Financiën

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Rekeningresultaat 2024
Het jaar 2024 is afgesloten met een negatief saldo € 28.580 vóór resultaatbestemming.

Bestemming van het resultaat 
Volgens eerder genomen raadsbesluiten stellen wij u voor om bedragen in de bestemmingsreserves van de Langdurige Opvang Oekraïners (LOO), de Binnenstad en Nieuwe Energie op te nemen. Voor LOO gaat het om een bedrag van € 4.937.033. Voor de Binnenstad om een bedrag van € 2331.422 . Voor Nieuwe Energie om een bedrag van € 2.641.018. Dit bedrag, in totaal € 9.909.473, onttrekken wij aan de algemene reserve.

Ook stelt het college voor om € 4.129.644 over te hevelen naar 2025 voor werkzaamheden die in 2024 niet zijn uitgevoerd. Daarmee komt het resultaat van de jaarrekening uit op € 14.067.697 negatief. Dat is € 6.197.452 meer dan voorzien in de tweede voortgangsrapportage 2024.

Deze extra onttrekking bedraagt op de totale begroting aan de lastenkant (€ 400 mln.) 1,5%.

Financiële positie 2024
Begin 2024 was het eigen vermogen € 99.355.857 (inclusief het onverdeelde resultaat 2023). Het resultaat over 2023 is verdeeld en deels in de algemene reserve gestort (€ 2.579.206). Samen met het resultaat over 2024 muteert het eigen vermogen naar € 91.255.668 (vóór bestemming van het resultaat en de voorgestelde budgetoverhevelingen). 

Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is een maatstaf die aangeeft in hoeverre je in staat bent om financiële risico’s op te vangen. Deze maatstaf wordt uitgedrukt in een verhoudingsgetal, de weerstandsratio. Het weerstandsratio is 2,1 en voldoet daarmee aan de basisnorm van 1,0 zoals opgenomen in het coalitieakkoord.

Andere kengetallen
Voor de andere kengetallen  verwijzen wij u naar de Paragraaf Weerstandsvermogen.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Ontvangen rente schatkisttegoed
Dit betreft de renteontvangsten over de bij het Rijk gestalde overtollige liquide middelen. Na jaren geen rente ontvangen te hebben over deze middelen wordt er sinds eind 2022 weer rente uitgekeerd. In 2024 is er € 1,1 miljoen rente ontvangen over ons tegoed bij Rijks schatkist.

Te betalen rente additionele leningen
De twee nieuw afgesloten langlopende geldleningen zijn afgesloten voor een rentepercentage van 2,7%. In de begroting was gerekend met een rentepercentage van 3,5%.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Treasurystatuut 2023
Controleverordening gemeente Vlaardingen 2023
Financiële verordening gemeente Vlaardingen 2023
Nota waardering en activering 2018
Financieel beleidskader 2016
Nota reserves en voorzieningen 2016
Notitie leenschuld 2016
Richtlijn actieve informatieplicht 2013

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 25 - Financiën

Terug naar navigatie - Ambitie 25 - Financiën

Vlaardingen heeft een financieel gezonde positie. De begroting van de gemeente Vlaardingen is structureel in evenwicht, waarbij de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Via risicomanagement worden de risico’s jaarlijks geïnventariseerd en worden beheersmaatregelen genomen.

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren

De aanwezige weerstandscapaciteit 2024 wordt gepresenteerd middels de stand van de Algemene reserve eind 2024 (= € 60,6 miljoen) voor resultaatbestemming.

Programma Financiën
Financiën Bron Realisatie 2023 Begroting 2023 Realisatie 2024 Begroting 2024
Aanwezige weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 62,0 52,2 60,6 55,2
Noodzakelijke weerstandscapaciteit (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 44,5 46,3 28,6 37,2
Financiën Bron Realisatie 2023 Begroting 2023 Realisatie 2024 Begroting 2024
Omvang leenschuld (x € 1 miljoen) Jaarstukken en begroting 180 245 180 180

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Regionale Belasting Groep (RBG)
Het heffen en invorderen van de gemeentelijke belastingen en heffingen en het uitvoeren van de werkzaamheden in het kader van de Wet Waardering onroerende zaken.

Overzicht programma Financiën

Terug naar navigatie - Overzicht programma Financiën

     

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil begroting - realisatie
Lasten 4.145 912 3.601 4.034 -432
Baten 228.335 233.073 243.338 244.103 -766
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 224.190 232.161 239.736 240.070 -333
Stortingen 16.677 0 473 473 0
Onttrekkingen 6.395 6.066 12.270 4.428 7.842
Mutaties reserves -10.282 6.066 11.797 3.955 7.842

