Sociaal Domein

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Actuele ontwikkelingen

Inleiding
Halverwege 2025 viel het kabinet. Naar verwachting treedt er pas in 2026 een nieuw kabinet aan. Wat de plannen van de nieuwe coalitie voor het sociaal domein zijn, is dus nog niet bekend. Er liggen echter nog diverse onderwerpen waarbij wij afhankelijk zijn van het Rijk voor wetgeving en/of financiering. Voorbeelden hiervan zijn de jeugdzorg, de doordecentralisatie van beschermd wonen en het Gezond en Actief Leven Akkoord.

We blijven van het Rijk minder financiering krijgen dan dat we nodig hebben voor de uitvoering van onze (wettelijke) taken binnen het sociaal domein. Dat maakt dat we ook voor 2026 kritisch moeten kijken naar ons ondersteuningsaanbod. We kunnen helaas niet op elk punt en voor elke doelgroep de investering doen die we graag zouden willen. We streven er echter wel naar dat ons aanbod niet minder wordt dan in 2025.

Transformatie sociaal domein
De transformatie van het sociaal domein is een van de belangrijkste opgaven de komende jaren. In de visie transformatie sociaal domein Samen veranderen die de gemeenteraad in juni 2024 vaststelde zijn de leidende principes voor de transformatie opgenomen. Dit zijn:

  1. We willen meer inzetten op preventie en lichte, laagdrempelige ondersteuning
  2. We investeren in vroegsignalering
  3. We zetten in op normalisering
  4. De mens staat centraal
  5. De effectiviteit en efficiëntie van de inzet in het sociaal domein worden verbeterd
  6. De toegankelijkheid van de voorzieningen op het gebied van preventie, welzijn en zorg verbetert
  7. We investeren in versterking van de samenkracht in Vlaardingen
  8. We werken nauw samen met onze partners en vergroten de betrokkenheid van inwoners en ervaringsdeskundigen.

Door meer in te zetten op preventie, vraaggericht welzijnsaanbod, vroegtijdige signalering van belemmeringen of problematiek en het bieden van lichte ondersteuning willen we het beroep op (zwaardere) ondersteuning en zorg zoveel mogelijk voorkomen. Voor inwoners die ondersteuning of zorg nodig hebben willen we borgen dat deze van goede kwaliteit, passend en tijdig beschikbaar is.

De beweging die we met de transformatie willen maken kunnen we niet alleen realiseren. We willen graag samen met inwoners en partners investeren in een aanpak die bevordert dat inwoners goed voor zichzelf en elkaar kunnen zorgen, naar elkaar omkijken, zich kunnen ontplooien en (naar vermogen) mee kunnen doen in de samenleving. We gaan onder meer experimenteren met diverse vernieuwende aanpakken en zetten daarbij in op:

  • versterking van de sociale basis in buurten en wijken
  • bestaanszekerheid en armoede
  • psychische en sociale problematiek
  • dubbele vergrijzing

Dit alles met als doel een (kwalitatief goed en betaalbaar) toekomstbestendig aanbod binnen het sociaal domein te realiseren.

Het programma transformatie sociaal domein heeft een meerjarig karakter. Op basis van de visie Samen veranderen worden samen met onze partners tweejaarlijkse transformatieagenda's opgesteld waarin concreet wordt opgenomen waar aan gewerkt wordt. Het eerste uitvoeringsprogramma Samen veranderen 2025-2026 is in april 2025 door het college van B&W vastgesteld.

Vanuit het programma wordt ook de sturing op de resultaten van de inzet binnen het sociaal domein versterkt. We gaan meer data- en informatiegedreven werken en bouwen een monitor om de resultaten van de inspanningen te kunnen volgen en bij te kunnen sturen.

Financiering Jeugdzorg
Ondanks tijdelijke compensatie vanuit het Rijk blijft de jeugdzorg structureel kwetsbaar. Hoewel het Rijk landelijk voor 2026 en 2027 €414 miljoen extra beschikbaar stelt, betreft dit een incidentele bijdrage en verschuift het financiële ravijn naar 2028. Vanaf dat jaar worden forse bezuinigingen doorgevoerd, waaronder een eigen bijdrage en kortere trajecten – maatregelen die vooral financieel van aard zijn en de toegang tot zorg onder druk zetten. 

Daarnaast eisen gemeenten compensatie voor eerder opgelopen tekorten in 2023 en 2024, zoals geadviseerd door de commissie van Ark. De VNG heeft het kabinet een ultimatum gesteld: wordt er op Prinsjesdag geen structurele oplossing geboden, dan stappen gemeenten naar de rechter. De mogelijke rechtszaak draait om het niet-nakomen van de afspraken over kostendekkende financiering van jeugdzorgtaken, waarmee gemeenten in hun ogen onrechtmatig zijn benadeeld. 

Taakstelling Jeugdhulp
De taakstelling van € 2.467.000 op Jeugdhulp vanaf 2028 wordt gedekt door een combinatie van inverdieneffecten en beleidsmaatregelen. Door aangescherpte sturing binnen het MVS-model met een maandelijkse monitor wordt sneller bijgestuurd op inzet en kosten. Daarnaast verwachten we een remmend effect door de eigen bijdrage en kortere trajectduren. De transformatie binnen het MVS-Jeugdmodel draagt bij aan een duurzamere inzet van jeugdhulp. Tot slot kan de landelijke discussie over de reikwijdte van jeugdhulp op termijn extra ruimte bieden.

