Onderwijs
Het onderwijs is de plek waar onze kinderen, jongeren en jongvolwassenen dagelijks gevormd en voorbereid worden om hun (eigen) plek te vinden en in te nemen in de samenleving van vandaag en morgen. Onze kinderen zijn de toekomst. Echter de wereld om ons heen verandert en dit zet het onderwijs onder druk: personele tekorten in het onderwijs en de jeugdhulp, de veranderde rol van de leerkrachten en werkdruk, thuiszitters, toename van het aantal nieuwkomersleerlingen, opgroeien in armoede, ongelijkheid en segregatie. Wij voelen een gepaste verantwoordelijkheid om het onderwijs zo in te richten dat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen tot inwoners die in hun kracht staan. De gemeente heeft een faciliterende rol in de voorschoolse educatie, passend onderwijs en jeugdzorg (zie ook Programma 7 Sociaal Domein), thuiszitters, onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer.
Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB)
In 2026 ronden we de uitvoering van het Onderwijskansenbeleid 2023-2026 af. Dit is het GOAB-beleid van Vlaardingen. De gemeente heeft de wettelijke taak voor het zorgdragen van voldoende en kwalitatief goed aanbod van voorschoolse educatie voor de doelgroep met een verhoogd risico op taal- en ontwikkelingsachterstand. Deze taak valt onder het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB). De ambitie van dit beleid is dat alle kinderen zonder (taal) achterstand in groep 3 kunnen starten. In 2023 startten we met de uitbreiding van kansen om eerder met taalstimulering te starten door een vroege start in de voorschoolse educatie (ve), namelijk vanaf 2 jaar (dit was voorheen vanaf 2,5 jaar). Het komende jaar wordt intensiever ingezet in de doelgroep 0-2 jaar, om de doorgaande lijn nog eerder te starten. In de Uitvoeringsagenda Onderwijskansenbeleid zijn de verdere doelstellingen in concrete acties uitgezet. Hier gaan we in 2026 mee aan de slag.
Vlaardingen MBO-stad
In 2026 zetten we een belangrijke stap: we versterken Vlaardingen verder als dé MBO-stad. Dankzij de Regiodeal krijgen onze partners meer slagkracht om hun toekomstplannen te realiseren. Dat doen we samen met het onderwijs, het bedrijfsleven en de zorg. De belangrijkste activiteiten voor komend jaar zijn de projecten, die door onze partners met behulp van de regiodeal worden gerealiseerd.
De Techniek Oriëntatie Vlaardingen (TOV) wordt ondersteund bij de inrichting van haar locatie en de (door-)ontwikkeling van haar activiteiten.
De Food Innovation Academy (FIA) wil met het programma ‘Bite into your Future: Jouw toekomst in de voedingsindustrie’ jongeren tussen de 12 en 16 jaar (en vanaf 2026 ook het basisonderwijs) kennis laten maken met de beroepen in de voedingsindustrie. Met het programma 'Fit voor 4 tientjes' wil FIA mensen met een kleine beurs helpen gezond te eten voor weinig geld.
De Riverboard breidt haar programma voor Loopbaanoriëntatie Begeleiding (LoB) uit. Doel is om zoveel mogelijk scholieren uit de MVS-regio kennis te laten maken met de grote sectoren in de regio.
De Zorg Innovatie Academie (ZIA) werkt aan verduurzaming van het samenwerkingsverband, aan groei van de instroom en behoud van bestaand personeel, aan samen opleiden voor de ouderen zorg en aan een zorghub (‘FLOOR’) als uithangbord van de zorg.
Verder zien wij veel potentie in de ontwikkeling van een brede mbo-campus (FIA, TOV en het onderwijsgebouw op District U) en willen we onderzoeken, hoe we van de campus en onze stad een interessante opleidingsomgeving kunnen maken.
De Regiodeal biedt ook nadrukkelijk de tijd en de gelegenheid voor de partners om hun exploitatie verder op orde te krijgen en hun programma te verduurzamen. Na 2028 moet er in Vlaardingen een omgeving staan, met voor ieder onderdeel een goed gevulde structurele jaaragenda en met de daarvoor benodigde middelen (mensen en geld), door de partners bij elkaar gebracht.
