Bijlagen, toelichting en begrippen

Budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen

Onderstaande tabel geeft de budgetoverhevelingen (* € 1.000)

programma Onderwerp Bedragen Reden van uitstel
1 Project BRP implementatie Burgerzakensysteem 37 Uitvoering januari t/m april 2025
1 Klimaatplafond 703 Bij de 2e voortgangsrapportage 2024 is aangegeven om bij de jaarrekening budget over te hevelen naar 2025 omdat de werkzaamheden voor de vervanging van het klimaatplafond nog niet afgerond zijn. Dit zal gebeuren in 2025
1 Pilot boa's of toezichthouders 0 Het budget is niet besteed doordat het financieel verdeeld was over twee grootboekrekeningen binnen verschillende teams, hierdoor was niet direct inzichtelijk dat het om het gereserveerde bedrag voor de pilot ging. In plaats daarvan is de pilot gestart door capaciteit binnen het bestaande boa-team te herverdelen. Hoewel dit een werkbare oplossing bood, kon de beoogde extra inzet niet volledig worden gerealiseerd. Omdat de pilot succesvol bleek, willen we deze in 2025 voortzetten met de oorspronkelijk geplande middelen.
2 Stadsprogramma Leefbaar Vlaardingen (ond. veiligh) 0 Binnen het stadsprogramma Leefbaar Vlaardingen was €30.000 gereserveerd voor de lease van twee extra veiligheidscamera’s op strategische locaties. Het plan was om in 2024 twee extra camera’s te leasen en deze in te zetten op strategische locaties waar de noodzaak het hoogst is. Hoewel de camera’s beschikbaar waren, konden ze niet worden aangesloten op het uitkijkcentrum van de politie-eenheid Rotterdam vanwege capaciteitsgebrek. Daarnaast werd eind 2024 aangekondigd dat een nieuw uitkijkcentrum wordt gebouwd, hierdoor zullen de kosten voor het uitkijken per camera naar verwachting vier tot vijf keer hoger worden dan in de huidige situatie. Dit zal ingaan per 1 januari 2026. Om een structurele en betaalbare oplossing te vinden, is eind 2024 een haalbaarheidsonderzoek gestart naar de mogelijkheid om cameratoezicht (gedeeltelijk) zelf te organiseren binnen Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Dit onderzoek brengt de financiële en organisatorische consequenties in kaart.
2 Stadsprogramma Veilig Vlaardingen 0 In het stadsprogramma Veilig Vlaardingen is de versteviging van de aanpak ondermijning een belangrijke prioriteit. Een van de beoogde investeringen binnen dit programma betrof de aanschaf van een drone, waarmee integrale controles op ondermijning efficiënter en effectiever kunnen worden uitgevoerd. De inzet van een drone biedt voordelen zoals warmtescans bij vermoedelijke hennepkwekerijen en observatie van moeilijk toegankelijke terreinen bij verdachte locaties. Reden van uitstel Hoewel de wens voor de inzet van een drone blijft bestaan, is gebleken dat de aanschaf op dit moment nog niet effectief is. Momenteel mogen we tijdelijk kosteloos gebruik van de drones van de politie, om kennis op te doen. Om de inzet in de toekomst structureel te borgen, wordt in 2025 een samenwerkingsverband opgezet tussen de hulpdiensten en de gemeente. In dit verband zal een dienstverleningsovereenkomst worden gesloten, waarin de kosten van een drone worden gedeeld.
3 Groen Vlaardingen 200 In 2024 hebben we binnen het stadsprogramma Groen een bedrag van €1.306.819,- gerealiseerd. Het resterende budget is grotendeels te verklaren doordat de voorbereidingen voor het pop-up bos zijn gestart, terwijl de bijbehorende kosten pas in 2025 worden gemaakt. Daarnaast zijn enkele vergroeningsprojecten voorbereid, maar uitgesteld om in het nieuwe NK-tegelwipseizoen te kunnen plaatsvinden. Voorgesteld wordt om het resterende budget over te hevelen naar 2025.
3 Amendement Klimaatrechtvaardigheid 315 Het LAI programma eerste tranche voorziet in het verduurzamen van 667 woningen. Hier zijn door de gemeenteraad aanvullende middelen beschikbaar gesteld. Als gevolg van extra stappen in de aanbesteding start de uitvoering van de eerste tranche van de LAI pas in 2025. De kosten worden in 2025 en 2026 gemaakt. Daarom wordt voorgesteld om de middelen die beschikbaar zijn gesteld via het amendement Klimaatrechtvaardigheid voor het stadprogramma Nieuwe Energie voor 2024 over te hevelen naar 2025.
4 Leefbaar Vlaardingen 324 In 2024 hebben we binnen het stadsprogramma Leefbaar Vlaardingen een bedrag van €504.388,- gerealiseerd. Het resterende budget is grotendeels te verklaren doordat de voorbereidingen voor de Vulcaanweg en het Marnixpark zijn gestart, terwijl de bijbehorende kosten pas in 2025 worden gemaakt. Voorgesteld wordt om het resterende budget over te hevelen naar 2025.
4 Toen was er licht 138 In 2024 is gewerkt aan de voorbereiding van de werkzaamheden. De werkzaamheden worden in 2025 en 2026 uitgevoerd. Zodoende wordt verzocht om het resterende budget over te hevelen naar 2025. Voorgesteld wordt om het resterende budget over te hevelen naar 2025.
4 Amendement Haal het blikrek nr Vlaardingen 50 Onderbesteding op de aanvullend beschikbaar gestelde budgetten voor blikrek en offensief schoon en heel; deze restantbudgetten worden overgeheveld naar 2025.
4 Amendement Voorjaarsschoonmaak 53 Onderbesteding op de aanvullend beschikbaar gestelde budgetten voor blikrek en offensief schoon en heel; deze restantbudgetten worden overgeheveld naar 2025.
4 Amendement Fijn wandelen langs de Vaart 192 De werkzaamheden voor dit amendement worden in 2025 uitgevoerd waardoor voorgesteld wordt dit budget over te hevelen naar 2025.
5 Wet goed verhuurderschap en wet betaalbare huur 168 De toegewezen gelden voor de Wet goed verhuurderschap en Wet betaalbare huur zijn gelabeld maar zijn niet volledig opgegaan in 2024 in verband met inventariseren wat er nodig is om de wetgeving te implementeren. Het invoeren van de wetten binnen de organisatie is een lerend en groeiend proces.
5 Particuliere woningverbetering 219 VvE’s hebben vaak een langere besluitvormingsfase om tot actie over te gaan. Meerdere VvE’s zitten nog midden in het project.
5 Omgevingswet 358 Het beschikbare budget voor de implementatie van de Omgevingswet is niet in zijn geheel gebruikt. De werkzaamheden voor het opstellen van het omgevingsplan konden daardoor pas in 2024 gaan starten. Daarbij komt dat de software voor het opstellen van het omgevingsplan niet functioneert. Daardoor moeten extra kosten gaan worden gemaakt voor nieuwe software en zal pas in 2025 echt gewerkt kunnen gaan worden aan het opstellen van het omgevingsplan.
