staat stelt om te overbruggen tot aan de AOW-leeftijd. Aangezien de ex-medewerker in die periode geen activiteiten voor de gemeente verricht, dient op 31 december een voorziening te worden getroffen voor de financiële verplichting die de gemeente tegenover de ex-medewerker en de fiscus heeft op basis van deze regeling.

Investeringen

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland. 

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Uitbreidingsinvesteringen:
Vervanging rand- en centrale apparatuur, jaarschijf 464 418 425 431
Vervangingen Facilitair 186
Vervangingsinvesteringen:
Energiebesparing DMJOP (bouwkundig) 91 30 530 498
Energiebesparing DMJOP (installaties) 317 28 244 425
Energiebesparing vastgoedportefeuille (bouwkundig) 299 1.729 804 605
Energiebesparing vastgoedportefeuille (installaties) 197 567 1.367
Totaal investeringen meerjarig 1.468 2.772 2.003 3.512
Totaal investeringen meerjarig 1.468 2.772 2.003 3.512

Budget gemeenteraad

Terug naar navigatie - Bestuur, Participatie en Dienstverlening - Budget gemeenteraad

De budgetten van de gemeenteraad zijn trendmatig verhoogd en daarbij is rekening gehouden met cao-effecten. In het kader van de verkiezingen van 18 maart 2026 worden verschillende activiteiten ter voorbereiding van die verkiezingen georganiseerd en ook voor de eerste periode daarna. Die activiteiten zijn besproken met het Presidium. Er is voor 2026 een eenmalige stelpost ‘Verkiezingen’ opgenomen van €41.250 om verschillende activiteiten mogelijk te maken. Hierbij gaat het onder andere om het organiseren van een verkiezingsdebat, een uitslagenavond, een kennismaking na de verkiezingen en het gebruik maken van een stemwijzer. Tegelijkertijd worden er ook activiteiten verricht die uit het bestaande budget worden gefinancierd. In verband met extra facilitaire zaken die samenhangen met de verkiezingen en een nieuwe gemeenteraad wordt de Werkkostenregeling onder Vergoedingen raadsleden voor 2026 eenmaal verhoogd met €10.000. De bijstand fracties is met €3.135,78 verlaagd, omdat de gemeenteraad 14 fracties telt in plaats van 15. Afhankelijk van de uitslag van de verkiezingen op 18 maart 2026 kan dit worden bijgesteld bij de tweede voortgangsrapportage 2026. 

In onderstaande tabel treft u de meerjarenbegroting van de griffie:

Begroting Griffie 2026 2027 2028 2029
Vergoedingen raadsleden 1.172.390 1.207.070 1.221.367 1.225.403
Vergoedingen raadsleden 1.047.522 1.077.166 1.086.851 1.086.851
Steunraadsleden 26.163 26.948 27.759 28.592
Bijstand fracties 68.818 70.789 72.871 75.058
Overige kosten 1.829 2.611 3.443 3.546
Werkkostenregeling 28.058 29.557 30.443 31.357
Kosten vergaderingen 89.057 92.109 94.970 97.820
Raadsinformatiesysteem 77.797 80.131 82.543 85.019
Werkkostenregeling 10.737 11.232 11.444 11.788
Tv uitzendingen 523 746 983 1.013
Informatievoorziening raad 62.728 64.001 65.567 67.534
Abonnement boeken/tijdschriften 2.754 2.836 2.921 3.009
Cursussen Raad 17.814 18.395 18.920 19.487
Overige kosten 12.757 12.929 13.210 13.607
Stelpost kinderraad 15.567 15.797 16.264 16.752
Voorlichting en communicatie 13.836 14.044 14.252 14.679
Controle en onderzoek 367.173 378.187 387.138 398.752
Accountantskosten 271.475 279.619 285.603 294.171
Ombudsman functie 26.301 27.089 27.904 28.741
Rekenkamerfunctie 69.397 71.479 73.631 75.840
Griffie 692.946 673.149 695.557 716.428
Salarissen 639.313 660.404 682.422 702.898
Budget gemeenteraadsverkiezingen 41.250
Werkkostenregeling 8.658 8.918 9.186 9.462
Pers vorming en opleiding 3.725 3.827 3.949 4.068
Totaal begroting Griffie 2.384.294 2.414.517 2.464.599 2.505.937