Bestuur, Participatie en Dienstverlening

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Bestuur en participatie

In 2023 heeft het stadsbestuur op basis van de ambities uit het coalitieakkoord Groei en Bloei voor Vlaardingen gewerkt aan een stad waar het fijn wonen, werken en recreëren is, o.a. via de Stadsprogramma's. Hierbij hebben wij samenwerking met de stad en andere relevante partners gezocht. De stadsprogramma's zijn gericht op de grote maatschappelijke vraagstukken voor Vlaardingen, die over de grenzen van de portefeuilles heen gaan.  De opgestelde uitvoeringsprogramma's 2023-2026 laten zien hoe we samen met de stad uitvoering willen geven aan de ambities uit het coalitieakkoord. Deze uitvoeringsprogramma's zijn in december 2022 door het college vastgesteld en aangeboden aan de gemeenteraad. De uitvoeringsprogramma's bevatten lopende activiteiten, reguliere werkzaamheden binnen de door uw raad reeds gestelde kaders. Het uitgangspunt is het versterken van bestaande kaders en vigerend beleid.  Per stadsprogramma is aangegeven hoe de samenwerking met de stad te zoeken. Voor een toelichting over de activiteiten van de uitvoeringsprogramma's bij de Stadsprogramma's verwijzen wij u naar de aparte paragraaf Stadsprogramma’s hierover.

Participatie en lokale democratie worden komende jaren nog belangrijker dan ze nu zijn. Steeds vaker slaan gemeente en Vlaardingse inwoners en/of partijen de handen ineen om vraagstukken in de stad  - klein en groot – op te lossen. Geslaagde participatie levert namelijk voordelen op voor de gemeente. Het kan het draagvlak voor beleid vergroten en het kan bijdragen aan de kwaliteit van beleidsplannen,  doordat bredere informatiebronnen en perspectieven zijn meegenomen. De gemeente is in 2023 gestart om, onder begeleiding van een kwartiermaker participatie, het participatiebeleid te herzien en praktisch en duidelijk te organiseren. Een van de bronnen die wij hiervoor hebben gebruikt is de Quick Scan Lokale Democratie, een landelijk gefaciliteerde enquête door de VNG. De analyse van de uitkomsten vormt  de basis voor een verbeteragenda. Ook het Rekenkameronderzoek naar participatie wordt meegenomen in de aangescherpte Vlaardingse participatiewijze. Tijdens de begrotingsbehandeling in november 2023 is u toegezegd bij raadsvoorstellen het onderdeel participatie als vast onderdeel op te nemen.

Daarnaast heeft de gemeenteraad ook gerichte stappen gezet die eraan bijdragen dat Vlaardingers betrokken worden bij ‘het stadhuis’:
-    Extra aandacht voor het kunnen volgen van het politieke debat en besluitvorming via het raadsinformatiesysteem;
-    Wijzen op mogelijkheden (in) te spreken op het Sprekersplein voor raadscommissievergaderingen;
-    Het steekproefsgewijs uitnodigen van Vlaardingers  om als Gast van de Raad het besluitvormingsproces van nabij te kunnen volgen en daarover uitleg te krijgen.

Verkiezingen

Op 15 maart 2023 vonden in Nederland de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen plaats. De opkomst in Vlaardingen voor de verkiezingen van de Provinciale Staten was 47,5% (2019: 51%); voor de waterschappen was dit 42,4% (2019: 47,4%. Waar we in Vlaardingen een daling in de opkomst bij de verkiezingen van de Provinciale Staten en waterschappen in 2023 ten opzichte van de verkiezingen in 2019 zien, is landelijk een lichte stijging waar te nemen: van 56,2% in 2019 naar 58,3% in 2023 voor de Provinciale Staten en van 51,2% in 2019 naar 52,7% in 2023 voor de waterschappen.
Daarnaast vonden wegens de val van het kabinet Rutte IV vervroegde verkiezingen voor de Tweede Kamer plaats op 22 november 2023. Hiervan was de opkomst in Vlaardingen 70,2% (2021: 73,9%). Landelijk was de opkomst hiervoor 77,6% (2021: 78,7%). 
Ook voor de gemeenteraadsverkiezingen was in de begroting voor 2023, met een terugblik op 2022 al een negatieve tendens in de animo onder Vlaardingse stemgerechtigden opgemerkt: de opkomst hiervoor was teruggelopen van 50,7% in 2018 (landelijk: 55%) naar 42,3 % in 2022 (landelijk: 51%).

