Sociaal Domein

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

Binnen het sociaal domein houden we ons bezig met de ondersteuning van inwoners die het (al dan niet tijdelijk) niet meer zelf kunnen. Hierbij werken we vanuit de volgende missie: "Samen met inwoners en maatschappelijke partners werken aan een vitale samenleving waarin iedereen (naar vermogen) mee kan doen. Voor inwoners die (tijdelijk) hulp en ondersteuning nodig hebben is (ook in de toekomst) een vangnet aanwezig."

  • Gezond en Actief Leven Akkoord: In 2024 konden we met extra middelen uit de specifieke uitkering GALA (het Gezond en Actief Leven Akkoord) diverse activiteiten inzetten binnen de brede beleidsvelden sport & bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis. Deze activiteiten zijn inhoudelijk nader beschreven in de betreffende acties in dit en andere programma's binnen de Jaarrekening 2024.
  • Amendement vrij reizen voor AOW-gerechtigden: Naar aanleiding van het in 2023 aangenomen amendement 'Vrij reizen voor AOW-gerechtigden', zijn we in 2024 een samenwerking aangegaan met de RET.  Met ingang van 2025 kunnen inwoners van Vlaardingen die AOW-gerechtigd zijn en een laag inkomen hebben gratis met het OV reizen.
  • Motie Vlaardingse Babybox: Naar aanleiding van de in 2023 aangenomen motie 'Vlaardingse babybox' zijn we in 2024 gestart met de pilot 'Vlaardings babystartpakket'. Door een samenwerking met de Voedselbank, Stichting Babyspullen en SUN Waterweg konden kwetsbare gezinnen die een kindje krijgen via de verloskundigen essentiële spullen krijgen zoals luiers, een pakket met onder andere kleertjes en hydrofiele doeken. Daarbij kon een aanvraag worden gedaan voor essentiële goederen wanneer dit in de eigen omgeving niet geregeld kon worden.
  • Stadsprogramma's: Vanuit het Sociaal Domein plegen we ook inzet op de stadsprogramma's Zorgzaam Vlaardingen en Nieuwe Westwijk. Deze inzet komt verderop in deze begroting terug, bij het hoofdstuk over de stadsprogramma's. In dit hoofdstuk beperken we ons dus tot de 'reguliere' gemeentelijke inzet op het sociaal domein.

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

In 2024 vond er veel beleidsontwikkeling plaats binnen het sociaal domein.

  • Beschermd wonen en opvang:  Begin 2024 stelde de gemeenteraad de 'Regiovisie Beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang' en de 'Woonzorgvisie Aandachtsgroepen' vast. Gedurende het jaar zijn deze twee visies samen met onze partners vertaald in uitvoeringsplannen, die het college van B&W eind 2024 heeft vastgesteld.
  • Samen veranderen: Daarnaast stelde de gemeenteraad het document 'Samen veranderen' vast, waarin onze visie op de transformatie binnen het sociaal domein is neergelegd.
  • Huiselijk geweld en kindermishandeling: De gemeenteraad stelde de 'Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling' vast
  • Vitaal Vlaardingen: De gemeenteraad stelde de 'Gezondheidsnota Vitaal Vlaardingen 2024-2028' vast.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Gezondheidsnota Vitaal Vlaardingen 2024-2028 2024
Regiovisie Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Rotterdam Rijnmond 2024-2027 2024
Woonzorgvisie aandachtsgroepen 2024
Visie transformatie sociaal domein Samen veranderen 2024
Regiovisie MVS Beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang 2024
Woonzorgvisie Ouderen 2023 - 2030 2023
Vlaardingen Regenboogstad 2023-2026 2023
Koersdocument MVS Jeugdmodel 2021
Strategische Visie Werk & Inkomen Stroomopwaarts 2022-2025 2021
Beleidsvisie Participatiebedrijf Stroomopwaarts 2021
Regionale visie 'Veranderopgave Inburgering' 2019

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering

Terug naar navigatie - Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt zeker in het sociaal domein. Met vroegsignalering en effectieve preventieve ondersteuning kunnen we tijdig ingrijpen en voorkomen we erger. Zo kunnen mensen langer zelfredzaam of ‘samenredzaam’ blijven en vermindert de druk op specialistische ondersteuning.

Acties

Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken

Terug naar navigatie - Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken

Bij het ondersteunen van inwoners willen we zo goed mogelijk aansluiten op de behoeften van diegenen die ondersteuning nodig hebben. Hiervoor is goede en efficiënte samenwerking een randvoorwaarde. Wij richten ons op het beter en doelmatiger organiseren van ondersteuning, zodat de impact groter is.

