-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Jaarrekening in één oogopslag
-
Blz. 6
Jaarrekening 2024 in één oogopslag
-
Blz. 7
Bestuur, Participatie en Dienstverlening
-
Blz. 8
Terugblik
-
Blz. 9
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 10
Beleidsnota's
-
Blz. 11
Ambities
-
Blz. 12
Ambitie 1 - Bestuur en participatie
-
Blz. 13
Bij het opstellen van de Uitvoeringsprogramma’s betrekken wij nadrukkelijk niet alleen de stad, maar ook de raad
-
Blz. 14
Op alle beleidsterreinen passen wij participatie van ondernemers, bewoners en instellingen toe en evalueren die trajecten om er lessen uit te trekken
-
Blz. 15
Wij stimuleren en faciliteren jaarlijks tientallen (bewoners-)initiatieven vanuit de verschillende wijken
-
Blz. 16
Wij willen met de gehele gemeenteraad afspraken maken over werkwijze, samenwerking en omgangsvormen
-
Blz. 17
Ambitie 2 - Dienstverlening
-
Blz. 18
Wij stellen een omgevingsvisie op
-
Blz. 19
In 2024 zal het werken in de geest van de Omgevingswet vervolgd worden, met als doel betere dienstverlening voor de Vlaardinger
-
Blz. 20
We zorgen ervoor dat we bereikbaar zijn voor onze inwoners, ondernemers en instellingen
-
Blz. 21
We laten zien dat we als gemeente betrouwbaar zijn
-
Blz. 22
We tonen ons een betrokken gemeente
-
Blz. 23
We voeren de acties ten behoeve van bereikbare, betrouwbare en betrokken dienstverlening uit op basis van een uitvoeringsplan van de visie op dienstverlening
-
Blz. 24
We maken gebruik van een zaaksysteem en meten de prestaties van/de tevredenheid over onze dienstverlening
-
Blz. 25
Ambitie 3 - Inkoop
-
Blz. 26
Ambitie 4 - Bedrijfsvoering
-
Blz. 27
Verplichte indicatoren
-
Blz. 28
Verbonden partijen
-
Blz. 29
Overzicht programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 30
Taakvelden programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 31
Analyse verschillen programma Bestuur, participatie en dienstverlening
-
Blz. 32
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 33
Investeringen
-
Blz. 34
Budget gemeenteraad
-
Blz. 35
Veiligheid en Handhaving
-
Blz. 36
Terugblik
-
Blz. 37
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 38
Beleidsnota's
-
Blz. 39
Ambities
-
Blz. 40
Ambitie 5 - Veiligheid
-
Blz. 41
Intensivering van de aanpak van woonoverlast
-
Blz. 42
Versterking aanpak ondermijning
-
Blz. 43
Versterking van de samenwerking tussen zorg en veiligheid – met focus op jongeren
-
Blz. 44
Waarborging van de digitale veiligheid
-
Blz. 45
Aanpak van de problematiek rond arbeidsmigranten
-
Blz. 46
Verplichte indicatoren
-
Blz. 47
Verbonden partijen
-
Blz. 48
Overzicht programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 49
Taakvelden programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 50
Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving
-
Blz. 51
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 52
Investeringen
-
Blz. 53
Groen en Milieu
-
Blz. 54
Terugblik
-
Blz. 55
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 56
Beleidsnota's
-
Blz. 57
Ambities
-
Blz. 58
Ambitie 6 - Genieten van een groene omgeving die bijdraagt aan een gezondere stad
-
Blz. 59
Bij de woningbouwopgave wordt nadrukkelijk de opgave voor groen, water en klimaat geïntegreerd in de planvorming
-
Blz. 60
In de Broekpolder werken we samen met de gebiedspartijen aan de instandhouding en verbetering van dit waardevolle natuur- en recreatiegebied
-
Blz. 61
We faciliteren en stimuleren bewoners om in hun eigen buurt groenvakken te onderhouden en om hun woonomgeving te vergroenen
-
Blz. 62
We stimuleren onderwijslocaties hun verharde schoolomgeving om te vormen in een groenblauwe schoolomgeving, die bijdraagt aan de buurt
-
Blz. 63
We geven het goede voorbeeld door klimaatadaptieve maatregelen te treffen bij ons eigen vastgoed en eigen beheer- en onderhoudsprojecten (zoals bijvoorbeeld bij ophogingen in zettingsgevoelige gebieden). Ook verduurzamen we onze werf.
-
Blz. 64
We verzorgen het beheer en onderhoud van de openbare ruimte op kwaliteitsniveau B
-
Blz. 65
Ambitie 7a - Riolering en stedelijk water
-
Blz. 66
We renoveren rioolgemaal West
-
Blz. 67
We maken extra meters met het vervangen van de riolering
-
Blz. 68
We bereiden de stad voor op extreem weer
-
Blz. 69
We zetten data in om het beheer en onderhoud van de riolering te optimaliseren
-
Blz. 70
Ambitie 7b - Afval
-
Blz. 71
We stimuleren inwoners om huishoudelijk afval te scheiden
-
Blz. 72
We blijven inzetten op het terugdringen van afvaldump
-
Blz. 73
We continueren onze inzet op het terugdringen van zwerfafval
-
Blz. 74
We laten inwoners op vrijwillige basis participeren
-
Blz. 75
Ambitie 8 - Milieu en duurzaamheid
-
Blz. 76
Klimaatbestendige Stad
-
Blz. 77
Energietransitie
-
Blz. 78
Waardebehoud van grondstoffen/circulaire economie
-
Blz. 79
Schone lucht en duurzame mobiliteit
-
Blz. 80
Duurzame gemeente en samenleving
-
Blz. 81
Verplichte indicatoren
-
Blz. 82
Verbonden partijen
-
Blz. 83
Overzicht programma Groen en milieu
-
Blz. 84
Taakvelden programma Groen en milieu
-
Blz. 85
Analyse verschillen programma Groen en milieu
-
Blz. 86
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 87
Investeringen
-
Blz. 88
Verkeer en Mobiliteit
-
Blz. 89
Terugblik
-
Blz. 90
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 91
Beleidsnota's
-
Blz. 92
Ambities
-
Blz. 93
Ambitie 9 - Stimuleren van duurzame mobiliteit
-
Blz. 94
Verbeteren fietsklimaat
-
Blz. 95
Fietsparkeerplaatsen
-
Blz. 96
We stimuleren het gebruik van duurzame mobiliteit bij bewoners en ondernemers
-
Blz. 97
Wij willen het fietsgebruik stimuleren
-
Blz. 98
Ambitie 10 - Vergroten van de verkeersveiligheid
-
Blz. 99
We richten ons op een risicogestuurde aanpak van verkeersveiligheid, dat aansluit bij het landelijke beleid uit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid
-
Blz. 100
We hebben met grote regelmaat overleg met de politie over de inzet van handhaving op het gemeentelijke wegennet
-
Blz. 101
Wij geven prioriteit aan het verbeteren toegankelijkheid en verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers
-
Blz. 102
We verbeteren de verblijfsfunctie van diverse wegen en waarderen de verkeersfunctie af
-
Blz. 103
Ambitie 11 - Verbeteren van de doorstroming
-
Blz. 104
We optimaliseren diverse kruispunten in de stad, waaronder de Marathonweg, Galgkade en Vulcaanweg
-
Blz. 105
We stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer en nieuwe vormen van mobiliteit in bestaande en nieuwe gebieden
-
Blz. 106
We monitoren het verkeersbeeld met tellingen, metingen en het verkeersmodel
-
Blz. 107
Verplichte indicatoren
-
Blz. 108
Verbonden partijen
-
Blz. 109
Overzicht programma Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 110
Taakvelden programma Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 111
Analyse verschillen programma Verkeer en mobiliteit
-
Blz. 112
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 113
Investeringen
-
Blz. 114
Wonen
-
Blz. 115
Terugblik
-
Blz. 116
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 117
Beleidsnota's
-
Blz. 118
Ambities
-
Blz. 119
Ambitie 12 - We groeien naar 39.000 woningen in 2030
-
Blz. 120
Woningbouwrealisatie uitvoeren en aanjagen
-
Blz. 121
Taskforce Woningbouw inzetten
-
Blz. 122
Heldere kaders voor nieuwbouw opstellen
-
Blz. 123
Ambitie 13 - We brengen de woningvoorraad meer in balans, ook in de wijken
-
Blz. 124
Opstellen en uitvoeren programma Wonen en Zorg
-
Blz. 125
Uitvoeren prestatieafspraken
-
Blz. 126
We maken waardevolle particuliere initiatieven mogelijk
-
Blz. 127
Ambitie 14- We geven extra aandacht aan mensen en buurten waar dit nodig is
-
Blz. 128
Duidelijke regels voor verhuur en bewoning
-
Blz. 129
Tegengaan van woonoverlast
-
Blz. 130
Opstellen en uitvoeren plannen van aanpak voor de diverse Aandachtsgebieden
-
Blz. 131
Ambitie 15- We verbeteren de bestaande woningvoorraad door onderhoud en verduurzaming te stimuleren
-
Blz. 132
Uitbouwen Servicepunt Woningverbetering
-
Blz. 133
Afspraken met corporaties
-
Blz. 134
Ambitie 16- Vlaardingen is een prachtige, veelzijdige (woon)stad en dat dragen we uit!
