Onderwijs, Economie en Haven

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Onderwijs (algemeen)
Het onderwijs heeft de maatschappelijke opdracht mede te zorgen voor sociale samenhang, algemeen welzijn, economische groei en welvaart. Een aantal factoren zet deze maatschappelijke opdracht onder druk: oplopende ongelijkheid, thuiszitters, krimp en stijging van leerlingenaantallen, kwaliteitsverschillen, segregatie, het tekort aan en de veranderende rol van leerkrachten, werkdruk en tekorten op de jeugdzorg. Toenemende armoede is een veel gehoord signaal. Wij spraken met de schoolbesturen over dit thema en werkten hieraan middels ons armoede- en gezondheidsbeleid. Samen met het onderwijs(veld) hebben we in de Onderwijsvisie 2020-2025 gedefinieerd wat we verstaan onder goed onderwijs in Vlaardingen. De Onderwijsvisie is meegenomen als basis voor andere stukken zoals het Onderwijskansenbeleid.

Gemeentelijke Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB)
In 2023 werd het Onderwijskansenbeleid vastgesteld en als lokale uitwerking van de wettelijk taak Gemeentelijke Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB). De gemeente heeft de wettelijke taak voor het zorgdragen van voldoende en kwalitatief goed aanbod van voorschoolse educatie voor peuters met een verhoogd risico op taal- en ontwikkelingsachterstand. De gemeente Vlaardingen vindt het belangrijk dat alle kinderen hun talenten kunnen ontplooien. Het vergroten van kansen voor kinderen met (taal)achterstanden maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. De uitbreiding van kansen ligt in het feit doordat meer kinderen in aanmerking komen voor een plek in de voorschoolse educatie (2 tot 4 jaar). Een speciale aandacht gaat uit naar ondersteuning tijdens de verschillende overgangen in het leven van ieder kind. In de uitvoering wordt verder gekeken naar het aanhaken bij verschillende relevante projecten, zoals Kansrijke Start dat toeziet op de eerste levensfase, Gelijke Kansen Alliantie waarin wordt gestimuleerd dat kinderen met gelijke talenten ook daadwerkelijk gelijke kansen in hun ontwikkelingsloopbaan krijgen en Nationaal Programma Onderwijs in relatie tot de onderwijsvertragingen door Corona.

Passend onderwijs en jeugdzorg
Met het onderbrengen van alle jeugdhulp bij Mevis, is de invoering van het MVS jeugdmodel en daarmee de transformatie van het sociaal domein in 2023 nog in volle gang. Samen met de kinderopvang- en onderwijspartners vonden werksessies plaats, voor input richting Mevis en de transformatie naar het MVS jeugdmodel. De partners maakten hiervoor deel uit van het Netwerk ‘Opgroeien door spelen en leren’, één van de vijf netwerken van het MVS jeugdmodel.

Onderwijs voor Oekraïense ontheemden
In september 2023 opende de onderwijsvoorziening voor primair onderwijs in de wijk Mrija - school  De Vriendschap - haar deuren voor de ontheemde kinderen uit Oekraïne. De afspraken tussen gemeente en schoolbestuur Stichting Wijzer omtrent de onderwijsvoorziening legden we begin 2023 vast in een convenant. In de wijk Mrija wonen en leven ruim 1.000 Oekraïners waaronder circa 300 kinderen en jongeren. Ongeveer 135 kinderen gaan naar De Vriendschap en van de oudere leerlingen volgen de meesten hun onderwijs op scholen voor voortgezet onderwijs of op het mbo. 

De leer- en kwalificatieplicht
Jaarlijks informeert het college de gemeenteraad over het uitgevoerde leerplichtbeleid van het laatst afgesloten jaar. Sinds de samenwerking van de drie gemeenten binnen het Regionaal Bureau Leerplicht MVS, genaamd Leerrecht, wordt voor de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam een gezamenlijk verslag opgesteld. Het Jaarverslag leerplicht MVS over schooljaar 2022-2023 is op 14 november 2023 vastgesteld door het Vlaardingse college en met een raadsmemo aan de raad aangeboden. 

Leerrecht rapporteert niet alleen over het leerplichtbeleid maar ook over de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC). Doel van het RMC is het scheppen van voorwaarden voor jongeren van 18 tot 23 jaar om de voor hen meest passende en meest passende onderwijs- en/of arbeidsmarktpositie te bereiken.

Onderwijshuisvesting - Integraal Huisvestingsplan (IHP)

Om goede huisvesting voor leerlingen te verzorgen,  zijn we onverminderd doorgegaan met het uitvoeren van het IHP. Bij groei van de stad houden we rekening met onderwijshuisvesting, zoals vastgelegd in ons  Coalitieakkoord 2022-2026 Gemeente Vlaardingen "Groei en bloei voor Vlaardingen".

In 2023 zijn er twee onderzoeken uitgevoerd. Het ene onderzoek is het stadsbrede locatieonderzoek naar potentiele onderwijslocaties voor primair onderwijs. Uit dit onderzoek bleken 22 locaties geschikt als mogelijke onderwijslocatie. Deze locaties kwamen op een shortlist. Met schoolbesturen waar voor een school nieuwbouw gepland is, zijn inmiddels gesprekken gevoerd om te komen tot een definitieve locatie waar de school gerealiseerd kan worden.  Het andere onderzoek had betrekking op kwaaitaalvloeren bij scholen die tussen 1964 en 1985 gebouwd zijn. Onderzocht is of er schade is aan deze vloeren en welke herstelwerkzaamheden uitgevoerd moeten worden om de schade te herstellen. Voor de onderwijscampus in District U hebben we de koopovereenkomst kunnen ondertekenen voor de aankoop van de grond voor het realiseren van het Lentiz vmbo gedeelte en voor de sporthal.  Ook hebben we overeenstemming bereikt over de vernieuwbouwplannen van het Groen van Prinsterer, waarbij het rijksmonumentale gedeelte behouden blijft voor het onderwijs en een deel vernieuwd gaat worden. De bestaande gestapelde gymzalen, die onderdeel uitmaken van het rijksmonument, worden aangepast naar onderwijsruimten. Door deze aanpassingen van de gymzalen is besloten dat achter de school een sporthal met turnfaciliteiten, een tribune en een kantine gerealiseerd gaat worden. De binnenmilieumaatregelen bij de scholen waar geen nieuwbouw, renovatie of uitbreiding plaatsvindt zijn bij de laatste scholen uitgevoerd en daarmee voldoen deze scholen aan frisse scholen klasse B. Tot slot is de bouwrealisatieovereenkomst met als bijlage een demarcatielijst vastgesteld. Met het vaststellen van deze overeenkomst wordt de eenduidigheid van afspraken en verantwoordelijkheden tussen de gemeente en de schoolbesturen voor primair onderwijs bij de verschillende nieuwbouw-, uitbreidings- en renovatieprojecten beter gewaarborgd.