6 Vlaardingen MBO-stad 140 De bezetting van het programmateam van MBO-Stad is in de loop van 2024 op volle sterkte gekomen en bestaat uit 4 Fte. In de oorspronkelijke nota Vlaardingen MBO-Stad was 2,5 Fte begroot. Deze hogere bezetting anticipeert op de toename van nieuwe en uitbreiding van bestaande projecten in verband met de regiodeal. (NB: het eerste van ongeveer 20 potentiële projecten t/m 2028 is ondertussen toegewezen). Door overheveling van het overschot op het programma vanuit 2023, zijn we in 2024 ruim binnen begroting gebleven. Door de hogere bezetting zijn we afgelopen jaar wel voorzichtig geweest en daarom houden we €140.000 over. Voor 2025 dreigt een tekort vanwege de hogere bezetting. Daarom willen we net als vorig jaar ons overschot 2024 van €140.000 meenemen naar 2025, om zo opnieuw binnen begroting te blijven. Onze incidentele uitgaven, vaste bijdragen en subsidies lopen wel netjes in de pas met de begroting. Ondanks dat de realiteit altijd weerbarstiger is dan de planning, lukt het ons nog steeds om de realisatie van MBO-Stad binnen begroting te houden. Wanneer we het overschot 2024 mogen meenemen, hebben we ook voor 2025 een exploitatie die binnen begroting blijft. Daarnaast en niet onbelangrijk: Al het geld, dat we binnen MBO-Stad mee kunnen nemen naar 2025, kan breed en flexibel ingezet worden als cofinanciering van projecten binnen de Regiodeal.
7 Alleenverdienersproblematiek (septembercirculaire) 120 De alleenverdienersproblematiek speelt bij echtparen die door het mislopen van toeslagen een lager besteedbaar inkomen hebben dan echtparen met een volledige bijstandsuitkering. Via de septembercirculaire 2024 van het Rijk is voor deze problematiek een bedrag van € 120.000,-  aan gemeente Vlaardingen toegekend voor hulp in de eerste fase
7 Decembercirculaire spreidingswet 51 Budget decembercirculaire 2024 met uitvoering in 2025
7 Meerkosten Oekraïne sociaal domein 330 Meerkosten Oekraïne sociaal domein De verantwoordelijkheid voor de zorg en ondersteuning vanuit de Wmo, de Jeugdwet en de Wet publieke gezondheid voor de uitvoering van het basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg, het Rijksvaccinatieprogramma en het prenataal huisbezoek) ligt voor Oekraïense ontheemden bij gemeenten. Het aantal Oekraïense ontheemden is dusdanig groot dat dit niet kan worden beschouwd als onderdeel van gebruikelijke fluctuaties op gemeentelijk niveau. Daarom ontvangen de betreffende gemeenten een compensatie. De compensatie is vastgesteld op basis van onderzoek van het CBS naar daadwerkelijke opgevangen Oekraïense ontheemden per gemeente in 2024 en op basis van extern onderzoek naar de gemiddelde gemeentelijke zorgkosten per ontheemde.
7 Compensatieregeling niet-beoorgde kosten Jeugdzorg 146 Ten behoeve van de specifieke uitkering Niet beoogde jeugdzorgkosten vanwege verblijf is in het voorjaar van 2024 een bedrag van € 60 miljoen beschikbaar gesteld op de begroting van het ministerie van VWS, afkomstig uit de algemene uitkering van het gemeentefonds en de integratie-uitkering Voogdij 18+ (zie paragraaf 2.2.10 van de meicirculaire 2024). Na beoordeling van de aanvragen over de jaren 2022 en 2023 is er een restant van € 30,4 miljoen. Zoals afgesproken vloeit dit resterende budget terug naar het gemeentefonds. Omdat de integratie-uitkering Voogdij 18+ is opgeheven, wordt dit resterende budget in deze circulaire in zijn geheel teruggeboekt naar de algemene uitkering van het gemeentefonds en verdeeld via de maatstaven in het cluster Jeugd.
7 Jeugdhulp: subsidieregeling continuïteit cruciale jeugdzorg 21 In mei 2019 hebben de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Rijk afspraken gemaakt over de inrichting van een subsidieregeling continuïteit cruciale jeugdzorg met een looptijd tot eind december 2021. Hiertoe is destijds € 20 miljoen vanuit de € 420 miljoen aan tijdelijke extra middelen Jeugdhulp voor gemeenten naar de begroting van het ministerie van VWS overgeboekt (zie ook de paragraaf 2.2.13 van de meicirculaire 2019). Via de subsidieregeling kunnen aanbieders van cruciale jeugdhulp tijdelijke liquiditeitssteun ontvangen indien dit noodzakelijk is om continuïteit van zorg te garanderen. Er is destijds afgesproken dat de middelen na afloop van de subsidieregeling weer worden toegevoegd aan het gemeentefonds.
7 Hervormingsagenda jeugd 27 Met de totstandkoming van de Hervormingsagenda Jeugd zijn middelen beschikbaar gekomen voor de uitvoering van de agenda. Hiervan is voor 2024 en 2025 jaarlijks € 9 miljoen overgeheveld naar de begroting van het ministerie van VWS ten behoeve van de uitvoering van de Hervormingsagenda. De voor 2024 beschikbare middelen ad € 9 miljoen zijn echter niet volledig tot besteding gekomen. Voor 2024 worden de niet tot besteding gekomen middelen ad € 5,6 miljoen teruggeboekt naar het gemeentefonds. Deze middelen worden verdeeld over de gemeenten via de maatstaven in het cluster Jeugd.
7 Werkende armen bereiken 45 Als onderdeel van de uitvoering van de motie “Werkende armen bereiken’ d.d. 6 november 2024, willen wij een huis-aan-huis actie inzetten. De afgelopen twee jaar hebben wij met een huis-aan-huis actie de kindregelingen onder de aandacht gebracht bij gezinnen in Vlaardingen. Hierdoor is het bereik gestegen. Om niet alleen gezinnen te bereiken, maar alle Vlaardingse huishoudens zonder kinderen, willen wij in kwartaal 3 van 2025 alle huishoudens ( ook zelfstandigen) aanschrijven met de zowel de kindregelingen als alle andere regelingen. Het bedrag a € 45.000,- is bedoelt voor de opmaak en verzending van de brieven. De regelingen die benoemd worden in de verzending zijn openeinderegelingen. Dit betekent dat wanneer inwoners recht hebben op één of meerdere van deze regelingen, dit wordt toegekend ongeacht of het budget toereikend is. Wij hebben middelen beschikbaar voor de verstrekking en uitvoeringkosten van de activiteiten. Deze middelen zijn veelal gebaseerd op een niet 100% gebruik van alle regelingen. Het risico is dat bij meer gebruik de beschikbare middelen worden overschreden. Indien de hogere kosten van de regelingen die via Stroomopwaarts lopen niet gedekt kunnen worden vanuit onze vastgestelde bijdrage aan de begroting van Stroomopwaarts, dan kan dit leiden tot een begrotingswijziging Stroomopwaarts over een betreffend jaar met een hogere bijdrage gemeente Vlaardingen aan de begroting van Stroomopwaarts. De reden dat deze actie niet eerder kan worden uitgevoerd, is omdat wij de actie pas kunnen uitvoeren als de raad toestemming heeft gegeven om deze middelen (deel van het bedrag vangnet energietoeslag 2023) hiervoor in te zetten. Besluitvorming over resultaatbestemming vindt 6 juli 2025 plaats. Er zal een budgetoverheveling plaats moeten vinden, zodat dit budget in 2025 nog benut kan worden.
7 Zorgzaam Vlaardingen 494 In het Uitvoeringsplan Zorgzaam Vlaardingen dat in 2022 is oppgesteld, is uitgegaan van de start van het Jongeren Perspectieffonds in 2023, met een looptijd tot en met 2025. Het JPF is echter pas in 2024 van start gegaan en kent een looptijd tot en met 2026. Hierdoor was er in 2023 budget over en komen we dit budget in 2026 tekort. Daarom is het budget bij de Jaarrekening 2023 overgeheveld naar 2024, en dienen we dit bedrag nu wederom mee te nemen naar 2025. Daarnaast is er in het Uitvoeringsplan in 2024 eenmalig extra budget beschikbaar gesteld. Om de initiatieven die hiermee kunnen worden opgestart iets meer te kunnen bestendigen, is het voorstel om dit incidentele budget uit te smeren over de jaren 2024, 2025 en 2026. Daartoe dient ook budget over te worden geheveld naar 2025.
Totaal 4.130

