Wonen

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Wonen - Actuele ontwikkelingen

Wonen is één van de basisthema's in het coalitieakkoord en heeft een relatie met alle stadsprogramma's. In de Woonvisie (2021) staan de ambities van waaruit we werken. De woningnood is onverminderd groot. De veranderende omstandigheden op de woningmarkt - door stijgende salarissen in combinatie met een blijvend woningtekort, veranderende hypotheekrente en aanhoudende personeelskrapte - blijven in 2026 de nodige extra aandacht vragen.

Het thema Wonen gaat verder dan alleen bouwen. Naast het bouwen van woningen is het creëren van leefbare wijken een belangrijk onderwerp. Thema’s die hierbij aansluiten zijn; de herstructureringsopgave van de sociale voorraad in met name de Westwijk en Ambacht, wonen en zorg, particuliere woningverbetering en verduurzaming en hernieuwde focus op de aandachtsgebieden.

De ambities en acties van Wonen als basisthema hebben raakvlakken met alle benoemde stadsprogramma's in het Vlaardingse coalitieakkoord. Meer specifiek zijn de stadsprogramma's Rivierzone, Binnenstad en Westwijk relevant vanwege de aantallen woningbouw en herstructurering; is het programma Nieuwe Energie relevant vanwege de verduurzaming van de gebouwde omgeving, het programma Leefbaar Vlaardingen vanwege de aanpak woonoverlast, het programma Veilig Vlaardingen vanwege het creëren van een veilige woonsituatie en het programma Zorgzaam Vlaardingen vanwege de relatie tussen wonen en zorg.

Rijksbeleid Volkshuisvesting
Het kabinet is inmiddels demissionair, maar de volkshuisvestingsonderwerpen zijn niet controversieel verklaard. De wens om meer sturing te geven aan volkshuisvesting is onverminderd groot. De wet versterking regie volkshuisvesting is in juli 2025 door de Tweede Kamer aangenomen en zal na behandeling in de Eerste Kamer zeer waarschijnlijk op 1 januari 2026 in werking treden. Deze wet introduceert onder andere een verplicht gemeentelijk volkshuisvestingsprogramma. Dit programma wordt in 2026 ontwikkeld en komt met ingang van 1 januari 2027 in de plaats van de woonvisie, woonzorgvisies voor ouderen en aandachtsgroepen met de bijbehorende uitvoeringsprogramma’s. Vooralsnog gaan we in 2026 verder op de ingezette koers om onze Woonvisie uit te voeren. Het wetsvoorstel om de voorrang van statushouders bij woningtoewijzing van sociale huurwoningen te schrappen ligt voor advies bij de Raad van State. Adviezen van de commissie STOER resulteren in een wijziging van regelgeving, waardoor procedures worden vereenvoudigd en bouweisen versoepeld. Wij volgen nauwgezet de landelijke ontwikkelingen en passen die waar mogelijk toe in Vlaardingen, wat in overeenstemming is met de aangenomen motie Schrappen, schrappen, schrappen (VVD). Dit vraagt nadrukkelijk extra inzet en soms ook bijsturing om kansen te verzilveren.

Met de financiële middelen en ondersteuning vanuit het Rijk zijn er mogelijkheden om het tempo erin te houden. Vanuit de nieuwe regeling realisatiestimulans zal de gemeente in de periode 2026 tot en met 2030 € 7.000 per betaalbare woning ontvangen waarvan de bouw is gestart, uitgezonderd woningen waarvoor al een subsidie is ontvangen. De bovengrens voor een betaalbare woning is een € 405.000. Met deze middelen, die in het vierde kwartaal 2026 voor het eerst worden ontvangen, wordt in de loop van 2026 via een apart raadsvoorstel een bestemmingsreserve gevormd (reserve Woningbouw), waarmee we publieke tekorten in toekomstige projecten kunnen gaan dekken.Voor 2026 zijn de te ontvangen rijksmiddelen naar inschatting ongeveer € 900.000. Voor de woningbouwplannen in de binnenstad en de herstructurering Ambacht worden in de tweede helft van 2025 nieuwe subsidieaanvragen Woningbouwimpuls gedaan.  

