Wonen

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Ontwikkelingen

De opgaven op het gebied van wonen waren in 2024 onverminderd groot. De druk op de woningmarkt was nog steeds voelbaar, met een tekort aan woningen voor alle woningzoekenden. We hebben met de nodige extra inzet gewerkt aan de doelstellingen en ambities uit de woonvisie 'Samen bouwen aan Vlaardingen 2021-2030'. Hiermee zijn mooie resultaten behaald die we in dit hoofdstuk toelichten.

Woningbouw

Het afgelopen jaar zijn er 261 woningen toegevoegd aan de voorraad:

  • Realisatie: 266 woningen zijn opgeleverd. Het ging om 241 nieuwbouwwoningen en 25 overige toevoegingen (transformatie of splitsing).
  • Onttrekkingen: Er zijn 5 woningen onttrokken (samenvoeging of sloop)

Hiermee komen we eind 2024 uit op een woningvoorraad van 37.117 woningen in Vlaardingen.

Daarnaast is de bouw van circa 300 woningen en 73 logiesappartementen in 2024 in uitvoering gegaan. De oplevering van deze projecten zal in 2025 plaatsvinden.

Vanwege bezwaarprocedures en stijgende bouwkosten duurde de voorbereiding van woningbouwprojecten lang. Zo moesten in sommige gevallen plannen worden aangepast. We kijken naar mogelijkheden om onderdelen in het ontwikkelingsproces parallel te laten lopen, om zo de periode van planvorming te kunnen verkorten. Het project Zuidbuurt is samen met de ontwikkeling van de Marnixhoek geselecteerd voor de regionale 'PoP-challenge' (de Planontwikkelingsproces challenge, een initiatief van de Regionale Versnellingstafel), waarbij met extra expertise geëxperimenteerd wordt om door parallelle planning de ontwikkeling te versnellen. De lessen hieruit gaan we breed delen binnen de gemeente.

Opgave Aandachtsgebieden

Er is in vier aandachtsgebieden, Zuidbuurt, MUWI, VOP en Hoofdstedenbuurt, een extra inzet geweest op basis van de verschillende dynamiek in de gebieden. Voor de VOP en de Hoofdstedenbuurt zijn op korte termijn geen plannen voor herstructurering. Hier is een 'Er op af'-aanpak uitgevoerd, gericht op zowel individuele problematiek als bredere bewonersactivering. U leest er meer over onder de actie 'Opstellen en uitvoeren plannen van aanpak aandachtsgebieden'. In de VOP is daarnaast het netwerk met straatambassadeurs versterkt. Voor de Zuidbuurt en de MUWI, de gebieden waar wel herstructurering is beoogd, was de gezamenlijke inzet de voorbereiding van de herstructurering en het betrekken van de bewoners hierbij.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Omschrijving (toelichting)

Taakstelling opvang asielzoekers 

In het kader van de Spreidingswet heeft de gemeente Vlaardingen een taakstelling gekregen voor de opvang van 351 asielzoekers. Het college heeft een nog nader te bepalen locatie voor de opvang van 100 asiel opvangplekken voor ten minste 5 jaar toegezegd aan de minister van Asiel en Migratie, voor 1 juli 2025. Dit aantal is lager dan gevraagd omdat Vlaardingen al een grote groep Oekraïners huisvest. De toezegging van 100 opvangplekken is eind december goedgekeurd door de minister van Asiel en Migratie. Vanaf november 2024 heeft het COA tijdelijk kamers gehuurd voor de opvang van 100 asielzoekers in het Campanile hotel voor de duur van 1 jaar. 

Samenhang stadsprogramma's

Voor het stadsprogramma Binnenstad hebben we de ambitieuze plannen voor de binnenstad in 2024 verder vormgegeven en gepresenteerd aan de stad. In deze plannen zijn onder andere 500 tot 800 nieuwe woningen rondom een nieuw stadspark op het Liesveldviaduct opgenomen. In de stadsprogramma 's Rivierzone en Westwijk is de woningbouw inmiddels gestart en zijn tevens voorbereidingen uitgevoerd voor de overige woningbouwplannen en plannen voor de openbare ruimte.

