Verkeer en Mobiliteit

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Het Actieplan Mobiliteit vormt het kader voor het gemeentelijk beleid op het gebied van verkeer en mobiliteit. De gemeenteraad heeft de Mobiliteitsagenda vastgesteld, als eerste uitvoeringsprogramma van het actieplan. In deze agenda zijn de ambities uit het Actieplan Mobiliteit verder geconcretiseerd met  een breed scala aan concrete projecten en beleidsrichtingen voor de korte, middellange en lange termijn. Het coalitieakkoord benadrukt het belang van een toegankelijke openbare ruimte binnen het Actieplan Mobiliteit.

Verkeersveiligheid

  • Holysingel: In lijn met uw motie 'Snelheidsbeperkende maatregelen Holysingel' voerden wij een onderzoek uit naar snelheidsbeperkende maatregelen voor de Holysingel. Als pilot versmalden we de rijbaan en plaatsten we flexflitsers. Deze maatregelen droegen gezamenlijk bij aan een verlaging van de snelheid en een verbetering van de verkeersveiligheid op de Holysingel. Daarom hebben we de rijbaanversmalling permanent ingevoerd en zijn we in gesprek gegaan met het OM om te verkennen waar we in de stad nog meer flexflitsers kunnen plaatsen. We verwachten in 2025 nieuwe locaties voor flexflitsers te kunnen bepalen.
  • Subsidie voor verkeersveiligheid: Het continu verbeteren van de verkeersveiligheid in de stad blijft een prioriteit. In 2024 hebben we weer een bijdrage aangevraagd uit de Rijkssubsidie Investeringsimpuls Verkeersveiligheid. Voor deze tweede tranche hebben we in 2024 diverse projecten ingediend, die we in de periode tot en met 2027 gaan uitvoeren.

Deelmobiliteit

  • Aanbieders: In 2024 verleenden we de eerste vergunningen aan aanbieders van deelmobiliteit. Helaas zijn aanbieders van deelscooters en deelfietsen in Vlaardingen gestopt vanwege onder andere lage gebruikersaantallen en vandalisme. We blijven in gesprek met aanbieders om deelmobiliteit beter aan te laten sluiten op de behoeften van de stad. We hebben daarbij vooral aandacht voor locaties met nieuwe woningbouwontwikkelingen.
  • Regio: Met de MRDH stemmen we af om mogelijkheden te onderzoeken om deelmobiliteit op regionaal niveau te organiseren. We blijven nauw aangesloten bij de regionale ontwikkelingen, maar wachten hier niet op. 

Parkeren

  • Stop & shop: In 2024 realiseerden we twee nieuwe Stop & Shop-parkeerplaatsen aan de oostzijde van de Waalstraat om kort parkeren voor bezoekers te vergemakkelijken.
  • Kuiperstraat: We sloten de Kuiperstraat af voor autoverkeer om de leefbaarheid en verblijfskwaliteit te verbeteren.
  • Fransenstraat: We legden een laad- en loszone aan op de Fransenstraat om de logistieke afhandeling efficiënter te maken.
  • Gehandicaptenparkeerplek & -kaart: De laatste jaren steeg het aantal aanvragen voor een gehandicaptenparkeerplaats en de gehandicaptenparkeerkaart. Door in de ureninzet op parkeren te vergroten, konden we aanvragers beter van dienst zijn.
  • Parkeerdrukmeting: In 2024 lieten we een parkeerdrukmeting uitvoeren in de hele stad. De uitkomsten bieden waardevolle inzichten die bijdragen aan goed afgewogen keuzes bij stedelijke ontwikkelingen en  het beter afstemmen van parkeermaatregelen op de behoeften van bewoners, ondernemers en bezoekers. Daarnaast wordt de openbare informatie in de kaartenbalie van de gemeente bijgewerkt met de meest recente parkeerdrukcijfers. Zo kunnen zowel bewoners als initiatiefnemers eenvoudig zien wat de actuele parkeerdruk is in een specifieke straat of wijk. Voor initiatiefnemers is het daarbij handig om rekening te houden met de parkeerdruk in relatie tot hun voorgenomen initiatief.