Regionale woningmarktafspraken
Vlaardingen levert haar bijdrage aan het geactualiseerde Regioakkoord 2022 conform de ambities uit de Woonvisie. Aansluitend hierop zijn ook regionale woningbouwafspraken gemaakt met het Rijk in de zogenoemde Realisatieagenda regio Rotterdam. Naast de ambities voor de woningproductie is de zogenoemde 'fair share' van de sociale en middeldure woningbouw onderdeel van deze afspraken. Vlaardingen heeft per 1 januari 2025 samen met 10 regiogemeenten van het Samenwerkingsverband Wonen regio Rotterdam een nieuwe Samenwerkingsovereenkomst vastgesteld voor de duur van de woningmarktafspraken tot 2031. Daarnaast is de nieuwe verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2025 vastgesteld. Deze verordening geeft gemeenten (nog) meer ruimte voor lokaal maatwerk. Zo zal in Vlaardingen per 1 januari 2026 naast de sociale corporatiewoningen ook de betaalbare nieuwbouw koopwoningen onder de verordening gaan vallen. Hiermee kan voorrang worden verleend aan lokaal woningzoekenden en zorgen we voor betere kansen voor doorstroming en behoud van draagkrachtige inwoners in de stad.

Opgave Aandachtsgebieden 
Vlaardingen heeft meerdere gebieden aangemerkt als aandachtsgebieden, waar door gestapelde problematiek de woon- en leefomgeving zowel sociaal als fysiek niet optimaal is. Er wordt intensiever ingezet op structurele verandering in deze kwetsbare gebieden met als doel ontwikkelen van draagkrachtige, veilige woon- en leefomgevingen door onder andere te zorgen voor goede kwalitatieve woningen, in een divers aanbod. Net als het ontwikkelen van een groene, toegankelijke, veilige buitenruimte zoals beschreven in programma Leefbaar Vlaardingen. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan het vitaliseren van (buurt)netwerken, mede door ontmoeten en verbinden te stimuleren en te faciliteren, wat aansluit bij de visie in de stadsprogramma’s. Ook investeren we in het ontwikkelen van methodieken voor sociale interventies.

Op basis van data zoals de Leefbaarometer en overlastmeldingen monitoren we de leefbaarheid in VOP, Muwi en de Hoofdstedenbuurt en onderzoeken we of een extra aanvraag voor de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (Wbmgp) wenselijk en haalbaar is.

Arbeidsmigranten 
Met de huidige grote tekorten aan personeel op de arbeidsmarkt zijn arbeidsmigranten onmisbaar in diverse maatschappelijke en economische sectoren. Om te voorkomen dat arbeidsmigranten worden uitgebuit en de druk op de leefbaarheid in de toch al kwetsbare wijken te verminderen, heeft in het verleden de gemeenteraad besloten om drie kwalitatief goede locaties te realiseren met in totaal 300 woonunits voor tijdelijke arbeidsmigranten. Twee locaties (De Elementen en Deltaweg) zijn (bijna) gereed. De locatie op de James Wattweg opent in 2026. We hebben hierover langlopende afspraken gemaakt in een convenant met een aantal huisvesters en uitzendbureaus. Momenteel wordt er opnieuw invulling gegeven aan een convenant. 

Starterslening 
De starterslening blijkt een belangrijke aanjager waarmee starters worden geholpen een (nieuwbouw-)woning te kopen. Vanwege de grote vraag naar de lening is voor 2026 een bedrag van 1,4 miljoen gereserveerd om starters te kunnen helpen. Daarnaast is per 1 juli 2025 het Nationale Fonds Betaalbare Koopwoningen opgestart. Dit fonds is bedoeld voor nieuwbouwwoningen tot de betaalbaarheidsgrens en kan een korting op de koopprijs van maximaal € 70.000,- betekenen. Ontwikkelaars en woningcorporaties kunnen een aanvraag doen om via het fonds betaalbare woningen met een koperskorting te verkopen. Nieuwbouwprojecten die gebruik maken van de Nationale Fonds Betaalbare Koopwoningen komen niet meer in aanmerking voor de starterslening.  