Vlaardingen MBO-stad
De ambitie om van Vlaardingen een innovatieve MBO-opleidingsstad te maken is opgenomen in het coalitieakkoord “Groei en Bloei voor Vlaardingen”. Voor de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt werken wij als gemeente samen in lokale en regionale netwerken. Wij streven er naar zoveel mogelijk gebruik te maken van deze kracht van buiten.  Onze partners zijn ondernemers, Food Innovation Academy, Zorg Innovatie Academie, Educatief Informatie Centrum van de Rotterdamse haven (EIC), Techno Plaza (LentizLife), JINC, BAAK, S'DAM, Kade 40, de Techniek Oriëntatie Vlaardingen (TOV), zorgpartijen, onderwijspartijen, de provincie, onze buurgemeenten, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de Riverboard (kopgroep LLO). 

Ontwikkelingen Vlaardingen programma MBO-Stad:
De bezetting van het programmateam van MBO-Stad komt sinds november 2023 steeds verder op orde. In de tijd daarvoor is wat vertraging ontstaan in uitgevoerde activiteiten en uitgaven. Met name personeelskosten waren in 2023 lager dan gepland, waardoor het programma een overschot heeft. Het is van belang dat het overschot doorgeschoven wordt naar volgend jaar, zodat de achterstand wordt ingelopen. 
Vlaardingen MBO-Stad maakt deel uit van de aanvraag voor een regiodeal (toegewezen op 9 februari 2024). Dit is een subsidie ten behoeve van brede welvaart in de regio (MVS en Rotterdam oud-Mathenesse). MBO-Stad hoort bij de tafel "toeleiden naar toekomstbestendig werk".
Belangrijk voor MBO-stad is, dat er overeenstemming is bereikt over de ontwikkeling van het onderwijsgebouw op District U. Hier komen Lentiz (VMBO) en Albeda (MBO) in één gebouw, wat de doorlopende leerlijnen (m.n. Zorg) ten goede komt.  Ook de MBO-studenten van Lentiz, die aan de Food Innovation Academy studeren, krijgen straks hier hun theorie. (Zie ook Onderwijshuisvesting)  
Vlaardingen MBO-Stad neemt deel in het Nationaal Programma Westwijk, komend jaar werken we dit verder uit. Hetzelfde geldt voor onze deelname in de ontwikkeling van Citymarketing.

Economie
Wij zijn trots om voor Vlaardingen en het Vlaardings vestigingsklimaat een aantal mooie stappen vooruit te hebben gezet in 2023. Zo maakten wij onder meer een vliegende start met citymarketing, lanceerden we een online Ondernemersloket en leverden  we een Visie Bedrijventerreinen op.

Voor de nieuwe Visie Bedrijventerreinen Vlaardingen 2024-2034 heeft een uitgebreide afstemming met het bedrijfsleven plaatsgevonden via ondernemersvereniging IKV Ondernemend Vlaardingen, haar dochterorganisaties per bedrijventerrein en de Economische Adviesraad Vlaardingen. Ook de gemeenteraad is uitgebreid betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe visie. De visie is in december 2023 door het college van B&W vastgesteld en inmiddels op 1 februari 2024 unaniem door de gemeenteraad. De nieuwe visie geeft onder andere duidelijkheid waar wij bedrijven willen verwelkomen en concentreren en waar woningen een plek kunnen krijgen (een wens vanuit het coalitieakkoord).

Een belangrijke verbetering in onze dienstverlening aan ondernemers is het in 2023 gelanceerde online Ondernemersloket op de gemeentelijke website. Hier brengen wij alle gemeentelijke informatie voor ondernemers samen op een overzichtelijke en toegankelijke manier. Ook zijn de accountmanagers binnen het loket uitstekend vindbaar. We lanceerden het loket in mei samen met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, die overigens ook meedachten over de inhoud van het loket.

2023 was ook het jaar waarin een vliegende start is gemaakt met stadsbrede citymarketing.  Citymarketing draagt bij aan de strategische ambities uit de Toekomstvisie Vlaardingen 2020-2040 en het coalitieakkoord 2022-2026 Groei en Bloei voor Vlaardingen. En het geeft invulling aan de opdracht die de burgemeester van de raad kreeg om het imago van Vlaardingen te versterken. Onze citymarketingorganisatie Vlaardingen Partners is vanaf mei operationeel om met gemeente, ondernemers en andere partners te werken aan het verbeteren van het imago van Vlaardingen en aan het binden en aantrekken van de gewenste doelgroepen naar de stad. Vlaardingen Partners werkt op basis van het in 2023 opgeleverde Citymarketingplan Vlaardingen, waarin strategie en uitvoering is geborgd. Middels een subsidieovereenkomst is meerjarig vastgelegd welke prestaties Vlaardingen Partners jaarlijks zal verrichten en welke doelen met partners en gemeente worden gesteld. 

Binnen team Economie is in 2023 capaciteit toegevoegd, als strategisch en dagelijks aanspreekpunt voor Vlaardingen Partners, om over citymarketing te adviseren in gemeentelijk beleid en projecten zoals de Startnotitie Evenementenvisie, uitvoering Amendement Voorjaarsnota 'Tot ziens in Vlaardingen' (tot ziens borden) en het amendement 'Gave en levendige binnenstad', het vrijetijdsaanbod voor bewoners en bezoekers te versterken en om citymarketing verder te ontwikkelen richting citybranding. Deze extra capaciteit is in de 1e voortgangsrapportage 2023 opgenomen en verwerkt in de meerjarenbegroting.

Voor de nieuwe Detailhandelsvisie zijn in 2023 eerste kaders opgesteld en verkennende gesprekken gevoerd met detailhandelsverenigingen. Om de opkomst van zogenaamde flitsbezorgers (‘dark stores’) in goede banen te leiden is met het paraplubestemmingsplan een eerste ruimtelijke component afgeleverd. Voor de binnenstad zijn brancheringskansen en een bijbehorende aanpak voorbereid. Deze worden in de Detailhandelsvisie opgenomen. De detailhandelsvisie staat in de steigers om in 2024 af te ronden.

Het bovenstaande konden wij realiseren omdat wij de adviescapaciteit van het team Economie in 2023 op peil konden brengen na een lange periode van personele krapte. Vanaf begin 2023 werkten we met tijdelijke inhuur en richting eind van het jaar hebben wij de posities van economisch beleidsadviseurs vast kunnen invullen met nieuwe enthousiaste teamleden. 

Team Economie kon hierdoor ook in 2023  goed deelnemen aan de gemeentelijke intake- en omgevingstafel. Ondernemers met initiatieven kregen optimaal  en snel duidelijkheid over de wenselijkheid van hun plannen en de eventuele benodigde vervolgstappen, zoals de nieuwe Omgevingswet ook vraagt.  Ook heeft team Economie een stevige inhoudelijke bijdrage geleverd aan de Omgevingsvisie.

Wij zetten in op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt zodat Vlaardingers in eigen stad maximaal kans op een passende baan hebben bij één van de veelzijdige ondernemers met kleine en middelgrote bedrijven. In de realisatie van de ambitie Vlaardingen als innovatieve MBO-opleidingsstad en de verbinding onderwijs en arbeidsmarkt ondersteunen wij de Food Innovation Academy en de Zorg Innovatie Academie en werken wij samen in lokale en regionale netwerken. 

Ook in 2023 hebben wij weer de kracht van onze partners gebruikt. Dit zijn bijvoorbeeld ondernemers, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Economische Adviesraad Vlaardingen (EAV), Riverboard (kopgroep Leven Lang Ontwikkelen), zorgpartijen en onderwijspartijen, Stichting Vlaardingen Partners (SVP), Green Businessclub, IKV Ondernemend Vlaardingen, Stichting Ondernemersfonds Vlaardingen, Koninklijke Horeca Nederland, afd. Vlaardingen (KHN), Stichting Stadshart Vlaardingen (SSV) en Detailhandelsplatform Vlaardingen. 

Op dagelijkse basis spelen onze accountmanagers Economie een centrale rol in het relatiebeheer met ons bedrijfsleven. Naast verschillende bedrijfsbezoeken, organiseerden zij in 2023 bijvoorbeeld samen met IKV Ondernemend Vlaardingen een succesvol netwerkdiner voor CEO’s van Vlaardingse bedrijven. Accountmanagement vanuit de gemeente draagt ook bij aan het signaleren van ondermijnende activiteiten of mensenhandel of een vermoeden daarvan. Dat het accountmanagement ook door het bedrijfsleven wordt gewaardeerd kwam ook duidelijk naar voren tijdens de gesprekken over de nieuwe visies bedrijventerreinen en detailhandel. 

Binnenstad
In 2023 hebben we met de grootste vastgoedpartijen in de Binnenstad diverse overleggen gevoerd over gezamenlijk investeren in een toekomstgerichte binnenstad. Onder begeleiding van een stedenbouwkundig bureau is gezamenlijk een eerste stedenbouwkundige uitwerking gemaakt van de in 2017 vastgestelde visie op de Binnenstad. In de stedenbouwkundige uitwerking is in kaart gebracht hoe de Binnenstad eruit zou kunnen komen te zien, waarbij de transformatie van het Liesveldviaduct naar een park het focuspunt betreft. Reacties van bewoners en bezoekers op de eerste beelden, tijdens het participatieve evenement in de vorm van het pop-up park Liesveld op 25 november, waren over het algemeen positief.  

Verder hebben we in 2023 concrete ingrepen in de buitenruimte laten uitvoeren om ook nu al te werken aan een vernieuwing, vergroening en verlevendiging van de Binnenstad. Zo is meer groen toegevoegd in de Kuiperstraat en op het Schoutplein. De toegevoegde zitjes en speeltuin worden regelmatig gebruikt wat zorgt  voor meer levendigheid in de Binnenstad.  De speeltuin is nu toegankelijk voor ieder kind, ook voor kinderen met een fysieke beperkingen. Op het Veerplein zijn de boomspiegels rondom de oude Platanen vernieuwd. Niet alleen werd hiermee de worteldruk verholpen en de veiligheid verbeterd, maar het geheel oogt netter en meer uitnodigend. De oude houten banken zijn verwijderd en nieuwe banken zijn geplaatst. Ook de Afrol is vergroend en opgeknapt. Voor een eenduidig verbeterd beeld in de Binnenstad wat betreft inrichting (bankjes, fietsnietjes, verlichting, bestrating, enz) hebben we een materialenlijst opgesteld die voortaan de basis vormt voor productkeuzes in de openbare ruimte (denk aan bankjes en fietsnietjes). In 2023 hebben we geconstateerd dat het dagelijks onderhoud aan de buitenruimte niet altijd op het gewenste niveau was. Het dagelijks onderhoud wordt geïntensiveerd wat o.a. inhoudt dat het straatafval vaker wordt verwijderd, groen vaker wordt verzorgd en kapot straatmeubilair sneller wordt vervangen.

Wat betreft het compacter maken van de Binnenstad en het tegengaan van leegstand is in 2023 de laatste jaarschijf van de transformatiesubsidieregeling van kracht geweest. Tot eind 2023 was het voor ondernemers en vastgoedeigenaren mogelijk een verhuis, plan- of transformatiesubsidie aan te vragen via de Subsidieregeling Binnenstad 2021-2023. Met deze regeling stimuleerden wij ondernemers naar het kernwinkelgebied in de binnenstad te verhuizen en vastgoedeigenaren om hun winkelpanden in de binnenstad buiten het kernwinkelgebied te veranderen naar woningen of dienstverlening. Doel was het winkelgebied compacter te maken, het teveel aan detailhandel te verminderen en leegstand tegen te gaan. Gedurende de looptijd van de regeling hebben wij 9 initiatieven kunnen beschikken met een subsidiebijdrage voor het transformeren naar woningen en een  verhuizing naar het kernwinkelgebied.

Havens
Om een veilig nautisch gebruik van de ligplaatsen te waarborgen is in 2023 onderhoud uitgevoerd op diverse locaties in ons havengebied. De ligplaats ter hoogte van de Maasboulevard was zelfs enkele maanden buiten gebruik, omdat beide pontons voor groot onderhoud bij een scheepswerf zijn geweest.

Het aantal jachten die de Oude Haven bezochten is weer vrijwel op het niveau van voor de coronacrisis. Het merendeel van deze passanten bezochten de haven voor een kort verblijf maar ook vanwege de 'Vlaardingen 750 jaar!' activiteiten.

Voor de kades van de KW-haven en Buitenhaven is een onderzoek gestart om na te gaan op welke wijze er een hoogwateroplossing kan komen,. Uitgangspunt is dat de huidige functionaliteiten van deze havens zo min mogelijk worden verstoord. De aanleg van walstroom voor de binnenvaart wordt geïntegreerd in de hoogwateroplossing. 

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Gemeentelijke Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB)
Het afgelopen jaar werd gewerkt aan nieuw beleid voor de Gemeentelijke Onderwijsachterstanden (GOAB). De gemeente heeft de wettelijke taak voldoende voorschoolse educatie te faciliteren, met een goed kwalitatief niveau van dat aanbod. In mei 2023 stelde de gemeenteraad het nieuwe Onderwijskansenbeleid 2023-2026 vast. Het nieuwe beleid focust op de specifieke doelgroep van de GOAB-taak, namelijk 2- tot en met 6-jarigen met een taalachterstand. Eén van de doelen is het verhogen van het bereik van de doelgroeppeuters (peutertoeleiding). Daarnaast zijn de overgangsmomenten in de jonge fase van kinderen een belangrijk speerpunt de komende jaren. 

Economie
In het voorjaar van 2023 is het Citymarketingplan Vlaardingen opgeleverd, waarin staat hoe we werken aan het versterken van het imago van Vlaardingen en via citymarketing bijdragen aan de realisatie van de strategische ambities uit de Toekomstvisie Vlaardingen 2020-2040 en het coalitieakkoord.
Eind 2023 is de Visie Bedrijventerreinen Vlaardingen 2024-2034 opgeleverd aan het college van B&W, zodat deze begin 2024 in de gemeenteraad kon worden besproken. De visie is inmiddels unaniem vastgesteld door de gemeenteraad. 
Voor de nieuwe Detailhandelsvisie zijn eerste kaders opgesteld en verkennende gesprekken gevoerd met detailhandelsverenigingen. Voor de binnenstad zijn brancheringskansen en een bijbehorende aanpak voorbereid. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Integraal huisvestingsplan primair, voortgezet en speciaal onderwijs 2020-2029
Citymarketingplan Vlaardingen 2023
Visie Bedrijventerreinen Vlaardingen 2024-2034 2023
Onderwijskansenbeleid 2023-2026 Vlaardingen 2023
Subsidieregeling Onderwijskansenbeleid 2023
Subsidieregeling Peuteropvang voor voorschoolse educatie 2023
Beleidsregels Tegemoetkoming kosten kinderopv op grond van SMI 2023
Vlaardingen MBO-stad 2022
Horeca en evenementenbesluit 2022
Ondersteuningsplan horeca Vlaardingen 2021-2024 2021
Startnotitie Vrijetijdseconomie 2021
Actualisatie Standplaatsenbeleid 2021
Voortgangsrapportage IHP 2021
Actualisatie Actieplan Economie 2020
Verordening Winkeltijden Vlaardingen 2020
Programma Levendige Binnenstad 2030 2020
Beeldkwaliteitsplan Binnenstad 2020
Onderwijsvisie 2020-2025 2019
De Binnenstad centraal 2018
Kadernota Samen aan zet 2017
Beheerplan Kades en glooiingen 2014

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 14 - Onderwijs

Terug naar navigatie - Ambitie 14 - Onderwijs

Omschrijving (toelichting)

  • Door een breed palet aan onderwijs aan te bieden en door zorg te dragen voor onderwijskansen aan alle kinderen, hebben jongeren de mogelijkheid om met goede kwalificaties de arbeidsmarkt in te stappen;
  • Gelijke Kansen voor alle kinderen en jongeren, door het verbinden van school, thuis en omgeving;
  • In Vlaardingen gaan alle peuters goed voorbereid naar de basisschool en alle kleuters gaan zonder achterstand naar groep 3 van het primair onderwijs. Met de vijf doelstellingen:
    • Doel 1: De doorgaande lijn wordt gewaarborgd vanaf het vroegste moment
    • Doel 2: Meer (doelgroep)peuters gaan naar een voorschoolse voorziening
    • Doel 3: Een intensieve spreiding van een kwalitatief goed aanbod voor (doelgroep)kinderen
    • Doel 4: Meer ouders worden betrokken bij de taal- en brede ontwikkeling van hun kind
    • Doel 5: Monitoren van bereik, kwaliteit en resultaten
  • Wij zetten ons in om jongeren zo volwaardig mogelijk in onze samenleving te laten meedoen naar een positieve, zelfstandige toekomst;
  • Het tijdig en dichtbij aanbieden van ondersteuning aan jeugdigen die dit nodig hebben;
  • Vlaardingen is een MBO-stad, een stad van doeners, waar we de meerwaarde van het MBO voor onze leerlingen, inwoners en bedrijven benutten;
  • In Vlaardingen wordt kwalitatief goed onderwijs gegeven in geschikte, duurzame en multifunctionele onderwijsgebouwen met een gezond binnenklimaat (IHP).
  • De gemeente heeft op het gebied van onderwijshuisvesting een zorgplicht om te voorzien in adequate huisvesting voor nieuwbouw. Gezien de beperkte (maatschappelijke) ruimte hebben wij de ambitie om bij de nieuwbouw/renovatie/uitbreidingsprojecten om in te zetten op het multifunctioneel gebruik van ruimten met derden zodat samenwerking en meerdere functies de scholen in komen en de school naast onderwijs ook een wijkfunctie kan gaan krijgen.

  • Wij hebben ook signalen ontvangen over een te kort aan ruimte voor Voorschoolse Educatie (VE). In het kader van de Integrale Kindcentra (IKC) gaan wij inzetten op het realiseren van m2 voor de kinderopvang en met name voor de VE. 

  • Het huidige IHP is vastgesteld in 2020. In 2023 is voor het IHP een stand van zaken opgesteld. 

Om bij te dragen aan deze ambitie voerden wij de volgende acties uit: 

Bij nieuwbouw, uitbreiding en renovatie houden we vooraf rekening met de inrichting van het gebouw om multifunctioneel gebruik te realiseren. Bij schoolgebouwen waar geen renovatie of uitbreiding plaatsvindt wordt gekeken hoe het multifunctioneel gebruik in de bestaande gebouwen gerealiseerd kan worden. In het kader van de Integrale Kindcentra (IKC) wordt bij de scholen voor primair onderwijs waar nieuwbouw, renovatie of uitbreiding voor is opgenomen in het IHP m2 gerealiseerd voor kinderopvang – VE die wij gaan voorfinancieren. In 2023 worden deze stukken vastgesteld door de schoolbesturen en het college. Voor het actualiseren van het IHP gaan wij in overleg met de schoolbesturen om met elkaar het gesprek aan te gaan over hoe en op welke onderwerpen we gezamenlijk het IHP kunnen actualiseren.

Acties

Ambitie 15a - Economie

Terug naar navigatie - Ambitie 15a - Economie

Omschrijving (toelichting)

  • Wij bepalen waar wij bedrijven willen verwelkomen en concentreren en waar woningen een plek kunnen krijgen. Daarmee sturen we op het groeiend aantal aanvragen voor transformaties van commerciële ruimtes naar woningen en behoud van gezonde bedrijfsterreinen.
  • Wij spelen in op veranderend koopgedrag van consumenten, trends en ontwikkelingen in de detailhandel en versterken de binnenstad door detailhandel te laten landen op de juiste plekken in de stad. 
  • Wij zetten in op het verbeteren van het imago van Vlaardingen en onder de aandacht brengen van het vestigingsklimaat om nieuwe bewoners, bezoekers, (schone) bedrijven en MBO-studenten naar Vlaardingen te trekken. 
  • Wij zetten ons in om het vestigingsklimaat op de Vlaardingse bedrijventerreinen te verbeteren.
  • Vlaardingen wordt dé stad waarin kennis en innovatie op het gebied van Zorg en Voeding zorgen voor duurzame welvaart en werkgelegenheid. De Food Innovation Academy laat zien dat ze een aantrekkende werking heeft op foodbedrijven en datzelfde beogen wij met de ontwikkeling van de ZIA (Zorg Innovatie Academie). 
  • Wij stimuleren groei van de werkgelegenheid door het versterken van de relatie en samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt en het onder de aandacht brengen van het vestigingsklimaat.
  • Wij continueren de steun aan ondernemers die zijn getroffen door de coronacrisis, zijn aanspreekbaar en behulpzaam. 

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren wij de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 15b - Binnenstad

Terug naar navigatie - Ambitie 15b - Binnenstad

Omschrijving (toelichting)

•    Met de vaststelling in 2020 van het Programma Levendige Binnenstad 2030 koersen wij op de krimpopgave van het winkelbestand, versterking van de horeca- en leisurefunctie, realisering van zo veel mogelijk extra hoogwaardige woningen, vergroening en verduurzaming.

Wat betreft het compacter maken van de Binnenstad en het tegengaan van leegstand is de transformatiesubsidie afgerond. Tot eind 2023 was het voor ondernemers en vastgoedeigenaren mogelijk een verhuis, plan- of transformatiesubsidie aan te vragen via de Subsidieregeling Binnenstad 2021-2023. Met deze regeling stimuleerden wij ondernemers naar het kernwinkelgebied in de binnenstad te verhuizen en vastgoedeigenaren om hun winkelpanden in de binnenstad buiten het kernwinkelgebied te veranderen naar woningen of dienstverlening. Doel was het winkelgebied compacter te maken, het teveel aan detailhandel te verminderen en leegstand tegen te gaan. Gedurende de looptijd van de regeling hebben wij 9 subsidies kunnen beschikken voor het transformeren naar woningen en een  verhuizing naar het kernwinkelgebied.

In 2024 zijn de winkels onder het Liesveldviaduct gewisseld van eigenaar. Enkele marktpartijen werken hard aan het vullen van leegstaande winkelruimten. We zien dat dit op enkele plekken al is gelukt. Zo komt Van Haren terug naar de Binnenstad en krijgt een dansschool een locatie in het winkelgebied. Wij hebben met deze vastgoedpartij inmiddels een goede relatie opgebouwd.

Er is ook meer groen toegevoegd, met name in de Kuiperstraat en op het Schoutplein. Voor een eenduidig verbeterd beeld in de Binnenstad wat betreft inrichting (bankjes, fietsnietjes, verlichting, bestrating, enz) is een materialenlijst opgesteld, in samenwerking met o.a. team Wijkbeheer. We hebben nieuwe zitjes en een speeltuin laten plaatsen die regelmatig gebruikt wordt, wat zorgt voor meer levendigheid in de Binnenstad. De speeltuin is nu toegankelijk voor ieder kind, ook voor kinderen met een fysieke beperkingen. Op het Veerplein zijn de boomspiegels rondom de oude Platanen vernieuwd. Niet alleen werd hiermee de worteldruk verholpen en de veiligheid voor bezoekers verbeterd, maar het geheel oogt netter en meer uitnodigend. De oude houten banken zijn verwijderd en nieuwe banken zijn geplaatst. Ook de Afrol is vergroend en opgeknapt, na participatie met de omgeving. 


•    In lijn met het coalitieakkoord 2022 – 2026 Groei en Bloei voor Vlaardingen, Stadsprogramma Nieuwe Binnenstad, kijken wij ook naar grotere (her)ontwikkelingen met vastgoedontwikkelaars en ondernemers om de binnenstad voor de langere termijn toekomstbestendig en gezonder te maken. 


In 2023 hebben we met de grootste vastgoedpartijen in de Binnenstad diverse overleggen gevoerd en onder begeleiding van een stedenbouwkundig bureau een eerste stedenbouwkundige uitwerking gemaakt van de in 2017 vastgestelde visie op de Binnenstad. In de stedenbouwkundige visie is in kaart gebracht hoe de Binnenstad eruit zou kunnen komen te zien, waarbij de transformatie van het Liesveldviaduct naar een park het focuspunt betreft.  Reacties van bewoners en bezoekers op de eerste beelden, tijdens het grootschalige participatie evenement op 25 november, waren over het algemeen positief. We hebben ervaren dat meerdere vastgoedpartners veel potentie zien en enthousiast zijn om te investeren in de Binnenstad.


•    Wij zetten onverminderd in op het activeren, meekrijgen en stimuleren van samenwerking met en tussen stakeholders in de binnenstad, zoals vastgoedeigenaren en ondernemers. Zoals hiervoor aangegeven zijn de contacten met de vastgoedeigenaren goed. We hebben daarnaast periodiek overleg met vertegenwoordigers van ondernemers in de Binnenstad.

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren

We lichten u het verschil tussen absoluut en relatief verzuim toe. Absoluut verzuim houdt in dat een leerplichtige jongere tussen de 5 en 16 jaar of een jongere van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht, niet is ingeschreven op een school en ook niet is vrijgesteld van de inschrijvingsplicht. Van relatief verzuim is sprake als een op school ingeschreven leer- of kwalificatie plichtige jongere (5 t/m 17 jaar) ongeoorloofd afwezig is (dus niet ziek). Dit betreft zowel kortdurend relatief verzuim (spijbelen, extra dag vrij vanwege vakantie), als langdurend relatief verzuim (langer dan 4 weken aaneengesloten afwezig). Voortijdig schoolverlaters zijn leerlingen (12 - 23 jaar) die voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger.

Programma Onderwijs, economie en haven
Onderwijs en economie Bron Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Nederland 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Nederland 2023
Absoluut verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 2,7 1,8 n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Relatief verzuim (per 1000 leerlingen) DUO 20 21 n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (% deelnemers aan het VO en MBO)* INGRADO 1,9 n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Functiemenging (%) LISA 38,3 52,3 53,8 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Vestiging (van bedrijven) (per 1000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) LISA 122,9 161,6 174,1 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
* Deze cijfers zijn naar verwachting pas november 2024 bekend

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV)
De bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat (EV) is door het algemeen bestuur van de MRDH ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van de economische ontwikkeling van de Metropoolregio, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter versterking van het economisch vestigingsklimaat binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de portefeuillehouders Economisch vestigingsklimaat van de 21 MRDH gemeenten.

