Financieel deel

Uitgangspunten voor de ramingen

Terug naar navigatie - Financieel deel - Uitgangspunten voor de ramingen

De begroting 2026 en de meerjarenbegroting 2027-2029 moet voldoen aan de richtlijnen van de Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en aan de richtlijnen conform Iv3 (Ministeriële Regeling informatie voor derden).

Indexaties
De meerjarenbegroting is opgesteld in lopende prijzen, waarbij rekening is gehouden met de indexcijfers uit onderstaande tabel (zoals opgenomen in de voorjaarsnota 2025).

Gehanteerde indexeringen (lopende prijzen) 2026 2027 2028 2029
Loonpeil en sociale lasten 8,00% 3,00% 3,00% 3,00%
Materiele uitgaven 3,00% 3,00% 3,00% 3,00%
Subsidies 5,18% 3,00% 3,00% 3,00%
Gemeenschappelijke regelingen 3,00% 3,00% 3,00% 3,00%
Gemeenschappelijke regelingen 'Groot' 3,00% 3,00% 3,00% 3,00%
Verzekeringen 3,00% 3,00% 3,00% 3,00%
Belastingen (lasten) 3,30% 3,00% 3,00% 3,00%
Kapitaallasten 1,50% 1,50% 1,50% 1,50%
Inkomsten 3,00% 3,00% 3,00% 3,00%

Loonkosten en sociale lasten
De salarislasten zijn bijgesteld op basis van de nieuwe CAO gemeenten. Dit betekent dat de salarisbudgetten zijn verhoogd met:

  • per 1 april 2025 een loonstijging van 2%
  • per 1 oktober 2025 een loonstijging van 1,85%
  • Per 1 januari 2026 een nominale salarisstijging van 35 euro
  • Per 1 juli 2026 een loonstijging van 1,25%
  • Per 1 januari een loonstijging van 1,6%

Rentepercentage
Het renteomslagpercentage is voor de 2026 bepaald op 0,5%. Vanaf 2027 hebben we rekening gehouden met een geleidelijke stijging van het rentepercentage tot 0,75% in 2029. Voor de totstandkoming van dit percentage wordt verwezen naar de paragraaf Financiering waar de methodiek renteresultaat wordt beschreven.

Tarieven
A. Gesloten circuits:
De tarieven voor de afvalstoffenheffing en de rioolheffing zijn gebaseerd op 100% kostendekkendheid. Zie verder paragraaf Lokale Heffingen.

Verwerking circulaires
De effecten van de meicirculaire 2025 van het Gemeentefonds zijn verwerkt in de (meerjaren)begroting. Voor verdere toelichting verwijzen we naar het raadsvoorstel meicirculaire 2025. 

Bestuur, Participatie en Dienstverlening

Terug naar navigatie - Financieel deel - Bestuur, Participatie en Dienstverlening

  

Bedragen x €1.000
Bestuur, Participatie en Dienstverlening Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV0.1 Bestuur 4.679 5 4.756 5 4.839 5 4.906 5
TV0.2 Burgerzaken 3.208 888 3.311 914 3.416 942 3.511 970
TV0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 593 0 602 0 1.270 0 1.289 0
TV0.4 Overhead 34.237 318 35.853 328 36.713 337 37.866 348
TV0.5 Treasury 0 10 0 10 0 10 0 10
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.609 0 2.684 0 2.772 0 2.855 0
TV0.10 Mutaties reserves 49 0 0 11 0 0 0 0

Veiligheid en Handhaving

Terug naar navigatie - Financieel deel - Veiligheid en Handhaving
Bedragen x €1.000
Veiligheid en Handhaving Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV1.1 Crisisbeheersing en brandweer 7.322 0 7.542 0 7.768 0 8.001 0
TV1.2 Openbare orde en veiligheid 4.944 231 5.034 237 5.196 241 5.349 247
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 33 0 33 0 35 0 36 0
TV8.3 Wonen en bouwen 2.920 1.613 3.015 1.662 3.118 1.712 3.212 1.763
TV0.10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0 0 0 0

Groen en Milieu

Terug naar navigatie - Financieel deel - Groen en Milieu
Bedragen x €1.000
Groen en Milieu Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV0.5 Treasury 0 110 0 110 0 110 0 110
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 9.310 91 8.453 92 8.710 95 8.967 99
TV7.2 Riolering 8.216 8.523 8.544 8.840 9.118 9.225 9.987 9.651
TV7.3 Afval 11.273 14.038 11.304 14.099 11.390 14.212 11.698 14.547
TV7.4 Milieubeheer 6.263 1.121 5.602 1.121 5.829 1.203 6.005 1.239
TV7.5 Begraafplaatsen en crematoria 1.345 952 963 980 1.015 1.009 1.038 1.040
TV0.10 Mutaties reserves 0 819 0 280 0 300 0 0

Verkeer en Mobiliteit

Terug naar navigatie - Financieel deel - Verkeer en Mobiliteit
Bedragen x €1.000
Verkeer en Mobiliteit Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV0.63 Parkeerbelasting 0 3.667 0 3.765 0 3.871 0 3.988
TV1.2 Openbare orde en veiligheid 1.203 0 1.245 0 1.284 0 1.322 0
TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied 14.375 191 15.487 194 16.018 200 16.537 206
TV2.2 Parkeren 436 24 425 24 441 25 446 26
TV2.4 Economische havens en waterwegen 42 0 44 0 58 0 60 0
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 212 6 219 6 226 6 233 6
TV8.1 Ruimtelijke ordening 3 0 3 0 3 0 3 0

Wonen

Terug naar navigatie - Financieel deel - Wonen
Bedragen x €1.000
Wonen Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 34.687 38.855 9.311 10.912 2.944 3.759 3.144 3.842
TV8.1 Ruimtelijke ordening 4.874 789 4.896 813 4.728 835 4.757 860
TV8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 17.734 20.264 10.251 11.765 5.779 7.692 3.403 3.866
TV8.3 Wonen en bouwen 3.181 4.289 3.211 4.372 3.347 4.389 3.538 4.406
TV0.10 Mutaties reserves 1.358 0 5.155 0 2.557 2.340 398 0

Onderwijs, Economie en Haven

Terug naar navigatie - Financieel deel - Onderwijs, Economie en Haven
Bedragen x €1.000
Onderwijs, Economie en Haven Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV2.3 Recreatieve havens 1.011 122 1.044 126 1.078 130 1.111 134
TV2.4 Economische havens en waterwegen 1.175 1.080 1.197 1.112 1.206 1.146 1.225 1.180
TV3.1 Economische ontwikkeling 4.266 918 3.769 628 3.918 648 4.001 667
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 36 5 37 5 39 5 40 5
TV4.1 Openbaar basisonderwijs 723 0 822 100 940 100 1.066 100
TV4.2 Onderwijshuisvesting 6.452 664 7.881 711 8.373 728 9.232 750
TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 10.630 7.371 10.949 7.590 11.285 7.808 11.430 7.829
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 862 0 893 0 987 0 982 0
TV0.10 Mutaties reserves 0 0 2.593 0 7.669 0 0 0

Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Financieel deel - Sociaal Domein
Bedragen x €1.000
Sociaal Domein Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV1.2 Openbare orde en veiligheid 10 10 11 11 11 11 11 11
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 13.651 15.272 7.307 816 7.366 641 7.587 667
TV6.2 Wijkteams 20.168 52 23.828 53 26.936 54 27.731 54
TV6.3 Inkomensregelingen 55.707 54.250 57.852 56.357 60.910 59.374 62.737 61.156
TV6.4 Begeleide participatie 9.021 0 9.288 0 9.563 0 9.843 0
TV6.5 Arbeidsparticipatie 23.449 1.474 23.311 1.517 24.171 1.558 25.612 1.597
TV6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) 5.161 0 5.371 0 5.653 0 5.936 0
TV6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 441 0 505 0 517 0 534 0
TV6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 12.178 0 12.169 0 12.390 0 12.791 0
TV6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) 6.556 0 6.589 0 6.854 0 7.133 0
TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 12 0 20 0 29 0 37 0
TV6.74 Nog invullen 674 0 0 0 0 0 0 0 0
TV6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 18.737 0 16.948 0 14.639 1.228 15.119 1.268
TV6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 11.815 0 10.697 0 9.445 0 9.764 0
TV6.791 PGB Wmo 636 0 665 0 696 0 729 0
TV6.792 PGB Jeugd 331 0 345 0 360 0 377 0
TV6.81 Geëscaleerde zorg 18+ -863 98 -688 101 -612 102 -622 102
TV6.81a Beschermd wonen (WMO) 16.391 0 16.634 0 16.981 0 17.001 0
TV6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 3.749 0 3.751 0 3.751 0 3.750 0
TV6.82 Geëscaleerde zorg 18- 3.792 0 3.906 0 4.023 0 4.144 0
TV6.91 Coördinatie en beleid Wmo 1.948 0 1.990 0 2.034 0 2.079 0
TV6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 3.465 0 3.439 0 3.413 0 3.570 0
TV7.1 Volksgezondheid 1.102 0 1.136 0 1.171 0 1.184 0

Kunst, Cultuur en Erfgoed

Terug naar navigatie - Financieel deel - Kunst, Cultuur en Erfgoed
Bedragen x €1.000
Kunst, Cultuur en Erfgoed Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV3.4 Economische promotie 104 0 105 0 108 0 112 0
TV5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie 6.817 1.381 7.407 1.436 7.826 1.484 8.039 1.528
TV5.4 Musea 2.166 28 2.228 29 2.279 30 2.347 31
TV5.5 Cultureel erfgoed 468 0 402 0 368 0 383 0
TV5.6 Media 2.351 254 2.295 262 2.056 270 2.116 278
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 134 0 137 0 140 0 144 0
TV0.10 Mutaties reserves 41 23 41 23 0 23 0 23

Sport en Recreatie

Terug naar navigatie - Financieel deel - Sport en Recreatie
Bedragen x €1.000
Sport en Recreatie Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV1.2 Openbare orde en veiligheid 78 0 80 0 81 0 81 0
TV2.3 Recreatieve havens 73 231 114 238 68 245 69 253
TV3.4 Economische promotie 11 6 12 6 12 6 13 6
TV5.1 Sportbeleid en activering 3.328 346 3.219 350 3.309 354 3.409 354
TV5.2 Sportaccommodaties 3.461 675 4.014 695 4.396 714 4.796 735
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.235 0 1.219 0 1.226 0 1.244 1
TV0.10 Mutaties reserves 0 40 0 0 0 0 0 0

Financiën

Terug naar navigatie - Financieel deel - Financiën
Bedragen x €1.000
Financiën Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV0.5 Treasury 2.471 3.279 3.221 3.689 3.642 4.351 4.917 5.254
TV0.61 OZB woningen 0 13.457 0 13.865 0 14.243 0 14.674
TV0.62 OZB niet-woningen 0 12.330 0 12.700 0 13.084 0 13.482
TV0.64 Belastingen overig 1.750 425 1.859 435 1.944 448 2.082 462
TV0.7 Uitkeringen Gemeentefonds 0 229.823 0 236.569 0 237.771 0 245.977
TV0.8 Overige baten en lasten -1.919 0 -2.150 2.250 -4.397 2.250 -4.484 2.250
TV3.4 Economische promotie 0 424 0 435 0 447 0 460
TV0.10 Mutaties reserves 64 0 64 7.568 64 7.669 64 0

Meerjarig overzicht van baten en lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Financieel deel - Meerjarig overzicht van baten en lasten per taakveld
Bedragen x €1.000
Overzicht taakvelden Lasten 2026 Baten 2026 Lasten 2027 Baten 2027 Lasten 2028 Baten 2028 Lasten 2029 Baten 2029
TV0.1 Bestuur 4.679 5 4.756 5 4.839 5 4.906 5
TV0.2 Burgerzaken 3.208 888 3.311 914 3.416 942 3.511 970
TV0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 593 0 602 0 1.270 0 1.289 0
TV0.4 Overhead 34.237 318 35.853 328 36.713 337 37.866 348
TV0.5 Treasury 2.471 3.400 3.221 3.810 3.642 4.471 4.917 5.374
TV0.61 OZB woningen 0 13.457 0 13.865 0 14.243 0 14.674
TV0.62 OZB niet-woningen 0 12.330 0 12.700 0 13.084 0 13.482
TV0.63 Parkeerbelasting 0 3.667 0 3.765 0 3.871 0 3.988
TV0.64 Belastingen overig 1.750 425 1.859 435 1.944 448 2.082 462
TV0.7 Uitkeringen Gemeentefonds 0 229.823 0 236.569 0 237.771 0 245.977
TV0.8 Overige baten en lasten -1.919 0 -2.150 2.250 -4.397 2.250 -4.484 2.250
TV1.1 Crisisbeheersing en brandweer 7.322 0 7.542 0 7.768 0 8.001 0
TV1.2 Openbare orde en veiligheid 6.235 242 6.370 247 6.572 252 6.764 258
TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied 14.375 191 15.487 194 16.018 200 16.537 206
TV2.2 Parkeren 436 24 425 24 441 25 446 26
TV2.3 Recreatieve havens 1.084 354 1.157 364 1.146 375 1.180 386
TV2.4 Economische havens en waterwegen 1.217 1.080 1.241 1.112 1.264 1.146 1.285 1.180
TV3.1 Economische ontwikkeling 4.266 918 3.769 628 3.918 648 4.001 667
TV3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 34.687 38.855 9.311 10.912 2.944 3.759 3.144 3.842
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 36 5 37 5 39 5 40 5
TV3.4 Economische promotie 115 430 117 441 121 453 124 467
TV4.1 Openbaar basisonderwijs 723 0 822 100 940 100 1.066 100
TV4.2 Onderwijshuisvesting 6.452 664 7.881 711 8.373 728 9.232 750
TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 10.630 7.371 10.949 7.590 11.285 7.808 11.430 7.829
TV5.1 Sportbeleid en activering 3.328 346 3.219 350 3.309 354 3.409 354
TV5.2 Sportaccommodaties 3.461 675 4.014 695 4.396 714 4.796 735
TV5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie 6.817 1.381 7.407 1.436 7.826 1.484 8.039 1.528
TV5.4 Musea 2.166 28 2.228 29 2.279 30 2.347 31
TV5.5 Cultureel erfgoed 468 0 402 0 368 0 383 0
TV5.6 Media 2.351 254 2.295 262 2.056 270 2.116 278
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 10.892 97 10.027 99 10.302 102 10.588 106
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 17.155 15.272 10.918 816 11.159 641 11.460 667
TV6.2 Wijkteams 20.168 52 23.828 53 26.936 54 27.731 54
TV6.3 Inkomensregelingen 55.707 54.250 57.852 56.357 60.910 59.374 62.737 61.156
TV6.4 Begeleide participatie 9.021 0 9.288 0 9.563 0 9.843 0
TV6.5 Arbeidsparticipatie 23.449 1.474 23.311 1.517 24.171 1.558 25.612 1.597
TV6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) 5.161 0 5.371 0 5.653 0 5.936 0
TV6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 441 0 505 0 517 0 534 0
TV6.71a Huishoudelijke hulp (WMO) 12.178 0 12.169 0 12.390 0 12.791 0
TV6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) 6.556 0 6.589 0 6.854 0 7.133 0
TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 12 0 20 0 29 0 37 0
TV6.74 Nog invullen 674 0 0 0 0 0 0 0 0
TV6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 18.737 0 16.948 0 14.639 1.228 15.119 1.268
TV6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 11.815 0 10.697 0 9.445 0 9.764 0
TV6.791 PGB Wmo 636 0 665 0 696 0 729 0
TV6.792 PGB Jeugd 331 0 345 0 360 0 377 0
TV6.81 Geëscaleerde zorg 18+ -863 98 -688 101 -612 102 -622 102
TV6.81a Beschermd wonen (WMO) 16.391 0 16.634 0 16.981 0 17.001 0
TV6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 3.749 0 3.751 0 3.751 0 3.750 0
TV6.82 Geëscaleerde zorg 18- 3.792 0 3.906 0 4.023 0 4.144 0
TV6.91 Coördinatie en beleid Wmo 1.948 0 1.990 0 2.034 0 2.079 0
TV6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 3.465 0 3.439 0 3.413 0 3.570 0
TV7.1 Volksgezondheid 1.102 0 1.136 0 1.171 0 1.184 0
TV7.2 Riolering 8.216 8.523 8.544 8.840 9.118 9.225 9.987 9.651
TV7.3 Afval 11.273 14.038 11.304 14.099 11.390 14.212 11.698 14.547
TV7.4 Milieubeheer 6.263 1.121 5.602 1.121 5.829 1.203 6.005 1.239
TV7.5 Begraafplaatsen en crematoria 1.345 952 963 980 1.015 1.009 1.038 1.040
TV8.1 Ruimtelijke ordening 4.877 789 4.899 813 4.731 835 4.760 860
TV8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 17.734 20.264 10.251 11.765 5.779 7.692 3.403 3.866
TV8.3 Wonen en bouwen 6.100 5.902 6.225 6.034 6.466 6.100 6.750 6.169
TV0.10 Mutaties reserves 1.511 882 7.853 7.881 10.290 10.331 462 23

