Veiligheid en Handhaving

Terugblik

Terug naar navigatie - Terugblik

In 2024 zette de gemeente Vlaardingen zich actief in om de veiligheid en leefbaarheid in de stad te verbeteren. Binnen het programma Veiligheid en Handhaving troffen we diverse maatregelen om overlast, criminaliteit en andere verstoringen van de openbare orde tegen te gaan. Het afgelopen jaar werd Vlaardingen geconfronteerd met een aantal ernstige incidenten, waaronder excessief geweld. Deze gebeurtenissen onderstreepten de noodzaak van een stevige en goed gecoördineerde veiligheidsaanpak. Daarom richtten we ons op intensievere handhaving, versterkte samenwerking en nog meer aandacht voor preventie. De kwaliteit van het team van buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) is verbeterd en zij zijn beter toegerust voor hun taken. Door extra trainingen en een nieuwe uitrusting konden zij effectiever optreden tegen overlast en overtredingen. 

Stadsprogramma Veilig Vlaardingen

De aanpak ligt in lijn ligt met ons bredere veiligheidsbeleid, zoals beschreven in het coalitieakkoord, de stadsprogramma's 'Veilig Vlaardingen' en ‘Leefbaar Vlaardingen’ en het Integraal Veiligheidsplan (IVP). Onder de verantwoording van het stadsprogramma ‘Veilig Vlaardingen’ gaan we in op de acties die het afgelopen jaar binnen dat programma zijn uitgevoerd.

Samenwerking met partners

Samenwerking met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de politie eenheid Rotterdam is van groot belang om een effectieve en samenhangende aanpak te realiseren. We werken samen, stemmen onze interventiestrategieën en ambities op elkaar af. Zo  streven we gezamenlijk naar een veiligere en meer leefbare samenleving voor onze inwoners. 

Voortgang nieuw beleid

Terug naar navigatie - Voortgang nieuw beleid

Beleidsregels wet Bibob

In 2024 hebben we nieuw Bibob-beleid vastgesteld. Sinds 1 juni 2003 is de Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) een belangrijk instrument om de integriteit van de gemeente te beschermen en om niet ongewild behulpzaam te zijn bij criminele activiteiten. De wet stelt de gemeente beter in staat om de samenleving te beschermen tegen malafide partijen. De wet is in de loop der jaren meerdere keren aangepast om het toepassingsbereik uit te breiden, waarbij de laatste herziening op 1 oktober 2022 is ingevoerd . Deze herziening voegt meer mogelijkheden toe om het eigen onderzoek uit te voeren en is mede aanleiding om ons beleid te actualiseren. De actualisatie brengt ons beleid in lijn met de huidige wet- en regelgeving. Daarmee kunnen we alle wettelijke mogelijkheden voor het eigen onderzoek inzetten. Een belangrijke wijziging is, dat gemeenten onderling informatie mogen delen om zo hun informatiepositie te verbeteren.

Versterkingsplan Openbare Orde en Veiligheid

In september 2024 is het Versterkingsplan Openbare Orde en Veiligheid (OOV) vastgesteld door het college. De kern van dit plan kunnen we samenvatten met het motto “Beter, Bekender en Bereikbaarder”. Deze slogan weerspiegelt onze ambities: we willen onze dienstverlening verbeteren, onze handhavers zichtbaarder maken en de toegankelijkheid voor inwoners vergroten. In 2025 geven we verder uitvoering aan dit plan.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's
Beleidsnota's Jaar
Beleidsregels Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) gemeente Vlaardingen 2024
Integraal Veiligheidsplan 2024-2027, inclusief jaarlijks uitvoeringsplan 2023
Beleidsplan Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (2023-2027) 2023
Strategisch Veiligheidsplan politie-eenheid Rotterdam (2023-2026) 2023
Veiligheidsagenda Ministerie van Justitie en Veiligheid (2023-2026) 2023
Werkplan Zorg- en Veiligheidshuis Rotterdam-Rijnmond 2023
Uitvoeringsprogramma Veilig Vlaardingen 2022
Uitvoeringsprogramma Leefbaar Vlaardingen 2022
Uitvoeringsprogramma Nationaal Programma Vlaardingen Westwijk 2022
Over (de gemeentelijke aanpak van) ondermijning in Vlaardingen 2022
Vlaardingen Voortvarend 2022
Beleidslijn tegengaan onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat 2021
Prostitutiebeleid gemeente Vlaardingen 2021
Uitvoeringsprogramma aanpak complexe woonoverlast gemeente Vlaardingen 2021
Beleidsregels cameratoezicht gemeente Vlaardingen 2021
Beleidsregels aanpak woonoverlast gemeente Vlaardingen 2021
Beleidsnotitie bestuurlijke aanpak ondermijning in Vlaardingen 2020
Coffeeshopbeleid Vlaardingen 2019