Bij Albeda aan de Buijs Ballotlaan zijn naast Zorg nog drie onderwijsrichtingen, namelijk: Economie en Ondernemen, het Startcollege en Sociaal en Pedagogisch werk. We streven ernaar ook deze richtingen een plekje te geven binnen ons programma. Ook de sector Haven/Maritiem heeft onze aandacht.
Onderwijshuisvesting
In 2026 gaan we verder met het uitvoeren van de projecten die zijn benoemd in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP), vastgesteld in 2020 en geactualiseerd in 2022 en 2023. Door de realisatie van de projecten kunnen we zorgen voor voldoende en toekomstbestendige schoolgebouwen.
Onderwijshuisvesting staat niet op zichzelf. Bij de planontwikkeling en uitvoering is sprake van integrale afstemming en samenwerking tussen verschillende disciplines binnen de gemeente. We sluiten aan op de Onderwijsvisie en het onderwijsbeleid, het volkshuisvestingsprogramma, het thema-overstijgend Omgevingsprogramma maatschappelijke voorzieningen en het Vastgoedbeleid. Vanaf de voorbereiding tot aan oplevering van een project bij een schoolgebouw worden omwonenden tijdig geïnformeerd over en, waar mogelijk, betrokken bij het project.
Specifiek in het stadsprogramma Rivierzone wordt rekening gehouden met verdere planontwikkeling voor een onderwijscampus op District U, zoals u hierboven heeft kunnen lezen. Hiermee komt de ambitie om van Vlaardingen MBO-stad te maken weer een stap dichterbij. In lijn met de woningbouw in de Rivierzone, zal in de wijk ook een nieuw onderwijsgebouw worden gerealiseerd voor een basisschool met kinderopvang. In 2026 besluiten we welk schoolbestuur, of schoolbesturen, deze school gaat realiseren.
Er is gestart, in 2025, met de uitvoering van de renovatie en uitbreiding van de basisscholen De Hoeksteen en 't Palet Holy en de vernieuwbouw van het Groen van Prinstererlyceum. Deze vernieuwbouw maakt onderdeel uit van een bredere gebiedsontwikkeling waarbij de sporthal naast de school wordt gerealiseerd, de openbare ruimte wordt verbeterd en middels meervoudig ruimtegebruik plekken worden gecreëerd voor maatschappelijke initiatieven. De sporthal is ook buiten schooltijden beschikbaar, zodat binnensport verenigingen ook optimaal gebruik van deze hal kunnen maken. De sporthal wordt, zoals door uw raad vastgesteld, voorzien van de benodigde turnfaciliteiten inclusief een zogenaamde blokkenkuil. Zo maken we met het schoolgebouw en de bijhorende nieuwe sporthal efficiënter meervoudig gebruik van het vastgoed dat we in Vlaardingen hebben en wordt dit gebied hét maatschappelijk middelpunt van de wijk.
Bewegingsonderwijs is een onderdeel van het curriculum van alle scholen. Er moeten in de gemeente dan ook voldoende faciliteiten zijn om de uren bewegingsonderwijs in te kunnen roosteren. Er gelden wettelijke regels voor de afstand die leerlingen mogen afleggen tussen het schoolgebouw en de accommodatie voor bewegingsonderwijs. Gezien de samenhang tussen de omvang en locatie van de scholen en de behoefte aan en locatie van bewegingsonderwijs, gaan we huisvesting bewegingsonderwijs toevoegen aan het Integraal HuisvestingsPlan onderwijs. Het IHP Onderwijs en Bewegingsonderwijs tot 2040 wordt begin 2026 ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.
Economie
Het Vlaardingse bedrijfsleven zorgt voor inkomen en biedt commerciële voorzieningen aan onze inwoners. Werken en ondernemen is daarom als basis benoemd in het coalitieakkoord om prettig te kunnen wonen, werken en recreëren in onze stad. Wij bevorderen een krachtige lokale en regionale economie voor het behoud van werkgelegenheid en wij stimuleren nauwe samenwerking tussen het lokale en regionale bedrijfsleven, het maatschappelijk middenveld, het onderwijs en de overheid. De nieuwe visie op het economisch vestigingsklimaat van de MRDH biedt aanknopingspunten voor het versterken van het regionale verdienvermogen en daarmee ook onze lokale economie en de inkomens van onze inwoners.