Acties

Ambitie 18- Regie op transformatie

Terug naar navigatie - Ambitie 18- Regie op transformatie

De transformatie in het sociaal domein van aanbodgestuurd naar vraaggericht en integraal én van zorg naar preventie en vroegsignalering willen we versnellen en vasthouden. In onze aansturing willen we door robuuste regie, sturing en monitoring meer grip krijgen op het sociaal domein. Samen met onze partners gaan we met behulp van een programmatische aanpak de complexe vraagstukken in het sociaal domein aan . Hierbij staat vernieuwing centraal. Zo willen we de effectiviteit en efficiëntie van de inzet in het sociaal domein vergroten om de zorg en ondersteuning voor hen die een vangnet nodig hebben betaalbaar te houden.

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Sociaal domein
Ambitie 16: Omslag naar preventie en vroegsignalering
Maatwerkarrangement Bron Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Vlaardingen 2024 50.000 - 100.000 inw. 2024
Clienten met een maatwerkarrangement Wmo (per 10.000 inwoners) GMSD 780 652 820 710 750 660
Ambitie 17: Naar integraal en vraaggericht werken
Participatie Bron Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Vlaardingen 2024 50.000 - 100.000 inw. 2024
Aantal banen (per 10.000 inwoners tussen 15-74 jaar) LISA 402 666 410 676 n.n.b. n.n.b.
Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de bevolking) CBS 70,40% 72,20% 7170,00% n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Werkloze jongeren (% 16-22 jarigen) CBS Jeugd 2 1 2 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Lopende reintegratievoorzieningen (per 10.000 inwoners 15-74 jaar) CBS 116 120 123 121 125 127
Personen met een bijstandsuitkering (per 10.000 inwoners) CBS 500 320 480 300 480 300
Ambitie 19: Goede ondersteuning voor de jeugd
Jeugd ‘Kinderen groeien veilig en gezond op' Bron Vlaardingen 2022 50.000 - 100.000 inw. 2022 Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Vlaardingen 2024 50.000 - 100.000 inw. 2024
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel 1 n.n.b. 1 n.n.b. n.n.b. n.n.b.
Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar) CBS 9 5 9 5 n.n.b. n.n.b.
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 8,1 13,4 7,6 13,9 6,6 11,4
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) CBS 1,6 1,3 1,3 1,2 1,1 1
Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar) CBS 0,6 0,3 0,6 0,3 0,6 0,3

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond (GRJR)
Het uitvoeren van de bovenlokale jeugdhulp door middel van: * het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp (**) en uitvoerders jeugdreclassering en jeugdbeschermingsmaatregelen in het kader van de Jeugdwet; * het organiseren van een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling; * het bevorderen van gezamenlijk overleg van de gemeenten over de uitvoering van de jeugdhulptaken, die als gevolg van de Jeugdwet aan de gemeenten zijn opgedragen. (**) Geldt niet voor de MVS-gemeenten. Deze kopen zelf jeugdhulp in.
Rogplus
Verantwoordelijk voor het uitvoeren van: * Indicatiestelling voor maatwerkvoorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de toegang tot algemene voorzieningen vallend onder genoemde wet, uitgezonderd maatschappelijke opvang; * Inkoop maatwerkvoorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en - vanaf 1 januari 2023 - alle vormen van jeugdhulp uitgezonderd het Landelijk Transitie Arrangement (LTA), Gecertificeerde instellingen en Veilig Thuis; * Het contractmanagement voor bovengenoemde voorzieningen; * Het informatiemanagement voor bovengenoemde voorzieningen.
StroomOpwaarts
De gemeenschappelijke regeling is getroffen om een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige uitvoering van taken en bevoegdheden van de deelnemers in het sociaal domein te borgen. Het betreft de uitvoering van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening (werkloze werknemers en gewezen zelfstandigen) en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
GGD – Rotterdam Rijnmond (GR GGD-RR)
Het op een proactieve wijze beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van inwoners in het bedieningsgebied van de GR GGD-RR. Gezondheid wordt gedefinieerd als een toestand van compleet fysiek, mentaal en sociaal welbevinden en is niet alleen van toepassing op de afwezigheid van ziekte of een handicap.