Omgevingsvisie
De omgevingsvisie Vlaardingen 2040 is op 12 juni 2025 vastgesteld. De omgevingsvisie is een dynamisch document waarin is opgenomen hoe we omgaan met de beperkte fysieke ruimte in de stad, wat daarbij belangrijk is en wat de ambities en doelen van de stad zijn. Alle belangrijke ontwikkelingen en uitdagingen in onze leefomgeving zijn op een rij gezet. Het gaat om zaken zoals wonen, werken, natuur, klimaat en energie. Wij blijven kijken naar de ontwikkelingen op deze gebieden. In de omgevingsvisie zijn drie overkoepelende kernambities voor Vlaardingen benoemd:

Vlaardingen is sociaal, aantrekkelijk en gezond:

Vlaardingen streeft naar een inclusieve woonstad waar iedereen zich thuis voelt. De focus ligt op het verbeteren van leefbaarheid en gezondheid, met bijzondere aandacht voor gebieden zoals de Binnenstad, Rivierzone en Westwijk. Hierbij wordt ingezet op het creëren van groene, toegankelijke en veilige buitenruimtes en het versterken van sociale netwerken.

Vlaardingen is toekomstbestendig:

Vlaardingen wil voorbereid zijn op toekomstige uitdagingen zoals klimaatverandering en de energietransitie. Dit wordt nagestreefd door het verbinden van groene en blauwe structuren (natuur en water), het stimuleren van duurzame mobiliteit en het creëren van ruimte voor schone energieopwekking. Ook worden er hoge ambities gesteld aan nieuwbouwprojecten. We blijven op de hoogte van de nieuwste en beste bouwtechnieken. Hierdoor kunnen wij ontwikkelen in uitdagende gebieden zoals Park Vijfsluizen, het Zwanenpark en Fortunapark. 

Vlaardingen is innovatief:

Vlaardingen zet in op een vitale economie met goed opgeleide inwoners die aansluiten bij de behoeften van de lokale arbeidsmarkt. Er wordt geïnvesteerd in sterk onderwijsaanbod, met een focus op mbo-opleidingen in sectoren zoals food, zorg en techniek, om zo de innovatiekracht van de stad te versterken.

Omgevingsprogramma’s
Het omgevingsprogramma is een nieuw beleidsinstrument binnen de Omgevingswet bedoeld om ambities uit de omgevingsvisie te realiseren middels concrete acties. Het programma richt zich op de korte termijn (meestal vier jaar) en is uitvoeringsgericht. De wet stelt dat gemeenten verplicht bepaalde programma’s moeten opstellen, zoals op het gebied van geluid, warmte of volkshuisvesting. Daarnaast mag de gemeente ook vrijwillig programma’s opstellen over specifieke thema’s of gebieden. Het college is verantwoordelijk voor het vaststellen van deze programma’s, waarbij participatie met inwoners, ondernemers en andere bestuursorganen belangrijk is. Om de voortgang te bewaken, moeten de maatregelen meetbaar zijn en gemonitord worden. Vlaardingen werkt met een standaard werkwijze en format, zodat alle programma’s overzichtelijk en vergelijkbaar worden uitgewerkt. Er wordt zoveel mogelijk aangesloten op de bestaande beleidscyclus en participatiestructuur. In 2026 wordt gewerkt aan de volgende programma’s:

  • het gebiedsgerichte omgevingsprogramma Westwijk;
  • het thematisch omgevingsprogramma Mobiliteit en bereikbaarheid;

Daarnaast willen we de volgende omgevingsprogramma’s vaststellen:

