Onderwijs, Economie en Haven

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Actuele ontwikkelingen

Onderwijs
Het onderwijs is de plek waar onze kinderen, jongeren en jongvolwassenen dagelijks gevormd en voorbereid worden om hun (eigen) plek te vinden en in te nemen in de samenleving van vandaag en morgen. Onze kinderen zijn de toekomst. Echter de wereld om ons heen verandert en dit zet het onderwijs onder druk: personele tekorten in het onderwijs en de jeugdhulp, de veranderde rol van de leerkrachten en werkdruk, thuiszitters, toename van het aantal nieuwkomersleerlingen, opgroeien in armoede, ongelijkheid en segregatie. Wij voelen een gepaste verantwoordelijkheid om het onderwijs zo in te richten dat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen tot inwoners die in hun kracht staan. De gemeente heeft een faciliterende rol in de voorschoolse educatie, passend onderwijs en jeugdzorg (zie ook Programma 7 Sociaal Domein), thuiszitters, onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer.

Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB)
In 2026 ronden we de uitvoering van het Onderwijskansenbeleid 2023-2026 af. Dit is het GOAB-beleid van Vlaardingen. De gemeente heeft de wettelijke taak voor het zorgdragen van voldoende en kwalitatief goed aanbod van voorschoolse educatie voor de doelgroep met een verhoogd risico op taal- en ontwikkelingsachterstand. Deze taak valt onder het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB). De ambitie van dit beleid is dat alle kinderen zonder (taal) achterstand in groep 3 kunnen starten. In 2023 startten we met de uitbreiding van kansen om eerder met taalstimulering te starten door een vroege start in de voorschoolse educatie (ve), namelijk vanaf 2 jaar (dit was voorheen vanaf 2,5 jaar). Het komende jaar wordt intensiever ingezet in de doelgroep 0-2 jaar, om de doorgaande lijn nog eerder te starten. In de Uitvoeringsagenda Onderwijskansenbeleid zijn de verdere doelstellingen in concrete acties uitgezet. Hier gaan we in 2026 mee aan de slag.

Vlaardingen MBO-stad
In 2026 zetten we een belangrijke stap: we versterken Vlaardingen verder als dé MBO-stad. Dankzij de Regiodeal krijgen onze partners meer slagkracht om hun toekomstplannen te realiseren. Dat doen we samen met het onderwijs, het bedrijfsleven en de zorg. De belangrijkste activiteiten voor komend jaar zijn de projecten, die door onze partners met behulp van de regiodeal worden gerealiseerd. 

De Techniek Oriëntatie Vlaardingen (TOV) wordt ondersteund bij de inrichting van haar locatie en de (door-)ontwikkeling van haar activiteiten.

De Food Innovation Academy (FIA) wil met het programma ‘Bite into your Future: Jouw toekomst in de voedingsindustrie’ jongeren tussen de 12 en 16 jaar (en vanaf 2026 ook het basisonderwijs) kennis laten maken met de beroepen in de voedingsindustrie. Met het programma 'Fit voor 4 tientjes' wil FIA mensen met een kleine beurs helpen gezond te eten voor weinig geld. 

De Riverboard breidt haar programma voor Loopbaanoriëntatie Begeleiding (LoB) uit. Doel is om zoveel mogelijk scholieren uit de MVS-regio kennis te laten maken met de grote sectoren in de regio.
De Zorg Innovatie Academie (ZIA) werkt aan verduurzaming van het samenwerkingsverband, aan groei van de instroom en behoud van bestaand personeel, aan samen opleiden voor de ouderen zorg en aan een zorghub (‘FLOOR’) als uithangbord van de zorg.

Verder zien wij veel potentie in de ontwikkeling van een brede mbo-campus (FIA, TOV en het onderwijsgebouw op District U) en willen we onderzoeken, hoe we van de campus en onze stad een interessante opleidingsomgeving kunnen maken.
De Regiodeal biedt ook nadrukkelijk de tijd en de gelegenheid voor de partners om hun exploitatie verder op orde te krijgen en hun programma te verduurzamen. Na 2028 moet er in Vlaardingen een omgeving staan, met voor ieder onderdeel een goed gevulde structurele jaaragenda en met de daarvoor benodigde middelen (mensen en geld), door de partners bij elkaar gebracht.

Bij Albeda aan de Buijs Ballotlaan zijn naast Zorg nog drie onderwijsrichtingen, namelijk: Economie en Ondernemen, het Startcollege en Sociaal en Pedagogisch werk. We streven ernaar ook deze richtingen een plekje te geven binnen ons programma. Ook de sector Haven/Maritiem heeft onze aandacht.   

Onderwijshuisvesting
In 2026 gaan we verder met het uitvoeren van de projecten die zijn benoemd in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP), vastgesteld in 2020 en geactualiseerd in 2022 en 2023. Door de realisatie van de projecten kunnen we zorgen voor voldoende en toekomstbestendige schoolgebouwen. 

Onderwijshuisvesting staat niet op zichzelf. Bij de planontwikkeling en uitvoering is sprake van integrale afstemming en samenwerking tussen verschillende disciplines binnen de gemeente. We sluiten aan op de Onderwijsvisie en het onderwijsbeleid, het volkshuisvestingsprogramma, het thema-overstijgend Omgevingsprogramma maatschappelijke voorzieningen en het Vastgoedbeleid. Vanaf de voorbereiding tot aan oplevering van een project bij een schoolgebouw worden omwonenden tijdig geïnformeerd over en, waar mogelijk, betrokken bij het project.

Specifiek in het stadsprogramma Rivierzone wordt rekening gehouden met verdere planontwikkeling voor een onderwijscampus op District U, zoals u hierboven heeft kunnen lezen. Hiermee komt de ambitie om van Vlaardingen MBO-stad te maken weer een stap dichterbij. In lijn met de woningbouw in de Rivierzone, zal in de wijk ook een nieuw onderwijsgebouw worden gerealiseerd voor een basisschool met kinderopvang. In 2026 besluiten we welk schoolbestuur, of schoolbesturen, deze school gaat realiseren.