Moties en amendementen

Terug naar navigatie - Moties en amendementen
Overzicht stand van zaken aangeomen moties en amendementen tijdens raadsvergaderingen in 2024 Versie: 27 mei 2025
Programma's Omschrijving Type Indieners datum Stand van zaken Afgedaan
1. Bestuur, Participatie en Dienstverlening Serieus nemen van de raad Motie AOV 11-7-2024 Naar aanleiding van de motie is voor 2024 het overzicht opgesteld in lijn met de vorig jaar meegezonden bijlage bij het raadsvoorstel Meerjarenbegroting 2024-2027 Ja
1. Bestuur, Participatie en Dienstverlening 80 jaar vrijheid Motie SP, PvdA 11-7-2024 Afgedaan via RIB 10 sept. 2024 en verwerkt in de Meerjarenbegroting 2025-2028 Ja
1. Bestuur, Participatie en Dienstverlening Instellen onderzoek Rekenkamer naar sporthal Claudius Civilislaan Motie ONS_ Vlaardingen, Fractie Solleveld, VVD, SP, BVV 28-3-2024 Naar aanleiding van de motie heeft de Rekenkamer een onderzoek uitgevoerd. In maart 2025 is dit aangeboden door de Rekenkamer aan de raad ter bespreking. Ja
1. Bestuur, Participatie en Dienstverlening Steunraadsleden Motie CU SGP, D66, PvdA, BVV, DENK 6-6-2024 Raadsvoorstel ter afdoening van de motie is aangeboden aan het Presidium en de Raadscommissie. Vervolgens is dat raadsvoorstel teruggenomen naar het Presidium en is aangegeven bij de tweede lezing in het Presidium dat daar nu geen actie op hoeft te worden ondernomen. Ja
1. Bestuur, Participatie en Dienstverlening Overnemen beschikbaar gestelde apparatuur Amendement CU SGP, D66, PvdA, GL, DENK 6-6-2024 Er zijn werkafspraken gemaakt tussen griffie en ambtelijke organisatie Ja
1. Bestuur, Participatie en Dienstverlening verzekering en pensioen raadsleden Amendement VV200/leefbaar Vlaardingen, D66, PvdA, fractie Solleveld, SBV, GroenLinks, ONS, BVV, AOV 6-6-2024 Tekstuele aanpassing is verwerkt in de verordening. De wijziging van de verordening treedt inwerking in maart 2026. De financiële consequenties zijn verwerkt in de meerjarenbegroting. Ja
10. Financiën N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t.
2. Veiligheid en Handhaving N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t. N.v.t.
3. Groen en Milieu Dit is geen plan Amendement ONS_Vlaardingen 11-7-2024 Titel Groenbeleidsplan gewijzigd in Groenvisie Vlaardingen 2024-2034 Ja
3. Groen en Milieu Volkstuinen Marathonweg Amendement CU-SGP 11-7-2024 Tekstuele aanpassing is verwerkt in Groenvisie Ja
3. Groen en Milieu Uitwerking hoofdgroenstructuur Amendement D66, CU-SGP 11-7-2024 Tekstuele aanpassing is verwerkt in Groenvisie. Ja
3. Groen en Milieu Hooikoortsvriendelijk onderhoud en aanplant Amendement VV2000 Leefbaar 11-7-2024 Tekstuele aanpassing is verwerkt in Groenvisie. Ja
3. Groen en Milieu Motie statiegeld Motie ONS_Vlaardingen 7-11-2024 Afdoening verwacht in juni 2025. Voor actuele stand van zaken wordt verwezen naar de LTA Nee
3. Groen en Milieu Motie Oog voor toegankelijkheid Motie Fractie Solleveld, ONS_Vlaardingen, SBV, GroenLinks, VVD. 7-11-2024 Afgedaan via raadsmemo d.d.25-03-205 (2018093) Nee
3. Groen en Milieu Amendement VanPasNaarApp Amendement SP 19-12-2024 Afgedaan via raadsbesluit 2002974 d.d. 19-12-2024 Ja
3. Groen en Milieu Motie Rookvrije speeltuinen Motie GroenLinks, PvdA 7-11-2024 Nieuw ontwerp speelregelborden in de maak. Momenteel inventariseren we de kosten voor de uitvoering van deze motie. Voor actuele stand van zaken wordt verwezen naar de LTA Nee
4. Verkeer en Mobiliteit Kracht der herhaling Amendement ONS_Vlaardingen, GroenLinks 11-7-2024 Afgedaan via brief d.d. 11-7-2024 (1984945) aan MRDH Ja
4. Verkeer en Mobiliteit Creatief werven Amendement ONS_Vlaardingen 11-7-2024 Afgedaan via brief d.d. 11-7-2024 (1984945) aan MRDH Ja
4. Verkeer en Mobiliteit Amendement Vertraging verhoging parkeertarieven Verordening Amendement D66, CDA, CUSGP, VV2000Leefbaar 7-11-2024 Afgedaan via raadsbesluit 1998661, d.d. 7 november 2024 Ja
4. Verkeer en Mobiliteit Amendement géén verhoging parkeertarieven MJB Amendement ONS_Vlaardingen 7-11-2024 Afgedaan via raadsbesluit 1999408, d.d. 7 november 2024 Ja
4. Verkeer en Mobiliteit Amendement uitstellen verhogen parkeertarieven MJB Amendement D66, CDA, VVD, CUSGP, VV200, Leefbaar 7-11-2024 Afgedaan via raadsbesluit 1999408, d.d. 7 november 2024 Ja
5. Wonen Terugkeer arbeidsmigranten Motie SP 1-2-2024 Voor actuele stand van zaken wordt verwezen naar de LTA Nee
5. Wonen Verhuurdersvergunning arbeidsmigranten Motie PvdA, SP, GroenLinks, VV2000-Leefbaar Vlaardingen, D66 1-2-2024 Voor actuele stand van zaken wordt verwezen naar de LTA Nee
5. Wonen Woonzorgvisie afgestudeerden en MBO studenten Motie VVD CDA 25-4-2024 Voor actuele stand van zaken wordt verwezen naar de LTA Nee
5. Wonen Bestemmingsplan De Parkhoven Zwanensingel Amendement DENK 12-9-2024 Afgedaan via raadsbesluit 1989717 , d.d. 12 september 2024 Ja
6. Onderwijs, Economie en Haven Verduurzamen bedrijventerreinen Motie CU-SGP, CDA 1-2-2024 Deze motie zal worden afgedaan met vastelling van het uitvoeringsprogramma visie bedrijventerreinen. Voor actuele stand van zaken wordt verwezen naar de LTA Nee
7. Sociaal Domein Aanpak lage vaccinatiegraad 10-18 jarigen Motie VVD, D66, VV2000/Leefbaar Vlaardingen, SP 11-7-2024 Afgedaan via raadsmemo 2002027 d.d. 22 oktober 2024 Ja
7. Sociaal Domein Zienswijze GRJR Amendement ONS_Vlaardingen 11-7-2024 Afgedaan via brief d.d. 11-7-2024 (1983837) aan GRJR Ja
7. Sociaal Domein Geen wachtlijsten Motie D66, CU-SGP, GroenLinks, CDA, ONS_Vlaardingen 29-2-2024 Afgedaan via raadsmemo 2006988 d.d. 10-12-2024. Hierbij is aangegeven dat in de uitvoeringsprogramma’s uitvoerig is ingegaan op de wijze de wachtlijsten worden teruggedrongen. Zodra er concreter resultaten wordt de raad geïnformeerd. Ja
7. Sociaal Domein Fijne nachtrust Motie CU SGP, Fractie Solleveld, D66_ ONS 29-2-2024 Stand van zaken gemeld via raadsmemo 2006956 d.d. 26-11-2024. Verwachting is de gemeenteraad hierover medio dit jaar nader te kunnen informeren. Nee
7. Sociaal Domein Samen is beter dan alleen Motie CU SGP, fractie Solleveld 29-2-2024 Afgedaan via raadsmemo 2006956 d.d. 26-11-2024 Ja
7. Sociaal Domein Warm de winter door Motie CU SGP, Fractie Solleveld, D66 29-2-2024 Afgedaan via raadsmemo 2006956 d.d. 26-11-2024 Ja
7. Sociaal Domein Ondersteuning scholen bij signalering huiselijk geweld en kindermishandeling Motie Fractie Solleveld, CU SGP, D66, DENK 29-2-2024 Afgedaan via raadsmemo 2007994 d.d. 10-12-2024 Ja
7. Sociaal Domein Gezonde voedselomgeving Amendement D66 12-9-2024 Afgedaan via raadsbesluit 1987636 d.d. 12 september 2024 Ja
7. Sociaal Domein Aandacht SOW voor gevolgen chaos UWV VV2000 Leefbaar Vlaardingen Amendement VV2000 Leefbaar 10-10-2024 Afgedaan via brief d.d. 10-10-2024 (1989890) Ja
7. Sociaal Domein Motie Vergroten integratiemogelijkheden Motie VVD, D66, PvdA 24-10-2024 Momenteneel worden asiezoekers in het Campanilehotel opgevangen., waarbij de groep iedere vier maanden wisseld. Dit maakt integratie nauwelijks mogelijk. Daarnaast mogen asielzoekers na aankomst de eerste zes maanden niet werken, waardoor bemiddeling naar werk niet aan de orde is. Zodra er is sprake van duurzame opvang, stellen we een plan voor integratie en werk op. Voor actuele stand van zaken wordt verwezen naar de LTA Nee
7. Sociaal Domein Motie werkende armen bereiken Motie D66, Fractie Solleveld, GroenLinks, PvdA 7-11-2024 Afgedaan via raadsmemo 2017825 d.d. 27-05-2025 Ja
7. Sociaal Domein Motie werkende armen tegemoetkomen Motie D66, Fractie Solleveld, GroenLinks, PvdA 7-11-2024 Afgedaan via raadsmemo 2017825 d.d. 27-05-2025 Ja
7. Sociaal Domein Motie geef kinderen een stem Motie GroenLinks, PvdA, CDA 7-11-2024 Afgedaan via raadsmemo 2017825 d.d. 27-05-2025 Ja
7. Sociaal Domein Motie De jeugd heeft de toekomst Motie CUSGP, GL. 7-11-2024 Afdoening hiervan is voorzien voor aanvang van het nieuwe schooljaar. Voor actuele stand van zaken wordt verwezen naar de LTA Nee
7. Sociaal Domein Motie Handen af van ons advocaatje Motie Fractie Solleveld, ONS_Vlaardingen 19-12-2024 Afgedaan via raadsmemo 2014680 d.d. 11-02-2025 Ja
7. Sociaal Domein Amendement Problemen oplossen doen we voor iedereen Amendement ONS_Vlaardingen 19-12-2024 Afgedaan via raadsbesluit 2003301, d.d. 19 december 2024 Ja
8. Kunst, Cultuur en Erfgoed Stadhuis DINGEN doen Motie Fractie Solleveld, ONS_Vlaardingen, DENK 29-2-2024 Afgedaan via raadsmemo 1985659 d.d. 21-5-2024 Ja
9. Sport en Recreatie Creatief ruimte gebruik Motie CU-SGP 12-9-2024 Afdoening hiervan is onderdeel van Raadsvoorstel locatiekeuze zwembad en atletiekbaan dat qua planning in juli wordt aangeboden. Voor actuele stand van zaken wordt verwezen naar de LTA Nee
9. Sport en Recreatie Motie uitstel beslissing tegemoetkoming erfpacht tennis Motie Fractie Solleveld 12-9-2024 Afgedaan via raadsbesluit 1999408, d.d. 7 november 2024 Ja
9. Sport en Recreatie Amendement overdrachtsbelasting tennisverenigingen Amendement Fractie Solleveld, SP, Stadsbelangen Vlaardingen 7-11-2024 Afgedaan via raadsbesluit 1999408, d.d. 7 november 2024 Ja

Toelichting op de taakvelden

Terug naar navigatie - Toelichting op de taakvelden

0. Bestuur en ondersteuning

0.1 - Bestuur
Tot dit taakveld behoort de facilitering van de bestuursorganen:

  • college van burgemeester en wethouders (loonkosten, reis- en verblijfskosten e.d.);
  • raad en raadscommissies (vergoedingen, excursies e.d.);
  • de ondersteuning van de raad, griffie;
  • regionale, landelijke en internationale bestuurlijke samenwerking;
  • lokale rekenkamer, lokale ombudsfunctie, accountantscontrole.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • de ambtelijke ondersteuning en beleidsadvisering van de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders horen onder taakveld 0.4;
  • een bijdrage aan/van een verbonden partij, zoals een gemeenschappelijke regeling, als vergoeding voor de uitvoering van taken. Deze moet worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waar de verbonden partij werkzaam voor is;
  • de gemeentesecretaris, die behoort onder taakveld 0.4.

0.2 - Burgerzaken
Tot dit taakveld behoren de volgende burgerzaken:

  • paspoorten en rijbewijzen;
  • bevolkingsregister;
  • straatnaamgeving en kadastrale informatie;
  • burgerschap;
  • verkiezingen, referenda;
  • burgerzaken leges opbrengsten (economische categorie baten: 3.7).

0.3 - Beheer overige gebouwen en gronden
Tot dit taakveld behoren taken met betrekking tot onroerend goed dat niet in exploitatie is en niet aan een specifiek beleidsveld is toe te delen:

  • beheer, verhuur, instandhouding van gebouwen, gronden en landerijen die de gemeente (al of niet tijdelijk) in bezit heeft en niet in exploitatie neemt.

0.4 - Overhead
Tot dit taakveld behoren de kosten van overhead, d.w.z. alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces:

  • financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie;
  • personeel en organisatie;
  • de gemeentesecretaris;
  • inkoop (incl. aanbesteding en contractmanagement);
  • interne en externe communicatie inclusief vormgeving, m.u.v. klantcommunicatie;
  • juridische zaken;
  • bestuurszaken en bestuursondersteuning;
  • informatievoorziening en automatisering van PIOFACH-systemen;
  • facilitaire zaken en huisvesting (incl. beveiliging);
  • documentaire informatievoorziening (DIV);
  • managementondersteuning primair proces.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • ondersteuning van de raad, de griffie maakt geen deel uit van de ambtelijke organisatie, dit hoort onder taakveld 0.1;
  • archieven met een historische betekenis horen onder taakveld 5.4;
  • een bijdrage aan/van een verbonden partij, zoals een gemeenschappelijke regeling, als vergoeding voor de uitvoering van taken. Deze moet worden verantwoord op het taakveld/de taakvelden waar de verbonden partij werkzaam voor is.

0.5 - Treasury
Tot dit taakveld behoren de activiteiten van de gemeente met betrekking tot de treasury-functie:

  • financiering, beleggingen, dividenden etc. waaronder dividend nutsbedrijven.;
  • schenkingen en legaten.