  • het Volkshuisvestingsprogramma
  • het omgevingsprogramma Binnenstad

Omgevingsplan
Vlaardingen heeft tot 1 januari 2032 de tijd om te komen tot een gemeentedekkend definitief omgevingsplan. In dat omgevingsplan moeten niet alleen de oude bestemmingsplannen omgezet worden in de nieuwe systematiek van de Omgevingswet, maar ook gedeeltes van gemeentelijke verordeningen en de zogenaamde 'Bruidsschat' (landelijke regelgeving die bij inwerkingtreding van de Omgevingswet is overgedragen aan de gemeenten). In 2025 is Vlaardingen gestart met een gebiedsgerichte en gefaseerde transitie, beginnend met een testgebied in Holy Zuidwest, waarna stapsgewijs bestemmingsplannen en de Bruidsschat worden omgezet. De transitie verloopt in beginsel beleidsneutraal, maar in de praktijk zijn inhoudelijke aanpassingen soms noodzakelijk vanwege o.a. landelijke instructieregels en technische vereisten. De verwachting is dat begin 2026 de eerste wijziging van het omgevingsplan kan worden vastgesteld. In 2026 ligt de focus verder op het opstellen van de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL). De VFL regelt de aspecten van de fysieke leefomgeving binnen de context van de Omgevingswet en is gericht op duurzame ontwikkeling en het beschermen van het milieu. Tegelijk wordt gewerkt aan de uitrol van het omgevingsplan, waarbij – als resultante van de wetgeving- de focus ligt op het de toegankelijkheid van het omgevingsplan binnen het nieuwe digitale stelsel. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van toepasbare regels en het versterken van de interne organisatie en samenwerking met bestuurlijke partners.

Particuliere woningverbetering

Particuliere woningverbetering in Vlaardingen wordt op een integrale manier benaderd omdat het zoveel meer omvat dan alleen woningen. Meerdere teams en taakstellingen dragen bij aan het vergroten van het woongenot voor de Vlaardingers waardoor dit niet los kan worden gekoppeld van onderwerpen als verduurzaming, energietransitie, natuurinclusief, klimaatadaptief, levensloopbestendig maar ook sociale cohesie Daarom zal de aanpak van de bestaande woningvoorraad een belangrijk onderdeel worden in het verplichte volkshuisvestelijkprogramma onder de verwachtte Wetversterking regie volkshuisvesting.

 

De uitvoering van particulier woningverbetering ligt bij het Woon- en Energieloket (voorheen het Servicepunt woningverbetering). Wij werken onder andere aan het project om VvE’s in de VOP en Centrum Noord te ondersteunen bij de aanpak van achterstallig onderhoud en verduurzaming. Hiervoor is een SVN stimuleringslening beschikbaar gesteld door de gemeente, waaruit VvE’s tegen een lage rente kunnen lenen om aan de slag te gaan met het verbeteren van hun VvE. Voor het gebied van VOP en Centrum is in totaal € 3,7 miljoen beschikbaar via het fonds en die verloopt kostenneutraal. Afgelopen jaar zijn er vijf leningen verstrekt aan VvE’s in Vlaardingen. In 2026 wordt ingezet om meer stimuleringsleningen te verstrekken aan VvE’s. Daarnaast is er een externe partij ingehuurd, die actief de VvE’s ondersteunen en helpen bij het doorlopen van de verschillende fasen van het opstellen van een meerjarenonderhoudplan naar uitvoering. Het Woon- en Energieloket doet nog veel meer zoals bijvoorbeeld verschillende cursus-avonden voor VvE’s, inloopuren draaien en het bijhouden van de website met informatie op het gebied van onderhoud en verduurzaming.

Financieel meerjarenperspectief

Terug naar navigatie - Wonen - Financieel meerjarenperspectief

Financiële ontwikkelingen 
De nieuwe beleidsmatige ontwikkelingen met financiële consequenties worden in onderstaande tabel weergegeven:

Bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Nieuwe ontwikkelingen VJN
Veilig wonen (dekking programma 3) -568 -565 -564 -563
Co-financiering Subsidie Volkshuisvestingsfonds Westwijk 119 123 127 131
Dekking co financiering uit bestemmingsreserve -119 -123 -127 -131
Omgevingsvisie: Gebiedsgericht Omgevingsprogramma 300 400 100
Overige ontwikkelingen begroting:
Sturingsdashboard Programma Wonen 103
Wonen Westwijk; corr voorjaarsnota. dekking uit bestemmingsreserve niet mogelijk 119 123 127 131
Particuliere woningverbetering 60
Totaal 15 -42 -337 -433