Analyse verschillen met begroting vorig jaar

Terug naar navigatie - Financieel deel - Analyse verschillen met begroting vorig jaar

In onderstaande tabel wordt een toelichting gegeven per taakveld met betrekking tot de verschillen tussen de (actuele) begroting 2025 en de nieuwe begroting 2026. Alleen die taakvelden zijn voorzien van een toelichting waar het verschil tussen de twee begrotingsjaren van lasten en/of baten meer is dan € 200.000,-.  Het taakveld 010 mutaties reserves is hierin niet meegenomen. Middels de staat van reserves en voorzieningen verderop in dit financieel deel wordt volledig inzicht geboden in de reservemutaties per jaar.

Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening Begroting 2026 Begroting 2025 Afwijking (>= € 200.000 +/-) Voordeel/Nadeel
Taakveld 0.4 Overhead
Lasten 34.237 35.803 -1.566 V
De daling betreft hoofdzakelijk incidentele zaken die in 2025 zijn toegekend voor 1 jaar. Het gaat om budget voor de implementatie van het zaaksysteem en een budgetoverheveling vanuit de jaarrekening 2024 inzake het klimaatplafond.
Baten -318 -33 -286 V
De ophoging van de baten betreft het in rekening kunnen brengen van aanmaankosten bij debiteuren als gevolg van de invoering van het nieuwe ERP-systeem.
Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 4.877 4.624 253 N
De lasten zijn gestegen vanwege het verwerken van de CAO ontwikkeling en vanwege het toevoegen van de ontwikkeling 'toezichthouder Westwijk' (zie programmatekst openbare orde en veiligheid)
Analyse verschillen programma Groen en milieu
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Lasten 9310 9043 267 N
De lasten zijn gestegen vanwege het verwerken van de CAO ontwikkeling en vanwege het toevoegen van de ontwikkeling 'Broekpolder' (zie programmatekst Groen en Milieu)
Taakveld 7.2 Riolering
Lasten 8.216 8.067 149 N
De kapitaallasten voor riolering stijgen door meer investeringen die gereed zullen komen in 2025
Baten -8.523 -8.253 -270 V
De baten uit rioolheffing stijgen door een hoger tarief (2,5%) en meer huishoudens
Taakveld 7.3 Afval
Lasten -14.038 -13.536 -501 V
Kosten voor de verwerking van huishoudelijk afval door Irado stijgen
Baten 11.273 10.944 329 N
De opbrengsten uit afvalstoffenheffing stijgen door een toename in huishoudens
Taakveld 7.4 Milieubeheer
Lasten 6.263 7.462 -1.199 V
De forse daling van het budget in 2026 op dit taakveld heeft te maken met een aantal incidentele budgetten in 2025 die in 2026 wegvallen (klimaatadaptatie en inhuur energietransitie)
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Lasten 1.345 882 463 N
De extra lasten 206 ten opzichte van 2025 heeft te maken met het beheerplan gemeentelijke gebouwen. De werkzaamheden en daarmee ook de uitgaven fluctueren per jaar.
Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit
Taakveld 0.63 Parkeerbelasting
Baten -3.667 -3.456 -211 V
De indexering zoals vastgesteld in de Voorjaarsnota levert een voordeel op bij de parkeerbelasting
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer
Lasten 14.425 13.828 597 N
We verwachten in 2026 hogere kapitaallasten door met name investeringen in wegen, straten en pleinen
Analyse verschillen programma Wonen
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Baten -38.855 -956 -37.899 V
Tegelijkertijd met de jaarrekening 2024 is het meerjarenprogramma Grondzaken 2025 (MPG2025) opgesteld, waarbij o.a.de grondexploitaties zijn herzien. Deze herziening heeft geleid tot een andere fasering en daarmee tot een andere raming van baten en lasten.
Lasten 34.687 550 34.137 N
zie Baten
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening
Lasten 4.874 5.119 -245 N
De begroting in 2026 is licht lager dan in 2025 omdat er in 2025 voor meer als € 0,5 miljoen aan budgetoverheveling is begroot naar aanleiding van de besluitvorming over de resultaatbestemming jaarrekening 2024.
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Baten -20.264 -10.790 -9.475 V
Tegelijkertijd met de jaarrekening 2024 is het meerjarenprogramma Grondzaken 2025 (MPG2025) opgesteld, waarbij o.a.de grondexploitaties zijn herzien. Deze herziening heeft geleid tot een andere fasering en daarmee tot een andere raming van baten en lasten.
Lasten 17.734 10.171 7.563 N
zie Baten
Taakveld 8.3 Wonen en Bouwen
Baten -4.289 -3.589 -700 V
De extra baten in 2026 worden vooral veroorzaakt door het verwerken van de ontwikkeling Veilig Wonen (zie hiervoor de programmatekst Wonen)
Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven
Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling
Baten -918 -591 -327 V
De extra baten in 2026 worden veroorzaakt door de nieuwe ontwikkeling Cofinanciering MRDH subsidie (zie hiervoor de programmatekst Wonen)
Lasten 4.266 6.083 -1.817 V
De mindere lasten worden vooral veroorzaakt door een incidenteel budget wat bij de voorjaarsnota 2022 beschikbaar is gesteld voor 2024 en 2025 ten behoeve van de nieuwe binnenstad. Dit budget is toegevoegd aan de reserve binnenstad (de reservemutaties staat op taakveld 010).
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Baten -7.371 -7.158 -213 V
De hogere baten worden voornamelijk veroorzaakt door indexering van rijksmiddelen (inzake onderwijsachterstandenbeleid, VSV en RMC.
Lasten 10.630 10.387 242 N
De hogere lasten in 2026 worden voornamelijk veroorzaakt door indexering en verwerking CAO salarislasten
Analyse verschillen programma Sociaal domein
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Baten -15.272 -18.769 3.496 N
Het project LOO loopt door tot juli 2026. Hierna wordt gekeken naar verlenging met van de opvanglocatie tot en met de eerste helft van 2030. De verwachte lasten en baten in 2026 zijn hierdoor lager.