Overzicht programma Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Overzicht programma Onderwijs, economie en haven

   

Bedragen x €1.000
Onderwijs, Economie en Haven Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
Lasten 17.651 19.217 21.054 18.135 2.920
Baten 9.426 6.936 9.581 9.010 571
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -8.225 -12.281 -11.473 -9.125 -2.348
Onttrekkingen 0 0 234 0 234

Taakvelden programma Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Onderwijs, economie en haven
Bedragen x €1.000
Onderwijs, economie en haven Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
TV2.3 Recreatieve havens
Lasten 938 929 929 974 -46
Baten 90 105 105 98 7
Totaal TV2.3 Recreatieve havens -847 -824 -824 -877 53
TV2.4 Economische havens en waterwegen
Lasten 1.042 1.061 1.035 1.327 -293
Baten 990 926 926 1.223 -297
Totaal TV2.4 Economische havens en waterwegen -52 -136 -109 -105 -5
TV3.1 Economische ontwikkeling
Lasten 2.120 3.073 3.547 2.906 641
Baten 1.882 516 1.886 1.850 36
Totaal TV3.1 Economische ontwikkeling -238 -2.556 -1.660 -1.055 -605
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Lasten 44 33 34 31 3
Baten 3 4 4 3 1
Totaal TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -41 -29 -30 -28 -2
TV4.1 Openbaar basisonderwijs
Lasten 717 685 676 799 -123
Baten 0 0 0 0 0
Totaal TV4.1 Openbaar basisonderwijs -717 -685 -676 -799 123
TV4.2 Onderwijshuisvesting
Lasten 4.145 4.321 4.433 4.451 -19
Baten 626 300 300 628 -328
Totaal TV4.2 Onderwijshuisvesting -3.520 -4.021 -4.132 -3.823 -309
TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Lasten 8.260 8.089 9.372 7.250 2.122
Baten 5.833 5.085 6.360 5.198 1.163
Totaal TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -2.427 -3.004 -3.012 -2.053 -960
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 386 1.027 1.029 396 633
Baten 2 0 0 10 -10
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -384 -1.027 -1.029 -386 -643
TV0.10 Mutaties reserves
Onttrekkingen 0 0 234 0 234

Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven
Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven Lasten Baten
Taakveld 2.3 Recreatieve havens -46 -7
Niet nader toe te lichten verschillen
Het nadeel op de lasten van € 46.000 en het nadeel op de baten van € 7.000 binnen dit taakveld worden niet nader verklaard. -46 -7
Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen -293 297
Onderhoudskosten havens
De onderhoudskosten aan de pontons zijn hoger dan begroot. Dit resulteert in een nadeel op de lasten van € 110.000 -110
Havengelden
Het voordeel op de baten wordt voornamelijk veroorzaakt door een ontvangen afrekening van het Havenbedrijf Rotterdam over het jaar 2022 waar geen rekening mee was gehouden in de begroting. Daarnaast zijn er meer havengelden binnengehaald dan begroot. Dit resulteert in een voordeel op de baten van € 72.000 72
Rivierzone waterkering afwatering
Binnen de gebiedsvisie Rivierzone is er rekening gehouden met oplossingen tegen het hoge water bij de Koning Wilhelmina-haven. In 2023 is er gestart met werkzaamheden aan deze hoogwatermaatregelen. Deze kosten zijn gedekt door de subsidie inzake Vliegende Brigade die er vanuit de provincie Zuid-Holland is ontvangen. Dit resulteert in een nadeel op de lasten van € 169.000 en een voordeel op de baten van € 225.000, per saldo resultaatsneutraal -169 225
Niet nader toe te lichten verschillen
Het nadeel op de lasten van €14.000 binnen dit taakveld wordt niet nader verklaard. -14
Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling 641 -36
Economische ontwikkeling
In 2023 is er geld beschikbaar gesteld vanuit het Coalitieakkoord voor onderzoek en analyse naar vestiging bedrijventerreinen. De visie die hiervoor opgesteld is, heeft vertraging opgelopen en is in 2024 gereed. Derhalve een voordeel op de lasten van € 25.000. Daarnaast zijn er minder reguliere onderzoeken gepleegd, dit zorgt voor een voordeel op de lasten van € 46.000. Per saldo een voordeel op de lasten van € 68.000 68
Binnenstadsmanagement
In de binnenstad is er een inhaalslag gemaakt met betrekking tot de revitalisering hiervan. Dit heeft geleidt tot een nadeel op de lasten van € 127.000. Deze overschrijding wordt gedekt vanuit de reserve Revitalisering Binnenstad, zie taakveld 0.9 mutaties. -133
Gebouwen Economische ontwikkeling
Een voordeel van € 706.000 op de lasten heeft betrekking op het onderdeel gebouwen. Voor de toelichting hierop verwijzen wij naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. Een nadeel van € 36.000 op de baten heeft betrekking op het onderdeel gebouwen. Voor de toelichting hierop verwijzen wij naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 706 -36
Taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs -123 0
Gymnastieklocaties
Door meer gebruik van dislocaties ten behoeve van gymnastieklocaties is de OZB hoger uitgevallen dan begroot. Dit resulteert in een nadeel op de lasten van € 64.000 -64
Schoolzwemmen
Er er meer gebruik gemaakt van schoolzwemmen waardoor er meer begeleiding vanuit badmeesters en daarnaast meer huur is betaald aan zwembad de Kulk. Ook heeft dit tot gevolg dat er meer kosten zijn gemaakt voor het vervoeren van de leerlingen naar het zwembad. Dit resulteert in een nadeel op de lasten van € 59.000 -59
Taakveld 4.2 Onderwijshuisvesting -19 328
Gebouwen Onderwijshuisvesting
Een voordeel van € 3.000 op de lasten heeft betrekking op het onderdeel gebouwen. Voor de toelichting hierop verwijzen wij naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. Een voordeel van € 148.000 op de baten heeft betrekking op het onderdeel gebouwen. Voor de toelichting hierop verwijzen wij naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 3 148
Huisvesting bijzonder onderwijs
We hebben meer vergoedingen ontvangen vanuit de onderwijsinstellingen in verband met terubetalingen naar aanleiding van voorfinanciering voor de schoolgebouwen. Per saldo een voordeel op de baten van €82.000. 82
Gymnastieklocaties
Er is € 98.000 meer ontvangen dan begroot in verband met het gebruik van gemeentelijke sportaccomodaties door onderwijsinstellingen. Een voordeel van € 98.000 op de baten. 98
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige nadeel op de lasten van € 22.000 wordt niet nader verklaard -22
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 2.122 -1.164
Onderwijsachterstandenbeleid
Voor het thema Gemeentelijke Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB) ontving de gemeente een Rijksbijdrage van €5.1 miljoen in 2023. Hiervan is ruim €4.7 miljoen besteed en € 348.000,- niet besteed vanwege het feit dat 2023 in het teken stond van het vormen van nieuw beleid (Onderwijskansenbeleid). In het boekjaar 2023 staan tevens nog terugvorderingen van de subsidierelaties uit 2022 geboekt, met een bedrag ter hoogte van €1.4 miljoen. Dit was nog een nasleep door Corona en personele krapte in de kinderopvangsector. Per saldo levert dit een voordeel op de lasten van €1.78 miljoen. In de uitvoering van het nieuwe Onderwijskansenbeleid nemen wij dit bedrag mee. Door de onderbesteding van de GOAB-middelen is er €1.31 miljoen minder onttrokken van de balanspost Vooruitontvangen bedragen Rijksdeel OAB én blijven deze beschikbaar voor uitgaven in de resterende GOAB-periode in de toekomst. Dit leidt tot een nadeel op de baten van €1.31 miljoen. Per saldo leidt dit voor het jaarrekeningresultaat tot een positief saldo van € 474.000, wat wordt verklaard doordat een deel van de OAB-gelden vrijvalt en niet wordt teruggevorderd door het Rijk. 1.788 -1.314
Nationaal programma onderwijs
Met betrekking tot het Nationaal Programma Onderwijs is er € 101.000 meer besteed dan begroot via subsidieverstrekking in verband met het inlopen van onderwijsvertragingen bij kinderen als gevolg van Corona. Dit nadeel wordt grotendeels gedekt vanuit de SPUK NPO-gelden vanuit het Rijk welke niet begroot is. Dit resulteert in een nadeel op de lasten van € 101.000 en een voordeel op de baten van € 99.000. -101 99
Vlaardingen MBO-Stad
Voor Vlaardingen MBO-stad zijn € 254.000 minder aan kosten gemaakt. Gemeente Vlaardingen is in de samenwerkingen binnen Vlaardingen MBO-stad (Food Innovation Academy (FIA), Zorg Innovatie academie (ZIA) en Techniek Oriëntatie Vlaardingen (TOV) vaak deelnemer en niet de trekker van het project. Dit betekent, dat we bij de realisatie van allerlei zaken (bijvoorbeeld een Zorghub, of technieklokalen) afhankelijk zijn van het tempo van onze partners (ondernemers, zorg- en onderwijspartijen). Door deze vertraging bij onze partners is er een voordeel van € 254.000 op de lasten onstaant. Voorgesteld wordt om dit gehele bedrag ( € 254.000) over te hevelen bij het bestemmen van het jaarrekeningresultaat naar 2024. Daarnaast zijn er baten vanuit de gemeente Schiedam en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag ontvangen die niet geraamd zijn. Per saldo een voordeel op de baten van € 66.000 254 66
Leerplichthandhaving
Er is een voordeel op de uitvoeringskosten onstaan van € 61.000, dit wordt minder doorbelast aan Schiedam en Maassluis en zorgt hiervoor voor een nadeel op de baten van € 8.000. Daarnaast is er € 7.000 euro minder ontvangen aan RMC-gelden. Per saldo een voordeel op de lasten van € 61.000 en nadeel op de baten van € 15.000. 61 -15
Leerlingenvervoer
Op leerlingenvervoer is € 43.000 minder besteed in verband met het van 3 naar 2 percelen zijn gegaan als gevolg van een aanbesteding voor leerlingenvervoer en daardoor ook van 3 naar 2 vervoerders. Per saldo een voordeel op de lasten van € 43.000. 43
Avondschool
Per 1 augustus 2022 is de Erica-avondschool stopgezet in verband met de werkdruk van onderwijzend personeel en het aantreden van een nieuwe directie. Hierbij zijn de activiteiten overgedragen aan andere uitvoeringsorganisaties, waarbij de nazorg binnen de dagschool aangeboden zal blijven in de vorm van stagebegeleiding gefinancierd uit het Europees Sociaal Fonds. Hetgeen hiervoor beschreven heeft ertoe geleid dat er geen subsidieaanvraag is ingediend voor 2023. Dit resulteert in een voordeel op de lasten van € 39.000 39
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige voordeel op de lasten van € 38.000 wordt niet nader verklaard. 38
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 633 10
Kinderopvang algemeen
Vanuit het gemeentefonds is er in 2021 structureel budget beschikbaar gesteld voor de controle van kinderopvangbureaus. Het toezicht op de kinderopvangbureaus wordt via de gemeenschappelijke regeling GGD-Rotterdam Rijnmond geregeld waardoor dit budget € 56.000 niet benodigd bleek in 2023, ook omdat de bijdrage voor kinderopvang aan de gemeenschappelijke regeling GGD-Rotterdam Rijnmond € 37.000 lager is uitgevallen dan vooraf begroot. Per saldo betekent dit een voordeel op de lasten van € 93.000 93
Peuterspeelzalen
Door verouderde wetgeving binnen de Rijksoverheid en de veranderende bevolkingspopulatie hebben minder kinderen gebruik kunnen maken van de peuterspeelzalen. Daarnaast maken steeds meer kinderen gebruik van peuteropvang met VE of hele dagopvang. Dit wordt bekostigd via het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid op taakveld 4.3 binnen dit programma. Dit resulteert in een voordeel op de lasten van € 520.000. Het afgelopen jaar is er nieuw beleid vastgesteld (Onderwijskansenbeleid), en is de verwachting dat dit budget in de toekomst weer meer wordt benut. 520
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige voordeel op de lasten van € 20.000 wordt niet nader verklaard. 20
Het voordeel op de baten van € 10.000 wordt niet nader verklaard. 10
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 0 -234
Ontrekking reserve resultaatbestemming Jaarrekening 2022
De ontrekking van de budgetoverhevelingen vanuit de jaarrekening 2022 heeft plaatsgevonden via Programma 10 Financiën, voor een nadere duiding van de ontrekking wordt naar dit programma verwezen. -234

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
Onderwijshuisvesting 1.500 0 0 1.500
Revitalisering binnenstad 387 0 0 387
Totaal reserves 1.887 0 0 1.887

Reserve Onderwijshuisvesting

De reserve onderwijshuisvesting is gemaximaliseerd tot € 1.5 miljoen. De reserve kan ingezet worden voor de dekking van onvoorziene uitgaven.

Reserve Revitalisering Binnenstad
De reserve is voor dekking van uitgaven aan projecten die er aan bijdragen dat de binnenstad een aantrekkelijk verblijfsgebied wordt en blijft.

