Verkeer en Mobiliteit

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

In het jaar 2023 heeft de gemeente Vlaardingen de fundamenten van het Actieplan Mobiliteit en de Mobiliteitsagenda verder uitgebouwd, met een onverminderde inzet voor het realiseren van een veilige, bereikbare en gezonde stad voor al haar inwoners. Deze beleidskaders, die onze toekomstvisie op mobiliteit en leefbaarheid binnen de stad vormgeven, zijn in lijn gebracht met de ambities uit het coalitieakkoord, waaronder het verbeteren van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor iedereen.

In overeenstemming met de doelstellingen van het coalitieakkoord hebben we gerichte inspanningen geleverd om de kwaliteit van de openbare ruimtes in onze stad te verhogen. Een markant voorbeeld hiervan is de omvorming van de Fransestraat en Kuiperstraat naar een aantrekkelijker verblijfsgebied. Daarnaast staan we op het punt om Stop & Shop parkeerplaatsen in de Waalstraat te realiseren om de Fransestraat te ontlasten van foutparkeerders. Ook is er speciaal voor de ondernemers op de Fransestraat een laad- en losplek gerealiseerd. Deze maatregelen zijn bedoeld om foutparkeren in dit gebied zoveel mogelijk te voorkomen en dit tegelijkertijd de toegankelijkheid voor kortstondig winkelbezoek en de bevoorrading van winkels te verbeteren.

Op het gebied van verkeersveiligheid hebben we in 2023 een innovatieve stap gezet met de pilot op de Holysingel. Door de wegvakken te versmallen en het inzetten van mobiele flitspalen, hebben we een significante verbetering in de verkeersveiligheid gerealiseerd. Het succes van deze pilot heeft geleid tot het definitief maken van de wegversmalling op de Holysingel, een besluit wat bijdraagt aan onze langetermijnvisie op een veiliger Vlaardingen.

Een bijzonder hoogtepunt in 2023 was het binnenhalen van de Tour de Femme naar Vlaardingen, na succesvolle gesprekken en een gerichte lobby met de organisatie. Deze prestigieuze wielerevenement, die in 2024 ook door Vlaardingen zal trekken, onderstreept onze ambitie om sport en beweging te integreren in het hart van onze gemeenschap. Het evenement biedt niet alleen een platform voor topvrouwenwielrennen maar bevordert ook de lokale economie en gemeenschapszin, terwijl het de aandacht vestigt op de fietsvriendelijkheid en toegankelijkheid van onze stad.

Daarnaast hebben we in 2023 belangrijke stappen gezet in de regulering van deelmobiliteit. Met de ontwikkeling van nieuw beleid hebben we een kader geschapen voor het beheer van deelmobiliteitsdiensten, waarbij de eerste vergunningen in 2024 zullen worden verstrekt. Dit beleid stelt ons in staat om proactief op te treden tegen eventuele overlast en tegelijkertijd de bereikbaarheid van verschillende delen van de stad te vergroten door deelmobiliteit in heel Vlaardingen beschikbaar te stellen.

Terugkijkend op 2023, blijven we toegewijd aan het verbeteren van de mobiliteit en leefbaarheid in Vlaardingen. Door samen te werken met onze partners en de gemeenschap, en door innovatieve en duurzame oplossingen te implementeren, werken we aan een toekomst waarin elke inwoner van Vlaardingen toegang heeft tot een veilige, bereikbare en gezonde leefomgeving.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

In 2023 heeft de gemeente Vlaardingen nieuw beleid ontwikkeld voor de regulering van deelmobiliteit, als antwoord op de groeiende behoefte aan flexibele en duurzame vervoersopties binnen de stad. Dit beleid is tot stand gekomen om een evenwichtige integratie van deelmobiliteitsdiensten te waarborgen, met als doel de openbare ruimte efficiënt te gebruiken, de bereikbaarheid van verschillende stadsdelen te vergroten en tegelijkertijd overlast en congestie te minimaliseren. 