Lasten 13.668 20.866 -7.197 V
Het project LOO loopt door tot juli 2026. Hierna wordt gekeken naar verlenging met van de opvanglocatie tot en met de eerste helft van 2030. De verwachte lasten en baten in 2026 zijn hierdoor lager.
Taakveld 6.2 Wijkteams
Lasten 20.168 16.745 3.423 N
De druk op de jeugdzorg neemt zowel landelijk als lokaal sterk toe. Gemeenten hebben meer verantwoordelijkheden op het gebied van jeugdzorg gekregen, terwijl de financiële compensatie vanuit het Rijk hierbij structureel achterblijft. Tegelijkertijd is er een aanhoudende stijging van het aantal (complexe) hulpvragen) waardoor de uitgaven aan jeugdzorg alsmaar toenemen. Ook in onze gemeente leidt dit tot oplopende kosten. Voor de begroting 2026 is de begroting van Rogplus overgenomen. Dit leidt op taakveld niveau tot wat verschuivingen.
Taakveld 6.3 Inkomensregeling
Lasten 55.707 49.779 5.928 N
De lasten zijn gestegen als gevolg van de noodzakelijke bijstellingen van de begroting van Stroomopwaarts inclusief de bijgestelde ramingen van de bijstandsuitkeringen.
Baten -54.250 -53.335 -915 V
De baten zijn hoger door enerzijds een hogere raming van de BUIG uitkering (ontvangst vanuit het rijkk). Dit effect wordt kleiner door een correctie op de baten inburgering (verplaatst naar taakveld 65)
Taakveld 6.4 Begeleide participatie
Lasten 9.021 6.907 2.114 N
De hogere lasten zijn veroorzaakt door de begroting 2026 van Stroomopwaarts. De hoogte van het verschil heeft voor het grootste deel te maken met een verschuiving in de lasten van Stroomopwaarts van Overhead naar de directe producten (waaronder de sociale werkvoorziening).
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 23.449 26.712 -3.263 V
De lagere lasten hebben te maken met de verwerking van de begroting van Stroomopwaarts. De hoogte van het verschil heeft voor het grootste deel te maken met een verschuiving in de lasten van Stroomopwaarts van Overhead naar de directe producten.
Baten -1.474 1.136 -2.609 V
Dit verschil wordt voornamelijke veroorzaakt zoals ook vermeld bij taakveld 6.3. doordat de baten inburgering zijn verschoven naar dit taakveld.
Taakveld 6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal
Lasten 18.737 20.203 -1.466 V
De druk op de jeugdzorg neemt zowel landelijk als lokaal sterk toe. Gemeenten hebben meer verantwoordelijkheden op het gebied van jeugdzorg gekregen, terwijl de financiële compensatie vanuit het Rijk hierbij structureel achterblijft. Tegelijkertijd is er een aanhoudende stijging van het aantal (complexe) hulpvragen) waardoor de uitgaven aan jeugdzorg alsmaar toenemen. Ook in onze gemeente leidt dit tot oplopende kosten. Voor de begroting 2026 is de begroting van Rogplus overgenomen. Dit leidt op taakveld niveau tot wat verschuivingen.
Taakveld 6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal
Lasten 11.815 12.683 -868 V
De druk op de jeugdzorg neemt zowel landelijk als lokaal sterk toe. Gemeenten hebben meer verantwoordelijkheden op het gebied van jeugdzorg gekregen, terwijl de financiële compensatie vanuit het Rijk hierbij structureel achterblijft. Tegelijkertijd is er een aanhoudende stijging van het aantal (complexe) hulpvragen) waardoor de uitgaven aan jeugdzorg alsmaar toenemen. Ook in onze gemeente leidt dit tot oplopende kosten. Voor de begroting 2026 is de begroting van Rogplus overgenomen. Dit leidt op taakveld niveau tot wat verschuivingen.
Taakveld 6.81 Geescaleerde zorg 18+
Lasten 19.277 29.555 -10.278 V
Het grote verschil in lasten wordt veroorzaakt doordat In 2025 op verzoek van gemeente Schiedam een ontrekking aan de reserve centrummiddelen is gedaan om deze vervolgens aan Schiedam uit te betalen. Daarnaast heeft een bijstelling van de GR budgetten plaatsgevonden.
Analyse verschillen programma Kunst en cultuur
Taakveld 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Lasten 6.817 7.189 -371 V
Betreft kosten voor het herstel balkon Stadsgehoorzaal, CPI indexering subsidies en verplaatsing budget vanuit beheerplan gebouwen naar storting in voorziening
Analyse verschillen programma Sport en recreatie
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties
Lasten 3.461 3.773 -312 V
De lasten in 2026 zijn lager door enerzijds lagere kanpitaallasten en anderzijds door het afboeken van de positieve stelpost voor buitensport accommodaties (zie ook ontwikkelingen programma Sport en Recreatie)
Analyse verschillen programma Financiën
Taakveld 0.5 Treasury
Lasten 2.471 2.879 -408 V
Daling te betalen rente langlopende leningen in verband met aflossen bestaande leningen en niet aantrekken nieuwe langlopende leningen in verband met achterblijven investeringsuitgaven.
Baten -3.279 -6.075 2.795 N
Betreft aframing dividend Evides en Irado in verband met winstwaarschuwingen vanuit deze deelnemingen. Daarnaast actualisatie van het rentebedrijf wat betreft de rente over de investeringen.
Taakveld 0.61 OZB woningen
Baten -13.457 -13.734 277 N
Betreft bijstelling OZB op basis van indexering en areaaluitbreiding
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen
Baten -12.330 -11.296 -1.034 V
Betreft bijstelling OZB op basis van indexering en areaaluitbreiding
Taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Baten -229.823 -222.362 -7.461 V
Betreft bijstelling inkomsten Gemeentefonds n.a.v. circulaires
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
Lasten -1.919 -5.310 3.391 V
Betreft hoofdzakelijk het verwerken van het ingroeipad hervormingsagenda Jeugd uit de meicirculaire ten gunste van de taakstelling jeugd in 2026.

