Sociaal Domein

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Het jaar 2023 stond voor wat betreft het sociaal domein in het teken van visievorming. Corona lijkt inmiddels echt achter ons te liggen, al merken we nog steeds een na-ijleffect in de problematiek binnen de jeugdhulp en de gezondheidszorg. De grootste piek van de energiecrisis hebben we ook achter de rug, maar we blijven via onze diverse armoederegelingen uiteraard oog houden voor kwetsbare gezinnen met weinig vermogen om tegenvallers op te kunnen vangen. En in 2023 hebben we Mrija gerealiseerd, de wijk voor grootschalige opvang van ruim 1000 ontheemde Oekraïners. De wijk telt 387 flexwoningen, een school voor basisonderwijs met 10 klaslokalen en een gymzaal. Ook zijn er twee multifunctionele gebouwen geplaatst van waar uit diverse ondersteunende voorzieningen worden aangeboden.

Het jaar 2023 stond ook in het teken van de transformatie van het sociaal domein. Onze opgave is om eerder en preventief lichtere vormen van ondersteuning te bieden. Dat betekent dat de toegang tot ondersteuning dichterbij georganiseerd wordt en ondersteuning eerder geboden kan worden door passend aanbod in het voorliggend veld. Transformeren vraagt om een andere wijze van samenwerken met partners in de stad. We zijn dan ook voortdurend met elkaar in gesprek en bepalen in nauwe samenwerking wat nodig is voor onze inwoners om eerder en dichterbij te kunnen ondersteunen.

Naast de vaststelling van de startnotitie Transformatie sociaal domein door de gemeenteraad, zijn we in dit kader in 2023 met diverse ontwikkelingen, projecten en pilots gestart. Een belangrijke mijlpaal in MVS-verband was de start van de inkoop van jeugdhulp bij het consortium voor jeugd Mevis. Daarnaast zijn, samen met partijen zoals het onderwijs, huisartsen, welzijnsorganisaties, het Centrum voor Jeugd en Gezin en Mevis, in diverse bijeenkomsten de eerste stappen gezet in de verbetering van de ondersteuning aan jeugdigen en gezinnen. De komende jaren wordt deze transformatie binnen het sociaal domein nog verder doorontwikkeld en vorm gegeven.

Ook hebben we een Woonzorgvisie ouderen 2023-2030 opgesteld. Hierin kijken we voor de komende jaren vooruit naar hoe we de ontwikkeling op het gebied van wonen, welzijn en zorg voor (toekomstige) ouderen in Vlaardingen vorm willen geven. We geven vervolg aan deze visie door middel van een uitvoeringsplan met concrete acties.

Een andere vorm van transformatie is de in 2023 gestarte Doorbraakmethode. Dit is een methodiek waarbij in gezinnen met vaak meervoudige problematiek wordt gezocht naar een doorbraak. Zo’n doorbraak gaat uit van wat een inwoner nodig heeft, doorbreekt bureaucratische grenzen en zoekt binnen de marges van de wet naar mogelijkheden om het gezin te helpen. Dat kunnen vaak hele kleine interventies zijn, waarbij de inwoner en diens hulpvraag centraal worden gezet. Deze doorbraakmethode zetten we onder andere in bij slachtoffers van de Toeslagenaffaire, om zo de inmiddels vaak hoog opgelopen problematiek te lijf te kunnen gaan.

De transformatie zien we ook terug in de stadsprogramma’s Zorgzaam Vlaardingen en Nieuwe Westwijk. Op deze stadsprogramma’s wordt nader teruggeblikt in de betreffende paragrafen in deze Jaarrekening.

Het jaar 2023 stond tot slot in het teken van de nauwe samenwerking met onze diverse partners in de stad. Zij zijn intensief betrokken bij het opstellen van de Woonzorgvisie en de Regiovisie Beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang en bij diverse platforms als Vlaardingen Regenboogstad en Verbinding in de stad. Wij hebben hen nodig bij het aanpakken van de complexe uitdagingen binnen het sociaal domein.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

We hebben in 2023 veel nieuw beleid ontwikkeld, zowel lokaal als in MVS-verband. Dit was nodig omdat het huidige beleid niet meer actueel was of vanwege veranderde en/of toegenomen problematiek. In 2024 krijgt dit nieuwe beleid opvolging in uitvoeringsplannen en in de daadwerkelijke dienstverlening aan onze inwoners.