Overzicht programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Overzicht programma Sociaal domein

   

Bedragen x €1.000
Sociaal Domein Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil begroting - realisatie
Lasten 203.697 181.189 206.879 205.026 1.852
Baten 87.452 60.068 71.753 75.376 -3.622
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -116.245 -121.120 -135.125 -129.650 -5.475
Stortingen 6.113 0 0 3.768 -3.768
Onttrekkingen 0 0 6.294 6.294 0
Mutaties reserves -6.113 0 6.294 2.526 3.768

Taakvelden programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Sociaal domein
Bedragen x €1.000
Sociaal domein Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil begroting - realisatie
TV1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 0 10 10 3 7
Baten 0 10 10 0 10
Totaal TV1.2 Openbare orde en veiligheid 0 0 0 -3 3
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 44.626 21.380 32.487 29.758 2.729
Baten 45.399 15.664 20.051 22.872 -2.821
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 773 -5.716 -12.436 -6.886 -5.550
TV6.2 Wijkteams
Lasten 13.127 13.073 13.441 15.247 -1.806
Baten 0 50 50 0 50
Totaal TV6.2 Wijkteams -13.127 -13.023 -13.391 -15.247 1.856
TV6.3 Inkomensregelingen
Lasten 47.333 47.399 45.705 46.901 -1.196
Baten 40.024 44.010 49.105 47.107 1.998
Onttrekkingen 0 0 0 0 0
Totaal TV6.3 Inkomensregelingen -7.310 -3.389 3.400 206 3.194
TV6.4 Begeleide participatie
Lasten 7.144 25.388 8.309 8.309 0
TV6.5 Arbeidsparticipatie
Lasten 25.260 3.200 21.754 22.111 -357
Baten 987 243 -502 2.411 -2.913
Totaal TV6.5 Arbeidsparticipatie -24.273 -2.958 -22.257 -19.700 -2.556
TV6.6 Maatwerkvoorziening (WMO)
Lasten 5.063 101 5.553 5.378 175
TV6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Lasten 2.204 643 3.889 2.955 934
TV6.71a Huishoudelijke hulp (WMO)
Lasten 10.036 25.635 11.182 10.816 366
TV6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO)
Lasten 6.539 0 6.647 6.549 99
TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
Lasten 23 10.777 15.041 14.590 451
Baten 0 0 0 120 -120
Totaal TV6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -23 -10.777 -15.041 -14.469 -571
TV6.72a Jeugdhulp begeleiding
Lasten 4.823 0 0 0 0
TV6.72b Jeugdhulp behandeling
Lasten 4.324 0 0 0 0
TV6.72c Jeugdhulp dagbesteding
Lasten 1.438 0 0 0 0
TV6.72d Jeugdhulp zonder verblijf overig
Lasten 251 0 0 0 0
TV6.73a Pleegzorg
Lasten 1.435 1.412 1.813 2.084 -271
TV6.73b Gezinsgericht
Lasten 3.512 3.853 4.949 5.115 -166
TV6.73c Jeugdhulp met verblijf overig
Lasten 488 704 843 1.098 -255
TV6.74a Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf
Lasten 1.594 2.202 2.977 6.499 -3.522
TV6.74b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf
Lasten 2.061 2.433 3.488 3.417 71
TV6.74c Gesloten plaatsing
Lasten 793 1.142 1.468 1.513 -45
TV6.81 Geëscaleerde zorg 18+
Lasten 7.142 18.312 19.323 15.423 3.899
Baten 82 92 162 172 -11
Totaal TV6.81 Geëscaleerde zorg 18+ -7.061 -18.220 -19.161 -15.251 -3.910
TV6.81a Beschermd wonen (WMO)
Lasten 854 0 0 0 0
TV6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)
Lasten 4.312 0 0 0 0
Baten 29 0 0 0 0
Totaal TV6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) -4.283 0 0 0 0
TV6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Lasten 1.602 2.712 4.309 3.929 380
TV6.82a Jeugdbescherming
Lasten 5.478 0 0 0 0
TV-6.82b Jeugdreclassering
Lasten 645 0 0 0 0
TV7.1 Volksgezondheid
Lasten 1.591 812 3.690 3.331 359
Baten 933 0 2.879 2.694 184
Totaal TV7.1 Volksgezondheid -658 -812 -812 -637 -175
TV0.10 Mutaties reserves
Lasten 0 0 0 0 0
Stortingen 6.113 0 0 3.768 -3.768
Onttrekkingen 0 0 6.294 6.294 0
Totaal TV0.10 Mutaties reserves -6.113 0 6.294 2.526 3.768