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsplan Deelmobiliteit 2023
Mobiliteitsagenda 2021
Beleids- en beheersplan Wegen 2021
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2021
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen 2021
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Herijking Parkeerbeleid 2017
Beheerplan Openbare verlichting 2014

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Terug naar navigatie - Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Omschrijving (toelichting)

Duurzame mobiliteit draagt bij aan de speerpunten uit het Actieplan Mobiliteit: veilig, bereikbaar, gezond. Ondersteund door het Fietsakkoord 2022 leggen we de focus op het verbeteren van het fietsklimaat, gebruik van het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Dit past tevens bij de ambities uit het Actieplan Luchtkwaliteit. In de Mobiliteitsagenda zijn diverse projecten opgenomen die hieraan bijdragen. 

Om bij te dragen aan deze ambitie zijn de volgende acties uitgevoerd: 

Acties

Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Omschrijving (toelichting)

De verkeersveiligheid in onze gemeente krijgt continu aandacht. Wij geven prioriteit aan een preventieve aanpak om de verkeersveiligheid te verbeteren en richten ons op de schoolomgeving en zorginstellingen.

Om bij te dragen aan deze ambitie hebben we de volgende acties uitgevoerd:

Acties

Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Omschrijving (toelichting)

De doorstroming van het gemotoriseerde verkeer in Vlaardingen is goed. Dit draagt bij aan een goede bereikbaarheid van de stad voor zowel inwoners als ondernemers. Een goede verkeersafwikkeling voor gemotoriseerd verkeer gaat echter niet ten koste van de doorstroming voor fiets en openbaar vervoer.

Om bij te dragen aan deze ambitie zijn de volgende acties uitgevoerd:

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Verkeer en mobiliteit
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2021 50.000 - 100.000 inw. 2021 Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) 9 9 15 15 n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zie onder programma 1 Bestuur, dienstverlening en participatie) is de Vervoersautoriteit betrokken bij de uitvoering van de doelstellingen van dit programma. De bestuurscommissie Vervoersautoriteit (Va) is ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van verkeer en vervoer, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de wethouders Verkeer en Vervoer van de 21 MRDH gemeenten.

Overzicht programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Overzicht programma Verkeer en mobiliteit

   

Bedragen x €1.000
Verkeer en Mobiliteit Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
Lasten 14.184 14.971 14.895 13.692 1.203
Baten 3.984 2.742 2.830 3.595 -765
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -10.201 -12.229 -12.065 -10.097 -1.968
Stortingen 23 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 785 785 224 561
Mutaties reserves -23 785 785 224 561

Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit
Bedragen x €1.000
Verkeer en mobiliteit Realisatie 2022 Primaire begroting 2023 Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Verschil begroting - realisatie
TV0.63 Parkeerbelasting
Baten 2.921 2.636 2.724 3.161 -437
TV1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 942 1.226 1.290 864 426
TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied
Lasten 11.922 12.522 12.396 12.011 385
Baten 1.040 79 79 392 -313
Totaal TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied -10.883 -12.444 -12.317 -11.619 -697
TV2.2 Parkeren
Lasten 395 408 404 384 20
Baten 18 22 22 21 1
Totaal TV2.2 Parkeren -377 -386 -382 -363 -19
TV2.4 Economische havens en waterwegen
Lasten 69 35 35 70 -35
Baten 0 0 0 22 -22
Totaal TV2.4 Economische havens en waterwegen -69 -35 -35 -48 13
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Lasten 198 198 228 157 71
Baten 0 5 5 0 5
Totaal TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -198 -193 -223 -157 -66
TV8.1 Ruimtelijke ordening
Lasten 658 582 542 206 337
Baten 5 0 0 0 0
Totaal TV8.1 Ruimtelijke ordening -653 -582 -542 -206 -337
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 23 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 785 785 224 561
Totaal TV0.10 Mutaties reserves -23 785 785 224 561

