Verkeer en Mobiliteit

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Actuele ontwikkelingen

De afgelopen jaren zijn diverse maatregelen uit de Mobiliteitsagenda uitgevoerd, maar het zwaartepunt verschuift. Het bestaande Actieplan Mobiliteit en de eerdere Mobiliteitsagenda zullen op termijn worden geïntegreerd in het thematische programma Mobiliteit en Bereikbaarheid. Dit programma wordt vanaf 2026 verder uitgewerkt en vormt het nieuwe kader voor mobiliteitsbeleid in Vlaardingen. De in 2025 vastgestelde Visie Duurzame Mobiliteit vormt daarbij vanzelfsprekend één van de inhoudelijke bouwstenen. Daarmee zetten wij een volgende stap richting een integrale benadering van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en duurzame mobiliteitskeuzes.
Verkeersveiligheid.

In 2026 blijven wij in gesprek met het Openbaar Ministerie over de plaatsing van extra flexflitsers op plekken waar te hard wordt gereden. Ook blijft de ambitie bestaan om waar mogelijk wegversmallingen toe te passen, zoals eerder op de Holysingel. In 2025 zijn, vanwege beperkte capaciteit en financiële ruimte, geen nieuwe straten aangewezen als pilotlocatie. In 2026 onderzoeken wij opnieuw welke locaties hiervoor geschikt zijn, met nadruk op praktische uitvoerbaarheid .

Voor de tweede tranche van de Verkeersveiligheidsimpuls van het Rijk zijn in 2022 aanvragen gedaan. De uitvoering is gestart in 2023 en loopt door in 2025 en 2026. In 2025 hebben wij ook aanvragen ingediend voor de derde tranche van deze rijksregeling. De uitvoering van die maatregelen start in 2026 en loopt door tot uiterlijk eind 2027. Het gaat onder meer om het verbeteren van oversteekplaatsen bij scholen, het aanbrengen van snelheidsremmende maatregelen en het vergroten van de fietsveiligheid in woon- en verblijfsgebieden. 

Waar mogelijk combineren wij verkeersveiligheidsmaatregelen met onderhouds- en herinrichtingsprojecten om beschikbare middelen efficiënt in te zetten. Wij blijven inzetten op een veilige inrichting van de openbare ruimte, met specifieke aandacht voor schoolomgevingen, kwetsbare verkeersdeelnemers en risicovolle verkeerslocaties in de stad.

Maasdeltatunnel
Sinds de opening in december 2024 laat de Maasdeltatunnel positieve eerste effecten zien op de doorstroming in de regio. Files op omliggende hoofdwegen, zoals de A15 en A4, zijn afgenomen. De luchtkwaliteit en geluidsbelasting blijven binnen de normen; de monitoring loopt door en wordt in 2026 uitgebreid, waarna een volledige evaluatie volgt.
Via de tunnel rijden inmiddels twee buslijnen (102 en 105) tussen Voorne-Putten, Rozenburg en Schiedam. Deze verbindingen zorgen voor aanzienlijke reistijdwinst. Wij zijn in gesprek met vervoerders en MRDH over de mogelijkheid van haltering in Vlaardingen. Dat blijft onze inzet.
Wij volgen ook nauwgezet de impact op de lokale verkeersstructuur, met specifieke aandacht voor de A20, de Marathonweg en het stedelijk netwerk. Daarbij houden wij contact met regionale partners en bewoners.

Parkeren 
In 2025 hebben wij het beleid voor parkeerregulering vastgesteld, inclusief herijkte parkeernormen voor de hele stad. Dit beleidskader is noodzakelijk gezien de woningbouwopgave waar Vlaardingen de komende jaren voor staat. Met de komst van nieuwe woningen groeit de behoefte aan een doordachte inzet van parkeerruimte, gebiedsgerichte regulering en het stimuleren van duurzame mobiliteit.