Er is gestart, in 2025, met de uitvoering van de renovatie en uitbreiding van de basisscholen De Hoeksteen en 't Palet Holy en de vernieuwbouw van het Groen van Prinstererlyceum. Deze vernieuwbouw maakt onderdeel uit van een bredere gebiedsontwikkeling waarbij de sporthal naast de school wordt gerealiseerd, de openbare ruimte wordt verbeterd en middels meervoudig ruimtegebruik plekken worden gecreëerd voor maatschappelijke initiatieven. De sporthal is ook buiten schooltijden beschikbaar, zodat binnensport verenigingen ook optimaal gebruik van deze hal kunnen maken. De sporthal wordt, zoals door uw raad vastgesteld, voorzien van de benodigde turnfaciliteiten inclusief een zogenaamde blokkenkuil. Zo maken we met het schoolgebouw en de bijhorende nieuwe sporthal efficiënter meervoudig gebruik van het vastgoed dat we in Vlaardingen hebben en wordt dit gebied hét maatschappelijk middelpunt van de wijk. 

Bewegingsonderwijs is een onderdeel van het curriculum van alle scholen. Er moeten in de gemeente dan ook voldoende faciliteiten zijn om de uren bewegingsonderwijs in te kunnen roosteren. Er gelden wettelijke regels voor de afstand die leerlingen mogen afleggen tussen het schoolgebouw en de accommodatie voor bewegingsonderwijs. Gezien de samenhang tussen de omvang en locatie van de scholen en de behoefte aan en locatie van bewegingsonderwijs, gaan we huisvesting bewegingsonderwijs toevoegen aan het Integraal HuisvestingsPlan onderwijs. Het IHP Onderwijs en Bewegingsonderwijs tot 2040 wordt begin 2026 ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

Economie 
Het Vlaardingse bedrijfsleven zorgt voor inkomen en biedt commerciële voorzieningen aan onze inwoners. Werken en ondernemen is daarom als basis benoemd in het coalitieakkoord om prettig te kunnen wonen, werken en recreëren in onze stad. Wij bevorderen een krachtige lokale en regionale economie voor het behoud van werkgelegenheid en wij stimuleren nauwe samenwerking tussen het lokale en regionale bedrijfsleven, het maatschappelijk middenveld, het onderwijs en de overheid. De nieuwe visie op het economisch vestigingsklimaat van de MRDH biedt aanknopingspunten voor het versterken van het regionale verdienvermogen en daarmee ook onze lokale economie en de inkomens van onze inwoners. 
Onze lokale economie kent een groot aantal uitdagingen: de energietransitie, klimaatverandering, krapte op de arbeidsmarkt, schaarste aan ruimte op de bedrijventerreinen en de transitie naar een circulaire economie. Tel daarbij op de geopolitieke situatie in de wereld, ondermijnende criminaliteit, inflatie en het veranderende consumentengedrag, dan is het duidelijk dat er veel werk aan de winkel is voor onze ondernemers en daarmee ook voor ons als gemeente. Waar mogelijk helpen we met initiatieven, investeringen en speelruimte in ons beleid. Tegelijkertijd moeten we ook realistisch zijn in wat haalbaar is, met heldere uitvoeringsplannen en duidelijke afspraken om gezamenlijk met ondernemers mooie stappen te zetten, zowel in de detailhandel en horeca op de bedrijventerreinen en in de vrijetijdseconomie. Dit alles wordt sinds de start van de Omgevingswet vormgegeven via omgevingsvisie en omgevingsprogramma’s. De vastgestelde Omgevingsvisie Vlaardingen 2040 biedt goede aangrijpingspunten om het vestigingsklimaat duurzaam te versterken. 

Bedrijventerreinen en kantorenmarkt 
Na unanieme vaststelling in de raad van de Visie Bedrijventerreinen in 2024, hebben gemeente en ondernemers in 2025 gewerkt aan het uitvoeringsprogramma voor de bedrijventerreinen. Belangrijke onderdelen hierin zijn het beter benutten van de bedrijventerreinen door optimalisatie, het juiste bedrijf op de juiste plek, economische vitaliteit, veiligheid, verduurzaming, klimaatadaptatie en bereikbaarheid. Waar mogelijk sluiten we aan bij onze stadsprogramma’s en MBO-stad zoals toegezegd bij de bespreking van de Visie Bedrijventerreinen in de gemeenteraad (toezegging 345). We geven invulling aan de aangenomen motie van de gemeenteraad 'Verduurzamen bedrijventerreinen' (fracties CU-SGP en CDA). Hierbij werken we aan de verduurzaming van het bedrijfsvastgoed, aan méér bedrijfsdaken met zonnepanelen, aanpak netcongestie en aan een inrichting van terreinen die aansluit bij het veranderende klimaat. Samenwerking tussen de verschillende belanghebbenden die actief zijn op de bedrijventerreinen is hierbij van cruciaal belang om tot resultaten te komen. Via cofinanciering vanuit de gemeente ondersteund door de MRDH-subsidie en de Regio Deal Waterwegregio investeren we in de verduurzaming en toekomstbestendigheid van de Vlaardingse bedrijventerreinen. 
Een deel van onze bedrijventerreinen is verouderd en heeft niet altijd de uitstraling die hoort bij een modern, vitaal bedrijventerrein. Dit verbeteren we samen met onze partners door een gerichte aanpak, bijvoorbeeld door te sturen met erfpachtcontracten. De gemeente wil een pilot opzetten rondom bestaande, aflopende en nieuwe erfpachtcontracten. We gaan erfpacht gericht inzetten als sturingsmechanisme om de bedrijventerreinen in Vlaardingen beter te benutten, schuifruimte te creëren en ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Hiermee is een start gemaakt in 2025. Dit doen we onder andere door beter te handhaven op erfpachtvoorwaarden en ongewenste vestigingen of splitsing van panden te voorkomen. 
Om het vestigingsklimaat te verbeteren en te zorgen dat ondernemers veilig kunnen ondernemen, blijft het terugdringen van ondermijnende criminaliteit en gerichte interventies ook in 2026 een actueel thema op de bedrijventerreinen. Accountmanagement vanuit de gemeente draagt bij aan het signaleren van ondermijnende criminele activiteiten of een vermoeden daarvan. 
Verder wordt er nagedacht over de invulling van de strook van circa vier hectare die overblijft na verplaatsing van de AWZI naar de nieuwe locatie. Ook voor het huidige terrein van de AWZI gaan wij ons oriënteren op de strategische herontwikkeling om een zo hoogwaardig mogelijke invulling aan het terrein te geven met bedrijfsactiviteiten.

