Hogere lasten dan begroot
1a.1. Programma 1 Bestuur, Dienstverlening en Participatie
In 2023 is een begrotingsonrechtmatigheid ontstaan omdat het taakveld overhead per saldo een nadeel van € 5,3 miljoen opleverde op de posten salarissen en inhuur. Als gevolg van de vele vacatures maar ook de noodzaak tot inhuur bij langdurig zieken is de vrijval aan salaris niet voldoende gebleken om de kosten voor inhuur op te vangen. De afwijking is niet rechtmatig omdat dit niet tijdig is gemeld in de reguliere voortgangsrapportage. Verder is er sprake van diverse kleine verschillen die volgens de beleidskaders niet verder hoeven te worden toegelicht (geanalyseerd).
1a.2. Programma 9 Sport en Recreatie
Een begrotingsonrechtmatigheid van € 0,9 miljoen is in 2023 ontstaan door hogere uitgaven aan Sportbeleid en activering (€ 0,5 miljoen, deels gecompenseerd door hogere baten van € 0,4 miljoen) en hogere uitgaven aan Sportaccommodaties (€ 0,3 miljoen) dan begroot.
1a.3. Programma 10 Financiën
Hierbij is een begrotingsonrechtmatigheid in 2023 ontstaan van € 0,3 miljoen op Treasury door een aframing bij de 2e VGR, die achteraf niet nodig is geweest.
Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten)
1b.1. Programma Sport en Recreatie
Door saneringswerkzaamheden zijn de lasten van de renovatie van sportvelden hoger uitgevallen. De renovatiewerkzaamheden zijn nog gaande en lopen door tot en met 2024.
Per saldo is de overschrijding € 0,135 miljoen
Ongeautoriseerde reservemutaties
De mutatie reserves van € 6,1 miljoen bij Programma Sociaal Domein betreft Beschermd wonen. Gemeente Vlaardingen ontvangt als centrumgemeente middelen voor de taken Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang. Overschotten worden gereserveerd en deze middelen worden jaarlijks in overleg met de regiogemeenten ingezet. Dit is geen ongeautoriseerde reservemutatie.
Lagere baten dan begroot
3.3.2. Programma Veiligheid en Handhaving
Voor de uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen is € 0,4 miljoen minder aan baten gerealiseerd dan begroot. Onvoorzien, doorgeschoven naar 2024. Door hogere baten op andere taakvelden wordt dit € 0,3 miljoen op programmaniveau.
3.3.5. Programma Wonen
Voor de uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen is € 0,9 miljoen minder aan baten gerealiseerd en bij grondexploitaties € 17,3 miljoen minder dan begroot. Compensatie van lasten GREX-en die worden gemeld via de MPG. In principe neutrale verwerking.
3.3.6. Programma Onderwijs, Economie en Haven
Voor onderwijsbeleid en leerlingzaken is € 1,9 miljoen minder aan baten gerealiseerd dan begroot. Openeinde regeling: onderwijsachterstandbeleid afrekening 2019-2022. Vanwege hogere baten op andere taakvelden resulteert dit in € 1,4 miljoen op programmaniveau.
3.3.7. Programma Sociaal Domein
Voor samenkracht en burgerparticipatie is € 3,4 miljoen (minder aan baten gerealiseerd dan begroot. Openeinde regeling. Omdat op andere taakvelden hogere baten zijn gerealiseerd is er op programmaniveau geen sprake van lagere baten dan begroot. En de individuele post is lager dan de verantwoordingsgrens van € 3,75 miljoen en is om die reden niet opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording bij zowel niet tijdig gemelde lagere baten als bij binnen het beleid passende begrotingsonrechtmatigheden.
Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium heeft betrekking op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving, zowel intern als extern.
Met onze interne controles sluiten we aan bij de goedkeurings- en rapporteringstoleranties die de accountant hanteert. In nauwe samenspraak met de accountant hebben we de omvang van de steekproeven en de uit te voeren controles bepaald. De controles zijn uitgevoerd op de processen personeel, inkoop en aanbesteding, subsidieverstrekkingen, subsidieontvangsten en overige geldoverdrachten (verbonden partijen) en misbruik en oneigenlijk gebruik. Rechtmatigheidsfouten moeten in de verantwoording opgenomen en toegelicht worden indien zij boven het door de raad vastgestelde verantwoordingspercentage uitkomen. Wij hanteren de rapporteringstolerantie die ook met de accountant is afgesproken.