Taakvelden programma Financiën

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Financiën
Bedragen x €1.000
Financiën Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil begroting - realisatie
TV0.5 Treasury
Lasten 2.337 2.039 2.289 2.285 5
Baten 3.669 4.425 3.404 3.652 -249
Totaal TV0.5 Treasury 1.333 2.386 1.114 1.368 -254
TV0.61 OZB woningen
Lasten 19 0 0 0 0
Baten 11.911 14.065 12.920 12.901 19
Totaal TV0.61 OZB woningen 11.892 14.065 12.920 12.901 19
TV0.62 OZB niet-woningen
Baten 10.625 10.044 12.013 11.379 634
TV0.64 Belastingen overig
Lasten 1.735 1.796 1.767 1.740 26
Baten 728 344 420 471 -51
Totaal TV0.64 Belastingen overig -1.006 -1.451 -1.347 -1.269 -77
TV0.7 Uitkeringen Gemeentefonds
Baten 200.849 203.824 214.210 215.134 -924
TV0.8 Overige baten en lasten
Lasten -3 -2.923 -455 -2 -453
Baten 0 0 0 0 0
Totaal TV0.8 Overige baten en lasten 3 2.923 455 2 453
TV0.9 Vennootschapsbelasting
Lasten 57 0 0 11 -11
TV3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
Baten 0 0 0 0 0
TV3.4 Economische promotie
Baten 552 371 371 565 -195
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 64 0 473 473 0
Onttrekkingen 6.395 4.400 4.400 4.400 0
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 6.332 4.400 3.927 3.927 0
TV0.11 Saldo explotatie
Lasten 0 0 0 0 0
Stortingen 16.614 0 0 0 0
Onttrekkingen 0 1.666 7.870 29 7.842
Totaal TV0.11 Saldo explotatie -16.614 1.666 7.870 29 7.842

Analyse verschillen programma Financiën

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Financiën
Analyse verschillen programma Financiën Lasten Baten
Taakveld 0.5 Treasury 5 -249
Renteresultaat
De hogere opbrengsten zijn het gevolg van een hoog saldo op de schatkist, ontvangen subsidies en vertraagde betalingen aan crediteuren, waardoor de tegoeden langer rente hebben gegenereerd. -245
Niet nader toe te lichten verschillen
Het overige voordeel van € 5.000 op de lasten wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. 5
Het overige voordeel op de baten van €49.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. -4
Taakveld 0.61 OZB woningen 0 19
Niet nader toe te lichten verschillen
Het overige nadeel van € 19.000 op de baten wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. 0 19
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen 0 634
Niet nader toe te lichten verschillen
Het gerechtshof Den Haag oordeelde dat de verdubbeling van het OZB-tarief voor niet-woningen per 2021 onredelijk is en verklaarde deze onverbindend voor bezwaarindieners. De Hoge Raad zal naar verwachting het negatieve advies van de Procureur-Generaal volgen, waardoor de verwachte verliezen al in de belastingverantwoording zijn verwerkt. 634
Taakveld 0.64 Belastingen overig 26 -51
Uitvoering belastingen
Het geconstateerde verschil betreft de doorschuif BTW over 2024 van de gemeenschappelijke regeling (GR). Deze BTW wordt door de GR niet zelf gecompenseerd, maar doorgeschoven naar de deelnemende gemeenten. In dit geval komt de BTW-teruggave toe aan de gemeente Vlaardingen, aangezien zij deze kan opvoeren in de opgaaf voor het BTW-compensatiefonds. De ontvangst van deze teruggaaf vormt daarmee een bate voor de gemeente Vlaardingen en niet voor de gemeenschappelijke regeling zelf. Dit verklaart het positieve verschil in de jaarrekening. -112
Precario
Er is sprake van een stijgende lijn in de gerealiseerde precariobaten. Deze ontwikkeling laat zien dat er jaarlijks meer wordt opgehaald. Toch valt op dat de begroting voor 2024 € 286.483,-fors hoger is dan de realisaties van voorgaande jaren. De ophoging lijkt daardoor onrealistisch en niet onderbouwd op basis van eerdere trends. Dit heeft geleid tot een duidelijk verschil tussen begroting en realisatie. 108
Reclame inkomsten BOR
Door een gunstige aanbesteding in 2024 zijn de opbrengsten hoger als geraamd. -66
Niet nader toe te lichten verschillen
Het voordeel van € 26.000 op de lasten wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. Het nadeel van € 15.000 op de baten wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. 26 19
Taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 0 -924
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
Het effect van de decembercirculaire is gezien het tijdstip van beschikbaarstelling niet in de raming meegenomen. -924
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten 0 -453
Stelpost ruimtevragers -453
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting -11 0
Niet nader toe te lichten verschillen -11
Het nadeel op de lasten van € 11.000 op dit taakveld wordt niet nader toegelicht.
Taakveld 3.4 Economische promotie 0 -195
Toeristenbelasting
De voorziening debiteuren RBG kan voor deen deel vrijvallen. Daarnaast zijn bij de eindcontrole inkomsten uit vorig jaar ontvangen. -195
Taakveld 0.11 Saldo exploitatie 0 7.870
Saldo exploitatie
Dit is het saldo van de begroting na de 2e Voortgangsrapportage. 7.870

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2024 + - 31-12-2024
Reserve Resultaatsbestemming 0 16.747 16.747 0
Algemene Reserve 61.981 2.989 4.400 60.570
Totaal reserves 61.981 19.736 21.147 60.570

Reserve Resultaatbestemming
Conform het raadsbesluit bij de jaarstukken 2023 is er € 16.747.000 gestort in de reserve resultaatbestemming en vervolgens weer onttrokken.

Algemene reserve
Het rekeningresultaat 2024 verwerken we in de Algemene reserve in 2025 na het besluit over resultaatbestemming.