Financiën

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

2023 is afgesloten met een positief saldo van € 16,6 mln. De oorzaak hiervan is gelegen in dat door de krapte op de arbeidsmarkt we niet alle ambities is het door gewenste tempo zijn opgepakt. Wij zullen ook de komende jaren blijven inzetten op het verder investeren in de stad zodanig dat de ambities zoals geformuleerd in het Coalitie programma zullen worden gerealiseerd.

Door het positieve saldo over 2023 voldoen we ruimschoots aan de afspraak om jaarlijks € 250.000 structureel overschot te realiseren. Intussen is door de de positieve saldi van de afgelopen jaren ons algemene reserve opgelopen tot € 62,0 mln. Dit is ruimschoots voldoende om onvoorziene tegenvallers op te kunnen vangen.

Weerstandsvermogen 
Het weerstandsvermogen is een maatstaf die aangeeft in hoeverre je in staat bent om financiële risico’s op te vangen. Deze maatstaf wordt uitgedrukt in een verhoudingsgetal, de weerstandsratio. In ons huidige financieel beleid streven we naar een ratio van 1,7. Dit betekent dat we voor elke euro aan geïdentificeerd risico, € 1,70 in de algemene reserve willen hebben.

In de aanpak van de risico-inventarisatie wordt bij het bepalen van de impact rekening gehouden met een structurele component. Voor structurele risico's is een factor 3 gebruikt om aan te sluiten bij een gemiddelde transitieperiode van 3 jaar voor het implementeren van beleidswijzigingen. Zowel de incidentele als de structurele risico’s zijn in kaart gebracht en recent geactualiseerd. De benodigde weerstandscapaciteit komt daarmee uit op € 44,5 miljoen. Hiervoor verwijzen wij naar de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing'. 

Financiële verordening
In  2023 is er een nieuwe financiële verordening in werking getreden.  In deze verordening  zijn de ontwikkelingen omtrent rechtmatigheid verwerkt.

Inflatie
De huidige inflatie heeft een grote negatieve impact op de gemeentefinanciën. De hoge inflatiecijfers doen onder meer de energieprijzen en de prijzen voor bouwmaterialen oplopen maar ook de personeelslasten stijgen .  In hoeverre de prijsstijgingen kunnen worden opgevangen binnen de begroting, is mede afhankelijk van hoe lang deze aanhouden. Wij blijven daarom de ontwikkelingen nauwgezet volgen en zullen u informeren als prijsstijgingen leiden tot concrete afwijkingen van vastgestelde kaders. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Treasurystatuut 2023
Controleverordening gemeente Vlaardingen 2023
Financiële verordening gemeente Vlaardingen 2023
Nota waardering en activering 2018
Financieel beleidskader 2016
Nota reserves en voorzieningen 2016
Notitie leenschuld 2016
Richtlijn actieve informatieplicht 2013

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 25 - Financiën

Terug naar navigatie - Ambitie 25 - Financiën

Omschrijving (toelichting)

Vlaardingen heeft een financieel gezonde positie. De begroting van de gemeente Vlaardingen is structureel in evenwicht, waarbij de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. De vermogenspositie is voldoende om de risico’s af te dekken. Via risicomanagement worden de risico’s jaarlijks geïnventariseerd en worden beheersmaatregelen genomen.

De realisatie van 2023 laat een saldo zien van €16,6 miljoen. Dit betekent dat onze vermogenspositie verder versterkt is. 

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren

De aanwezige weerstandscapaciteit 2023 wordt gepresenteerd middels de stand van de Algemene reserve eind 2023 (= € 62,0 miljoen).

Programma Financiën
Financiën Bron Realisatie 2022 Begroting 2022 Realisatie 2023 Begroting 2023
Aanwezige weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 45,5 22,0 62,0 52,2
Noodzakelijke weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 27,5 2,7 44,5 46,3
Financiën Bron Realisatie 2022 Begroting 2022 Realisatie 2023 Begroting 2023
Omvang leenschuld (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 200 220 180 245

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Regionale Belasting Groep (RBG)
Het heffen en invorderen van de gemeentelijke belastingen en heffingen en het uitvoeren van de werkzaamheden in het kader van de Wet Waardering onroerende zaken.

Overzicht programma Financiën

Terug naar navigatie - Overzicht programma Financiën

     

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
Lasten 4.514 3.190 3.724 4.145 -421
Baten 221.458 210.010 224.635 228.335 -3.700
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 216.944 206.820 220.911 224.190 -3.279
Stortingen 23.217 0 64 16.677 -16.614
Onttrekkingen 0 -158 -5.364 6.395 -11.759
Mutaties reserves -23.217 -158 -5.427 -10.282 4.855

Taakvelden programma Financiën

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Financiën
Bedragen x €1.000
Financiën Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
TV0.5 Treasury
Lasten 2.671 2.630 2.024 2.337 -313
Baten 4.174 4.419 4.045 3.669 375
Totaal TV0.5 Treasury 1.503 1.789 2.020 1.333 688
TV0.61 OZB woningen
Lasten 0 0 0 19 -19
Baten 11.128 12.873 11.899 11.911 -13
Totaal TV0.61 OZB woningen 11.128 12.873 11.899 11.892 7
TV0.62 OZB niet-woningen
Baten 9.311 9.204 10.653 10.625 28
TV0.64 Belastingen overig
Lasten 1.702 1.774 1.700 1.735 -35
Baten 273 280 551 728 -177
Totaal TV0.64 Belastingen overig -1.429 -1.493 -1.148 -1.006 -142
TV0.7 Uitkeringen Gemeentefonds
Baten 196.234 182.869 197.047 200.849 -3.802
TV0.8 Overige baten en lasten
Lasten 133 -1.238 0 -3 3
Baten 0 0 0 0 0
Totaal TV0.8 Overige baten en lasten -133 1.238 0 3 -3
TV0.9 Vennootschapsbelasting
Lasten 8 0 0 57 -57
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Lasten 0 24 0 0 0
Baten 0 25 0 0 0
Totaal TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 0 1 0 0 0
TV3.4 Economische promotie
Baten 338 339 439 552 -112
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 332 0 64 64 0
Onttrekkingen 0 0 0 6.395 -6.395
Totaal TV0.10 Mutaties reserves -332 0 -64 6.332 -6.395
TV0.11 Saldo explotatie
Stortingen 22.885 0 0 16.614 -16.614
Onttrekkingen 0 -158 -5.363 0 -5.363
Totaal TV0.11 Saldo explotatie -22.885 -158 -5.363 -16.614 11.250

Analyse verschillen programma Financiën

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Financiën
Analyse verschillen programma Financiën Lasten Baten
Taakveld 0.5 Treasury -313 -375
Renteresultaat
De nog te betalen rente langlopende geldleningen over 2023 valt hoger uit dan in de begroting voorzien. -299
Door het achterblijven van de voortgang in de investeringe worden minder rentelasten toegerekend aan de kapitaalslasten waardoor hier een nadeel ontstaat in de doorbelasting van de rentekosten. Dit nadeel wordt wel gecompenseerd door een lagere toerekening van deze rentelasten aan de kapitaalslasten. -253
Niet nader toe te lichten verschillen
Het nadeel van € 14.000 op de lasten wordt niet nader toegelicht. -14 -77
Het nadeel op de baten van € 77.000 wordt niet nader toegelicht.
Deelnemingen
Er is minder dividend ontvangen waardoor een nadeel ontstaat van € 45.000 . -45
Taakveld 0.61 OZB woningen 19 13
Niet nader toe te lichten verschillen
Het nadeel van € 19.000 op de lasten wordt niet nader toegelicht. 19
Het nadeel op de baten van € 13.000 wordt niet nader toegelicht. 13
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen 0 -28
Niet nader toe te lichten verschillen
Het nadeel van € 28.000 op de lasten wordt niet nader toegelicht. -28
Taakveld 0.64 Belastingen overig 35 177
Uitvoering belasting
In 2023 is doorgeschoven BTW ontvangen van de RBG over voorgaande jaren. Daarom ontstaat hier een voordeel van € 202.000 0 202
Niet nader toe te lichten verschillen
Het nadeel van € 35.000 op de lasten wordt niet nader toegelicht. Het nadeel van € 25.000 op de baten wordt niet nader toegelicht. 35 -25
Taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 3.802
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Het effect van de decembercirculaire is EUR 3.878 mln en is gezien het tijdstip van beschikbaarstelling niet in de raming meegenomen. 3.802
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting 57 0
VPB
Betreft de VPB-afdracht voor de jaren 2020, 2021, 2022 en 2023 in verband met opbrengsten op reclame-exploitatie, 57
Taakveld 3.4 Economische promotie 0 112
Toeristenbelasting
Betreft extra inkomsten die zijn behaald na een controle in 2023 over het belastingjaar 2022. 112

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
Reserve Resultaatsbestemming 0 6.395 6.395 0
Algemene Reserve 45.492 16.489 0 61.981
Totaal reserves 45.492 22.885 6.395 61.981

Reserve Resultaatbestemming
Conform het raadsbesluit bij de jaarstukken 2022 is er  € 6.395.000 gestort in de reserve resultaatbestemming en vervolgens weer onttrokken.

Algemene reserve
De Algemene reserve kent een positief saldo. Na besluitvorming in de gemeenteraad over het positieve rekeningsaldo 2023 zal dit saldo in 2024 worden toegevoegd aan deze reserve.