Analyse verschillen programma Verkeer en mobilitiet

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Verkeer en mobilitiet
Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit Lasten Baten
Taakveld 0.63 Parkeerbelasting 0 437
Hogere opbrengsten parkeerbelasting (straatparkeren)
Er is een hogere opbrengst gerealiseerd dan begroot omdat er in 2023 meer geparkeerd is 198
Hogere opbrengst naheffingsaanslagen
Het aantal naheffingsaanslagen is ongeveer gelijk gebleven maar door de indexering is een hogere opbrengst gerealiseerd 208
Niet nader toe te lichten verschillen
De overige kleine verschillen worden niet nader toegelicht 31
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid 426 0
Lagere kosten parkeren
Een aantal projecten waaronder uitfaseren vignet en uitvoeren parkeerdrukonderzoek is uitgesteld wat als gevolg heeft dat er minder is uitgegeven. 352
Lagere kosten handhaving
De prijs van de aanbesteding is lager dan de huidige begrotingspost waardoor er een voordelig resultaat ontstaat 74
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer 385 313
Wegen, straten en pleinen BOR
Hogere kosten als vooraf begroot, met name veroorzaakt door hogere onderhoudskosten -191
Hogere opbrengsten als begroot veroorzaakt door een hoger aantal verleende vergunningen aan nutspartijen (degeneratievergoeding). 295
Stadsprogramma Leefbaar Vlaardingen
In 2023 is voor het stadsprogramma Leefbaar een incidenteel budget van 400k beschikbaar. In 2023 komen vooral de personeelskosten ten laste van het programma, circa 46k omdat we door een goede interne integrale samenwerking budgetten uit ‘de lijn’ krachtig ingezet op de doelen en ambities uit het stadsprogramma Leefbaar. Het resterende budget, 354k willen we overhevelen naar 2024 omdat we vanuit integrale samenwerking aan plannen voor uitvoering in 2024 hebben gewerkt, zoals onlangs in B&W (15 december 2023) door wethouder Somers is toegelicht. Door het resterende budget uit 2023 toe te voegen aan het budget van 2024 kunnen we een goede invulling geven aan de doelen die gesteld zijn in het uitvoeringsprogramma. 354
Rioolgemalen Wijkbeheer
Hogere kosten als gevolg van hogere energiekosten. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. -175
Civieltechnische kunstwerken Wijkbeheer
Lagere kosten als begroot door minder uitgegeven onderhoudskosten 49
Tractie Wijkbeheer
Lagere kosten als begroot door vertraging in de aanbesteding en bij de levering van transportmiddelen 91
Straatreiniging Wijkbeheer
Hogere kosten als als gevolg van een hoge indexatie op de beeldbestekken van 10-14% -114
Verkeersmaatregelen
Lagere kosten als begroot door uitstel van diverse projecten 207
Gebouwen verkeer en vervoer
Lagere enegiekosten als begroot. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. 122
Niet nader toe te lichten verschillen
De overige kleine verschillen worden niet nader toegelicht 41 18
Taakveld 2.2 Parkeren 20 -1
Niet nader toe te lichten verschillen
De overige kleine verschillen worden niet nader toegelicht 20 -1
Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen -35 22
Niet nader toe te lichten verschillen
De overige kleine verschillen worden niet nader toegelicht -35 22
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 71 -5
Waterlopen Wijkbeheer
Lagere energiekosten gerealiseerd als begroot 40
Niet nader toe te lichten verschillen
De overige kleine verschillen worden niet nader toegelicht 31 -5
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening 337 0
Blankenburgverbinding
De jaarlijkse prognose aan uren van personeel wordt altijd ruim genomen. In 2023 is er effectief en goed samengewerkt binnen het project Blankenburgverbinding, en zijn er geen zaken aan het licht gekomen waaraan meer uren besteed had moeten worden. Daarom is er dit jaar een overschot ontstaan van € 329.000. 337
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 0 -561
Onttrekking reserve Blankenburgverbinding
De geraamde onttrekking is gebaseerd op de te verwachte uitgaven in 2023, die met de realisatie in 2023 aanmerkelijk lager waren door vertraging in de uitvoering door Rijkswaterstaat. Dit betreft de Lumpsum financiering van de projecten A20 Marathonweg en fietspaden, die niet in 2023 maar in 2024 uitgevoerd worden. Dit resulteert in een nadeel op de baten van € 561.000 -561

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2023 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2023 + - 31-12-2023
Parkeerfonds 81 0 0 81
Binnenstad - parkeren 0 0 0 0
Blankenburgverbinding 3.508 55 279 3.284
Totaal reserves 3.589 55 279 3.365

Reserve Parkeerfonds
Afkoopsommen negatieve parkeerbalans vanuit (bouw)ontwikkelingen worden in de reserve Parkeerfonds gestort, waarmee de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij herinrichting van straten wordt gedekt. In 2023 zijn geen afkoopsommen ontvangen. Er hebben ook geen uitgaven plaatsgevonden in 2023.