De organisatie van de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen op 15 maart 2023 en voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 22 november 2023 verliep in Vlaardingen zonder noemenswaardige problemen. Dat was mede te danken aan het opsplitsen van het tellen van de stemmen, waardoor de kans op foutief tellen wegens vermoeidheid werd gereduceerd: op de dag van de verkiezingen werden de stemmen op elk stembureau na het sluiten van de stembus op partijniveau geteld; op de dag ná de verkiezingen werden de stemmen op een centrale locatie op kandidaatniveau geteld door een aantal frisse telploegen. 

Dienstverlening 
Wij willen de waardering van onze inwoners voor onze dienstverlening vergroten. We hebben hierbij als concreet doel gesteld om -via een 7,0 in 2024- het cijfer 7,5 in 2026 te scoren. Als eerste stap hebben we een nieuwe visie op dienstverlening vastgesteld. Deze visie is samengesteld op basis van input van ondernemers (enquête onder ondernemers van bedrijventerreinen), inwoners (Burgerpeiling), de gemeenteraad, collegeleden en uit de gemeentelijke organisatie. In de visie is prominent opgenomen dat wij zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. Naast het feit dat we onder andere hiermee als gemeente Vlaardingen voor onze inwoner betrouwbaar willen zijn, hebben we met de visie ook twee andere belangrijke uitgangspunten ‘bereikbaar’ en ‘betrokken’ voorwaardelijk gesteld voor onze dienstverlening. In 2023 zijn daarom, met onder andere een uitvoeringsplan, voorbereidingen getroffen om deze woorden effectief, samen met de gehele organisatie, in daden om te zetten. In dit kader hebben we bijvoorbeeld eind 2023 de organisatie gereed gemaakt om vanaf januari 2024 de publieksbalies niet alleen op maandag, maar ook op donderdag in de avond tot 20.00 uur open te stellen. Dit naar aanleiding van  de in de visie op dienstverlening, onder ‘bereikbaarheid’, genoemde mogelijkheid die wij -op aangeven van de gemeenteraad (amendement VV2000/LeefbaarVlaardingen en VVD)- moeten bieden om ook buiten kantoortijden fysieke afspraken te plannen. Ook willen we met onze (visie op) dienstverlening een glimlach op het gezicht van onze inwoners, ondernemers en organisaties tevoorschijn toveren. We willen onze inwoners positief verrassen. Een voorbeeld hiervan is de in 2023 geïntroduceerde verjaardagskaart voor inwoners die binnenkort 18 jaar worden, met -achterop een QR-code op de kaart- allerhande nuttige informatie op een speciale webpagina voor onze prille volwassenen. 

Dienstverlening betekent ook samen met inwoners initiatieven ontwikkelen en uitvoeren, waarin de wijkmanagers een belangrijke rol spelen: zij zijn, samen met een aantal andere collega's die intensief contact met én in de stad hebben, de oren en ogen van de gemeente Vlaardingen. De focus lag ook in 2023 op het samenbrengen en verbinden van bewoners, welzijnsorganisaties en andere instanties met als doel te werken aan een betere samenleving en cohesie tussen bewoners en hun wijken, de leefbaarheid te onderhouden dan wel te boosten en problemen te ondervangen, zoals bijvoorbeeld eenzaamheid. Vele initiatieven zijn vanuit de wijken opgepakt en met succes gerealiseerd. 

Daarnaast is in 2023 het zaaksysteem technisch gezien afgerond, opgeleverd en overgedragen aan beheer. Het programmateam van zaakgericht werken kon zich daardoor concentreren op het verder inregelen van processen in het zaaksysteem en de versnelling daarvan. Hierbij zijn en worden diverse procedures voor onze inwoners, ondernemers en instellingen vereenvoudigd.

Kritische feedback van bewoners op onze dienstverlening, zien wij als zeer waardevol. Het gaat daarbij met name om::

•    de manier waarop wij hen bejegenen;
•    de snelheid waarmee we reageren op vragen, aanvragen en meldingen;
•    de manier waarop informatie en voorlichting wordt gegeven;
•    de manier waarop deze werkzaamheden worden uitgevoerd.

Voor ons gelden de klachten als belangrijke input om onze dienstverlening te verbeteren. 