Onze lokale economie kent een groot aantal uitdagingen: de energietransitie, klimaatverandering, krapte op de arbeidsmarkt, schaarste aan ruimte op de bedrijventerreinen en de transitie naar een circulaire economie. Tel daarbij op de geopolitieke situatie in de wereld, ondermijnende criminaliteit, inflatie en het veranderende consumentengedrag, dan is het duidelijk dat er veel werk aan de winkel is voor onze ondernemers en daarmee ook voor ons als gemeente. Waar mogelijk helpen we met initiatieven, investeringen en speelruimte in ons beleid. Tegelijkertijd moeten we ook realistisch zijn in wat haalbaar is, met heldere uitvoeringsplannen en duidelijke afspraken om gezamenlijk met ondernemers mooie stappen te zetten, zowel in de detailhandel en horeca op de bedrijventerreinen en in de vrijetijdseconomie. Dit alles wordt sinds de start van de Omgevingswet vormgegeven via omgevingsvisie en omgevingsprogramma’s. De vastgestelde Omgevingsvisie Vlaardingen 2040 biedt goede aangrijpingspunten om het vestigingsklimaat duurzaam te versterken.
Bedrijventerreinen en kantorenmarkt
Na unanieme vaststelling in de raad van de Visie Bedrijventerreinen in 2024, hebben gemeente en ondernemers in 2025 gewerkt aan het uitvoeringsprogramma voor de bedrijventerreinen. Belangrijke onderdelen hierin zijn het beter benutten van de bedrijventerreinen door optimalisatie, het juiste bedrijf op de juiste plek, economische vitaliteit, veiligheid, verduurzaming, klimaatadaptatie en bereikbaarheid. Waar mogelijk sluiten we aan bij onze stadsprogramma’s en MBO-stad zoals toegezegd bij de bespreking van de Visie Bedrijventerreinen in de gemeenteraad (toezegging 345). We geven invulling aan de aangenomen motie van de gemeenteraad 'Verduurzamen bedrijventerreinen' (fracties CU-SGP en CDA). Hierbij werken we aan de verduurzaming van het bedrijfsvastgoed, aan méér bedrijfsdaken met zonnepanelen, aanpak netcongestie en aan een inrichting van terreinen die aansluit bij het veranderende klimaat. Samenwerking tussen de verschillende belanghebbenden die actief zijn op de bedrijventerreinen is hierbij van cruciaal belang om tot resultaten te komen. Via cofinanciering vanuit de gemeente ondersteund door de MRDH-subsidie en de Regio Deal Waterwegregio investeren we in de verduurzaming en toekomstbestendigheid van de Vlaardingse bedrijventerreinen.
Een deel van onze bedrijventerreinen is verouderd en heeft niet altijd de uitstraling die hoort bij een modern, vitaal bedrijventerrein. Dit verbeteren we samen met onze partners door een gerichte aanpak, bijvoorbeeld door te sturen met erfpachtcontracten. De gemeente wil een pilot opzetten rondom bestaande, aflopende en nieuwe erfpachtcontracten. We gaan erfpacht gericht inzetten als sturingsmechanisme om de bedrijventerreinen in Vlaardingen beter te benutten, schuifruimte te creëren en ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan. Hiermee is een start gemaakt in 2025. Dit doen we onder andere door beter te handhaven op erfpachtvoorwaarden en ongewenste vestigingen of splitsing van panden te voorkomen.
Om het vestigingsklimaat te verbeteren en te zorgen dat ondernemers veilig kunnen ondernemen, blijft het terugdringen van ondermijnende criminaliteit en gerichte interventies ook in 2026 een actueel thema op de bedrijventerreinen. Accountmanagement vanuit de gemeente draagt bij aan het signaleren van ondermijnende criminele activiteiten of een vermoeden daarvan.
Verder wordt er nagedacht over de invulling van de strook van circa vier hectare die overblijft na verplaatsing van de AWZI naar de nieuwe locatie. Ook voor het huidige terrein van de AWZI gaan wij ons oriënteren op de strategische herontwikkeling om een zo hoogwaardig mogelijke invulling aan het terrein te geven met bedrijfsactiviteiten.