Analyse verschillen programma Sociaal domein

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Sociaal domein
Analyse verschillen programma Sociaal domein Lasten Baten
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid 7 10
Niet nader toe te lichten verschillen 7 10
Het voordeel op de lasten van € 7.000 en nadeel op de baten van € 10.000 op dit taakveld wordt niet nader verklaard.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 2.729 -2.821
Vergunninghouders/opvang
De taken betreft de ondersteuning van statushouders die onder de oude wet vielen en zijn afgebouwd. Hierdoor kan het betreffende budget meerjarig worden afgeraamd. Dit zal worden opgenomen in de 1e VGR 2025. 289
Algemeen maatschappelijk werk
In 2024 is op dit onderdeel minder subsidie verleend dan geraamd. Daarnaast draagt de terugvordering van subsidie in 2024 over voorgaande jaren bij aan de onderuitputting. 205 -1
LOO Transitie
De onderuitputting wordt via resultaatbestemming overgeheveld naar 2025. De onderuitputing wordt in 2025 gestort in de reserve. 4.937
Opvang vluchtelingen/ LOO norm
De lasten vloeien voort uit de uitvoering van deze regeling en worden gecompenseerd door de baten. Op deze kostenplaats worden de exploitatiekosten geboekt die met de opvang van Oekraïense ontheemden te maken hebben. Deze kosten zijn gedekt door baten met een normbedrag van € 61 per opvangplek per dag (reeds ontvangen). -4.512 -4.518
Lokaal jeugd- en jongerenwerk
Bij de aanpassing van de taakvelden is de subsidie aan het CJG niet overgeheveld naar het nieuwe taakveld. 115
Programmabureau Westwijk
De uitvoering van het programma levert een nadeel op van de lasten van € 55.000. Daarnaast waren er vanuit de Spuk Kansrijke Wijk meer middelen beschikbaar dan begroot ter dekking van de uitgaven en dat levert een voordeel op de baten van € 13.000. -55 -13
Kansrijke Wijk
De lasten vloeien voort uit de uitvoering van deze regeling en worden gecompenseerd door de baten. 1.098 1.107
Preventie met Gezag
De lasten vloeien voort uit de uitvoering van deze regeling en worden gecompenseerd door de baten. 822 822
Gebouwen samenkracht en burgerparticipatie
Een nadeel van € 10.000 op de lasten heeft betrekking op het onderdeel gebouwen. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. -10
Een voordeel van € 21.000 op de baten heeft betrekking op het onderdeel gebouwen. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. -21
Regiodeal
In het kader van de Regiodeal zijn er in 2024 aanloopkosten gemaakt door de gemeente Vlaardingen voor de deelnemers aan de Regiodeal. Aan de Regiodeal nemen de gemeente Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Maassluis deel. Het Rijk stelt een bedrag beschikbaar van € 17,7 mln. (incl. btw) waarbij de deelnemende gemeenten samen met hun partners een gelijk deel inleggen voor projecten die voldoen aan de doelstellingen van de Regiodeal. Rotterdam heeft de kassiersfunctie. De aanloopkosten vallen buiten de beschikbare middelen voor de Regiodeal, daarom zijn de vier deelnemende gemeenten overeengekomen dat deze kosten gelijkelijk worden verdeeld onder de gemeenten. voor gemeente Vlaardeingen betekent dit een nadeel van €158.000 op de lasten en een voordeel van €121.000 op de baten -158 -121
Kassiersfunctie Spreidingswet
In het kader van de spreidingswet is er vanuit de provincie een bijdrage ontvangen van € 50.000 ter dekking van organisatiekosten. Dit bedrag is nagenoeg benut ter dekking van een externe projectleider. Omdat de aanloop en organisatie enige tijd vergde, is dit abusievelijk niet meegenomen bij de Voortgangsrapportage. Dit resulteert in een nadeel op de lasten van € 47.000 en een voordeel op de baten van € 50.000 -47 -50
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige voordeel op dit taakveld van € 45.000 op de lasten en € 26.000 op de baten wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. 45 -26
Taakveld 6.2 Wijkteams -1.806 50
Wijkteams volwassenen
In het kader van de taakvelden overheveling is onterecht budget blijven hangen dat thuishoort bij het CJG. Dat verklaart een tekort bij het CJG en een onderuitputting op dit onderdeel. Daarnaast draagt de terugvordering van subsidie in 2024 over voorgaande jaren bij aan de onderuitputting. 407
Toegang en 1e lijnsvoorzieningen
Rogplus voert o.a. het contract- en informatiemanagement uit voor de MVS-gemeenten inzake de Jeugdhulp. Rogplus levert tweemaal per jaar een bestuursrapportage over de stand van zaken van de jeugdhulp via Mevis. Eind 2023 is gesignaleerd dat er een overschrijding op het budget zou ontstaan, die ook zou doorwerken in 2024. De overschrijding beslaat de volgende programma's: Toegang en 1e lijnsvoorziening, Jeugdhulp begeleiding, Jeugdhulp zonder verblijf, Jeugdhulp dagbesteding, Pleegzorg, Gezinsgericht, Jeugd GGZ zonder verblijf, Gesloten plaatsing en Jeugdhulp crisis. Afgelopen jaar stond in het teken van intensieve overleggen en het opleveren van businesscases voor 2023 en 2024. Dit heeft geleid tot een drietal begrotingswijzigingen. De voorlopige jaarstukken van Rogplus gaan uit van een bijdrage van € 90,1 miljoen aan Mevis over 2024 voor de MVS-gemeenten. Het aandeel van Vlaardingen daarin is € 39,4 miljoen (44%). De definitieve bijdrage wordt bepaald op het moment dat de accountant van Mevis de jaarrekening 2024 vaststelt. Het Dagelijks Bestuur van Rogplus heeft ingestemd met de opname van de bijdrage in de jaarrekening 2024 van Rogplus. -1.673