De klachtenregeling uit 2009 hebben wij geactualiseerd.  Zo is er in de nieuwe procedure ook aandacht voor informele afhandeling van klachten, omdat deze aanpak in de praktijk effectief voor zowel de inwoners als de gemeente is gebleken. Daarnaast zijn er in de regeling aanpassingen gedaan met betrekking tot de klachtbehandelaar, in relatie tot de degene tegen wie de klacht gericht is.  De gemoderniseerde versie, 'Klachtenregeling gemeente Vlaardingen 2024', geldt vanaf 1 januari 2024.

Omgevingswet

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De noodzakelijke voorbereidingen binnen Vlaardingen zijn hiervoor getroffen. In 2023 hebben we ons verder voorbereid op een goede invoering van de Omgevingswet. Het uitgangspunt hiervoor is ten minste hetzelfde dienstverleningsniveau te hebben als voor de Omgevingswet en te voldoen aan de wettelijke eisen die de Omgevingswet bij de inwerkingtreding aan de gemeente stelt. Door de komst van de Omgevingswet verandert er veel. Een paar veranderingen in vogelvlucht: vergunningen moeten binnen 8 weken worden verleend. Bestemmingsplannen zijn ingeruild voor een omgevingsplan. Participatie wordt nog belangrijker en soms verplicht. Er is landelijk een nieuw digitaal loket DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) met andere functionaliteiten. En er zijn allemaal nieuwe wetsartikelen en werkprocessen. Om aan de wettelijke beslistermijn te kunnen voldoen is het vooroverleg gestructureerd.

Dit is nog maar een kleine greep van alle veranderingen die plaatsvinden. Veranderingen die tot doel hebben om het voor inwoners en ondernemers eenvoudiger te maken om initiatieven te realiseren, om procedures te verkorten en om de dienstverlening te verbeteren. Er is hard gewerkt om alle nieuwe werkprocessen in de nieuwe systemen ingericht te krijgen. Er is sinds mei 2023 gewerkt met de intake- en omgevingstafel. Op deze manier werken we al enige tijd in de geest van de Omgevingswet. Alle voorbereidingen zijn getroffen om te kunnen werken met de Omgevingswet. Er zullen waarschijnlijk dingen mis gaan bij de uitvoering, maar we hebben er alle vertrouwen in dat die goed en snel kunnen worden opgelost.

Verbonden partijen
De gemeenteraad heeft op 6 april 2023 de Nota Implementatie Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen vastgesteld. Deze nota geeft inzicht in de aanvullende sturingsmogelijkheden die de wetswijziging per 1 juli 2022 biedt én beschrijft hoe daar in Vlaardingen invulling aan wordt gegeven. De nota vormt het beleidskader om de raad in staat te stellen gerichter te kunnen:
- sturen op de doelstellingen die met die deelnemingen worden beoogd (vooraf);
- bijsturen wanneer dat nodig blijkt (tussendoor);
- controleren of de gewenste doelstellingen zijn verwezenlijkt (achteraf).
Om dat praktisch in te richten is een systeem ingesteld om voor alle acht gemeenschappelijke regelingen zgn. risicoprofielen op te stellen, waarbij gekeken wordt naar de financiële, bestuurlijke en inhoudelijke (omgevings)factoren die de prestaties van de betreffende gemeenschappelijke regeling beïnvloeden. Hoger risico betekent meer en gerichter toezicht en sterkere controle. De resultaten van een pilot (Rogplus) werden op 6 december 2023 met de Auditcommissie besproken. In 2024 zijn voor alle gemeenschappelijke regelingen risicoprofielen opgesteld en met de Auditcommissie besproken. 

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Aanvraag Regio Deal
In 2023 zijn we met de gemeenten Maassluis, Rotterdam en Schiedam gestart met een onderzoek tot de kansrijkheid van een aanvraag Regio Deal -5e tranche. Ook de Provincie Zuid-Holland was betrokken bij het traject. Dit onderzoek heeft geresulteerd in het feit dat wij op 1 november 2023 een aanvraag Regio Deal ‘Alle hens aan dek voor de Waterwegregio’ bij het Rijk hebben ingediend. 