Samenwerking 
Structureel contact en relatiebeheer met onze partners, ondernemers en ondernemerscollectieven is en blijft ook in 2026 belangrijk. Zodat wij weten wat er speelt en wij hier adequaat op in kunnen spelen binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft. In 2026 willen wij zoveel mogelijk gebruik maken van de kracht van onze partners. Dit zijn bijvoorbeeld de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Economische Adviesraad Vlaardingen (EAV), Riverboard, zorg- en onderwijspartijen, stichting Vlaardingen Partners (SVP), Green businessclub, IKV Ondernemend Vlaardingen, Stichting Ondernemersfonds Vlaardingen, Koninklijke Horeca Nederland, afd. Vlaardingen (KHN), Ondernemersverenigingen Westwijk, De Loper, Van Hogendorpkwartier, Hoogstad en Stichting Stadshart Vlaardingen (SSV). 
Wij zetten in op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt zodat Vlaardingers in eigen stad maximaal kans op een passende baan hebben bij één van de veelzijdige ondernemers met kleine en middelgrote bedrijven. Ter ondersteuning van de ambitie om Vlaardingen te positioneren als een innovatieve mbo-opleidingsstad en de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt te versterken, ondersteunen wij initiatieven zoals het Techniek Oriëntatie Vlaardingen (TOV), de Food Innovation Academy en de Zorg Innovation Academy. Daarnaast werken wij actief samen in lokale en regionale netwerken. 

Detailhandel, horeca en binnenstad 
Met het vestigingsbeleid voor detailhandel beperken we de locaties waar detailhandel wordt toegestaan, ter versterking van de bestaande detailhandelsstructuur. Dit vestigingsbeleid is opgenomen in de Omgevingsvisie Vlaardingen 2040: we geven daarbij voorrang aan de hoofdwinkelstructuur, bestaande uit de binnenstad, de drie wijkcentra en het perifere detailhandelsgebied Hoogstad. Hiermee zetten we in op een passend voorzieningenniveau voor de Vlaardingse consument op acceptabele afstand. De groei van mini-supermarkten wordt met nieuwe regels in goede banen geleid en de mogelijkheden voor blurring worden verduidelijkt. 
Elk van de locaties in de hoofdwinkelstructuur krijgt passende aandacht, maar de focus ligt primair bij het toekomstbestendig maken van de binnenstad, met investeringen die worden vormgegeven via het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad. De verantwoordelijkheden daarbij worden nadrukkelijk gedeeld met vastgoedeigenaren en ondernemers, met daarbij uitvoerende kracht bij citymarketing en het nieuwe centrummanagement. 

Ook op het gebied van economie wordt een bijdrage geleverd aan het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad. De toelichting op het programma komt terug in de paragraaf stadsprogramma’s. 

Een goedlopende horecasector vergroot de aantrekkingskracht van de stad en draagt bij aan een positieve uitstraling en een sterk imago. Het vervult een sleutelrol in het vergroten van de samenhang in een omgeving. Echter staat de Vlaardingse horecasector onder druk. Dit komt onder andere door gestegen kosten van personeel, van producten, van energie en van vastgoed. Ook spelen veranderend consumentengedrag, opgebouwde schulden tijdens de coronacrisis en toenemende concurrentie een rol. In Vlaardingen zijn er enkele mooie horecazaken en -ondernemers gestart in 2025, maar helaas zijn er ook horecaondernemers die de deuren hebben gesloten. In de binnenstad is de leegstand zichtbaar en is verbetering van de huidige uitstraling en belevingswaarde nodig. 
Het huidige horecabeleid stamt uit 2010 en sindsdien zijn het consumentengedrag, de markt en landelijke wetgeving veranderd. Actueel horecabeleid is nodig om een bijdrage te leveren aan de lange termijn ambities van de stad als prettige woonstad met levendige binnenstad. Het doel is om meer duidelijkheid en zekerheid te bieden voor bestaande ondernemers en om nieuwe horecabedrijven goed te kunnen verwelkomen. In juli 2025 is een bewonersenquête verspreid om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften ten aanzien van het horeca-aanbod. 
In 2026 wordt met het omgevingsprogramma Werken het beleid voor de horecasector opgeleverd en uitgevoerd, dit onder andere in afstemming met het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad. Zaken die aan bod zullen komen zijn: waar welke horeca, verduidelijking van de (on)mogelijkheden voor blurring in combinatie met de alcoholwet, het stimuleren van deugdelijk ondernemerschap, duidelijkheid en transparantie van het speelveld, versterking van het huidige aanbod, gewenst ander aanbod en aandacht voor de ruimtelijke uitstraling.

Standplaatsen 
Voor de ambulante standplaatsen is in het najaar van 2025 een nieuwe beleidsnota opgeleverd en wordt in 2026 gestart met de uitvoering daarvan. De voornaamste redenen voor het nieuwe beleid is een verouderde nota (2011) en benodigde aanpassing van de vergunningsduur, het bieden van duidelijkheid over de voorwaarden en regels om in aanmerking te komen voor een vergunning en benodigde wijzingen van de locaties voor het houden van een standplaats.