Aanbestedingsrechtmatigheid
De regels over aanbesteden staan in de Aanbestedingswet 2012. In de Gids Proportionaliteit (flankerend beleid bij de aanbestedingswet 2012) zijn de voorschriften uitgewerkt over de eisen, voorwaarden en criteria die aan inschrijvers en inschrijvingen worden gesteld. Een aanbestedende dienst dient de voorschriften toe te passen of een bewuste afwijking daarvan in de aanbestedingsstukken te motiveren. Het ten onrechte niet toepassen van de Aanbestedingswet 2012 met betrekking tot deze Europese aanbestedingsnormbedragen bij een aanbesteding van opdrachten, leidt tot een financiële rechtmatigheidsfout. Het niet naleven van de overige normbedragen uit de Gids Proportionaliteit leidt niet tot financiële rechtmatigheidsfouten voor zover het college afwijking hiervan adequaat heeft gemotiveerd en gedocumenteerd.
Programma Bestuur, Dienstverlening en Participatie
In eerste instantie waren er twee opdrachten die mogelijk als onrechtmatig konden worden aangemerkt. Voor deze twee opdrachten is advies ingewonnen bij een aanbestedingsjurist die de aanbestedingsrechtelijke rechtmatigheid van de opdrachten kon onderbouwen. Beide opdrachten betroffen de realisatie van Mrija.
Programma Verkeer en Mobiliteit
Bij één opdracht, een raamovereenkomst voor (groot) onderhoud elementenverharding, was de rechtmatigheid van de aanbesteding onduidelijk. Naar aanleiding van aanvullende vragen van de accountant om de rechtmatigheid van de aanbesteding nader te onderbouwen met informatie/documentatie is een aanbestedingsjurist ingeschakeld om de rechtmatigheid van de aanbesteding te onderbouwen. Dit leidde tot de conclusie onrechtmatig is aanbesteed.
Op basis van de cijfers van 2023 zijn de uitgaven onder deze raamovereenkomst van 2021 opgenomen als onrechtmatig voor een bedrag van circa € 2,3 miljoen. Omdat dit naar voren kwam bij de uitvoering van een steekproef waarbij circa 74% van de populatiewaarde werd afgedekt moet de fout geëxtrapoleerd worden naar de massa, waardoor de onrechtmatigheid van aanbestedingen voor 2023 neerkomt op circa € 3,1 miljoen.
Een Europese aanbesteding is opgestart die eind 2024 tot een nieuwe raamovereenkomst zal leiden. Als we de verwachte uitgaven onder de onrechtmatige raamovereenkomst in 2024 meenemen, komen die op circa € 2,4 miljoen (bij een GWW-index voor wegen met open verharding van 5% voor 2024). Dit bedrag wordt opgenomen onder de Niet uit de balans blijkende verplichtingen. De totale onrechtmatigheid van aanbestedingen komt daarmee op € 5,5 miljoen.
Programma Bestuur, Dienstverlening en Participatie
Bij jaarrekeningcontrole 2020 heeft de accountant voor een aantal ICT-contracten niet vast kunnen stellen dat de lasten in overeenstemming met de Europese aanbestedingsregels tot stand waren gekomen. Dit had betrekking op langlopende ICT-contracten die niet opnieuw worden aanbesteedt, maar door de implementatie van het nieuwe zaaksysteem/document management systeem op den duur afgestoten gaan worden.
De volledige waarde van toekomstige verplichtingen konden niet vastgesteld worden, maar zijn voorzichtigheidshalve op 4 jaar gesteld. Onderstaand overzicht bevat de verplichtingen die in 2021 zijn opgenomen onder de Niet Uit de Balans Blijkende Verplichtingen (NUBBV).
• Circle Software Group B.V. Verseon (document management systeem) € 268.000,-
• Exxellence Public B.V. Suite voor e-dienstverlening € 320.000,-
Bij de afsluiting van 2023 waren de bestedingen vanaf 2021 resp. € 210.000 en € 249.000.
Het bedrag dat in voorgaande jaren als fout is meegenomen dekte voldoende de uitgaven van het afgelopen jaar en leidt daarmee niet tot een onrechtmatigheid.