-
Blz. 135
Samenwerking Hoekse Lijn Partners
-
Blz. 136
Inzet op woonpromotie
-
Blz. 137
Deelname aan Samenwerkingsverband Regio Wonen Rotterdam
-
Blz. 138
Verplichte indicatoren
-
Blz. 139
Verbonden partijen
-
Blz. 140
Overzicht programma Wonen
-
Blz. 141
Taakvelden programma Wonen
-
Blz. 142
Analyse verschillen programma Wonen
-
Blz. 143
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 144
Investeringen
-
Blz. 145
Onderwijs, Economie en Haven
-
Blz. 146
Terugblik
-
Blz. 147
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 148
Beleidsnota's
-
Blz. 149
Ambities
-
Blz. 150
Ambitie 14 - Onderwijs
-
Blz. 151
We actualiseren het aanbod en de afspraken op het raakvlak passend onderwijs en jeugdhulp
-
Blz. 152
We bouwen verder met het Integraal Huisvestingsplan
-
Blz. 153
We doorontwikkelen de Food Innovation Academy: Centre for Food, Health and Technology
-
Blz. 154
We gaan aan de slag met het Onderwijskansenbeleid
-
Blz. 155
We geven verdere uitvoering aan Vlaardingen MBO-stad
-
Blz. 156
We implementeren de Gelijke Kansen Alliantie
-
Blz. 157
Wij ronden het tijdelijke Nationaal Programma Onderwijs programma af
-
Blz. 158
Wij stimuleren de Zorg Innovatie Academie (ZIA)
-
Blz. 159
Ambitie 15a - Economie
-
Blz. 160
Wij zetten in op samenwerking met publieke en private partijen in Vlaardingen en in de regio
-
Blz. 161
Wij stellen een Nota Bedrijventerreinen op, in overleg met het bedrijfsleven
-
Blz. 162
Wij maken een actuele Detailhandelsnota die inspeelt op trends en ontwikkelingen en de ontwikkelingsmogelijkheden voor detailhandel in Vlaardingen schetst
-
Blz. 163
Citymarketing
-
Blz. 164
Samenwerking met het bedrijfsleven en het onderwijs voor het verder ontwikkelen van de doorgaande techniekleerlijn en het stimuleren van ondernemers om hun bedrijven gericht open te stellen voor het onderwijs
-
Blz. 165
Wij voeren actief accountmanagement (laagdrempelig contact, eerste aanspreekpunt) om bij te dragen aan het terugdringen van ondermijning en mensenhandel en het verbeteren van het vestigingsklimaat
-
Blz. 166
Ambitie 15b - Binnenstad
-
Blz. 167
Wij zetten actief in op accountmanagement: het zijn van aanspreekpunt voor ondernemers en ondernemersverenigingen in de binnenstad
-
Blz. 168
Met de uitvoering van de subsidieregeling Binnenstad 2021-2023 zetten wij in op krimp en transformatie van winkels naar woningen en dienstverlening
-
Blz. 169
Wij formuleren een langetermijnvisie die ruimte moet geven aan grotere herontwikkelingen in de binnenstad
-
Blz. 170
Wij onderzoeken met individuele vastgoedpartijen de mogelijkheden van alternatieve financiering via subsidies vanuit het Rijk (Impulsaanpak Winkelgebieden van EZK) en provincie
-
Blz. 171
Wij zetten in 2024-2025 in op maximale realisatie van projecten uit het uitvoeringsplan van het Programma Levendige Binnenstad 2030, in samenspraak met de betrokken marktpartijen
-
Blz. 172
Verplichte indicatoren
-
Blz. 173
Verbonden partijen
-
Blz. 174
Overzicht programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 175
Taakvelden programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 176
Analyse verschillen programma Onderwijs, economie en haven
-
Blz. 177
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 178
Investeringen
-
Blz. 179
Sociaal Domein
-
Blz. 180
Terugblik
-
Blz. 181
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 182
Beleidsnota's
-
Blz. 183
Ambities
-
Blz. 184
Ambitie 16 - Omslag naar preventie en vroegsignalering
-
Blz. 185
We bevorderen inclusie en diversiteit
-
Blz. 186
We bieden mantelzorgondersteuning voor verschillende groepen mantelzorgers
-
Blz. 187
We helpen statushouders bij het vinden van een baan of stage
-
Blz. 188
We maken van Vlaardingen een dementievriendelijke gemeente
-
Blz. 189
We pakken eenzaamheid onder senioren aan
-
Blz. 190
We pakken huiselijk geweld, kindermishandeling en oudermishandeling aan
-
Blz. 191
We benutten het jongerenwerk als vroegsignalering
-
Blz. 192
We zetten ons in voor een diervriendelijke buitenruimte
-
Blz. 193
We versterken basisvaardigheden
-
Blz. 194
We bouwen aan een gezonde jeugd, voor een gezonde toekomst
-
Blz. 195
Ambitie 17 - Naar Integraal en vraaggericht werken
-
Blz. 196
We geven uitvoering aan de Woonzorgvisies
-
Blz. 197
We voeren het plan van aanpak doelgroepenvervoer uit
-
Blz. 198
We werken samen aan de Omgevingsvisie
-
Blz. 199
We zetten extra in op de begeleiding naar werk vanuit de bijstand
-
Blz. 200
We zetten huishoudelijke hulp gerichter in
-
Blz. 201
We zetten vrijwilligerswerk in als opmaat naar regulier werk
-
Blz. 202
We maken de beweging van zorg naar welzijn
-
Blz. 203
Rogplus en ZorgSamen werken integraal en vraaggericht
-
Blz. 204
Onze wijkteams 0-100 jaar werken integraal
-
Blz. 205
We starten de pilot Deelscootmobielpool
-
Blz. 206
Ambitie 18- Regie op transformatie
-
Blz. 207
We versterken de sociale basis