Heraansluiting jeugdzorgregio en einde contract Mevis (2029)
Vanuit de hervormingsagenda zijn gemeenten verplicht jeugdzorg gezamenlijk in te kopen. Voor Vlaardingen betekent dit naar verwachting een hernieuwde aansluiting bij de jeugdzorgregio (GRJR) na het aflopen van het contract met Mevis. Deze overgang brengt naar verwachting zowel financiële risico’s als kansen met zich mee. Het is van belang om de consequenties hiervan tijdig en integraal in beeld te brengen, zodat er waar nodig kan worden bijgestuurd en de continuïteit van jeugdhulp gewaarborgd blijft.

Maatschappelijk voorzieningenbeleid
In 2025 is het thematische omgevingsprogramma maatschappelijke voorzieningen vastgesteld (voorheen: Maatschappelijke voorzieningenbeleid). Dit omgevingsprogramma biedt kaders op het gebied van het sociaal domein bij fysieke ontwikkelingen als woningbouw of gebiedsontwikkeling. Denk hierbij aan het gewenste aantal huisartsen of buurthuizen voor elke 1000 inwoners. Met dergelijke kaders als input dragen we bij aan de leefbaarheid en bestendigheid van nieuwe gebiedsontwikkelingen.

In 2026 ligt de focus op de uitvoering en monitoring van het omgevingsprogramma. Onderdeel van deze uitvoering is het scheppen van duidelijkheid en verwachtingen in nieuwe ontwikkelingen voor zowel interne als externe partijen door het ontwikkelen van hulpmiddelen, zoals een rekentool of een routekaart voor initiatiefnemers, die daarbij kunnen ondersteunen. Daarnaast integreren we het thematische omgevingsprogramma maatschappelijke voorzieningen en de gebiedsgerichte programma’s verder en vindt er op basis hiervan verdiepend onderzoek plaats op gebiedsniveau. Tot slot starten we eind 2026 met de voorbereidingen voor de jaarlijkse evaluatie van het omgevingsprogramma. 

Huisvesting Stroomopwaarts
In 2024 is besloten dat elke gemeente de verantwoordelijkheid neemt om te zorgen voor de huisvesting van Stroomopwaarts in zijn of haar gemeente. De gemeente Vlaardingen investeert in nieuwbouw, specifiek voor Stroomopwaarts aan de George Stephensonweg. Het is de bedoeling om de kantoorfunctie en het werkleerbedrijf te centraliseren op één punt. Daarbij worden er diverse besparingen gerealiseerd in het kader van efficiëntie in de bedrijfsvoering, maar vooral op het vlak van duurzaamheid en energiebesparingen. In 2026 verwachten we een concreet voorstel aan de gemeenteraad voor te leggen.

Opdrachtbrief
Gelet op de vastgestelde bestuurlijke en financiële risico’s dat het risicoprofiel Stroomopwaarts opleverde, brachten we in 2024 met een opdrachtbrief de voor ons belangrijke prestaties en accenten voor het jaar 2026 onder de aandacht van Stroomopwaarts. We deden dit ter voorbereiding op het begrotingstraject 2026. Wij monitoren op welke manier opvolging wordt gegeven aan de opdrachtbrief ten behoeve van de Kaderbrief en begroting 2026 Stroomopwaarts. In het najaar 2025 is daar met een vervolgbrief (nu ‘kaderbrief’ genoemd) opvolging aan gegeven.

Beheersmaatregelen GR Stroomopwaarts
Vanuit gemeente is aan Stroomopwaarts gevraagd met initiatieven te komen die een bijdrage leveren aan de financiële opgave waar wij als gemeente vanaf 2026 voor staan. Stroomopwaarts heeft voorstellen opgenomen in de begroting 2026. Hiermee is een structureel ombuigingspakket van €2,6 miljoen (MVS-breed) opgenomen in de ontwerpbegroting 2026. Voor Vlaardingen betekent dit in 2026 een besparing van €1,1 miljoen op basis van de voorlopige verdeelsleutel, 41,4% van het betreffende jaar. Vanaf 2026 wordt het zorgvuldig monitoren van de implementatie van de maatregelen onderdeel van de reguliere planning & control cyclus van Stroomopwaarts richting gemeente. 

Stadsprogramma's
Vanuit het Sociaal Domein plegen we ook inzet op de stadsprogramma's Zorgzaam Vlaardingen en Nieuwe Westwijk. Deze inzet komt verderop in deze begroting terug, bij het hoofdstuk over de stadsprogramma's. In dit hoofdstuk beperken we ons dus tot de reguliere gemeentelijke inzet op het sociaal domein.

Autonome ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Autonome ontwikkelingen

Doordecentralisatie beschermd wonen
Vlaardingen is centrumgemeente voor beschermd wonen. Dat houdt in dat Vlaardingen verantwoordelijk is voor beschermd wonen voor cliënten uit Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Het Rijk is al een aantal jaar voornemens om de taak beschermd wonen met de bijbehorende middelen door te decentraliseren naar alle afzonderlijke gemeenten. Dit betekent dat Schiedam en Maassluis zelf verantwoordelijk zouden worden voor beschermd wonen voor hun eigen inwoners. Het wetsvoorstel hiervoor is echter al een aantal keer uitgesteld. In mei 2025 maakte het Rijk bekend dat ook de voorgenomen ingangsdatum van 1 januari 2026 niet haalbaar bleek. Er is nog geen nieuwe geplande ingangsdatum. In aanloop naar deze doordecentralisatie zijn we in MVS-verband al bezig met de voorbereidingen hierop.