Reserve Binnenstad en parkeren
Door middel van het aangenomen amendement 'Evenementenbudget structureel in begroting'  wordt deze reserve opgeheven. Het resterende saldo van deze reserve is in 2022 toegevoegd aan de algemene reserve. 

Reserve Blankenburgverbinding
Deze reserve betreft het nog niet bestede deel van de rijksbijdrage voor het realiseren van de Blankenburgverbinding, welke de komende periode aangewend zal worden voor dit doel. De verwachting is dat in 2024 dit project wordt afgerond waarna de reserve kan worden opgeheven en er geen onttrekkingen meer zullen plaatsvinden.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

In 2023 zijn er in binnen het programma geen investeringen gedaan.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2023 Lasten 2023 Baten 2023 Saldo 31-12-2023 Vrijval krediet % gerealiseerd t.o.v. (Restant) Krediet Status
Oph Hazelaar/Populieren/Abelendreef 771.859 -434.739 2.354 0 -437.092 -1% Het project loopt tot en met 2024
Marathonweg 2e fase (1e VGR 2018) 520.218 3.508.760 5.779.403 1.850.000 -420.643 112% Het project loopt tot en met 2024
OVL Doorg. wegen/Watersportweg 138.249 215.001 205.983 0 9.018 96% Het project loopt tot en met 2024
Vri kruising Billitonlaan/Pruiss 0 66.466 0 0 66.466 0% Het project loopt tot en met 2026
Kuiperstraat BStad 2021 289.260 229.976 162.674 0 67.302 71% Het project loopt tot en met 2024
Rehabilitatie Reigerlaan 0 6.751 732 0 6.019 6.019 11% Het project loopt tot en met 2023
Rotonde Hogendorpln-R'damseweg 1.300.000 332.390 135.022 17.355 214.723 35% Het project loopt tot en met 2024
Ophoging Dirk de Derdelaan 796.000 668.220 77.963 0 590.256 12% Het project loopt tot en met 2024
BBV fietsverbinding Krabbepark- Oeve 3.075.443 3.065.753 -9.690 0 3.075.443 0% Het project loopt tot en met 2026
Reconstructie rotonde Deltaweg 1.800.000 1.789.600 0 0 1.789.600 0% Het project loopt tot en met 2024
Boterstraat - verhardingen 50.000 47.255 73.410 0 -26.155 155% Het project loopt tot en met 2024
Fase 3 Ophoogpr. Voorbk uitvoering 0 75.839 1.849.918 0 -1.774.079 2439% Het project loopt tot en met 2024
Ophoogprogramma 2021 nog specificere 811.141 561.141 0 0 561.141 0% Het project loopt tot en met 2026
Onderhoudsniveau buitenruimte 2021 n 1.800.906 1.786.906 0 0 1.786.906 0% Het project loopt tot en met 2026
Uitvoering parkeerbeleid 2021 nog sp 102.000 102.000 0 0 102.000 0% Het project loopt tot en met 2026
Aanschaf verlichting 2021 nog specif 181.401 181.401 181.401 0 0 100% Het project loopt tot en met 2024
Fietspad Arij Kopmanlaan 184.830 -66.240 0 0 -66.240 -66.240 0% Het project is afgerond
Schiedamseweg verbr. Fietspaden 192.871 190.522 969 0 189.553 1% Het project loopt tot en met 2024
V Slingelandtstr openbare verlichtin 49.500 49.500 0 0 49.500 0% Het project loopt tot en met 2024
Armaturen industrieter Gr Vettenoord 106.700 24.465 23.809 0 656 656 97% Het project is afgerond
CTK 2021 170.825 163.154 26.381 0 136.773 16% Het project loopt tot en met 2024
CTK de Twist 2022 270.000 140.034 131.698 0 8.336 94% Het project loopt tot en met 2024
CTK Oude Havenbrug 2022 1.372.000 1.368.750 114.607 0 1.254.143 8% Het project loopt tot en met 2024
CTK 2022 Overig 357.699 349.332 176.805 0 172.526 51% Het project loopt tot en met 2024
CTK Delftseveerweg 2023 1.490.624 1.478.674 24.700 0 1.453.974 2% Het project loopt tot en met 2024
CTK 2023 Overig 48.200 48.200 0 0 48.200 0% Het project loopt tot en met 2024
Oud Ambacht Verharding 678.200 1.578.932 798.729 0 780.204 51% Het project loopt tot en met 2024
Oud Ambacht Verlichting 6.750 6.750 0 0 6.750 0% Het project loopt tot en met 2024
Tractie Investeringen 2022 (verv.inv 138.000 138.000 69.444 0 68.556 50% Het project loopt tot en met 2025
Ophoogprogramma 2022 (verv.invest.) 1.870.000 1.870.000 0 0 1.870.000 0% Het project loopt tot en met 2025
Ophoogprogramma fase 4 Elzendreef 200.000 200.000 6.387 0 193.613 3% Het project loopt tot en met 2025
Platanendreef West 200.000 200.000 0 0 200.000 0% Het project loopt tot en met 2025
Onderhoudsniv buitenruimte 2022 (ver 1.786.000 1.786.000 -1.485.175 0 3.271.175 -83% Het project loopt tot en met 2025
Uitvoering parkeerbeleid 2022 (verv. 113.000 113.000 0 0 113.000 0% Het project loopt tot en met 2025
Aanschaf verlichting 2022 (verv.inve 206.800 206.800 75.668 0 131.132 37% Het project loopt tot en met 2024
Verkeersregelinstallaties 2022 (verv 198.000 198.000 0 0 198.000 0% Het project loopt tot en met 2024
Aanschaf Tractie 2023 (verv.inv 37.000 37.000 0 0 37.000 0% Het project loopt tot en met 2025
Ophoogprogramma 2023 (vervang23) 1.670.000 1.670.000 0 0 1.670.000 0% Het project loopt tot en met 2025
Onderhoudsniv buitenr. 2023 (vervang 790.550 790.550 0 623.000 1.413.550 -79% Het project loopt tot en met 2025
Uitvoering parkeerbeleid (Vervang23) 113.000 113.000 0 0 113.000 0% Het project loopt tot en met 2025
Aanschaf verlichting (Vervang23) 363.000 363.000 0 0 363.000 0% Het project loopt tot en met 2024
Verkeersregelinstallaties (Vervang23 198.000 198.000 0 0 198.000 0% Het project loopt tot en met 2024
Rotonde Vulcaanweg 160.000 160.000 158.804 0 1.196 99% Het project loopt tot en met 2025
Aansl. Abel Tasmanlaan 500.000 500.000 0 0 500.000 0% Het project loopt tot en met 2026
Totaal 25.108.026 26.078.142 8.581.996 2.490.355 19.986.501 -59.565 23%