Jeugdgezondheidzorg wettelijke taken
Naar aanleiding van de gewijzigde taakvelden in 2024 vallen de werkzaamheden van het CJG onder een nieuw taakveld. Bij de overheveling van het budget van het oude naar het nieuwe taakveld is te weinig budget overgeheveld om de volledige subsidie aan het CJG te kunnen dekken. Dit zorgt voor een onderbesteding op een andere begrotingspost. Een aantal projecten van het CJG zijn bekostigd vanuit de SPUK Gezond en Actief Leven Akkoord. Per saldo zijn de uitgaven van het CJG conform budget. Daarnaast is er een terugvordering van de subsidie uit 2023. -780
Jeugdgezondheidzorg maatwerk taken
Door de terugvordering van de subsidie uit 2023 is er een onderuitputting op deze post. Daarnaast is getracht om het tekort op het CJG account zo veel mogelijk te beperken door een aantal projecten van het CJG te bekostigen vanuit de SPUK Gezond en Actief Leven Akkoord. 527
Wijkteams Jeugd
Door verschuiving van de budgetten als gevolg van taakveld wijzigingen is er te weinig budget op dit taakveld begroot om de kosten van Veilig Thuis, uitgevoerd door de GRJR, te kunnen bekostigen. Het budget is wel beschikbaar op een ander taakveld. -301 50
Niet nader toe te lichten verschillen
Het voordelige saldo op de lasten van € 14.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader verklaard. 14
Taakveld 6.3 Inkomensregeling -1.196 1.998
Algemene bijstand
De overschrijding aan de lastenkant wordt enerzijds veroorzaakt door het gegeven dat de tweede begrotingswijziging van 2024 vanwege het moment van aanlevering niet meer kon worden verwerkt in de voortgangsrapportage (1,5 mln) en anderzijds door de negatieve afrekening over 2024 van (0,3 mln). Het voordeel aan de batenkant heeft als achtergrond een combinatie van omstandigheden: - de begroting is € 1,3 miljoen te hoog als gevolg van het verkeerd verwerken van de begrotingswijziging van de tweede VGR. Hiertegenover staat dat de begrote baten onder taakveld 6.5 (inburgering) voor hetzelfde bedrag te laag is begroot (zie de toelichting onder taakveld 6.5); dit veroorzaakt een lagere baat op dit product van 1,3 mln; - De verantwoorde baten voor inburgering is € 0,5 mln lager dan begroot. De baten voor de inburgeringsregeling (SISA) waren hoger, maar het restantbedrag is als vooruitontvangen bedrag van het Rijk op de balans gezet. Deze middelen kunnen in 2025 worden ingezet voor de kosten van inburgering. - Stroomopwaarts heeft in het kader van de uitvoering van de TOZ regeling ruim € 0,1 mln verantwoord. Deze baat ontvangt de gemeente (en storten dat door aan het Rijk; deze doorstorting is aan de lastenkant verantwoord). -1.810 1.998
Minimabeleid
Het voordeel op de lasten wordt veroorzaakt door een afrekening van Stroomopwaarts. Daarnaast zijn er op diverse werkbudgetten minder besteed. Tot slot is een bedrag van € 120.000 bij de septembercirculaire 2024 bijgeraamd t.b.v. de alleenverdienersproblematiek. Deze incidentele compensatie wordt in 2025 door Stroomopwaarts uitgevoerd. Hiervoor wordt derhalve nog een budgetoverheveling voorgesteld. 568
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige voordeel op de lasten van € 46.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en worden niet nader toegelicht. 46
Taakveld 6.4 Begeleide participatie 0 0
Sociale werkvoorziening, begeleid werk
Geen verschil
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie -357 -2.913
Inburgering
De baten zijn verantwoord onder taakveld 6.3 algemene bijstand. Door een foutief verwerkte begrotingswijziging is hier de begroting 1,3 mln te hoog verantwoord. Aan de lastenkant is een kleine overschrijding als gevolg van de afrekening van Stroomopwaarts. -62 -1.326
Werk en inkomen MVS
De verschillen op deze kostenplaats worden veroorzaakt door een combinatie van factoren: ' - Ten eerste worden de verschillen veroorzaakt door de regeling Kinderopvangtoeslagenaffaire. Deze regeling wordt door Stroomopwaarts uitgevoerd en de afrekening volgt altijd pas bij de jaarrekening van Stroomopwaarts. Aan de lastenkant en batenkant is daardoor 1,3 mln meer verantwoord dan begroot. - Aan de lastenkant wordt deze overschrijding nog voor € 300.000,- gemitigeerd door lagere lasten voor Stroomopwaarts, met name door het niet uitvoeren van een maatwerkopdracht (briefadressen). - Daarnaast is het positieve jaarrekeningresultaat 2024 van Stroomopwaarts als negatieve last op dit budget geboekt. Dit betreft een bedrag van € 840.746,-. - Aan de batenkant heeft de afrekening van de sisa gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek over 2023 nog geleid tot een extra voordeel van € 151.000,- -165 -1.467