Toelichting financiële ontwikkelingen

Veilig Wonen
Er is onderzoek gedaan naar de nieuwe taken die voortgekomen zijn uit nieuw wetgeving op het gebied van wonen. Daarbij zijn de knelpunten in de uitvoering in 2025 geëvalueerd. Van overbewoning tot aan wet betaalbare huur, er zijn veel handhavingstaken bijgekomen voor de gemeente. In 2026 gebruiken we de nieuwe mogelijkheden die we hebben om handhavend op te treden en bestuurlijke boetes op te leggen. Daarmee kan woonfraude beter aangepakt worden. Voor de wet goed verhuurderschap heeft de gemeente een meldpunt waarbij het huurteam ondersteuning biedt. Daarnaast is voor de wet betaalbare huur een huurprijschecktool ontwikkeld in 2025. Dit alles om bewoners te helpen bij huurvraagstukken en -problemen. De ondersteuning vanuit het huurteam en het onderhouden van de huurprijschecktool zullen € 32.000 kosten.

Vanuit het Rijk komen er jaarlijks gelabeld middelen binnen op de Wet goed verhuurderschap, Wet betaalbare huur en de Huisvestingswet. Deze dekking is gegarandeerd en bedraagt;
2026: €240.000,-; 2027: €212.000,-; 2028; €205.000,- en 2029; €202.000,-. Deze wetten zijn bedoeld om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren.

Inkomsten die gegenereerd worden uit bestuurlijke boetes en last onder dwangsom zijn niet bedoeld als terugverdienmodel en daarmee ook onzeker. Dwangsommen zijn gericht op herstel; als tijdens controles blijkt dat de eigenaar de situatie heeft verbeterd, vervalt de dwangsom. Desondanks hebben we de totale inkomsten, inclusief rijksbijdragen, geraamd op €600.000,-.

Per saldo is de verwachting dat er hierdoor vanuit dit programma € 568.000 dekking is voor de capaciteitsuitbreidingen in het kader van Veilig Wonen die zijn benoemd in Programma 1 Bestuur, Participatie & Dienstverlening.

Co-financiering Subsidie Volkshuisvestingsfonds Westwijk
In 2024 is een bedrag van € 11.399.000 aan subsidie Volkshuisvestingsfonds ontvangen. Deze rijkssubsidie is toegekend in het kader van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid Westwijk voor de aanpak voor woningverbetering en verduurzaming van tenminste 504 woningen in de Westwijk, vernieuwing (sloop/nieuwbouw) van het wijkcentrum en herinrichting van Plein West in de periode tot en met 2034. Hiervoor is cofinanciering nodig (30% van het tekort), in totaal een bedrag van € 5,5 mln. voor een periode van 9 jaar tot 2034. Met een structureel bedrag van € 119.000 voor 9 jaar wordt (een eerste deel van) de cofinanciering geregeld, waarmee in 2026 gestart kan worden met uitvoering van het onderdeel aanpak particuliere woningverbetering. De cofinanciering van de onderdelen Wijkcentrum en Plein West kunnen in een later stadium (vanaf 2030) worden gereserveerd, dit zijn relatief kleine bedragen over een langere tijdshorizon.

Omgevingsvisie: Gebiedsgericht Omgevingsprogramma
Het Gebiedsgericht Omgevingsprogramma (GOP) is een verplicht instrument binnen de Omgevingswet en vervangt eerdere gebiedsvisies als ruimtelijk ontwikkelkader. De ontwikkeling en implementatie van een nieuw instrument zoals het GOP vergt een initiële investering van circa € 150.000 per gebied. Na de Westwijk en de Binnenstad (waarvoor het GOP in 2025 zijn gestart), komen de overige gebieden aan bod. Dit betreft Babberspolder, VOP, Oostwijk en Holy, waarbij de volgorde nog nader wordt bepaald. 