Wijkteams 0-100 – Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming 
Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming is een gezamenlijk programma van de ministeries J&V en VWS en de VNG. De jeugdbescherming moet effectiever en slimmer worden georganiseerd. In het Toekomstscenario voor kind- en gezinsbescherming worden verschillende ontwikkelingen verwacht. Dit omvat strengere wetgeving en beleid gericht op de rechtsbescherming van ouders en jeugdigen, evenals preventieve maatregelen en vroegtijdige interventie om risico's te verminderen. We willen lering trekken uit landelijke proeftuinen, waar gezinnen steeds één aanspreekpunt hebben. In het toekomstscenario wordt gesproken over de inrichting van lokale teams. Samen met Mevis kijken we hoe we de inrichting van deze stevige lokale teams kunnen inbedden in de huidige opzet van de wijkteams. 

Hervormingsagenda Jeugd
De Hervormingsagenda Jeugd bevat een aantal maatregelen waarmee Rijk en gemeenten jeugdhulp kwalitatief goed en betaalbaar willen houden. Op landelijk, regionaal en lokaal niveau wordt gewerkt aan de uitvoering hiervan. De Tweede Kamer heeft inmiddels de Wet Verbetering Beschikbaarheid Jeugdzorg aangenomen. Deze wet schrijft voor dat gemeenten regionaal samenwerken bij de inkoop van specialistische jeugdzorg, om de beschikbaarheid van deze schaarse vormen van zorg te verbeteren. Voor de MVS-gemeenten betekent dit dat wij ons opnieuw moeten aansluiten bij de GRJR.

Het demissionaire kabinet kondigde daarnaast aan aanvullende beheersmaatregelen te nemen om de houdbaarheid van het stelsel te waarborgen. Zo wordt gewerkt aan een wetsvoorstel voor de invoering van een eigen bijdrage voor jeugdhulp. Ook worden maatregelen voorbereid om meer te sturen op de trajectduur en zorgintensiteit van jeugdhulp. Deze moeten bijdragen aan meer passende en doelgerichte inzet van hulp, met oog voor gezinnen in kwetsbare situaties. Zolang wetgeving ontbreekt, blijven de financiële kaders voor gemeenten onduidelijk. In de paragraaf over het financieel meerjarenperspectief hieronder gaan we nader op dit onderwerp in.

Participatiewet in Balans
De wijzingen van de Participatiewet (in Balans) zijn in de Tweede Kamer vastgesteld en ter besluitvorming aangeboden aan de Eerste Kamer. De verwachting medio 2025 is dat de val van het kabinet niet voor vertraging zorgt voor besluitvorming door de Eerste Kamer. De wetswijzigingen worden stapsgewijs ingevoerd. De wijzigingen hebben betrekking op het zogenoemde spoor 1 van de Participatiewet. Spoor 2 van de Participatiewet in Balans richt zich op een fundamentele herziening van de wet. Dit spoor gaat verder dan kleine aanpassingen en kijkt naar de basisprincipes van de wet, zoals: 

  1. Een realistisch mensbeeld en ondersteuning van intrinsieke motivatie.
  2. Een passend perspectief op participatie, waarbij niet iedereen per se naar werk wordt geleid.
  3. Een toereikend sociaal minimum en een begrijpelijk vangnet. 

Wet handhaving Sociale Zekerheid
De Wet handhaving Sociale Zekerheid is een nieuwe wet, die vermoedelijk ook per 1 januari 2026 in gaat. Deze nieuwe wet bepaalt dat er bij handhaving meer moet worden uitgegaan van vertrouwen. De wet biedt de mogelijkheid om passend te reageren op een overtreding door een waarschuwing, een al dan niet voorwaardelijke boete of af te zien van een straf. De Regionale Koers Handhaving wordt op basis van deze nieuwe wet herzien, zodat deze in 2026 kan worden geïmplementeerd.

Spreidingswet
In 2024 is de Spreidingswet in werking getreden. Deze wet bepaalt voor elke gemeente in Nederland het aantal plaatsen dat deze gemeente moet bieden voor de opvang van asielzoekers. Zo lang de Spreidingswet van kracht is, blijft Vlaardingen deze uitvoeren.

Gezondheid
In 2026 blijven wij deelnemen aan het Regionaal Integraal Gezondheidsakkoord (RIGA). Binnen het RIGA werken zestig organisaties in het zorg- en sociaal domein, waaronder acht gemeenten, samen aan een zorgbestendige toekomst en een regio waar inwoners gezond en prettig kunnen leven. In 2025 is onder leiding van het programmabureau van het RIGA een Transformatieplan opgesteld waarin diverse interventies zijn opgenomen die bijdragen aan deze doelen. Voor de uitvoering van het plan zijn voor de periode 2025-2027 transformatiemiddelen aangevraagd bij het Rijk. Bij toekenning van de middelen door het Rijk is tot en met 2027 financiële dekking voor de uitvoering van het Transformatieplan.