Informatiepunten Digi overheid
Sisaregelingen informatiepunten Digi overheid. De lasten vloeien voort uit de uitvoering van deze regeling en worden gecompenseerd door de baten. -74 -74
Gebouwen arbeidsparticipatie
Een nadeel van € 49.000 op de lasten heeft betrekking op het onderdeel gebouwen. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar het onderdeel 'Centrale toelichting gemeentelijk vastgoed' in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen. -49
Niet nader toe te lichten verschillen
Het overige nadeel van de lasten op dit taakveld van € 7.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. -7
Het overige voordeel van de baten op dit taakveld van € 46.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. -46
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) 175 0
Maatwerkvoorziening (WMO)
Het voordeel op de lasten wordt veroorzaakt doordat het aantal inwoners – dat zich gemeld heeft voor ondersteuning vanuit de Wmo – in 2024 iets lager lag dan in 2023. 175
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 934 0
Maatwerkvoorziening 18+ algemeen
Het voordeel op de lasten wordt veroorzaakt doordat het aantal inwoners – dat zich gemeld heeft voor ondersteuning vanuit de Wmo – in 2024 iets lager lag dan in 2023. 83
Transformatie sociaal domein
Het programma transformatie sociaal domein is eind 2023 aangevangen. Gestart is met de opstelling van een kwantitatieve startfoto sociaal domein die mede de basis heeft gevormd voor de meerjarige visie op de transformatie 'Samen veranderen' die in juni 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld. Naast de ontwikkeling van deze visie, waar verschillende partners bij betrokken zijn, is in 2024 door het programmateam met name gewerkt aan de vertaling van de visie in een concreet uitvoeringsprogramma: Samen veranderen 2025-2026. Dit programma wordt iedere twee jaar op basis van de ontwikkelingen en ervaringen herijkt. Het uitvoeringsprogramma is in december 2024 door het college van burgemeester en wethouders behandeld en ter consultatie aan de gemeenteraad aangeboden. Tegelijk met het uitvoeringsprogramma is, aan de hand van de doelen voor het sociaal domein die onderdeel vormen van de visie, een set indicatoren opgesteld en aan de gemeenteraad aangeboden die de basis vormen voor de monitor transformatie sociaal domein waar vanaf 2024 aan wordt gebouwd. Het doel is om hiermee meer datagedreven en informatiegericht te sturen in het sociaal domein in Vlaardingen. In 2024 is de focus van de inzet binnen het programma op voornoemde ontwikkelingen gericht geweest. Om die reden is sprake van een (incidentele) onderbesteding en is een relatief groot deel van de middelen besteed aan personele inzet. Vanaf 2025 start de uitvoering van het programma en neemt het beslag op de begrote budgetten voor de uitvoering van alle voorgenomen activiteiten toe. 357
Uitvoeringsplan Zorgzaam Vlaardingen
In het Uitvoeringsplan Zorgzaam Vlaardingen, dat in 2022 is opgesteld, is uitgegaan van de start van het Jongeren Perspectieffonds (JPF) in 2023, met een looptijd tot en met 2025. Het JPF is echter pas in 2024 van start gegaan en kent een looptijd tot en met 2026. Hierdoor was er in 2023 budget over terwijl er een tekort op dit budget is in 2026. Daarom is het budget bij de Jaarrekening 2023 overgeheveld naar 2024, en wordt nu wederom voorgesteld op dit budget mee te nemen naar 2025. Daarnaast is er in het Uitvoeringsplan in 2024 eenmalig extra budget beschikbaar gesteld. Om de initiatieven die hiermee kunnen worden opgestart iets meer te kunnen bestendigen, is het voorstel om dit incidentele budget te verdelen over de jaren 2024, 2025 en 2026. Daartoe dient ook budget overgeheveld te worden naar 2025. 494
Taakveld 6.71a Hulp bij het huishouden 366 0
Hulp bij huishouden
Het voordeel in de lasten wordt veroorzaakt doordat het aantal inwoners – dat zich gemeld heeft voor ondersteuning vanuit de Wmo – in 2024 iets lager lag dan in 2023. 366
Taakveld 6.71d Overige maatwerkarrangementen 99 0
Overige maatwerkarrangement (WMO)
Het voordeel in de lasten wordt veroorzaakt doordat het aantal inwoners – dat zich gemeld heeft voor ondersteuning vanuit de Wmo – in 2024 iets lager lag dan in 2023. 99
Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- -506 -120
Specialistische jeugdzorg lokaal
MVS Jeugdteam niet begroot op deze post. Dit zorgt voor een nadeel. De gemaakte inhuurkosten worden vergoed door de gemeente Schiedam. -520 -120
Jeugdgezondheidszorg wettelijke taken
Naar aanleiding van de gewijzigde taakvelden zijn er in 2024 nieuwe kostenplaatsen aangemaakt. Hierbij is te weinig budget overgeheveld van de oude kostenplaatsen. Een deel van het budget is blijven hangen op dit taakveld. 193
Jeugdgezondheidszorg maatwerk taken
Naar aanleiding van de gewijzigde taakvelden zijn er in 2024 nieuwe kostenplaatsen aangemaakt. Hierbij is te weinig budget overgeheveld van de oude kostenplaatsen. Een deel van het budget is blijven hangen op dit taakveld. 65