Subsidies

Voor de Westwijk haalden we een bedrag van bijna 22 miljoen aan subsidies binnen, waarmee we de komende jaren woningbouwprojecten, woningverbetering van particuliere eigenaren en vernieuwing van de buitenruimte kunnen oppakken. Onderdeel hiervan is de verwerving van de subsidie Volkshuisvestingsfonds voor de Westwijk. Hiermee kunnen we de komende jaren een belangrijke bijdrage leveren aan woningverbetering en verduurzaming van bezit van particuliere eigenaren in de Westwijk.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Paraplubestemmingsplan Wonen 2024
Verordening Woonruimtebemiddeling Regio Rotterdam 2024 2024
Verordening Starterslening 2023 2023
Realisatieagenda Wonen regio Rotterdam 2023
Woonzorgvisie Ouderen 2023-2030 2023
Verordening Beheer Woonruimtevoorraad Vlaardingen 2021 2023
Gebiedsvisie Rivierzone 2022
Basisafspraken 2022-2030 2022
Samenwerkingsafspraken Waardevol wonen in Vlaardingen  2022-2024 2022
Regioakkoord ‘Nieuwe woningmarktafspraken regio Rotterdam’ 2021 t/m 2030 2022
Woonvisie 2021-2030 2021
Verordening Toegang woningmarkt gemeente Vlaardingen (Wbmgp) 2020

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 12 - We groeien naar 39.000 woningen in 2030

Terug naar navigatie - Ambitie 12 - We groeien naar 39.000 woningen in 2030

Om te groeien naar 39.000 woningen in 2030, moeten we in de periode 2023 t/m 2030 nog minstens 2.700 woningen toevoegen aan de voorraad. Omdat we ook nog circa 800 kwalitatief slechte woningen gaan slopen, ligt het aantal nieuw te realiseren woningen op minstens 3.500 woningen. We gaan minimaal 50% van de nieuwe woningen in het middeldure en dure segment bouwen. Daarmee zorgen we ervoor dat ook mensen die meer te besteden hebben hun plek kunnen vinden in de stad. Dat kan ook in een huurwoning zijn. We willen daarom zorgen dat er meer huurwoningen komen voor inwoners met een hoger inkomen.

Acties

Ambitie 13 - We brengen de woningvoorraad meer in balans, ook in de wijken

Terug naar navigatie - Ambitie 13 - We brengen de woningvoorraad meer in balans, ook in de wijken

In alle wijken worden nieuwe woningen gebouwd. We kijken goed wat er ontbreekt in de wijk en waar behoefte aan is. We gaan minimaal 50% van de nieuwe woningen in het middeldure en dure segment bouwen, zowel in het koop- als in het huursegment. Daarmee zorgen we er voor dat ook mensen die meer te besteden hebben hun plek kunnen vinden in de stad. Samen met de lokale woningcorporaties brengen we de woningvoorraad in de stad in balans en maken we een noodzakelijke kwaliteitsslag in de bestaande voorraad. 

Acties

Ambitie 14- We geven extra aandacht aan mensen en buurten waar dit nodig is

Terug naar navigatie - Ambitie 14- We geven extra aandacht aan mensen en buurten waar dit nodig is

Om de balans in Vlaardingen terug te brengen, werken we naast het stimuleren van gewenste ontwikkelingen ook aan het voorkomen en aanpakken van ongewenste situaties. Het gaat hierbij om zaken als opkoopbescherming en goed verhuurderschap. We hechten waarde aan een goede kwaliteit van uitvoering van toezicht en handhaving. De uitvoering van deze taken heeft  impact op de stad. Omdat in diverse wijken in Vlaardingen de leefbaarheid zodanig onder druk staat dat de veiligheid in het geding komt, hebben we de stadsprogramma's Leefbaar Vlaardingen en Veilig Vlaardingen opgestart. De acties uit deze programma's vindt u terug in de paragrafen over de stadsprogramma's. 

Acties

Ambitie 15- We verbeteren de bestaande woningvoorraad door onderhoud en verduurzaming te stimuleren

Terug naar navigatie - Ambitie 15- We verbeteren de bestaande woningvoorraad door onderhoud en verduurzaming te stimuleren

De bestaande woningvoorraad vraagt altijd aandacht, vooral daar waar de onderhoudskwaliteit te wensen overlaat of terugloopt. Een groot deel van de woningen in Vlaardingen is in het bezit van een woningcorporatie. Met hen hebben we afspraken over onderhoud, renovatie en verduurzaming van hun woningbezit. De uitdagingen rond de woningvoorraad in particulier bezit zijn met de duurzaamheidsopgave flink toegenomen. Vanwege de omvang en impact van de energietransitie hebben we hier een apart stadsprogramma van gemaakt. U leest hier meer over in de paragraaf over de stadsprogramma's.