NB alle reële rente zoals die kan voorkomen op categorie 5.1 Rente moet op dit taakveld worden geboekt. Vanaf dit taakveld wordt de reële rente middels categorie 7.4 Toegerekende reële en bespaarde rente toegerekend aan de taakvelden.

0.61 - OZB woningen
Tot dit taakveld behoort de onroerend zaakbelasting op de woning:

  • belasting op eigendom woningen;
  • heffing en waardering woningen;
  • uitvoering OZB;
  • bezwaar en beroep.

0.62 - OZB niet-woningen
Tot dit taakveld behoort de onroerend zaakbelasting op niet-woningen:

  • belasting op eigendom en gebruik bedrijven, heffing en waardering onroerende zaken;
  • heffingen invordering;
  • bezwaar en beroep.

0.63 - Parkeerbelasting
Tot dit taakveld behoort de parkeerbelasting:

  • heffing en invordering;
  • opbrengsten parkeerfaciliteiten;
  • opbrengsten boetes.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • parkeerpolitie, deze hoort onder taakveld 1.2.

0.64 - Belastingen overig
Tot dit taakveld behoren overige gemeentelijke belastingen, zoals:

  • hondenbelasting;
  • precariobelasting;
  • reclamebelasting;
  • heffing en invordering;
  • bezwaar en beroep.

Onder dit taakveld vallen niet:

  • toeristenbelasting. Deze hoort onder taakveld 3.4.
  • forensenbelasting. Deze hoort onder taakveld 3.4.

0.7 - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Tot dit taakveld behoren de uitkeringen uit het gemeentefonds:

  • algemene uitkering;
  • integratie-uitkeringen;
  • decentralisatie-uitkeringen;
  • artikel 12-uitkering.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • specifieke uitkeringen, deze worden als inkomsten onder het betreffende taakveld geboekt.

0.8 - Overige baten en lasten
Tot dit taakveld behoren:

  • stelposten, taakstellende bezuinigingen, begrotingsruimte, etc.;
  • (schatting) niet voorziene uitgaven.

Op dit taakveld komen ook de loonkosten van bovenformatief personeel dat niet meer aan het werk is.

0.9 - Vennootschapsbelasting (Vpb)
Op dit taakveld wordt (de raming van) het te betalen bedrag vennootschapsbelasting als last geboekt. Het gaat om het (geraamde) bedrag van de aanslag vennootschapsbelasting voor het betreffende begrotingsjaar/verantwoordingsjaar. Dit bedrag is verschuldigd vanwege fiscale winst die per saldo is gerealiseerd op ondernemingsactiviteiten in het betreffende begrotingsjaar na eventuele verrekening van fiscale verliezen uit eerdere begrotingsjaren.

Ook in de jaarrekening zal het veelal nog gaan om een raming van het bedrag van de aanslag, omdat de definitieve aanslag dan nog niet is ontvangen. Daarom wordt op dit taakveld ook het eventueel voorkomend verschil geboekt tussen het bedrag van de in het begrotingsjaar ontvangen definitieve aanslag vennootschapsbelasting over een ouder begrotingsjaar en het bedrag dat als raming in de jaarstukken voor dat oudere jaar is opgenomen.

0.10 - Mutaties reserves
Op dit taakveld worden alle toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves geboekt die verband houden met de taakvelden 0. tot en met 8. (met uitzondering van taakveld 0.11).

0.11 - Resultaat van de rekening van baten en lasten
Dit taakveld is het saldo van de rekening van baten en lasten van alle andere taakvelden, inclusief de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves op die taakvelden.
Dit resultaat van de rekening (het saldo op dit taakveld) moet via een aparte balanspost zichtbaar zijn, zie artikel 42 van het Besluit begroting en verantwoording.


1. Veiligheid

1.1 - Crisisbeheersing en brandweer
Tot dit taakveld behoren alle reguliere taken van de brandweer en taken in verband met het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen:

  • brandbestrijding;
  • preventieve maatregelen ten behoeve van de fysieke veiligheid;
  • rampenbestrijding.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • opruiming van explosieven als onderdeel van een grondexploitatie, deze vallen onder taakveld 8.2;
  • bijdragen van het Rijk i.v.m. opsporen en ruimen van explosieven, deze horen onder taakveld 0.7

1.2 - Openbare orde en veiligheid
Tot dit taakveld behoren alle gemeentelijke taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid:

  • toezicht en handhaving openbare orde, BOA's;
  • Wet Bibob en (bestuurlijke) aanpak georganiseerde criminaliteit;
  • bureau Halt;
  • preventie van criminaliteit;
  • opstellen en handhaven APV;
  • leges drank & horeca;
  • wet wapen en munitie (voorheen vuurwapenwet);
  • beleid, toezicht en ruiming van conventionele explosieven;
  • veilige woon- en leefomgeving;
  • antidiscriminatiebeleid;
  • doodsschouw (door de officier van Justitie gelast onderzoek i.v.m. de mogelijk niet natuurlijke doodsoorzaak);
  • dierenbescherming.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • maatregelen op het gebied van verkeersveiligheid, deze horen thuis onder taakveld 2.1;
  • opruiming van explosieven als onderdeel van een grondexploitatie, deze vallen onder taakveld 8.2.

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 - Verkeer en vervoer
Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer te land (inclusief voetgangers) en bijbehorende droge infrastructuur:

  • verkeersbeleid;
  • verkeersmaatregelen: verkeersborden, verkeersregelinstallaties, bewegwijzering en straatmeubilair t.b.v. verkeersregulering;
  • beïnvloeden verkeersgedrag met het oog op verkeersveiligheid;
  • aanleg, reconstructie en onderhoud van verharde openbare ruimte: wegen, pleinen, fietspaden, voetpaden en overige verhardingen;
  • civiel technische kunstwerken: inspectie, beheer en onderhoud bruggen, tunnels spoorwegovergangen en dergelijke) waaronder begrepen infrastructuur ten behoeve van luchthavens;
  • openbare verlichting: aanleg, beheer en onderhoud;
  • openbare laadpalen voor elektrische voertuigen;
  • gladheidbestrijding: sneeuwruimen en strooien;
  • straatreiniging: schoonmaken en (toezien op) schoonhouden van de openbare ruimte van veeg- en zwerfafval;
  • reguleren openbare ruimte: vergunningen voor inritten, aanleg kabels, verhuren standplaatsen (grond, benzinestations);
  • verwijderen verkeersobstakels en vergunningen voor het tijdelijke plaatsen van voorwerpen op de openbare weg.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • aanleg van wegen die onderdeel uitmaken van een grondexploitatie, dat valt onder taakveld 3.2 (i.g.v. fysiek) of taakveld 8.2 (i.g.v. exploitatie);
  • faciliteiten voor tram- en bus van grotere omvang (busstations bijvoorbeeld) moeten onder taakveld 2.5 openbaar vervoer worden geregistreerd;
  • aanleg van parkeervoorzieningen en afgeven van vergunningen voor parkeren en parkeerplaatsen, hoort onder taakveld 2.2;
  • aanleg van toeristische paden voor fietsers en wandelaars hoort onder taakveld 5.7.

2.2 - Parkeren
Tot dit taakveld behoren ontwikkeling en beheer van (afzonderlijke) parkeervoorzieningen:

  • parkeerbeleid: parkeerzone, ontheffingen en vergunningen;
  • inrichting en onderhoud open en gesloten parkeervoorzieningen;
  • baten en lasten die betrekking hebben op parkeervoorzieningen (exclusief de opbrengst van parkeerbelasting zie taakveld 0.63);
  • parkeermeters;
  • fietsenstalling.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • parkeerbelasting inclusief lasten heffing en invordering valt onder taakveld 0.63;
  • parkeerpolitie (toezichthouders, boa's). Dit valt onder taakveld 1.2;
  • aanleg, beheer en onderhoud van parkeerhavens als onderdeel van wegen horen thuis onder taakveld 2.1.

2.3 - Recreatieve havens
Tot dit taakveld behoren havens voor de recreatieve scheepvaart:

  • jachthaven;
  • passantenhaven;
  • bruggelden en sluisgelden;
  • liggelden en havengelden.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • vergunningverlening en toewijzen, onderhoud ligplaatsen recreatie- en pleziervaart in doorgaande waterwegen hoort thuis onder taakveld 2.4.

2.4 - Economische havens en waterwegen
Tot dit taakveld behoren taken ten behoeve van de (beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur:

  • baggerwerkzaamheden;
  • zeehavens: het begeleiden van de scheepvaart van en naar de haven, het beheren en ontwikkelen van de natte en droge infrastructuur;
  • binnenhavens: beheren havengebied (droog en nat gedeelte), uitvoering operationele taken;
  • doorgaande waterwegen: bebakening, ijsbestrijding, inrichting en gebruik van de oevers door inspectie, beheer onderhoud en vervanging van de walkanten;
  • ligplaatsen en vergunningen bedrijfsvaartuigen, lig- en aanlegplaatsen voor beroepsvaart;
  • waterkering en afwatering: beheersing van het oppervlaktewater en voorkomen van wateroverlast door het in stand houden van oevers van watergangen achter dijken ter waarborging van de stabiliteit van de kering en het verpompen van overtollig water uit lager gelegen gebieden (onderbemalingen);
  • bruggelden en sluisgelden.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • activiteiten ten behoeve van niet doorgaande waterwegen zoals vijvers, sloten en overige waterpartijen: aanleg en onderhoud, horen thuis onder taakveld 5.7;
  • straten en wegen in het havengebied horen thuis onder taakveld 2.1;
  • havenloodsen, pakhuizen en entrepots horen thuis onder taakveld 3.2;
  • veerponten horen thuis onder taakveld 2.5;
  • zorg voor de kwaliteit van het oppervlaktewater hoort thuis onder taakveld 7.2;
  • jachthavens en passantenhavens voor recreatievaartuigen horen thuis onder taakveld 2.3.