-
Blz. 208
We maken een actueel overzicht van beschikbaar welzijnswerk
-
Blz. 209
We versterken wijknetwerken
-
Blz. 210
Ambitie 19 - Goede ondersteuning voor de jeugd, dichtbij in het normale leven
-
Blz. 211
We transformeren de jeugdhulp
-
Blz. 212
We werken aan een veilige en stabiele gezinssituatie
-
Blz. 213
We zetten in op het voorkomen van (v)echtscheidingen
-
Blz. 214
Verplichte indicatoren
-
Blz. 215
Verbonden partijen
-
Blz. 216
Overzicht programma Sociaal domein
-
Blz. 217
Taakvelden programma Sociaal domein
-
Blz. 218
Analyse verschillen programma Sociaal domein
-
Blz. 219
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 220
Investeringen
-
Blz. 221
Kunst, Cultuur en Erfgoed
-
Blz. 222
Terugblik
-
Blz. 223
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 224
Beleidsnota's
-
Blz. 225
Ambities
-
Blz. 226
Ambitie 21 - Kunst, Cultuur & Erfgoed
-
Blz. 227
De geschiedenis van Vlaardingen wordt actief uitgedragen en zichtbaar gemaakt door ons en anderen
-
Blz. 228
We dragen zorg voor goed beheer en behoud van Vlaardings erfgoed en kunst in ons eigen bezit en stimuleren anderen om dit ook te doen
-
Blz. 229
We stimuleren bereikbaarheid van kunst en cultuur voor alle Vlaardingers
-
Blz. 230
We stimuleren het organiseren van (culturele) evenementen
-
Blz. 231
We voldoen aan wet- en regelgeving
-
Blz. 232
We stellen een visie Kunst, Cultuur en erfgoed op
-
Blz. 233
Lokale indicatoren
-
Blz. 234
Verbonden partijen
-
Blz. 235
Overzicht programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 236
Taakvelden programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 237
Analyse verschillen programma Kunst, cultuur en erfgoed
-
Blz. 238
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 239
Investeringen
-
Blz. 240
Sport en Recreatie
-
Blz. 241
Terugblik
-
Blz. 242
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 243
Beleidsnota's
-
Blz. 244
Ambities
-
Blz. 245
Ambitie 22 - Sport en bewegen als preventief middel
-
Blz. 246
We zetten in op inclusie en diversiteit
-
Blz. 247
We voeren erkende interventies uit waarbij sport als middel wordt ingezet
-
Blz. 248
We zetten buurtsportcoaches in
-
Blz. 249
We continueren het Vlaardings sportakkoord
-
Blz. 250
We maken een gerichte aanpak van vitale verenigingen
-
Blz. 251
Ambitie 23 - Duurzame sportinfrastructuur
-
Blz. 252
Er worden nieuwe sportaccommodaties opgeleverd
-
Blz. 253
We werken de toekomstvisie zwemmen in Vlaardingen verder uit
-
Blz. 254
We voeren grootschalig onderhoud en/of renovatie uit conform het Meerjaren Investeringsplan
-
Blz. 255
Ambitie 24 - Recreatie
-
Blz. 256
We zorgen voor voldoende sport- en speelplekken in de openbare ruimte
-
Blz. 257
Verplichte indicatoren
-
Blz. 258
Verbonden partijen
-
Blz. 259
Overzicht programma Sport en recreatie
-
Blz. 260
Taakvelden programma Sport en recreatie
-
Blz. 261
Analyse verschillen programma Sport en recreatie
-
Blz. 262
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 263
Investeringen
-
Blz. 264
Toelichting op afwijkingen investeringen
-
Blz. 265
Financiën
-
Blz. 266
Terugblik
-
Blz. 267
Voortgang nieuw beleid
-
Blz. 268
Beleidsnota's
-
Blz. 269
Ambities
-
Blz. 270
Ambitie 25 - Financiën
-
Blz. 271
We bewaken onze financiën met behulp van een drietal criteria
-
Blz. 272
Wij willen structureel geld overhouden
-
Blz. 273
Wij houden onze algemene reserve robuust
-
Blz. 274
We zetten ons optimaal in voor externe financiering
-
Blz. 275
Verplichte indicatoren
-
Blz. 276
Verbonden partijen
-
Blz. 277
Overzicht programma Financiën
-
Blz. 278
Taakvelden programma Financiën
-
Blz. 279
Analyse verschillen programma Financiën
-
Blz. 280
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 281
Investeringen
-
Blz. 282
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 283
Inleiding
-
Blz. 284
Lokale heffingen
-
Blz. 285
De financiële verhouding met het Rijk
-
Blz. 286
Dividenden
-
Blz. 287
Renteresultaat
-
Blz. 288
Bedrag voor onvoorziene uitgaven
-
Blz. 289
Paragrafen
-
Blz. 290
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 291
Inleiding
-
Blz. 292
Beleid
-
Blz. 293
Kwijtschelding
-
Blz. 294
Woonlasten, lokale lastendruk
-
Blz. 295
Woonlasten, vergelijking met andere gemeenten
-
Blz. 296
Opbrengsten belastingen, heffingen en retributies
-
Blz. 297
Kostendekkendheid
-
Blz. 298
Legesverordening hoofdstuk 1, algemene dienstverlening
-
Blz. 299
Legesverordening hoofdstuk 2, fysieke leefomgeving
-
Blz. 300
Legesverordening hoofdstuk 3, Europese dienstenrichtlijn
-
Blz. 301
Paragraaf Weerstandsvermogen
-
Blz. 302
Inleiding
-
Blz. 303
Aanwezige weerstandscapaciteit
-
Blz. 304
Gewenste weerstandscapaciteit
-
Blz. 305
Risico's
-
Blz. 306
Kengetallen weerstandsvermogen
-
Blz. 307
Netto schuldquote
-
Blz. 308
Solvabiliteitsratio
-
Blz. 309
Grondexploitatie
-
Blz. 310
Structurele exploitatieruimte
-
Blz. 311
Belastingcapaciteit
-
Blz. 312
