Analyse verschillen programma Sociaal domein |
Lasten |
Baten |
|
|
|
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid |
10 |
-10 |
Niet nader toe te lichten verschillen |
|
|
Het nadeel op de lasten en baten van € 10.000 wordt niet nader toegelicht. |
10 |
-10 |
|
|
|
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
8.069 |
-1.060 |
Vergunninghouders/opvang |
|
|
Het afgelopen jaar zaten we in de afbouw van Vluchtelingen werk en hun inzet op maatschappelijke begeleiding voor de statushouders. Ze hebben afgelopen jaar statushouders ondersteund die onder de oude wet vielen, we hadden in inschatting gemaakt dat er meer mensen nog onder de oude wet zouden vallen. Waardoor er minder mensen zicht gemeld hebben voor maatschappelijke begeleiding van uit Vluchtelingenwerk. |
179 |
0 |
Ook zijn er minder maatjes projecten gedraaid dan voorheen. |
|
|
Vrijwilligerswerk |
|
|
De personeels lasten zijn verantwoord binnen taakveld overhead programma 6 Onderwijs |
109 |
-12 |
Opvang vluchtelingen / LOO transitie / LOO norm |
|
|
Voor de opvang Oekraine wordt uitgegaan van een meerjarige neutrale exploitatie. Het surplus van 2023 (EUR 657.000) zal via budgetoverheveling naar 2024 worden meegenomen. |
7.743 |
-1.663 |
Lokaal jeugd- en jongerenwerk |
|
|
In 2023 zijn een aantal subsidies verleend uit een tijdelijk budget. |
245 |
0 |
Subsidies jeugdverenigingen (excl.) |
|
|
Er zijn minder kosten gemaakt aan CJV. Dit komt voornamelijk doordat er minder subsidies zijn verstrekt. Per saldo een voordeel van € 67.000 |
67 |
0 |
Ouderenzorg algemeen |
|
|
Doordat gebrek aan capaciteit hebben we enkele projecten nog niet kunnen opstarten in 2023 die wel in de Uitvoeringsagenda wonen, welzijn en zorg ouderen zijn opgenomen. In de aanpak eenzaamheid van senioren is de samenwerking met ondernemers en het starten van een zingevingsnetwerk met vertraging opgestart en zal in 2024 vormkrijgen. |
263 |
|
Programmabureau Westwijk |
|
|
In 2023 is het programmateam Westwijk verder vorm gegeven en dat levert een naddel op de lasten van € 281.000. Daar tegenover staat dat we vanuit de SPUK Kansrijke Wijk extra middelen hebben ontvangen ter dekking van de extra uitgaven voor het programmabureau Westwijk, dat levert een voordeel op de baten van € 307.000 |
-281 |
307 |
Preventie met Gezag |
|
|
De beschikking is pas begin juli ontvangen met middelen voor heel 2023. Daarnaast is er tijd nodig samen met de maatschappelijke partners om de interventies op te starten, zoals bjvoorbeeld personeel te werven voor de uitvoering. |
-161 |
161 |
Gebouwen samenkr en burgerp |
|
|
Voor de over- en onderschrijdingen op onderhoud gebouwen wordt verwezen naar de paragraaf kapitaalgoederen. |
-60 |
92 |
Klik project Statushouders |
|
|
Doordat er meer KLIK-vrijwilligers zijn ingehuurd, is er ook meer richting de buurgemeenten doorbelast. Per saldo een voordeel op de baten van € 52.000 |
|
52 |
Niet nader te verklaren verschillen |
|
|
De overige nadelen op de lasten en baten wordt niet nader verklaard. |
-35 |
3 |
|
|
|
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen |
-551 |
0 |
Wijkteams volwassenen |
|
|
Aan het budget voor de wijkteams zijn middelen toegevoegd voor de aanpak ‘wijknetwerken versterken’, welke onderdeel uit maakt van de Transformatie sociaal domein. Deze specifieke aanpak wordt omgevormd naar een bredere aanpak, onder de noemer ‘versterking van de sociale basis in de wijken/buurten’. In 2023 vond hier een oriëntatie op plaats, waardoor de aanpak ‘wijknetwerken versterken’ minder uitvoering heeft gekregen. Dit is de voornaamste verklaring voor de onderschrijding op dit budget Vanaf de tweede helft van 2024 wordt de aanpak onder de nieuwe noemer weer geïntensiveerd. |
568 |
|
Maatwerkvoorzieningen |
|
|
Toegang en 1e lijnsvoorzieningen |
|
|
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. |
-896 |
|
Jeugdgezondheidzorg wettelijke taken |
|
|
De uitgaven aan het CJG in 2023 zijn zo’n € 120.000,- hoger dan begroot. Dit heeft diverse oorzaken: |
-177 |
|
Er vond een uitbreiding plaats van de wettelijke taken (zwangerschapsgesprek toegevoegd); |
|
|
Er is een extra vaccinatie ingevoerd die het CJG verzorgde (MenACWY vaccinatie voor 14-jarigen); |
|
|
De uren voor orthopedagogische ondersteuning zijn uitgebreid; en |
|
|
Er vond een indexatie plaats. |
|
|
Wijkteams Jeugd |
|
|
De begrote baten voor schoolmatschappelijk werk zijn niet geraliseerd |
|
50 |
Niet nader toe te lichten verschillen |
|
|
Het overige nadeel op de lasten wordt niet nader verklaard |
-46 |
|
|
|
|
Taakveld 6.3 Inkomensregeling |
-899 |
2.727 |
Algemene bijstand |
|
|
De afrekening van de inkomensvoorziening is nadeliger dan geraamd. De oorzaak is dat de daling van het aantal bijstandsgerechtigden lager was dan voorzien. In de gemeentelijke begroting was een lager bedrag aan BUIG-lasten geraamd dan aan BUIG-lasten is gerealiseerd. Per saldo een nadeel van ruim € 1,1 miljoen op de lasten. Daarnaast is er vanuit het Rijk meer aan BUIG-baten ontvangen dan geraamd, geraamd was. Per saldo een voordeel van € 2,7 miljoen op de baten. |
-1.482 |
2.737 |
Minimabeleid |
|
|
De pilot voor het Jongeren Perspectieffonds zou eigenlijk in 2023 moeten starten, maar is pas per 1 januari 2024 van start gegaan. Het hiervoor begrote bedrag van € 144.000,- is daardoor niet besteed. De raming middelen voor Energietoeslag. Echter deze middelen zijn pas bij decembercirculaire beschikbaar gesteld en worden in 2024 ontvangen. Hierdoor was het niet meer mogelijk de raming aan te passen. |
507 |
0 |
Kwijtschelding afvalstoffenheffing |
|
|
Er zijn in 2023 minder kwijtscheldingen afvalstofheffingen verleend. Dit levert een voordeel op van € 67.000. |
67 |
0 |
Niet nader te verklaren verschillen |
|
|
Het overige voordeel op de lasten wordt niet nader verklaard |
9 |
-10 |
|
|
|
Taakveld 6.4 Begeleide participatie |
182 |
0 |
Sociale werkvoorziening, begeleid werk |
182 |
0 |
De kosten van stroomopwaarts op dit onderdeel zijn lager uitgevallen dan geraamd na het opnemen van de begrotingswijzigingen vanuit Stroomopwaarts via de 2e Voortgangsrapportage. Per saldo een voordeel van € 182.000. |
|
|
|
|
|
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie |
-3.167 |
746 |
Inburgering |
|
|
Er zijn minder kosten gemaakt op inburgering. Dit komt voornamelijk doordat er minder subsidies zijn verstrekt. |
407 |
0 |
Werk en inkomen MVS |
|
|
De afwijking op dit onderdeel heedt betrekking op de middelen voor de energietoeslag die pas bij de decembercirculaire beschikbaar zijn gekomen en nog niet waren geraamd. Tegenover deze extra uitgaven staan de extra baten die door het rijk beschikbar zijn gesteld bij de decembercirculaire. Deze middelen staan onderdeel van de algemene uitkering (programma 10) |
-3.445 |
731 |
Gebouwen arbeidsparticipatie |
|
|
Voor de over- en onderschrijdingen op onderhoud gebouwen wordt verwezen naar de paragraaf kapitaalgoederen. |
-127 |
0 |
Niet nader toe te lichten verschillen |
|
|
De overige voor- en nadelen worden niet nader verklaard |
-2 |
15 |
|
|
|
Taakveld 6.71a Hulp bij het huishouden |
1.403 |
0 |
Hulp bij huishouden |
|
|
Met de derde begrotingswijziging 2023 en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus is de begroting van gemeenschappelijke regeling Rogplus ten aanzien van hulp bij het huishouden (Schoon Huis) naar beneden bijgesteld. Medio 2023 is een nieuwe CAO afgesloten. De salarissen zijn hierdoor aanzienlijk gestegen. Het aantal indicaties voor Schoon Huis ontwikkelt zich conform verwachting, maar kan door personeelstekorten echter niet verzilverd worden. De begroting is hierop aangepast. |
1.403 |
0 |
|
|
|
Taakveld 6.71d Overige maatwerkarrangementen |
660 |
0 |
Stadsprogramma Zorgzaam Vlaardingen |
|
|
Binnen Zorgzaam Vlaardingen zijn diverse activiteiten begroot voor 2023. Een aantal van deze activiteiten zijn om uiteenlopende redenen niet volledig of later dan gepland van start gegaan, waardoor het hiervoor bestemde budget over is gebleven.Het Jeugd Educatiefonds is pas met ingang van het schooljaar 2023-2024 (dus per september 2023) gestart, waardoor ook maar een deel van de totaal begrote kosten van € 55.000,- zijn uitgegeven. In 2023 was een uitbreiding van de formatie van buurtsportcoaches begroot van 2 FTE, voor een totaalbedrag van € 140.000,-. De uitvoering hiervan hebben we belegd bij Vlaardingen in Beweging. Het bleek lastig om hier geschikte mensen voor te vinden, met als gevolg dat er in 2023 één extra buurtsportcoach is geworven door ViB. Deze persoon is medio 2023 gestart. Daardoor is er geld over op deze beoogde uitbreiding van de capaciteit. Met dit budget kunnen we de uitbreiding van de capaciteit in 2024 bekostigen. |
257 |
0 |
Overig maatwerkarrangement (WMO) |
|
|
Er is minder beroep gedaan op de regeling tegemoetkoming meerkosten dan voorzien. Ook is minder gebruik gemaakt van de voorzieningen voor Meedoen in de Stad – Ouderen (met name dagbesteding) dan voorzien. Als laatste zijn er minder uitgaven gedaan voor projecten en innovaties |
403 |
0 |
|
|
|
Taakveld 6.72 Jeugdhulp behandeling |
421 |
0 |
Specialistische jeugdzorg lokaal |
|
|
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. |
357 |
0 |
Jeugdgezondheidszorg maatwerk taken |
|
|
In 2023 is er nog een afrekening ontvangen van de GGD over 2022 voor een bedrag van € 69.000,- |
69 |
0 |
Niet nader te verklaren verschillen |
|
|
Het overige nadeel op de lasten wordt niet nader verklaard |
-5 |
|
|
|
|
Taakveld 6.72a Jeugdhulp begeleiding |
-1.426 |
|
Jeugdhulp begeleiding |
-1.426 |
|
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. |
|
|
|
|
|
Taakveld 6.72b Jeugdhulp behandeling |
-1.146 |
0 |
Jeugdhulp behandeling |
-1.146 |
0 |
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. |
|
|
|
|
|
Taakveld 6.72c Jeugdhulp dagbesteding |
-444 |
0 |
Jeugdhulp dagbesteding |
-444 |
0 |
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. |
|
|
|
|
|
Taakveld 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig |
-77 |
0 |
Jeugdhulp zonder verblijf |
-77 |
0 |
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. |
|
|
|
|
|
Taakveld 6.73a Pleegzorg |
-455 |
0 |
Pleegzorg |
-455 |
0 |
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. |
|
|
|
|
|
Taakveld 6.73b Gezinsgericht |
-838 |
0 |
Gezinsgericht |
-838 |
0 |
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. |
|
|
|
|
|
Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ |
6.882 |
0 |
Vangnetfunctie |
|
|
Deze overschrijding wordt veroorzaakt door een maatwerkvoorziening in de jeugdhulp die wij in 2022 vanuit het wijkteam hebben ingezet. Met de overgang naar Mevis per 1 januari 2023 is deze voorziening niet meegegaan maar bij Vlaardingen gebleven. |
-64 |
0 |
Beschermd wonen |
|
|
Vlaardingen is centrumgemeente voor Beschermd Wonen voor de MVS-gemeenten. De begroting Beschermd Wonen beslaat de drie MVS-gemeenten. De uitgaven voor Beschermd Wonen zijn lager dan begroot voor 2023. blijven achter bij de begroting omdat zorgaanbieders investeringen voor nieuwe Beschermd Wonen-plekken voornamelijk hebben gedekt uit eigen middelen en omdat plannen naar 2024 zijn doorgeschoven. De beschikbaarheid van het investeringsbudget is aanleiding geweest om verschillende nieuwe plekken te realiseren. In 2023 zijn twee nieuwe plekken gerealiseerd. Ook zijn acht nieuwe plekken toegezegd in de eerste helft van 2024. Daarnaast ontwikkelen verschillende zorgaanbieders nog plannen voor negen nieuwe BW-plekken. |
6.970 |
82 |
Niet nader toe te lichten verschillen |
|
|
Het overige nadeel op de lasten wordt niet nader verklaard |
-24 |
0 |
|
|
|
Taakveld 6.81a Beschermd wonen |
-494 |
0 |
Beschermd wonen lokaal |
|
|
De gemeente Vlaardingen heeft lokale kosten gemaakt voor beschermd wonen die niet kunnen worden verrekend met de andere centrumgemeenten. |
-494 |
0 |
|
|
|
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- |
-1.602 |
0 |
Specialistische jeugdzorg regionaal |
|
|
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. |
-1.602 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taakveld 6.82a Jeugdbescherming |
201 |
0 |
Jeugdbescherming |
|
|
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. |
201 |
0 |
|
|
|
Taakveld 7.1 Volksgezondheid |
-970 |