Momenteel is er landelijk veel ontwikkeling over het Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord (AZWA) wat het Integraal Zorgakkoord (IZA) moet gaan opvolgen. In dit AZWA worden meerjarige afspraken gemaakt over de doelen van het IZA. Met dit (indien definitief) AZWA kunnen we de verbinding zorg en sociaal domein verder verstevigen op onder andere de gebieden mentale gezondheid, de dubbele vergrijzingen in onze regio en valpreventie. 

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Financieel meerjarenperspectief

Financiële ontwikkelingen 
De nieuwe beleidsmatige ontwikkelingen met financiële consequenties worden in onderstaande tabel weergegeven:

Bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Autonome ontwikkelingen VJN:
Jeugdzorg 7.350 7.571 7.798 8.032
Gemeentelijke Advisering Gezonde Leefomgeving GGD 28 29 30 31
Nieuwe ontwikkelingen VJN
Argos Mobiel 26 27 27 28
Uitvoer Woonzorgvisie ouderen 2023 - 2030 200 206 212 219
Compenseren prijsstijgingen wijkteams 18 + (Minters voor wijkteamdeel, MEE, Pameijer) 131 136 142 147
Overige ontwikkelingen begroting:
Positief resultaat LOO -8.000
Doorbraakmethode 52 53
Continuereren ontmoetingen Regenboogstad 21 22 22 23
Toezichthouder Westwijk (dekking programma 2) -17
Totaal -210 8.043 8.232 8.479

Toelichting financiële ontwikkelingen

Jeugdzorg 
De druk op de jeugdzorg neemt zowel landelijk als lokaal sterk toe. Gemeenten hebben meer verantwoordelijkheden op het gebied van jeugdzorg gekregen, terwijl de financiële compensatie vanuit het Rijk hierbij structureel achterblijft. Tegelijkertijd is er een aanhoudende stijging van het aantal (complexe) hulpvragen waardoor de uitgaven aan jeugdzorg alsmaar toenemen. Ook in onze gemeente leidt dit tot oplopende kosten. Er zijn nog grote onzekerheden rondom de compensatie vanuit het Rijk voor jeugdzorg. Voor de jaren 2026 en 2027 voorziet het Rijk in tijdelijke financiële tegemoetkomingen. Tegelijkertijd is deze compensatie nadrukkelijk gekoppeld aan de uitvoering van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd, die gericht is op een structurele beheersing van de kosten. Volgens het Rijk zouden de tekorten hierdoor vanaf 2028 moeten afnemen. In de praktijk zien wij echter dat de overgehevelde taken in combinatie met de landelijk doorgevoerde kortingen, de toenemende kosten/prijzen én het oplopende gebruik als gevolg van de steeds complexer wordende maatschappelijke problematiek, het de gemeente(n) onmogelijk maken dit alleen op te lossen. 

Hoewel wij de urgentie van hervormingen in het sociaal domein onderkennen, achten wij het niet realistisch om binnen twee jaar zulke aanzienlijke besparingen te realiseren. Vooral ook omdat de tekorten in de jeugdzorg niet alleen opgelost kunnen worden binnen dat domein. Deze beweging vraagt echter om tijd, zorgvuldigheid en samenwerking en levert op de korte termijn nog geen substantiële besparingen op. Omdat we rekening moeten houden met het slechtste scenario, voeren wij het komende jaar een brede verkenning uit, organisatiebreed maar met speciale aandacht voor het sociaal domein, naar de keuzemogelijkheden die een nieuw college heeft om onze financiële situatie stabiel te houden. Onze verwachting is echter dat wij dit financiële risico als gemeente niet alleen kunnen oplossen dus zal dit onderwerp van gesprek met het Rijk moeten blijven gericht op een behoorlijke compensatie, óók vanaf 2028.
 
Gemeentelijke Advisering Gezonde Leefomgeving GGD
De GGD adviseert ons over de kansen en risico’s die de leefomgeving inwoners biedt voor een goede gezondheid. Denk daarbij bijvoorbeeld aan advies over milieukwaliteit (lucht en geluid), klimaatbestendigheid (hitte- en wateroverlast) en een goede toegang tot voorzieningen. Ook wordt bijgedragen aan het uitwerken van onze omgevingsvisie. De huidige dekking vanuit het Rijk voor de advisering loopt af en daarom zijn er structurele middelen aangevraagd.

Argos Mobiel 
De inzet van Argos Mobiel als vervoersmiddel voor ouderen past binnen het bredere plan van aanpak voor doelgroepenvervoer in de MVS-gemeenten. Zoals in de raadsmemo van 10 december 2024 gemeld, is de huidige subsidiebeschikking in februari 2025 afgelopen. In de afgelopen jaren hebben het Fonds Schiedam Vlaardingen en zorgverzekeraar DSW bijgedragen aan de financiering van Argos Mobiel, wat een verlichting bood op de gemeentelijke begroting. Conform eerdere afspraken vervalt deze externe financiering nu, waardoor de financiële lasten voor de gemeente toenemen.