2.5 - Openbaar vervoer
Tot dit taakveld behoren taken op het gebied van openbaar vervoer en bijbehorende (omvangrijke) infrastructurele voorzieningen:

  • bus, tram en metro;
  • taxivervoer;
  • veerdiensten;
  • voorzieningen en informatievoorziening ter ondersteuning van het openbaar vervoer;
  • busstation, metrostation, multimodaal knooppunt;
  • OV experimenten.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • bus en tramhaltes worden beschouwd als straatmeubilair en horen thuis onder taakveld 2.1;
  • collectief vervoer voor personen die ondersteuning behoeven hoort thuis onder taakveld 6.71.

3. Economie

3.1 - Economische ontwikkeling
Tot dit taakveld behoort algemeen beleid ter versterking van de economische bedrijvigheid:

  • clusterontwikkeling en versterking van sectoren, stimulering van (samenwerkings-)projecten van onderzoeksinstellingen en bedrijven;
  • lokale, regionale, bovenregionale, internationale op versterking van de economische structuur en innovatie gerichte samenwerkingsverbanden;
  • samenwerking met bedrijfsleven en kennis- en onderzoeksinstellingen;
  • ontwikkelen van stedelijke en wijkgerichte economische programma's.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • beleid gericht op ondersteuning/ stimulering individuele bedrijven. Dit hoort thuis onder taakveld 3.3;
  • acquisitie en accountmanagement van individuele bedrijven en (kennis- en onderzoeks-) instellingen. Die horen thuis onder taakveld 3.3;
  • de praktische uitvoering van programmaonderdelen. Die thuis horen onder taakveld 3.2 of 3.4.

3.2 - Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op fysieke condities scheppen voor alle vormen van bedrijvigheid:

  • grondexploitatie bedrijventerreinen;
  • ontwikkeling en onderhoud van bedrijfslocaties en (her)ontwikkeling van bedrijfspanden;
  • herstructurering en verduurzaming bedrijfslocaties;
  • investeringen in winkelgebieden en winkelstrips;
  • werkzaamheden t.b.v. land- en tuinbouwgronden.

Onder bedrijventerreinen onder 3.2 wordt verstaan: locaties van enige omvang die expliciet als bedrijventerrein worden aangelegd en ingericht en die niet voor andere functies (zoals woningen) worden gebruikt.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • grondexploitatie voor andere dan bedrijventerreinen. (taakveld 8.2)

3.3 - Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Tot dit taakveld behoren de op bedrijven en ondernemers (inclusief bedrijven en ondernemers in land- en tuinbouw en veeteelt) gerichte ondersteuning en dienstverlening van de gemeente:

  • bedrijvenloket, ondernemersloket;
  • stimuleren van en onderwijs aan startende ondernemers;
  • aantrekken en faciliteren van nieuwe bedrijven;
  • financiële steunregelingen voor bedrijven waaronder land- en tuinbouw, veeteelt en visserij;
  • regelen straathandel, markten alsook veemarkten;
  • de BIZ-bijdrage (via baten categorie 2.2.1);
  • marktgelden en staanplaatsgelden markten (via baten categorie 3.7).

Tot dit taakveld behoren niet:

  • faciliteren van netwerken en samenwerkingsverbanden van bedrijven of bedrijven, overheid en kennisinstellingen behoren tot taakveld 3.1;
  • algemene acquisitieactiviteiten gericht het aantrekken van bedrijven zoals handelsmissies en overige promotionele activiteiten behoren tot taakveld 3.4.

3.4 - Economische promotie
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het "op de kaart zetten" van de gemeente:

  • promotionele activiteiten, gericht op het aantrekken van nieuwe bedrijvigheid en nieuwe werkers;
  • aantrekken van overige instellingen ter versterking van het profiel van de gemeente;
  • investeren in bovenlokale, regionale, landelijke en internationale kennis- en economische relatienetwerken;
  • promotie toerisme;
  • beurzen en jaarmarkten;
  • toeristenbelasting;
  • forensenbelasting;
  • vermakelijkhedenretributies.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • lokale activiteiten en recreatieve wijkvoorzieningen. Deze horen onder taakveld 5.7;
  • het accountmanagement van bedrijven die zich willen vestigen. Dit hoort onder taakveld 3.3;
  • onderhoud en aanleg van recreatieve voorzieningen, kampeerterreinen en dergelijke horen onder taakveld 5.7;
  • faciliteren van toeristische bedrijven bij het aantrekken van grotere bezoekersaantallen hoort onder taakveld 3.3;
  • aanleg toeristische fietspaden en dierentuinen. Deze horen onder taakveld 5.7.

4. Onderwijs

4.1 - Openbaar basisonderwijs
Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken met betrekking tot het openbaar basisonderwijs:

  • bestuurskosten voor gemeenten die zelf bestuur zijn;
  • primair openbaar basisonderwijs, bewegingsonderwijs (inclusief schoolzwemmen);
  • de huur van bijvoorbeeld een gymnastieklokaal;
  • passend onderwijs.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • onderwijshuisvesting hoort onder taakveld 4.2;
  • uitgaven voor bijzonder onderwijs horen thuis onder taakveld 4.3.

4.2 - Onderwijshuisvesting
Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken op het gebied van onderwijshuisvesting voor openbaar en bijzonder onderwijs:

  • nieuwbouw, aanpassing en uitbreiding van bestaande schoolgebouwen;
  • de verhuur van (bijvoorbeeld een gymnastieklokaal);
  • opstellen programma onderwijshuisvesting;
  • vandalismebestrijding.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • de aanpassing en het (buiten)onderhoud van schoolgebouwen: deze gaan naar de schoolbesturen.

4.3 - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
Tot dit taakveld behoren het lokaal onderwijsbeleid en de leerlingenvoorzieningen:

  • onderwijsondersteuning: ondersteuning leerkrachten en directie;
  • uitgaven bijzonder onderwijs (excl. huisvesting);
  • achterstandenbeleid;
  • coördinatie samen naar school, passend onderwijs;
  • volwasseneducatie;
  • peuterspeelzalen;
  • leerling-zorg en leerlingbegeleiding;
  • leerlingenvervoer;
  • stimuleren schooldeelname: leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • kinderopvang hoort onder taakveld 6.1;
  • facilitering van openbaar basisonderwijs hoort onder taakveld 4.1.

5. Sport, cultuur en recreatie

5.1 - Sportbeleid en activering
Tot dit taakveld behoren de niet-fysieke maatregelen ter stimulering van professionele- en amateursport:

  • stimuleren van (amateur en professionele) topsport;
  • ondersteunen en stimuleren recreatieve sportbeoefening;
  • ondersteunen van organisaties die zich met sport bezig houden;
  • sport in de buurt en combinatiefuncties.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • sportvelden en sportaccommodaties, deze horen thuis onder taakveld 5.2;
  • schoolsportdagen horen thuis onder taakveld 4.3.

5.2 - Sportaccommodaties
Tot dit taakveld behoren alle accommodaties voor sportbeoefening:

  • sporthallen, zwembaden, schaatshallen etc.;
  • (groene en kunst)velden, terreinen en opstallen, inclusief faciliteiten en technische voorzieningen;
  • trapveldjes in de wijk.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • gymlokalen en velden die horen bij de exploitatie van scholen horen thuis onder taakveld 4.2.

5.3 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Tot dit taakveld behoren activiteiten ter bevordering van beeldende kunst, muziek, dans en toneel:

  • subsidiëren van podia voor muziek, dans en toneel;
  • subsidiëren gezelschappen voor muziek, dans en toneel;
  • accommodaties voor beeldende kunst;
  • subsidies voor beeldend kunstenaars en projecten;
  • kunstaankopen waaronder kunstwerken in de openbare ruimte;
  • subsidiëren van cultuuruitingen op het gebied van film en video;
  • kunstzinnige vorming en cultuureducatie, bevorderen van een educatief aanbod;
  • culturele manifestaties waaronder herdenkingen;
  • overkoepelende organen voor kunstbeoefening.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • musea en oudheidkamers horen thuis onder taakveld 5.4;
  • onderhoud en beheer van kunstwerken in de openbare ruimte horen thuis onder taakveld 5.7 als onderdeel van groenonderhoud;
  • historische gebouwen en objecten met historische waarde horen thuis onder taakveld 5.5.

5.4 - Musea
Tot dit taakveld behoren activiteiten gericht op het verwerven, behouden, wetenschappelijk onderzoeken en presenteren van kunst en cultuur:

  • musea, exposities;
  • archeologie, heemkunde;
  • historische archieven.

Niet tot dit taakveld behoren:

  • archieven voor reguliere werkzaamheden horen onder taakveld 0.4;
  • historische gebouwen, beschermde stads- en dorpsgezichten. Deze horen onder taakveld 5.5.

5.5 - Cultureel erfgoed
Tot dit taakveld behoren taken gericht op conserveren en voor publiek toegankelijk maken van cultureel erfgoed:

  • historische gebouwen, beschermde stads- en dorpsgezichten en overige objecten met historische waarde in de publieke ruimte;
  • subsidie, beheer, onderhoud, toezicht en handhaven van cultureel erfgoed;
  • het (digitaal) zichtbaar maken van cultuurhistorische waarden.

5.6 - Media
Tot dit taakveld behoren de zorg voor fysieke en elektronische cultuurdragers:

  • bibliotheken, artotheek, videotheek;
  • lokale pers, lokale omroep;
  • lokale informatievoorziening (bijvoorbeeld m.b.v. ICT);
  • overkoepelende organen.

5.7 - Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Tot dit taakveld behoren openbaar groen, natuur en recreatie:

  • natuurbescherming, onderhoud bos, heide en overige natuurgebieden;
  • aanleg, onderhoud openbaar groen inclusief plaatsen en onderhouden van kunstwerken in de openbare ruimte;
  • aanleg en onderhoud van openbaar water: vijvers en kleine watergangen, waaronder schoonhouden sloten, onderhouden taluds en betuining;
  • aanleg en onderhoud van speelvoorzieningen, recreatievoorzieningen;
  • hobbyclubs en volkstuinderverenigingen.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • aanleg en onderhoud van doorgaande grote watergangen zoals vaarten en kanalen horen onder taakveld 2.4.

