De gemeente is vanuit een aantal wettelijke kaders verantwoordelijk voor het vervoer van verschillende doelgroepen (onder andere Wmo, Jeugdhulp en leerlingenvervoer). Om de kosten hiervan beheersbaar te houden in de toekomst is op basis van onderzoek een plan van aanpak doelgroepenvervoer ontwikkeld. Dit is gebeurd in MVS-verband, samen met Rogplus. Het plan van aanpak bestaat uit tien maatregelen, waaronder het ontwikkelen van ‘reizigersprofielen’ en het organiseren van een vervoersloket. 
 
Met de vergrijzing en ook het langer thuis wonen groeit de maatschappelijke waarde van het doelgroepenvervoer en van alternatieve sociale vervoersinitiatieven. In 2024 is het nieuwe Vervoerloket van start gegaan, samen met het nieuwe merk ievo. Mensen die geïndiceerd worden voor ondersteuning bij vervoer krijgen een reizigersprofiel waarmee het vervoerloket doelmatiger en passender vervoer voor hen kan organiseren. Daarbij kijkt het Vervoerloket breder dan alleen de regiotaxi. Ook het openbaar vervoer (OV), Argosmobiel en andere vervoersinitiatieven kunnen een uitkomst bieden. We zetten in op OV-training, een reisadvies en het stimuleren van het gebruik van scootmobielen voor korte ritten, voordat er een beroep wordt gedaan op doelgroepenvervoer of alternatieven die afhankelijk zijn van vrijwilligers. Op deze manier blijven we betaalbare en duurzame mobiliteitsoplossingen bieden voor de langere termijn.