Acties

Ambitie 16- Vlaardingen is een prachtige, veelzijdige (woon)stad en dat dragen we uit!

Terug naar navigatie - Ambitie 16- Vlaardingen is een prachtige, veelzijdige (woon)stad en dat dragen we uit!

We laten zien wat Vlaardingen biedt. Voor de Vlaardingers een stad om te blijven én aantrekkelijk voor nieuwe bewoners. We zien dat het Rijk en de provincie sterk inzetten op het bouwen van woningen en we zorgen dat de mogelijkheden en belemmeringen van Vlaardingen goed in beeld zijn. 

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Wonen
Wonen Bron Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Nederland 2023 50.000 - 100.000 inw. 2024 Nederland 2024
Gemiddelde WOZ-waarde (€ 1.000) CBS 278 348 368 348 368
Nieuw gebouwde woningen (per 1.000 woningen) ABF research (WSJG) n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Demografisch druk (%) CBS 73,7 75,1 70,3 75,1 70,3
Gem. woonlasten eenpersoonshuishouden COELO 874 855 860 855 860
Gem. woonlasten meerpersoonshuishouden COELO 956 931 942 931 942

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Er zijn geen wettelijk verbonden partijen binnen dit programma. We maken wel prestatieafspraken met de corporaties en sluiten intentie-, samenwerkings- en anterieure overeenkomsten met ontwikkelaars.

Overzicht programma Wonen

Terug naar navigatie - Overzicht programma Wonen

   

Bedragen x €1.000
Wonen Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil begroting - realisatie
Lasten 13.090 32.727 15.398 15.482 -84
Baten 11.904 18.644 12.117 11.094 1.022
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -1.185 -14.083 -3.281 -4.388 1.107
Stortingen 0 0 4.100 4.258 -158
Onttrekkingen 0 5.965 1.830 2.535 -705
Mutaties reserves 0 5.965 -2.270 -1.722 -547

Taakvelden programma Wonen

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Wonen
Bedragen x €1.000
Wonen Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil begroting - realisatie
TV3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Lasten 25 745 534 696 -162
Baten 25 745 534 696 -162
Totaal TV3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 0 0 0 0
TV8.1 Ruimtelijke ordening
Lasten 5.817 8.971 5.157 5.667 -510
Baten 937 871 738 1.107 -368
Totaal TV8.1 Ruimtelijke ordening -4.880 -8.100 -4.419 -4.561 142
TV8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
Lasten 3.900 19.687 5.849 4.806 1.043
Baten 6.204 13.581 5.440 4.340 1.100
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Totaal TV8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 2.304 -6.106 -409 -466 57
TV8.3 Wonen en bouwen
Lasten 3.348 3.324 3.858 4.313 -455
Baten 4.739 3.447 5.405 4.952 453
Totaal TV8.3 Wonen en bouwen 1.391 124 1.547 640 908
TV0.10 Mutaties reserves
Lasten 0 0 0 0 0
Stortingen 0 0 4.100 4.258 -158
Onttrekkingen 0 5.965 1.830 2.535 -705
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 0 5.965 -2.270 -1.722 -547