Jeugdhulp begeleiding
Zie toelichting programma Toegang en 1e lijnsvoorzieningen -341
Jeugdhulp zonder verblijf
Zie toelichting programma Toegang en 1e lijnsvoorzieningen -21
Jeugdhulp behandeling
Door een toevoeging vanuit de septembercirculaire 2023 en onderuitputting op POH jeugd is er een onderuitputting op deze post. 472
Jeugdhulp dagbesteding
Zie toelichting programma Toegang en 1e lijnsvoorzieningen -354
Taakveld 6.73 -692 0
Pleegzorg
Zie toelichting programma Toegang en 1e lijnsvoorzieningen -271
Gezinsgericht
Zie toelichting programma Toegang en 1e lijnsvoorzieningen -166
Gezinsgericht
Zie toelichting programma Toegang en 1e lijnsvoorzieningen -255
Taakveld 6.74 -3.496 0
Jeugd GGZ zonder verblijf
Zie toelichting programma Toegang en 1e lijnsvoorzieningen -3.522
Gesloten plaatsing
Zie toelichting programma Toegang en 1e lijnsvoorzieningen -45
Jeugdhulp crisis
Zie toelichting programma Toegang en 1e lijnsvoorzieningen 71
Taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 3.899 -11
Beschermd wonen
Vlaardingen is centrumgemeente voor Beschermd Wonen voor de MVS-gemeenten. De begroting Beschermd Wonen beslaat de drie MVS-gemeenten. De uitgaven voor Beschermd Wonen zijn lager dan begroot voor 2024, omdat er op dat moment nog maar 1 product was voor beschermd wonen. Op dit moment wordt een inkoopproces ingevuld waarin het productenaanbod wordt uitgebreid naar 4 producten. Daarnaast is in 2024 de nadruk gelegd op inzichtelijk krijgen van de kengetallen en het uitwerken van de opgaven in het Uitvoeringsprogramma beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang. Zowel het ministerie als de VNG verwachten van de centrumgemeenten dat de beschikbare gelden breed worden ingezet en ook worden gebruikt om eventuele tekorten voor de maatschappelijke opvang en vrouwenopvang aan te vullen en opgaven op die terreinen te bekostigen. De onderschrijding op Beschermd wonen in 2024 wordt in de reserve Centrummiddelen gestort om eventuele tekorten in 2025 te dekken. 4.507
Maatschappelijke opvang lokaal
Vlaardingen heeft lokale kosten gemaakt voor maatschappelijke opvang die niet kunnen worden verrekend met de andere centrumgemeenten. Deze kosten zullen worden gedekt vanuit de onderschrijding op Beschermd wonen voor Vlaardingen. -564
Aanpak huiselijk geweld en vrouwenopv lokaal
Vlaardingen heeft lokale kosten gemaakt voor de aanpak huiselijk geweld en vrouwenopvang die niet kunnen worden verrekend met de andere centrumgemeenten. Deze kosten zullen worden gedekt vanuit de onderschrijding op Beschermd wonen voor Vlaardingen. -91
Niet nader te verklaren verschillen
Het overige voordelige saldo op de lasten en baten wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader verklaard. 47 -11
Taakveld 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 380 0
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Voor Jeugdbescherming en Jeugdreclassering heeft er een taakveldwijziging plaatsgevonden. De budgetten zijn hierdoor op onderdelen te ruim. Als gevolg hiervan zal de begroting 2025 op onderdelen bijgesteld worden. 380
Taakveld 7.1 Volksgezondheid 359 184
IZA
De lasten vloeien voort uit de uitvoering van deze regeling en worden gecompenseerd door de baten. -1.629 -1.629
Brede SPUK/GALA
De lasten vloeien voort uit de uitvoering van deze regeling en worden gecompenseerd door de baten. 1.882 1.813
Volksgezondheid algemeen
De kosten zijn lager uitgevallen. Dit komt voornamelijk doordat er minder subsidies zijn verstrekt. Per saldo is dit een voordeel van € 106.000. 106
Taakveld 0.10 Mutaties reserves -3.768 0
Reserve centrummiddelen beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
Voor gemeente Vlaardingen en gemeente Schiedam worden de overgebleven middelen vanuit Beschermd wonen en Maatschappelijk opvang gestort in de Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken van de gemeente Vlaardingen. Voor gemeente Vlaardingen (40% aandeel) wordt € 1.073.218,53 in de reserve gestort. Voor gemeente Schiedam (40% aandeel) wordt € 2.649.379,45- gestort in de reserve. Het verschil tussen de storting voor gemeente Vlaardingen en gemeente Schiedam wordt verklaard doordat gemeente Vlaardingen € 1.203.603,- ingezet heeft voor lokale kosten die niet kunnen worden verrekend met de andere centrumgemeenten. Per saldo wordt € 3.722.597,98 gestort in de Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken met betrekking tot beschermd wonen en Maatschappelijk opvang. -3.723
Storting positief onderhoudsresultaat reserve onderhoud/verduurzaming gebouwen
Deze niet geraamde storting ad. € 45.000 betreft een storting van het positieve resultaat op onderhoud binnen dit programma in de reserve onderhoud/verduurzaming gebouwen ten behoeve van de dekking van de kapitaallasten voor de duurzaamheidsmaatregelen aan het gemeentelijk vastgoed conform uw Raadsbesluit bij het Beheerplan 2024-2033. -45