Samenwerking
Structureel contact en relatiebeheer met onze partners, ondernemers en ondernemerscollectieven is en blijft ook in 2026 belangrijk. Zodat wij weten wat er speelt en wij hier adequaat op in kunnen spelen binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft. In 2026 willen wij zoveel mogelijk gebruik maken van de kracht van onze partners. Dit zijn bijvoorbeeld de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Economische Adviesraad Vlaardingen (EAV), Riverboard, zorg- en onderwijspartijen, stichting Vlaardingen Partners (SVP), Green businessclub, IKV Ondernemend Vlaardingen, Stichting Ondernemersfonds Vlaardingen, Koninklijke Horeca Nederland, afd. Vlaardingen (KHN), Ondernemersverenigingen Westwijk, De Loper, Van Hogendorpkwartier, Hoogstad en Stichting Stadshart Vlaardingen (SSV).
Wij zetten in op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt zodat Vlaardingers in eigen stad maximaal kans op een passende baan hebben bij één van de veelzijdige ondernemers met kleine en middelgrote bedrijven. Ter ondersteuning van de ambitie om Vlaardingen te positioneren als een innovatieve mbo-opleidingsstad en de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt te versterken, ondersteunen wij initiatieven zoals het Techniek Oriëntatie Vlaardingen (TOV), de Food Innovation Academy en de Zorg Innovation Academy. Daarnaast werken wij actief samen in lokale en regionale netwerken.
Detailhandel, horeca en binnenstad
Met het vestigingsbeleid voor detailhandel beperken we de locaties waar detailhandel wordt toegestaan, ter versterking van de bestaande detailhandelsstructuur. Dit vestigingsbeleid is opgenomen in de Omgevingsvisie Vlaardingen 2040: we geven daarbij voorrang aan de hoofdwinkelstructuur, bestaande uit de binnenstad, de drie wijkcentra en het perifere detailhandelsgebied Hoogstad. Hiermee zetten we in op een passend voorzieningenniveau voor de Vlaardingse consument op acceptabele afstand. De groei van mini-supermarkten wordt met nieuwe regels in goede banen geleid en de mogelijkheden voor blurring worden verduidelijkt.
Elk van de locaties in de hoofdwinkelstructuur krijgt passende aandacht, maar de focus ligt primair bij het toekomstbestendig maken van de binnenstad, met investeringen die worden vormgegeven via het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad. De verantwoordelijkheden daarbij worden nadrukkelijk gedeeld met vastgoedeigenaren en ondernemers, met daarbij uitvoerende kracht bij citymarketing en het nieuwe centrummanagement.
Ook op het gebied van economie wordt een bijdrage geleverd aan het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad. De toelichting op het programma komt terug in de paragraaf stadsprogramma’s.
Een goedlopende horecasector vergroot de aantrekkingskracht van de stad en draagt bij aan een positieve uitstraling en een sterk imago. Het vervult een sleutelrol in het vergroten van de samenhang in een omgeving. Echter staat de Vlaardingse horecasector onder druk. Dit komt onder andere door gestegen kosten van personeel, van producten, van energie en van vastgoed. Ook spelen veranderend consumentengedrag, opgebouwde schulden tijdens de coronacrisis en toenemende concurrentie een rol. In Vlaardingen zijn er enkele mooie horecazaken en -ondernemers gestart in 2025, maar helaas zijn er ook horecaondernemers die de deuren hebben gesloten. In de binnenstad is de leegstand zichtbaar en is verbetering van de huidige uitstraling en belevingswaarde nodig.
Het huidige horecabeleid stamt uit 2010 en sindsdien zijn het consumentengedrag, de markt en landelijke wetgeving veranderd. Actueel horecabeleid is nodig om een bijdrage te leveren aan de lange termijn ambities van de stad als prettige woonstad met levendige binnenstad. Het doel is om meer duidelijkheid en zekerheid te bieden voor bestaande ondernemers en om nieuwe horecabedrijven goed te kunnen verwelkomen. In juli 2025 is een bewonersenquête verspreid om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften ten aanzien van het horeca-aanbod.