Subsidieverwerving
Vlaardingen heeft ambities en uitdagingen. In het coalitieakkoord staat dat we op zoek gaan naar mogelijkheden om extra inkomsten te generen. Daarbij richten we onze blik naar buiten toe: we kijken naar de kansen die er regionaal, landelijk en Europees zijn. Het realiseren van ambities gaat gepaard met de nodige uitdagingen. Om deze ambities te realiseren, de uitdagingen te lijf te gaan en Vlaardingen toekomstbestendig te maken én te houden, is externe financiering noodzakelijk. Op dit moment is het verwerven én het beheersen van externe financiering nog niet voldoende ingebed in de gemeentelijke organisatie.  
Door meer vanuit de kracht en ideeën van Vlaardingen en 'van binnen naar buiten' te werken, kan Vlaardingen externe financiering aantrekken op een meer structurele basis. Het meer structureel binnenhalen en beheersen van externe financiering biedt meer zekerheid, meer perspectief en daarmee meer kansen voor Vlaardingen. Om dit te realiseren is het van groot belang dat het ingericht zijn op externe financiering tot in de vezels van de gemeentelijke organisatie is doorgedrongen. Dat vraagt, met andere woorden, om een betere inbedding van externe financiering in de gemeentelijke organisatie, zodat kansen structureel beter gezien én benut worden. Aandacht voor de beheersmatige kant van subsidies is noodzakelijk. We zie hier een belangrijke rol weggelegd voor het subsidieservicepunt, dat dus ook moet worden bemenst. Hiervoor zijn middelen aangevraagd in begroting 2024. Met het vaststellen van de begroting zijn we aan de slag gegaan met de implementatie en het bemensen van het subsidieservicepunt. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Vasthouden en versterken van gebiedsgericht werken: van meepraten naar meedoen, plan van aanpak 2013
Programma Participatie: van meepraten naar meedoen 2015
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen: van dienstverlening naar serviceverlening 2016
Nota implementatie wijziging gemeenschappelijke regelingen 2023
Visie op Dienstverlening 2023
Klachtenregeling Vlaardingen 2024 2023
Organisatieplan Vlaardingen Voortvarend 2022

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Terug naar navigatie - Ambitie 1 - Bestuur en participatie

Omschrijving (toelichting)

a. Vlaardingers hebben maximaal ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen situatie, hun buurt en onze stad. De gemeente treedt initiatieven uit de samenleving positief tegemoet en ondersteunt deze actief.
b. De betrokkenheid van Vlaardingers bij de politiek wordt versterkt. Bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties worden op een vernieuwende manier betrokken bij besluitvorming.
c. Samenwerking met de raad wordt versterkt
Om bij te dragen aan deze ambitie hebben wij de volgende acties uitgevoerd:

Acties

Ambitie 2 - Dienstverlening

Terug naar navigatie - Ambitie 2 - Dienstverlening

Omschrijving (toelichting)

Met de visie op dienstverlening in de hand verleent de gemeente Vlaardingen, door een professionele opstelling van de medewerkers,  haar diensten. We willen een betrouwbare gemeente zijn door duidelijk uit te leggen wat we doen en waarom, door beloftes na te komen en door Vlaardingers niet van het kastje naar de muur te sturen. Dagelijks, op ieder uur van de dag, zijn we bereikbaar langs de digitale weg, maar we houden onze overige contactkanalen ook goed bereikbaar voor de digitaal niet vaardige Vlaardinger. We maken bij onze dienstverlening slim gebruik van de beschikbare data. We willen het de Vlaardinger -waarbij zeker ook de ondernemer hoort- zo eenvoudig mogelijk maken. 
Met samenwerking en participatie bieden wij inclusieve en betrouwbare dienstverlening van en voor de inwoners, ondernemers, instellingen, gemeentelijke organisatie en haar partners, met als doel een ‘glimlach van de Vlaardinger’! We streven, via een 7,0 in 2024,  naar een gemiddeld cijfer van  7,5 voor dienstverlening eind 2026, volgens 'waar staat je gemeente.nl'. 

Om bij te dragen aan deze ambitie hebben wij de volgende acties uitgevoerd:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Bestuur, participatie en dienstverlening
Bedrijfsvoering Bron 2022 2023
Formatieplaatsen (totale fte) Eigen begroting 482,16 499,69
Formatieplaatsen (per 1000 inwoners) Eigen begroting 6,5 6,66
Bezetting (per 1000 inwoners) Eigen begroting 5,58 6,43
Apparaatskosten (kosten per inwoner) Eigen begroting 703,76 804,32
Overhead (% van totale lasten) Eigen begroting 7,73 9,01
Inhuur derden (x € 1.000) Jaarstukken 9242 13206
Inhuur derden (% van totale loonsom en inhuurbudgetten) Jaarstukken 20,92 27,96

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
De gemeenschappelijke regeling metropoolregio Rotterdam Den Haag is een grootstedelijk gebied met 23 gemeenten en 2,3 miljoen inwoners. De gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving. Dat doen zij samen met andere overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven.