Citymarketing en vrijetijdseconomie 
Citymarketing draagt bij aan de strategische ambities uit onder andere de Omgevingsvisie Vlaardingen 2040 en het Coalitieakkoord 2022-2026 Groei en Bloei voor Vlaardingen. En het geeft invulling aan de opdracht die de burgemeester van de gemeenteraad kreeg om het imago van Vlaardingen te versterken. Stichting Vlaardingen Partners werkt als citymarketingorganisatie met gemeente, evenementorganisatoren, culturele en toeristische partners, ondernemers en andere betrokkenen aan de doelstellingen uit het meerjarige Citymarketingplan Vlaardingen:

  • Het positioneren van Vlaardingen als aantrekkelijke stad om te wonen, te ondernemen, te bezoeken en te studeren.
  • Het aantrekken van meer bezoekers en bewoners naar de binnenstad voor een meer bruisende en levendige binnenstad
  • Het versterken en stimuleren van de trots van Vlaardingse inwoners en ondernemers
  • Het bijdragen aan meer werkgelegenheid in de toeristisch-recreatieve sector

Vlaardingen Partners werkt dit uit in een jaarlijks marketingcommunicatieplan binnen de kaders van het Citymarketingplan Vlaardingen. Afspraken worden vastgelegd in de subsidiebeschikking en er is geregeld ambtelijk en bestuurlijk overleg tussen gemeente en de stichting. Met de pijlers haring/visserij, food, innovatie, groen en doen geven Vlaardingen Partners, gemeente en partners inhoud aan ‘Kom Vlaardingen Doen’ en het Verhaal van Vlaardingen. 
Bij het Infopunt Vlaardingen aan de Westhavenkade en via de website vlaardingendoen.nl met onder andere de Uitagenda krijgen bewoners en bezoekers informatie over de stad. Het Infopunt is ook het startpunt voor nieuw ontwikkelde stadsrondleidingen, toeristische arrangementen, fietsverhuur en naar verwachting ook sloepverhuur in 2026. Om deze ontwikkelingen beter kenbaar te maken zet Vlaardingen Partners onder meer actief in op social media en influencers. Met de opening van een tweede informatiepunt in de Broekpolder (Waterpoort) tijdens het toeristische seizoen, worden bezoekers de weg gewezen in de Broekpolder en vanuit daar ook naar de binnenstad, via onder andere de nieuwe DFDS Blauwe Vaarroute. Verder ondersteunt Vlaardingen Partners onder andere evenementen die het stadsmerk versterken en is zij aanwezig op de Woonbeurs Rotterdam en Vlaardingen.
We werken vanuit verschillende beleidsvelden goed samen met onze citymarketingorganisatie aan de ontwikkeling van onze stad. Dat doen we door het stadsmerk en de merkpijlers bekend en zichtbaar te maken en te verankeren in beleid en projecten, zoals in de Evenementenvisie Vlaardingen, de subsidieregeling Evenementen en de aankleding van onze stad met nieuwe welkomst- en tot ziensborden. Alle nieuwe medewerkers van de gemeente krijgen een uitleg over citymarketing en het stadsmerk als onderdeel van hun onboardingprogramma. 

In 2026 werken we met Vlaardingen Partners, ondernemers en andere partners verder aan het ontwikkelen van de vrijetijdseconomie (toerisme en recreatie). We verbeteren en stimuleren het toeristisch-recreatief aanbod, een gastvrije ontvangst en de faciliteiten voor bewoners en bezoekers. We doen onderzoek naar het verbeteren van de verblijfsmogelijkheden, waaronder camperplaatsen waarmee we uitvoering geven aan de unaniem aangenomen motie Aantrekkelijke camperplaatsen (indieners Beter voor Vlaardingen, CU-SGP en Heel de Stad). We zetten in op combinatiebezoek van de stad en het groen, plezier op en aan het water via bijvoorbeeld ondersteuning van (ondernemers)initiatieven als het nieuwe drijvende bezoekerscentrum in de Broekpolder en de DFDS Blauwe Vaarroute. Het groen wordt beter toegankelijk via de aankleding van een Groene (bus)Halte. En we werken aan voldoende en goed toegankelijke toiletten voor bewoners en bezoekers en het verbeteren van de bereikbaarheid via bijvoorbeeld de watertaxi. Waar mogelijk werken we regionaal samen; met andere gemeenten, marketingorganisaties en provincie. Zo kreeg Vlaardingen als eerste gemeente in de regio langs de metro Hoekse Lijn een inspiratiekaart bij metrostation Vlaardingen Centrum met informatie voor bezoekers. Dit is onderdeel van een regionaal samenwerkingsverband dat in 2026 vervolgd wordt om regiobewoners kennis te laten maken met leuke plekken om te bezoeken in de directe omgeving. 

Omgevingswet en dienstverlening 
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Deze wet vergt een optimale en snelle dienstverlening. Met het bespreken van initiatieven via de gemeentelijke Intaketafel en Omgevingstafel zijn positieve ervaringen opgedaan om ondernemers goed op weg te helpen. Wij zetten in op verdere verbetering van de dienstverlening aan ondernemers, vermindering van regeldruk en een goede bereikbaarheid via het online Ondernemersloket op de website van de gemeente. We geven gaandeweg dan ook uitvoering aan de aangenomen motie ‘Schrappen, schrappen, schrappen’ (VVD), die door de gemeenteraad is aangenomen bij de bespreking van de Voorjaarsnota in juli 2025 en inzet op het schrappen van onnodige regels voor ondernemers. Waar mogelijk wordt pragmatisch ondersteuning geboden aan ondernemers bij vergunningsvragen. Daarnaast zijn de twee accountmanagers van team Economie het eerste aanspreekpunt om de ondernemers in de stad goed de weg te wijzen wanneer zij vragen hebben aan de gemeente. 
In 2026 blijven we inzetten op de verdere verbetering van onze dienstverlening, mede op basis van de uitkomsten van de integrale ondernemerspeiling uit 2025. De huidige waardering is een 6,7; we blijven toewerken naar een gemiddeld cijfer van 7,5.