Uitvoer Woonzorgvisie ouderen 2023 - 2030 
In 2023 is de Woonzorgvisie voor ouderen 2023-2030 vastgesteld. Bij vaststelling is er incidentele bekostiging tot en met 2025 begroot (met uitzondering van gelden vanuit de motie Prettig Wonen). De middelen worden ingezet om het benodigde welzijnswerk te subsidiëren wat essentieel is bij het creëren van gemeenschappen om de zorgvraag terug te dringen. Daarom zijn daar in de Voorjaarsnota middelen voor aangevraagd.

Compenseren prijsstijgingen wijkteams 18+ (Minters, MEE, Pameijer) 
Er komt een verwachte indexatie van de kostprijzen aan van 4 procent. Daarnaast verwachten we dat andere, nog onvoorziene, kosten ook zullen stijgen (huur, elektra, etc.). Door deze stijgingen samen ontstaat er een groeiend verschil in het beschikbare budget op de begroting en het bedrag dat daadwerkelijk nodig is om welzijnswerk uit te voeren. Aangezien deze stijging de afgelopen jaren niet via de reguliere indexatie is gecompenseerd, is er een structureel tekort ontstaan voor de organisaties die namens de gemeente welzijnswerk uitvoeren, zoals Minters, MEE en Pameijer, Zij spelen een essentiële rol binnen het welzijnsveld in Vlaardingen. Daarom kiezen we ervoor om deze partijen nu op het juiste niveau te compenseren.

Positief resultaat LOO
Vlaardingen is in 2022 gestart met de opvang van Oekraïense ontheemden op de locatie Casa Nova en later op de locatie Mrija waar nu ruim 1095 opvangplekken zijn gecreëerd. Het project LOO loopt door tot juli 2026. Hierna wordt gekeken naar verlenging van de opvanglocatie tot en met de eerste helft van 2030. De gemeente ontvangt voor de opvang van Oekraïners transitiekosten en een normbedrag per opvangplaats van het Rijk. De efficiënte bedrijfsvoering en schaalvoordelen waarin we Oekraïners opvangen leveren ons meerjarig een voordeel op, waardoor we in staat zijn om 8 miljoen te laten vrijvallen. 

Doorbraakmethode
De Doorbraakmethode is bedoeld om mensen met multiproblematiek te helpen door middel van een maatwerkplan. Daarbij wordt een inschatting gemaakt van de eventuele kosten die voorkomen worden. Gezien de aard van deze casussen is het wenselijk dat er een flexibel budget beschikbaar komt. Dit stelt professionals in staat om snel en effectief maatwerkoplossingen te realiseren zonder vertragende administratieve procedures. Voor de implementatie van de methodiek worden momenteel gesprekken gevoerd, met het voorliggend veld en intern, hoe een dergelijke methodiek ingeregeld kan worden.
Voor 2025 zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld door de gemeenteraad vanuit de POK-middelen (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag). Deze middelen lopen in 2026 en 2027 door. Bij de begroting 2026 zijn aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor de Doorbraakmethode.

Continueren ontmoetingen Regenboogstad 
De ontmoetingen zijn een groot succes en leveren een bijdrage aan Vlaardingen Regenboogstad. Een structurele bijdrage helpt om de komende jaren te investeren in deze ontmoetingen zodat zij blijvend zijn en niet meer weg te denken uit Vlaardingen. Deze preventieve maatregel is gericht op het terugdringen van eenzaamheid onder lhbtiq+-ers. Landelijke cijfers laten namelijk zien dat deze doelgroep veel eenzaamheid ervaart.

Toezichthouder Westwijk (dekking programma 2)
Zie toelichting bij programma veiligheid en handhaving. De dekking hiervoor komt (deels) uit dit programma.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Regionale Nota Armoede en Schulden 2025-2028 Maassluis, Vlaardingen en Schiedam 2025
Gezondheidsnota Vitaal Vlaardingen 2024-2028 2024
Regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Rotterdam Rijnmond 2024-2027 2024
Woonzorgvisie aandachtsgroepen 2024
Visie transformatie sociaal domein Samen veranderen 2024
Regiovisie MVS Beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang 2024
Participatie op Koers 2023
Woonzorgvisie Ouderen 2023 - 2030 2023
Vlaardingen Regenboogstad 2023-2026 2023
Koersdocument MVS Jeugdmodel 2021
Strategische Visie Werk & Inkomen Stroomopwaarts 2022-2025 2021
Visiedocument 'Mantelzorg en informele zorg' 2019
Regionale visie 'Veranderopgave Inburgering' 2019
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen 2016

Ambities

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Ambities

Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Ambities - Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook in het sociaal domein. Met vroegsignalering en effectieve preventieve ondersteuning kunnen we tijdig ingrijpen en voorkomen we erger. Zo kunnen mensen langer zelfredzaam of ‘samenredzaam’ blijven en vermindert de druk op specialistische ondersteuning.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Ambities - Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken

Bij het ondersteunen van inwoners willen we zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften van diegenen die ondersteuning nodig hebben. Hiervoor is goede en efficiënte samenwerking een randvoorwaarde. Wij richten ons op het beter en doelmatiger organiseren van ondersteuning, zodat de impact groter is.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we voor de verschillende (stads)programma's de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 18 - Transformeren in het sociaal domein: Samen veranderen

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Ambities - Ambitie 18 - Transformeren in het sociaal domein: Samen veranderen