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen
Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2024 + - 31-12-2024
Reserve centrum-middelen bw, mo en vo 9.836 3.723 0 13.558
Totaal reserves 9.836 3.723 0 13.558

Reserve centrummiddelen beschermd wonen, maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
Voor gemeente Vlaardingen en gemeente Schiedam worden de overgebleven middelen vanuit beschermd wonen en Maatschappelijk opvang gestort in de Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken van de gemeente Vlaardingen. Voor gemeente Vlaardingen (40% aandeel) wordt € 1.073.218,53 in de reserve gestort. Voor gemeente Schiedam (40% aandeel) wordt € 2.649.379,45- gestort in de reserve. Het verschil tussen de storting voor gemeente Vlaardingen en gemeente Schiedam wordt verklaard doordat gemeente Vlaardingen € 1.203.603,- ingezet heeft voor lokale kosten die niet kunnen worden verrekend met de andere centrumgemeenten. Per saldo wordt € 3.722.597,98 gestort in de Reserve Sociaal Domein, Centrumtaken met betrekking tot beschermd wonen en Maatschappelijk opvang .

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Voor dit programma zijn in 2024 de volgende investeringen gedaan.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2024 Lasten 2024 Baten 2024 Saldo 31-12-2024 Vrijval krediet Status
VDZ Rotterdamseweg (MAAT) 197.742 197.742 0 0 197.742 Het project loopt tot en met 2027
VDZ Baarnhoeve/Utrechtlaan (OND) 468.091 468.091 0 0 468.091 Het project loopt tot en met 2027
VDZ Pompenburgsingel (OND) 34.665 34.665 0 0 34.665 Het project loopt tot en met 2027
VDZ Prof. Tel.Straat (MAAT) 34.051 34.051 0 0 34.051 Het project loopt tot en met 2027
Totaal 734.549 734.549 0 0 734.549 0

Toelichting op afwijking investeringen
Op dit programma zijn geen afwijkingen op de investeringen.