Blankenburgverbinding opgeleverd

  • Openstellingsvergunning: In 2024 is de Blankenburgverbinding, een project van Rijkswaterstaat, opgeleverd. Wij hebben als bevoegd gezag de openstellingsvergunning verleend voor zowel de Hollandtunnel als de Maasdeltatunnel.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsplan Deelmobiliteit 2023
Mobiliteitsagenda 2021
Beleids- en beheersplan Wegen 2021
Beleids- en beheersplan Civieltechnische kunstwerken 2021
Beleidsregels Concessie Openbare laaddiensten elektrische voertuigen Vlaardingen 2021
Beleidsregel Parkeernormen 2019
Actieplan Mobiliteit 2018
Herijking Parkeerbeleid 2017
Beheerplan Openbare verlichting 2014

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Terug naar navigatie - Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit draagt bij aan de speerpunten uit het Actieplan Mobiliteit: veilig, bereikbaar, gezond. Ondersteund door het Fietsakkoord 2022 leggen we de focus op het verbeteren van het fietsklimaat, gebruik van het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Dit past tevens bij de ambities uit het Actieplan Luchtkwaliteit. In de Mobiliteitsagenda zijn diverse projecten opgenomen die hieraan bijdragen. 

Acties

Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid

Binnen onze gemeente werken we continu aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. We hebben daarbij in het bijzonder aandacht voor schoolomgevingen en zorginstellingen.

Voor scholen zetten we in op veilige infrastructuur, verkeerseducatie en bewustwording bij leerlingen en ouders. Rond zorginstellingen beoordelen en verbeteren we verkeerssituaties om een veilige omgeving te waarborgen voor zorgverleners en patiënten.

Door gerichte maatregelen en continue verbeteringen blijven we streven naar een veilig verkeersklimaat. 

Acties

Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

Terug naar navigatie - Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming

De verkeersdoorstroming voor gemotoriseerd verkeer in Vlaardingen wordt over het algemeen als goed beschouwd. Dat draagt bij aan een vlotte bereikbaarheid voor zowel inwoners als ondernemers. Tegelijkertijd is het essentieel dat deze doorstroming niet ten koste gaat van de ruimte en veiligheid voor fietsers en het openbaar vervoer.

We streven naar een evenwichtige verdeling van de beschikbare infrastructuur, waarbij alle vervoerswijzen optimaal worden gefaciliteerd. Dit draagt bij aan een duurzaam, veilig en toekomstbestendig mobiliteitssysteem dat niet alleen de bereikbaarheid van de stad versterkt, maar ook de overstap naar duurzamere vervoersalternatieven zoals fietsen en OV stimuleert.

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Verkeer en mobiliteit
Verkeersveiligheid Bron Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Vlaardingen 2024
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) SWOV/ABF research (WSJG) 15 15 n.n.b. n.n.b. n.n.b.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
MRDH - Bestuurscommissie Vervoersautoriteit
Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (zie onder programma 1 Bestuur, dienstverlening en participatie) is de Vervoersautoriteit betrokken bij de uitvoering van de doelstellingen van dit programma. De bestuurscommissie Vervoersautoriteit (Va) is ingesteld ter behartiging van taken op het terrein van verkeer en vervoer, waaronder het ontwikkelen en realiseren van beleid en het nemen van maatregelen ter verbetering van de bereikbaarheid binnen de Metropoolregio. Deelnemers zijn de wethouders Verkeer en Vervoer van de 21 MRDH gemeenten.