Om het aanbod vanuit het sociaal domein (in kwalitatief en financieel opzicht) toekomstbestendig te maken is een meerjarig programma transformatie sociaal domein ontwikkeld. De visie Samen veranderen beschrijft wat we in dit kader gaan doen en wat we willen bereiken.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 19 - Goede ondersteuning voor de jeugd, dichtbij in het normale leven

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Ambities - Ambitie 19 - Goede ondersteuning voor de jeugd, dichtbij in het normale leven

Kinderen groeien veilig en gezond op. Als ondersteuning nodig is, wordt deze goed, snel en dicht bij het gezin geboden. Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Indicatoren

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Indicatoren
Verplichte indicatoren
Maatwerkarrangement Bron Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Vlaardingen 2024 50.000 - 100.000 inw. 2024
Clienten met een maatwerkarrangement Wmo (per 10.000 inwoners) GMSD 780,0 652,0 820,0 710,0 750,0 660,0
Participatie Bron Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Vlaardingen 2024 50.000 - 100.000 inw. 2024
Aantal banen (per 1000 inwoners tussen 15-64 jaar) CBS 402,0 666,0 410,0 676,0 n.n.b. n.n.b.
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking) CBS 69,8 70,4 71,7 72,2 71,3 73,0
Werkloze jongeren (% 16-22 jarigen) CBS 2,0 1,0 2,0 2,0 n.n.b. n.n.b.
Lopende reintegratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-64 jaar) CBS 116,0 120,0 123,0 121,0 125,0 127,0
Personen met een bijstandsuitkering (per 10.000 inwoners) CBS 500,0 320,0 480,0 300,0 480,0 300,0
Jeugd ‘Kinderen groeien veilig en gezond op' Bron Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Vlaardingen 2024 50.000 - 100.000 inw. 2024
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) CBS 2,0 1,0 1,0 1,0 n.n.b. n.n.b.
Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar) CBS 9,0 5,0 9,0 5,0 n.n.b. n.n.b.
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) *) CBS 8,2 13,7 7,6 13,9 10,5 13,8
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 1,5 1,3 1,3 1,1 1,3 1,1
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) CBS 0,6 0,3 0,6 0,3 0,7 0,4
*) Percentage is niet volledig omdat de wijkteams hierin niet zijn opgenomen.
Sociale basis
DOEL De sociale cohesie in buurten/wijken is groter (1.3) Indicatoren Laatst bekende data Streefwaarden
Subdoelen 2026 2028
1.3.1 Vlaardingers kunnen elkaar op buurt-/wijkniveau ontmoeten Mogelijkheden voor ontmoeting tussen wijkbewoners zijn toegenomen Kwalitatieve indicator
% buurtbewoners dat deelneemt aan activiteiten op wijk/buurtniveau neemt toe Eens 29%, niet eens/niet oneens 26%, oneens 45%[1]
Sociale cohesie verbetert 5,7[2] 6,0 (in de aandachtsgebieden) 6,5 (in de aandachtsgebieden)
Bestaanszekerheid
Maatschappelijke doelstelling 3:
Doel: Meer Vlaardingers kunnen (naar vermogen) meedoen in de samenleving (3.1) Indicatoren Laatste bekende data Streefwaarden
2026 2027
3.1.3 Vlaardingers met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen makkelijker meedoen/participeren door meer maatwerk te bieden (dagbesteding, beschut werk, vrijwilligerswerk) Aantal mensen met uitkering Participatiewet met een duaal traject of loonkostensubsidie (LKS) (bron cijfers: Begroting Stroomopwaarts 2025) LKS gemiddeld 2024: 107 LKS gemiddeld: 168 LKS gemiddeld: 230
Aantal en % kinderen in armoede 1.700/13,2%[2] NTB NTB
3.2.3 Daling armoede[1] onder kinderen, werkende armen en huishoudens % werkende armen 11,2%[3] NTB NTB
Aantal en % huishoudens met een laag inkomen 4.000/12,1%[4] NTB NTB
Aantal en % huishoudens dat minstens 4 jr van een laag inkomen leven 2.300/11.2%[5] NTB NTB
Mentale gezondheid
Doel: Meer Vlaardingers zijn mentaal gezond (2.2) Indicatoren Laatst bekende data Streefwaarden
Subdoelen 2026 2028
2.2.1 Minder Vlaardingers ervaren eenzaamheid % Inwoners dat zich eenzaam voelt Matig tot sterk eenzaam 18+: 52%. Matig tot sterk eenzaam 18+: 48%. Matig tot sterk eenzaam 18+: 46%.
Eenzaam 18-: 13,5%. Eenzaam 18-: 12%. Eenzaam 18-: 11%.
Sociaal eenzaam 18+: 40%. Sociaal eenzaam 18+: 38%. Sociaal eenzaam 18+: 35%.
Sociaal eenzaam 65+: 34%. Sociaal eenzaam 65+: 32%. Sociaal eenzaam 65+: 30%.
Emotioneel eenzaam 18+: 33%. Emotioneel eenzaam 18+: 31%. Emotioneel eenzaam 18+: 30%.
Emotioneel eenzaam 65+: 30%. Emotioneel eenzaam 65+: 28%. Emotioneel eenzaam 65+: 26%.
2.2.2 Minder Vlaardingers kampen met psychische/psychosociale klachten % inwoners met psycho-sociale klachten 23,2% (7) 22% 20%
% jeugdigen met hoog risico op psychosociale problemen 5,9% (8) 8% 8%
2.2.2 Minder Vlaardingers kampen met psychische/psychosociale klachten % inwoners met psycho-sociale klachten 23,2%[1] 22% 20%
% jeugdigen met hoog risico op psychosociale problemen 8,9%[2] 8% 8%
% 18-24 jr met symptomen van angst en depressie 22%[3] 20% 19%
2.2.3 De weerbaarheid van jeugdigen wordt verhoogd % jeugd dat snel herstelt na een moeilijke periode 64%[4] 62% 60%
% dat het niet moeilijk vindt stressperioden te doorstaan 38%[5] 40% 42%
% jeugd dat veel vertrouwen heeft in de toekomst 54%[6] 54% 56%
Ondersteuningsbehoefte
Maatschappelijke doelstelling 3:
Del: Meer Vlaardingers met een ondersteuningsbehoefte krijgen tijdig passende zorg & ondersteuning (3.4) Indicatoren Laatste bekende data Streefwaarden
2026 2027
3.4.1 Ondersteuning(sbehoefte) wordt zo vroeg mogelijk gesignaleerd en geboden (dreigende) Problematiek wordt tijdig gesignaleerd en passende hulp wordt tijdig geboden. Kwalitatieve indicator
Zie ook effectindicator H
3.4.2 Voorzieningen zijn goed vindbaar Aandeel inwoners dat voorzieningen voor ondersteuning of zorg (de wijkteams, Rogplus), welzijnsvoorzieningen (Minters, Seniorenwelzijn, Dock etc.), ontmoetingsplekken in de buurt en sportvoorzieningen goed kan vinden wanneer zij deze nodig hebben. Eens: 62% Eens: 65% Eens: 67%
Niet eens/niet oneens: 20% Oneens: 18% [1] Niet eens/niet oneens: 20% Oneens: 15% Niet eens/niet oneens: 19% Oneens: 14%