Sturingsdashboard Programma Wonen
De gemeente ontwikkelt een sturingsdashboard voor het programma Wonen dat verder gaat dan de bestaande woningbouwmonitor, waarvoor bouw en ontsluiting van bronbestanden nodig zijn. Voor de implementatie is derhalve een incidenteel budget van € 103.000 nodig.

Wonen Westwijk; corr voorjaarsnota. dekking uit bestemmingsreserve niet mogelijk
In de voorjaarsnota is de de co-financiering opgenomen voor een subsidie Volkshuisvestingsfonds voor de Westwijk. Hierbij was aangegeven dat dekking mogelijk was uit de bestemmingsreserve Westwijk. Nadere uiteenzetting van de toekomstige bestedingen heeft echter uitgewezen dat dit toch niet mogelijk is. De bij de voorjaarsnota geraamde onttrekkingen uit de bestemmingsreserve worden derhalve teruggedraaid. 

Particuliere woningverbetering
In 2025 is er een storting gedaan in het Stimuleringsleningfonds van € 2.500.000,- voor VvE’s in de VOP en Centrum Noord om aan de slag te gaan met achterstallig onderhoud en verduurzaming. Om dit bedrag ook geïnvesteerd te krijgen in de wijken VOP en Centrum Noord is extra ondersteuning nodig. Hiervoor zijn proceskosten nodig voor 2026. Het is een lopend project waarbij VvE’s worden ondersteund van plan naar uitvoering. Een VvE kent een complex besluitvormingsproces waarbij regelmatig gezamenlijke besluiten moeten worden genomen in een algemene ledenvergadering (ALV). Zo is er een besluit nodig welke werkzaamheden er uitgevoerd worden, dient vervolgens overeenstemming te zijn over de offertes van aannemers en indien men de stimuleringslening nodig heeft moet daar overeenstemming en een machtiging voor worden afgegeven. Het vraagt dus veel van VvE leden om gezamenlijk tot een besluit te komen en over te gaan tot werkzaamheden. Dit zijn vaak langere processen dan voor reguliere eigenaar-bewoners. 

Daarnaast is dit project van belang voor stadsprogramma Nieuwe Energie bij het aardgasvrij maken van woningen in Vlaardingen. Verduurzaming van woningen leidt tot betere energielabels, die geschikt zijn om woningen in de toekomst makkelijker te laten overschakelen naar aardgasvrij, onafhankelijk van welke oplossing er in de wijk komt. Op basis van de aankomende Wet versterking regie volkshuisvesting zijn wij verplicht het thema bestaande voorraad aan te pakken binnen het Volkshuisvestingsprogramma. Naast goed onderhouden woningen en een betere uitstraling voor de stad, levert dit project ook meer sociale cohesie en een beter binnenklimaat voor bewoners op.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Wonen - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Paraplubestemmingsplan Wonen 2024
Verordening Woonruimtebemiddeling Regio Rotterdam 2025 2025
Verordening Starterslening 2025 2025
Realisatieagenda Wonen regio Rotterdam 2023
Woonzorgvisie Ouderen 2023-2030 2023
Wonen, welzijn en zorg voor aandachtsgroepen 2024
Verordening Beheer Woonruimtevoorraad Vlaardingen 2025 2025
Gebiedsvisie Rivierzone 2022
Prestatieafspraken 2025-2025 2025
Regioakkoord ‘Nieuwe woningmarktafspraken regio Rotterdam’ 2021 t/m 2030 2022
Woonvisie 2021-2030 2021
Verordening Toegang woningmarkt gemeente Vlaardingen (Wbmgp) 2020
Beleidsregels subsidieverstrekking Stimuleringslening VvE 2025 voor de Vettenoordse Polder en Centrum noord 2025

Ambities

Terug naar navigatie - Wonen - Ambities

Ambitie 12 - We groeien naar 39.000 woningen in 2030

Terug naar navigatie - Wonen - Ambities - Ambitie 12 - We groeien naar 39.000 woningen in 2030