Havens
Om Vlaardingen haar positie als belangrijke zeehavenstad van Nederland te laten behouden, richten we de aandacht op de veiligheid van de kades, voldoende diepgang van de watergangen en promotie. Het beheer en onderhoud van de havens sluit aan bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel de beroeps- als recreatievaart. 
Door strengere Europese veiligheidseisen voor het ontvangen van zeeschepen, moeten de ligplaatsen worden afgeschermd zodat de schepen vanaf de openbare kade niet meer vrij toegankelijk zijn. Om aan de nieuwe eisen te voldoen wordt onderzocht welke maatregelen en financiën nodig zijn.
Om de bezettingsgraad van de tijdelijke ligplaatsen te verhogen wordt gekeken of andere doelgroepen de Oude Haven willen aandoen. Interessant is de toename van het aantal sloepen die vanuit of richting Midden Delfland varen. Voor een veilig en gevarieerd gebruik van de ligplaatsen zal mogelijk de huidige Binnenhavenverordening moeten worden aangepast. 
Voor de kades van de KW-haven en Buitenhaven wordt gestart met een hoogwateroplossing, waarbij de functionaliteiten van deze havens zo min mogelijk worden verstoord. Wij realiseren walstroom in havens van de gemeente en maken het aantrekkelijk voor schepen om voor hun hotelfunctie daar gebruik van te maken. In de andere havens sturen we met vergunningverlening zoveel mogelijk op gebruik van walstroom.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Financieel meerjarenperspectief

Financiële ontwikkelingen
De nieuwe beleidsmatige ontwikkelingen met financiële consequenties worden in onderstaande tabel weergegeven:

Bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Autonome ontwikkelingen VJN:
Investering Onderwijshuisvesting (IHP): VAT kosten en Indexering 4 8 12 16
Investering grondaankoop en nieuwe basisschool (IKC) Rivierzone 97
Meerkosten renovatie Het College Vos 48 49
Tijdelijke Huisvesting tbv renovatie Het College Vos (OSVS) en De Walvis (IS) 778 1.603
Overige ontwikkelingen begroting:
Accommodaties bewegingsonderwijs (kapitaallasten vanaf 2030)
Cofinanciering MRDH subsidie bedrijventerreinen 618
Cofinanciering MRDH subsidie bedrijventerreinen -309
Marktbuurt: toevoegen permanente huisvesting voor tijdelijke huisvesting Palet Centrum 8 119
Totaal 1.091 1.611 68 281

Toelichting financiële ontwikkelingen

Investering Onderwijshuisvesting (IHP): VAT kosten en Indexering
In 2023 heeft de raad besloten tot toevoeging aan ieder project uit het Integraal Huisvestings Plan (IHP) onderwijs van 123.000 euro per project voor de VAT kosten. Dit bedrag is echter nog niet bij alle betreffende projectkredieten verwerkt. Dit voorstel is dus een correctie op wat eerder verwerkt had moeten worden in de begroting. Daarnaast is het voorstel om de kredieten voor de projecten uit het IHP onderwijs, net als andere investeringskredieten, jaarlijks mee te nemen bij het doorvoeren van de gemeentelijke indexering (2025: 3% en 2026: 3%). Tot nu toe moest de indexering van de kredieten voor de projecten uit het IHP onderwijs apart aangevraagd worden bij de raad. Als de bouwkostenindex als gevolg van ontwikkelingen in de markt, incidenteel meer stijgt dan de gemeentelijke indexering dan kan dit apart worden aangegeven en aangevraagd bij de raad.

Investering grondaankoop en nieuwe basisschool (IKC) Rivierzone
In verband met het aantal woningen dat in de Rivierzone gebouwd gaat worden, moet rekening gehouden worden met op termijn minimaal één basisschool voor ongeveer 20 groepen plus kinderopvang (IKC gedachte). In de begroting 2025 is al geld beschikbaar gesteld voor het aankopen voor grond voor deze nieuwe basisschool. In de (meerjaren)begroting is een bedrag opgenomen voor de realisatie van een schoolgebouw, waar acht groepen onderwijs en twee groepen kinderopvang gehuisvest kunnen worden

Meerkosten renovatie Het College Vos
In het vastgestelde IHP onderwijs is levensduurverlengende renovatie opgenomen van het hoofdgebouw van Het College Vos. Hierbij is uitgegaan van normbedrag/m2 voor renovatie. Het schoolbestuur heeft gewerkt aan een gedegen renovatieplan, waarover veel gesprekken zijn gevoerd. Om binnen de financiële kaders te blijven zijn concessies gedaan, bijvoorbeeld in de verduurzaming van de schil, en draagt het schoolbestuur zelf bij. Ondanks al deze inspanningen resteert een financieel verschil met het in het IHP opgenomen investeringsbedrag. Er resteert een verschil van € 1,652 miljoen (prijspeil 2024) / € 1,818 miljoen (prijspeil 2026), tussen de kostenraming renovatie en het in IHP opgenomen budget op basis van normbedrag renovatie. Daarnaast is in de onderzoeksfase gebleken dat er sprake is van benodigde asbestsanering en dat op een flink aantal plaatsen de interne en externe betonconstructies herstelwerkzaamheden behoeven. Deze herstelkosten komen bovenop de bouwkosten die geraamd zijn in het renovatieplan. Omvang kosten: € 1,1 miljoen (prijspeil 2024) /€ 1,167miljoen (prijspeil 2026).

Tijdelijke huisvesting t.b.v. renovatie Het College Vos en De Walvis 
Tijdens een renovatie van een schoolgebouw moeten (een deel) van de lessen op een andere locatie plaatsvinden. In het IHP onderwijs is, zowel ruimtelijk als financieel, nog geen rekening gehouden met de voor de VO scholen benodigde tijdelijke huisvesting. Het College Vos gaat het hoofdgebouw renoveren. De verwachting is dat de werkzaamheden in de tweede helft van 2026 zullen starten. Daarnaast groeit de nieuwe basisschool De Walvis de komende jaren. In het IHP is huisvesting opgenomen op de locatie van Johannes Calvijn, die naar een andere locatie gaat samen met Het Christal. Doordat dat project vertraging heeft opgelopen, wordt de huidige locatie van De Walvis op termijn te klein. Zij kunnen dan, na het College Vos, gebruik maken van een deel van de te realiseren tijdelijke huisvesting.