Overzicht programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Overzicht programma Verkeer en mobiliteit

   

Bedragen x €1.000
Verkeer en Mobiliteit Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil begroting - realisatie
Lasten 13.692 16.471 16.285 15.227 1.058
Baten 3.595 3.003 3.253 3.924 -670
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -10.097 -13.468 -13.032 -11.303 -1.729
Onttrekkingen 224 1.696 354 390 -36

Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit
Bedragen x €1.000
Verkeer en mobiliteit Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil begroting - realisatie
TV0.63 Parkeerbelasting
Baten 3.161 2.890 3.140 3.067 73
TV1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 864 1.302 1.197 862 335
TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied
Lasten 12.011 13.954 13.993 13.240 753
Baten 392 86 86 850 -764
Totaal TV2.1 Verkeer, vervoer en openbaar gebied -11.619 -13.868 -13.907 -12.390 -1.517
TV2.2 Parkeren
Lasten 384 417 396 395 2
Baten 21 22 22 6 16
Totaal TV2.2 Parkeren -363 -395 -374 -388 14
TV2.4 Economische havens en waterwegen
Lasten 70 36 36 95 -59
Baten 22 0 0 0 0
Totaal TV2.4 Economische havens en waterwegen -48 -36 -36 -95 59
TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Lasten 157 209 209 276 -66
Baten 0 5 5 0 5
Totaal TV5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -157 -204 -204 -276 72
TV8.1 Ruimtelijke ordening
Lasten 206 554 454 360 94
Baten 0 0 0 0 0
Totaal TV8.1 Ruimtelijke ordening -206 -554 -454 -360 -94
TV0.10 Mutaties reserves
Lasten 0 0 0 0 0
Onttrekkingen 224 1.696 354 390 -36
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 224 1.696 354 390 -36

Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit
Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit Lasten Baten
Taakveld 0.63 Parkeerbelasting 0 73
Lagere opbrengsten parkeerbelasting (straatparkeren)
Het nadeel op de baten wordt veroorzaakt doordat het tarief voor parkeervergunning sector en bedrijven is gehalveerd. Hierdoor zijn er minder inkomsten zijn gerealiseerd. 73
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid 335 0
Lagere kosten parkeren
Er is minder en goedkoper inhuur geweest dan eerder was voorzien. Daarnaast is het project voor digitalisering van de parkeervergunningen en het doorvoeren van een aantal ontwikkelingen in het parkeervergunningensysteem uitgesteld. 335
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer 753 -949
Wegen, straten en pleinen BOR
Het voordeel op de lasten wordt veroorzaakt door lagere uitgaven op elementverhardingen vanwege een onrechtmatige aanbesteding. 131
Het voordeel op de baten betreft de ontvangen degeneratievergoedingen. Deze worden vanuit het voorzichtigheidsbeginsel niet begroot omdat niet op voorhand in te schatten is of en hoeveel deze vergoedingen zullen zijn. -472
Het nadeel op de lasten wordt veroorzaakt door hogere uitgaven op het fietspadenprgramma. Vanwege de veiligheid betreffen dit niet uitstelbare werkzaamheden. -270
Stadsprogramma Leefbaar Vlaardingen
In 2024 is er een onderbesteding binnen het stadsprogramma Leefbaar Vlaardingen van € 422.614,-.Dit is grotendeels te verklaren doordat de voorbereidingen voor de Vulcaanweg en het Marnixpark zijn gestart, terwijl de bijbehorende kosten pas in 2025 worden gemaakt. Voorgesteld wordt dan ook om het resterende budget van 2024 over te hevelen naar 2025. 423
Amendement Toen was er licht
In 2024 is gewerkt aan de voorbereiding van de werkzaamheden. De werkzaamheden worden in 2025 en 2026 uitgevoerd. Daarom wordt voorgesteld om het resterende budget over te hevelen naar 2025. 138
Amendement Fijn wandelen langs de Vaart
De werkzaamheden voor dit amendement worden in 2025 uitgevoerd waardoor voorgesteld wordt dit budget over te hevelen naar 2025. 192
Straatverlichting BOR
De overschrijding op lasten wordt veroorzaakt doordat er uitgestelde werkzaamheden vanuit 2023 in 2024 zijn uitgevoerd. Derhalve zijn ook de lasten van deze werkzaamheden, verantwoord op het budget van 2024. -59
Straatreiniging Wijkbeheer; Amendement Blikrek en Offensief schoon en heel
Het voordeel op de lasten wordt veroorzaakt door onderbesteding op de aanvullend beschikbaar gestelde budgetten voor het blikrek en offensief schoon en heel. De werkzaamheden voor het blikrek worden uitgevoerd in 2025. Voor het amendement offensief schoon en heel is een opzichter ingehuurd voor de duur van één jaar. Deze opzichter is begonnen in de tweede helft van 2024 en loopt door tot de tweede helft van het jaar 2025. Voorgesteld wordt voorgesteld om deze restantbudgetten over te hevelen naar 2025 om de inhuurkosten voor 2025 en de kosten voor de uitvoering van het amendement blikrek te dekken. 164
Prullenbakvergoeding
Het voordeel op de baten betreft de ontvangen prullenbakvergoeding. Verpact (voorheen het Afvalfonds Verpakkingen) betaalt gemeenten jaarlijks voor het aandeel verpakkingen in openbare prullenbakken. De hoogte van de vergoeding wordt door Verpact en de VNG bepaald. De vastgestelde vergoeding voor 2024 is € 0,94 per inwoner. -71
Verkeersmaatregelen
Het voordeel op de lasten wordt veroorzaakt door een onderbesteding op het budget door beperkte uitvoeringscapaciteit bij de afdeling verkeer. Hierdoor zijn niet alle projecten tot uitvoer gekomen in 2024. 85
Het voordeel op de baten betreft een ontvangen subsidies van de MRDH en de vergoeding door EQUANS voor het aanleggen van laadpalen. -379
Niet nader toe te lichten verschillen
De overige afwijkingen worden veroorzaakt door diverse kleine verschillen en worden niet nader toegelicht. -50 -27
Taakveld 2.2 Parkeren 2 16
Niet nader toe te lichten verschillen
Deze afwijkingen worden veroorzaakt door diverse kleine verschillen en worden niet nader toegelicht. 2 16
Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen -59 0
Baggeren
De overschrijding op de lasten betreft extra kosten in 2024 voor het baggeren. Deze uitgaven zijn lastig te plannen en te begroten omdat gedurende het jaar er onvoorziene noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. -59
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -66 5
Waterlopen Wijkbeheer
Doordat er in 2024 is gebaggerd heeft dit ook extra kosten met zich meegebracht door de extra stort- en transportkosten van het baggeren. -71
Niet nader toe te lichten verschillen
De overige afwijkingen worden veroorzaakt door diverse kleine verschillen en worden niet nader toegelicht. 5 5
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening 94 0
Blankenburgverbinding
De jaarlijkse prognose aan uren van personeel met betrekking tot de Blankenburgverbinding worden ruim genomen. In 2024 is er effectief en goed samengewerkt binnen het project Blankenburgverbinding. Er werd intensief toegewerkt naar de opening van de Blankenburgverbinding op 7 december 2024. Hierbij zijn geen zaken aan het licht gekomen die voor extra kosten hebben gezorgd. Dit resulteert in een voordeel op de lasten van € 94.000. 94
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 0 -36
Onttrekking negatief onderhoudsresultaat reserve onderhoud/verduurzaming gebouwen
Deze niet geraamde onttrekking ad. € 36.000 betreft een onttrekking van het negatieve resultaat op onderhoud binnen dit programma uit de reserve onderhoud/verduurzaming gebouwen ten behoeve van de dekking van de kapitaallasten voor de duurzaamheidsmaatregelen aan het gemeentelijk vastgoed conform uw Raadsbesluit bij het Beheerplan 2024-2033. -36

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2024 onderstaande reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2024 + - 31-12-2024
Parkeerfonds 81 0 0 81
Blankenburgverbinding 3.284 0 0 3.284
Totaal reserves 3.365 0 0 3.365

Reserve Parkeerfonds
De afkoopsommen die voortkomen uit de negatieve parkeerbalans als gevolg van (bouw)ontwikkelingen worden overgemaakt naar de reserve Parkeerfonds. Deze reserve wordt aangewend om de kosten voor het vergroten van het aantal beschikbare parkeerplaatsen bij de herinrichting van straten te financieren.