6. Sociaal domein

6.1 - Samenkracht en burgerparticipatie
Tot dit taakveld behoren algemene voorzieningen (waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is) gericht op participatie:

  • ondersteunen op participatie gerichte burgerinitiatieven, ondersteuning vrijwilligers en mantelzorg;
  • sociaal en cultureel werk, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), wijkopbouw;
  • preventie (bijv. eenzaamheidsbestrijding, preventie op het gebied van GGZ);
  • buurt- en clubhuizen;
  • collectief aanvullend vervoer;
  • toegankelijkheid voorzieningen (inclusie);
  • kinderopvang: toezicht op en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang en peuterspeelzalen;
  • noodopvang vluchtelingen;
  • vreemdelingen.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • peuterspeelzalen: deze horen thuis onder taakveld 4.3;
  • inburgering oudkomers, hoort thuis onder taakveld 6.5.

6.2 - Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
Tot dit taakveld behoren alle loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning(maatwerkvoorzieningen en - dienstverlening):

  • voorlichting;
  • advisering;
  • cliëntondersteuning;
  • toegang tot 1e en 2e lijnsvoorzieningen;
  • preventie;
  • vroegsignalering;
  • praktijkondersteuner huisarts voor jeugd (POH Jeugd, inclusief de begeleidingstrajecten verricht door de POH jeugd);
  • aanpak Veilig Thuis, aanpak huiselijk geweld en aanpak kindermishandeling: toegangstaken en doorverwijzingen;
  • ondersteuning die in opdracht van een gemeente wordt uitgevoerd door een JGZ-uitvoerder;
  • alle activiteiten in het preventief justitieel kader die worden uitgevoerd door het wijkteam, een aanbieder of een gecertificeerde instelling zoals advies, casusregie, het doen van een crisisinterventie of onderzoeken van een zorgmelding net als de toeleiding naar gesloten jeugdzorg en de productcodes iJw 49 preventief justitieel kader.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • hulp- en dienstverlening van de wijkteams met het karakter van maatwerkdienstverlening WMO hoort thuis op één van de taakvelden 6.71a tot en met 6.71d;
  • dienstverlening van de wijkteams verleend vanuit het basistakenpakket JGZ, ook als dit deel uit maakt van een Centrum voor Jeugd en Gezin.
  • hulp- en dienstverlening met een maatwerkkarakter na doorverwijzing van wijkteams Centra voor Jeugd en Gezin of een praktijkondersteuners horen thuis onder één van de taakvelden 6.72a tot en met 6.72d.

6.3 - Inkomensregelingen
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:

  • inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
  • geneeskundige en andere adviezen in verband met de bijstandsverlening;
  • IOAW (Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers);
  • IOAZ (Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen);
  • kosten van levensonderhoud uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004);
  • kosten levensonderhoud voor startende ondernemers uit Bbz 2004;
  • sociale zekerheidsregelingen van het rijk zoals bijvoorbeeld eenmalige uitkeringen voor minima;
  • schuldhulpverlening;
  • gemeentelijke armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, korting op musea, sportclubs etc., meerkosten bij werk in geval van handicap of chronische ziekte, etc.

Tot dit taakveld behoort niet:
• schuldhulpverlening hoort thuis onder taakveld 6.71.

6.4 - WSW en beschut werk
Tot dit taakveld behoren voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet gericht zijn op doorstromen naar arbeid:

  • beschut werken;
  • bestaande werkverbanden sociale werkvoorziening, bestaande Wsw en begeleid werken dienstbetrekkingen;
  • arbeidsmatige dagbesteding.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • participatievoorzieningen gericht (her)integratie in het arbeidsproces, die horen thuis onder taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie;
  • de baten die betrekking hebben op het Wsw-budget (integratie-uitkering sociaal domein) horen thuis onder taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds;
  • dagbesteding in het kader van de WMO moet worden geboekt op taakveld 6.71c Dagbesteding (WMO);
  • dagbesteding voor mensen die in Beschermd Wonen of maatschappelijke opvang verblijven, moet worden geboekt op, respectievelijk, taakveld 6.81a Beschermd Wonen of 6.81b Maatschappelijke opvang.

6.5 - Arbeidsparticipatie
Tot dit taakveld behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:

  • re-integratie-instrumenten, waaronder Work First, proefplaatsing, participatieplaatsen, vrijwilligerswerk/ sociale activering, detacheringsbanen, scholing, duale trajecten;
  • Erkenning van Verworven Competenties (EVC), ondersteuning bij starten van een eigen bedrijf, bepaalde vormen van tijdelijke loonkostensubsidie (voor zover ingezet als re-integratie-instrument);
  • stimuleringsmaatregelen, waaronder Inkomensvrijlating, stimuleringspremies, vrijlating onkosten vergoeding vrijwilligerswerk, onkostenvergoedingen, No-riskpolis;
  • voorzieningen, waaronder Jobcoach, begeleiding Werkvoorzieningen zoals: werkplekaanpassingen, vervoersvoorzieningen, doventolk, brailleregels, aangepaste rolstoel etc.;
  • loonwaardebepaling;
  • inburgering (WI) cursus Nederlands;
  • voorzieningen ter voorbereiding van een zelfstandig bestaan als startend ondernemer en ter begeleiding van startende ondernemers uit het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).

Tot dit taakveld behoren niet:

  • volwasseneneducatie behoort te worden opgenomen onder taakveld 4.3;
  • de baten en lasten voor de Wet sociale werkvoorziening horen onder taakveld 6.4;
  • niet op arbeid gerichte voorzieningen voor dagbesteding, die horen thuis onder 6.4;
  • de meer permanente vorm van loonkostensubsidie voor mensen met een arbeidsbeperking die uit het inkomensdeel van de Participatiewet wordt gefinancierd hoort onder 6.3 te worden geregistreerd.

6.6 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Tot dit taakveld horen materiële voorzieningen en vervoers- en woondiensten om zelfstandig te kunnen functioneren (WMO) voor mensen met fysieke beperkingen die op basis van een beschikking worden verstrekt. De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 05 Woondiensten;
  • 08 Vervoersdiensten;
  • 11 Rolstoelen;
  • 12 Vervoersvoorzieningen;
  • 13 Woonvoorzieningen;
  • 14 Overige hulpmiddelen.
    Verder moet op dit taakveld worden geboekt:
  • huisautomatisering (domotica);
  • woningaanpassingen;
  • hulpmiddelen;
  • overige voorzieningen gehandicapten;
  • eigen bijdragen; - financiële tegemoetkoming (zoals een PGB) aan personen met een fysieke, psychische of psychosociale beperking en de daarmee verband houdende extra kosten voor de onderwerpen in dit taakveld;
  • parkeerbeleid invaliden (inclusief leges).

Niet tot dit taakveld behoren:

  •  maatwerkvoorzieningen WMO voor personen die in een opvangvoorziening verblijven.

6.71 - Maatwerkdienstverlening 18+ 
Tot dit taakveld behoort dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch) die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren op basis van een toekenningsbeschikking:

  • individuele begeleiding; 
  • huishoudelijke verzorging; 
  • respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers;
  • individueel vervoer;
  •  financiële tegemoetkoming voor personen met een fysieke beperking, een psychische of
     psychosociale beperking van daarmee verband houdende extra kosten;
  • schuldhulpverlening;   
  • PGB WMO;
  • eigen bijdragen.

6.71a – Huishoudelijke hulp (WMO)
De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 01 Hulp bij het huishouden.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan personen met een fysieke, psychische of psychosociale beperking en de daarmee verband houdende extra kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.71b – Begeleiding (WMO)

De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 02 Begeleiding;
  • 03 Persoonlijke verzorging;
  • 04 Kortdurend verblijf;
  • 06 Overige ondersteuning gericht op het individu of huishouden/gezin.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan personen met een fysieke, psychische of psychosociale beperking en de daarmee verband houdende extra kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.71c – Dagbesteding (WMO)
De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 07 Dagbesteding;
  • 09 Overige groepsgerichte ondersteuning.

Verder moet op dit taakveld worden verantwoord:

  • inloopfunctie GGZ.

Niet tot dit taakveld behoren:

  •  arbeidsmatige dagbesteding moet worden geboekt op taakveld 6.4 WSW en beschut werk;
  •  dagbesteding voor mensen die in Beschermd Wonen of maatschappelijke opvang verblijven, moet worden geboekt op, respectievelijk, taakveld 6.81a Beschermd Wonen of 6.81b Maatschappelijke opvang.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan personen met een fysieke, psychische of psychosociale beperking en de daarmee verband houdende extra kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.


6.71d – Overige maatwerkarrangementen (WMO)
Baten en lasten van overige maatwerkarrangementen moeten op dit taakveld worden geboekt als ze niet kunnen worden toebedeeld aan de taakvelden 6.71a, 6.71b of 6.71c. De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 10 Overige maatwerkarrangementen, alleen indien deze niet kan worden toebedeeld aan de taakvelden 6.71a, 6.71b, 6.71c, 6.81a of 6.81b;
  • 88 Generieke toewijzing, alleen indien deze niet kan worden toebedeeld aan de taakvelden 6.71a, 6.71b, 6.71c, 6.81a of 6.81b.

Niet tot dit taakveld behoort:

  • 10 Maatwerkarrangementen indien het intramuraal of GGZ-wonen betreft, deze moet worden geboekt onder 6.81a Beschermd wonen.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan personen met een fysieke, psychische of psychosociale beperking en de daarmee verband houdende extra kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

Jeugdhulp zonder verblijf
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft thuis, in het eigen gezin, dus niet bij de aanbieder.

6.72 - Maatwerkdienstverlening 18-
Tot dit taakveld behoren vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt waaronder begrepen:

  • begeleiding 18-, jeugd- en opvoedhulp;
  •  jeugd-GGZ;
  •  jeugdzorg aan verstandelijk beperkten;
  • vervoer (18-);
  • PGB Jeugd;
  • persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf voor de doelgroep 18-;
  • jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp)

6.72a – Jeugdhulp begeleiding
Begeleiding is gericht op het oefenen en structureren van dagelijkse vaardigheden, dit kan zowel bij enkelvoudige en meervoudige problematiek en vanuit iedere discipline. Verzorgen betreft ondersteuning bij de Algemeen Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL). De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 40 Persoonlijke verzorging;
  • 43 Jeugdhulp verblijf (inclusief behandeling) voor zover gericht op (deeltijd-)verblijf/logeren;
  •  44 Jeugdhulp verblijf (exclusief behandeling) voor zover gericht op (deeltijd-)verblijf/logeren;
  • 45 Jeugdhulp ambulant, daar waar het gaat om begeleiding.