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
De GRJR heeft als taak de gemeenschappelijke inkoop zodanig vorm te geven dat gemeenten hun lokale ambities kunnen realiseren. De visie en doelen van de GRJR zijn een optelsom van de beleidsvoornemens van de deelnemende gemeenten. In 2026 gaat de grootste aandacht voor Vlaardingen uit naar de ontwikkelingen rond Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond en de Gecertificeerde instellingen. Voor wat betreft Veilig Thuis is de aandacht vanuit de gemeente Vlaardingen groot omdat wij hierin de rol van centrumgemeente vervullen. De aandacht voor de Gecertificeerde Instellingen is groot omdat wij in de afgelopen periode zijn geconfronteerd met de gevolgen als de veiligheidsketen rond jeugdigen niet naar behoren functioneert. De gemeente Vlaardingen werkt sinds 2024 met zgn. Risicoprofielen om de raad beter in positie te brengen vooraf te kunnen sturen op de uitvoering van taken door de gemeenschappelijke regelingen. Aan de GRJR werd een Versterkt Sturingspakket toegekend. Dat betekent dat aan GRJR, o.a. via de zienswijze op de ontwerpbegroting 2026, gevraagd wordt om meer grip te hebben op de inzet van LTA-zorg en te streven naar beter inzicht in de bezwaren die binnenkomen bij de partijen die via de GRJR voor Vlaardingen worden gesubsidieerd. Daarnaast is de GRJR gevraagd om met voorstellen voor mogelijke besparingen te komen.
Rogplus
Rogplus heeft als hoofddoelstelling de inkoop van ondersteuning voor inwoners die dit (tijdelijk) nodig hebben en het uitvoeren van het contractbeheer en- management in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet. In 2026 gaat de grootste aandacht voor Vlaardingen uit naar het beschikbaar en betaalbaar houden van de ondersteuning met behoud van goede kwaliteit van de zorg. Dit willen we bereiken met de transformatie van de zorg door het (eerder) inzetten van lichtere ondersteuning dichtbij in de wijk. Vlaardingen wil in 2026 en daaropvolgende jaren beter zicht krijgen op deze transformatie door onder meer het volgen van het gebruik en de kwaliteit van de geleverde zorg. De gemeente Vlaardingen werkt sinds 2024 met zgn. Risicoprofielen om de raad beter in positie te brengen vooraf te kunnen sturen op de uitvoering van taken door de gemeenschappelijke regelingen. Aan Rogplus werd een Versterkt Sturingspakket toegekend. Dat betekent dat Rogplus, o.a. via de zienswijze op de ontwerpbegroting 2026, gevraagd wordt om betere inzage te geven in de resultaten op de kritische prestatie indicatoren voor de jeugdhulp en door het leveren van rapporten met kwalitatieve informatie over de voortgang op de Wmo. Vlaardingen vraagt daarbij aandacht voor het samen met zorgaanbieders verwezenlijken van de transformatieopgave.
StroomOpwaarts
Stroomopwaarts heeft als hoofddoelstelling om daar waar nodig inwoners te helpen om zoveel als mogelijk zelfredzaam te worden op het gebied van werk en inkomen en maatschappelijke participatie. Dit doen zij door het bieden van hulp bij werk en de weg daar naartoe, door het bieden van een vangnet en ondersteuning als die zelfredzaamheid er nog niet is. In 2026 gaat de aandacht voor Vlaardingen onder andere uit naar het borgen en monitoren van de implementatie van alle ontwikkelingen van het voorgaande jaar. De gemeente Vlaardingen werkt sinds 2024 met zgn. Risicoprofielen om de raad beter in positie te brengen vooraf te kunnen sturen op de uitvoering van taken door de gemeenschappelijke regeling Stroomopwaarts. Aan Stroomopwaarts werd een Versterkt Sturingspakket toegekend. Dat betekent dat aan Stroomopwaarts via de zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 aangegeven is dat Stroomopwaarts in het vierde kwartaal van 2025 een kaderbrief (voorheen opdrachtbrief) van Gemeente Vlaardingen ontvangt. Met hierin het verzoek om voor gemeente Vlaardingen belangrijke doelstellingen en prestaties mee te nemen in de Begroting Stroomopwaarts 2027.
GGD – Rotterdam Rijnmond (GR GGD-RR)
De GGD Rotterdam-Rijnmond heeft als hoofddoel het bijdragen aan een gezonde en veilige leefomgeving. Dit doet zij onder andere door het bestrijden van infectieziekten en het verzorgen van vaccinaties, het verzamelen en analyseren van gezondheidsgegevens, het geven van advies bij hittegolven, pandemieën en milieu-incidenten en het inspecteren van kinderopvanglocaties op basis van de Wet kinderopvang. Daarnaast voert de GGD Rotterdam-Rijnmond, via de zogeheten plusproducten, voor ons als gemeente in het bijzonder het WMO-toezicht uit, geeft zij gemeentelijk advies op een gezonde leefomgeving en draagt zij bij aan het bewust plannen of uitstellen van een zwangerschap via het programma Nu Niet Zwanger. De GGD Rotterdam-Rijnmond heeft in 2026 geen extra claim van €1.000.000,- gedaan om de formatie voor infectieziektebestrijding op peil te brengen. Er wordt regelmatig beoordeeld of deze situatie houdbaar is. De gemeenteraad wordt hierover op de hoogte gehouden. De gemeente Vlaardingen werkt sinds 2024 met zgn. Risicoprofielen om de raad beter in positie te brengen vooraf te kunnen sturen op de uitvoering van taken door de gemeenschappelijke regelingen. Aan GGD Rotterdam-Rijnmond werd een Basis Sturingspakket toegekend. Dat betekent o.a. dat aan de GGD Rotterdam-Rijnmond geen speciale verzoeken worden overgebracht om extra rapportages aan te leveren.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Baten en lasten meerjarig