Analyse verschillen programma Wonen

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Wonen
Analyse verschillen programma Wonen Lasten Baten
Taakveld 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -162 -162
GREX Vergulde Hand West -162 -162
Alle financiële mutaties van de lopende grondexploitatie 'Vergulde Hand West- AWZI' worden via dit taakveld naar de balanspost ''onderhanden werk'' geboekt. Deze zijn ook terug te vinden in het MPG 2025. Dit resulteert in een nadeel op de lasten van € 162.000,- en een voordeel op de baten van € 162.000,-. Per saldo is er geen effect op het saldo van baten en lasten.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening -510 -368
Omgevingswet
De implementatie van de Omgevingswet is een aantal keer uitgesteld. De werkzaamheden voor het opstellen van het omgevingsplan konden daardoor pas in 2024 starten. Dit heeft als gevolg dat er € 358.000 is overgehouden dit jaar op het Omgevingswetbudget. Voorgesteld wordt om dit budget over te hevelen naar 2025 in verband met extra kosten voor nieuwe software omdat de huidige niet functioneert. Daarnaast zal er in 2025 pas echt gestart kunnen worden met het opstellen van het Omgevingsplan. Per saldo een voordeel op de lasten van € 358.000 waarbij wordt voorgesteld om deze over te hevelen naar 2025. 358
Facilitaire bouwprojecten
Op de facilitaire bouwprojecten is er een voordeel op de lasten van € 60.000 en een nadeel op de baten van € 80.000, dit heeft de volgende oorzaken: - Tussentijds zijn de uurtarieven verhoogd met overhead. Dit kon niet in rekening gebracht worden bij de ontwikkelaars in verband met al afgesloten contracten - Door het besluit van uw Raad bij de vaststelling van het openen van de grondexploitatie Zwanensingel per 31-12-2024 konden de voorbereidingskosten geactiveerd worden op de balans als boekwaarde. Dit resulteert in minder lasten op het product facilitaire bouwprojecten. 60 80
Programmakosten gebiedsontwikkeling Rivierzone
Dit nadeel van € 686.000 op de lasten betreft de programmakosten binnen stadsprogramma Rivierzone ten behoeve van de planuitwerking van de diverse projecten en maatregelen. Daarnaast zijn er € 21.000 aan communicatiekosten doorbelast aan ontwikkelaars. Er is daardoor een voordeel op de baten van € 21.000. Voorgesteld wordt om dit per saldo nadelig resultaat van € 665.000 te dekken uit de bestemmingsreserve Gebiedsontwikkeling Rivierzone. -686 -21
Facilitaire grondbeleid Rivierzone
Binnen het faciliterend grondbeleid Rivierzone is er een nadeel van € 8.000, gesplitst in een nadeel op de lasten van € 256.000 en een voordeel op de baten van € 405.000. Dit betreft de faciliterende bouwprojecten Museumkwartier en District U. Voorgesteld wordt om dit voordeel van € 150.000 bij resultaatbestemming te dekken uit de gebiedsontwikkeling Rivierzone. -256 -405
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige voordeel op de lasten van € 14.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader verklaard. 14
Het overige voordeel op de baten van € 22.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader verklaard. -22
Taakveld 8.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) 1.043 1.100
Stimulering ontwikkeling flexwoningen
In het kader van de stimulering van de ontwikkeling van Flexwoningen is er bij de 2e Voortgangsrapportage rekening gehouden met kosten voor de Flexwoningen bij het bedrijventerrein van Vergulde Hand West waarbij er dekking is voor de subsidie die is ontvangen vanuit het Rijk. Omdat deze werkzaamheden zijn uitgesteld naar april 2025 zijn er minimale kosten gemaakt en is er geen gebruik gemaakt van de subsidie vanuit het Rijk. Dit resulteert in een voordeel op de lasten van € 549.000 en een nadeel op de baten van € 560.000. Per saldo een nadelig effect op het resultaat van € 11.000. 549 560
Grondexploitaties (niet-bedrijventerreinen)
Alle financiële mutaties van de lopende grondexploitaties inzake woningbouw worden via dit taakveld naar de balanspost ''onderhanden werk'' geboekt. Deze zijn ook terug te vinden in het MPG 2025. Dit resulteert in een nadeel op de lasten van € 295.000 en een voordeel op de baten van € 295.000. Per saldo heeft dit geen effect op het saldo van baten en lasten. Daarnaast is er bij de 1e Voortgangsrapportage € 317.000 budget toegekend door uw Raad voor kosten die nog gemaakt zijn ten behoeve van de voormalige grondexploitaties Ruytenburch en Nieuwe Thuis. Uiteindelijk blijken de kosten € 20.000 lager te zijn dan geprognosticeerd op basis van ramingen die gemaakt waren. Ten slotte is het geprognosticeerd eindresultaat van de GREX Nieuwe Vogelbuurt op basis van het MPG 2025 € 434.000 positiever ten opzichte van het MPG 2024 waardoor de voorziening die is getroffen voor het negatieve eindresultaat voor dit bedrag kan vrijvallen. Daartegenover staat dat de GREX Westwijk Centrum ten opzichte van het MPG 2024 van een geprognosticeerd positief resultaat naar een negatief resultaat is gegaan. Dit heeft als gevolg dat de winstnemingen die zijn genomen in het verleden dienen te worden teruggedraaid (€ 162.000) en het geprognosticeerde verlies in een voorziening dient te worden gestort waarbij deze storting ten laste van het resultaat dient te komen (€ 290.000). Per saldo resulteert dit in een nadelig effect op het saldo van € 18.000. Samenvattend is er een nadeel op de lasten van € 727.000 en een voordeel op de baten van € 729.000 wat resulteert in een voordelig effect op het saldo van € 2.000. -727 -729