In 2023 zijn de nota Vlaardingen Regenboogstad en de Woonzorgvisie 2023-2030 vastgesteld. Daarnaast is de Regionale visie Armoede en Schulden verlengd. In 2024 wordt deze geactualiseerd. Verder hebben we in regionaal verband samengewerkt aan de Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling en de Regiovisie Beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Deze twee regiovisies zijn begin 2024 ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Tot slot is in 2023 ook een start gemaakt met de nieuwe nota Gezondheidsbeleid. In september stelde de gemeenteraad de startnotitie hiervoor vast.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Startnotitie Inclusie 2023
Startnotitie Transformatie Sociaal Domein 2023
Woonzorgvisie Ouderen 2023 - 2030 2023
Vlaardingen Regenboogstad 2023-2026 2023
Regionale visie 'Armoede en Schulden' (SOW) 2023
Koersdocument MVS Jeugdmodel 2021
Uitvoeringsplan 2022 Sociaal Domein Vlaardingen 2021
Strategische Visie Werk & Inkomen Stroomopwaarts 2022-2025 2021
Beleidsvisie Participatiebedrijf Stroomopwaarts 2021
Beleid Sociaal Domein: De inwoner voorop, nu samen doorpakken 2020
Visiedocument 'Mantelzorg en informele zorg' 2019
Regionale visie 'Veranderopgave Inburgering' 2019
Regiovisie op MO-BW, 'Onder Dak' 2017
Beleidsplan Vrijwillige inzet in Vlaardingen 2016

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering

Terug naar navigatie - Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering

Omschrijving (toelichting)

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook in het sociaal domein. Met vroegsignalering en effectieve preventieve ondersteuning kunnen we tijdig ingrijpen en voorkomen we erger. Zo kunnen mensen langer zelfredzaam of ‘samenredzaam’ blijven en vermindert de druk op specialistische ondersteuning.

Om bij te dragen aan deze ambitie voerden we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken

Terug naar navigatie - Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken

Omschrijving (toelichting)

Bij het ondersteunen van inwoners willen we zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften van diegenen die ondersteuning nodig hebben. Hiervoor is goede en efficiënte samenwerking randvoorwaardelijk. Wij richten ons op het beter en doelmatiger organiseren van ondersteuning, zodat de impact groter is.
Om bij te dragen aan deze ambitie voerden we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 18- Regie op transformatie

Terug naar navigatie - Ambitie 18- Regie op transformatie

Omschrijving (toelichting)

De transformatie in het sociaal domein van aanbodgestuurd naar vraaggericht en integraal én van zorg naar preventie en vroegsignalering willen we versnellen en vasthouden. In onze aansturing willen we door robuuste regie, sturing en monitoring meer grip krijgen op het sociaal domein. Samen met onze partners gaan we middels een programmatische aanpak de complexe vraagstukken in het sociaal domein aan waarbij vernieuwing centraal staat. Daarmee willen we de effectiviteit en efficiëntie van de inzet in het sociaal domein vergroten om zo de zorg en ondersteuning voor hen die een vangnet nodig hebben betaalbaar te houden.

Om bij te dragen aan deze ambitie voeren we de volgende acties uit:

Acties

Ambitie 19 - Goede ondersteuning voor de jeugd, dichtbij in het normale leven

Terug naar navigatie - Ambitie 19 - Goede ondersteuning voor de jeugd, dichtbij in het normale leven

Omschrijving (toelichting)

Kinderen groeien veilig en gezond op. Als ondersteuning nodig is, wordt die goed, snel en dicht bij het gezin geboden.