Accommodaties bewegingsonderwijs (kapitaallasten vanaf 2030)
Uit het Capaciteitsonderzoek Bewegingsonderwijs en in samenhang met de projecten uit het IHP onderwijs, is (vervangende) nieuwbouw van drie gymzalen noodzakelijk voor het faciliteren van bewegingsonderwijs. De bedragen waren niet ingebracht in de voorjaarsnota, omdat het capaciteitenonderzoek bewegingsonderwijs op dat moment nog niet was afgerond. Het betreft de volgende accommodaties:

  • Vervangende nieuwbouw gymzaal Delfseveerweg (2026/2027). Het oudste bouwdeel van de Ericaschool moet gerenoveerd worden (IHP). In dit deel zit een inpandige gymzaal. Ericaschool heeft ruimtetekort en moet ook uitgebreid worden. Het ombouwen van de huidige gymzaal naar lesruimte kan een oplossing zijn voor het ruimtetekort. Een gymzaal als zelfstandig gebouw op het terrein realiseren biedt meer mogelijkheden voor medegebruik. Tevens verkennen we of realisatie sportzaal (twee zaaldelen) mogelijk is, zodat de behoefte aan een extra zaal in het centrum ingevuld kan worden en geen andere locatie hiervoor gezocht hoeft te worden. De investering van dit extra zaaldeel in het centrum is reeds opgenomen in voorjaarsnota. 
  • Nieuwbouw gymzaal Stadhouderslaan (2027/2028): i.s.m. vervangende nieuwbouw schoolgebouw SamenWijs en kinderopvang. De afstand van deze nieuwbouw tot bestaande gymaccommodaties is meer dan de wettelijke grens van 1 km. Afweging tussen inzet busvervoer of gymzaal bijbouwen. Door bijbouwen van een zaal kan ook wat verschuiven in de gymroosters waardoor er voor VO in het rooster ruimte komt in sporthal Korhoenlaan: kwaliteitsverbetering voor VO school die nu in kleine oudere gymzalen bij BO gymt. Gymzaal kan buiten schooltijd ook ingezet worden voor de wijk en verhuur.
  • Vervangende nieuwbouw gymzaal Kruidenpad (2028/2029): i.s.m. vervangende nieuwbouw scholen Anker/Singel. De scholen en gymzaal vormen nu één complex met verbonden bouwdelen. Nieuwe situatie wordt gymzaal losstaand van schoolgebouwen, zodat medegebruik mogelijk wordt. 

De investeringen bedragen 3x 1 gymzaal van € 3,1 miljoen euro. Dit maakt het totale investeringsbedrag € 9,3 miljoen bestaande uit de stichtingskosten inclusief inrichting en opslag voor onvoorzien, VAT, locatiegebonden kosten). De kapitaallasten voor deze ontwikkeling worden voor de eerste jaren gedekt door een doorschuiving van andere investeringen waardoor de budgettaire gevolgen pas vanaf 2030 zichtbaar worden. Deze investeringen zijn essentieel om de continuïteit van het bewegingsonderwijs te waarborgen en te voldoen aan wet- en regelgeving en beleidsrichtlijnen op gebied van bewegingsonderwijs BO, SO/VSO en VO. 

Cofinanciering MRDH subsidie bedrijventerreinen
De schaarste aan bedrijventerreinruimte beperkt momenteel de groeimogelijkheden van het Vlaardingse bedrijfsleven. De aanleg van het nieuwe bedrijventerrein vergt nog enkele jaren. Voor die tijd kan middels een aanpak voor ‘beter benutten’ en ‘juiste bedrijf op de juiste plek‘, sneller ruimte gecreëerd en verbeterd worden. Dit vergt een stevige, projectmatige aanpak, waar inmiddels ook in MRDH-verband ervaring mee wordt opgedaan. Een aanvraag voor financiële en inhoudelijke ondersteuning door MRDH is nu in voorbereiding en zeer kansrijk, gelet op de nog beschikbare MRDH-middelen. De benodigde (gemeentelijke) cofinanciering is in deze begroting opgenomen. Deze middelen worden enkel ingezet mits de MRDH-subsidie wordt toegekend. De gemeentelijke investering wordt met toekenning van de MRDH-subsidie verdubbeld. Met een projectmatige aanpak kunnen kansrijke ontwikkelingen op gang gebracht worden om de ruimte op bedrijventerreinen beter te benutten en daarmee groei voor bedrijven en (praktische) werkgelegenheid te bevorderen. Denk aan de bekostiging van ambtelijke capaciteit gericht op het versnellen van het uitvoeringsprogramma bedrijventerreinen, zoals een pilot erfpachtvoorwaarden en ruimtelijke analyse van bedrijventerreinen om verdichtingsmogelijkheden te identificeren. 