Zie hieronder de meerjarenraming 2026-2029 op programmaniveau per taakveld.

Bedragen x €1.000
Sociaal Domein Begroting 2025 na wijziging 2026 2027 2028 2029
Lasten 224.360 207.459 205.072 210.299 217.047
Baten 76.895 71.156 58.855 62.969 64.854
Saldo van baten en lasten -147.464 -136.303 -146.217 -147.330 -152.193
Stortingen 4.665 0 0 0 0
Onttrekkingen 10.978 0 0 0 0
Mutaties reserves 6.313 0 0 0 0

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2026 + - 31-12-2026
Reserve Centrumtaken (Sociaal Domein) 4.019 4.019
Langdurige Opvang Oekraïners 9.437 9.437
Totaal reserves 13.456 0 0 13.456

Reserve Centrumtaken (Sociaal Domein)
De gemeente Vlaardingen ontvangt als centrumgemeente middelen voor de taken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Overschotten worden gereserveerd en deze middelen worden jaarlijks in overleg met de regiogemeenten ingezet.

Reserve Langdurige Opvang Oekraïners
De reserve Langdurige Opvang Oekraïne wordt gevormd uit het positieve resultaat van de opvang van Oekraïners. 

Stelposten meicirculaire 2025

Terug naar navigatie - Sociaal Domein - Stelposten meicirculaire 2025

In het programma sociaal domein zijn een tweetal stelposten opgenomen naar aanleiding van de verwerking van de meicirculaire 2025. In de meicirculaire is de gemeente (wederom) gekort op jeugdzorg met de aankondiging van een tweetal maatregelen die het rijk wil nemen om de kosten op jeugdzorg te beperken. De provincie staat een budgettair neutrale verwerking toe omdat aannemelijk is dat het realiseren van deze uitwerking en wetgeving onder de verantwoordelijkheid van het Rijk valt. Het gaat om de volgende stelposten:

Stelposten 2026 2027 2028 2029
Stelpost sturen op trajectduur (negatieve last) 321 331
Stelpost eigen bijdrage jeugdzorg (baat) 1.228 1.268
Totaal taakstellingen 1.549 1.599

Stelpost sturen op trajectduur
Rijk en gemeenten gaan met de sector afspraken maken over betere sturing op de duur van jeugdzorgtrajecten (voorkomen onnodig lange trajectduur.

Stelpost eigen bijdrage jeugdzorg
Er wordt een eigen bijdrage ingevoerd voor jeugdzorg per 1 januari 2028. Het Rijk zal hiervoor de wet veranderen die de gemeente vervolgens kan uitvoeren. Er is derhalve vanaf 2028 een bedrag geraamd als baat gebaseerd op de uitname uit het gemeentefonds.