Samenvatting en conclusie
-
Blz. 313
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 314
Inleiding
-
Blz. 315
Beheerplannen en planning
-
Blz. 316
Wegen en civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 317
Riolering en grondwater
-
Blz. 318
Waterbodems
-
Blz. 319
Groenvoorzieningen
-
Blz. 320
Kades en glooiingen
-
Blz. 321
Oppervlaktewater
-
Blz. 322
Ondergrondse containers
-
Blz. 323
Speeltoestellen
-
Blz. 324
Openbare verlichting
-
Blz. 325
Verkeersregelinstallaties
-
Blz. 326
Gebouwen
-
Blz. 327
Paragraaf Financiering
-
Blz. 328
Inleiding
-
Blz. 329
Uitgangspunt
-
Blz. 330
Doelstellingen
-
Blz. 331
Financiering
-
Blz. 332
Renterisico's
-
Blz. 333
Renterisiconorm vaste schuld
-
Blz. 334
Renterisico vlottende schuld
-
Blz. 335
Debiteurenrisico uitstaande gelden
-
Blz. 336
Renteresultaat 2024
-
Blz. 337
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 338
Inleiding
-
Blz. 339
Personeel en organisatie
-
Blz. 340
Motie 'Werk maken van Werk'
-
Blz. 341
ICT, informatie en data
-
Blz. 342
Verhuur
-
Blz. 343
Erfpacht
-
Blz. 344
Procesgericht werken
-
Blz. 345
Inkoop
-
Blz. 346
(Verbijzonderde) interne controle
-
Blz. 347
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 348
Verbeteracties bedrijfsvoering (opvolging vanuit interne en externe onderzoeken)
-
Blz. 349
Bijlagen monitoring
-
Blz. 350
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 351
Inleiding
-
Blz. 352
Taak van de gemeente
-
Blz. 353
De grondprijsbenadering
-
Blz. 354
Vormen van exploitatie
-
Blz. 355
Actualisatie en herziening
-
Blz. 356
Winstneming en voorziening
-
Blz. 357
Erfpachtexploitatie
-
Blz. 358
Kostenverhaal
-
Blz. 359
Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 360
Rente op grondexploitaties
-
Blz. 361
Stand van zaken grondexploitaties
-
Blz. 362
Strategische gronden, materiële vaste activa
-
Blz. 363
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 364
Inleiding
-
Blz. 365
Visie verbonden partijen
-
Blz. 366
Financiële risico's verbonden partijen
-
Blz. 367
Vennootschapsbelasting (Vpb)
-
Blz. 368
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 369
Paragraaf Wet open Overheid
-
Blz. 370
Inleiding
-
Blz. 371
Stadsprogramma's
-
Blz. 372
Zorgzaam Vlaardingen
-
Blz. 373
Inleiding
-
Blz. 374
Ambities
-
Blz. 375
Overkoepelend
-
Blz. 376
We continueren de subsidieregeling Zorgzaam Vlaardingen
-
Blz. 377
We ontwikkelen de Vlaardingse sociale kaart verder door en breiden deze uit
-
Blz. 378
We organiseren een netwerkbijeenkomst voor onze partners
-
Blz. 379
Armoede
-
Blz. 380
We pakken complexe problematiek integraal en vanuit het klantperspectief aan
-
Blz. 381
We zetten in op preventie, vroegsignalering en schuldhulpverlening bij financiële problemen
-
Blz. 382
We hebben aandacht voor dak- en thuisloosheid bij jongeren
-
Blz. 383
We continueren de samenwerking met het Jeugdeducatiefonds
-
Blz. 384
Gezondheid
-
Blz. 385
We voeren onze lokale aanpak voor de preventie van middelengebruik onder jongeren uit
-
Blz. 386
We zetten in op een samenleving die gezond en in goede conditie is
-
Blz. 387
We breiden Welzijn op recept uit
-
Blz. 388
Sport en Bewegen
-
Blz. 389
We continueren onze inzet op de stimulering van sport en ontmoeten in de buurt
-
Blz. 390
We brengen de sport- en beweegbehoefte van jongeren vanaf 12 jaar en jongvolwassenen tot 27 jaar in beeld en passen de voorzieningen hier op aan
-
Blz. 391
Financiële middelen
-
Blz. 392
Nieuwe Rivierzone
-
Blz. 393
Inleiding
-
Blz. 394
Ambities
-
Blz. 395
Realiseren woningbouw
-
Blz. 396
Start bouw Museumkwartier, plus restauratieaanpak erfgoedpanden
-
Blz. 397
Onherroepelijke bestemmingsplannen na uitspraak Raad van State voor District U, New Haven en Eiland van Speyk
-
Blz. 398
Verbeteren openbare ruimte
-
Blz. 399
Technisch uitwerken, aanbesteden en starten met de realisatie van de hoogwateroplossing
-
Blz. 400
Gebiedsvisie Rivierzone voor openbare ruimte en infrastructuur uit laten werken tot een schetsontwerp plus een beeldkwaliteitsplan
-
Blz. 401
Zorgen voor voorzieningen: scholen, zorg, passende detailhandel
-
Blz. 402
VMBO, MBO en basisschool fysiek mogelijk gemaakt en vastgelegd
-
Blz. 403
Afspraken om (zorg en medische)voorzieningen die in bestemmingsplannen mogelijk zijn gemaakt daadwerkelijk te realiseren
-
Blz. 404
Ruimte bieden voor werk: kantoren, horeca
-
Blz. 405
Afspraken om (horeca)voorzieningen die in bestemmingsplannen mogelijk zijn gemaakt daadwerkelijk te realiseren
-
Blz. 406
Meerwaarde hoogwaardig OV
-
Blz. 407
Start inrichting Museumkwartier als verbindende factor tussen Binnenstad en Metrostation
-
Blz. 408
Financiële middelen
-
Blz. 409
Nieuwe Binnenstad
-
Blz. 410
Inleiding
-
Blz. 411
Ambities
-
Blz. 412
Compacte Binnenstad
-
Blz. 413
Een compacte binnenstad moet een binnenstad zijn met een compleet en aantrekkelijk aanbod voor bezoekers en een goed ondernemersklimaat.