Onder dit taakveld dient ook geboekt worden:

  • tijdelijk verblijf met logeerkarakter ter ontlasting van de mantelzorger en de respijtzorg.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.72b – Jeugdhulp behandeling
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 45 Jeugdhulp ambulant., daar waar het gaat om behandeling.

Tot dit taakveld behoort niet:

  • GGZ-behandeling moet worden geboekt op taakveld 6.74a –Behandeling GGZ zonder verblijf.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.72c – Jeugdhulp dagbesteding
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 41 Dagbehandeling;
  • 42 Vervoerdiensten;
  • 45 Jeugdhulp ambulant, daar waar het gaat om dagbesteding of dagactiviteiten.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.72d – Jeugdhulp zonder verblijf overig
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 50 Maatwerkarrangementen jeugdhulp, alleen indien deze niet door de gemeenten toebedeeld kan worden aan de taakvelden 6.72a, 6.72b of 6.72c.

De volgende iJw-productcodes dienen niet op dit taakveld te worden geboekt:

  • 50 Maatwerkarrangementen jeugdhulp indien deze wel door de gemeenten toebedeeld kan worden aan de taakvelden 6.72a, 6.72b of 6.72c.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

Jeugdhulp met verblijf
Hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. De jongere verblijft formeel niet thuis in het eigen gezin. Dit betekent dat het hier alleen om de verblijfsvormen gaat waarbij er sprake is van een overnachting. Ook verblijf in logeerhuizen, alleen tijdens weekenden of juist door de week, vallen onder jeugdhulp met verblijf.

6.73a – Pleegzorg
Vorm van jeugdhulp waarbij een jongere (tijdelijk) wordt opgenomen in een pleeggezin en waarbij pleegkind, pleegouders en eigen ouders worden begeleid door een pleegzorgaanbieder. Ook PGB-gefinancierde jeugdhulp is hierin meegenomen. De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 43 Jeugdhulp met verblijf (inclusief behandeling) voor zover het gaat om code 11 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: pleegzorg;
  • 44 Jeugdhulp met verblijf (exclusief behandeling) voor zover het gaat om code 11 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: pleegzorg.

6.73b – Gezinsgericht
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 43 Jeugdhulp met verblijf (inclusief behandeling) voor zover het gaat om code 12 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: gezinsgericht;
  • 44 Jeugdhulp met verblijf (exclusief behandeling) voor zover het gaat om code 12 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: gezinsgericht.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.73c – Jeugdhulp met verblijf overig

Jeugdhulp waarbij de jongere verblijft op de accommodatie van de jeugdhulpaanbieder, veelal in een groep met andere jongeren. In feite betreft het alle vormen van verblijf die niet onder een van de taakvelden 6.73a en 6.73b vallen. Hieronder vallen ook begeleid wonen en kamertraining. Ook PGB-gefinancierde jeugdhulp is hierin meegenomen. De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 43 Jeugdhulp met verblijf (inclusief behandeling) voor zover het gaat om code 14 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd verblijf bij een jeugdhulpaanbieder anders dan bovenstaand;
  • 44 Jeugdhulp met verblijf (exclusief behandeling) voor zover het gaat om code 14 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: verblijf bij een jeugdhulpaanbieder anders dan bovenstaand;

Onder taakveld dient ook geboekt worden:

  • alle toeslagen die aan de aanbieders worden uitgekeerd zoals woonzorg, observatie en MFC

Onder dit taakveld dient niet geboekt te worden

  • de Jeugd behandeling GGZ met verblijf, deze dient geboekt te worden onder 6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf.

De financiële tegemoetkoming (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de benoemde onderwerpen in dit taakveld moet op dit taakveld worden geboekt.

6.74a – Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 51 Generalistische Basis GGZ;
  • 53 Kindergeneeskunde;
  • 54001 Jeugd-ggz behandeling regulier / generalistisch;
  • 54002 Jeugd-ggz behandeling specialistisch;
  • 54004 Jeugd-ggz diagnostiek.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • de consultatie en advies die door de GGZ aan de toegang en toeleiding gegeven wordt, horen onder 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen;
  • de taken inclusief begeleidingstrajecten die uitgevoerd worden door de POH jeugd, horen onder 6.2. Toegang en eerstelijnsvoorzieningen.
  • begeleidingstrajecten die worden uitgevoerd door een GGZ-aanbieder, deze dienen te worden geboekt onder taakveld 6.72a;
  • productcodes onder 54 met een verblijfskarakter dienen geboekt te worden onder 6.74b;
  • behandeling die geleverd wordt in een GGZ-verblijfsetting dient geboekt te worden onder taakveld 6.74b.

Financiële tegemoetkomingen (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de onderwerpen in dit taakveld moeten op dit taakveld worden geboekt.

6.74b – Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

Dit betreft jeugdhulp dat vanwege een crisissituatie verleend wordt thuis of bij een aanbieder, alle jeugdhulp die valt onder het Landelijk Transitiearrangement (LTA), en GGZ-handeling waarbij sprake is van opname.
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  •  46 Crisisjeugd hulp;
  • 54 Jeugd-GGZ-behandeling met opname;
  • 55 Jeugd-GGZ-behandeling met opname.

De volgende iJw-productcodes horen niet op dit taakveld:

  • 54001 Jeugd-ggz behandeling regulier / generalistisch, 54002 Jeugd-ggz behandeling specialistisch en 54004 Jeugd-ggz diagnostiek moeten worden geboekt op 6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf.

6.74c – Gesloten plaatsing

Jeugdhulp waarbij de jongere verblijft bij een jeugdhulpaanbieder op basis van een machtiging gesloten jeugdzorg of een machtiging BOPZ (Wet Bijzondere Opname Psychiatrische Ziekenhuizen, tot en met 2019), of machtiging Wvggz (Wet Verplichte Geestelijke Gezondheidszorg, met ingang van 2020). PGB-gefinancierde jeugdhulp is hierin niet meegenomen. De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 43 Jeugdhulp met verblijf (inclusief behandeling) voor zover het gaat om code 13 uit het Informatieprotocol Beleidsinformatie Jeugd: gesloten plaatsing.

Verder moet op dit taakveld worden geboekt:

  • Jeugdzorg-plus (gesloten jeugdhulp).

6.81 - Geëscaleerde zorg18+
Tot dit taakveld behoren alle opvang- en beschermd wonen-voorzieningen met inbegrip van eventuele maatwerk-dienstverlening en maatwerkvoorzieningen voor personen die in de betreffende opvangvoorzieningen verblijven:

  • vrouwenopvang, aanpak huiselijk geweld (Veilig thuis);
  • beschermd wonen voor personen met psychische of psychosociale problemen;
  • inloopfunctie GGZ;
  • maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
  • WMO maatwerkdienstverlening en - maatwerkvoorzieningen bij opvang.

6.81a – Beschermd wonen (WMO)
De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 15 Beschermd wonen;
  • 10 Maatwerkarrangementen indien het intramuraal of GGZ-wonen betreft.

Verder moet op dit taakveld worden geboekt:

  • dagbesteding voor mensen die in Beschermd Wonen verblijven;
  • lasten die betrekking hebben op het pakket Beschermd Thuis zijnde een uitvoeringsvariant van beschermd wonen.

Onder dit taakveld behoort niet:

  • de inloopfunctie GGZ hoort op taakveld 6.72c Dagbesteding (WMO).

De financiële tegemoetkoming (zoals een PGB) aan jeugdigen en de daarmee verband houdende (extra) kosten voor de benoemde onderwerpen in dit taakveld moet op dit taakveld worden geboekt.

6.81b – Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
De volgende iWMO-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 06 Opvang;
  • 17 Spoedopvang;
  • 18 Overige beschermd wonen en opvang.

Verder moet op dit taakveld worden geboekt:

  • vrouwenopvang;
  • maatschappelijke opvang voor cliënten met een meervoudige problematiek, waaronder verslaving;
  • dagbesteding voor mensen die in maatschappelijke opvang verblijven;
  • zorg die wordt verleend in het kader van de Wet verplichte GGZ en de Wet zorg en dwang.

6.82 – Geëscaleerde zorg 18- 
Tot dit taakveld behoren maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerkdienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven:

  • kinderbeschermingsmaatregelen, aanpak kindermishandeling;
  • jeugdreclassering;
  • opvang (18-);
  •  vrouwenopvang/huiselijk geweld (Veilig Thuis) (18-);
  • beschermd wonen (18-);
  • programma's rond verslaving (18-);
  • PGB jeugd;
  •  individuele maatwerkdienstverlening voor jeugdigen 18- in opvangvoorziening;
  • zorg die wordt verleend in het kader van de Wet verplichte ggz en de Wet zorg en dwang;
  • ouderbijdragen.

6.82a – Jeugdbescherming
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 48 Jeugdbescherming (kinderbeschermingsmaatregelen OTS en Voogdij).

6.82b – Jeugdreclassering
Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen.
De volgende iJw-productcodes moeten op dit taakveld worden geboekt:

  • 47 Jeugdreclassering

7. Volksgezondheid en milieu

7.1 - Volksgezondheid
Tot dit taakveld behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen:

  • het monitoren van de gezondheidssituatie;
  • uitvoering van preventieprogramma's, het vroegtijdig signaleren van specifieke stoornissen en gezondheidsbedreigende factoren;
  • uitvoering van programma's voor gezondheidsbevordering en maatregelen tegen bedreigingen van de gezondheid;
  • bestrijding van infectieziekten en aanbieden van vaccinaties;
  • het geven van voorlichting, advies en begeleiding;
  • het geven van prenatale voorlichting aan aanstaande ouders;
  • het bewaken van gezondheidsaspecten in bestuurlijke beslissingen;
  • het bevorderen van medisch milieukundige zorg;
  • het bevorderen van technische hygiëne zorg;
  • het bevorderen van psychosociale hulp bij rampen;
  • het laten uitvoeren van het basistakenpakket jeugdgezondheidszorg zoals beschreven in art. 5 Wet publieke gezondheid (Wpg) jo. hoofdstuk III Besluit publieke gezondheid (Bpg) en jo Regeling eisen software ex artikel 5, derde lid, Wpg;
  • ambulance en ziekenvervoer.