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

Ambitie 5 - Veiligheid

Terug naar navigatie - Ambitie 5 - Veiligheid

In Vlaardingen werken we samen aan een veilige stad voor iedereen; waar mensen veilig zijn, veilig handelen en zich veilig voelen. Wij richten ons met name op de volgende vijf prioriteiten, zoals ook vastgesteld in het Integraal Veiligheidsplan 2024-2027 (IVP) en de stadsprogramma's 'Veilig Vlaardingen' en 'Leefbaar Vlaardingen':

  • Versteviging van de aanpak van ondermijning;
  • Intensivering van de aanpak van woonoverlast;
  • Versterking van de samenwerking tussen zorg en veiligheid;
  • Waarborging van de digitale veiligheid;
  • Aanpak van problematiek rond arbeidsmigranten.

Acties

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Programma Veiligheid en handhaving
Misdrijven gecategoriseerd Bron Vlaardingen 2023 50.000 - 100.000 inw. 2023 Vlaardingen 2024 50.000 - 100.000 inw. 2024
Verwijzingen Halt (per 1.000 jongeren) Bureau Halt 8,9 8 14,5 n.n.b.
Winkeldiefstallen (per 1.000 inwoners) CBS-Diefstallen 1,7 2,3 1,2 1,9
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inwoners) CBS 5,5 3,6 6 3,8
Diefstallen uit woning (per 1.000 inwoners) CBS-Diefstallen 1,4 1,3 1,2 1,2
Vernieling en beschadigingen (in de openbare ruimte) (per 1.000 inwoners) CBS 7,6 5,9 6,7 5,7

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) is een gemeenschappelijke regeling die namens de 13 gemeenten in de regio taken uitvoert op het gebied van rampenbestrijding, crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, ambulancezorg en geneeskundige hulpverlening.
Zorg- en Veiligheidshuis Rotterdam-Rijnmond
Zorg-en Veiligheidshuis Rotterdam-Rijnmond is een gemeenschappelijke regeling die namens gemeenten en zorg- en veiligheidspartners in de regio doorbraken realiseert op het gebied van complexe casussen in het sociale-, zorg- én veiligheidsdomein.

Overzicht programma Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Overzicht programma Veiligheid en handhaving

  

Bedragen x €1.000
Veiligheid en Handhaving Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil begroting - realisatie
Lasten 13.181 14.063 15.837 15.984 -147
Baten 2.529 1.729 1.929 3.140 -1.211
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -10.652 -12.334 -13.908 -12.843 -1.064
Stortingen 0 0 0 -5 5
Onttrekkingen 30 30 126 96 30
Mutaties reserves 30 30 126 101 25