Om bij te dragen aan deze ambitie voerden we de volgende acties uit:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Sociaal domein
Ambitie 16: Zelfstandig functioneren
Maatwerkarrangement Bron Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021 Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023
Clienten met een maatwerkarrangement Wmo (per 10.000 inwoners) GMSD 720 657 780 652 770 660
Ambitie 17: Participatie
Participatie Bron Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021 Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023
Aantal banen (per 10.000 inwoners tussen 15-64 jaar) LISA 463,3 777,5 405 664 n.n.b. n.n.b.
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de bevolking) CBS 68,10% 69,80% 70,40% 72,20% n.n.b. n.n.b.
Werkloze jongeren (% 16-22 jarigen) CBS Jeugd 2 2 2 1 n.n.b. n.n.b.
Lopende reintegratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-74 jaar) CBS 136 122 116 120 127 122
Personen met een bijstandsuitkering (per 10.000 inwoners) CBS 560 370 500 320 480 300
Ambitie 18: Jeugd
Jeugd ‘Kinderen groeien veilig en gezond op' Bron Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021 Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 2 n.n.b. 1 n.n.b. n.n.b n.n.b.
Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar) CBS 10 5 9 5 n.n.b n.n.b.
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 8,3 13,2 8,1 13,4 5,5 11,3
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 1,8 1,3 1,6 1,3 1,1 1
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) CBS 0,6 0,3 0,6 n.n.b. 0,5 n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Het uitvoeren van de bovenlokale jeugdhulp door middel van: * het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp (**) en uitvoerders jeugdreclassering en jeugdbeschermingsmaatregelen in het kader van de Jeugdwet; * het organiseren van een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling; * het bevorderen van gezamenlijk overleg van de gemeenten over de uitvoering van de jeugdhulptaken, die als gevolg van de Jeugdwet aan de gemeenten zijn opgedragen. (**) Geldt niet voor de MVS-gemeenten. Deze kopen zelf jeugdhulp in.
Rogplus
Verantwoordelijk voor het uitvoeren van: * Indicatiestelling voor maatwerkvoorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de toegang tot algemene voorzieningen vallend onder genoemde wet, uitgezonderd maatschappelijke opvang; * Inkoop maatwerkvoorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en - vanaf 1 januari 2023 - alle vormen van jeugdhulp uitgezonderd het Landelijk Transitie Arrangement (LTA), Gecertificeerde instellingen en Veilig Thuis; * Het contractmanagement voor bovengenoemde voorzieningen; * Het informatiemanagement voor bovengenoemde voorzieningen.
StroomOpwaarts
De gemeenschappelijke regeling is getroffen om een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van taken en bevoegdheden van de deelnemers in het sociaal domein te borgen. Het betreft de uitvoering van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening (werkloze werknemers en gewezen zelfstandigen) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
GGD – Rotterdam Rijnmond (GR GGD-RR)
Het op een proactieve wijze beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners in het bedieningsgebied van de GR GGD-RR. Gezondheid wordt gedefinieerd als een toestand van compleet fysiek, mentaal en sociaal welbevinden en is niet alleen van toepassing op de afwezigheid van ziekte of een handicap.

Overzicht programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Overzicht programma Sociaal domein

   

Bedragen x €1.000
Sociaal Domein Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
Lasten 158.036 169.264 209.133 203.738 5.395
Baten 46.656 58.386 84.056 87.452 -3.396
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -111.380 -110.878 -125.076 -116.286 -8.791
Stortingen 3.056 0 0 6.113 -6.113
Onttrekkingen 1.214 0 3.847 0 3.847
Mutaties reserves -1.842 0 3.847 -6.113 9.960

