Bijlagen, toelichting en begrippen

Budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen
programma Onderwerp Bedragen Reden van uitstel
1 Werkzaamheden Beneluxworkpark 85 De voorbereiding tot het verlenen van de opdracht heeft langer geduurd, hierdoor vertraging in de werkzaamheden
1 Implementatie software Vastgoed 70 In 2022 was budget beschikbaar voor de implementatie van software en de daarbij horende personele lasten (incl. advisering) ad. € 118.000 voor Vastgoedbeheer. Door personeelsgebrek bij ICT, zijn deze werkzaamheden uitgesteld. Eind 2023 is de software aangeschaft en is begonnen met de implementatie. Omdat deze implementatie en advisering tot medio 2024 zal doorlopen, wordt de Raad verzocht in te stemmen met overheveling van een budget van € 70.000.
1 Applicatie- en implementatiekosten GRC tool (Checkpoint) 67 Voor het zomerreces 2023 is de aanvraag voor de aanschaf en implementatie GRC tool via het I portfolio overleg goedgekeurd. Vanaf augustus is gestart met de aanbesteding van de GRC tool, dat heeft geleid dat medio november het contract is getekend met Checkpoint. De implementatie is vervolgens in december gestart, met een uitloop naar het 1e halfjaar 2024. Ingaande het controlejaar 2024 zullen de controles worden vastgelegd in Checkpoint. De kosten van Checkpoint worden ingaande 2024 in rekening gebracht, het gaat dan om de applicatie en de implementatie. De kosten voor begeleiding van de aanbesteding en contract is gedekt uit de reguliere budgetten. De incidentele middelen worden opgevoerd voor de budgetoverheveling zodat in 2024 de implementatie hiervan kan worden gedekt. De uitkomst van de aanbesteding wordt meegenomen voor de begroting 2025. Benodigde structurele middelen voor applicatie kosten zijn hoger.
3 Groeiplaatsen van de bomen Oosthavenkade 130 Uitstel werkzaamheden, waaronder afhandeling bezwaren tegen werkzaamheden
3 Stadprogramma Nieuwe Energie 1.756 Omdat we de meeste uitgaven dit jaar ten laste kunnen brengen van de diverse SPUK-uitkeringen is er nog niets uitgegeven van de budgetten die aan het Stadsprogramma Nieuwe Energie zijn gekoppeld. Omdat deze niet uitgegeven middelen de komende jaren hard nodig zijn om kwetsbare woningeigenaren financieel te helpen hun slecht geïsoleerde woning te isoleren en aardgasvrij te maken, wordt voorgesteld deze middelen over te hevelen naar 2024.
3 Stadsprogramma Groen 349 Het budget van het stadsprogramma Groen is niet uitgeput in 2023. In 2024 staan grote groenprojecten op stapel die in 2023 (en verder in komend Q1 2024) voorbereid zijn / worden. In 2023 zijn minder uitgaven gedaan voor focuspunt Beleid omdat nog niet alle geraamde kosten zijn gemaakt: het beleidsplan Groen en beheerplan Broekpolder zijn (o.a door participatie) nog niet afgerond. Deze plannen worden in Q1 2024 afgerond en hiervoor verwachten we nog facturen. NK Tegelwippen: aantal locaties is vanwege capaciteit problemen uitgesteld. Deze worden nu voorbereid zodat we in 2024 meer projecten kunnen aanpakken. Voorbereiding Q1, uitvoering Q2 – Q4. Grote groenprojecten zijn in 2023 bepaald. In 2024 gaan we o.a. Marnixpark, bewonersinitiatieven, Binnenstad, Holypark, Groene Corridors en Stadsentrees aanpakken. Specifieke ramingen worden nog opgesteld bij de uitwerking van de projecten. Uitvoering Q1 – Q4. Klimaatadaptatie is opgenomen in het stadsprogramma Groen. In 2023 zijn hiervoor activiteiten uitgevoerd. Het uitvoeringsprogramma Klimaat zal in 2024 een budget vragen van circa 100.000. Communicatie: we zetten in 2024 extra in op het bereiken van bewoners en bedrijven. Hiervoor zetten we oa gerichte publiekscampage op. Verwachte kosten 100.000. Door uitbreiding van het team nemen, inzet van andere afdelingen worden de personeelskosten hoger, beoogd budget circa 260.000. Het restant van het budget in 2023 ( 349k) willen we bij het vaststellen van de jaarrekening overhevelen naar 2024 omdat in 2024 meer projecten worden uitgevoerd.
3 Sanering Broekpolder 1.381 Met de vaststelling van de Voorjaarsnota 2023 is er voor de sanering van de Broekpolder € 1,5 mln. beschikbaar gesteld. Dit bedrag is in de begroting 2023 opgenomen als exploitatiebudget. Destijds was het uitgangspunt dat het bedrag als bijdrage overgemaakt zou worden aan de provincie Zuid Holland. Echter is in juni 2023 besloten dat de gemeente Vlaardingen uitvoerder wordt van deze sanering. Het budget had toen via een raadsbesluit omgezet moeten worden in een krediet. Dat is niet gebeurd en hiertoe zal een voorstel in 2024 aangeboden worden. Met aftrek van de gemaakte kosten in 2023 resteert nu een bedrag van € 1,381 mln wat vrijvalt in het resultaat. Het bedrag dient echter overgeheveld te worden naar 2024 aangezien de werkzaamheden worden voortgezet. Per saldo een voordeel op de lasten van € 1.381.000 welke wordt voorgesteld om over te hevelen naar 2024.
4 Stadsprogramma Leefbaar 354 In 2023 is voor het stadsprogramma Leefbaar een incidenteel budget van 550k beschikbaar. In 2023 komen vooral de personeelskosten ten laste van het programma, circa 133k omdat we door een goede interne integrale samenwerking budgetten uit ‘de lijn’ krachtig ingezet op de doelen en ambities uit het stadsprogramma Leefbaar. Het resterende budget, circa 416k willen we overhevelen naar 2024 omdat we vanuit integrale samenwerking aan plannen voor uitvoering in 2024 hebben gewerkt, zoals onlangs in B&W (15 december 2023) door wethouder Somers is toegelicht. Door het resterende budget uit 2023 toe te voegen aan het budget van 2024 kunnen we een goede invulling geven aan de doelen die gesteld zijn in het uitvoeringsprogramma.
5 Implementatie Omgevingswet 769 De inwerkingtreding van de Omgevingswet is jaren uitgesteld geweest. Hierdoor is het implementatiebudget niet besteed zoals vooraf was bedacht. Ook is pas eind 2023 een Rijksbijdrage ontvangen. In 2023 is gestart met het opstellen van de gemeentelijke omgevingsvisie. Na een beginselbesluit van het college van burgemeester en wethouders in 2023 wordt in 2024 gestart met de voorbereidingen voor het opstellen van het gemeentelijke omgevingsplan. De verkenningen van het instrument programma zoals bedoeld in de Omgevingswet krijgen in 2024 een vervolg, gerelateerd aan de organisatieontwikkelingen. Dit zijn allen grote kostenposten.
5 Woonvisie (uitvoeringsprogramma) 241 Extra inzet nodig voor uitvoeringsprogramma Wonen
5 Wet goed Verhuurderschap 60 Geld vanuit de circulaire in september ontvangen waardoor er (te) weinig tijd was om plannen met dit budget uit te voeren
6 MBO-stad ( o.a. realiseren Zorghub, technieklokalen) 254 De gemeente Vlaardingen neemt deel aan de samenwerking binnen Vlaardingen MBO-stad (Food Innovation Academy (FIA), de Zorg Innovatie Academie (ZIA) en de Techniek Oriëntatie Vlaardingen (TOV)), maar is niet altijd de drijvende kracht achter projecten. Hierdoor zijn we bij de uitvoering van projecten, zoals een Zorghub of technieklokalen, afhankelijk van het tempo van onze partners, waaronder ondernemers, zorg- en onderwijsinstellingen. Om als gemeente een volwaardige partner te blijven in deze samenwerkingsverbanden, is het niet alleen belangrijk om actief deel te nemen, maar ook om financieel bij te kunnen dragen aan relevante projecten. We hebben daarom een incidenteel bedrag gereserveerd voor de Zorghub van de ZIA, het voedingsplein van de FIA en technieklokalen ter ondersteuning van de TOV. Dit bedrag is in 2023 nog niet ingezet en moet beschikbaar blijven tot de realisatie van genoemde projecten in samenwerking met onze partners plaatsvindt. Doordat de personele bezetting van het programma MBO-stad zich pas in het laatste kwartaal van 2023 heeft ontwikkeld, hebben we als programmateam enige vertraging opgelopen. Hierdoor hebben we een onderschrijding in 2023, wat in 2024 nodig is om de opgelopen vertraging in te lopen. Het overhevelen van dit budget stelt ons in staat om ook in 2024 binnen onze begroting te blijven. Daarnaast willen we benoemen dat deze middelen naar verwachting worden ingezet voor co-financiering van de Regiodeal. Met het toekennen van de Regiodeal worden ingebrachte middelen verdubbeld.
7 Platform Verbinding in de stad 49 Eind 2023 is er voor de aanpak eenzaamheid budget benut uit de SPUK gelden en daarmee is er een verschuiving geweest van uitgaven vanuit de Coronagelden naar de SPUK gelden. Het betrekken van ondernemers bij de vroegsignalering heeft meer tijd nodig en wordt in 2024 voortgezet. Er is vanuit de lokale partners minder budget aangevraagd voor interventies, door tekort aan vrijwilligers en druk op personele bezetting. Het was daardoor niet mogelijk om nieuwe interventies te ontwikkelen en slechts deels mogelijk om de bestaande interventies uit te breiden. Er is meer aandacht besteed aan bewustwording rondom dit thema bij de inwoners en dat wordt met het overgehevelde budget voortgezet.
7 Stadsprogramma Zorgzaam Vlaardingen 321 Binnen Zorgzaam Vlaardingen zijn diverse activiteiten begroot voor 2023. Een aantal van deze activiteiten zijn om uiteenlopende redenen niet volledig of later dan gepland van start gegaan, waardoor het hiervoor bestemde budget over is gebleven.Het Jeugd Educatiefonds is pas met ingang van het schooljaar 2023-2024 (dus per september 2023) gestart, waardoor ook maar een deel van de totaal begrote kosten van € 55.000,- zijn uitgegeven. In 2023 was een uitbreiding van de formatie van buurtsportcoaches begroot van 2 FTE, voor een totaalbedrag van € 140.000,-. De uitvoering hiervan hebben we belegd bij Vlaardingen in Beweging. Het bleek lastig om hier geschikte mensen voor te vinden, met als gevolg dat er in 2023 één extra buurtsportcoach is geworven door ViB. Deze persoon is medio 2023 gestart. Daardoor is er geld over op deze beoogde uitbreiding van de capaciteit. Met dit budget kunnen we de uitbreiding van de capaciteit in 2024 bekostigen. De pilot voor het Jongeren Perspectieffonds zou eigenlijk in 2023 moeten starten, maar is pas per 1 januari 2024 van start gegaan. Het hiervoor begrote bedrag van € 100.000,- is daardoor nog niet besteed.
7 Wonen Welzijn en Zorg 40 Met de motie Prettig Wonen heeft de gemeenteraad voor 2023 € 50.000,- gelabeld aan het uitwerken van de realisatie van de Gezond en Wel Thuis pilots. Deze pilots starten pas per 1 januari 2024 en daarom dient het budget over te worden geheveld naar 2024. Een deel van dit budget is administratief ergens anders geboekt. Dat wordt gecorrigeerd, waarna na overheveling het juiste budget beschikbaar komt voor 2024.
7 Opvang Oekraine 5.883 Voor de opvang Oekraine wordt uitgegaan van een meerjarige neutrale exploitatie. Het surplus van 2023 zal via budgetoverheveling naar 2024 worden meegenomen.
9 Preventieakkoord 27 Herrijking vond pas in sept 2023 plaats en de activiteiten lopen daarom door in 2024.
9 Sporttakkoord 40 Herrijking vond pas in sept 2023 plaats en de activiteiten lopen daarom door in 2024.
Totaal 11.877