Overzicht van incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Financieel deel - Overzicht van incidentele baten en lasten
Incidentele baten en lasten (bedragen x € 1.000) Baten / Lasten 2026 2027 2028 2029
Bestuur, Participatie en Dienstverlening 0.4 Overhead Organisatieontwikkeling Lasten -311
Bestuur, Participatie en Dienstverlening 0.4 Overhead Afscheidsrecepties Lasten -62
Bestuur, Participatie en Dienstverlening 0.4 Overhead Juridisch medewerker APV (pilot) Lasten -104
Onderwijs, Economie en Haven 3.1 Economische ontwikkeling Cofinanciering MRDH subsidie bedrijventerreinen Lasten -309
Onderwijs, Economie en Haven 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur Grondexploitaties bedrijventerreinen Lasten -5.707 -9.311 -1.433 -623
Onderwijs, Economie en Haven 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur Grondexploitaties bedrijventerreinen (balansmutaties) Lasten -28.980 0 -1.512 -2.521
Onderwijs, Economie en Haven 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur Grondexploitaties bedrijventerreinen Baten 38.855 54 3.759 3.842
Onderwijs, Economie en Haven 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur Grondexploitaties bedrijventerreinen (balansmutaties) Baten 10.858
Onderwijs, Economie en Haven 4.2. Onderwijshuisvesting Tijdelijke huisvesting groen van prinsterer Lasten -550 -550
Onderwijs, Economie en Haven 4.2. Onderwijshuisvesting Tijdelijke Huisvesting tbv renovatie Het College Vos (OSVS) en De Walvis (IS) Lasten -778 -1.603
Sociaal Domein 6.2 Wijkteams Doorbraakmethode Lasten -52 -53
Sociaal Domein 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Project ''Langdurige Opvang Oekraïners'' Lasten -6.519
Sociaal Domein 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Project ''Langdurige Opvang Oekraïners'' Baten 6.480
Sociaal Domein 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Vrijval middelen Oekraine Baten 8.000
Sport en Recreatie 5.1 Sportbeleid en activering Verlenging levensduur zwembad de Kulk (VJN23) Lasten -210
Sport en Recreatie 5.1 Sportbeleid en activering Sportstimulering incidenteel (dekking uit reserve NASB) Lasten -40
Sport en Recreatie 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie Rookvrije speeltuinen Lasten -36
Groen en Milieu 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie Besteding liquidatiegelden recreatieschap (dekking uit reserve) Lasten -540
Groen en Milieu 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie Japanse Duizendknoop Park Vijfsluizen Lasten -515
Groen en Milieu 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie Broekpolder Lasten -62
Groen en Milieu 7.4 Milieubeheer Sanering Broekpolder (dekking uit reserve) Lasten -280 -280 -300
Groen en Milieu 7.4 Milieubeheer Isolatieaanpak Lasten -750
Wonen 8.1 Ruimtelijke ordening Omgevingsvisie: Gebiedsgericht Omgevingsprogramma Lasten -300 -400 -100
Wonen 8.1 Ruimtelijke ordening Voorbereidingsbudget start nieuwe projecten (VJN2023) Lasten -258
Wonen 8.1 Ruimtelijke ordening Facilitaire projecten Lasten -789 -813 -837 -863
Wonen 8.1 Ruimtelijke ordening Facilitaire projecten Baten 789 813 837 863
Wonen 8.2 Grondexploitaties Lasten grondexpoitaties Lasten -5.894 -2.233 -2.495 -570
Wonen 8.2 Grondexploitaties Balansmutaties grondexploitaties Lasten -4.215 -5.081 -3.082 -2.706
Wonen 8.2 Grondexploitaties Baten grondexpoitaties Baten 9.908 8.476 7.462 3.230
Wonen 8.2 Grondexploitaties Balansmutaties grondexploitaties Baten 1.673 457 150 637
Wonen 8.2 Grondexploitaties Rivierzone Lasten grondexpoitaties Lasten -1.490 -156 -79 -1
Wonen 8.2 Grondexploitaties Rivierzone Balansmutaties grondexploitaties Lasten -6.021 -2.662 0
Wonen 8.2 Grondexploitaties Rivierzone Baten grondexpoitaties Baten 8.437 2.763 6
Wonen 8.2 Grondexploitaties Rivierzone Balansmutaties grondexploitaties Baten 247 68 73
Wonen 8.3 Wonen en bouwen Sturingsdashboard programma Wonen Lasten -103
Wonen 8.3 Wonen en bouwen Particuliere woningverbetering Lasten -60
Kunst, Cultuur en Erfgoed 5.6. Media Lokale Omroep Lasten -109 -111
Totaal incidentele baten en lasten (saldo) 9.344 236 2.450 1.287
Incidentele mutaties met reserves (bedragen x € 1.000) Baten / Lasten
Incidentele stortingen in reserves Lasten 1.511 7.853 10.290 462
Incidentele onttrekkingen aan reserves Baten -882 -7.881 -10.331 -23
Totaal incidentele mutaties met reserves (saldo) 630 -29 -41 439
Structureel begrotingsresultaat (bedragen x € 1.000)
Saldo van baten en lasten 10.493 3.749 1.951 -1.511
Incidentele baten en lasten (saldo) -9.344 -236 -2.450 -1.287
Incidentele mutaties met reserves (saldo) 630 -28 -42 439
Te corrigeren taakstelling verbonden partijen 0 -2.250 -2.250 -2.250
Te corrigeren taakstelling Jeugd -13 -231 -2.467 -2.467
Totaal structureel begrotingsresultaat 1.766 1.003 -5.258 -7.077
Presentatie structueel resultaat 2026 2027 2028 2029
Programma Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo
Bestuur, dienstverlening en participatie (minus overhead) 11.088 903 -10.185 11.354 930 -10.424 12.298 957 -11.340 12.561 986 -11.576
Veiligheid en handhaving 15.219 1.845 -13.307 15.624 1.898 -13.726 16.118 1.953 -14.165 16.598 2.010 -14.589
Groen en milieu 36.407 24.835 -11.572 34.866 25.243 -9.624 36.061 25.854 -10.207 37.695 26.685 -11.010
Verkeer en mobiliteit 16.272 3.887 -12.435 17.424 3.989 -13.435 18.030 4.102 -13.927 18.600 4.225 -14.375
Wonen 60.476 64.197 3.721 27.668 27.862 194 16.798 16.675 -123 14.842 12.975 -1.867
Onderwijs, economie en haven 25.154 10.160 -14.994 26.593 10.273 -16.320 27.826 10.564 -17.262 29.086 10.665 -18.422
Sociaal domein 207.459 71.156 -136.320 205.072 58.855 -146.217 210.299 62.969 -147.330 217.047 64.854 -152.193
Kunst en cultuur 12.039 1.663 -10.376 12.574 1.727 -10.848 12.778 1.784 -10.994 13.142 1.837 -11.304
Sport en recreatie 8.187 1.258 -6.929 8.658 1.289 -7.368 9.093 1.320 -7.773 9.611 1.349 -8.262
Financien -232 89 321 -356 2.340 2.695 -2.521 2.342 4.863 -2.470 2.346 4.815
Totaal van de programma's 392.070 179.994 -212.076 359.478 134.405 -225.073 356.779 128.521 -228.258 366.713 127.932 -238.781
Overig
Algemene dekkingsmiddelen 2.533 259.650 257.117 3.285 267.604 264.319 3.709 270.252 266.543 4.985 280.213 275.228
Overhead 34.237 318 -33.919 35.853 328 -35.526 36.713 337 -36.376 37.866 348 -37.518
Bedrag heffing vennootschapsbelasting
Bedrag voor onvoorzien
Totaal lasten en baten (programma's en overig) 428.841 439.963 11.122 398.617 402.337 3.720 397.201 399.110 1.909 409.564 408.493 -1.071
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 1.511 882 -630 7.853 7.881 29 10.290 10.331 41 462 23 -439
Geraamd resultaat 430.352 440.844 10.492 406.470 410.218 3.748 407.491 409.442 1.950 410.026 408.515 -1.511
Incidentele baten en lasten (saldo) -65.045 -74.388 -9.344 -23.253 -23.489 -236 -9.838 -12.288 -2.450 -7.283 -8.571 -1.287
Incidentele reservemutaties (saldo) -1.511 -882 630 -7.853 -7.881 -29 -10.290 -10.331 -41 -462 -23 439
Totaal structureel resultaat 363.796 365.574 1.778 375.364 378.847 3.483 387.363 386.822 -541 402.281 399.922 -2.359

Toelichting Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Financieel deel - Toelichting Incidentele baten en lasten

De in de staat van Incidentele baten en lasten opgenomen posten worden onderstaand toegelicht: 

Organisatieontwikkeling
Dit betreft een budget om toe te werken naar procesgericht werken in het kader van organisatieontwikkeling. De aard hiervan ligt in de diensten en eventuele inhuur om procesgericht werken te implementeren. Het verstevigen van de basis (fundering) zien wij als een incidentele last met een duidelijk tijdskader en van materieel belang.