Taakvelden programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Sociaal domein
Bedragen x €1.000
Sociaal domein Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
TV1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 5 10 10 0 10
Baten 1 10 10 0 10
Totaal TV1.2 Openbare orde en veiligheid -4 0 0 0 0
TV4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Lasten 0 0 41 41 0
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 12.685 26.638 52.695 44.626 8.069
Baten 7.890 20.696 46.458 45.399 1.060
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -4.795 -5.942 -6.237 773 -7.009
TV6.2 Wijkteams
Lasten 7.128 5.867 12.576 13.127 -550
Baten 49 50 50 0 50
Totaal TV6.2 Wijkteams -7.079 -5.817 -12.526 -13.127 600
TV6.3 Inkomensregelingen
Lasten 46.856 39.100 46.434 47.333 -899
Baten 37.246 37.297 37.297 40.024 -2.727
Totaal TV6.3 Inkomensregelingen -9.610 -1.803 -9.137 -7.310 -1.828
TV6.4 Begeleide participatie
Lasten 90 89 7.326 7.144 182
TV6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 26.454 25.655 22.093 25.260 -3.166
Baten 1.238 241 241 987 -745
Totaal TV6.5 Arbeidsparticipatie -25.216 -25.414 -21.852 -24.273 2.421
TV6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)
Lasten 97 99 5.063 5.063 0
TV6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Lasten 22.238 22 2.087 2.204 -116
TV6.71a Huishoudelijke hulp (WMO)
Lasten 0 25.099 11.439 10.036 1.403
TV6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO)
Lasten 0 0 7.199 6.539 660
TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Lasten 10.178 22.699 444 23 421
Baten 0 0 0 0 0
Totaal TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -10.178 -22.699 -444 -23 -421
TV6.72a Jeugdhulp begeleiding
Lasten 0 0 3.397 4.823 -1.426
TV6.72b Jeugdhulp behandeling
Lasten 0 525 3.178 4.324 -1.146
TV6.72c Jeugdhulp dagbesteding
Lasten 0 0 994 1.438 -444
TV6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
Lasten 0 0 173 251 -77
TV6.73a Pleegzorg
Lasten 0 0 980 1.435 -455
TV6.73b Gezinsgericht
Lasten 0 0 2.674 3.512 -838
TV6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
Lasten 0 0 488 488 0
TV6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
Lasten 0 0 1.594 1.594 0
TV6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
Lasten 0 0 1.807 2.061 -254
TV6.74c Gesloten plaatsing
Lasten 0 0 793 793 0
TV6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Lasten 14.852 -911 14.024 7.142 6.881
Baten 98 0 0 82 -82
Totaal TV6.81 Geëscaleerde zorg 18+ -14.754 911 -14.024 -7.061 -6.963
TV6.81a Beschermd wonen (WMO)
Lasten 0 14.424 360 854 -494
Baten 0 92 0 0 0
Totaal TV6.81a Beschermd wonen (WMO) 0 -14.332 -360 -854 494
TV6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
Lasten 0 5.385 4.303 4.312 -9
Baten 0 0 0 29 -29
Totaal TV6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 0 -5.385 -4.303 -4.283 -20
TV6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Lasten 16.798 3.622 0 1.602 -1.602
TV6.82a Jeugdbescherming
Lasten 0 303 5.679 5.478 201
TV-6.82b Jeugdreclassering
Lasten 0 0 645 645 0
TV7.1 Volksgezondheid
Lasten 654 637 637 1.591 -954
Baten 134 0 0 933 -933
Totaal TV7.1 Volksgezondheid -520 -637 -637 -658 21
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 3.056 0 0 6.113 -6.113
Onttrekkingen 1.214 0 3.847 0 3.847
Totaal TV0.10 Mutaties reserves -1.842 0 3.847 -6.113 9.960

Analyse verschillen programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Sociaal domein
Analyse verschillen programma Sociaal domein Lasten Baten
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid 10 -10
Niet nader toe te lichten verschillen
Het nadeel op de lasten en baten van € 10.000 wordt niet nader toegelicht. 10 -10
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 8.069 -1.060
Vergunninghouders/opvang
Het afgelopen jaar zaten we in de afbouw van Vluchtelingen werk en hun inzet op maatschappelijke begeleiding voor de statushouders. Ze hebben afgelopen jaar statushouders ondersteund die onder de oude wet vielen, we hadden in inschatting gemaakt dat er meer mensen nog onder de oude wet zouden vallen. Waardoor er minder mensen zicht gemeld hebben voor maatschappelijke begeleiding van uit Vluchtelingenwerk. 179 0
Ook zijn er minder maatjes projecten gedraaid dan voorheen.
Vrijwilligerswerk
De personeels lasten zijn verantwoord binnen taakveld overhead programma 6 Onderwijs 109 -12
Opvang vluchtelingen / LOO transitie / LOO norm
Voor de opvang Oekraine wordt uitgegaan van een meerjarige neutrale exploitatie. Het surplus van 2023 (EUR 657.000) zal via budgetoverheveling naar 2024 worden meegenomen. 7.743 -1.663
Lokaal jeugd- en jongerenwerk
In 2023 zijn een aantal subsidies verleend uit een tijdelijk budget. 245 0
Subsidies jeugdverenigingen (excl.)
Er zijn minder kosten gemaakt aan CJV. Dit komt voornamelijk doordat er minder subsidies zijn verstrekt. Per saldo een voordeel van € 67.000 67 0
Ouderenzorg algemeen
Doordat gebrek aan capaciteit hebben we enkele projecten nog niet kunnen opstarten in 2023 die wel in de Uitvoeringsagenda wonen, welzijn en zorg ouderen zijn opgenomen. In de aanpak eenzaamheid van senioren is de samenwerking met ondernemers en het starten van een zingevingsnetwerk met vertraging opgestart en zal in 2024 vormkrijgen. 263
Programmabureau Westwijk
In 2023 is het programmateam Westwijk verder vorm gegeven en dat levert een naddel op de lasten van € 281.000. Daar tegenover staat dat we vanuit de SPUK Kansrijke Wijk extra middelen hebben ontvangen ter dekking van de extra uitgaven voor het programmabureau Westwijk, dat levert een voordeel op de baten van € 307.000 -281 307
Preventie met Gezag
De beschikking is pas begin juli ontvangen met middelen voor heel 2023. Daarnaast is er tijd nodig samen met de maatschappelijke partners om de interventies op te starten, zoals bjvoorbeeld personeel te werven voor de uitvoering. -161 161
Gebouwen samenkr en burgerp
Voor de over- en onderschrijdingen op onderhoud gebouwen wordt verwezen naar de paragraaf kapitaalgoederen. -60 92
Klik project Statushouders
Doordat er meer KLIK-vrijwilligers zijn ingehuurd, is er ook meer richting de buurgemeenten doorbelast. Per saldo een voordeel op de baten van € 52.000 52
Niet nader te verklaren verschillen
De overige nadelen op de lasten en baten wordt niet nader verklaard. -35 3
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -551 0
Wijkteams volwassenen
Aan het budget voor de wijkteams zijn middelen toegevoegd voor de aanpak ‘wijknetwerken versterken’, welke onderdeel uit maakt van de Transformatie sociaal domein. Deze specifieke aanpak wordt omgevormd naar een bredere aanpak, onder de noemer ‘versterking van de sociale basis in de wijken/buurten’. In 2023 vond hier een oriëntatie op plaats, waardoor de aanpak ‘wijknetwerken versterken’ minder uitvoering heeft gekregen. Dit is de voornaamste verklaring voor de onderschrijding op dit budget Vanaf de tweede helft van 2024 wordt de aanpak onder de nieuwe noemer weer geïntensiveerd. 568
Maatwerkvoorzieningen
Toegang en 1e lijnsvoorzieningen
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. -896
Jeugdgezondheidzorg wettelijke taken
De uitgaven aan het CJG in 2023 zijn zo’n € 120.000,- hoger dan begroot. Dit heeft diverse oorzaken: -177
Er vond een uitbreiding plaats van de wettelijke taken (zwangerschapsgesprek toegevoegd);
Er is een extra vaccinatie ingevoerd die het CJG verzorgde (MenACWY vaccinatie voor 14-jarigen);
De uren voor orthopedagogische ondersteuning zijn uitgebreid; en
Er vond een indexatie plaats.
Wijkteams Jeugd
De begrote baten voor schoolmatschappelijk werk zijn niet geraliseerd 50
Niet nader toe te lichten verschillen
Het overige nadeel op de lasten wordt niet nader verklaard -46
Taakveld 6.3 Inkomensregeling -899 2.727
Algemene bijstand
De afrekening van de inkomensvoorziening is nadeliger dan geraamd. De oorzaak is dat de daling van het aantal bijstandsgerechtigden lager was dan voorzien. In de gemeentelijke begroting was een lager bedrag aan BUIG-lasten geraamd dan aan BUIG-lasten is gerealiseerd. Per saldo een nadeel van ruim € 1,1 miljoen op de lasten. Daarnaast is er vanuit het Rijk meer aan BUIG-baten ontvangen dan geraamd, geraamd was. Per saldo een voordeel van € 2,7 miljoen op de baten. -1.482 2.737
Minimabeleid
De pilot voor het Jongeren Perspectieffonds zou eigenlijk in 2023 moeten starten, maar is pas per 1 januari 2024 van start gegaan. Het hiervoor begrote bedrag van € 144.000,- is daardoor niet besteed. De raming middelen voor Energietoeslag. Echter deze middelen zijn pas bij decembercirculaire beschikbaar gesteld en worden in 2024 ontvangen. Hierdoor was het niet meer mogelijk de raming aan te passen. 507 0
Kwijtschelding afvalstoffenheffing
Er zijn in 2023 minder kwijtscheldingen afvalstofheffingen verleend. Dit levert een voordeel op van € 67.000. 67 0
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige voordeel op de lasten wordt niet nader verklaard 9 -10
Taakveld 6.4 Begeleide participatie 182 0
Sociale werkvoorziening, begeleid werk 182 0
De kosten van stroomopwaarts op dit onderdeel zijn lager uitgevallen dan geraamd na het opnemen van de begrotingswijzigingen vanuit Stroomopwaarts via de 2e Voortgangsrapportage. Per saldo een voordeel van € 182.000.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie -3.167 746
Inburgering
Er zijn minder kosten gemaakt op inburgering. Dit komt voornamelijk doordat er minder subsidies zijn verstrekt. 407 0
Werk en inkomen MVS
De afwijking op dit onderdeel heedt betrekking op de middelen voor de energietoeslag die pas bij de decembercirculaire beschikbaar zijn gekomen en nog niet waren geraamd. Tegenover deze extra uitgaven staan de extra baten die door het rijk beschikbar zijn gesteld bij de decembercirculaire. Deze middelen staan onderdeel van de algemene uitkering (programma 10) -3.445 731
Gebouwen arbeidsparticipatie
Voor de over- en onderschrijdingen op onderhoud gebouwen wordt verwezen naar de paragraaf kapitaalgoederen. -127 0
Niet nader toe te lichten verschillen
De overige voor- en nadelen worden niet nader verklaard -2 15
Taakveld 6.71a Hulp bij het huishouden 1.403 0
Hulp bij huishouden
Met de derde begrotingswijziging 2023 en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus is de begroting van gemeenschappelijke regeling Rogplus ten aanzien van hulp bij het huishouden (Schoon Huis) naar beneden bijgesteld. Medio 2023 is een nieuwe CAO afgesloten. De salarissen zijn hierdoor aanzienlijk gestegen. Het aantal indicaties voor Schoon Huis ontwikkelt zich conform verwachting, maar kan door personeelstekorten echter niet verzilverd worden. De begroting is hierop aangepast. 1.403 0
Taakveld 6.71d Overige maatwerkarrangementen 660 0
Stadsprogramma Zorgzaam Vlaardingen
Binnen Zorgzaam Vlaardingen zijn diverse activiteiten begroot voor 2023. Een aantal van deze activiteiten zijn om uiteenlopende redenen niet volledig of later dan gepland van start gegaan, waardoor het hiervoor bestemde budget over is gebleven.Het Jeugd Educatiefonds is pas met ingang van het schooljaar 2023-2024 (dus per september 2023) gestart, waardoor ook maar een deel van de totaal begrote kosten van € 55.000,- zijn uitgegeven. In 2023 was een uitbreiding van de formatie van buurtsportcoaches begroot van 2 FTE, voor een totaalbedrag van € 140.000,-. De uitvoering hiervan hebben we belegd bij Vlaardingen in Beweging. Het bleek lastig om hier geschikte mensen voor te vinden, met als gevolg dat er in 2023 één extra buurtsportcoach is geworven door ViB. Deze persoon is medio 2023 gestart. Daardoor is er geld over op deze beoogde uitbreiding van de capaciteit. Met dit budget kunnen we de uitbreiding van de capaciteit in 2024 bekostigen. 257 0
Overig maatwerkarrangement (WMO)
Er is minder beroep gedaan op de regeling tegemoetkoming meerkosten dan voorzien. Ook is minder gebruik gemaakt van de voorzieningen voor Meedoen in de Stad – Ouderen (met name dagbesteding) dan voorzien. Als laatste zijn er minder uitgaven gedaan voor projecten en innovaties 403 0
Taakveld 6.72 Jeugdhulp behandeling 421 0
Specialistische jeugdzorg lokaal
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. 357 0
Jeugdgezondheidszorg maatwerk taken
In 2023 is er nog een afrekening ontvangen van de GGD over 2022 voor een bedrag van € 69.000,- 69 0
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige nadeel op de lasten wordt niet nader verklaard -5
Taakveld 6.72a Jeugdhulp begeleiding -1.426
Jeugdhulp begeleiding -1.426
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen.
Taakveld 6.72b Jeugdhulp behandeling -1.146 0
Jeugdhulp behandeling -1.146 0
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen.
Taakveld 6.72c Jeugdhulp dagbesteding -444 0
Jeugdhulp dagbesteding -444 0
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen.
Taakveld 6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig -77 0
Jeugdhulp zonder verblijf -77 0
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen.
Taakveld 6.73a Pleegzorg -455 0
Pleegzorg -455 0
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen.
Taakveld 6.73b Gezinsgericht -838 0
Gezinsgericht -838 0
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen.
Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 6.882 0
Vangnetfunctie
Deze overschrijding wordt veroorzaakt door een maatwerkvoorziening in de jeugdhulp die wij in 2022 vanuit het wijkteam hebben ingezet. Met de overgang naar Mevis per 1 januari 2023 is deze voorziening niet meegegaan maar bij Vlaardingen gebleven. -64 0
Beschermd wonen
Vlaardingen is centrumgemeente voor Beschermd Wonen voor de MVS-gemeenten. De begroting Beschermd Wonen beslaat de drie MVS-gemeenten. De uitgaven voor Beschermd Wonen zijn lager dan begroot voor 2023. blijven achter bij de begroting omdat zorgaanbieders investeringen voor nieuwe Beschermd Wonen-plekken voornamelijk hebben gedekt uit eigen middelen en omdat plannen naar 2024 zijn doorgeschoven. De beschikbaarheid van het investeringsbudget is aanleiding geweest om verschillende nieuwe plekken te realiseren. In 2023 zijn twee nieuwe plekken gerealiseerd. Ook zijn acht nieuwe plekken toegezegd in de eerste helft van 2024. Daarnaast ontwikkelen verschillende zorgaanbieders nog plannen voor negen nieuwe BW-plekken. 6.970 82
Niet nader toe te lichten verschillen
