De afgelopen jaren zijn diverse maatregelen uit de Mobiliteitsagenda uitgevoerd, maar het zwaartepunt verschuift. Het bestaande Actieplan Mobiliteit en de eerdere Mobiliteitsagenda zullen op termijn worden geïntegreerd in het thematische programma Mobiliteit en Bereikbaarheid. Dit programma wordt vanaf 2026 verder uitgewerkt en vormt het nieuwe kader voor mobiliteitsbeleid in Vlaardingen. De in 2025 vastgestelde Visie Duurzame Mobiliteit vormt daarbij vanzelfsprekend één van de inhoudelijke bouwstenen. Daarmee zetten wij een volgende stap richting een integrale benadering van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en duurzame mobiliteitskeuzes.
Verkeersveiligheid.
In 2026 blijven wij in gesprek met het Openbaar Ministerie over de plaatsing van extra flexflitsers op plekken waar te hard wordt gereden. Ook blijft de ambitie bestaan om waar mogelijk wegversmallingen toe te passen, zoals eerder op de Holysingel. In 2025 zijn, vanwege beperkte capaciteit en financiële ruimte, geen nieuwe straten aangewezen als pilotlocatie. In 2026 onderzoeken wij opnieuw welke locaties hiervoor geschikt zijn, met nadruk op praktische uitvoerbaarheid .
Voor de tweede tranche van de Verkeersveiligheidsimpuls van het Rijk zijn in 2022 aanvragen gedaan. De uitvoering is gestart in 2023 en loopt door in 2025 en 2026. In 2025 hebben wij ook aanvragen ingediend voor de derde tranche van deze rijksregeling. De uitvoering van die maatregelen start in 2026 en loopt door tot uiterlijk eind 2027. Het gaat onder meer om het verbeteren van oversteekplaatsen bij scholen, het aanbrengen van snelheidsremmende maatregelen en het vergroten van de fietsveiligheid in woon- en verblijfsgebieden.
Waar mogelijk combineren wij verkeersveiligheidsmaatregelen met onderhouds- en herinrichtingsprojecten om beschikbare middelen efficiënt in te zetten. Wij blijven inzetten op een veilige inrichting van de openbare ruimte, met specifieke aandacht voor schoolomgevingen, kwetsbare verkeersdeelnemers en risicovolle verkeerslocaties in de stad.
Maasdeltatunnel
Sinds de opening in december 2024 laat de Maasdeltatunnel positieve eerste effecten zien op de doorstroming in de regio. Files op omliggende hoofdwegen, zoals de A15 en A4, zijn afgenomen. De luchtkwaliteit en geluidsbelasting blijven binnen de normen; de monitoring loopt door en wordt in 2026 uitgebreid, waarna een volledige evaluatie volgt.
Via de tunnel rijden inmiddels twee buslijnen (102 en 105) tussen Voorne-Putten, Rozenburg en Schiedam. Deze verbindingen zorgen voor aanzienlijke reistijdwinst. Wij zijn in gesprek met vervoerders en MRDH over de mogelijkheid van haltering in Vlaardingen. Dat blijft onze inzet.
Wij volgen ook nauwgezet de impact op de lokale verkeersstructuur, met specifieke aandacht voor de A20, de Marathonweg en het stedelijk netwerk. Daarbij houden wij contact met regionale partners en bewoners.
Parkeren
In 2025 hebben wij het beleid voor parkeerregulering vastgesteld, inclusief herijkte parkeernormen voor de hele stad. Dit beleidskader is noodzakelijk gezien de woningbouwopgave waar Vlaardingen de komende jaren voor staat. Met de komst van nieuwe woningen groeit de behoefte aan een doordachte inzet van parkeerruimte, gebiedsgerichte regulering en het stimuleren van duurzame mobiliteit.
De nieuwe parkeernormen zijn inmiddels vastgesteld en vormen het uitgangspunt bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Hiermee kunnen wij gerichter sturen op efficiënt ruimtegebruik, deelmobiliteit en de leefbaarheid in wijken.
In 2026 werken wij verder aan de implementatie van parkeerregulering. Daarbij richten wij ons op het uitbreiden of aanpassen van gereguleerde gebieden waar de parkeerdruk hoog is of dreigt te worden. Ook voeren wij maatwerk door in specifieke wijken waar de balans tussen parkeren en leefomgeving onder druk staat.
Daarnaast verbeteren wij de parkeerdienstverlening om het voor gebruikers eenvoudiger te maken om parkeerzaken digitaal te regelen, zoals het aanvragen of wijzigen van vergunningen. Daarom stappen wij over op kentekenparkeren en faseren wij de fysieke vergunningpas uit. Dit maakt het systeem gebruiksvriendelijker en beter handhaafbaar.
Kapitaalgoederen: Verharding, verlichting en verkeerslichten
Voor het thema Verkeer en Mobiliteit zijn onze kapitaalgoederen van groot belang voor de verkeersveiligheid en een goede doorstroming.
In 2026 zetten wij het beheer en onderhoud van onze wegen, (fiets)paden en civieltechnische kunstwerken (CTK) voort via onze investeringsprogramma’s en onderhoudsbudgetten. Dit betreft onder meer ophogingen, reparaties en vervangingen. In 2026 treden voor zowel verharding als CTK de geactualiseerde beheerplannen in werking. Meer informatie hierover is te vinden in de paragraaf Kapitaalgoederen.
Wat betreft de openbare verlichting hebben wij in 2025 het beheer geactualiseerd. In 2026 zetten wij stappen richting verdere verduurzaming. Ons areaal bestaat inmiddels voor 65% uit LED-verlichting; ons doel is dit in 2026 te verhogen tot 75%. Goede openbare verlichting draagt niet alleen bij aan verkeersveiligheid, maar ook aan sociale veiligheid en de uitstraling van onze stad.
Op het gebied van verkeersregelinstallaties (VRI’s) hebben wij in 2025 vier installaties vervangen. In 2026 bereiden wij de vervanging van een VRI in 2027 voor. Daarbij streven wij waar mogelijk naar de inzet van intelligente VRI’s (iVRI’s), die beter inspelen op realtime verkeerssituaties. Ook starten wij in 2026 een nieuwe aanbesteding voor het onderhoud van VRI’s.
Meer over verharding, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties leest u in de paragraaf Kapitaalgoederen
Visie Duurzame Mobiliteit
In 2025 is de Visie Duurzame Mobiliteit vastgesteld. Deze visie is opgesteld in samenwerking met de raad, waarbij is geparticipeerd conform de uitgangspunten van de Omgevingswet. De visie schetst de koers voor duurzame mobiliteitsoplossingen in Vlaardingen en geeft richting aan het stimuleren van fietsen, deelmobiliteit, openbaar vervoer en andere schonere vervoersvormen.
De visie vormt de basis voor de verdere uitwerking van het thematische omgevingsprogramma Mobiliteit en Bereikbaarheid. De eerste contouren van dit programma verwachten wij in 2026 op te stellen. Hiermee bouwen wij verder aan een toekomstbestendige en samenhangende mobiliteitsaanpak voor de stad.
Duurzame mobiliteit draagt bij aan de speerpunten uit het Actieplan Mobiliteit: veilig, bereikbaar, gezond. We leggen de focus op het verbeteren van het fietsklimaat, gebruik van het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Dit past ook bij de ambities uit het Actieplan Luchtkwaliteit. In de Mobiliteitsagenda zijn diverse projecten opgenomen die hieraan bijdragen.
Wij werken aan deze ambitie met de volgende acties: