Omschrijving (toelichting)

Het Servicepunt Woningverbetering (SWV) heeft hulp geboden aan individuele woningeigenaren. In 2023 zijn 16 VvE’s geactiveerd en 9 VvE’s geholpen bij vragen als problemen met de beheerder, verduurzaming en aanvragen van leningen. Daarnaast was het SWV aanwezig bij de Stadskaravaan en Infomarkt. In 2023 zijn de voorbereidingen getroffen voor het verder professionaliseren van het loket en het samenvoegen met een energieloket, onder de naam Woon- en Energieloket.
Twee kleine pilot VvE’s zijn begeleid om te komen tot een meerjarig onderhouds- en duurzaamheidsplan, waarbij ze zijn opgegaan in het grotere project VOP/Centrum Noord dat van start is gegaan in het derde kwartaal van 2023. We hebben opdracht gegeven aan Steenvlinder in het begeleiden van VvE’s om aan de slag te gaan met achterstallig onderhoud en verduurzaming van woningen. Er zijn 40 meerjarig onderhoudsplannen aangevraagd, en 31 VvE’s zijn overgedragen aan het Servicepunt Woningverbetering voor activering. Hieruit is de eerste aanvraag voor de stimuleringslening gedaan.  Omdat deze aanpak dit jaar is gestart zal dit zich nog verder gaan ontwikkelen.  Met het monitoren van de voortgang zal hier meer zicht op komen.