Het overige nadeel op de lasten wordt niet nader verklaard -24 0
Taakveld 6.81a Beschermd wonen -494 0
Beschermd wonen lokaal
De gemeente Vlaardingen heeft lokale kosten gemaakt voor beschermd wonen die niet kunnen worden verrekend met de andere centrumgemeenten. -494 0
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- -1.602 0
Specialistische jeugdzorg regionaal
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. -1.602 0
Taakveld 6.82a Jeugdbescherming 201 0
Jeugdbescherming
Per 1 januari 2023 hebben de MVS-gemeenten bijna alle jeugdhulp zelf ingekocht via het consortium jeugd Mevis, met uitzondering van jeugdbescherming en -reclassering, Veilig Thuis en de zeer schaarse jeugdhulp via de landelijke transitiearrangementen. Mevis ontvangt hiervoor één budget gebaseerd op populatiebekostiging en zorggebruik. Met Mevis is contractueel afgesproken dat het budget tweemaal herijkt wordt op basis van het zorggebruik in 2022. De eerste maal is het budget bijgesteld op een raming van het zorggebruik. De tweede maal is het budget herijkt op het daadwerkelijk zorggebruik volgend uit de jaarrekening 2022. Het budget en de ophoging van het budget voor Mevis landt in het programma Jeugd van de begroting Rogplus. Rogplus voert het contract- en informatiemanagement van het contract Mevis uit. Met het vaststellen van de derde begrotingswijziging 2023 Rogplus en de eerste begrotingswijziging 2024 Rogplus door het dagelijks bestuur van Rogplus is de herijking van het budget Mevis in de begroting van Rogplus opgenomen. 201 0
Taakveld 7.1 Volksgezondheid -970 933
IZA
Recentelijk is gestart met het Integraal Zorgakkoord ( IZA) waardoor de middelen pas vrij laat beschikbaar kwamen. In september was het budget toegekend. Daarnaast is er eind vorig jaar beperkter ingezet vanuit MVS/vlaardingen op het opstellen van het regiebeleid en regiovisie. Daarin hebben andere organisatie ( DSW en andere gemeenten) veel geholpen. -260 242
Brede SPUK/GALA
1. Lokaal Sportakkoord: -691 691
Het was een uitdaging om in de gewenste tijd het gehele bedrag uit te geven. Redenen hiervoor waren dat het netwerk van de beweegcoach vergoot moest worden en individuele maatwerk voor deze doelgroep cruciaal is. Daarnaast kost het bereiken van nieuwe doelgroepen tijd en vraag het wijkgericht werken om een andere speciaal op maat gemaakt aanbod.
3. Terugdringen gezondheidsachterstanden
Vanwege de korte termijn waarop de middelen besteed moesten worden en de opstarttijd die hiervoor nodig was, hebben we niet de volledige besteding kunnen realiseren. Het thema gezondheidsachterstanden wordt meegenomen in de in 2024 vast te stellen gemeentelijke gezondheidsnota. Vanaf 2024 zullen de middelen dus een bestemming kennen.
5. Mentale gezondheid
Er was te weinig capaciteit op het gebied van mentale gezondheid om het gehele bedrag toe te kennen. Er is één project geweest met de focus op mentale gezondheid waar wel een bedrag naar uit is gegaan.
6. Aanpak overgewicht en obesitas
In 2023 werd pas gestart met het werven van een projectleider Kind naar Gezond Gewicht. Inmiddels is deze projectleider geworven. In 2024 wordt ten behoeve hiervan een plan van aanpak opgesteld en door het CJG een Centraal Zorg Verlener aangewezen.
9. Opgroeien in een kansrijke omgeving & Vroeg signalering alcoholproblematiek
In 2023 is contact gelegd met het Trimbos Instituut. Om meerdere redenen is bestuurlijk besloten niet aan de slag te gaan met het traject OKO. De voornaamste reden was dat het traject OKO meerdere FTE werknemers vroeg, terwijl daar niet het bedrag voor beschikbaar was. In 2024 wordt echter een plan uitgewerkt om op deelonderwerpen als gemeente wél aan de slag te gaan. Dit betekent onder andere een integrale inzet op de preventie van roken en middelenmisbruik.
15. Coördinatiekosten regionale aanpak preventie
In december 2023 werd pas het Regioplan van het Regionaal Integraal Gezondheidsakkoord (de regionale uitvoering van het Integraal Zorg Akkoord) door de colleges van de deelnemende gemeenten vastgesteld. Dit was te recent om het regioplan tot implementatie te brengen. Eén van de opgaven uit het Regioplan vanaf 2024 betreft het opzetten van een regionale preventie infrastructuur.
Taakveld 0.10 Mutaties reserves -6.113 -3.847
Voor gemeente Vlaardingen en gemeente Schiedam worden de overgebleven middelen vanuit beschermd wonen en Maatschappelijk opvang gestort in de Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken van de gemeente Vlaardingen. Voor gemeente Vlaardingen (40% aandeel) wordt € 2.781.000,- in de reserve gestort. Voor gemeente Schiedam (40% aandeel) wordt € 3.297.993,- Beschermd wonen en € 35.436 Maatschappelijk opvang gestort in de reserve. Het verschil tussen de storting voor gemeente Vlaardingen en gemeente Schiedam wordt verklaard doordat gemeente Vlaardingen € 516.000,- ingezet heeft voor kosten die niet kunnen worden verrekend met de andere centrumgemeenten. In 2024 kunnen de middelen die in de reserve zijn gestort, als de plannen zowel op MVS niveau als bij Schiedam duidelijk zijn, worden ingezet. Per saldo wordt € 6.113.000,- gestort in de Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken met betrekking tot beschermd wonen en Maatschappelijk opvang -6.113 0
Ontrekking reserve resultaatbestemming Jaarrekening 2022
De ontrekking van de budgetoverhevelingen vanuit de jaarrekening 2022 heeft plaatsgevonden via Programma 10 Financiën, voor een nadere duiding van de ontrekking wordt naar dit programma verwezen. -3.847