Het ICT-contract met Exxellence Public B.V. voor de Suite voor e-dienstverlening is met ingang van 2024 ondergebracht bij onze softwarebroker.Het contract met Circle Software Group B.V. voor Verseon kan nog niet beëindigd worden en daarvoor wordt een bedrag opgenomen onder de Niet Uit de Balans Blijkende Verplichtingen (NUBBV) van € 160.000.
Fouten of onzekerheden bij verstrekte subsidies
Wij hebben vanuit het oogpunt van efficiency (de gemeente verstrekt op jaarbasis grote aantallen subsidies) gekozen voor een steekproefsgewijze controleaanpak. Dit leidt ertoe dat wanneer gevonden fouten in de steekproef niet “geïsoleerd” kunnen worden (dat wil zeggen: aantoonbaar dermate uniek dat zij op zichzelf staan en niet representatief te achten zijn voor de gehele populatie), deze geëxtrapoleerd moeten worden over (het relevante gedeelte van) de restpopulatie.
De totale subsidielast in de jaarrekening 2023 bedraagt circa € 27 miljoen. De middels steekproeven gecontroleerde massa bedraagt circa € 2 miljoen. In een aantal gevallen zijn bevindingen geconstateerd.
De bevindingen gaan om een afwijking van de regels die zijn vastgelegd in de Algemene Subsidieverordening. Er is geconstateerd dat bij meerdere aanvragen en vaststellingen de besluitvorming niet tijdig heeft plaatsgevonden. Conform het ASV model 2011 hangen er geen sancties aan deze afhandel termijnen. De uitkomsten hebben geen consequenties voor de rechtmatigheid of de getrouwheid, maar wel de formele rechtmatigheid (t.a.v. de interne beheersing). De juiste stappen zijn genomen in het verbeteren van de interne beheersing.
Fouten of onzekerheden bij ontvangen subsidies (SiSa verantwoording)
In de kadernota rechtmatigheid van de Commissie BBV is aangegeven dat SiSa onderdeel is van de rechtmatigheidsverantwoording. Fouten en onduidelijkheden met betrekking tot specifieke uitkeringen (SiSa) dienen derhalve te worden betrokken bij de rechtmatigheids-verantwoording. Dit komt voort uit de opvatting dat de specifieke uitkeringen een regulier onderdeel vormen van de baten, lasten en balansmutaties. Bij de rechtmatigheidscontroles die de gemeente uitvoert, moeten deze baten, lasten en balansmutaties eveneens worden betrokken. Meer specifiek: deze vormen regulier onderdeel uit van de (intern) te controleren baten, lasten en balansmutaties in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording en mogen niet worden uitgezonderd van de massa waarop steekproeven worden uitgevoerd.
Het betekent niet dat de gemeente interne controles moet uitvoeren op het niveau van de SiSa-bijlage of individuele specifieke uitkeringen. Voor de accountant geldt deze controleplicht wél op basis van de bepaling in het BADO dat voor regelingen met een omvang vanaf € 125.000 minimaal één waarneming moet worden gedaan. Het kan hierbij voorkomen dat de accountant een onrechtmatigheid constateert, die de gemeente niet heeft geconstateerd, omdat dit niveau van interne controle niet is vereist ten behoeve van de rechtmatigheidsverantwoording. Zolang de verantwoordingsgrens van de gemeente inclusief de door de accountant geconstateerde onrechtmatigheden in de SiSa niet wordt overschreden, leidt dit niet tot een andere rechtmatigheidsverantwoording door de gemeente.
Wanneer de geconstateerde bevindingen van de accountant ertoe leiden dat de verantwoordingsgrens wél (net) wordt overschreden, dan moet deze bevindingen wel worden meegenomen in de rechtmatigheidsverantwoording. Ook al heeft de gemeente deze onrechtmatigheden niet zelf geconstateerd.
Uit de verbijzonderde interne controle van Stroomopwaarts MVS zijn bevindingen gebleken ten aanzien van de rechtmatigheid van de uitvoering van de SiSa regelingen. Het gaat hier om onjuiste verstrekking van uitkeringen in het kader van de participatiewet en de IOAW.
In totaal gaat het om een bedrag van € 63.088 (resp. € 41.950 en € 21.498).
Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium
Naast misbruik en oneigenlijk gebruik kan er sprake zijn van fraude. De term fraude is juridisch niet gedefinieerd. Het gaat hierbij om derden die misbruik maken van gemeentelijke regelingen. Er is geen actueel M&O-beleid.
Er zijn geen gevallen van fraude in 2023 bekend.