Taakvelden programma Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Taakvelden programma Veiligheid en handhaving
Bedragen x €1.000
Veiligheid en handhaving Realisatie 2023 Primaire begroting 2024 Begroting 2024 na wijziging Realisatie 2024 Verschil begroting - realisatie
TV1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Lasten 6.021 6.622 6.622 6.681 -60
TV1.2 Openbare orde en veiligheid
Lasten 4.436 4.668 4.726 4.967 -241
Baten 146 220 220 251 -31
Totaal TV1.2 Openbare orde en veiligheid -4.291 -4.448 -4.506 -4.716 210
TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lasten 26 16 31 28 3
Baten 30 0 0 10 -10
Totaal TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 4 -16 -31 -18 -14
TV8.3 Wonen en bouwen
Lasten 2.699 2.758 4.458 4.308 150
Baten 2.354 1.509 1.709 2.880 -1.171
Totaal TV8.3 Wonen en bouwen -345 -1.249 -2.749 -1.429 -1.321
TV0.10 Mutaties reserves
Stortingen 0 0 0 -5 5
Onttrekkingen 30 30 126 96 30
Totaal TV0.10 Mutaties reserves 30 30 126 101 25

Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving

Terug naar navigatie - Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving
Analyse verschillen programma Veiligheid en handhaving Lasten Baten
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer -60 0
Regionale brandweer
Het nadeel op de lasten van € 60.000 wordt veroorzaakt doordat de kosten voor brandkranen niet langer worden verrekend binnen de bijdrage aan de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Deze kosten worden afzonderlijk in rekening gebracht door Evides en onder dit taakveld verantwoord. Deze wijziging in de administratieve verwerking zorgt voor een verschuiving binnen de gemeentelijke begroting, die in 2024 nog niet is verwerkt. -60
Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid -241 -31
Stadsprogramma Veilig VLD
In het stadsprogramma Veilig Vlaardingen is de versteviging van de aanpak ondermijning een belangrijke prioriteit. Een van de beoogde investeringen binnen dit programma betrof de aanschaf van een drone, waarmee integrale controles op ondermijning efficiënter en effectiever kunnen worden uitgevoerd. In 2024 bleek dat de aanschaf op dit moment nog niet effectief is. Dit heeft geleid tot een voordeel op de lasten van € 33.270,- waarvan wordt voorgesteld om deze over te hevelen naar 2025. De verwachting is dat het budget voor de drone-inzet in 2025 op een verantwoorde en structurele manier wordt ingezet in samenwerking met de hulpdiensten. 33
Stadsprogramma Leefbaar VLD (onderdeel veilig)
Vanwege capaciteitsgebrek is het in 2024 niet gelukt om de 2 extra geplande camera's aan te sluiten op het uitkijkcentrum van de politie-eenheid Rotterdam. Daarnaast zal er een onderzoek worden gestart naar de mogelijkheid om cameratoezicht (gedeeltelijk) zelf te organiseren binnen Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. De kosten voor dit onderzoek worden in het eerste kwartaal van 2025 gemaakt. Daarom wordt voorgesteld het budget van € 28.360,- dat hiervoor gereserveerd was, over te hevelen naar 2025. 28
In 2024 was er beperkt inzicht in de financiële ruimte binnen dit taakveld. Hierdoor was het lastig om de uitgaven goed te sturen, waardoor bepaalde kosten hoger zijn uitgevallen dan geraamd. Voor de komende periode wordt gewerkt aan een beter financieel overzicht, zodat de beschikbare middelen optimaal kunnen worden ingezet ter versterking van de openbare orde en veiligheid. -302
Niet nader te verklaren verschillen
Het voordeel op de baten van € 31.000 op dit taakveld wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. -31
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3 -10
Niet nader te verklaren verschillen
Het voordeel op de lasten van € 3.000 op dit taakveld wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. 3
Het voordeel op de baten van € 10.000 op dit taakveld wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. -10