Grondexploitaties Rivierzone
Alle financiële mutaties van de lopende grondexploitaties binnen Rivierzone worden via dit taakveld naar de balanspost ''onderhanden werk'' geboekt. Deze zijn ook terug te vinden in het MPG 2025. Dit resulteert in een voordeel op de lasten van € 1.271.000 en een nadeel op de baten van € 1.271.000. Per saldo heeft dit geen effect op het saldo van baten en lasten. Op basis van het MPG 2025 geeft de GREX Nieuwe Sluis een nadelig resultaat van € 33.000 ten opzichte van het MPG 2024. Op basis van de financiële wetgeving moet dit extra verwachte verlies worden opgenomen in de verliesvoorziening. Dit betekent een nadeel op de lasten van € 33.000. 1.238 1.271
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige nadeel op de lasten van € 17.000 wordt veroorzaakt door kleine verschillen en wordt niet nader verklaard. -17
Het overige voordeel op de baten van € 2.000 wordt veroorzaakt door kleine verschillen en wordt niet nader verklaard. -2
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen -455 453
Erfpacht
Er zijn in het afgelopen jaar veel erfpachtcontracten omgezet in eigendom (Verkoop bloot eigendom). Dit heeft geleid tot een extra opbrengst van € 37.000. Bij deze verkopen bloot eigendom wordt de boekwaarde van de grond afgeboekt. Deze afschrijving was in de 1e Voortgangsrapportage bijgesteld, maar er waren meer verkopen dan verwacht en dat heeft, samen met een grote controle in het voorraad erfpachtgronden, geleid tot een extra afschrijving. Dit resulteert in een extra afschrijvingslast van € 850.000. Er is € 82.000 extra aan canonopbrengsten gegenereerd in 2024. Dit wordt veroorzaakt door de vele nieuwe, hogere canons van de heruitgiftes in eeuwigdurende erfpacht die òf op verzoek òf door het opnieuw uitgeven van reeds geëindigde erfpachtrechten, zijn opgelegd. In 2024 is door de controle in de voorraad erfpachtgronden ook een hogere vrijval van afkoopsommen ontvangen door de afboeking van een aantal afgekocht erfpachten. Dit resulteert in een voordeel op de baten van € 174.000. Daarnaast is in het 4e kwartaal van 2024 een aanbieding gedaan aan 2.500 erfpachters met een oude eeuwigdurende erfpacht om hun vaste canon in een keer af te kopen. De verwachte respons van 30% van de aanbiedingen is echter lager uitgevallen en met de 2e Voortgangsrapportage abusievelijk geboekt als onderschrijding in de erfpachtbegroting. De ontvangen afkoopsommen zijn een balanspost, dus geen onderdeel van de exploitatie erfpacht. Dit heeft geleid tot een nadeel op de baten van € 762.000. Ten slotte is er € 52.000 extra opbrengsten behaald vanuit behandelingskosten die door de erfpachters vergoed worden door het hogere aantal transacties dan verwacht. Dit heeft daarnaast geleid tot € 65.000 extra kosten in verband met het gebruikmaken van externe diensten zoals een erfpachtjurist en taxaties. Per saldo heeft dit geleid tot een nadeel op de lasten van € 914.000 en een nadeel op de baten van € 415.000 -914 415
Wet Goedverhuurderschap
De toegewezen gelden voor de Wet goed verhuurderschap en Wet betaalbare huur zijn gelabeld, maar zijn niet volledig benut in 2024. Dit komt omdat er eerst geinventariseerd moest worden wat er nodig is om de wetgeving te implementeren. Het invoeren van de wetten binnen de ambtelijke organisatie is een lerend en groeiend proces. In 2025 staan hiervoor stappen op de planning waaronder het professionaliseren van het meldpunt, het maken van een huurprijscheck-tool voor inwoners en het opzetten van gerichte acties/interventies. Voorgesteld wordt om het incidentele gedeelte van dit budget over te hevelen naar 2025. Per saldo een voordeel van € 168.000 op de lasten waarvan wordt voorgesteld om € 128.000 over te hevelen naar 2025. 168
Particuliere Woningverbetering
Het project dat wordt uitgevoerd in de wijken VOP en Centrum Noord onder begeleiding van Steenvlinder gaat voor nog minstens een jaar door. Doel is om te komen tot onderhoud en verduurzaming van VvE’s. VvE’s hebben vaak een langere besluitvormingsfase om tot actie over te gaan. Meerdere VvE’s zitten nog midden in dat traject. In 2025 zal Steenvlinder doorgaan met het project Particuliere Woningverbetering wat in de wijken VOP en Centrum Noord onder hun begeleiding wordt uitgevoerd. Daarom wordt voorgesteld om het resterende budget over te hevelen naar 2025. Per saldo een voordeel op de lasten van € 219.000. Voorgesteld wordt om deze over te hevelen naar 2025. 219
Revolving Fund
De storting aan het SvN in het kader van het stimuleringsfonds en de startersleningen staan op de balans onder de 'Financiële Vaste Activa'. In onze begroting is rekening gehouden met rente die hierover betaald dient te worden, echter verbiedt de notitie Rente 2023 van de BBV om rente toe te rekenen aan vaste activa die verband houdt met aan derden verstrekte leningen. Dit zorgt voor een voordeel op de lasten van € 65.000. 65
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige voordeel op de lasten ad. € 7.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader verklaard. 7
Het overige nadeel op de baten ad. € 38.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader verklaard. 38
Taakveld 0.10 Mutaties reserves -158 -705
Ontrekking Gebiedsreserve Rivierzone
Deze niet-geraamde ontrekking en storting betreft de dekking van de niet-geraamde kosten en opbrengsten stadsprogramma Rivierzone. Voor de toelichting van deze niet geraamde kosten en opbrengsten wordt verwezen naar de taakvelden waar dit betrekking op heeft. -158 -705