Marathonweg 2e fase

Dit krediet loopt door in 2024. Het tekort van dit krediet wordt aangezuiverd, zie tabel hieronder.

Oph Hazelaar/Populieren/Abelendreef

Dit krediet loopt door in 2024. Het tekort van dit krediet wordt aangezuiverd, zie tabel hieronder.

Fase 3 ophoogprogramma

Het tekort van dit krediet wordt aangezuiverd, zie tabel hieronder.

Aanschaf Tractie 2023.

Dit krediet loopt door in 2024 en zal in 2024 ook worden uitgegeven. Door lange levertijden vind de uitgave in 2024 plaats.

De kredieten Rehabilitatie Reigerlaan, Fietspad Arij Kopmanlaan en Armaturen Vettenoord zijn in 2023 afgerond en kunnen worden afgesloten.

De tekorten op de investeringskredieten worden aangezuiverd vanuit bulkkredieten.

Investeringskrediet Bulkkrediet
Hazelaar Onderhoudsniveau buitenruimte 2021
Boterstraat Onderhoudsniveau buitenruimte 2021
Fase 3 ophoogpr. Ophoogprogramma 2022
Fietspad Kopmanlaan Onderhoudsniveau buitenruimte 2022
Oud Ambacht Onderhoudsniveau buitenruimte 2022
Oph Hazelaar/Populieren/Abelendreef Onderhoudsniveau buitenruimte 2021
Marathonweg 2e fase (1e VGR 2018) Onderhoudsniveau buitenruimte 2021

De overige kredieten lopen door in 2024.