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
Sociaal domein 0 0 0 0
Reserve centrum-middelen bw, mo en vo 3.723 12.020 5.908 9.836
Inburgering 0 0 0 0
Totaal reserves 3.723 12.020 5.908 9.836

Reserve Sociaal domein
De reserve is ingesteld ter egalisatie van de lasten van het Sociaal Domein. De reserve is in 2022 volledig onttrokken. 

Reserve centrummiddelen beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
Voor gemeente Vlaardingen en gemeente Schiedam worden de overgebleven middelen vanuit beschermd wonen en Maatschappelijk opvang gestort in de Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken van de gemeente Vlaardingen. Voor gemeente Vlaardingen (40% aandeel) wordt € 2.781.000,- in de reserve gestort. Voor gemeente Schiedam (40% aandeel) wordt € 3.297.993,- Beschermd wonen en € 35.436 Maatschappelijk opvang gestort in de reserve. Het verschil tussen de storting voor gemeente Vlaardingen en gemeente Schiedam wordt verklaard doordat gemeente Vlaardingen € 516.000,- ingezet heeft voor kosten die niet kunnen worden verrekend met de andere centrumgemeenten. In 2024 kunnen de middelen die in de reserve zijn gestort, als de plannen zowel op MVS niveau als bij Schiedam duidelijk zijn, worden ingezet. Per saldo wordt € 6.113.000,- gestort in de Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken met betrekking tot beschermd wonen en Maatschappelijk opvang 

Reserve Inburgering
De reserve is ingesteld om inburgeringsvoorzieningen die bij afrekening (deels) niet in aanmerking komen voor financiering uit de rijksbijdrage te dekken. Conform financieel beleid en het ontbreken van een specifiek bestedingsdoel is deze reserve volledig vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen. Alle activiteiten ten behoeve van het beleidsdoel inburgering worden binnen de huidige exploitatiebudgetten uitgevoerd, waardoor het aanhouden van deze reserve niet meer nodig is.