In 2026 wordt met het omgevingsprogramma Werken het beleid voor de horecasector opgeleverd en uitgevoerd, dit onder andere in afstemming met het stadsprogramma Nieuwe Binnenstad. Zaken die aan bod zullen komen zijn: waar welke horeca, verduidelijking van de (on)mogelijkheden voor blurring in combinatie met de alcoholwet, het stimuleren van deugdelijk ondernemerschap, duidelijkheid en transparantie van het speelveld, versterking van het huidige aanbod, gewenst ander aanbod en aandacht voor de ruimtelijke uitstraling.
Standplaatsen
Voor de ambulante standplaatsen is in het najaar van 2025 een nieuwe beleidsnota opgeleverd en wordt in 2026 gestart met de uitvoering daarvan. De voornaamste redenen voor het nieuwe beleid is een verouderde nota (2011) en benodigde aanpassing van de vergunningsduur, het bieden van duidelijkheid over de voorwaarden en regels om in aanmerking te komen voor een vergunning en benodigde wijzingen van de locaties voor het houden van een standplaats.
Citymarketing en vrijetijdseconomie
Citymarketing draagt bij aan de strategische ambities uit onder andere de Omgevingsvisie Vlaardingen 2040 en het Coalitieakkoord 2022-2026 Groei en Bloei voor Vlaardingen. En het geeft invulling aan de opdracht die de burgemeester van de gemeenteraad kreeg om het imago van Vlaardingen te versterken. Stichting Vlaardingen Partners werkt als citymarketingorganisatie met gemeente, evenementorganisatoren, culturele en toeristische partners, ondernemers en andere betrokkenen aan de doelstellingen uit het meerjarige Citymarketingplan Vlaardingen:
- Het positioneren van Vlaardingen als aantrekkelijke stad om te wonen, te ondernemen, te bezoeken en te studeren.
- Het aantrekken van meer bezoekers en bewoners naar de binnenstad voor een meer bruisende en levendige binnenstad
- Het versterken en stimuleren van de trots van Vlaardingse inwoners en ondernemers
- Het bijdragen aan meer werkgelegenheid in de toeristisch-recreatieve sector
Vlaardingen Partners werkt dit uit in een jaarlijks marketingcommunicatieplan binnen de kaders van het Citymarketingplan Vlaardingen. Afspraken worden vastgelegd in de subsidiebeschikking en er is geregeld ambtelijk en bestuurlijk overleg tussen gemeente en de stichting. Met de pijlers haring/visserij, food, innovatie, groen en doen geven Vlaardingen Partners, gemeente en partners inhoud aan ‘Kom Vlaardingen Doen’ en het Verhaal van Vlaardingen.
Bij het Infopunt Vlaardingen aan de Westhavenkade en via de website vlaardingendoen.nl met onder andere de Uitagenda krijgen bewoners en bezoekers informatie over de stad. Het Infopunt is ook het startpunt voor nieuw ontwikkelde stadsrondleidingen, toeristische arrangementen, fietsverhuur en naar verwachting ook sloepverhuur in 2026. Om deze ontwikkelingen beter kenbaar te maken zet Vlaardingen Partners onder meer actief in op social media en influencers. Met de opening van een tweede informatiepunt in de Broekpolder (Waterpoort) tijdens het toeristische seizoen, worden bezoekers de weg gewezen in de Broekpolder en vanuit daar ook naar de binnenstad, via onder andere de nieuwe DFDS Blauwe Vaarroute. Verder ondersteunt Vlaardingen Partners onder andere evenementen die het stadsmerk versterken en is zij aanwezig op de Woonbeurs Rotterdam en Vlaardingen.
We werken vanuit verschillende beleidsvelden goed samen met onze citymarketingorganisatie aan de ontwikkeling van onze stad. Dat doen we door het stadsmerk en de merkpijlers bekend en zichtbaar te maken en te verankeren in beleid en projecten, zoals in de Evenementenvisie Vlaardingen, de subsidieregeling Evenementen en de aankleding van onze stad met nieuwe welkomst- en tot ziensborden. Alle nieuwe medewerkers van de gemeente krijgen een uitleg over citymarketing en het stadsmerk als onderdeel van hun onboardingprogramma.