-
Blz. 414
Bruisende Binnenstad
-
Blz. 415
Wij geven een impuls aan het Veerplein als ontmoetingsplek.
-
Blz. 416
Wij zetten in op sterke communicatie.
-
Blz. 417
Wij zetten in op het stimuleren van iconische activiteiten en evenementen.
-
Blz. 418
Bereikbare Binnenstad
-
Blz. 419
We vinden het belangrijk dat de entree van de binnenstad aantrekkelijk is.
-
Blz. 420
We voeren een project uit in het kader van autoluwe binnenstad.
-
Blz. 421
Schone, Hele & Veilige Binnenstad
-
Blz. 422
Middels het herinrichten van de Afrol zal een veiligere omgeving ontstaan die tevens prettiger oogt.
-
Blz. 423
We brengen de basis op orde in de openbare ruimte
-
Blz. 424
Toekomstbestendige en gezonde Binnenstad
-
Blz. 425
De vastgestelde gebiedsvisie met grootschalige vastgoed(her)ontwikkeling
-
Blz. 426
Wij onderzoeken met individuele vastgoedpartijen de mogelijkheden van alternatieve financiering
-
Blz. 427
Het activeren, meekrijgen en stimuleren van samenwerking met en tussen stakeholders in de binnenstad
-
Blz. 428
We onderzoeken in 2024 of de Subsidieregeling Binnenstad 2021-2023 een vervolg kan krijgen
-
Blz. 429
Wij zetten actief in op accountmanagement
-
Blz. 430
Gave Binnenstad
-
Blz. 431
Wij beoordelen welke inspirerende, iconische plannen Vlaardingen op de kaart te zetten.
-
Blz. 432
Een groene omgeving leidt tot een prettiger woon- en verblijfsklimaat en hogere consumentenuitgaven.
-
Blz. 433
Financiële middelen
-
Blz. 434
Nieuwe Westwijk
-
Blz. 435
Inleiding
-
Blz. 436
Ambities
-
Blz. 437
Prettige woon- en leefomgeving (voor de voordeur)
-
Blz. 438
Werken aan een stabiele thuissituatie (achter de voordeur)
-
Blz. 439
Financiële middelen
-
Blz. 440
Nieuwe Energie
-
Blz. 441
Inleiding
-
Blz. 442
Ambities
-
Blz. 443
20% energie besparen in 2030 t.o.v. 2014
-
Blz. 444
Gratis energiescans en adviezen voor zon op dak voor bedrijven en kantoren (advies hoe naar verplichte energielabel C te komen) i.s.m. Green Business Club, IKV en Rabobank
-
Blz. 445
Informatie, advies en ondersteuning aanbieden door een nieuw Energieloket als onderdeel van een nieuwe uitvoeringsorganisatie waarin vanuit een integrale aanpak gewerkt wordt aan particuliere woningverbetering en energietransitie/aardgasvrij.
-
Blz. 446
Permanente informatie en bewustzijnscampagnes via alle mediakanalen en via evenementen etc.
-
Blz. 447
Uitvoeren 1e tranche Lokaal Isolatieplan (2023-2026) voor 667 slecht geïsoleerde woningen en eigenaren met een laag inkomen
-
Blz. 448
Uitvoeren Soorten Managementplan: eis wet Natuurbeheer om voordat er geïsoleerd kan worden onderzoek te doen naar vleermuizen, vogels e.d. in de spouwmuur.
-
Blz. 449
Verlagen van de energierekening (voorkomen en verminderen armoede)
-
Blz. 450
Gratis inzet van energiecoaches en -fixers voor mensen met kleine beurs
-
Blz. 451
Gratis kleine energiemaatregelen voor mensen met kleine beurs
-
Blz. 452
In samenwerking met Programmabureau Westwijk (inzet vanuit sociaal domein b.v. schuldhulpverlening) uitvoeren pilot aanpak energie en armoede
-
Blz. 453
Onderzoeken effectiviteit en haalbaarheid van wit- en bruingoedregeling
-
Blz. 454
Uitvoering aanpak armoede door een te hoge energierekening door de (nieuwe) Stichting Energiebank Vlaardingen (subsidierelatie)
-
Blz. 455
Per jaar gemiddeld 1.200 woningen en 140 utiliteitsgebouwen aardgasvrij tot 2030
-
Blz. 456
De inzet op energiebesparing en de aardgasvrije buurtaanpak vastleggen in de prestatieafspraken met woningcorporaties
-
Blz. 457
Uitvoeren buurtaanpakken aardgasvrij
-
Blz. 458
Uitvoeren Lokale Aanpak Isolatie
-
Blz. 459
Uitvoeren pilot 10 particuliere woningen aardgasvrij
-
Blz. 460
Drie buurten aardgasvrij in 2032
-
Blz. 461
Faciliteren aanleg WarmtelinQ
-
Blz. 462
Opstellen warmtestrategie 2024-2030 (upgrade Transitievisie Warmte)
-
Blz. 463
Uitvoeren Drevenbuurt aardgasvrij
-
Blz. 464
Uitvoeren Hoofdstedenbuurt aardgasvrij
-
Blz. 465
Verduurzamen van ons vastgoed: CO2-neutraal in 2050
-
Blz. 466
Uitvoeren van Routeplan CO2-neutraal gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 467
27 Megawatt windenergie in 2025 (vergund)
-
Blz. 468
Ontwikkelen Beneluxtunnel, 1 turbine (circa 3,6 Megawatt)
-
Blz. 469
Ontwikkelen Oeverwind 2, 2 tot 3 turbines (circa 9,6 Megawatt plus 6 Megawatt mogelijk op Maassluis grondgebied)
-
Blz. 470
Start exploitatie Oeverwind 1, 2 turbines (7,2 Megawatt)
-
Blz. 471
40% benutbaar dakoppervlak met zonnepanelen in 2030
-
Blz. 472
Gratis advies voor zon op bedrijfsdaken
-
Blz. 473
Mede uitvoeren OER-programma voor zonnepanelen op geluidschermen A4 en A20.