Toelichting op de taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting op de taakvelden

0. Bestuur en ondersteuning

0.1 - Bestuur
Tot dit taakveld behoort de facilitering van de bestuursorganen:

  • college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.);
  • raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.);
  • de ondersteuning van de raad, griffie;
  • regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking;
  • lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • de ambtelijke ondersteuning en beleidsadvisering van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders horen onder taakveld 0.4;
  • een bijdrage aan/van een verbonden partij, zoals een gemeenschappelijke regeling, als vergoeding voor de uitvoering van taken. Deze moet worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waar de verbonden partij werkzaam voor is;
  • de gemeentesecretaris, die behoort onder taakveld 0.4.

0.2 - Burgerzaken
Tot dit taakveld behoren de volgende burgerzaken:

  • paspoorten en rijbewijzen;
  • bevolkingsregister;
  • straatnaamgeving en kadastrale informatie;
  • burgerschap;
  • verkiezingen, referenda;
  • burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7).

0.3 - Beheer overige gebouwen en gronden
Tot dit taakveld behoren taken met betrekking tot onroerend goed dat niet in exploitatie is en niet aan een specifiek beleidsveld is toe te delen:

  • beheer, verhuur, instandhouding van gebouwen, gronden en landerijen die de gemeente (al of niet tijdelijk) in bezit heeft en niet in exploitatie neemt.

0.4 - Overhead
Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead, d.w.z. alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces:

  • financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
  • personeel en organisatie;
  • de gemeentesecretaris;
  • inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement);
  • interne en externe communicatie inclusief vormgeving, m.u.v. klantcommunicatie;
  • juridische zaken;
  • bestuurszaken en bestuursondersteuning;
  • informatievoorziening en automatisering van PIOFACH-systemen;
  • facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging);
  • documentaire informatievoorziening (DIV);
  • managementondersteuning primair proces.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • ondersteuning van de raad, de griffie maakt geen deel uit van de ambtelijke organisatie, dit hoort onder taakveld 0.1;
  • archieven met een historische betekenis horen onder taakveld 5.4;
  • een bijdrage aan/van een verbonden partij, zoals een gemeenschappelijke regeling, als vergoeding voor de uitvoering van taken. Deze moet worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waar de verbonden partij werkzaam voor is.

0.5 - Treasury
Tot dit taakveld behoren de activiteiten van de gemeente met betrekking tot de treasury-functie:

  • financiering, beleggingen, dividenden etc. waaronder dividend nutsbedrijven.;
  • schenkingen en legaten.

NB alle reële rente zoals die kan voorkomen op categorie 5.1 Rente moet op dit taakveld worden geboekt. Vanaf dit taakveld wordt de reële rente middels categorie 7.4 Toegerekende reële en bespaarde rente toegerekend aan de taakvelden.

0.61 - OZB woningen
Tot dit taakveld behoort de onroerend zaakbelasting op de woning:

  • belasting op eigendom woningen;
  • heffing en waardering woningen;
  • uitvoering OZB;
  • bezwaar en beroep.

0.62 - OZB niet-woningen
Tot dit taakveld behoort de onroerend zaakbelasting op niet-woningen:

  • belasting op eigendom en gebruik bedrijven, heffing en waardering onroerende zaken;
  • heffingen invordering;
  • bezwaar en beroep.

0.63 - Parkeerbelasting
Tot dit taakveld behoort de parkeerbelasting:

  • heffing en invordering;
  • opbrengsten parkeerfaciliteiten;
  • opbrengsten boetes.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • parkeerpolitie, deze hoort onder taakveld 1.2.

0.64 - Belastingen overig
Tot dit taakveld behoren overige gemeentelijke belastingen, zoals:

  • hondenbelasting;
  • precariobelasting;
  • reclamebelasting;
  • heffing en invordering;
  • bezwaar en beroep.

Onder dit taakveld vallen niet:

  • toeristenbelasting. Deze hoort onder taakveld 3.4.
  • forensenbelasting. Deze hoort onder taakveld 3.4.

0.7 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Tot dit taakveld behoren de uitkeringen uit het gemeentefonds:

  • algemene uitkering;
  • integratie-uitkeringen;
  • decentralisatie-uitkeringen;
  • artikel 12-uitkering.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • specifieke uitkeringen, deze worden als inkomsten onder het betreffende taakveld geboekt.

0.8 - Overige baten en lasten
Tot dit taakveld behoren:

  • stelposten, taakstellende bezuinigingen, begrotingsruimte, etc.;
  • (schatting) niet voorziene uitgaven.

Op dit taakveld komen ook de loonkosten van bovenformatief personeel dat niet meer aan het werk is.

0.9 - Vennootschapsbelasting (Vpb)
Op dit taakveld wordt (de raming van) het te betalen bedrag vennootschapsbelasting als last geboekt. Het gaat om het (geraamde) bedrag van de aanslag vennootschapsbelasting voor het betreffende begrotingsjaar/verantwoordingsjaar. Dit bedrag is verschuldigd vanwege fiscale winst die per saldo is gerealiseerd op ondernemingsactiviteiten in het betreffende begrotingsjaar na eventuele verrekening van fiscale verliezen uit eerdere begrotingsjaren.

Ook in de jaarrekening zal het veelal nog gaan om een raming van het bedrag van de aanslag, omdat de definitieve aanslag dan nog niet is ontvangen. Daarom wordt op dit taakveld ook het eventueel voorkomend verschil geboekt tussen het bedrag van de in het begrotingsjaar ontvangen definitieve aanslag vennootschapsbelasting over een ouder begrotingsjaar en het bedrag dat als raming in de jaarstukken voor dat oudere jaar is opgenomen.

0.10 - Mutaties reserves
Op dit taakveld worden alle toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves geboekt die verband houden met de taakvelden 0. tot en met 8. (met uitzondering van taakveld 0.11).

0.11 - Resultaat van de rekening van baten en lasten
Dit taakveld is het saldo van de rekening van baten en lasten van alle andere taakvelden, inclusief de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves op die taakvelden.
Dit resultaat van de rekening (het saldo op dit taakveld) moet via een aparte balanspost zichtbaar zijn, zie artikel 42 van het Besluit begroting en verantwoording.


1. Veiligheid

1.1 - Crisisbeheersing en brandweer
Tot dit taakveld behoren alle reguliere taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen:

  • brandbestrijding;
  • preventieve maatregelen ten behoeve van de fysieke veiligheid;
  • rampenbestrijding.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • opruiming van explosieven als onderdeel van een grondexploitatie, deze vallen onder taakveld 8.2;
  • bijdragen van het Rijk i.v.m. opsporen en ruimen van explosieven, deze horen onder taakveld 0.7

1.2 - Openbare orde en veiligheid
Tot dit taakveld behoren alle gemeentelijke taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid:

  • toezicht en handhaving openbare orde, BOA's;
  • Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit;
  • bureau Halt;
  • preventie van criminaliteit;
  • opstellen en handhaven APV;
  • leges drank & horeca;
  • wet wapen en munitie (voorheen vuurwapenwet);
  • beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven;
  • veilige woon- en leefomgeving;
  • antidiscriminatiebeleid;
  • doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet natuurlijke doodsoorzaak);
  • dierenbescherming.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • maatregelen op het gebied van verkeersveiligheid, deze horen thuis onder taakveld 2.1;
  • opruiming van explosieven als onderdeel van een grondexploitatie, deze vallen onder taakveld 8.2.

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 - Verkeer en vervoer
Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur:

  • verkeersbeleid;
  • verkeersmaatregelen: verkeersborden, verkeersregelinstallaties, bewegwijzering en straatmeubilair t.b.v. verkeersregulering;
  • beïnvloeden verkeersgedrag met het oog op verkeersveiligheid;
  • aanleg, reconstructie en onderhoud van verharde openbare ruimte: wegen, pleinen, fietspaden, voetpaden en overige verhardingen;
  • civiel technische kunstwerken: inspectie, beheer en onderhoud bruggen, tunnels spoorwegovergangen en dergelijke) waaronder begrepen infrastructuur ten behoeve van luchthavens;
  • openbare verlichting: aanleg, beheer en onderhoud;
  • openbare laadpalen voor elektrische voertuigen;
  • gladheidbestrijding: sneeuwruimen en strooien;
  • straatreiniging: schoonmaken en (toezien op) schoonhouden van de openbare ruimte van veeg- en zwerfafval;
  • reguleren openbare ruimte: vergunningen voor inritten, aanleg kabels, verhuren standplaatsen (grond, benzinestations);
  • verwijderen verkeersobstakels en vergunningen voor het tijdelijke plaatsen van voorwerpen op de openbare weg.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • aanleg van wegen die onderdeel uitmaken van een grondexploitatie, dat valt onder taakveld 3.2 (i.g.v. fysiek) of taakveld 8.2 (i.g.v. exploitatie);
  • faciliteiten voor tram- en bus van grotere omvang (busstations bijvoorbeeld) moeten onder taakveld 2.5 openbaar vervoer worden geregistreerd;
  • aanleg van parkeervoorzieningen en afgeven van vergunningen voor parkeren en parkeerplaatsen, hoort onder taakveld 2.2;
  • aanleg van toeristische paden voor fietsers en wandelaars hoort onder taakveld 5.7.

2.2 - Parkeren
Tot dit taakveld behoren ontwikkeling en beheer van (afzonderlijke) parkeervoorzieningen:

  • parkeerbeleid: parkeerzone, ontheffingen en vergunningen;
  • inrichting en onderhoud open en gesloten parkeervoorzieningen;
  • baten en lasten die betrekking hebben op parkeervoorzieningen (exclusief de opbrengst van parkeerbelasting zie taakveld 0.63);
  • parkeermeters;
  • fietsenstalling.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • parkeerbelasting inclusief lasten heffing en invordering valt onder taakveld 0.63;
  • parkeerpolitie (toezichthouders, boa's). Dit valt onder taakveld 1.2;
  • aanleg, beheer en onderhoud van parkeerhavens als onderdeel van wegen horen thuis onder taakveld 2.1.

2.3 - Recreatieve havens
Tot dit taakveld behoren havens voor de recreatieve scheepvaart:

  • jachthaven;
  • passantenhaven;
  • bruggelden en sluisgelden;
  • liggelden en havengelden.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • vergunningverlening en toewijzen, onderhoud ligplaatsen recreatie- en pleziervaart in doorgaande waterwegen hoort thuis onder taakveld 2.4.

2.4 - Economische havens en waterwegen
Tot dit taakveld behoren taken ten behoeve van de (beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur:

  • baggerwerkzaamheden;
  • zeehavens: het begeleiden van de scheepvaart van en naar de haven, het beheren en ontwikkelen van de natte en droge infrastructuur;
  • binnenhavens: beheren havengebied (droog en nat gedeelte), uitvoering operationele taken;
  • doorgaande waterwegen: bebakening, ijsbestrijding, inrichting en gebruik van de oevers door inspectie, beheer onderhoud en vervanging van de walkanten;
  • ligplaatsen en vergunningen bedrijfsvaartuigen, lig- en aanlegplaatsen voor beroepsvaart;
  • waterkering en afwatering: beheersing van het oppervlaktewater en voorkomen van wateroverlast door het in stand houden van oevers van watergangen achter dijken ter waarborging van de stabiliteit van de kering en het verpompen van overtollig water uit lager gelegen gebieden (onderbemalingen);
  • bruggelden en sluisgelden.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • activiteiten ten behoeve van niet doorgaande waterwegen zoals vijvers, sloten en overige waterpartijen: aanleg en onderhoud, horen thuis onder taakveld 5.7;
  • straten en wegen in het havengebied horen thuis onder taakveld 2.1;
  • havenloodsen, pakhuizen en entrepots horen thuis onder taakveld 3.2;
  • veerponten horen thuis onder taakveld 2.5;
  • zorg voor de kwaliteit van het oppervlaktewater hoort thuis onder taakveld 7.2;
  • jachthavens en passantenhavens voor recreatievaartuigen horen thuis onder taakveld 2.3.

2.5 - Openbaar vervoer
Tot dit taakveld behoren taken op het gebied van openbaar vervoer en bijbehorende (omvangrijke) infrastructurele voorzieningen:

  • bus, tram en metro;
  • taxivervoer;
  • veerdiensten;
  • voorzieningen en informatievoorziening ter ondersteuning van het openbaar vervoer;
  • busstation, metrostation, multimodaal knooppunt;
  • OV experimenten.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • bus en tramhaltes worden beschouwd als straatmeubilair en horen thuis onder taakveld 2.1;
  • collectief vervoer voor personen die ondersteuning behoeven hoort thuis onder taakveld 6.71.

3. Economie

3.1 - Economische ontwikkeling
Tot dit taakveld behoort algemeen beleid ter versterking van de economische bedrijvigheid:

  • clusterontwikkeling en versterking van sectoren, stimulering van (samenwerkings-)projecten van onderzoeksinstellingen en bedrijven;
  • lokale, regionale, bovenregionale, internationale op versterking van de economische structuur en innovatie gerichte samenwerkingsverbanden;
  • samenwerking met bedrijfsleven en kennis- en onderzoeksinstellingen;
  • ontwikkelen van stedelijke en wijkgerichte economische programma's.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • beleid gericht op ondersteuning/ stimulering individuele bedrijven. Dit hoort thuis onder taakveld 3.3;
  • acquisitie en accountmanagement van individuele bedrijven en (kennis- en onderzoeks-) instellingen. Die horen thuis onder taakveld 3.3;
  • de praktische uitvoering van programmaonderdelen. Die thuis horen onder taakveld 3.2 of 3.4.

3.2 - Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op fysieke condities scheppen voor alle vormen van bedrijvigheid:

  • grondexploitatie bedrijventerreinen;
  • ontwikkeling en onderhoud van bedrijfslocaties en (her)ontwikkeling van bedrijfspanden;
  • herstructurering en verduurzaming bedrijfslocaties;
  • investeringen in winkelgebieden en winkelstrips;
  • werkzaamheden t.b.v. land- en tuinbouwgronden.

Onder bedrijventerreinen onder 3.2 wordt verstaan: locaties van enige omvang die expliciet als bedrijventerrein worden aangelegd en ingericht en die niet voor andere functies (zoals woningen) worden gebruikt.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • grondexploitatie voor andere dan bedrijventerreinen. (taakveld 8.2)

3.3 - Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Tot dit taakveld behoren de op bedrijven en ondernemers (inclusief bedrijven en ondernemers in land- en tuinbouw en veeteelt) gerichte ondersteuning en dienstverlening van de gemeente:

  • bedrijvenloket, ondernemersloket;
  • stimuleren van en onderwijs aan startende ondernemers;
  • aantrekken en faciliteren van nieuwe bedrijven;
  • financiële steunregelingen voor bedrijven waaronder land- en tuinbouw, veeteelt en visserij;
  • regelen straathandel, markten alsook veemarkten;
  • de BIZ-bijdrage (via baten categorie 2.2.1);
  • marktgelden en staanplaatsgelden markten (via baten categorie 3.7).

Tot dit taakveld behoren niet:

  • faciliteren van netwerken en samenwerkingsverbanden van bedrijven of bedrijven, overheid en kennisinstellingen behoren tot taakveld 3.1;
  • algemene acquisitieactiviteiten gericht het aantrekken van bedrijven zoals handelsmissies en overige promotionele activiteiten behoren tot taakveld 3.4.

3.4 - Economische promotie
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente:

  • promotionele activiteiten, gericht op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en nieuwe werkers;
  • aantrekken van overige instellingen ter versterking van het profiel van de gemeente;
  • investeren in bovenlokale, regionale, landelijke en internationale kennis- en economische relatienetwerken;
  • promotie toerisme;
  • beurzen en jaarmarkten;
  • toeristenbelasting;
  • forensenbelasting;
  • vermakelijkhedenretributies.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • lokale activiteiten en recreatieve wijkvoorzieningen. Deze horen onder taakveld 5.7;
  • het accountmanagement van bedrijven die zich willen vestigen. Dit hoort onder taakveld 3.3;
  • onderhoud en aanleg van recreatieve voorzieningen, kampeerterreinen en dergelijke horen onder taakveld 5.7;
  • faciliteren van toeristische bedrijven bij het aantrekken van grotere bezoekersaantallen hoort onder taakveld 3.3;
  • aanleg toeristische fietspaden en dierentuinen. Deze horen onder taakveld 5.7.

4. Onderwijs

4.1 - Openbaar basisonderwijs
Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken met betrekking tot het openbaar basisonderwijs:

  • bestuurskosten voor gemeenten die zelf bestuur zijn;
  • primair openbaar basisonderwijs, bewegingsonderwijs (inclusief schoolzwemmen);
  • de huur van bijvoorbeeld een gymnastieklokaal;
  • passend onderwijs.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • onderwijshuisvesting hoort onder taakveld 4.2;
  • uitgaven voor bijzonder onderwijs horen thuis onder taakveld 4.3.

4.2 - Onderwijshuisvesting
Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs:

  • nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding van bestaande schoolgebouwen;
  • de verhuur van (bijvoorbeeld een gymnastieklokaal);
  • opstellen programma onderwijshuisvesting;
  • vandalismebestrijding.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • de aanpassing en het (buiten)onderhoud van schoolgebouwen: deze gaan naar de schoolbesturen.

4.3 - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Tot dit taakveld behoren het lokaal onderwijsbeleid en de leerlingenvoorzieningen:

  • onderwijsondersteuning: ondersteuning leerkrachten en directie;
  • uitgaven bijzonder onderwijs (excl. huisvesting);
  • achterstandenbeleid;
  • coördinatie samen naar school, passend onderwijs;
  • volwasseneducatie;
  • peuterspeelzalen;
  • leerling-zorg en leerlingbegeleiding;
  • leerlingenvervoer;
  • stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • kinderopvang hoort onder taakveld 6.1;
  • facilitering van openbaar basisonderwijs hoort onder taakveld 4.1.

5. Sport, cultuur en recreatie

5.1 - Sportbeleid en activering
Tot dit taakveld behoren de niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele- en amateursport:

  • stimuleren van (amateur en professionele) topsport;
  • ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening;
  • ondersteunen van organisaties die zich met sport bezig houden;
  • sport in de buurt en combinatiefuncties.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • sportvelden en sportaccommodaties, deze horen thuis onder taakveld 5.2;
  • schoolsportdagen horen thuis onder taakveld 4.3.

5.2 - Sportaccommodaties
Tot dit taakveld behoren alle accommodaties voor sportbeoefening:

  • sporthallen, zwembaden, schaatshallen etc.;
  • (groene en kunst)velden, terreinen en opstallen, inclusief faciliteiten en technische voorzieningen;
  • trapveldjes in de wijk.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • gymlokalen en velden die horen bij de exploitatie van scholen horen thuis onder taakveld 4.2.

5.3 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Tot dit taakveld behoren activiteiten ter bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel:

  • subsidiëren van podia voor muziek, dans en toneel;
  • subsidiëren gezelschappen voor muziek, dans en toneel;
  • accommodaties voor beeldende kunst;
  • subsidies voor beeldend kunstenaars en projecten;
  • kunstaankopen waaronder kunstwerken in de openbare ruimte;
  • subsidiëren van cultuuruitingen op het gebied van film en video;
  • kunstzinnige vorming en cultuureducatie, bevorderen van een educatief aanbod;
  • culturele manifestaties waaronder herdenkingen;
  • overkoepelende organen voor kunstbeoefening.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • musea en oudheidkamers horen thuis onder taakveld 5.4;
  • onderhoud en beheer van kunstwerken in de openbare ruimte horen thuis onder taakveld 5.7 als onderdeel van groenonderhoud;
  • historische gebouwen en objecten met historische waarde horen thuis onder taakveld 5.5.

5.4 - Musea
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur:

  • musea, exposities;
  • archeologie, heemkunde;
  • historische archieven.

Niet tot dit taakveld behoren:

  • archieven voor reguliere werkzaamheden horen onder taakveld 0.4;
  • historische gebouwen, beschermde stads- en dorpsgezichten. Deze horen onder taakveld 5.5.

5.5 - Cultureel erfgoed
Tot dit taakveld behoren taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed:

  • historische gebouwen, beschermde stads- en dorpsgezichten en overige objecten met historische waarde in de publieke ruimte;
  • subsidie, beheer, onderhoud, toezicht en handhaven van cultureel erfgoed;
  • het (digitaal) zichtbaar maken van cultuurhistorische waarden.

5.6 - Media
Tot dit taakveld behoren de zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers:

  • bibliotheken, artotheek, videotheek;
  • lokale pers, lokale omroep;
  • lokale informatievoorziening (bijvoorbeeld m.b.v. ICT);
  • overkoepelende organen.

5.7 - Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Tot dit taakveld behoren openbaar groen, natuur en recreatie:

  • natuurbescherming, onderhoud bos, heide en overige natuurgebieden;
  • aanleg, onderhoud openbaar groen inclusief plaatsen en onderhouden van kunstwerken in de openbare ruimte;
  • aanleg en onderhoud van openbaar water: vijvers en kleine watergangen, waaronder schoonhouden sloten, onderhouden taluds en betuining;
  • aanleg en onderhoud van speelvoorzieningen, recreatievoorzieningen;
  • hobbyclubs en volkstuinderverenigingen.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • aanleg en onderhoud van doorgaande grote watergangen zoals vaarten en kanalen horen onder taakveld 2.4.

6. Sociaal domein

6.1 - Samenkracht en burgerparticipatie
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie:

  • ondersteunen op participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning vrijwilligers en mantelzorg;
  • sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw;
  • preventie (bijv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ);
  • buurt- en clubhuizen;
  • collectief aanvullend vervoer;
  • toegankelijkheid voorzieningen (inclusie);
  • kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuterspeelzalen;
  • noodopvang vluchtelingen;
  • vreemdelingen.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • peuterspeelzalen: deze horen thuis onder taakveld 4.3;
  • inburgering oudkomers, hoort thuis onder taakveld 6.5.

6.2 - Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Tot dit taakveld behoren alle loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning(maatwerkvoorzieningen en - dienstverlening):

  • voorlichting;
  • advisering;
  • cliëntondersteuning;
  • toegang tot 1e en 2e lijnsvoorzieningen;
  • preventie;
  • vroegsignalering;
  • praktijkondersteuner huisarts voor jeugd (POH Jeugd, inclusief de begeleidingstrajecten verricht door de POH jeugd);
  • aanpak Veilig Thuis, aanpak huiselijk geweld en aanpak kindermishandeling: toegangstaken en doorverwijzingen;
  • ondersteuning die in opdracht van een gemeente wordt uitgevoerd door een JGZ-uitvoerder;
  • alle activiteiten in het preventief justitieel kader die worden uitgevoerd door het wijkteam, een aanbieder of een gecertificeerde instelling zoals advies, casusregie, het doen van een crisisinterventie of onderzoeken van een zorgmelding net als de toeleiding naar gesloten jeugdzorg en de productcodes iJw 49 preventief justitieel kader.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • hulp- en dienstverlening van de wijkteams met het karakter van maatwerkdienstverlening WMO hoort thuis op één van de taakvelden 6.71a tot en met 6.71d;
  • dienstverlening van de wijkteams verleend vanuit het basistakenpakket JGZ, ook als dit deel uit maakt van een Centrum voor Jeugd en Gezin.
  • hulp- en dienstverlening met een maatwerkkarakter na doorverwijzing van wijkteams Centra voor Jeugd en Gezin of een praktijkondersteuners horen thuis onder één van de taakvelden 6.72a tot en met 6.72d.

6.3 - Inkomensregelingen
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:

  • inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
  • geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening;
  • IOAW (Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers);
  • IOAZ (Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen);
  • kosten van levensonderhoud uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004);
  • kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit Bbz 2004;
  • sociale zekerheidsregelingen van het rijk zoals bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima;
  • schuldhulpverlening;
  • gemeentelijke armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, korting op musea, sportclubs etc., meerkosten bij werk in geval van handicap of chronische ziekte, etc.

Tot dit taakveld behoort niet:
• schuldhulpverlening hoort thuis onder taakveld 6.71.

6.4 - WSW en beschut werk
Tot dit taakveld behoren voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid:

  • beschut werken;
  • bestaande werkverbanden sociale werkvoorziening, bestaande Wsw en begeleid werken dienstbetrekkingen;
  • arbeidsmatige dagbesteding.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • participatievoorzieningen gericht (her)integratie in het arbeidsproces, die horen thuis onder taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie;
  • de baten die betrekking hebben op het Wsw-budget (integratie-uitkering sociaal domein) horen thuis onder taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds;
  • dagbesteding in het kader van de WMO moet worden geboekt op taakveld 6.71c Dagbesteding (WMO);
  • dagbesteding voor mensen die in Beschermd Wonen of maatschappelijke opvang verblijven, moet worden geboekt op, respectievelijk, taakveld 6.81a Beschermd Wonen of 6.81b Maatschappelijke opvang.

6.5 - Arbeidsparticipatie
Tot dit taakveld behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:

  • re-integratie-instrumenten, waaronder Work First, proefplaatsing, participatieplaatsen, vrijwilligerswerk/ sociale activering, detacheringsbanen, scholing, duale trajecten;
  • Erkenning van Verworven Competenties (EVC), ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf, bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument);
  • stimuleringsmaatregelen, waaronder Inkomensvrijlating, stimuleringspremies, vrijlating onkosten vergoeding vrijwilligerswerk, onkostenvergoedingen, No-riskpolis;
  • voorzieningen, waaronder Jobcoach, begeleiding Werkvoorzieningen zoals: werkplekaanpassingen, vervoersvoorzieningen, doventolk, brailleregels, aangepaste rolstoel etc.;
  • loonwaardebepaling;
  • inburgering (WI) cursus Nederlands;
  • voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).

Tot dit taakveld behoren niet:

  • volwasseneneducatie behoort te worden opgenomen onder taakveld 4.3;
  • de baten en lasten voor de Wet sociale werkvoorziening horen onder taakveld 6.4;
  • niet op arbeid gerichte voorzieningen voor dagbesteding, die horen thuis onder 6.4;
  • de meer permanente vorm van loonkostensubsidie voor mensen met een arbeidsbeperking die uit het inkomensdeel van de Participatiewet wordt gefinancierd hoort onder 6.3 te worden geregistreerd.

6.6 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Tot dit taakveld horen materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (WMO) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking worden verstrekt. De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 05 Woondiensten;
  • 08 Vervoersdiensten;
  • 11 Rolstoelen;
  • 12 Vervoersvoorzieningen;
  • 13 Woonvoorzieningen;
  • 14 Overige hulpmiddelen.
    Verder moet op dit taakveld worden geboekt:
  • huisautomatisering (domotica);
  • woningaanpassingen;
  • hulpmiddelen;
  • overige voorzieningen gehandicapten;
  • eigen bijdragen; - financiële tegemoetkoming (zoals een PGB) aan personen met een fysieke, psychische of psychosociale beperking en de daarmee verband houdende extra kosten voor de onderwerpen in dit taakveld;
  • parkeerbeleid invaliden (inclusief leges).

Niet tot dit taakveld behoren:

  •  maatwerkvoorzieningen WMO voor personen die in een opvangvoorziening verblijven.

6.71a – Huishoudelijke hulp (WMO)
De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 01 Hulp bij het huishouden.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan personen met een fysieke, psychische of psychosociale beperking en de daarmee verband houdende extra kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.71b – Begeleiding (WMO)

De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 02 Begeleiding;
  • 03 Persoonlijke verzorging;
  • 04 Kortdurend verblijf;
  • 06 Overige ondersteuning gericht op het individu of huishouden/gezin.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan personen met een fysieke, psychische of psychosociale beperking en de daarmee verband houdende extra kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.71c – Dagbesteding (WMO)
De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 07 Dagbesteding;
  • 09 Overige groepsgerichte ondersteuning.

Verder moet op dit taakveld worden verantwoord:

  • inloopfunctie GGZ.

Niet tot dit taakveld behoren:

  •  arbeidsmatige dagbesteding moet worden geboekt op taakveld 6.4 WSW en beschut werk;
  •  dagbesteding voor mensen die in Beschermd Wonen of maatschappelijke opvang verblijven, moet worden geboekt op, respectievelijk, taakveld 6.81a Beschermd Wonen of 6.81b Maatschappelijke opvang.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan personen met een fysieke, psychische of psychosociale beperking en de daarmee verband houdende extra kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.


6.71d – Overige maatwerkarrangementen (WMO)
Baten en lasten van overige maatwerkarrangementen moeten op dit taakveld worden geboekt als ze niet kunnen worden toebedeeld aan de taakvelden 6.71a, 6.71b of 6.71c. De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 10 Overige maatwerkarrangementen, alleen indien deze niet kan worden toebedeeld aan de taakvelden 6.71a, 6.71b, 6.71c, 6.81a of 6.81b;
  • 88 Generieke toewijzing, alleen indien deze niet kan worden toebedeeld aan de taakvelden 6.71a, 6.71b, 6.71c, 6.81a of 6.81b.

Niet tot dit taakveld behoort:

  • 10 Maatwerkarrangementen indien het intramuraal of GGZ-wonen betreft, deze moet worden geboekt onder 6.81a Beschermd wonen.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan personen met een fysieke, psychische of psychosociale beperking en de daarmee verband houdende extra kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

Jeugdhulp zonder verblijf
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder.

6.72a – Jeugdhulp begeleiding
Begeleiding is gericht op het oefenen en structureren van dagelijkse vaardigheden, dit kan zowel bij enkelvoudige en meervoudige problematiek en vanuit iedere discipline. Verzorgen betreft ondersteuning bij de Algemeen Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL). De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 40 Persoonlijke verzorging;
  • 43 Jeugdhulp verblijf (inclusief behandeling) voor zover gericht op (deeltijd-)verblijf/logeren;
  •  44 Jeugdhulp verblijf (exclusief behandeling) voor zover gericht op (deeltijd-)verblijf/logeren;
  • 45 Jeugdhulp ambulant, daar waar het gaat om begeleiding.

Onder dit taakveld dient ook geboekt worden:

  • tijdelijk verblijf met logeerkarakter ter ontlasting van de mantelzorger en de respijtzorg.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.72b – Jeugdhulp behandeling
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 45 Jeugdhulp ambulant., daar waar het gaat om behandeling.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • GGZ-behandeling moet worden geboekt op taakveld 6.74a –Behandeling GGZ zonder verblijf.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.72c – Jeugdhulp dagbesteding
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 41 Dagbehandeling;
  • 42 Vervoerdiensten;
  • 45 Jeugdhulp ambulant, daar waar het gaat om dagbesteding of dagactiviteiten.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.72d – Jeugdhulp zonder verblijf overig
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 50 Maatwerkarrangementen jeugdhulp, alleen indien deze niet door de gemeenten toebedeeld kan worden aan de taakvelden 6.72a, 6.72b of 6.72c.

De volgende iJw-productcodes dienen niet op dit taakveld te worden geboekt:

  • 50 Maatwerkarrangementen jeugdhulp indien deze wel door de gemeenten toebedeeld kan worden aan de taakvelden 6.72a, 6.72b of 6.72c.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

Jeugdhulp met verblijf
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.

6.73a – Pleegzorg
Vorm van jeugdhulp waarbij een jongere (tijdelijk) wordt opgenomen in een pleeggezin en waarbij pleegkind, pleegouders en eigen ouders worden begeleid door een pleegzorgaanbieder. Ook PGB-gefinancierde jeugdhulp is hierin meegenomen. De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 43 Jeugdhulp met verblijf (inclusief behandeling) voor zover het gaat om code 11 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: pleegzorg;
  • 44 Jeugdhulp met verblijf (exclusief behandeling) voor zover het gaat om code 11 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: pleegzorg.

6.73b – Gezinsgericht
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 43 Jeugdhulp met verblijf (inclusief behandeling) voor zover het gaat om code 12 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: gezinsgericht;
  • 44 Jeugdhulp met verblijf (exclusief behandeling) voor zover het gaat om code 12 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: gezinsgericht.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.73c – Jeugdhulp met verblijf overig

Jeugdhulp waarbij de jongere verblijft op de accommodatie van de jeugdhulpaanbieder, veelal in een groep met andere jongeren. In feite betreft het alle vormen van verblijf die niet onder een van de taakvelden 6.73a en 6.73b vallen. Hieronder vallen ook begeleid wonen en kamertraining. Ook PGB-gefinancierde jeugdhulp is hierin meegenomen. De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 43 Jeugdhulp met verblijf (inclusief behandeling) voor zover het gaat om code 14 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd verblijf bij een jeugdhulpaanbieder anders dan bovenstaand;
  • 44 Jeugdhulp met verblijf (exclusief behandeling) voor zover het gaat om code 14 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: verblijf bij een jeugdhulpaanbieder anders dan bovenstaand;

Onder taakveld dient ook geboekt worden:

  • alle toeslagen die aan de aanbieders worden uitgekeerd zoals woonzorg, observatie en MFC

Onder dit taakveld dient niet geboekt te worden

  • de Jeugd behandeling GGZ met verblijf, deze dient geboekt te worden onder 6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf.

De financiële tegemoetkoming (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de benoemde onderwerpen in dit taakveld moet op dit taakveld worden geboekt.

6.74a – Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 51 Generalistische Basis GGZ;
  • 53 Kindergeneeskunde;
  • 54001 Jeugd-ggz behandeling regulier / generalistisch;
  • 54002 Jeugd-ggz behandeling specialistisch;
  • 54004 Jeugd-ggz diagnostiek.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • de consultatie en advies die door de GGZ aan de toegang en toeleiding gegeven wordt, horen onder 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen;
  • de taken inclusief begeleidingstrajecten die uitgevoerd worden door de POH jeugd, horen onder 6.2. Toegang en eerstelijnsvoorzieningen.
  • begeleidingstrajecten die worden uitgevoerd door een GGZ-aanbieder, deze dienen te worden geboekt onder taakveld 6.72a;
  • productcodes onder 54 met een verblijfskarakter dienen geboekt te worden onder 6.74b;
  • behandeling die geleverd wordt in een GGZ-verblijfsetting dient geboekt te worden onder taakveld 6.74b.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.74b – Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

Dit betreft jeugdhulp dat vanwege een crisissituatie verleend wordt thuis of bij een aanbieder, alle jeugdhulp die valt onder het Landelijk Transitiearrangement (LTA), en GGZ-handeling waarbij sprake is van opname.
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  •  46 Crisisjeugd hulp;
  • 54 Jeugd-GGZ-behandeling met opname;
  • 55 Jeugd-GGZ-behandeling met opname.

De volgende iJw-productcodes horen niet op dit taakveld:

  • 54001 Jeugd-ggz behandeling regulier / generalistisch, 54002 Jeugd-ggz behandeling specialistisch en 54004 Jeugd-ggz diagnostiek moeten worden geboekt op 6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf.

6.74c – Gesloten plaatsing

Jeugdhulp waarbij de jongere verblijft bij een jeugdhulpaanbieder op basis van een machtiging gesloten jeugdzorg of een machtiging BOPZ (Wet Bijzondere Opname Psychiatrische Ziekenhuizen, tot en met 2019), of machtiging Wvggz (Wet Verplichte Geestelijke Gezondheidszorg, met ingang van 2020). PGB-gefinancierde jeugdhulp is hierin niet meegenomen. De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 43 Jeugdhulp met verblijf (inclusief behandeling) voor zover het gaat om code 13 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: gesloten plaatsing.

Verder moet op dit taakveld worden geboekt:

  • Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp).

6.81 - Geëscaleerde zorg18+
Tot dit taakveld behoren alle opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerk-dienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven:

  • vrouwenopvang, aanpak huiselijk geweld (Veilig thuis);
  • beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen;
  • inloopfunctie GGZ;
  • maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
  • WMO maatwerkdienstverlening en - maatwerkvoorzieningen bij opvang.

6.81a – Beschermd wonen (WMO)
De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 15 Beschermd wonen;
  • 10 Maatwerkarrangementen indien het intramuraal of GGZ-wonen betreft.

Verder moet op dit taakveld worden geboekt:

  • dagbesteding voor mensen die in Beschermd Wonen verblijven;
  • lasten die betrekking hebben op het pakket Beschermd Thuis zijnde een uitvoeringsvariant van beschermd wonen.

Onder dit taakveld behoort niet:

  • de inloopfunctie GGZ hoort op taakveld 6.72c Dagbesteding (WMO).

De financiële tegemoetkoming (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de benoemde onderwerpen in dit taakveld moet op dit taakveld worden geboekt.

6.81b – Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 06 Opvang;
  • 17 Spoedopvang;
  • 18 Overige beschermd wonen en opvang.

Verder moet op dit taakveld worden geboekt:

  • vrouwenopvang;
  • maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
  • dagbesteding voor mensen die in maatschappelijke opvang verblijven;
  • zorg die wordt verleend in het kader van de Wet verplichte GGZ en de Wet zorg en dwang.

6.82a – Jeugdbescherming
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 48 Jeugdbescherming (kinderbeschermingsmaatregelen OTS en Voogdij).

6.82b – Jeugdreclassering
Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen.
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 47 Jeugdreclassering

7. Volksgezondheid en milieu

7.1 - Volksgezondheid
Tot dit taakveld behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen:

  • het monitoren van de gezondheidssituatie;
  • uitvoering van preventieprogramma's, het vroegtijdig signaleren van specifieke stoornissen en gezondheidsbedreigende factoren;
  • uitvoering van programma's voor gezondheidsbevordering en maatregelen tegen bedreigingen van de gezondheid;
  • bestrijding van infectieziekten en aanbieden van vaccinaties;
  • het geven van voorlichting, advies en begeleiding;
  • het geven van prenatale voorlichting aan aanstaande ouders;
  • het bewaken van gezondheidsaspecten in bestuurlijke beslissingen;
  • het bevorderen van medisch milieukundige zorg;
  • het bevorderen van technische hygiëne zorg;
  • het bevorderen van psychosociale hulp bij rampen;
  • het laten uitvoeren van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg zoals beschreven in art. 5 Wet publieke gezondheid (Wpg) jo. hoofdstuk III Besluit publieke gezondheid (Bpg) en jo Regeling eisen software ex artikel 5, derde lid, Wpg;
  • ambulance en ziekenvervoer.

Niet tot dit taakveld behoren: 

  • Ondersteuning geleverd door JGZ-uitvoerder na signalering van een (risico)situatie of probleem door de JGZ-uitvoerder. Dit moet worden geboekt op 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen.

7.2 - Riolering
Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken ten aanzien van afvalwater en de waterhuishouding:

  • opvang en verwerking van afval- en hemelwater;
  • inzameling en transport huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater;
  • voorkomen van grondwaterproblemen, onder meer door afvoer van overtollig grondwater;
  • rioolwaterzuivering;
  • bestrijding verontreiniging oppervlaktewater;
  • baten rioolheffing via categorieën 2.2.1 (voor niet-woningen) en 2.2.2 (voor woningen);
  • kosten van de heffing en invordering van de rioolheffing.

7.3 - Afval
Tot dit taakveld behoren de inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval:

  • afvalscheiding en recycling;
  • vuilophaal en afvoer;
  • vuilstort en verwerking;
  • baten afvalstoffenheffing en reinigingsrechten (via categorie 3.7);
  • kosten van de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • aanpak van zwerfvuil, veegdiensten, deze horen thuis onder taakveld 2.1.

7.4 - Milieubeheer
Tot dit taakveld behoren gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu waaronder:

  • de bescherming en de sanering van de kwaliteit van de bodem en de atmosfeer;
  • de beheersing van geluidhinder;
  • bescherming tegen straling en dergelijke;
  • verplaatsing van milieuhinderlijke bedrijven;
  • ongediertebestrijding;
  • RUD, Regionale Uitvoeringdiensten.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • taken op het gebied de zorg voor de waterkwaliteit, deze horen thuis onder taakveld 7.2;
  • milieu-educatie, deze hoort thuis onder taakveld 4.3;
  • afvalscheiding, deze hoort thuis onder taakveld 7.3.

7.5 - Begraafplaatsen en crematoria
Tot dit taakveld behoren gemeentelijke taken op het terrein van de lijkbezorging:

  • begraafplaatsen en crematoria;
  • lijkschouw (het vaststellen dat de betrokkene is overleden);
  • baten begraafplaatsrechten, (via categorie 3.7);
  • baten afkoopsommen grafrechten (via categorie 4.4.8).

Tot dit taakveld behoort niet:

  • registratie van overlijden, dit hoort thuis onder taakveld 0.2.

8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

8.1 - Ruimtelijke ordening
Tot dit taakveld behoren taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening:

  • voorbereiden van vaststellen structuurplannen en - visies;
  • BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie);
  • voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen;
  • CAI, breedband en glasvezel aanleg;
  • faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid). De gemeente zelf voert geen actief grondbeleid, zij laat dit over aan private ontwikkelaars. Kosten die de gemeente maakt in het kader van dit faciliterend grondbeleid, (moeten) worden verhaald op de private ontwikkelaars. Het betreft hier kosten ten behoeve van onder meer: opstellen van bestemmingsplan, voorzieningen in de openbare ruimte en het aanleggen nutsvoorzieningen.

8.2 – Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Tot dit taakveld behoren activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie:

  • grondverwerving, bouw- en woonrijp maken;
  • bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de bouwgrondcomplexen;
  • verkoop van bouwrijpe gronden;
  • in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • grondexploitatie van bedrijventerreinen, dit hoort thuis onder taakveld 3.2;
  • onschadelijk maken en verwijderen van explosieven buiten grondexploitatie, dit hoort thuis onder taakveld 1.2.

8.3 - Wonen en bouwen
Tot dit taakveld behoren gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening:

  • (leges) omgevingsvergunning;
  • bouwtoezicht;
  • basisregistratie adressen en gebouwen (BAG);
  • woningbouw en woningverbetering, renovatie;
  • woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning;
  • stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen.

Begrippenlijst

Terug naar navigatie - Begrippenlijst

In het BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten) is vastgelegd dat het gemeentebestuur jaarlijks een begroting vaststelt. De begroting bestaat conform het BBV uit de beleidsbegroting en de financiële begroting. De beleidsbegroting bestaat ten minste uit de programmaplannen (de te realiseren programma’s met doelstellingen en activiteiten) en de paragrafen (waarin beleidslijnen worden vastgelegd met betrekking tot relevante beheersmatige aspecten (lokale heffingen, weerstandsvermogen, onderhoud kapitaalgoederen, financiering (treasury), bedrijfsvoering, verbonden partijen en grondbeleid). De financiële begroting bestaat uit het overzicht van baten en lasten en de uiteenzetting van de financiële positie.

In Vlaardingen bestaat de begroting 2022 uit de volgende programma’s:

  1. Bestuur, participatie en dienstverlening
  2. Veiligheid en handhaving
  3. Groen en milieu
  4. Verkeer en mobiliteit
  5. Wonen
  6. Onderwijs, economie en haven
  7. Sociaal Domein
  8. Kunst, cultuur en erfgoed
  9. Sport en recreatie
  10. Financiën

Op al deze onderwerpen heeft het gemeentebestuur doelstellingen geformuleerd en zijn activiteiten benoemd om deze doelstellingen te behalen. Ook zijn er per programma middelen vrijgemaakt om deze doelstellingen te realiseren.

Toelichting op veel voorkomende begrippen
Om deze begroting goed te kunnen lezen worden een aantal veel voorkomende begrippen hieronder opgesomd en toegelicht:

Algemene reserve
De Algemene reserve is dat deel van het Eigen vermogen dat niet bestemd is. In principe is de Algemene reserve bedoeld om calamiteiten op te vangen en dus niet om nieuwe plannen te realiseren.

Baten – lasten
De baten-lasten taal is de taal die bij gemeenten sinds 1985 gebruikt wordt. Baten is alles waar de gemeente ‘rijker’ van wordt. Lasten is alles waar de gemeente ‘armer’ van wordt. Eigenlijk is de baten-lasten taal het toerekenen van de ontvangsten en uitgaven naar de juiste periode.

Bestemmingsreserve
De raad kan besluiten een bestemmingsreserve in te stellen. Bij een bestemmingsreserve wordt een bepaald bedrag gereserveerd, waarbij de raad uitspreekt dat ze dat bedrag in de toekomst aan een bepaald project wil uitgeven. Een bestemmingsreserve is een wens van de raad en nog geen besluit om het geld uit te geven.

Budget
Een budget is een bedrag dat uitgegeven mag worden voor een bepaald doel. Een budget kan komen uit:

  • de exploitatie
  • een voorziening
  • een krediet
  • een specifieke uitkering.

Exploitatie
De exploitatie is een overzicht van de baten en lasten in de gemeente in een bepaald jaar.

Kapitaallasten
Wanneer de gemeente een aanschaf doet leent de gemeente geld voor die aanschaf. Daarover wordt rente betaald. Ook geldt voor de aanschaf een afschrijvingstermijn. De rente en de afschrijving vormen samen de kapitaallasten.

Kredieten
Bij een krediet gaat het om de toestemming voor investeringen. Een investering heeft de volgende kernmerken:

  • Het gaat om een groter bedrag
  • Het gaat om een bedrag dat in meerder jaren besteed of afgeschreven wordt.

Ontvangsten – uitgaven
Iets is een ontvangst op het moment dat het echt binnen komt op de bankrekening. Iets is een uitgave wanneer het verdwijnt van de rekening.

Programmabegroting
De programmabegroting is het afsprakenkader tussen het college en de raad. Bij elk van de bovengenoemde programma’s zijn budgetten vastgesteld.

Reserves / Eigen vermogen
Het eigen vermogen (synoniem: reserves) van een gemeente geeft aan hoe rijk de gemeente is op een bepaald moment.

Toezicht provincie
Jaarlijks moet elke gemeente vóór 15 november de begroting ter beoordeling toezenden aan Gedeputeerde Staten (GS). Op basis van het begrotingsonderzoek en een risicoanalyse bepalen GS voor elk begrotingsjaar het toezichtregime. Repressief toezicht (achteraf) is regel, preventief toezicht vooraf is uitzondering. Bij repressief toezicht wordt de begroting voor kennisgeving aangenomen, bij preventief toezicht behoeft de begroting de goedkeuring van GS. Zolang die goedkeuring nog niet is verleend heeft de gemeente de toestemming van GS nodig tot het aangaan van verplichtingen.

Treasury / Financiering
Onder treasury binnen de gemeente wordt verstaan het feitelijke beheer van de bankrekening(en). De treasury kijkt of er geld over is of geld tekort is. Als er geld over is, probeert de treasury het geld zo goed mogelijk weg te zetten. Als er geld tekort komt leent de treasury het geld bij.

Uitleenquote
Het percentage van de netto schuldquote dat is uitgeleend aan derden.

Voorraadquote (grondexploitatie)
De mate waarin de schuld tijdelijk van aard is omdat deze tijdelijk vast zit in de grondvoorraad.

Voorziening
Een voorziening lijkt op een bestemmingsreserve, maar bij een voorziening zit er ook een verplichting tot besteding aan vast. Er zijn onderhoudsvoorzieningen en voorzieningen voor risico’s.

Weerstandscapaciteit
Dat deel van het eigen vermogen dat beschikbaar is om eventuele risico’s financieel op te kunnen vangen. In Vlaardingen is dat de Algemene Reserve.