Momenteel bestaat de Vlaardingse woningvoorraad uit ruim 37.000 woningen (peildatum: 01-06-2025). Dit betekent dat we in de periode 2025 t/m 2030 nog circa 2.000 woningen moeten toevoegen aan de voorraad. Aangezien we nog circa 650 kwalitatief slechte woningen gaan slopen en flexwoningen voor een deel weer worden verwijderd voor of in 2030, ligt het aantal nieuw te realiseren woningen op ongeveer 3.000 woningen. De netto planvoorraad bedraag momenteel circa 5.700 woningen waarvan het merendeel naar verwachting uiterlijk in 2030 worden opgeleverd. We gaan minimaal 50% van de nieuwe woningen in het middeldure en dure segment bouwen. De reden hiervoor is dat ruim 80% van de Vlaardingse woningvoorraad bestaat uit het sociale en betaalbare huur- en koopsegment. Doordat wij voor minimaal 50% van de nieuwe woningen in het middeldure en dure segment gaan bouwen, zorgen we ervoor dat ook mensen die meer te besteden hebben hun plek kunnen vinden in de stad. Dat kan ook in een huurwoning zijn. We willen daarom zorgen dat er meer huurwoningen komen voor inwoners met een hoger inkomen

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 13 - We brengen de woningvoorraad meer in balans, ook in de wijken

Terug naar navigatie - Wonen - Ambities - Ambitie 13 - We brengen de woningvoorraad meer in balans, ook in de wijken

In alle wijken worden nieuwe woningen gebouwd. We kijken goed wat er ontbreekt in de wijk en waar behoefte aan is. We gaan minimaal gemiddeld voor de hele stad 50% van de nieuwe woningen in het middeldure en dure segment bouwen, zowel in het koop- als in het huursegment. Daarmee zorgen we ervoor dat ook mensen die meer te besteden hebben hun plek kunnen vinden in de stad. Samen met de lokale woningcorporaties brengen we de woningvoorraad in de stad in balans en maken we een noodzakelijke kwaliteitsslag in de bestaande voorraad. In de Rivierzone voegen we ook sociale huurwoningen toe.


Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 14- We geven extra aandacht aan mensen en buurten waar dit nodig is

Terug naar navigatie - Wonen - Ambities - Ambitie 14- We geven extra aandacht aan mensen en buurten waar dit nodig is

Om de balans in Vlaardingen terug te brengen, werken we naast het stimuleren van gewenste ontwikkelingen ook aan het voorkomen en aanpakken van ongewenste situaties. Het gaat hierbij om zaken als opkoopbescherming, zelfbewoningsplicht en goed verhuurderschap. We hechten waarde aan een goede kwaliteit van uitvoering van toezicht en handhaving. De uitvoering van deze taken heeft impact op de stad. Omdat in diverse wijken in Vlaardingen de leefbaarheid zodanig onder druk staat dat de veiligheid in het geding komt, heeft deze aanpak een plek in de stadsprogramma's.

Om deze ambitie te realiseren voeren we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 15- We verbeteren de bestaande woningvoorraad door onderhoud en verduurzaming te stimuleren

Terug naar navigatie - Wonen - Ambities - Ambitie 15- We verbeteren de bestaande woningvoorraad door onderhoud en verduurzaming te stimuleren

De bestaande woningvoorraad vraagt altijd aandacht, vooral daar waar de onderhoudskwaliteit te wensen overlaat of terugloopt. Een groot deel van de woningen in Vlaardingen is in het bezit van een woningcorporatie. Met hen hebben we afspraken over onderhoud, renovatie en verduurzaming van hun woningbezit. De uitdagingen rond de woningvoorraad in particulier bezit zijn met de duurzaamheidsopgave flink toegenomen. Vanwege de omvang en impact van de energietransitie is dit een apart stadsprogramma (zie de paragraaf over de stadsprogramma Nieuwe Energie).

Om deze ambitie te realiseren voeren we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 16- Vlaardingen is een prachtige, veelzijdige (woon)stad en dat dragen we uit!