933 |
IZA |
|
|
Recentelijk is gestart met het Integraal Zorgakkoord ( IZA) waardoor de middelen pas vrij laat beschikbaar kwamen. In september was het budget toegekend. Daarnaast is er eind vorig jaar beperkter ingezet vanuit MVS/vlaardingen op het opstellen van het regiebeleid en regiovisie. Daarin hebben andere organisatie ( DSW en andere gemeenten) veel geholpen. |
-260 |
242 |
Brede SPUK/GALA |
|
|
1. Lokaal Sportakkoord: |
-691 |
691 |
Het was een uitdaging om in de gewenste tijd het gehele bedrag uit te geven. Redenen hiervoor waren dat het netwerk van de beweegcoach vergoot moest worden en individuele maatwerk voor deze doelgroep cruciaal is. Daarnaast kost het bereiken van nieuwe doelgroepen tijd en vraag het wijkgericht werken om een andere speciaal op maat gemaakt aanbod. |
|
|
3. Terugdringen gezondheidsachterstanden |
|
|
Vanwege de korte termijn waarop de middelen besteed moesten worden en de opstarttijd die hiervoor nodig was, hebben we niet de volledige besteding kunnen realiseren. Het thema gezondheidsachterstanden wordt meegenomen in de in 2024 vast te stellen gemeentelijke gezondheidsnota. Vanaf 2024 zullen de middelen dus een bestemming kennen. |
|
|
5. Mentale gezondheid |
|
|
Er was te weinig capaciteit op het gebied van mentale gezondheid om het gehele bedrag toe te kennen. Er is één project geweest met de focus op mentale gezondheid waar wel een bedrag naar uit is gegaan. |
|
|
6. Aanpak overgewicht en obesitas |
|
|
In 2023 werd pas gestart met het werven van een projectleider Kind naar Gezond Gewicht. Inmiddels is deze projectleider geworven. In 2024 wordt ten behoeve hiervan een plan van aanpak opgesteld en door het CJG een Centraal Zorg Verlener aangewezen. |
|
|
9. Opgroeien in een kansrijke omgeving & Vroeg signalering alcoholproblematiek |
|
|
In 2023 is contact gelegd met het Trimbos Instituut. Om meerdere redenen is bestuurlijk besloten niet aan de slag te gaan met het traject OKO. De voornaamste reden was dat het traject OKO meerdere FTE werknemers vroeg, terwijl daar niet het bedrag voor beschikbaar was. In 2024 wordt echter een plan uitgewerkt om op deelonderwerpen als gemeente wél aan de slag te gaan. Dit betekent onder andere een integrale inzet op de preventie van roken en middelenmisbruik. |
|
|
15. Coördinatiekosten regionale aanpak preventie |
|
|
In december 2023 werd pas het Regioplan van het Regionaal Integraal Gezondheidsakkoord (de regionale uitvoering van het Integraal Zorg Akkoord) door de colleges van de deelnemende gemeenten vastgesteld. Dit was te recent om het regioplan tot implementatie te brengen. Eén van de opgaven uit het Regioplan vanaf 2024 betreft het opzetten van een regionale preventie infrastructuur. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Taakveld 0.10 Mutaties reserves |
-6.113 |
-3.847 |
Voor gemeente Vlaardingen en gemeente Schiedam worden de overgebleven middelen vanuit beschermd wonen en Maatschappelijk opvang gestort in de Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken van de gemeente Vlaardingen. Voor gemeente Vlaardingen (40% aandeel) wordt € 2.781.000,- in de reserve gestort. Voor gemeente Schiedam (40% aandeel) wordt € 3.297.993,- Beschermd wonen en € 35.436 Maatschappelijk opvang gestort in de reserve. Het verschil tussen de storting voor gemeente Vlaardingen en gemeente Schiedam wordt verklaard doordat gemeente Vlaardingen € 516.000,- ingezet heeft voor kosten die niet kunnen worden verrekend met de andere centrumgemeenten. In 2024 kunnen de middelen die in de reserve zijn gestort, als de plannen zowel op MVS niveau als bij Schiedam duidelijk zijn, worden ingezet. Per saldo wordt € 6.113.000,- gestort in de Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken met betrekking tot beschermd wonen en Maatschappelijk opvang |
-6.113 |
0 |
Ontrekking reserve resultaatbestemming Jaarrekening 2022 |
|
|
De ontrekking van de budgetoverhevelingen vanuit de jaarrekening 2022 heeft plaatsgevonden via Programma 10 Financiën, voor een nadere duiding van de ontrekking wordt naar dit programma verwezen. |
|
-3.847 |