Reserve Blankenburgverbinding
Deze reserve betreft het nog niet bestede deel van de rijksbijdrage voor het realiseren van de Blankenburgverbinding, welke de komende periode aangewend zal worden voor dit doel. In verband met nazorg na oplevering van de Blankenburgverbinding in 2024 is deze reserve aangehouden. Er wordt geïnventariseerd hoeveel kosten er vanuit de nazorg nog komen en vervolgens zal voorgesteld worden om deze reserve op te heffen.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Voor dit programma zijn in 2024 de volgende investeringen gedaan.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2024 Lasten 2024 Baten 2024 Saldo 31-12-2024 Vrijval krediet Status
Oph Hazelaar/Populieren/Abelendreef 150.000 0 0 0 0 0 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
Oph.Hazelaar/Populier/Abelendr RIOOL 602.921 0 0 0 0 0 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
Marathonweg 2e fase (1e VGR 2018) 0 0 -116.297 823.115 939.412 Het project loopt tot en met 2025
OVL Doorg. wegen/Watersportweg 110.015 9.018 0 0 9.018 9.018 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
Vri kruising Billitonlaan/Pruiss 75.000 66.466 66.951 0 -485 Het project loopt tot en met 2025
Rehabilitatie Reigerlaan 700.000 6.019 0 0 6.019 6.019 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
Rotonde Hogendorpln-R'damseweg 1.300.000 789.723 785.817 0 3.906 Het project loopt tot en met 2025
Ophoging Dirk de Derdelaan 796.000 1.690.256 1.628.478 0 61.778 Het project loopt tot en met 2025
BBV fietsverbinding Krabbepark- Oeve 3.075.443 3.075.443 644.145 0 2.431.298 Het project loopt tot en met 2026
Reconstructie rotonde Deltaweg 100.000 0 0 0 0 Het project loopt tot en met 2028
Boterstraat - verhardingen 32.000 -73.410 -73.410 0 0 0 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
Fase 3 Ophoogpr. Voorbk uitvoering 250.000 3.104.000 3.010.571 0 93.429 Het project loopt tot en met 2025
Schiedamseweg verbr. Fietspaden 385.742 -447 6.097 0 -6.544 Het project loopt tot en met 2025
V Slingelandtstr openbare verlichtin 49.500 49.500 29.642 0 19.858 Het project loopt tot en met 2025
CTK de Twist 2022 270.000 8.336 0 0 8.336 8.336 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
CTK Oude Havenbrug 2022 1.372.000 954.143 387.191 0 566.952 Het project loopt tot en met 2025
CTK Delftseveerweg 2023 1.490.624 19.974 18.500 0 1.474 Het project loopt tot en met 2025
Oud Ambacht Verharding 42.750 2.362.000 2.328.004 0 33.996 Het project loopt tot en met 2026
Oud Ambacht Verlichting 6.750 6.750 0 0 6.750 Het project loopt tot en met 2026
Ophoogprogramma fase 4 Elzendreef 200.000 93.613 63.051 0 30.562 Het project loopt tot en met 2025
Platanendreef West 200.000 90.000 83.827 0 6.174 Het project loopt tot en met 2025
Investeringen Elementenverhardingen 750.000 620.000 126.416 0 493.585 Het project loopt tot en met 2025
Rotonde Vulcaanweg 160.000 1.196 0 0 1.196 1.196 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
Investeringen Asfalt 1.860.000 1.860.000 1.877.829 0 -17.829 Het project loopt tot en met 2025
Aansl. Abel Tasmanlaan 500.000 0 0 0 0 Het project loopt tot en met 2028
Totaal 14.478.745 14.732.580 10.866.809 823.115 4.688.885 24.569

Toelichting op afwijkingen investeringen

Schiedamseweg verbr. Fietspaden
Tijden de 2de VGR 2024 is besloten om de kredieten in tijd te verschuiven. Er heeft een actualisatie plaatsgevonden, waarbij er is gekeken naar het jaar waarin de uitgaven worden gedaan. Hierdoor zijn de budgetten van de kredieten verschoven naar 2025 en verder. Waardoor er voldoende budget is in het komende jaar. 