Marktbuurt: toevoegen permanente huisvesting voor tijdelijke huisvesting Palet Centrum
De raad heeft op 12 juni 2025, via een motie, aan het college de opdracht gegeven om “bij de integrale gebiedsontwikkeling ten behoeve van de nieuwe school aan de Broekweg, alle functies mee te nemen, zodat er een complete integrale afweging gemaakt kan worden voor de toekomst. En hierover bij de begroting 2026 en de meerjarenbegroting 2027-2029 terug te koppelen aan de gemeenteraad.” De opdracht om alle functies mee te nemen in de integrale afweging, betekent dat ook gekeken wordt naar de tijdelijke huisvesting voor een aantal groepen van ’t Palet-Centrum. Deze tijdelijke huisvesting bevindt zich op een hoek van de locatie Broekweg.
Vooruitlopend op de uitwerking van de integrale gebiedsontwikkeling en bouwplannen, is voor de meerjarenbegroting een bedrag geraamd uitgaande van nieuwbouw voor deze groepen van t Palet-centrum. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Beleidsnota's

   

Beleidsnota's Jaar
Thematisch Omgevingsprogramma Werken 2026
Citymarketingplan Vlaardingen, actualisatie 2026
Uitvoeringsprogramma bedrijventerreinen 2025
Nota Standplaatsenbeleid 2025
Overgangsregeling standplaatsenbeleid 2024
Vestigingsbeleid detailhandel (in de Omgevingsvisie) 2024
Integraal huisvestingsplan primair, voortgezet en speciaal onderwijs 2020-2029
Citymarketingplan Vlaardingen 2023
Visie Bedrijventerreinen Vlaardingen 2024-2034 2023
Onderwijskansenbeleid 2023-2026 Vlaardingen 2023
Subsidieregeling Onderwijskansenbeleid 2023
Subsidieregeling Peuteropvang voor voorschoolse educatie 2023
Beleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopv op grond van SMI 2023
Vlaardingen MBO-stad 2022
Horeca en evenementenbesluit 2022
Ondersteuningsplan horeca Vlaardingen 2021-2024 2021
Startnotitie Vrijetijdseconomie 2021
Actualisatie Standplaatsenbeleid 2021
Voortgangsrapportage IHP 2021
Actualisatie Actieplan Economie 2020
Verordening Winkeltijden Vlaardingen 2020
Programma Levendige Binnenstad 2030 2020
Beeldkwaliteitsplan Binnenstad 2020
Onderwijsvisie 2020-2025 2019
De Binnenstad centraal 2018
Kadernota Samen aan zet 2017
Beheerplan Kades en glooiingen 2014

Ambities

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Ambities

Ambitie 14 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Ambities - Ambitie 14 - Onderwijs
  • Door een breed palet aan onderwijs aan te bieden en door zorg te dragen voor onderwijskansen aan alle kinderen, hebben jongeren de mogelijkheid om met goede kwalificaties de arbeidsmarkt in te stappen;
  • Gelijke Kansen voor alle kinderen en jongeren, door het verbinden van school, thuis en omgeving;
  • In Vlaardingen gaan alle peuters goed voorbereid naar de basisschool en alle kleuters gaan zonder achterstand naar groep 3 van het primair onderwijs. Met de vijf doelstellingen:
    • Doel 1: De doorgaande lijn wordt gewaarborgd vanaf het vroegste moment
    • Doel 2: Meer (doelgroep)peuters gaan naar een voorschoolse voorziening
    • Doel 3: Een intensieve spreiding van een kwalitatief goed aanbod voor (doelgroep)kinderen
    • Doel 4: Meer ouders worden betrokken bij de taal- en brede ontwikkeling van hun kind
    • Doel 5: Monitoren van bereik, kwaliteit en resultaten
  • Wij zetten ons in om jongeren zo volwaardig mogelijk in onze samenleving te laten meedoen naar een positieve, zelfstandige toekomst;
  • Vlaardingen is een MBO-stad, een stad van doeners, waar we de meerwaarde van het mbo voor onze leerlingen, inwoners en bedrijven benutten;
  • In Vlaardingen wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven in geschikte, duurzame en multifunctionele onderwijsgebouwen met een gezond binnenklimaat (IHP) die ook buiten schooltijd inzetbaar zijn voor maatschappelijke initiatieven.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit: 

Acties

Ambitie 15a - Economie

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Ambities - Ambitie 15a - Economie
  • Wij bekijken nauwkeurig wat goede vestigingslocaties voor bedrijven en voor woningen zijn en zetten daar op in. Daarmee sturen we op het groeiend aantal aanvragen voor transformaties van commerciële ruimtes naar woningen en behoud van gezonde bedrijventerreinen, kantoren, dienstverlening, winkels, horeca en recreatie.

  • Wij zetten ons in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren.

  • Wij spelen in op veranderend koopgedrag van consumenten, trends en ontwikkelingen in de detailhandel en horeca. 

  • Wij zetten in op het verbeteren van het aanbod en het imago van Vlaardingen en onder de aandacht brengen van het vestigingsklimaat om nieuwe bewoners, bezoekers, (schone) bedrijven en mbo-studenten naar Vlaardingen te trekken. 

  • Vlaardingen wordt dé stad waarin kennis en innovatie op het gebied van Zorg en Voeding zorgen voor duurzame welvaart en werkgelegenheid. De Food Innovation Academy laat zien dat ze een aantrekkende werking heeft op foodbedrijven en datzelfde beogen wij met de ontwikkeling van de ZIA (Zorg Innovatie Academie). 

  • Wij stimuleren groei van de werkgelegenheid door het versterken van de relatie en samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt en het onder de aandacht brengen van het vestigingsklimaat.

Om bij te dragen aan deze ambities voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 15b - Binnenstad

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Ambities - Ambitie 15b - Binnenstad

We tonen, samen met vastgoedeigenaren en projectontwikkelaars, lef om te werken aan een binnenstad die voelt als een woonkamer voor elke inwoner. De binnenstad moet ons visitekaartje zijn. Het moet een plek zijn waar je wilt zijn en wilt (ver)blijven. Samen maken we maken van de binnenstad het hart van de gemeente vol groen en gezelligheid waar iedere inwoner en bezoeker zich thuis voelt. Nu en in de toekomst. Hoe we dat gaan doen, leest u in de paragraaf stadsprogramma Nieuwe Binnenstad.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Indicatoren

Indicatoren schoolverzuim
We lichten u het verschil tussen absoluut en relatief verzuim toe. Absoluut verzuim houdt in dat een leerplichtige jongere tussen de 5 jaar en 16 jaar of een jongere van 16 jaar of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht, niet is ingeschreven op een school en ook niet is vrijgesteld van de inschrijvingsplicht. Van relatief verzuim is sprake als een op school ingeschreven leer- of kwalificatie plichtige jongere (5 jaar t/m 17 jaar) ongeoorloofd afwezig is (dus niet ziek). Dit betreft zowel kortdurend relatief verzuim (spijbelen, extra dag vrij vanwege vakantie), als langdurend relatief verzuim (langer dan 4 weken aaneengesloten afwezig). Voortijdig schoolverlaters zijn leerlingen (12 jaar tot 23 jaar) die voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger. Onderstaand treft u de cijfers relatief en absoluut verzuim van de gemeente Vlaardingen. In de raadsmemo Jaarverslag leerplicht MVS schooljaar 2023 2024, van 17 december 2024, leest u hier meer over.