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen 150 -1.171
Bouwleges
Er is altijd een voorbehoud nodig in de ramingen. Bouwprojecten zijn niet altijd exact te plannen omdat het afhankelijk is van de snelheid van initiatiefnemers en bezwaar- en beroepsprocedures. Bij de 2e Voortgangsrapportage 2024 is ervanuit gegaan dat er € 0,2 miljoen aan bouwleges extra zou worden ontvangen ten opzichte van de primitieve raming. Uiteindelijk is er € 1,18 miljoen extra ontvangen. Dit komt doordat er een aantal grote aanvragen voor omgevingsvergunning (bijvoorbeeld het oude Unileverpand in District U) eerder zijn verleend dan verwacht. Als gevolg hiervan is er een voordeel van € 1,18 miljoen op de baten. Daarnaast is er bij de 2e Voortgangsrapportage 2024 een inventarisatie gedaan hoeveel kosten van de inhuur (in verband met arbeidsmarktkrapte en hierdoor het moeilijk kunnen vervullen van vacatures) toegerekend kon worden aan de bouwleges. Uit deze inventarisatie kwam een bedrag van € 1,7 miljoen waarvan uiteindelijk € 1,5 miljoen is gerealiseerd. Bij deze schatting van de toerekenbaarheid is geen rekening gehouden met verlof en ziekte wat resulteert in een voordeel van € 191.000 op de lasten. 191 -1.181
Niet nader toe te lichten verschillen
Het overige nadeel op de lasten ad. € 41.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. -41
Het overige nadeel op de baten ad. € 10.000 wordt veroorzaakt door diverse kleine verschillen en wordt niet nader toegelicht. 10
Taakveld 0.10 Mutaties reserves 5 30
Geraamde onttrekking reserve ontmanteling hennepkwekerijen
Door een administratieve fout is er een nadeel ontstaan van € 30.000 aan de batenkant. Het betreft een geraamde onttrekking van de reserve ontmanteling hennepkwekerijen welke niet gerealiseerd kon worden omdat de reserve, conform het besluit van de Raad, volledig onttrokken en opgeheven is bij de 2e Voortgangsrapportage 2024. 30
Onttrekking negatief onderhoudsresultaat reserve onderhoud/verduurzaming gebouwen
Deze niet geraamde onttrekking ad. € 5.000 betreft een onttrekking van het negatieve resultaat op onderhoud binnen dit programma uit de reserve onderhoud/verduurzaming gebouwen ten behoeve van de dekking van de kapitaallasten voor de duurzaamheidsmaatregelen aan het gemeentelijk vastgoed conform uw Raadsbesluit bij het Beheerplan 2024-2033. 5
Deze niet geraamde onttrekking ad. € 5.000 betreft een onttrekking van het negatieve resultaat op onderhoud binnen dit programma uit de reserve onderhoud/verduurzaming gebouwen ten behoeve van de dekking van de kapitaallasten voor de duurzaamheidsmaatregelen aan het gemeentelijk vastgoed conform uw Raadsbesluit bij het Beheerplan 2024-2033. 5
Deze niet geraamde onttrekking ad. € 5.000 betreft een onttrekking van het negatieve resultaat op onderhoud binnen dit programma uit de reserve onderhoud/verduurzaming gebouwen ten behoeve van de dekking van de kapitaallasten voor de duurzaamheidsmaatregelen aan het gemeentelijk vastgoed conform uw Raadsbesluit bij het Beheerplan 2024-2033. 5

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen

Voor dit programma zijn in 2024 de volgende reserves en voorzieningen ingezet.

Reserves (bedragen x € 1.000) 01-01-2024 + - 31-12-2024
Aanpak hennepkwekerijen 96 0 96 0
Totaal reserves 96 0 96 0

Aanpak Hennepkwekerijen
Bij de 2e Voortgangsrapportage is de reserve volledig onttrokken, voorgesteld wordt om de reserve per 31-12-2024 af te voeren.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Voor dit programma is in 2024 de volgende investering gedaan.

Investeringen Oorspronkelijk Krediet (Restant) Krediet 01-01-2024 Lasten 2024 Baten 2024 Saldo 31-12-2024 Vrijval krediet Status
VDZ Achter het Veerplein (DGB) 501 501 0 0 501 Het project loopt tot en met 2027
Totaal 501 501 0 0 501 0

Toelichting op afwijkingen investeringen

Binnen dit programma zijn er geen afwijkingen