De nieuwe parkeernormen zijn inmiddels vastgesteld en vormen het uitgangspunt bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Hiermee kunnen wij gerichter sturen op efficiënt ruimtegebruik, deelmobiliteit en de leefbaarheid in wijken.

In 2026 werken wij verder aan de implementatie van parkeerregulering. Daarbij richten wij ons op het uitbreiden of aanpassen van gereguleerde gebieden waar de parkeerdruk hoog is of dreigt te worden. Ook voeren wij maatwerk door in specifieke wijken waar de balans tussen parkeren en leefomgeving onder druk staat.

Daarnaast verbeteren wij de parkeerdienstverlening om het voor gebruikers eenvoudiger te maken om parkeerzaken digitaal te regelen, zoals het aanvragen of wijzigen van vergunningen. Daarom stappen wij over op kentekenparkeren en faseren wij de fysieke vergunningpas uit. Dit maakt het systeem gebruiksvriendelijker en beter handhaafbaar. 

Kapitaalgoederen: Verharding, verlichting en verkeerslichten
Voor het thema Verkeer en Mobiliteit zijn onze kapitaalgoederen van groot belang voor de verkeersveiligheid en een goede doorstroming.
In 2026 zetten wij het beheer en onderhoud van onze wegen, (fiets)paden en civieltechnische kunstwerken (CTK) voort via onze investeringsprogramma’s en onderhoudsbudgetten. Dit betreft onder meer ophogingen, reparaties en vervangingen. In 2026 treden voor zowel verharding als CTK de geactualiseerde beheerplannen in werking. Meer informatie hierover is te vinden in de paragraaf Kapitaalgoederen.

Wat betreft de openbare verlichting hebben wij in 2025 het beheer geactualiseerd. In 2026 zetten wij stappen richting verdere verduurzaming. Ons areaal bestaat inmiddels voor 65% uit LED-verlichting; ons doel is dit in 2026 te verhogen tot 75%. Goede openbare verlichting draagt niet alleen bij aan verkeersveiligheid, maar ook aan sociale veiligheid en de uitstraling van onze stad.

Op het gebied van verkeersregelinstallaties (VRI’s) hebben wij in 2025 vier installaties vervangen. In 2026 bereiden wij de vervanging van een VRI in 2027 voor. Daarbij streven wij waar mogelijk naar de inzet van intelligente VRI’s (iVRI’s), die beter inspelen op realtime verkeerssituaties. Ook starten wij in 2026 een nieuwe aanbesteding voor het onderhoud van VRI’s.
Meer over verharding, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties leest u in de paragraaf Kapitaalgoederen 

Visie Duurzame Mobiliteit
In 2025 is de Visie Duurzame Mobiliteit vastgesteld. Deze visie is opgesteld in samenwerking met de raad, waarbij is geparticipeerd conform de uitgangspunten van de Omgevingswet. De visie schetst de koers voor duurzame mobiliteitsoplossingen in Vlaardingen en geeft richting aan het stimuleren van fietsen, deelmobiliteit, openbaar vervoer en andere schonere vervoersvormen.
De visie vormt de basis voor de verdere uitwerking van het thematische omgevingsprogramma Mobiliteit en Bereikbaarheid. De eerste contouren van dit programma verwachten wij in 2026 op te stellen. Hiermee bouwen wij verder aan een toekomstbestendige en samenhangende mobiliteitsaanpak voor de stad.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Financieel meerjarenperspectief

Financiële ontwikkelingen 
De nieuwe beleidsmatige ontwikkelingen met financiële consequenties worden in onderstaande tabel weergegeven:

Bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Autonome ontwikkelingen VJN:
Indexatie Beheer Wegen 845 901 944 975
Nieuwe ontwikkelingen VJN
Beheerplan ctk 2026-2029 -18 144 367 376
0,5 FTE Uitbreiding Stadsboerderij (dekking programma 3) -38 -39 -40 -41
Overige ontwikkelingen begroting:
Toezichthouder Westwijk (dekking programma 2) -50
Totaal 739 1.006 1.271 1.310

Toelichting financiële ontwikkelingen

Indexatie Beheer Wegen
De gemeente heeft de algemene zorgplicht om de veiligheid van de openbare wegen te handhaven. Om dit conform het Beheerplan wegen op onderhoudsniveau B te kunnen doen, zijn de bedragen geïndexeerd aan het huidige prijspeil.