Verplichte indicatoren
Onderwijs en economie Bron Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Nederland 2023 Vlaardingen 2024 50.000 - 100.000 inw. 2024 Nederland 2024
Absoluut verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 7,6 4,5 4,2 46,4 n.n.b. n.n.b.
Relatief verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 20 25 24 31 n.n.b. n.n.b.
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (% deelnemers aan het VO en MBO) INGRADO 2,9% 2,3% 2,3% 2,9% n.n.b. 2,4%
Functiemenging (%) LISA 37,6 52,2 53,2 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Vestiging (van bedrijven) (per 1000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) LISA 111,3 152,4 165,1 n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV)
De bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV) is door het algemeen bestuur van de MRDH ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van de economische ontwikkeling van de Metropoolregio, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter versterking van het economisch vestigingsklimaat binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de portefeuillehouders Economisch Vestigingsklimaat van de 21 MRDH gemeenten.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Baten en lasten meerjarig

Zie hieronder de meerjarenraming 2026-2029 op programmaniveau per taakveld.

Bedragen x €1.000
Onderwijs, Economie en Haven Begroting 2025 na wijziging 2026 2027 2028 2029
Lasten 24.033 25.154 26.593 27.826 29.086
Baten 9.069 10.160 10.273 10.564 10.665
Saldo van baten en lasten -14.964 -14.994 -16.320 -17.261 -18.422
Stortingen 1.239 0 2.593 7.669 0
Onttrekkingen 1.610 0 0 0 0
Mutaties reserves 371 0 -2.593 -7.669 0

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2026 + - 31-12-2026
WLZ Reserve onderwijshuisvesting 451 451
WLZ Reserve revitalisering binnenstad 2.824 2.824
Totaal reserves 3.274 0 0 3.274

Reserve Onderwijshuisvesting
De reserve Onderwijshuisvesting is gemaximaliseerd tot € 1,5 miljoen. De reserve kan ingezet worden voor de dekking van onvoorziene uitgaven.

Reserve Revitalisering Binnenstad
De reserve is voor dekking van uitgaven aan projecten die er aan bijdragen dat de binnenstad een aantrekkelijk verblijfsgebied wordt en blijft. Deze reserve wordt volledig onttrokken ter dekking van uitgaven binnen het focuspunt Gave en Levendige Binnenstad binnen het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad.

Investeringen

Terug naar navigatie - Onderwijs, Economie en Haven - Investeringen

De komende jaren zijn er in dit programma de volgende investeringen gepland.

In 2026 gaan we onverminderd door met het uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) om zo voor voldoende toekomstbestendige schoolgebouwen te zorgen. In het meerjareninvesteringsplan van de gemeente zijn de (geraamde) investeringen die voortkomen uit het integraal huisvestingsplan (IHP) onderwijs opgenomen en gespreid over de jaren. Hierbij is uitgegaan van de verwachte realisatie van de projecten. De geactualiseerde planning is onderdeel van de actualisatie van het IHP 2020-2030. 

Investeringen meerjarig (bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Uitbreidingsinvesteringen:
De Walvis bw 2.243
De Walvis inst 1.208
Grondaankoop en nieuwe basisschool (IKC) Rivierzone 3.119 3.166
IHP: calvijn christal m2 kinderopvang bw 405 405
IHP: calvijn christal m2 kinderopvang inst 217 217
IHP: Geuzencollege Willem de Zwijgerlaan bw 2.553
IHP: Geuzencollege Willem de Zwijgerlaan inst 1.374
IHP: het anker m2 kinderopvang bw 488 488
IHP: het anker m2 kinderopvang inst 264 264
IHP: nieuwbouw Calvijn Christal bw 1.277 1.772
IHP: nieuwbouw Calvijn Christal inst 688 955
IHP: Renovatie pompenburgsingel bw 707 707
IHP: Renovatie pompenburgsingel inst 380 380
IHP: Samen Wijs bw 2.076 2.375
IHP: Samen Wijs inst 1.118 1.279
IHP: Samen wijs m2 kinderopvang bw 488 488
IHP: Samen wijs m2 kinderopvang inst 264 264
IHP: uitbr renovatie de singel bw 831 313
IHP: uitbr renovatie de singel inst 356 87
IHP: uitbr renovatie de singel kinderopvang bw 488 138
IHP: uitbr renovatie de singel kinderopvang inst 264 264
IHP: uitbr renovatie het Anker bw 1.215 1.630
IHP: uitbr renovatie het Anker inst 928 1.205
IHP: uitbr renovatie het Ericaschool bw 1.314
IHP: uitbr renovatie het Ericaschool inst 563
Onderwijshuisvesting (IHP): VAT kosten en Indexering 123 123 123 123
Ontwikkeling marktbuurt 1.165 1.165
Uitbreiding investering schoolgebouw Lentiz - Campus District U 1.216 1.234 1.252
Integraliteit gebiedsontwikkeling Marktbuurt 1.250 1.250
Gymzaal SW nwb 1.550 1.550
Gymzaal A&S nwb 1.550 1.550
Gymzaal Ericaschool nwb of renova 1.550 1.550
Vervangingsinvesteringen:
Inventaris e.d. onderwijs (programma onderwijshuisvesting) 555 564 572 581
Totaal investeringen meerjarig 8.536 17.087 23.138 13.058

-