Juridisch medewerker APV
Het aantal bezwaarschriften tegen besluiten op basis van de APV – variërend van afvalgerelateerde handhaving zoals dumpingen en naastplaatsingen tot zaken als het wegslepen van voertuigen, blaffende honden en de plaatsing van reclameborden – nam de afgelopen jaren sterk toe. Deze juridische procedures vragen om specifieke aandacht en zorgvuldigheid en brengen een extra belasting voor het team. In 2026 wordt daarom als voor een jaar capaciteit toegevoegd binnen het team in de vorm van een juridisch medewerker APV die zich volledig kan richten juridische afhandeling van APV-zaken, waardoor de andere juristen zich kunnen concentreren op complexere dossiers zoals sluitingen, verboden en lasten onder dwangsom. Aan het eind van 2026 zal de inzet worden geëvalueerd en zal worden beoordeeld hoe het aantal bezwaarschriften tegen besluiten op basis van de APV zich ontwikkelt. Als de tijdelijke situatie moet worden omgezet in een vaste invulling zal binnen het programma moeten worden geprioriteerd om dat te kunnen dekken.

Cofinanciering MRDH subsidie bedrijventerreinen
De MRDH subsidie betreft een incidentele subsidie om schaarse bedrijventerreinruimte beter te benutten zodat ruimte gecreeerd kan worden voor nieuwe bedrijvigheid. Voor deze subsidie moet een cofinanciering vanuit de gemeente worden ingezet. Deze middelen worden enkel ingezet mits de MRDH-subsidie wordt toegekend.

Grondexploitaties (bedrijventerreinen) en Facilitaire projecten
Deze budgetten zijn per definitie incidentele baten en lasten. De projecten hebben een einddatum en zijn van materieel belang.

Tijdelijke huisvesting groen van prinsterer
Tijdens de vernieuwbouw van van het Groen van Prinsterer Lyceum worden de schoolactiviteiten op een andere locatie voortgezet. De kosten hiervan zijn incidenteel tot de bouwwerkzaamheden voltooid zijn.

Tijdelijke Huisvesting tbv renovatie Het College Vos (OSVS) en De Walvis (IS)
Tijdens een renovatie van een schoolgebouw moeten (een deel) van de lessen op een andere locatie plaatsvinden. De verwachting is dat de werkzaamheden in de tweede helft van 2026 zullen starten. Daarnaast groeit de nieuwe basisschool De Walvis de komende jaren. In het IHP is huisvesting opgenomen op de locatie van Johannes Calvijn, die naar een andere locatie gaat samen met Het Christal. Doordat dat project vertraging heeft opgelopen, wordt de huidige locatie van De Walvis op
termijn te klein. Zij kunnen dan, na het College Vos, gebruik maken van een deel van de te realiseren tijdelijke huisvesting.

Doorbraakmethode
De doorbraakmethode betreft een pilot tot en met 2027 en is bedoeld om mensen in de multi-problematiek te helpen door een maatwerkplan te realiseren en welke wordt getoetst op bestaande wetten. Daarbij wordt een inschatting gemaakt van de eventuele kosten die voorkomen worden.  Na de pilot zal de effectiviteit van deze interventie worden geevalueerd. Na de evaluatie wordt beoordeeld of en hoe we dit instrument in de toekomst willen inzetten.

Langdurige Opvang Oekraïners
Dit betreft het project “Langdurig Opvang Oekraïners op Mrija’’ met een looptijd tot en met 2026. De aard van het budget is incidenteel, eindig en van materieel belang.

Vrijval middelen Oekraine
De gemeente ontvangt voor de opvang van Oekraïners transitiekosten en een normbedrag per opvangplaats van het Rijk. De efficiënte bedrijfsvoering en schaalvoordelen waarin we Oekraïners opvangen leveren ons meerjarig een voordeel op, waardoor we in staat zijn om 8 miljoen te laten vrijvallen.

Verlenging levensduur zwembad de Kulk (VJN23)
Om de levensduur van het bestaande zwembad, gedurende het besluitvormingsproces rondom het zwembad, te verlengen  zijn tijdelijk extra onderhoudsbudgetten ter beschikking gesteld. Inmiddels vindt er besluitvorming plaats rondom het nieuwe zwembad. 

Sportstimulering incidenteel (dekking uit reserve NASB)
De reserve NASB is ontstaan uit een vervallen regeling uit 2013 en heeft sportstimulering als bestedingsdoel. Er resteert momenteel nog € 100.000,- in deze reserve. Een deel van dit bedrag gaat gebruikt worden voor noodzakelijk sportonderzoek (20K) welke belangrijke input levert voor toekomstig sportbeleid. En een ander deel van de onttrekking gaat gebruikt worden ten gunste van een evenement voor promotie van de sport in Vlaardingen (20K).

Rookvrije speeltuinen
Om invulling te kunnen geven aan de door de gemeenteraad aangenomen motie ‘rookvrije speeltuinen’ (GroenLinks, PvdA) moeten alle speelplekken voorzien worden van nieuwe speelregelborden waarop dit verbod staat opgenomen. De voorgestelde middelen zijn nodig om nieuwe speelregelborden te produceren en plaatsen en de oude borden te verwijderen. Dit betreft een incidentele actie.

Besteding liquidatiegelden recreatieschap (dekking uit reserve)
In 2019 is er een bedrag van € 853.000 ontvangen als zijnde liquidatiegelden van het voormalige recreatieschap Midden-Delfland. Daarbij is de bestuurlijke afspraak dat de gemeente Vlaardingen deze middelen inzet voor realisatie van twee projecten nabij de aanleg Blankenburgverbinding. Bij de resultaatbestemming van 2019 is voorgesteld dit bedrag te bestemmen voor recreatieve projecten. Het restant van deze liquidatiegelden wordt besteed in 2026

Japanse Duizendknoop Park Vijfsluizen
In de voorjaarsnota 2025 hebben wij incidenteel middelen opgenomen voor de bestrijding van de Japanse duizendknoop in Park Vijfsluizen. 

Broekpolder
Naast het regulier beheerbudget is er incidenteel een extra budget nodig voor onvoorziene werkzaamheden die voortvloeien uit activiteiten van de Federatie Broekpolder. 

Sanering Broekpolder (dekking uit reserve)
In de tweede voortgangsrapportage 2024 is uiteengezet hoe de financiele bijdrage van € 1,5 miljoen middels een reserve wordt ingezet voor het project sanering en herinirchting van de Broekpolder.  Het project en de kosten hebben een looptijd tot en met 2028.

Isolatieaanpak
Dit betreft eenmalig noodzakelijke lasten voor isolatieaanpak. De aard van het budget is incidenteel, eindig en van materiaal belang.

Omgevingsvisie: Gebiedsgericht Omgevingsprogramma
Het Gebiedsgericht Omgevingsprogramma (GOP) is een verplicht instrument binnen de Omgevingswet en vervangt eerdere gebiedsvisies als ruimtelijk ontwikkelkader.  De ontwikkeling en implementatie van een nieuw instrument zoals het GOP vergt een initiële investering van circa € 150.000 per gebied.  Na de Westwijk en de Binnenstad (waarvoor het GOP in 2025 zijn gestart), komen de overige gebieden aan bod. Dit betreft Babberspolder, VOP, Oostwijk en Holy, waarbij de volgorde nog nader wordt bepaald. 

Voorbereidingsbudget start nieuwe projecten (VJN2023)
Dit budget is bij de voorjaarsnota 2023 opgenomen om een budget van € 250.000 voor drie jaar beschikbaar te stellen om jaarlijks enkele woningbouw- en/of projecten op te starten met ambtelijke inzet. Het bedrag in 2026 is derhalve het laatste jaar. Bij deze post is aangegeven dat met een voorbereidingsbudget voor de jaren 2024 t/m 2026  een vlotte projectstart mogelijk is na besluitvorming door de directie en afstemming met de verantwoordelijk wethouder. Overigens zal een groot deel van deze startkosten later indirect of direct terugvloeien naar de gemeentekas omdat deze niet meer als kosten hoeven te worden geboekt in onze eigen grondexploitaties of omdat in een latere fase van het project kostenverhaal bij derden mogelijk is. Deze kunnen financieel-technisch echter niet op voorhand als dekking ingezet worden (voorzichtigheidsprincipe: kosten nemen als je ze voorziet en opbrengsten pas als ze zijn behaald).