Overzicht programma Bestuur, participatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Overzicht programma Bestuur, participatie en dienstverlening

   

Bedragen x €1.000
Bestuur, Participatie en Dienstverlening Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
Lasten 32.663 32.849 37.921 41.972 -4.051
Baten 3.168 835 2.667 3.689 -1.022
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -29.495 -32.014 -35.254 -38.283 3.029
Stortingen 586 39 0 0 0
Onttrekkingen 346 53 352 75 276
Mutaties reserves -240 14 352 75 276

Taakvelden programma Bestuur, participatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Bestuur, participatie en dienstverlening
Bedragen x €1.000
Bestuur, participatie en dienstverlening Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
TV0.1 Bestuur
Lasten 3.137 3.940 3.426 3.333 93
Baten 346 0 400 429 -29
Totaal TV0.1 Bestuur -2.790 -3.940 -3.026 -2.903 -123
TV0.2 Burgerzaken
Lasten 2.964 2.963 3.143 3.163 -19
Baten 1.067 761 1.031 1.030 1
Totaal TV0.2 Burgerzaken -1.896 -2.203 -2.113 -2.133 21
TV0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Lasten 1.377 847 1.377 464 913
Baten 0 0 0 6 -6
Totaal TV0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -1.377 -847 -1.377 -459 -918
TV0.4 Overhead
Lasten 22.914 22.588 27.378 32.663 -5.285
Baten 1.727 55 1.216 2.195 -979
Totaal TV0.4 Overhead -21.187 -22.533 -26.162 -30.468 4.306
TV0.5 Treasury
Lasten 5 0 0 0 0
Baten 22 19 19 20 0
Totaal TV0.5 Treasury 17 19 19 20 0
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 2.267 2.511 2.596 2.349 247
Baten 5 0 0 10 -10
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -2.262 -2.511 -2.596 -2.339 -257
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 586 39 0 0 0
Onttrekkingen 346 53 352 75 276
Totaal TV0.10 Mutaties reserves -240 14 352 75 276

Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening
Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening Lasten Baten
Taakveld 0.1 Bestuur -93 29
Vergoedingen B&W
De salarispost voor B&W is te ruim begroot waardoor een voordeel ontstaat van € 65.000 op de lasten. -65
Controle en onderzoek
De kosten voor de accountantscontrole bij de jaarstukken 2022 laten op dit taakveld een voordeel zien doch hier staat een nadeel van € 83K tegenover op taakveld 0.4 Overhead. -60
Vergoedingen raadsleden
Er is minder een beroep op de werkkostenregeling gedaan door raadsleden. Het begrotingsbedrag is in 2024 aangepast. -83
Griffie
In verband met de tijdelijke afwezigheid van de raadsadviseur en plaatsvervangend griffier én het (waarnemend) griffierschap laten vervullen door een medewerker die eerder senior raadsadviseur en plaatsvervangend griffier was, is er in 2023 extern ingehuurd. Dit veroorzaakt een overschrijding van de post Personeel inhuur derden van 189K waar een voordeel op de salariskosten van griffie van 100K tegenover staat 89
Overige verschillen
De overige kleine verschillen worden niet nader toegelicht 26 29
Taakveld 0.2 Burgerzaken 19 -1
De overige kleine verschillen worden niet nader toegelicht 19 -1
Taakveld 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -913 6
Lagere enegiekosten als begroot. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. -275
Betreft geraamde storting in voorziening -638
De overige kleine verschillen worden niet nader toegelicht 6
Taakveld 0.4 Overhead 5.285 979
Salaris en inhuur
OP het taakveld overhead is per saldo een nadeel ontstaan op de posten salarissen en inhuur. Als gevolg van de vele vacatures maar ook de noodzaak tot inhuur bij langdurig zieken is de vrijval aan salaris niet voldoende gebleken om de kosten voor inhuur op te vangen. Het budget frictiekosten is minder aangesproken in 2023 dan verwacht. Wel is het zo dat er nog een aantal zaken lopen die in 2024 zullen leiden tot een beroep op het budget voor 2024. 3727
Organisatieontwikkeling
Veel van de werkzaamheden in het kader van de ontwikkeling van de organisatie zijn uitgevoerd door ingehuurd personeel waardoor op deze begrotingspost een voordeel ontstaat. 165
Voorziening verlofsparen
Als gevolg van de gewijzigde CAO kunnen ambtenaren nu verlofdagen sparen om de in toekomst bijvoorbeeld eerder met pensioen te gaan. In 2023 is besloten hiervoor een voorziening aan te houden. 161
Financiële administratie
Als gevolg van een technische correctie bij het afboeken van een investering is de doorbelasting naar de exploitatiekosten achterwege gebleven. Dit is hiermee gecorrigeerd. 145
ICT Hosting
Ten behoeve van de doorbelasting van gemaakte ICT-kosten tbv SOW is een nog te ontvangen post waardoor een voordeel op deze begrotingspost ontstaat. 453
ICT
Als gevolg van een correctie op de inkomsten voor uitgeleend personeel is 2023 een extra voordeel ontstaan 299
Informatiebeheer
Door de vertraging bij de invoering van de omgevingswet zijn geen kosten gemaakt ten behove van de wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke beperkingen waardoor op deze begrotingspost een voordeel ontstaat. -401
Accountant
De extra kosten voor de accountantscontrole bij de jaaarrekening 2022 laten op dit taakveld een nadeel zien doch hier staat een voordeel van € 60K tegenover op taakveld 0.1 Bestuur. 83
Verzekeringen
Door gestegen premies is een nadeel ontstaan ten opzichte van de raming in de begroting 2023. 153
Beveiliging
De kosten van beveiliging zijn lager dan verwacht De kosten van beveiliging zijn lager uitgevallen dan bij de 1e voortgangsrapportage was berekend. 83
Calamiteiten
Als gevolg van de vele aanslagen in Vlaardingen in 2023 zijn extra kosten gemaakt. 47
Energiekosten
Door de gestegen kosten is dit budget overschreden 195
Hosting HRM Stroompwaarts
Bij de ontvlechting met de organisatie Stroomopwaarts is abusievelijk vergeten de doorbelasting van HRM-kosten aan Stroomopwaarts te elimineren. Dit levert in 2023 een nadeel op voor de gemeente 710
Schoonmaakkosten
Door de gestegen kosten is dit budget overschreden 124
Gebouwen Onderwijshuisvesting
Lagere enegiekosten als begroot. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 610
Niet nader te verklaren afwijkingen
Het nadelige saldo op de baten van € 269.000 wordt niet nader verklaard. Doordat binnen taakveld Overhead alle teams zijn opgenomen zijn er vele kleine afwijkingen van minder dan € 50.000 waardoor hier een hoog resterend saldo overblijft -269
De overige kleine verschillen worden niet nader toegelicht -21
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 247 0
Werkzaamheden Beneluxpark
Door vertraging zijn de werkzaamheden rondom het Beneluxworkpark nog niet afgerond. in 2024 dienen er nog blusputten te worden geboord en pompen te worden geplaatst. Per saldo een voordeel op de lasten van € 85.000. Voorgesteld wordt om dit budget over te hevelen naar 2024 om de eerdergenoemde werkzaamheden die nog gedaan dienen te worden te kunnen dekken. 85
Participatie
In de doorontwikkeling van participatie is in 2023 gestart met de Quick Scan Lokale Democratie. Dit traject is later opgestart, in de tweede helft van 2023, met verdere uitwerking in 2024. Door deze doorloop naar 2024 is voor 2023 per saldo een voordeel op de lasten van € 51.000. 51
Wijkcoördinatie
Door uitval van wijkmanager Holy is er in dat gebied minder uitgegeven dan begroot. Daarnaast is algemene participatie op andere manieren bekostigd (zie toelichting bij Participatie). Hierdoor is er een voordeel op de lasten van € 68.000 61
50
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 0 -299
Ontrekking reserve resultaatbestemming Jaarrekening 2022
De ontrekking van de budgetoverhevelingen vanuit de jaarrekening 2022 heeft plaatsgevonden via Programma 10 Financiën, voor een nadere duiding van de ontrekking wordt naar dit programma verwezen. -299

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2022 de volgende reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
Onderhoud gebouwen 2.470 0 23 2.447
Frictiekosten takendiscussie 234 0 53 182
Hybride Werken 272 39 0 311
Totaal reserves 2.976 39 75 2.939
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
Pensioenverplichting B&W 6.179 218 1.127 5.270
Verlofsparen 0 168 0 168
Totaal voorzieningen 6.179 386 1.127 5.438

Reserve Onderhoud gebouwen
Jaarlijks wordt op basis van een onderhoudsplanning uit het “Beheerplan 2021” een bedrag voor groot onderhoud in de Voorziening onderhoud gemeentelijke gebouwen gestort. De daadwerkelijke uitgaven voor groot onderhoud in het verslagjaar worden onttrokken aan deze Voorziening. Dit saldo wordt op advies van de accountant aan het eind van het jaar geboekt naar de Reserve Grond Onderhoud.

