Omschrijving (toelichting)

Wij werken samen met onze citymarketingorganisatie Vlaardingen Partners aan een sterk imago van Vlaardingen als aantrekkelijke stad om te wonen, te bezoeken, te ondernemen en te studeren. In het -in 2023 opgeleverde- Citymarketingplan Vlaardingen is strategie en uitvoering per jaar geborgd. Dit plan vormt de basis voor de meerjarige subsidieverstrekking aan onze citymarketingorganisatie. Om zicht te krijgen op het huidige imago van Vlaardingen, hebben wij deelgenomen in het Imago Onderzoek Steden 2023 van NBTC. Het onderzoek laat zien dat Vlaardingen onbekend is en relatief weinig deelnemers aan het onderzoek de stad wel eens hebben bezocht. Deze uitkomsten zijn zoals verwacht en we zien deze dan ook als een aanmoediging voor het beleid dat we in 2023 hebben ingezet en consequent willen uitvoeren. Want citymarketing is een marathon, geen sprint; het opbouwen van een merk, meer zichtbaarheid en imagoverbetering kost tijd.
Voor 2023 was het doel voor citymarketing vooral om de basis op orde te brengen, om te kunnen starten. Vlaardingen Partners richtte het Infopunt Vlaardingen in, aan de Westhavenkade tegenover Museum Vlaardingen, de nieuwe directeur-bestuurder trok vlot een team aan en maakte lokaal de nieuwe stadsstijl VlaarDINGEN Doen zichtbaar. Ook werd de website vlaardingendoen.nl gelanceerd met onder andere de uitagenda en de bezienswaardigheden in de stad. Daarbij horen ook social mediakanalen zoals Instagram en Facebook die Vlaardingen Partners vult en onderhoudt.  Met Stichting Vlaardingen750 werd samengewerkt voor de viering van 750 jaar stadsrechten. Bij de entrees van de stad zijn welkomstborden in de nieuwe stadsstijl gerealiseerd en op diverse plekken wapperen inmiddels de rode banieren in diezelfde herkenbare stadsstijl. In september was Vlaardingen gaststad voor het Hollandia Netwerk event, waarbij zo’n 60 professionals werkzaam in toerisme en recreatie uit Nederland en België met Vlaardingen kennis hebben gemaakt. Met verschillende gemeentelijke teams zoals Wonen, Binnenstad, Kunst, Cultuur en Erfgoed en Communicatie heeft Vlaardingen Partners sinds 2023 contact om samen te werken aan de ambities uit de Toekomstvisie, het coalitieakkoord en de stadsprogramma’s. Vlaardingen kreeg ook een eigen ANWB stadswandeling: 'Vlaardingen Haringstad'.  En via de nieuwe app Vlaardingen Routes zijn diverse wandelroutes in de stad te vinden.