Sturingsdashboard programma Wonen
De gemeente ontwikkelt een sturingsdashboard voor het programma Wonen dat verder gaat dan de bestaande woningbouwmonitor, waarvoor bouw en ontsluiting van bronbestanden nodig zijn.  Voor de implementatie is  derhalve een incidenteel budget van € 103.000 nodig.

Particuliere woningverbetering
In 2025 is er een storting gedaan in het Stimuleringsleningfonds van € 2.500.000,- voor VvE’s in de VOP en Centrum Noord om aan de slag te gaan met achterstallig onderhoud en verduurzaming. Om dit bedrag ook geïnvesteerd te krijgen in de wijken VOP en Centrum Noord is eenmalig extra ondersteuning nodig in 2026. 

Overzicht van investeringen en projecten

Terug naar navigatie - Financieel deel - Overzicht van investeringen en projecten

Onze investeringen en planning houden we jaarlijks kritisch tegen het licht. De verschillende verschuivingen in bedragen zijn te verklaren door onze planning op de capaciteit van de markt af te stemmen, te actualiseren op de prijsontwikkelingen en een betere inschatting te maken wanneer welke uitgaven gaan plaatsvinden.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029 Totaal
Vervangingsinvesteringen
Aanschaf tractiemiddelen 258 0 0 0 258
Aanschaf verlichting 330 335 340 345 1.349
Civiel technische kunstwerken 25 120 0 0 145
Inventaris e.d. onderwijs (programma onderwijshuisvesting) 555 564 572 581 2.272
Onderhoudsniveau buitenruimte 1.786 1.813 1.840 1.868 7.306
Ophoogprogramma 0 1.898 1.926 1.955 5.780
VAT Kosten 1e VGR 1.000 1.000 1.000 0 3.000
Vat kosten projecten openbare ruimte 567 575 584 0 1.725
Verkeersregelinstallaties 258 261 265 269 1.054
Vervanging rand- en centrale apparatuur, jaarschijf 464 418 425 431 1.737
Vervangingen Facilitair 0 0 0 186 186
Subtotaal Vervangingsinvesteringen 5.241 6.984 6.952 5.634 24.811
Vervangingsinvesteringen gesloten circuit
Flexibele vervangingswerkzaamheden 1.098 1.148 1.165 1.183 4.594
Gemaal West + Groeneweg (aanvullend krediet) 2.500 0 0 0 2.500
Meekoppelkansen benutten 399 417 423 430 1.670
Riolering Ophoogprogramma 3.062 3.202 3.250 3.299 12.812
Vervangen RWA-Pomp Groeneweg 200 0 0 0 200
Vervangen schakelkasten 0 117 117 0 234
Wijkgerichte vervangingswerkzaamheden 1.864 1.949 1.978 2.008 7.800
Subtotaal vervangingsinvesteringen gesloten circuit 9.123 6.833 6.934 6.919 29.810
Dekking inkomsten heffingen -9.123 -6.833 -6.934 -6.919 -29.810
Totaal vervangingsinvesteringen gesloten circuit 0 0 0 0 0
TOTAAL vervangingsinvestering (excl. inkomsten heffingen) 5.241 6.984 6.952 5.634 24.811
Uitbreidingsinvesteringen 2026 2027 2028 2029 Totaal
Atletiekbaan (bovenlaag & toestellen) 0 634 0 0 634
Atletiekbaan (Onderlaag) 0 1.488 0 0 1.488
Atletiekbaan (Locatiekosten & Onderheien) *exclusief 500K in 2025 2.267 349 0 0 2.616
Beheer Wegen 1.021 1.052 1.084 1.100 4.256
Beheerplan ctk 2026-2029 5.412 7.215 10 0 12.637
De Walvis bw 0 0 0 2.243 2.243
De Walvis inst 0 0 0 1.208 1.208
Energiebesparing DMJOP (bouwkundig) 91 30 530 498 1.149
Energiebesparing DMJOP (installaties) 317 28 244 425 1.014
Energiebesparing vastgoedportefeuille (bouwkundig) 299 1.729 804 605 3.437
Energiebesparing vastgoedportefeuille (installaties) 197 567 0 1.367 2.131
Fysieke Beveiliging 100 0 0 0 100
Grondaankoop en nieuwe basisschool (IKC) Rivierzone 0 3.119 3.166 0 6.285
Honk en Softbal Holy 0 0 153 0 153
IHP: calvijn christal m2 kinderopvang bw 0 405 405 0 809
IHP: calvijn christal m2 kinderopvang inst 0 217 217 0 434
IHP: Geuzencollege Willem de Zwijgerlaan bw 2.553 0 0 0 2.553
IHP: Geuzencollege Willem de Zwijgerlaan inst 1.374 0 0 0 1.374
IHP: het anker m2 kinderopvang bw 0 0 488 488 976
IHP: het anker m2 kinderopvang inst 0 0 264 264 528
IHP: nieuwbouw Calvijn Christal bw 0 1.277 1.772 0 3.049
IHP: nieuwbouw Calvijn Christal inst 0 688 955 0 1.643
IHP: Renovatie pompenburgsingel bw 0 0 707 707 1.413
IHP: Renovatie pompenburgsingel inst 0 0 380 380 761
IHP: Samen Wijs bw 0 2.076 2.375 0 4.451
IHP: Samen Wijs inst 0 1.118 1.279 0 2.397
IHP: Samen wijs m2 kinderopvang bw 0 488 488 0 976
IHP: Samen wijs m2 kinderopvang inst 0 264 264 0 528
IHP: uitbr renovatie de singel bw 0 0 831 313 1.144
IHP: uitbr renovatie de singel inst 0 0 356 87 443
IHP: uitbr renovatie de singel kinderopvang bw 0 0 488 138 626
IHP: uitbr renovatie de singel kinderopvang inst 0 0 264 264 528
IHP: uitbr renovatie het Anker bw 0 0 1.215 1.630 2.845
IHP: uitbr renovatie het Anker inst 0 0 928 1.205 2.133
IHP: uitbr renovatie het Ericaschool bw 0 0 0 1.314 1.314
IHP: uitbr renovatie het Ericaschool inst 0 0 0 563 563
Investeringen op de Begraafplaats 145 0 0 0 145
MIP Sport: CWO 0 0 195 32 227
MIP Sport: Deltasport & CION 116 214 0 0 330
MIP Sport: DVO 0 0 149 197 346
MIP Sport: VFC 742 0 0 0 742
MIP Sport: Victoria'04 0 0 43 41 84
MIP Sport: Zwaluwen 888 0 857 0 1.745
MIP: KVV veld 1 Kunstgrasveld 0 135 0 0 135
MIP: Pollux veld 1 Kunstgrasveld 0 790 0 0 790
Onderwijshuisvesting (IHP): VAT kosten en Indexering 123 123 123 123 492
Ontwikkeling marktbuurt 1.165 1.165 0 0 2.330
Sc Twist 0 0 32 0 32
Sportaccommodatie Centrum 1.803 1.830 0 0 3.633
Sporthal Campus District U 0 5.035 5.110 5.187 15.333
Sporthal District U 515 0 0 0 515
Uitbreiding investering schoolgebouw Lentiz - Campus District U 1.216 1.234 1.252 0 3.702
Zwembad 0 0 22.036 22.807 44.843
Zwembad (Buitenbad) 0 0 0 7.891 7.891
Integraliteit gebiedsontwikkeling Marktbuurt 0 1.250 1.250 0 2.500
Gymzaal SW nwb 0 1.550 1.550 0 3.100
Gymzaal A&S nwb 0 0 1.550 1.550 3.100
Gymzaal Ericaschool nwb of renova 1.550 1.550 0 0 3.100
Gebiedsontwikkeling rivierzone 0 0 0 7.444 7.444
Subtotaal uitbreidingsinvesteringen 21.894 37.620 53.813 60.072 173.398
TOTAAL 27.135 44.604 60.765 65.706 198.209

Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Financieel deel - Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen
6. Meerjarig overzicht van reserves en voorzieningen
Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2026 Dotatie Onttrekking 31-12-2026 Dotatie Onttrekking 31-12-2027 Dotatie Onttrekking 31-12-2028 Dotatie Onttrekking 31-12-2029
Financiën
Algemene reserve concern 51.308.228 51.308.228 7.568.058 43.740.170 7.668.725 36.071.445 36.071.445
Resultaat boekjaar -6.358.601 10.492.403 4.133.801 3.748.855 7.882.656 1.950.879 9.833.534 1.510.715 8.322.820
Bestemmingsreserves
Programma Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Reserve groot onderhoud gebouwen 623.151 48.694 671.845 11.297 660.548 660.548 660.548
Reserve frictiekosten taakstelling 0 0 0 0 0
Reserve Hybride Werken 389.000 39.000 428.000 39.000 467.000 39.000 506.000 39.000 545.000
Programma Veiligheid en handhaving
Reserve aanpak hennepkwekerijen 0 0 0 0 0
Programma Groen en Milieu
Reserve groot onderhoud daktuin 476.862 24.877 501.739 24.877 526.616 24.877 551.493 24.877 576.370
Reserve Duurzaamheid 2.856.625 2.856.625 2.856.625 2.856.625 2.856.625
Sanering Broekpolder 859.239 279.620 579.619 279.620 299.998 299.999 0 0
Programma Verkeer en Mobiliteit
Parkeerfonds 0 0 0 0 0
Reserve Blankenburgverbinding 1.784.269 1.784.269 1.784.269 1.784.269 1.784.269
Wonen
STW Reserve Het Scheur 0 0 0 0 0
Reserve particuliere woningverbetering 0 0 0 0 0
Reserve Grondexploitaties 0 0 0 0 0
Reserve Gebiedsontwikkeling Rivierzone 13.290.953 1.173.555 14.464.508 14.189 14.478.697 1.173 14.479.870 14.479.870
Reserve Gebiedsontwikkeling Westwijk 0 184.733 184.733 5.140.979 5.325.712 215.984 5.541.696 398.046 5.939.742
Onderwijs, Economie en Haven
WLZ Reserve onderwijshuisvesting 450.509 450.509 450.509 450.509 450.509
WLZ Reserve revitalisering binnenstad 2.823.831 2.823.831 2.593.158 5.416.989 7.668.725 13.085.714 13.085.714
Sociaal Domein
Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken 4.018.664 4.018.664 4.018.664 4.018.664 4.018.664
Langdurige Opvang Oekraïners 9.437.033 9.437.033 9.437.033 9.437.033 9.437.033
Kunst, Cultuur en Erfgoed
WLZ Reserve Archeologie 44.243 44.243 44.243 44.243 44.243
WLZ Reserve Beeldende Kunst 51.706 51.706 51.706 51.706 51.706
Reserve bijdrage onderhoud Aeolusmolen 143.340 40.565 22.506 161.399 40.565 22.506 179.458 22.506 156.952 22.506 134.446
Verhuizing Bibliotheek 2.200.000 2.200.000 2.200.000 2.200.000 2.200.000
Sport en Recreatie
Nationaal Actieplan Sport en Bewegen 40.000 40.000 0 0 0 0
Reserve Krabbepas en Oeverbos 539.750 539.750 0 0 0 0
Totaal 84.978.802 12.003.827 881.876 96.100.753 11.601.623 7.881.481 99.820.894 9.900.638 7.991.230 101.730.302 461.923 1.533.221 100.659.004
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) 01-01-2026 Dotatie Onttrekking 31-12-2026 Dotatie Onttrekking 31-12-2027 Dotatie Onttrekking 31-12-2028 Dotatie Onttrekking 31-12-2029
Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Voorziening pensioenverplichting Wethouders 6.554.996 300.000 6.854.996 300.000 7.154.996 300.000 7.454.996 300.000 7.754.996
Voorziening verlofsparen 315.671 315.671 315.671 315.671 315.671
Voorziening onderhoud gemeentelijk vastgoed 2.904.198 2.009.796 4.913.994 2.039.941 6.953.935 2.367.390 9.321.325 2.367.390 11.688.715
Voorziening RVU 538.954 538.954 538.954 538.954 538.954
Voorziening Facilitaire bouwprojecten Rivierzone
Groen en Milieu
Voorziening afvalverwijdering 1.250.384 209.328 1.041.056 62.828 1.103.884 361.305 1.465.189 453.519 1.918.708
Voorziening rioleringswerken 21.711.597 3.107.488 24.819.085 3.125.052 27.944.137 3.267.508 31.211.645 3.556.852 34.768.496
Voorziening zwerfafval 40.753 40.753 40.753 40.753 40.753
STW Voorziening Bomenfonds 98.215 98.215 98.215 98.215 98.215
Wonen
Voorziening Grex Holy ZO 3.878.756 3.878.756 3.878.756 3.878.756 3.878.756
Totaal 37.293.523 5.417.284 209.328 42.501.479 5.527.821 0 48.029.300 6.296.203 0 54.325.503 6.677.761 0 61.003.264

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Financieel deel - Geprognosticeerde balans
Omschrijving (waarde x € 1.000) per 31 december 2025 2026 2027 2028 2029
Activa
Materiële vaste activa 385.630 445.071 502.297 553.296 600.939
Financiële vaste activa 12.155 12.145 12.135 12.125 12.115
Grondvoorraden 44.476 7.180 10.820 6.450 1.860
Overige vlottende activa 39.740 16.000 18.000 45.000 54.310
BALANSTOTAAL ACTIVA 482.002 480.397 543.252 616.871 669.224
Passiva
Reserves 84.979 96.101 99.821 101.730 100.659
Voorzieningen 37.253 42.461 47.989 54.285 60.963
Langlopende leningen 205.400 225.027 222.297 276.110 332.582
Vlottende passiva 154.370 116.809 173.145 184.745 175.020
BALANSTOTAAL PASSIVA 482.002 480.397 543.252 616.871 669.224

Berekening EMU-saldo

Terug naar navigatie - Financieel deel - Berekening EMU-saldo
EMU - saldo (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
1- Het geraamde totaal saldo van baten en lasten (excl. Toevoeging aan en onttrekking uit reserves) -12.799 11.122 3.720 1.909 -1.071
2- Afschrijvingen ten laste van de exploitatie 12.041 13.029 14.950 18.231 19.643
3- Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie 3.494 3.107 3.125 3.268 3.557
4- Investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd -84.396 -81.433 -78.620 -75.607 -73.472
5- Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4
6- Desinvesteringen in (im)materiële vaste activa: Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs), voor zover niet op exploitatie verantwoord
7- Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d. (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan) -6.377 -1.920 -11.383 -224 -637
8- Baten bouwgrondexploitaties, voorzover transacties niet op exploitatie verantwoord 39.216 7.743 4.594 5.227
9- Lasten op balanspost Voorzieningen voorzover deze transacties met derden betreffen
10- Lasten ivm transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van bovenstaande posten
Berekend EMU-saldo -88.038 -16.878 -60.464 -47.829 -46.754