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2024 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2024 + - 31-12-2024
Herinrichting en uitgifte Het Scheur 33 0 33 0
Particuliere woningverbetering 629 0 629 0
Grondexploitaties 99 0 99 0
Gebiedsontwikkeling Rivierzone 0 6.549 705 5.844
Totaal reserves 760 6.549 1.465 5.844
Voorzieningen (bedragen x € 1.000) 01-01-2024 + - 31-12-2024
Grex Holy ZO 4.304 0 606 3.698
Voorziening fac. Bouwproj Rivierzone 507 0 507 0
Totaal voorzieningen 4.812 0 1.114 3.698

Reserve Herinrichting en uitgifte groenstrook bedrijventerrein Het Scheur
Deze reserve wordt ingezet voor werkzaamheden voor de groenstrook. Bij de 2e Voortgangsrapportage is de reserve volledig onttrokken. Voorgesteld wordt om de reserve per 31-12-2024 af te voeren.

Reserve Particuliere woningverbetering
Deze reserve hangt samen met maatregelen uit de Woonvisie 2021 - 2030. Het voorziet er in particulieren te ondersteunen bij het kwalitatief op peil houden van de woningvoorraad. De project- en proceskosten worden jaarlijks ten laste van deze reserve gebracht. Bij de 2e Voortgangsrapportage is de reserve volledig onttrokken. Voorgesteld wordt om de reserve per 31-12-2024 af te voeren.

Reserve Grondexploitaties
Eind 2014 heeft uw raad een bestemmingsreserve grondexploitaties ingesteld om toekomstige voorzieningen of afwaarderingen op grondexploitaties op te vangen. Bij de 2e Voortgangsrapportage is de reserve volledig onttrokken. Voorgesteld wordt om de reserve per 31-12-2024 af te voeren.

Reserve gebiedsontwikkeling Rivierzone
De reserve Gebiedsontwikkeling Rivierzone is ingesteld om de lasten en baten te egaliseren (naast de beschikbare subsidie als beklemmende middelen voor Woningbouwimpuls- en Versnellingsgelden). De Woningbouwimpulsgelden is in één bedrag uitgekeerd, terwijl de uitvoering en besteding van de middelen over minimaal 10 jaar loopt. De bestemmingsreserve is ook bedoeld om onvoorzien en risico’s op te vangen. 

Voorziening grondexploitatie Holy Zuidoost
Deze voorziening is getroffen voor het verwachte verlies op de grondexploitatie Holy Zuidoost. De voorziening wordt bij het opstellen van het Meerjaren Programma Grondzaken geactualiseerd.

Voorzieningen Facilitaire bouwprojecten Rivierzone
Deze voorziening was getroffen voor het geprognostiseerde verlies op het facilitaire bouwproject Museumkwartier. In de jaarrekening 2024 is de voorziening vrijgevallen.