Beheerplan civieltechnische kunstwerken 2026-2029
Om de vier jaar moet het beheerplan CTK worden geactualiseerd conform de financiële verordening. Het vorige beheerplan stamt uit 2021. Daarnaast leidt de toename van verkeer en toegenomen zwaarte van voertuigen in de laatste 20 jaar tot versnelde slijtage van bruggen. Twee bruggen die onderdeel uitmaken van cruciale verkeersaders van de stad, de Nelson Mandelabrug en de brug aan de Westlandseweg, vereisen aanzienlijke investeringen om veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid te blijven waarborgen. Reparatie van beide bruggen in 2026 en 2027 is noodzakelijk.

0,5 FTE Uitbreiding Stadsboerderij (dekking programma 3)
Zie toelichting bij programma groen en milieu. De dekking hiervoor komt uit dit programma.

Toezichthouder Westwijk (dekking programma 2)
Zie toelichting bij programma veiligheid en handhaving. De dekking hiervoor komt (deels) uit dit programma.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsplan Deelmobiliteit 2023
Mobiliteitsagenda 2021
Beleids- en beheersplan Wegen 2021
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2021
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen 2021
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Herijking Parkeerbeleid 2017
Beheerplan Openbare verlichting 2014

Ambities

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Ambities

Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Ambities - Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit draagt bij aan de speerpunten uit het Actieplan Mobiliteit: veilig, bereikbaar, gezond. We leggen de focus op het verbeteren van het fietsklimaat, gebruik van het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Dit past ook bij de ambities uit het Actieplan Luchtkwaliteit. In de Mobiliteitsagenda zijn diverse projecten opgenomen die hieraan bijdragen. 

Wij werken aan deze ambitie met de volgende acties: 

 

Acties

Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Ambities - Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid heeft onze voortdurende aandacht. Wij nemen maatregelen om de veiligheid op de weg te vergroten en hebben daarbij specifiek aandacht voor gebieden rond scholen en zorginstellingen. 
In schoolomgevingen werken we aan de verkeersveiligheid voor scholieren. We optimaliseren bijvoorbeeld de infrastructuur in de buurt van scholen, implementeren verkeerseducatieprogramma's en vergroten daarmee de bewustwording bij zowel leerlingen als ouders.
Bij zorginstellingen willen we een verkeersveilige omgeving creëren voor patiënten/bewoners en zorgverleners. We beoordelen de verkeerssituaties rondom deze instellingen daarom kritisch en passen deze waar nodig en mogelijk aan. 
Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Ambities - Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

De doorstroming van gemotoriseerd verkeer binnen Vlaardingen draagt bij aan een optimale bereikbaarheid van en voor de inwoners, ondernemers en organisaties. We willen het streven naar een vlotte afhandeling van het gemotoriseerde verkeer echter niet ten koste laten gaan van de doorstroming van fietsers en het openbaar vervoer. Door de verschillende vervoerswijzen harmonieus te integreren, zorgen we ervoor dat ons verkeerssysteem duurzaam en toekomstbestendig is. Zo bevorderen we niet alleen de bereikbaarheid van onze stad, maar stimuleren we ook het gebruik van duurzame en gezonde vervoersalternatieven.
Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Indicatoren

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Indicatoren
Verplichte indicatoren
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Vlaardingen 2024 50.000 - 100.000 inw. 2024
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) 15 15 n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Verbonden partijen

 

 

MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
De MRDH heeft twee hoofddoelstellingen: binnen het samenwerkingsverband van 21 gemeenten verbeteren en laten uitvoeren van openbaar vervoer (tram en bus) en het stimuleren en bevorderen van het economisch vestigingsklimaat. In 2026 zal de implementatie centraal staan van twee majeure langetermijnbeleidsvisies Mobiliteit en Economisch Vestigingsklimaat die in het najaar 2025 worden vastgesteld. Tegelijkertijd zal een vertaling daarvan voor de kortere termijn voorbereid worden, uitmondend in een nieuwe Strategische Agenda 2027-2030. Voor Vlaardingen blijft extra aandacht voor de ontwikkeling MBO-stad aan de orde. De gemeente Vlaardingen werkt sinds 2024 met zgn. Risicoprofielen om de raad beter in positie te brengen vooraf te kunnen sturen op de uitvoering van taken door de gemeenschappelijke regelingen. Aan de MRDH werd het Sturingspakket Basis toegekend. Dat betekent o.a. dat aan de MRDH geen speciale verzoeken worden overgebracht om extra rapportages aan te leveren.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Baten en lasten meerjarig

Zie hieronder de meerjarenraming 2025-2028 op programmaniveau per taakveld.

Bedragen x €1.000
Verkeer en Mobiliteit Begroting 2025 na wijziging 2026 2027 2028 2029
Lasten 16.440 16.272 17.424 18.030 18.600
Baten 4.882 3.887 3.989 4.102 4.225
Saldo van baten en lasten -11.558 -12.385 -13.435 -13.927 -14.375
Stortingen 200 0 0 0 0
Onttrekkingen 3.828 0 0 0 0
Mutaties reserves 3.628 0 0 0 0

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Reserves en voorzieningen

Reserve Parkeerfonds
De afkoopsommen die voortkomen uit de negatieve parkeerbalans als gevolg van (bouw)ontwikkelingen worden overgemaakt naar de reserve Parkeerfonds. Deze reserve wordt aangewend om de kosten voor het vergroten van het aantal beschikbare parkeerplaatsen bij de herinrichting van straten te financieren.

Reserve Blankenburgverbinding
Deze reserve betreft het nog niet bestede deel van de rijksbijdrage voor het realiseren van de Blankenburgverbinding. De Blankenburgverbinding werd in december 2024 opgeleverd en geopend. De financiële afwikkeling met Rijkswaterstaat van het project zal begin 2026 afgerond worden. De verwachting is dat na de financiële afwikkeling het restant van € 700.000 kan vrijvallen ten gunste van het begrotingssaldo 2026. Dit wordt gemeld in de eerste Voortgangsrapportage.

Reserves (x € 1.000) 01-01-2026 + - 31-12-2026
Parkeerfonds
Reserve Blankenburgverbinding 1.784 1.784
Totaal reserves 1.784 0 0 1.784

Investeringen

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Investeringen

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland. De beschikbare kredieten voor Beheer openbare ruimte die jaarlijks beschikbaar worden gesteld zijn ook voor 2028 in de begroting opgenomen en voor het overige niet veranderd t.o.v. de vastgestelde begroting 2024.

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Vervangingsinvesteringen:
Aanschaf tractiemiddelen 258
Aanschaf verlichting 330 335 340 345
Civiel technische kunstwerken 25 120
Onderhoudsniveau buitenruimte 1.786 1.813 1.840 1.868
Ophoogprogramma 1.898 1.926 1.955
Vat kosten projecten openbare ruimte 567 575 584
Verkeersregelinstallaties 258 261 265 269
Totaal investeringen meerjarig 3.222 5.002 4.955 4.437

Toelichting

Terug naar navigatie - Verkeer en Mobiliteit - Toelichting

De komende jaren zijn in dit programma de volgende investeringen gepland. De beschikbare kredieten voor Beheer openbare ruimte die jaarlijks beschikbaar worden gesteld zijn ook voor 2028 in de begroting opgenomen en voor het overige niet veranderd t.o.v. de vastgestelde begroting 2024..