In het eerste kwartaal van 2024 zal aan de Raad de herziene versie van het Beheerplan van Vastgoed en Facilitair (onderhoud) worden voorgelegd, waardoor de reserve deels wordt omgezet naar een voorziening en deels van bestemming zal veranderen.

Reserve Frictiekosten takendiscussie
In het verleden is voor het opvangen van frictiekosten een reserve gevormd. Frictiekosten zijn extra kosten met een eenmalig en/of tijdelijk karakter en gaan uit boven de vastgestelde begroting. Het betreft niet alleen kosten van (kortstondig) boventallig personeel, maar ook kosten als gevolg van organisatieverandering.

Reserve Hybride Werken
Reserve ter dekking van de thuiswerkvergoeding die medewerkers van de gemeente elke 7 jaar ter beschikking krijgen gesteld om thuiswerkmeubilair te kunnen aanschaffen.

Voorziening Pensioenverplichting B&W
Voorziening om te kunnen voldoen aan de toekomstige pensioenverplichtingen van (ex)-wethouders. De voorziening en de jaarlijkse storting daarin wordt periodiek op actuariële basis verrekend. Onttrekking aan de voorziening betreft de uitkeringen van pensioenen en eventuele overheveling van pensioenverplichtingen.

Voorziening Verlofsparen 
Als gevolg van de gewijzigde CAO kunnen ambtenaren nu verlofdagen sparen om de in toekomst bijvoorbeeld eerder met pensioen te gaan. In 2023 is besloten hiervoor een voorziening aan te houden.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In 2023 zijn in dit programma de volgende investeringen gedaan.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2023 Lasten 2023 Baten 2023 Saldo 31-12-2023 Vrijval krediet % gerealiseerd t.o.v. (Restant) Krediet Status
Digitaliseringskrediet 450.000 140.550 52.886 0 87.664 38% Het project loopt tot en met 2024
Audiovisuele middelen 346.000 135.868 33.017 0 102.851 24% Het project loopt tot en met 2024
Renovatie Markt 11 1.500.000 1.493.202 5.330 0 1.487.872 0% Het project loopt tot en met 2024
ICT Vlaardingen 2022 (verv.invest.) 464.000 35.658 4.815 0 30.843 14% Het project loopt tot en met 2024
Vern. aanp. watervaltrap en kelder 310.000 310.000 0 0 310.000 0% Het project loopt tot en met 2024 Q4
Voorbereid. Krediet Nwe Werken 80.000 60.237 56.578 0 3.659 3.659 94% Dit project is in 2023 afgerond en kan worden afgesloten.
Uithuizen T&H Hofsingel 82-84 609.000 492.845 69.996 0 422.849 422.849 14% Dit project is afgerond in 2023 en kan worden afgesloten
Meubilair Fac. VZ. 300.824 130.678 117.834 0 12.844 90% Er dient nog meubilair te worden aangeschaft dat in 2023 was gepland, verwachting is dat in 2024 dit krediet kan worden afgesloten.
Vervangingen Facilitair 184.837 184.611 112.992 826 72.445 61% Het project loopt tot en met 2024
ICT Vlaardingen 2023 (verv.invest.) 750.000 750.000 5.125 6.030 750.905 0% Het project loopt tot en met 2024
Verv.Verlichting Markt 11/ WNL/SGZ 268.000 268.000 0 0 268.000 0% Wordt in 2024 uitgevoerd
Aanpassing toegang Markt 11 189.000 189.000 0 0 189.000 0% Het project loopt tot en met 2025
Vervangingen Facilitair 2023 114.000 114.000 0 0 114.000 0% Werkzaamheden zijn uitgesteld naar 2024
Meubilair 2023 168.000 168.000 0 0 168.000 0% Werkzaamheden zijn uitgesteld naar 2024
Beveiliging 2023 54.000 54.000 0 0 54.000 0% Werkzaamheden zijn uitgesteld naar 2024
Totaal 5.787.661 4.526.649 458.574 6.856 4.074.932 426.508 10%