Niet tot dit taakveld behoren: 

  • Ondersteuning geleverd door JGZ-uitvoerder na signalering van een (risico)situatie of probleem door de JGZ-uitvoerder. Dit moet worden geboekt op 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen.

7.2 - Riolering
Tot dit taakveld behoren de gemeentelijke taken ten aanzien van afvalwater en de waterhuishouding:

  • opvang en verwerking van afval- en hemelwater;
  • inzameling en transport huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater;
  • voorkomen van grondwaterproblemen, onder meer door afvoer van overtollig grondwater;
  • rioolwaterzuivering;
  • bestrijding verontreiniging oppervlaktewater;
  • baten rioolheffing via categorieën 2.2.1 (voor niet-woningen) en 2.2.2 (voor woningen);
  • kosten van de heffing en invordering van de rioolheffing.

7.3 - Afval
Tot dit taakveld behoren de inzameling en verwerking van bedrijfs- en huishoudelijk afval:

  • afvalscheiding en recycling;
  • vuilophaal en afvoer;
  • vuilstort en verwerking;
  • baten afvalstoffenheffing en reinigingsrechten (via categorie 3.7);
  • kosten van de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • aanpak van zwerfvuil, veegdiensten, deze horen thuis onder taakveld 2.1.

7.4 - Milieubeheer
Tot dit taakveld behoren gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu waaronder:

  • de bescherming en de sanering van de kwaliteit van de bodem en de atmosfeer;
  • de beheersing van geluidhinder;
  • bescherming tegen straling en dergelijke;
  • verplaatsing van milieuhinderlijke bedrijven;
  • ongediertebestrijding;
  • RUD, Regionale Uitvoeringdiensten.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • taken op het gebied de zorg voor de waterkwaliteit, deze horen thuis onder taakveld 7.2;
  • milieu-educatie, deze hoort thuis onder taakveld 4.3;
  • afvalscheiding, deze hoort thuis onder taakveld 7.3.

7.5 - Begraafplaatsen en crematoria
Tot dit taakveld behoren gemeentelijke taken op het terrein van de lijkbezorging:

  • begraafplaatsen en crematoria;
  • lijkschouw (het vaststellen dat de betrokkene is overleden);
  • baten begraafplaatsrechten, (via categorie 3.7);
  • baten afkoopsommen grafrechten (via categorie 4.4.8).

Tot dit taakveld behoort niet:

  • registratie van overlijden, dit hoort thuis onder taakveld 0.2.

8. Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing

8.1 - Ruimtelijke leefomgeving
Tot dit taakveld behoren taken op grond van de Wet ruimtelijke ordening:

  • voorbereiden van vaststellen structuurplannen en - visies;
  • BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie);
  • voorbereiden en vaststellen bestemmingsplannen;
  • CAI, breedband en glasvezel aanleg;
  • faciliterend grondbeleid (passief grondbeleid). De gemeente zelf voert geen actief grondbeleid, zij laat dit over aan private ontwikkelaars. Kosten die de gemeente maakt in het kader van dit faciliterend grondbeleid, (moeten) worden verhaald op de private ontwikkelaars. Het betreft hier kosten ten behoeve van onder meer: opstellen van bestemmingsplan, voorzieningen in de openbare ruimte en het aanleggen nutsvoorzieningen.

8.2 – Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Tot dit taakveld behoren activiteiten op het gebied van gemeentelijke bouwgrondexploitatie:

  • grondverwerving, bouw- en woonrijp maken;
  • bovenwijkse voorzieningen ten behoeve van de bouwgrondcomplexen;
  • verkoop van bouwrijpe gronden;
  • in het voorkomende geval onschadelijk maken en verwijderen van explosieven.

Tot dit taakveld behoren niet:

  • grondexploitatie van bedrijventerreinen, dit hoort thuis onder taakveld 3.2;
  • onschadelijk maken en verwijderen van explosieven buiten grondexploitatie, dit hoort thuis onder taakveld 1.2.

8.3 - Wonen en bouwen
Tot dit taakveld behoren gebiedsontwikkeling, woningvoorraad en huisvestingsvoorziening:

  • (leges) omgevingsvergunning;
  • bouwtoezicht;
  • basisregistratie adressen en gebouwen (BAG);
  • woningbouw en woningverbetering, renovatie;
  • woonruimteverdeling, woningsplitsingsvergunning, woonvergunning;
  • stedelijke vernieuwing: gebiedsgerichte aanpak woningvoorraad, woonomgeving en voorzieningen.

Begrippenlijst

Terug naar navigatie - Begrippenlijst

In het BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten) is vastgelegd dat het gemeentebestuur jaarlijks een begroting vaststelt. De begroting bestaat conform het BBV uit de beleidsbegroting en de financiële begroting. De beleidsbegroting bestaat ten minste uit de programmaplannen (de te realiseren programma’s met doelstellingen en activiteiten) en de paragrafen (waarin beleidslijnen worden vastgelegd met betrekking tot relevante beheersmatige aspecten (lokale heffingen, weerstandsvermogen, onderhoud kapitaalgoederen, financiering (treasury), bedrijfsvoering, verbonden partijen en grondbeleid). De financiële begroting bestaat uit het overzicht van baten en lasten en de uiteenzetting van de financiële positie.

In Vlaardingen bestaat de begroting 2025 uit de volgende programma’s:

  1. Bestuur, participatie en dienstverlening
  2. Veiligheid en handhaving
  3. Groen en milieu
  4. Verkeer en mobiliteit
  5. Wonen
  6. Onderwijs, economie en haven
  7. Sociaal Domein
  8. Kunst, cultuur en erfgoed
  9. Sport en recreatie
  10. Financiën

Op al deze onderwerpen heeft het gemeentebestuur doelstellingen geformuleerd en zijn activiteiten benoemd om deze doelstellingen te behalen. Ook zijn er per programma middelen vrijgemaakt om deze doelstellingen te realiseren.

Toelichting op veel voorkomende begrippen
Om deze begroting goed te kunnen lezen worden een aantal veel voorkomende begrippen hieronder opgesomd en toegelicht:

Algemene reserve
De Algemene reserve is dat deel van het Eigen vermogen dat niet bestemd is. In principe is de Algemene reserve bedoeld om calamiteiten op te vangen en dus niet om nieuwe plannen te realiseren.

Baten – lasten
De baten-lasten taal is de taal die bij gemeenten sinds 1985 gebruikt wordt. Baten is alles waar de gemeente ‘rijker’ van wordt. Lasten is alles waar de gemeente ‘armer’ van wordt. Eigenlijk is de baten-lasten taal het toerekenen van de ontvangsten en uitgaven naar de juiste periode.

Bestemmingsreserve
De raad kan besluiten een bestemmingsreserve in te stellen. Bij een bestemmingsreserve wordt een bepaald bedrag gereserveerd, waarbij de raad uitspreekt dat ze dat bedrag in de toekomst aan een bepaald project wil uitgeven. Een bestemmingsreserve is een wens van de raad en nog geen besluit om het geld uit te geven.

Budget
Een budget is een bedrag dat uitgegeven mag worden voor een bepaald doel. Een budget kan komen uit:

  • de exploitatie
  • een voorziening
  • een krediet
  • een specifieke uitkering.

Exploitatie
De exploitatie is een overzicht van de baten en lasten in de gemeente in een bepaald jaar.

Kapitaallasten
Wanneer de gemeente een aanschaf doet leent de gemeente geld voor die aanschaf. Daarover wordt rente betaald. Ook geldt voor de aanschaf een afschrijvingstermijn. De rente en de afschrijving vormen samen de kapitaallasten.

Kredieten
Bij een krediet gaat het om de toestemming voor investeringen. Een investering heeft de volgende kernmerken:

  • Het gaat om een groter bedrag
  • Het gaat om een bedrag dat in meerder jaren besteed of afgeschreven wordt.

Ontvangsten – uitgaven
Iets is een ontvangst op het moment dat het echt binnen komt op de bankrekening. Iets is een uitgave wanneer het verdwijnt van de rekening.

Programmabegroting
De programmabegroting is het afsprakenkader tussen het college en de raad. Bij elk van de bovengenoemde programma’s zijn budgetten vastgesteld.

Reserves / Eigen vermogen
Het eigen vermogen (synoniem: reserves) van een gemeente geeft aan hoe rijk de gemeente is op een bepaald moment.

Toezicht provincie
Jaarlijks moet elke gemeente vóór 15 november de begroting ter beoordeling toezenden aan Gedeputeerde Staten (GS). Op basis van het begrotingsonderzoek en een risicoanalyse bepalen GS voor elk begrotingsjaar het toezichtregime. Repressief toezicht (achteraf) is regel, preventief toezicht vooraf is uitzondering. Bij repressief toezicht wordt de begroting voor kennisgeving aangenomen, bij preventief toezicht behoeft de begroting de goedkeuring van GS. Zolang die goedkeuring nog niet is verleend heeft de gemeente de toestemming van GS nodig tot het aangaan van verplichtingen.

Treasury / Financiering
Onder treasury binnen de gemeente wordt verstaan het feitelijke beheer van de bankrekening(en). De treasury kijkt of er geld over is of geld tekort is. Als er geld over is, probeert de treasury het geld zo goed mogelijk weg te zetten. Als er geld tekort komt leent de treasury het geld bij.

Uitleenquote
Het percentage van de netto schuldquote dat is uitgeleend aan derden.

Voorraadquote (grondexploitatie)
De mate waarin de schuld tijdelijk van aard is omdat deze tijdelijk vast zit in de grondvoorraad.

Voorziening
Een voorziening lijkt op een bestemmingsreserve, maar bij een voorziening zit er ook een verplichting tot besteding aan vast. Er zijn onderhoudsvoorzieningen en voorzieningen voor risico’s.

Weerstandscapaciteit
Dat deel van het eigen vermogen dat beschikbaar is om eventuele risico’s financieel op te kunnen vangen. In Vlaardingen is dat de Algemene Reserve.