-
Blz. 474
Uitvoeren promotieacties Zon op Dak (indien mogelijk bij voorkeur in combinatie met groen/blauw dak)
-
Blz. 475
Financiële middelen
-
Blz. 476
Veilig Vlaardingen
-
Blz. 477
Inleiding
-
Blz. 478
Financiële middelen
-
Blz. 479
Groen Vlaardingen
-
Blz. 480
Inleiding
-
Blz. 481
Ambities
-
Blz. 482
Groenbeleid en groenstructuren
-
Blz. 483
We geven uitvoering aan de Groenvisie.
-
Blz. 484
We investeren in de Broekpolder, zodat het een groen natuur- en recreatiegebied blijft waar woningbouw is uitgesloten.
-
Blz. 485
We zoeken de samenwerking met het Hoogheemraadschap van Delfland om wateroverlast te beperken en waterkwaliteit te verhogen.
-
Blz. 486
We passen de klimaatstrategie toe in de openbare ruimte.
-
Blz. 487
Groen en identiteit
-
Blz. 488
We breiden ons groen uit door, verspreid over de stad, zeven groenprojecten uit te voeren
-
Blz. 489
We communiceren wekelijks positieve berichten over groen en of natuur.
-
Blz. 490
Waar we kansen zien, verwerken we kunst in het groen
-
Blz. 491
Sociaal groen
-
Blz. 492
We doen weer mee aan het NK-tegelwippen.
-
Blz. 493
We zorgen voor meer groene ommetjes in de buurt door paden in groenstroken te maaien, zoals bijvoorbeeld langs de Boendaleweg.
-
Blz. 494
We organiseren twee natuurexcursies, zoals bijvoorbeeld een vleermuisexcursie en een hommel / vlinderexcursie.
-
Blz. 495
Vergroenen privaat eigendom
-
Blz. 496
We werken aan natuurinclusief bouwen in nieuwbouw en bij renovatie
-
Blz. 497
We geven het goede voorbeeld door klimaatadaptieve maatregelen te treffen bij ons eigen vastgoed en eigen beheer- en onderhoudsprojecten (zoals bijvoorbeeld bij ophogingen in zettingsgevoelige gebieden). Ook verduurzamen we onze werf.
-
Blz. 498
Scholen worden gestimuleerd om hun schoolpleinen te vergroenen. We zetten hiervoor onze subsidieregeling in.
-
Blz. 499
Groen doen
-
Blz. 500
We stimuleren en faciliteren groenonderhoud door bewoners.
-
Blz. 501
Door middel van ‘wijkdeals’ leggen we samen met bewoners en bedrijven geveltuinen aan.
-
Blz. 502
We beheren onze ecologische structuren en sturen stadsbreed op het vergroten van de biodiversiteit.