In 2026 werken we met Vlaardingen Partners, ondernemers en andere partners verder aan het ontwikkelen van de vrijetijdseconomie (toerisme en recreatie). We verbeteren en stimuleren het toeristisch-recreatief aanbod, een gastvrije ontvangst en de faciliteiten voor bewoners en bezoekers. We doen onderzoek naar het verbeteren van de verblijfsmogelijkheden, waaronder camperplaatsen waarmee we uitvoering geven aan de unaniem aangenomen motie Aantrekkelijke camperplaatsen (indieners Beter voor Vlaardingen, CU-SGP en Heel de Stad). We zetten in op combinatiebezoek van de stad en het groen, plezier op en aan het water via bijvoorbeeld ondersteuning van (ondernemers)initiatieven als het nieuwe drijvende bezoekerscentrum in de Broekpolder en de DFDS Blauwe Vaarroute. Het groen wordt beter toegankelijk via de aankleding van een Groene (bus)Halte. En we werken aan voldoende en goed toegankelijke toiletten voor bewoners en bezoekers en het verbeteren van de bereikbaarheid via bijvoorbeeld de watertaxi. Waar mogelijk werken we regionaal samen; met andere gemeenten, marketingorganisaties en provincie. Zo kreeg Vlaardingen als eerste gemeente in de regio langs de metro Hoekse Lijn een inspiratiekaart bij metrostation Vlaardingen Centrum met informatie voor bezoekers. Dit is onderdeel van een regionaal samenwerkingsverband dat in 2026 vervolgd wordt om regiobewoners kennis te laten maken met leuke plekken om te bezoeken in de directe omgeving.
Omgevingswet en dienstverlening
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Deze wet vergt een optimale en snelle dienstverlening. Met het bespreken van initiatieven via de gemeentelijke Intaketafel en Omgevingstafel zijn positieve ervaringen opgedaan om ondernemers goed op weg te helpen. Wij zetten in op verdere verbetering van de dienstverlening aan ondernemers, vermindering van regeldruk en een goede bereikbaarheid via het online Ondernemersloket op de website van de gemeente. We geven gaandeweg dan ook uitvoering aan de aangenomen motie ‘Schrappen, schrappen, schrappen’ (VVD), die door de gemeenteraad is aangenomen bij de bespreking van de Voorjaarsnota in juli 2025 en inzet op het schrappen van onnodige regels voor ondernemers. Waar mogelijk wordt pragmatisch ondersteuning geboden aan ondernemers bij vergunningsvragen. Daarnaast zijn de twee accountmanagers van team Economie het eerste aanspreekpunt om de ondernemers in de stad goed de weg te wijzen wanneer zij vragen hebben aan de gemeente.
In 2026 blijven we inzetten op de verdere verbetering van onze dienstverlening, mede op basis van de uitkomsten van de integrale ondernemerspeiling uit 2025. De huidige waardering is een 6,7; we blijven toewerken naar een gemiddeld cijfer van 7,5.
Havens
Om Vlaardingen haar positie als belangrijke zeehavenstad van Nederland te laten behouden, richten we de aandacht op de veiligheid van de kades, voldoende diepgang van de watergangen en promotie. Het beheer en onderhoud van de havens sluit aan bij het nautisch gebruik van de havens voor zowel de beroeps- als recreatievaart.
Door strengere Europese veiligheidseisen voor het ontvangen van zeeschepen, moeten de ligplaatsen worden afgeschermd zodat de schepen vanaf de openbare kade niet meer vrij toegankelijk zijn. Om aan de nieuwe eisen te voldoen wordt onderzocht welke maatregelen en financiën nodig zijn.
Om de bezettingsgraad van de tijdelijke ligplaatsen te verhogen wordt gekeken of andere doelgroepen de Oude Haven willen aandoen. Interessant is de toename van het aantal sloepen die vanuit of richting Midden Delfland varen. Voor een veilig en gevarieerd gebruik van de ligplaatsen zal mogelijk de huidige Binnenhavenverordening moeten worden aangepast.
Voor de kades van de KW-haven en Buitenhaven wordt gestart met een hoogwateroplossing, waarbij de functionaliteiten van deze havens zo min mogelijk worden verstoord. Wij realiseren walstroom in havens van de gemeente en maken het aantrekkelijk voor schepen om voor hun hotelfunctie daar gebruik van te maken. In de andere havens sturen we met vergunningverlening zoveel mogelijk op gebruik van walstroom.