Terug naar navigatie - Wonen - Ambities - Ambitie 16- Vlaardingen is een prachtige, veelzijdige (woon)stad en dat dragen we uit!

We laten zien wat Vlaardingen biedt, zodat we voorkomen dat Vlaardingers de stad verlaten én omdat we nieuwe bewoners willen aantrekken. We zien dat het Rijk en de provincie sterk inzetten op het bouwen van woningen en we zorgen dat de mogelijkheden en belemmeringen van Vlaardingen goed in beeld zijn. 

Om deze ambitie te realiseren voeren we de volgende acties uit:

Acties

Indicatoren

Terug naar navigatie - Wonen - Indicatoren

De cijfers uit 2023 zijn de meest actuele cijfers die beschikbaar zijn.

Verplichte indicatoren
Wonen Bron Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Nederland 2023 Vlaardingen 2024 50.000 - 100.000 inw. 2024 Nederland 2024
Gemiddelde WOZ-waarde (€ 1.000) CBS 278 347,0 368,0 290 361 379
Nieuw gebouwde woningen (per 1.000 woningen) ABF research (WSJG) 15,9 8,6 9,1 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Demografisch druk (%) CBS 73,7 75,1 70,3 73,7 75,1 70,3
Gem. woonlasten eenpersoonshuishouden (€) COELO 874,00 855,00 860,0 940,00 897,00 n.n.b.
Gem. woonlasten meerpersoonshuishouden (€) COELO 956,00 926,00 942,0 1028,00 999,00 n.n.b.

Baten en lasten meerjarig

Terug naar navigatie - Wonen - Baten en lasten meerjarig

Zie hieronder de meerjarenraming 2025-2028 op programmaniveau per taakveld.

Bedragen x €1.000
Wonen Begroting 2025 na wijziging 2026 2027 2028 2029
Lasten 21.714 60.476 27.668 16.798 14.842
Baten 18.661 64.197 27.862 16.675 12.975
Saldo van baten en lasten -3.053 3.721 194 -123 -1.867
Stortingen 7.000 1.358 5.155 2.557 398
Onttrekkingen 1.995 0 0 2.340 0
Mutaties reserves -5.005 -1.358 -5.155 -217 -398

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Wonen - Reserves en voorzieningen
Reserves (x € 1.000) 01-01-2026 + - 31-12-2026
Reserve Gebiedsontwikkeling Rivierzone 13.291 1.174 14.465
Reserve Gebiedsontwikkeling Westwijk 185 185
Totaal reserves 13.291 1.358 0 14.649
Voorzieningen (x € 1.000) 01-01-2026 + - 31-12-2026
Grex Holy ZO 3.879 3.879
Totaal voorzieningen 3.879 0 0 3.879

Reserve Gebiedsontwikkeling Rivierzone
De reserve Gebiedsontwikkeling Rivierzone is ingesteld om de lasten en baten te egaliseren (naast de beschikbare subsidie als beklemmende middelen voor (Woningbouwimpuls- en Versnellingsgelden). De Woningbouwimpulsgelden is in één bedrag uitgekeerd, terwijl de uitvoering en besteding van de middelen over minimaal 10 jaar loopt. De bestemmingsereserve is ook bedoeld om onvoorzien en risico’s op te vangen. 

Reserve gebiedsontwikkeling Westwijk
Voor deze reserve geldt hetzelfde als voor de reserve Rivierzone. Vlaardingen ontvangt voor 9,8 miljoen aan woningbouwimpulsgelden en er is sprake van 9,8 miljoen cofinanciering. In 2027 wordt een bedrag van 4,9 miljoen gedoteerd. Er is dan nog een opgave voor het resterende bedrag van 4,9 miljoen.   

Voorziening Grex Holy Zuidoost
We hebben deze voorziening getroffen voor het verwachte verlies op de grondexploitatie Holy Zuidoost. De voorziening wordt bij het opstellen van de (tussentijds) Meerjaren Programma Grondzaken geactualiseerd.