Toelichting op afwijkingen investeringen

Uithuizen T&H Hofsingel 82-84

Het krediet voor het uithuizen van Toezicht en Handhaving is met een positief saldo afgesloten. Het krediet zou gebruikt worden voor de renovatie van het gebouw aan de Hoflaan (dat om ARBO-technische redenen niet gebruikt kon worden) of de verhuizing naar de Burgemeester Heusdenlaan. Beide opties zijn niet doorgegaan door de (tijdelijke) verhuizing naar het Stadskantoor. Deze laatste oplossing was goedkoper, waardoor een positief saldo ontstaat van € 422.849 wat vrijvalt en zal leiden tot lagere kapitaallasten in de exploitatie.

 

Budget gemeenteraad

Terug naar navigatie - Budget gemeenteraad

Budget gemeenteraad

Als verklaring voor de onderbesteding van € 119.562 kunnen vooral de volgende oorzaken worden benoemd:

•    Er is een bedrag ongebruikt gebleven van € 47.039,67 onder de post Overige kosten (vergoeding raadsleden), omdat deze post in zijn geheel niet is gebruikt. 

•    Er is een bedrag ongebruikt gebleven van 83.494,95 onder de post Werkkostenregeling (vergoeding raadsleden).

•    De Gasten van de raad zijn uitgenodigd via een steekproef uit de basisregistratie personen. Dit heeft geleid tot een overschrijding van de post Overige kosten (informatievoorziening raad) met € 9.100,01.

•    Eén externe is ingehuurd vanwege het vervangen van de raadsadviseur en plaatsvervangend griffier. Een andere externe is ingehuurd vanwege het uitvoeren van de functie die de (waarnemend) griffier tot 1 januari 2023 uitvoerde. Het inhuren van voornamelijk deze externen, zorgt voor een overschrijding van de post Personeel inhuur derden (Griffie) van € 189.410,98. Hiertegenover staat een onderbesteding van de salariskosten van de medewerkers van de griffie van € 100.741,52. 

•    De post Pers vorming en opleiding (Griffie) is overschreden met € 11.655,52. Dit komt voornamelijk door het volgen van een leergang door de griffier en een coachingstraject voor de voormalig raadsadviseur en plaatsvervangend griffier. 

In onderstaande tabel treft u de realisatie van de begroting 2023 van de griffie:

Uitgaven Griffie Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
Vergoedingen raadsleden 894.967 1.046.614 1.046.614 901.766 144.848
Vergoedingen raadsleden 789.766 821.491 821.491 804.169 17.322
Steunraadsleden 17.832 24.357 24.357 22.350 2.007
Bijstand fracties 61.758 60.566 60.566 59.496 1.070
Werkkostenregeling 25.611 93.161 93.161 15.751
Overige kosten 0 47.039 47.039 0 47.039
Kosten vergaderingen 102.580 114.002 114.002 129.159 -15.157
Raadsinformatiesysteem 71.331 72.097 72.097 82.130 -10.033
Werkkostenregeling 31.249 28.665 28.665 47.029 -18.364
TV uitzendingen 0 13.240 13.240 0 13.240
Informatievoorziening raad 38.046 44.078 44.078 19.877 24.201
Abonnement boeken/tijdschriften 1.910 2.537 2.537 2.120 417
Cursussen Raad 6.261 21.233 21.233 2.954 18.279
Overige kosten 4.715 20.308 20.308 14.803 -9.100
Verkiezingen 25.160 0 0 0 0
Controle en onderzoek 203.229 230.108 230.108 163.610 66.498
Accountantskosten 140.331 144.465 144.465 84.090 60.375
Ombudsman functie 17.898 21.650 21.650 19.520 2.130
Rekenkamerfunctie 45.000 63.993 63.993 60.000 3.993
Griffie 405.890 377.790 379.693 491.953 -112.260
Salarissen 371.122 367.487 369.390 269.527 99.863
Personeel Inhuur derden 24.251 0 189.411 -189.411
Werkkostenregeling 9.322 7.983 7.983 19.039 -11.056
Pers vorming en opleiding 1.195 2.320 2.320 13.976 -11.656
Storting in voorziening 0 0 0 7.302 -7.302
Totaal 405.890 377.790 379.693 499.255 -119.562