 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Binnen dit programma is in 2023 de volgende investering gedaan.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2023 Lasten 2023 Baten 2023 Saldo 31-12-2023 Vrijval krediet % gerealiseerd t.o.v. (Restant) Krediet Status
Oosthavenkade 2.568.000 2.276.470 1.391.243 0 885.227 61% Het project loopt tot en met 2024
Binnenstad 2021 95.740 7.290 13.247 0 -5.957 182% Het project loopt tot en met 2024
Kuiperstraat deel 2 2024-2025 385.000 337.299 0 0 337.299 0% Het project loopt tot en met 2025
IHP Uitbr. Renovatie Palet Holy 1.626.526 1.109.027 56.521 0 1.052.506 5% Het project loopt tot en met 2025
IHP Uitbr. Renovatie Hoeksteen 1.001.273 134.885 45.909 0 88.975 34% Het project loopt tot en met 2025
IHP Maatregelen binnenmilieu 6.065.990 2.327.015 1.817.939 114.900 623.976 73% Het project loopt tot en met 2024
IHP Nieuwbouw Calvijn Christal 763.000 350.000 615 0 349.385 0% Het project loopt tot en met 2027
IHP Nieuwbouw Klimop Breinpaleis 460.000 460.000 369 0 459.631 0% Het project loopt tot en met 2025
IHP Uitbr. Renovatie Het Anker 691.596 356.596 0 0 356.596 0% Het project loopt tot en met 2027
IHP Uitbr. Renovatie VOS 1.379.951 771.951 0 0 771.951 0% Het project loopt tot en met 2024
Inventaris e.d. onderwijs 2022 (verv 515.000 140.334 129.669 0 10.665 92% Het project loopt tot en met 2024
Progr. Onderwijshuisvest. verv.2023 515.000 515.000 0 0 515.000 0% Het project loopt tot en met 2024
IHP: Fietsenstalling Albeda Lentiz 750.000 750.000 0 0 750.000 0% Het project loopt tot en met 2024
IHP: Grondaankoop Lentiz District U 1.800.000 1.800.000 499.021 0 1.300.979 28% Het project loopt tot en met 2024
IHP: Voorber.krediet Albeda Lentiz 1.204.000 1.204.000 2.460 0 1.201.540 0% Het project loopt tot en met 2024
IHP: Holy, renovatie + Kinderopvang 3.472.000 3.472.000 0 0 3.472.000 0% Het project loopt tot en met 2024
IHP: Hoeksteen, renovatie + Kinderop 3.464.000 3.464.000 23.545 0 3.440.455 1% Het project loopt tot en met 2024
IHP: groen van prinster, renov. 23 1.951.000 1.951.000 0 0 1.951.000 0% Het project loopt tot en met 2024
IHP: de Singel, renovatie 2023 269.000 229.000 0 0 229.000 0% Het project loopt tot en met 2024
IHP: Geuzenplein renovatie 2023 1.204.000 1.204.000 0 0 1.204.000 0% Het project loopt tot en met 2024
Brandscheiding Baarnhoeve 2 183.000 85.986 0 0 85.986 85.986 0% Project is afgerond in 2023
Binnenstad Centrumplan 0 0 3.544 0 -3.544 0% Het project is afgerond
Totaal 30.364.076 22.945.853 3.984.083 114.900 19.076.670 85.986 17%

Kademuur evenemententerrein Hoflaan
De investeringen lopen door in 2024.

Kademuur Oosthavenkade
De investeringen lopen door in 2024.

Kademuur Westhavenkade
De investeringen lopen door in 2024.

IHP: Uitbreiding renovatie Palet Holy
In 2022 is gestart met het project. Het project loopt naar verwachting door tot en met 2025. Het restantkrediet wordt meegenomen naar 2024.

IHP: Uitbreiding renovatie Hoeksteen
In 2021 is gestart met het project. Het project loopt naar verwachting door tot en met 2025. Het restantkrediet wordt meegenomen naar 2024. 

IHP: Maatregelen binnenmilieu
In 2021 is gestart met het project op diverse locaties. Het project loopt naar verwachting door tot en met 2023. De Specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS) wordt na goedkeuring van de accountant geboekt.  

IHP: Nieuwbouw Calvijn Christal
In 2023 zijn er geen kosten gemaakt voor dit project. Het project loopt naar verwachting door tot en met 2027. Het restantkrediet wordt meegenomen naar 2024. 

IHP:  Nieuwbouw Klimop Breinpaleis/ school heet nu Samen Wijs
In 2023 zijn er geen kosten gemaakt voor dit project. Het project loopt naar verwachting door tot en met 2025. Het restantkrediet wordt meegenomen naar 2024. 

IHP: Uitbreiding renovatie het Anker
In 2023 zijn er geen kosten gemaakt voor dit project. Het project loopt naar verwachting door tot en met 2025. Het restantkrediet wordt meegenomen naar 2024. 

IHP:  Uitbreiding renovatie VOS
In 2022 zijn er geen kosten gemaakt voor dit project. Het project loopt naar verwachting door tot en met 2026. Het restantkrediet wordt meegenomen naar 2024. 

Inventaris e.d. onderwijs 2022
Uit het krediet van Programma Onderwijshuisvesting 2023 is er een bedrag over van 400.000 euro. Vooruitkijkend naar de kosten die gemaakt zullen moeten worden voor het Programma Onderwijshuisvesting 2024, verzoeken wij om dit krediet van 2023 niet af te sluiten en het restant van het krediet over te hevelen naar 2024. Redenen hiervoor zijn de volgende:

  1. In mei 2022 heeft de minister besloten dat het Islamitisch College (IC) een islamitische basisschool mag starten in Vlaardingen vanaf 1 augustus 2023. In een gesprek met IC is aangegeven dat in  2023 een stadsbreed locatieonderzoek is uitgevoerd naar potentiële onderwijslocaties. Naar aanleiding van de resultaten van dit onderzoek is bekeken of er mogelijk een geschikte locatie bij zit voor het islamitisch onderwijs. Om deze reden is de startdatum in overleg met IC verzet naar 1 augustus 2024. Om de school te kunnen starten op 1 augustus 2024, heeft IC twee aanvragen ingediend voor het Programma onderwijshuisvesting 2024. Deze aanvragen zijn de ingebruikneming van een gebouw en de eerste inrichting onderwijsleerpakket en meubilair. De kosten voor de eerste inrichting onderwijsleerpakket en meubilair is op dit moment bepaald op € 206.539. Voor de ingebruikneming is een kostenraming ingediend van € 300.000.
  2. Voor de tijdelijke huisvesting van Palet Holy en De Hoeksteen heeft SIKO zijn aanvragen ingediend met betrekking tot het aanpassen van bestaande gebouwen om deze te kunnen gaan inzetten als tijdelijke huisvesting tijdens uitvoering van de bouwprojecten. De aanpassingen voor de tijdelijke huisvesting vinden plaats in 2024.

Binnenstad Centrumplan 2021 / 2022
De kredieten voor het Binnenstad Centrumplan maken onderdeel van het investeringsplan dat deel uitmaakt van het programma het programma Levendige Binnenstad dat in maart 2020 door de gemeenteraad is vastgesteld. De werkzaamheden die als gevolg van de coronapandemie gestagneerd waren, zijn alsnog uitgevoerd.