De overige kredieten lopen door in 2025.

 

Bulkkredieten vervangingsinvesteringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2024 Afroep tbv een investering Lasten/baten 2024 Vermeerdering Budget verschoven naar 2025 Saldo 31-12-2024 Vrijval krediet Status
Ophoogprogramma 2021 nog specificere 1.683.000 561.141 561.141 0 0 0 Het project loopt tot en met 2025
Aanschaf verlichting 2021 nog specif 326.400 0 0 0 0 0 0 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
CTK 2021 170.825 136.773 27.909 0 136.773 -27.909 -27.909 Het project loopt tot en met 2025
CTK 2022 Overig 357.699 172.526 0 0 172.526 0 Het project loopt tot en met 2025
CTK 2023 Overig 48.200 48.200 0 0 48.200 0 Het project loopt tot en met 2025
Tractie Investeringen 2022 (verv.inv 138.000 68.556 0 0 68.556 0 Het project loopt tot en met 2026
Uitvoering parkeerbeleid (Vervang24) 113.000 113.000 42.488 0 0 70.513 70.513 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
Aanschaf verlichting (Vervang24) 363.000 363.000 4.696 0 350.000 8.304 Het project loopt tot en met 2026
Verkeersregelinstallaties (Vervang24 283.000 283.000 179.552 0 283.000 -179.552 -179.552 Het project loopt tot en met 2026
Ophoogprogramma 2022 (verv.invest.) 1.870.000 1.870.000 1.870.000 0 0 0 Het project loopt tot en met 2025
Onderhoudsniv buitenruimte 2022 (ver 1.786.000 1.786.000 1.770.776 0 0 15.224 Het project loopt tot en met 2025
Aanschaf verlichting 2022 (verv.inve 363.000 113.422 113.422 0 0 0 0 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
Verkeersregelinstallaties 2022 (verv 198.000 198.000 154.894 0 0 43.107 43.107 Dit project is in 2024 afgerond en kan worden afgesloten.
Aanschaf Tractie 2023 (verv.inv 37.000 37.000 0 0 37.000 0 Het project loopt tot en met 2025
Ophoogprogramma 2023 (vervang23) 1.870.000 1.670.000 1.270.000 830.000 1.230.000 0 Het project loopt tot en met 2025
Onderhoudsniv buitenr. 2023 (vervang 1.786.000 1.413.550 1.191.000 400.450 0 623.000 Het project loopt tot en met 2025
Aanschaf verlichting (Vervang23) 363.000 363.000 42.732 164.191 0 160.000 -3.924 -3.924 Het project loopt tot en met 2025
Verkeersregelinstallaties (Vervang23 198.000 198.000 225.785 0 0 -27.785 -27.785 Het project loopt tot en met 2025
Totaal 11.954.124 9.395.168 6.705.650 912.937 1.230.450 2.486.055 520.977 -125.551

Toelichting op afwijkingen investeringen

CTK 2021
Tijdens de 2de VGR 2024 is besloten om de kredieten in tijd te verschuiven. Er heeft een actualisatie plaatsgevonden, waarbij er is gekeken naar het jaar waarin de uitgaven worden gedaan. Hierdoor zijn de budgetten van de kredieten verschoven naar 2025 en verder. Waardoor er voldoende budget is in het komende jaar. 

Verkeersregelinstallaties
Tijdens de 2de VGR 2024 is besloten om de kredieten in tijd te verschuiven. Er heeft een actualisatie plaatsgevonden, waarbij er is gekeken naar het jaar waarin de uitgaven worden gedaan. Hierdoor zijn de budgetten van de kredieten verschoven naar 2025 en verder. Waardoor er voldoende budget is in het komende jaar. 

Aanschaf verlichting
Tijdens de 2de VGR 2024 is besloten om de kredieten in tijd te verschuiven. Er heeft een actualisatie plaatsgevonden, waarbij er is gekeken naar het jaar waarin de uitgaven worden gedaan. Hierdoor zijn de budgetten van de kredieten verschoven naar 2025 en verder. Waardoor er voldoende budget is in het komende jaar.