-
Blz. 503
Financiële middelen
-
Blz. 504
Leefbaar Vlaardingen
-
Blz. 505
Inleiding
-
Blz. 506
Ambities
-
Blz. 507
Afval
-
Blz. 508
Het afvalbeleid (Actieplan halvering restafval Vlaardingen 2019) is in 2023 geëvalueerd en heeft een doorwerking naar 2024
-
Blz. 509
We pakken vervuilers aan zoals afvaldumpers en hondenbezitters die de hondenpoep op straat laten liggen. We doen dit met ‘lik op stuk’-beleid (boetes)
-
Blz. 510
We stimuleren bewoners om ons te helpen met het opruimen van zwerfafval, onder meer via de Vlaardingse Cleanup Days
-
Blz. 511
We werken aan een schone omgeving rond ondergrondse containers
-
Blz. 512
Parels en zwijnen
-
Blz. 513
“Voorjaar(s)schoonmaak"
-
Blz. 514
Aan de hand van de inventarisatie door wijkschouwen, meldingen etc knappen we verstorende, niet goed onderhouden plekken op
-
Blz. 515
Extra Veegrondes
-
Blz. 516
Haal het blikrek naar Vlaardingen
-
Blz. 517
Prioriteit geven aan de aanpak van vervuilde gebieden (hotspots zwerfafval)
-
Blz. 518
We verstrekken aan bewoners -op hun verzoek- afvalknijpers, vuilniszakken en handschoenen
-
Blz. 519
We zetten wijkschouwen in en betrekken hiermee bewoners
-
Blz. 520
Ontmoeten van 0 tot 100 jaar
-
Blz. 521
Door uitvoering te geven aan het amendement (A8) “Beweegtuin” worden in het Oranjepark fitness- en speelvoorzieningen geplaatst
-
Blz. 522
Het inclusieve speelruimtebeleidsplan wordt vastgesteld en uitgevoerd, uiteraard worden verschillende doelgroepen betrokken
-
Blz. 523
Het Marnixpark wordt een multifunctionele, uitdagende en inclusieve speel- en ontmoetingsplek in de Westwijk voor 0 – 100 jarigen
-
Blz. 524
We zetten in op een toegankelijke openbare ruimte waarin de behoeften van alle Vlaardingers zijn meegenomen
-
Blz. 525
Woonoverlast
-
Blz. 526
Samen met stadsprogramma Veilig Vlaardingen wordt woonoverlast aangepakt
-
Blz. 527
We haken aan bij het project van servicepunt woningverbetering
-
Blz. 528
Water
-
Blz. 529
Het Programma Stedelijk Water is het nieuwe beleidsplan voor de omgang van afvalwater, hemelwater, grondwater en oppervlaktewater
-
Blz. 530
Water in onze stad draagt bij aan beleving en identiteit
-
Blz. 531
Financiële middelen
-
Blz. 532
Inleiding
-
Blz. 533
Jaarrekening
-
Blz. 534
Balans per 31 december 2024
-
Blz. 535
Balans per 31-12-2024
-
Blz. 536
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 537
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 538
Overzicht van baten en lasten per programma
-
Blz. 539
Overhead en vennootschapsbelasting
-
Blz. 540
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 541
Toevoeging / onttrekking aan reserves
-
Blz. 542
Gerealiseerd resultaat
-
Blz. 543
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 544
Inleiding
-
Blz. 545
Algemeen
-
Blz. 546
Vaste activa
-
Blz. 547
Vlottende activa
-
Blz. 548
Vaste passiva
-
Blz. 549
Vlottende passiva met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 550
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 551
Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 552
Toelichting op de balans
-
Blz. 553
Activa
-
Blz. 554
A. Vaste activa
-
Blz. 555
A.01 Immateriële vaste activa
-
Blz. 556
A.1 Materiële vaste activa
-
Blz. 557
A.2 Financiële vaste activa
-
Blz. 558
B. Vlottende activa
-
Blz. 559
B.1 Voorraden
-
Blz. 560
B.2 Uitzettingen < 1 jaar
-
Blz. 561
B.3 Liquide middelen
-
Blz. 562
B.4 Overlopende activa
-
Blz. 563
Passiva
-
Blz. 564
C. Vaste passiva
-
Blz. 565
C.1 Eigen vermogen
-
Blz. 566
C.2 Voorzieningen
-
Blz. 567
C.3 Vaste schulden
-
Blz. 568
C.3.1 Vaste Schulden
-
Blz. 569
D. Vlottende passiva
-
Blz. 570
D.1 Netto vlottende schulden
-
Blz. 571
D.2 Overlopende passiva
-
Blz. 572
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 573
Inleiding
-
Blz. 574
Waarborgen en garanties
-
Blz. 575
Inkoopverplichtingen
-
Blz. 576
Bijdrage NUBBV BBV
-
Blz. 577
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 578
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 579
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 580
Toelichting op het overzicht van baten en lasten
-
Blz. 581
Toetsingskader begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 582
Toetingskader begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 583
Overzicht van incidentele baten en lasten
-
Blz. 584
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 585
Toelichting incidentele baten en lasten
-
Blz. 586
Incidentele reservemutaties
-
Blz. 587
Structurele reservemutaties
-
Blz. 588
Structureel resultaat
-
Blz. 589
Publicatie bezoldiging topinkomens
-
Blz. 590
Publicatie bezoldiging topinkomens
-
Blz. 591
EMU-saldo
-
Blz. 592
EMU-saldo
-
Blz. 593
Toelichting op het overzicht van het EMU-saldo
-
Blz. 594
Baten en lasten naar taakvelden
-
Blz. 595
Taakveld 0: BESTUUR EN ONDERSTEUNING
-
Blz. 596
Taakveld 1: VEILIGHEID
-
Blz. 597
Taakveld 2: VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT
-
Blz. 598
Taakveld 3: ECONOMIE
-
Blz. 599
Taakveld 4: ONDERWIJS
-
Blz. 600
Taakveld 5: SPORT, CULTUUR EN RECREATIE
-
Blz. 601
Taakveld 6: SOCIAAL DOMEIN
-
Blz. 602
Taakveld 7: VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU
-
Blz. 603
Taakveld 8: VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN STEDELIJKE VERNIEUWING
-
Blz. 604
Taakvelden totaal
-
Blz. 605
Taakveld 0.11 Saldo Exploitatie
-
Blz. 606
SISA-bijlage
-
Blz. 607
SiSa-bijlage
-
Blz. 608
Subsidie en vooruitontvangen bedragen 2024
-
Blz. 609
Subsidie en vooruitontvangen bedragen 2024
-
Blz. 610
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 611
Rechtmatigheidsverklaring
-
Blz. 612
Bijlagen, toelichting en begrippen
-
Blz. 613
Budgetoverhevelingen
-
Blz. 614
Moties en amendementen
-
Blz. 615
Toelichting op de taakvelden
-
Blz. 616
Begrippenlijst
-
Activiteiten
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap